Nvidia brengt GeForce RTX 3060 Ti woensdag uit voor 419 euro

Nvidia heeft zijn GeForce RTX 3060 Ti aangekondigd. De videokaart gebruikt net als de RTX 3070 de GA104-gpu, maar niet alle CUDA-cores zijn actief. De RTX 3060 Ti heeft 4864 cores, bij de RTX 3070 zijn dat er 5888. De videokaart krijgt een adviesprijs van 419 euro.

Net als de RTX 3070 heeft ook de nieuwe GeForce RTX 3060 Ti 8GB aan GDDR6-geheugen met een snelheid van 14Gbit/s. Ook de koeler, pcb en 12pins-connector van de Founders Edition van de RTX 3060 Ti zijn gelijk aan die van de RTX 3070. Alleen het aantal CUDA-cores wijkt af van de duurdere videokaart en de total graphics power komt daarmee uit op 200W, iets minder dan de 220W van de RTX 3070.

Tweakers heeft een review van de RTX 3060 Ti Founders Edition gepubliceerd. In de praktijk is de videokaart een paar procent sneller dan de RTX 2080 Super van de vorige generatie en zo'n tien procent langzamer dan de RTX 3070. Nvidia brengt zijn Founders Edition woensdag 2 december uit om 15:00 uur Nederlandse tijd. Ook zijn vanaf dan aangepaste RTX 3060 Ti-videokaarten van andere fabrikanten te koop.

Hoe het zit met de verkrijgbaarheid van de RTX 3060 Ti zal moeten blijken. De verkrijgbaarheid van de andere GeForce RTX 30-kaarten was rondom de release problematisch en veel kaarten zijn nog altijd niet of slecht leverbaar. Mogelijk is de RTX 3060 Ti beter verkrijgbaar, omdat Nvidia voor deze videokaart GA104-gpu's kan gebruiken met kleine defecten, die daardoor niet geschikt zijn voor de duurdere RTX 3070.

In een persbericht noemt Nvidia nadrukkelijk dat de RTX 3060 Ti de eerste kaart is in een familie van 3060-kaarten. Daaruit blijkt dat er meer RTX 3060-varianten zullen volgen. Details daarover zijn nog niet bekend.

Videokaart RTX 3080 RTX 3070 RTX 3060 Ti RTX 2060 GTX 1060 6GB
Gpu GA102 GA104 GA104 TU106 GP106
Architectuur Ampere Ampere Ampere Turing Pascal
Procedé 8nm 8nm 8nm 12nm 16nm
Diesize 628,4mm² 392,5mm² 392,5mm² 445mm² 200mm²
Transistors 28 miljard 17,4 miljard 17,4 miljard 10,8 miljard 4,4 miljard
CUDA-cores 8704 5888 4864 1920 1280
Tensor-cores 272 184 152 240 0
RT-cores 68 46 38 30 0
Texture-units 272 184 152 120 80
Rops 96 96 80 48 48
Baseclock 1440MHz 1500MHz 1410MHz 1365MHz 1506MHz
Boostclock 1710MHz 1730MHz 1665MHz 1680MHz 1709MHz
Vram 10GB GDDR6x 8GB GDDR6 8GB GDDR6 6GB GDDR6 6GB GDDR5
Geheugensnelheid 19Gbit/s 14Gbit/s 14Gbit/s 14Gbit/s 8Gbit/s
Geheugenbus 320bit 256bit 256bit 192bit 192bit
Bandbreedte 760GB/s 448GB/s 448GB/s 336GB/s 192GB/s
Tgp 320W 220W 200W 160W 120W
Adviesprijs FE
(bij introductie)
719 euro 519 euro 419 euro 369 euro 283 euro (custom)
Uitgebracht 17 september 2020 27 oktober 2020 2 december 2020 7 januari 2019 10 juni 2016

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-12-2020 • 15:00

83 Linkedin

Lees meer

Reacties (83)

83
78
50
2
1
11
Wijzig sortering
Sneller dan een RTX 2080 Super en goedkoper.

Denk dat dit de komende paar maanden uitverkocht is en voor veel meer dan 419 euro te koop zou zijn.
hoe is dit relevant? De eisen die games stellen worden steeds hoger. Voor bijv 144fps 1440p met max settings heb je steeds meer power nodig. 2080super klinkt goed maar is gewoon mid range performance geworden net als bijv eeen 980 ooit genoeg was om met hoge fps en settings te gamen maar tegenwoordig echt ongeschikt is.

Het enige wat je kan vergelijken is de prijs met soortgelijke performance in het verleden. Dus hoge settings en hoge fps is nu 800 euro terwijl je enkele jaren geleden ditzelfde kon doen met minder dan 500 euro
Mwoah ben ik het niet helemaal mee eens. Je mag de 2080ti wel ineens als midrange bestempelen maar de prijs van de 3060ti is hoe dan ook wel drastisch veel minder dan dat we twee maand geleden nog voor een 2080ti betaalden. Ik kan je verzekeren dat dat nog nooit eerder gebeurt is. Dit is ong. 1/3e van de prijs voor dezelfde prestaties. Dat heeft verder niets te maken met de eisen van games. Die vereisen ook absoluut niet een 2080ti. Jij of ik zouden dat kunnen eisen, maar de games van tegenwoordig kunnen prima af met minder. Ook gaat het er niet om wat we jaren geleden deden. Het is echt nog nooit gebeurt dat een kaart de vorige high-end kaart opvolgt voor 1/3e van de prijs voor dezelfde prestaties. Dus ja, nog geen half jaar geleden dacht ik een hele berg geld neer te moeten leggen voor 2080ti prestaties en nu ineens is dat veel minder geworden. De games zijn in de tussentijd geen zak veranderd in mijn opinie.

Prijzen met vroeger vergelijken is onzin, tijden veranderen alles is duurder.
De 2xxx serie was dan ook belachelijk overpriced.
Maar je kunt wel hedendaagse games met hedendaagse eisen nu op max settings voor minder geld spelen. Niet iedereen hoeft het neusje van de zalm met bijbehorend budget, een RTX3060ti die voor minder, beter presteert is nu gewoon een goede deal. Over 2 jaar koop je vervolgens de xx60 van dat moment en kun je weer hetzelfde doen.

Voor mensen met een lager budget is dit een realistisch upgrade pad, je krijgt immers performance voor iets wat 5 maanden geleden nog ruim 300/400 euro duurder was.
1440p op 144fps vraagt ook flink meer GPU kracht dan 1440/60 he. Dat is alsof je op 4k/60 wilt spelen. Beide setups vragen om ongeveer 2,3x meer pixels per seconde.
nooit voor 419 te koop zal zijn de eerste 6 maanden.
oh zeker wel, alleen binnen 1 minuut uitverkocht, en daarna zijn ze inderdaad nooit meer voor dat geld te vinden de komende 6 maanden :P
Die adviesprijs gaat het natuurlijk nooit worden gezien de ervaringen met de afgelopen releases...
Ik las al iets over iemand in zuid Europa die (meer dan) €526 voor een 3060ti had betaald!
Dat is dus meer dan de adviesprijs van een 3070 :P

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 1 december 2020 15:06]

ik wacht rustig af - vervelend als je nu -moet- upgraden, maar die gpu wordt niet meer/minder snel, om daar nu meer voor af te tikken ...

hier volgens mij van 8800GTX -> 660ti -> 970 gtx -> 3060ti(?) maar kan ook verkeerde volgorde zijn :+ hopelijk binnen paar maanden beschikbaar, voorals nog aim ik op de 3060 (gpu budget plafond zoals @HugoBoss1985 ook schrijft)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 december 2020 15:19]

ik wacht rustig af - vervelend als je nu -moet- upgraden, maar die gpu wordt niet meer/minder snel, om daar nu meer voor af te tikken ...

hier volgens mij van 8800GTX -> 660ti -> 970 gtx -> 3060ti(?) maar kan ook verkeerde volgorde zijn :+ hopelijk binnen paar maanden beschikbaar, voorals nog aim ik op de 3060 (gpu budget plafond zoals @HugoBoss1985 ook schrijft)
Waarom niet gaan voor een AMD Radeon RX 6700, als ze te koop zijn begin volgende jaar, waarom alleen maar kijken voor een Nvidia grafische kaart ?

Snap die logica niet om te gaan voor alleen een merk en niks anders, voor mij is het heel simpel, als de ander ongeveer net zo snel is maar goedkoper ga ik voor die.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 1 december 2020 15:38]

linux support :X te vaak hoofdpijn en artifect issues of moeten wachten op wine patch bij ati kaart. is voor mij enige reden om een linux te pakken. ja er zijn 1001 andere welke een positievere ervaring hebben, prima. ik ervaar minder issues met linux icm nvidia (hoe erg die ook vervloekt worden op de kernel mailings)
Level1 techs noemde de 6800 release de meest stabiele voor linux in 10 jaar. Ik ben hoopvol en wacht de reviews af.
linux support :X te vaak hoofdpijn en artifect issues of moeten wachten op wine patch bij ati kaart. is voor mij enige reden om een linux te pakken. ja er zijn 1001 andere welke een positievere ervaring hebben, prima. ik ervaar minder issues met linux icm nvidia (hoe erg die ook vervloekt worden op de kernel mailings)
Nou dat zal sinds ze geen Ati meer heten wel aardig op orde zijn lijkt me, hoe lang geleden is het wel niet voor jou dat je een Radeon kaart had?
Ik ben net overgestapt van een AMD Radeon 5770 XT naar een nvidia 1660 super. Die oude kaart heeft 10 jaar probleemloos gewerkt onder Gentoo Linux.
De nvidia drivers maakten direct ruzie met udev. Een bekend probleem. Ik laad nu de drivers als laatste stap bij het booten voor het starten van sddm. Volgende keer weer AMD.
Inderdaad rustig afwachten totdat iedereen voorzien is en de productie/het aanbod op een goed niveau is.
Maar ik zit ook met een bepaald budget waar ik gewoon niet overheen wil.
Zo'n €350,00 - €400,00.

Die GTX 970 is nog steeds een heerlijk kaartje (voor 60fps/hz op 1080p).
Lekker stil en redelijk zuinig.
Hier eentje in mijn couch gaming rig ;)
Ook ik heb geen enkele moeite met wachten. Ik hoef ook niet perse de nieuwste games te spelen en de stapel spellen die ik heb, maar nog moet spelen draaien ook prima op mijn huidige videokaartje.
En vreemd genoeg speel ik de laatste tijd vooral PS2 spellen via de emulator op 1440 P.
Couch gaming rig. Ik snap dus nooit waarom meesten denken dat de console het best geschikt is als couch gaming rig is want dat kan je ook met een pc doen.

Ik wachtte met smart op de 2080Ti en eindigde met een 1080Ti want ik ga niet mee met die absurde prijzen. Idd rustig afwachten maar zoals is gebleken, hebben de meesten moeite en zijn bereid om méér te betalen. Als dit trend blijft aanhouden, zal de RTX x60Ti weleens €879 kosten :/
Steam link werkt hier fantastisch bij mij thuis. Dus een pc als couch gaming rig doet het perfect. Jammer dat ze de steam controller gestopt zijn. Die vind ik elke dag beter en beter.
De duurste kaart die ooit heb gekocht en die ook het meest verbruikte was de 8800 gtx (ergens in 2007 denk ik)

Wat ik verder hier heb liggen is nog een goedkoop gt120 of 130 kaartje van onder de honderd euro en verder alleen nog een 1660 Super die ik nu in mijn pc heb zitten sinds de zomer.
Van de zomer heb ik mijn R7 250 verkocht.
the GTX 1660 Super (and the GTX 1660 Ti) are the cards to beat when it comes to power consumption and efficiency. Everything else at this power level performs much slower, or it’s faster while requiring more power.
https://www.anandtech.com...super-review-feat-evga/15
Artikel uit mei:
https://www.tomshardware....-power-consumption-tested
kwam als 3e uit de bus voor performance per watt

Ik ben ook niet perfect hoor maar dat neemt niet weg dat er echt wel meer aandacht aan moet worden besteed.

Ik zie hoe je bij die r9 kwam er staat een oude afbeelding van een alternate systeem in mijn tweakers profiel. Dat systeem heb ik voor iemand anders besteld :)


cheers

[Reactie gewijzigd door tunnelforce1 op 5 december 2020 19:59]

Nee je misvatting is dat ik het enkel zou hebben over pc's en niet over ALLE consumenten electronica.

Een warmtepomp verbruikt gigantisch veel elektriciteit.
Een elektrische auto ook.

Of je wilt het hele land vol gooien met molens natuurlijk

[Reactie gewijzigd door tunnelforce1 op 5 december 2020 20:15]

Ja, voor de release van de kaart er één kopen.... dan vraag je er om... of het is onzin.
Zolang er mensen zijn die de prijzen betalen is het ook niet zo heel vreemd. Als de winkels niet van de kaarten afkomen gaan ze de prijzen vanzelf omlaag doen.

We zitten op dit moment in een slechte periode als consument, zowel Nvidia als AMD heeft gewoon geen voorraad. Het maakt dus niets uit dat er onderling eindelijk wat concurrentie is ook op high-end kaarten. Zolang geen van beide kaarten kan leveren zullen de kaarten zo duur blijven.
Ook online-winkels maken gretig gebruik van het gebrek aan videokaarten. En denken dat wanneer ze het niet in de aantallen kunnen verdienen dat ze hun klanten dan maar een poot moeten uittrekken.

Naar mijn geld kunnen ze fluiten zolang ze deze prijzen hanteren. Ik wacht wel lekker tot er wel voorraad is en de prijzen enigszins 'normaal' zijn.
419 is alleen de prijs voor de founders edition. Je gaat al snel richting de 500 euro met een andere 3060 Ti kaart van een andere fabrikant met bijv. betere koeling en meer fans. Hetzelfde voor de 3070. Die is minimaal 579, behalve de founders edition.
Kostten de Founders Edition versies altijd veel meer? Dat een kaart van een derde partij duurder kan zijn ... ja logisch. Maar ik verwacht dat de 526 euro voor een rtx 3060ti niet een FE was.
Nee FE's zijn juist goedkoper en ook nog eens kwalitatief beter dan 3rd party kaarten in diezelfde prijsklasse. Het is voor de 3rd parties niet echt haalbaar om voor dat geld zo'n dure koeler te monteren dus dan heb je echt een relatief simpele el-cheapo koeler.
Overigens is die adviesprijs weldegelijk de prijs die je betaalt voor zo'n kaart BIJ NVIDIA ZELF. Maar die zullen dit keer vast weer binnen 1 minuut uitverkocht zijn. En zoals het er nu naar uit lijkt te zien komen ze daarna ook niet meer met een nieuwe lichting FE kaarten. Dus wij moeten wel 3rd party varianten kopen die minstens 100 euro duurder zijn dan de adviesprijs...
Nee en nee, dat was een Gigabyte Gaming OC versie met een 8 pins power connector (er komt nog een model met 8 + 6 pin van Gigabyte.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 1 december 2020 17:15]

Mooi toch? Als fabrikant kan je mooie prijzen aangeven in je persberichten en de klanten blijken veel meer te willen betalen. Laat alleen maar zien hoe weinig mensen nog geduld op kunnen brengen dus laat ze maar lekker betalen ook :)

Edit : Al verschillende mensen gezien die een 3090 bestellen omdat de 3080 niet leverbaar is. Zelfde met CPU's trouwens. Bijna niemand heeft echt een 5900 nodig, maar ja het is "maar" €100 duurder dan de 5800 (die eigenlijk te hoog in de markt is gezet) en als die niet leverbaar is bestellen ze alsnog een 5950 :+ Is toch goud voor een fabrikant?

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 1 december 2020 15:08]

De fabrikant verdient er niets meer aan, retailers verdienen er aan.
Gekkigheid hoe we wat betreft 'korting' altijd zo schreeuwen op de percentages t.o.v. adviesprijzen ('nu van 500 voor 299 euro', terwijl het bij 10 andere winkels al maanden voor 330 euro te krijgen is.

Maar bij een GPU we het niet gek vinden als het 'van 419 nu voor 526 euro' is.

Als iemand een PS5 koopt en duurder op marktplaats zet is het een 'vuile scalper', maar als een retailer die zelfde tactiek gebruikt is het 'Waar kan ik tekenen voor de pre-order?!?'

Ik zie dit soort praktijken (-product duurder dan adviesprijs-) al gebeuren bij een autodealer of bij een willekeurig product van een electronicazaak, dan kun je de toko snel opdoeken...

Het is natuurlijk wel een gevalletje vraag en aanbod, en zeker niks nieuws. Maar dat het bij retailers al (flink) duurder verkocht wordt is toch wel een naaistreek van de bovenste plank.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 1 december 2020 15:35]

bij die gtx10xx series was het precies hetzelfde, de gtx1060 werd ook makkelijk voor 100 euro meer verkocht dan de adviesprijs de eerste maanden.
Ik snap je zeker wel, ik vind het ook stront irritant, maar zolang zoals jij zelf al hebt gezegd, mensen geen geduld hebben en 100 euro meer betalen dan adviesprijs, komen retailers er natuurlijk mee weg.
Het komt uiteindelijk toch weer neer op simpel vraag en aanbod. Adviesprijzen zijn overigens ook alleen maar een middel van fabrikanten om grip te houden op de markt en prijsdruk te voorkomen. Volgens EU regelgeving mag een fabrikant ook helemaal niet bepalen hoeveel een consument uiteindelijk betaald. Daarom heet het ook 'advies'prijs.

Echter in de praktijk is dat advies toch dikwijls erg dringend. Retailers die producten verkopen beneden de adviesprijs krijgen dan toch ineens te maken met tekorten en merken dat er minder of geen producten meer geleverd worden.
Ik zie dit soort praktijken (-product duurder dan adviesprijs-) al gebeuren bij een autodealer of bij een willekeurig product van een electronicazaak, dan kun je de toko snel opdoeken...
toevallig ben ik (rijkelijk laat) aan het kijken voor een bepaald type auto dat ik graag nog dit jaar op m'n zaak wil kopen om 8% bijtelling te hebben over de eerste 45K. Auto's voor meer dan de prijs die de fabrikant op de site opgeeft zijn daar zeker geen uitzondering hoor :( Maar ach, wel een ontzettend eerste wereld probleem dus toch maar :*)
[...]


toevallig ben ik (rijkelijk laat) aan het kijken voor een bepaald type auto dat ik graag nog dit jaar op m'n zaak wil kopen om 8% bijtelling te hebben over de eerste 45K. Auto's voor meer dan de prijs die de fabrikant op de site opgeeft zijn daar zeker geen uitzondering hoor :( Maar ach, wel een ontzettend eerste wereld probleem dus toch maar :*)
Mocht je nog een elektrische Peugeot zoeken met 8% bijtelling die niet duurder is dan de adviesprijs hoor ik het wel. Ik werk namelijk bij een peugeot dealer :)

Met vriendelijke groet,
Bernard Oosterom
Ik snap je punt, uiteindelijk is het toch de consument die het betaald. Je zag het ook met concert kaartjes.

Enige wat je kan doen, niet preorderen en de prijs betalen die jij het waard vind en als mensen het meer waard vinden prima. Maar mij niet gezien, ik wacht wel een paar maanden. En als er genoeg zijn die de prijs niet betalen dan zakt het vanzelf.
Dat kunnen wij pas zien als de prijzen stabiliseren denk ik. Misschien hebben ze juist minder marge afgesproken waar door de winkels vanzelf hoger gaan zitten.
precies of scalpers of miners maar de fabrikant helaas maar weinig
Het zijn de distributeurs (en grote retailers) die de inkoopprijzen kunstmatig omhoog houden de computerwinkels verdienen er geen euro meer om. Vandaag wordt pas om 14:00 bekend wat de prijs gaat doen. De paar grote retailers bepalen dan de prijs en hier gaan de distributeurs in mee. Dit is de reden dat je plaatselijke dealer zelfs ook in dit geval niet mee kan komen met de onlineprijzen, terwijl de prijzen ver boven de adviesprijs liggen.

Er komen veel meer voorraden dan van alle voorgaande types van de 3000serie. Maar zolang de consument bereid is 30 tot 50% meer te betalen zal me het niet verbazen dat ook deze kaarten vandaag met dit soort prijsverhoging zullen worden verkocht. De 3070 en 3080 ligt immers nog steeds nergens voorradig.
Dat is helemaal niet snel. Zeker niet als je bedenkt dat de vorige gen consoles al 8 cores had.

En nu de nieuwe gen consoles wederom 8 cores heeft zie ik voorlopig geen games uit komen die meer dan dat ondersteunen. Als developer ga je daar gewoon geen tijd in steken.
Bij Zen 4 gaat anders het aantal cores gewoon weer omhoog.
Dan zijn we dan in 2022 maar toch, die 2 jaar is ook zo voorbij. ( we zitten over paar weken al in 2021)
Wat een idiote prijzen hyper inflatie bij Nvidia? Vroeger was **60 reeks minimaal rond de 300?
De GTX 970 was 350 euro ;(.
Precies lange leven de concurrentie....
Concurrentie doet weinig als de concurrentie gewoon de hogere prijzen mee volgt. Dat is het probleem van een duopolie.

[Reactie gewijzigd door napata op 1 december 2020 15:50]

Als de vraag lager wordt dan het aanbod zullen ze weer gaan concurreren. In deze corona tijd is de markt verstoord. Net zoals tijdens de mining gekte trouwens.

Op zich zijn ze al aan het concurreren want de 3080 was scherp in de markt gezet. 55% sneller dan de 2080 Super voor hetzelfde geld + 2GB extra. De 3070 doet het ook goed. Even snel als de 2080ti voor 500 euro ipv 1100-1200, wel 3GB minder. Dat AMD daar niet flink onder duikt ligt zowel aan de enorme vraag en de beperkte productiecapaciteit van AMD. Niet aan de duopolie.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 1 december 2020 16:22]

Onzin, niks scherp weg gezet, omdat ze de vorige generatie belachelijk geprijsd hebben voor de magere performance verbetering betekent niet dat het nu scherp geprijsd is. Vergelijk de prestatie verbetering vs prijsstijging maar eens over de generaties daarvoor.

Enige wat ze laten zien is hoe schandalig de 20xx serie geprijsd waren. Niet voor niks dat daar zo weinig van verkocht zijn.
De 20 serie had inderdaad een flinke prijsstijging die enkel in RTX features terugkwamen, waar in het begin niks mee te doen was.

Maar ik vind de prijs ten opzichte van de 1000 serie ook goed. De 3080 is 85% sneller dan de 1080ti van 3,5 jaar geleden voor hetzelfde geld. Dat is 24% verbetering per jaar. Dat lijkt me toch goed genoeg?

Je hebt wel een punt dat ze niet scherp zijn geprijsd. Goed genoeg is immers niet indrukwekkend. Laat ik er dan maken dat de 30 serie weer terug is bij het oude prijsniveau.
... Laat ik er dan maken dat de 30 serie weer terug is bij het oude prijsniveau.
Het oude prijsniveau inderdaad, maar dan wel met deze broodnodige toevoeging; van de tijd zonder concurrentie!

Het blijkt duidelijk uit prijs/prestatie vergelijkingen over de gehele GPU historie, (net als bij de meeste andere producten) bij een totaal gebrek aan concurrentie betaal je sowieso 'teveel'.
Er is maar 1 'misschien uitzondering' (discutabel dus) en dat is de 1080ti, prijs/prestatie ongekend in het high-end segment, maar ja, toen kwamen de miners met hun gigantische invloed op de prijzen...
Die draait hier nog steeds lekker, hoewel die nieuwe raytracing games wel heel gaaf zijn. Het kriebelt al een beetje.
Daarvoor krijg je dan ook performance die gelijkwaardig is aan een RTX 2080 die bij release minstens 2x zo duur was. Imo is de prijs wel redelijk.
Dat kreeg je ook bij vorige generaties ook .
Misschien domme vraag, maar kan je in theorie zoon founders editie gewoon kopen van de site van Nvidia Nederland?
Nou, in veel landen wel; niet in NL
Oke en neem aan dat Nvidia buitenlandse klanten niet acepteerd op de Duitse of Engelse site? Geen mannier dus om aan een fouders te komen via Nvidia als Nederlanders.
Nee, Nvidia is gestopt met de verkoop op hun eigen site wegens problemen met hun website en doet dit via partners. In Nederland hebben ze helaas geen partner dus verkopen ze ze ook niet.

Die partners hebben volgens mij ook de opdracht gekregen van Nvidia om die FE kaarten niet naar andere landen te sturen. De enige uitzondering die ik weet is dat je als Belg wel via de Franse partner een FE kan kopen.
Wat jammer. Vind voor deze versie, los van de prijs, de FE wel aantrekkelijk.
Scalperdiescalp, veel succes om er een te krijgen.
minerdemine, worden allemaal opgekocht voor Etherium mining. (Dit volgends Nvidia, en ze hebben hele slechte productie)
Ga er maar vanuit dat alleen de founders edition 419 is al je die al kunt vinden. De 3070 was niet eens in nederland verkrijgbaar als FE.

De kaarten van de partners zullen naar mijn inschatting minstens 460 voor de goedkopere modellen zijn en 500 voor de betere modellen.

Als mensen vervolgens gaan scalpen zullen de prijzen op vraag en aanbod snel beginnen vanaf 550 euro.
Adviesprijzen worden normaal te hoog ingezet, maar met dit spul kun je gelijk wat optellen.
Ook ik kan me nog wel herinneren dat je een geforce *60 kaart kocht voor rond de 230-250 euro.
Maar als ik zo terug kijk dan kocht ik alleen ooit de 970 kort na launch, dat was ook een hele goede koop.
Ook deze worden weer gescalped door gespecialiseerde bedrijven. Ja die zijn er.
Of medeTweakers die vervolgens de V&A overspoelen met een of ander kutverhaal maar gewoon keihard willen cashen over de rug van mensen die wel graag een kaartje zouden hebben voor hun systeem.
Voor €600 denk ik.

En niet op voorraad tot December 2021.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee