Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Nvidia stelt GeForce RTX 3060 Ti uit tot 2 december

Nvidia brengt de GeForce RTX 3060 Ti-videokaart niet halverwege november uit, maar begin december. Dat claimt de Chinese techwebsite EXP review. Officieel heeft Nvidia nog niets bekendgemaakt over de kaart, maar veel informatie is al uitgelekt.

Enkele dagen geleden gingen er nog geruchten dat de RTX 3060 Ti op 17 november zou uitkomen, maar volgens EXP review is dat uitgesteld tot 2 december. De Chinese site heeft in het verleden vaker juiste informatie over Nvidia-producten voortijdig gepubliceerd.

In september gingen er al geruchten over de komst van een GeForce RTX 3060 Ti; toen werd nog gesproken over een release in oktober. Bij het verschijnen van de RTX 3080 en 3090 bleek de verkrijgbaarheid echter problematisch. Nvidia besloot de release van de RTX 3070 daarom twee weken uit te stellen.

Nvidia heeft zelf nog niets gezegd over de komst van de RTX 3060 Ti, maar het bestaan van de kaart is bevestigd door registraties van fabrikanten. Veel van de specificaties zijn ook bekend, onder andere via een validatie van GPU-Z. De kaart krijgt vermoedelijk een prijs rond vierhonderd euro.

Volgens geruchten werkt Nvidia ook aan een RTX 3070 Ti en onlangs verschenen er details over een gpu die Nvidia voor een RTX 3080 Ti zou kunnen gebruiken. Concrete details over die videokaarten zijn er nog niet en het is onduidelijk wanneer die verschijnen.

Vermeende Nvidia RTX 30-line-up
Model RTX 3090 RTX 3080 Ti* RTX 3080 RTX 3070 Ti* RTX 3070 RTX 3060 Ti*
Gpu 8nm, GA102-300 8nm, GA102-250 8nm, GA102-200 8nm, GA102-150 8nm, GA104-300 8nm,
GA104-200
CUDA-cores 10496 9984 8704 7424 5888 4864
Boostsnelheid 1700MHz Nnb 1710MHz Nnb 1730MHz 1665MHz
Vram 24GB GDDR6X 12 of 24GB GDDR6X 10GB GDDR6X 10GB GDDR6X 8GB GDDR6 8GB GDDR6
Geheugensnelheid 19,5GBit/s Nnb 19Gbit/s Nnb 14Gbit/s 14Gbit/s
Geheugenbus 384bit 384bit 320bit 320bit 256bit 256bit
Bandbreedte 936GB/s Nnb 760GB/s Nnb 448GB/s 448GB/s
Tgp 350W Nnb 320W Nnb 220W 180∼200W(?)
Releasedatum 24 september Nnb 17 september Nnb 29 oktober 'Medio november'
Adviesprijs
(Founder's Edition)
1549 euro Nnb 719 euro Nnb 519 euro Nnb

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-11-2020 • 15:35

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Tja, kan je spreken van uitstellen als het product nog niet eens is aangekondigd? Er is nu een gerucht dat een kaart waarvan het gerucht is dat deze 17 november uitgebracht zou worden wordt uitgesteld. De reeds uitgebrachte kaarten zijn nog nauwelijks leverbaar, dus ik zou er ook niet vanuit gaan dat je een 3060 Ti in op 2 december op de deurmat hebt liggen. Het zou mooi zijn, maar wacht eerst de officiële berichten af.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 2 november 2020 15:44]

tsja, wat ik het lastige vind aan tweakers. Ze weten ook vaak genoeg al zaken van te voren om hun reviews te kunnen schrijven. Ik heb vaak het idee, dat de geruchten die worden geplaatst vaak al bevestigde zaken zijn, maar vanwege non-disclosure niet zijn genoemd. Maar omdat er dan een bron is die iets beweerd mag je dat wel weer plaatsen natuurlijk.

Sommige geruchten zijn voor media geen geruchten, maar worden dus wel zo gebracht. Dus kan het hier ook zijn dat het dus echt uitgesteld is. Maar dat is een gerucht hoor!
Ik hou het als ouwe lul opgegroeid in een analoge wereld (word volgende maand 50) nog steeds liever bij officieel nieuws.. Als we geruchten of lekken ook als bevestigde feiten gaan behandelen is het einde zoek.. Ik weet het, valt niet mee anno 2020 in de digitale wereld van internet en social media etc waar alles en iedereen "nieuws" kan brengen en je door de bomen vaak het bos niet meer ziet qua informatie.. Je ziet het inderdaad helaas ook steeds meer op websites als deze, geruchten als nieuws.. En helaas zie je ook steeds meer mensen die het onderscheid niet (meer) kunnen maken en echt heel boos worden op fabrikanten etc als iets niet doorgaat omdat een gerucht heeft gezegd dat het wel zou komen etc.. Idiote wereld begint het steeds meer te worden wat dat betreft.. Misschien een idee om standaard met duidelijke disclaimers te gaan werken, in de kop van het nieuws al.. Zoals in dit artikel b.v. al gebeurt is door te beginnen met het woord gerucht.. Maak het dan ook nog rood ofzo zodat het nog beter opvalt.. :Y)

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 2 november 2020 18:06]

"You didn't hear it from me"...

Deze rabbit hole kan weleens wat dieper gaan dan we ons nu voorstellen. Bedrijven helpen ook doelbewust geruchten de wereld in, om te peilen hoe iets gaat vallen en de echte PR uiting bij te stellen, bijvoorbeeld. Als je een beetje tussen de regels door leest kun je wel wat van die gevallen ontwaren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 november 2020 16:42]

Of doelbewust tekorten creeren zodat je als merk constant in het nieuws blijft ?
Dat doen we zelf, kijk naar de gemiddelde reactie. Heel veel mensen hebben de boel niet op een rij maar mogen wel allemaal stemmen en op internet posten. En pre-orders plaatsen.

Schaarste is niet gek, deze mate van schaarste is dat wel, maar hoe we daar mee om gaan hebben we toch echt zelf in de hand.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 november 2020 10:15]

Social media rumor mill... elke dag wat te doen :)
Naja... ze zijn wel meer in het nieuws zo dan AMD... :9
nofi; maar waarom is er zon leveringsprobleem? is de vraag te hoog? nvidia productie niet op orde? of standaard excuus; corona?
Het issue is dat iedereen het NU wil hebben. Stel je voor dat men voldoende productie capaciteit zou hebben gemaakt (tegen enorme kosten) om iedereen NU te voorzien van een nieuwe 3080/3070, wat doen ze met de rest van die productie capaciteit totdat er een nieuwe kaart uitkomt (volgend jaar)? Juist, erg weinig en dat kost dan nog veel meer geld. Als je dat echter uitspreid over meerdere maanden, dan heb je opeens een heel stuk minder productie capaciteit nodig.

Nvidia/AMD/Intel is er niet om iedereen tegelijkertijd te voorzien van de nieuwste hardware, ze zijn er om zoveel mogelijk winst/omzet te draaien. Dat doe je door slim te produceren. En het is niet alsof ze klanten echt kwijt raken, want de concurrentie werkt op exact dezelfde manier. Met als enige verschil dat voorheen de performance improvements beperkt waren en er nu een hele schep bovenop wordt gedaan die voor veel games op 4k Ultra de fps net over 60 sleept.

De enige reden dat er nu een aantal 3080 kaarten op voorraad zijn bij een leverancier is omdat ze honderden euro's boven de MSRP vragen en de meeste mensen niet zo gek zijn. Gewoon even afwachten, dat heeft ook nog als extra voordeel dat je het AMD aanbod ter vergelijking heb en reviews/benchmarks van de Nvidia kaarten....
En objectieve reviewsites zouden er moeten zijn om hier kritisch over te zijn, in plaats van kritiekloos geruchten overtypen en bijdragen aan de 'hype'. :X
Die schep performance-improvements vergeleken met vorige generaties, die valt als je het objectief bekijkt nog vies tegen: https://www.youtube.com/watch?v=VjOnWT9U96g. Zeker als je het tegen de kostprijs afzet. Was voor mij wel een kleine eye-opener.

Maar het is mensen inderdaad veel waard om op 4K alles soepel te kunnen draaien (op max uiteraard).

[Reactie gewijzigd door Revolvist op 2 november 2020 22:40]

Zover ik weet heeft het vooral met het werkgeheugen op de videokaarten te maken.

De PS5 & Xbox series X gebruiken ook GDDR6 en daarom is dit schaars op dit moment.
Maar de RTX 3000 serie gebruikt toch GDDR6X? Ik ben niet heel erg thuis in de wereld van geheugen, maar het lijkt mij niet dat een tekort voor GDDR6 ook een tekort voor GDDR6X oplevert.

Whoops, ik had beter moeten lezen. De 3070 en 3060 TI gebruiken wel GDDR6.

[Reactie gewijzigd door chris3007 op 2 november 2020 15:51]

Mja GDDR6 en GDDR6X is beiden wel schaars denk ik. Het zal niet zo heel veel uitmaken welke je nodig hebt. En ik sta niet verbaasd dat men dan toch ervoor kiest om Xboxen en Playstations te verkopen, want die kunnen toch wat meer afzet rekenen en ik gok dat de deals die men met AMD/Microsoft/Sony heeft gesloten toch wat meer waard zijn dan met Nvidia.
Aangezien GDDR6 het eerst gebruikt werd bij de launch van de RTX 2000 denk ik dat de productie van GDDR6 inmiddels beter gaat dan dat van GDDR6X. Maar zoals ik al zei, ik ben niet niet zo bekend met geheugen, laat staan de productie daarvan.
Het hangt er vanaf hoeveel voorraad ze hebben aangelegd en of geheugen het enige probleem is.
GGDR6 word tenminste door Samsung en Micron gemaakt, GGDR6X alleen door Micron.

Wel lijkt mij dat ze allebei door dezelfde machines/fabriek gemaakt worden en daardoor de capaciteit voor GGDR6X een stuk lager zal zijn zolang de vraag naar GGDR6 erg hoog blijft.

De chips zitten ook maar per 1gb op het board..Bij een 3080 heb je er al 10 nodig, voor een 3090 24!

https://www.tomshardware....0-and-3090-graphics-cards

Als de markt binnenkort overspoeld word door AMD kaarten die ook GGDR6 gebruiken dan weten dat NVIDIA gewoon een spellentje aan het spelen was.
+1Anoniem: 1463186
@himlims_2 november 2020 15:41
Ik denk voornamelijk een combinatie tussen: Geplande schaarste en ondergang door hun eigen marketing.

Die laatste is vooral, ze hebben de 3000 series gehyped alsof het echt het grootste geschenk was sinds het begin van de aarde, dit waren de kaarten die het hele leven anders maakten, het antwoord hadden op alle vragen en nog wat rekenkracht over hadden. Tot op zekere hoogte hebben ze hun hype nageleefd, maar daar is de vraag dus ook naar. En die vraag is wellicht veel groter dan verwacht.

Daarnaast is geplande schaarste ook nog een optie. Als je een product exclusief maakt, dan kopen meer mensen het. Dit kan met de prijs (zoals Apple, die zijn prijzen hoog houdt zodat de producten meer premium lijken) maar kan ook met schaarste. Als het nergens te koop is, dan zal het wel een hele goede kaart zijn.

Een laatste optie zou nog kunnen zijn dat ze gewoon niet zo veel kaarten kunnen maken op het niveau wat ze nodig hebben, en ze de gok hebben genomen dat de nieuwe AMD kaarten slechter zouden zijn. Dan blijft Nvidia namelijk gewoon het beste, en kunnen ze dat gebruiken als excuus. Het blijkt echter dat AMD wel eens een goede inhaalslag zou kunnen maken, maar laten we daar nog even de reviews voor afwachten.
Er zal zeker een vorm van geplande schaarste bedacht zijn. Echter denk ik niet dat ze het zoals dit verwacht hadden.
Ik denk zelfs dat vanwege de schaarste AMD zijn aankondiging van hun nieuwe kaarten wat naar voren heeft gehaald en dat gaat Nvidia een aantal klanten kosten die nu hun pre-order annuleren omdat ze er nog steeds niet zijn.
Nou geplande schaarste geloof ik niets van, want daar heeft nvidia zelf helemaal niets aan.
Misschien hebben ze de launch wat naar voren geschoven om net voor AMD en de consoles te zijn. Plus dat de vraag mogelijk iets groter was als verwacht, maar niet veel denk ik.
En zo bijzonder is het ook niet dat nieuwe videokaarten niet gelijk vol op voorraad zijn. Al lijkt het wel wat langzamer op gang te komen als Nvidia zegt dat sommige klanten mogelijk pas begin volgend jaar hun kaart zullen krijgen.
Kan me ook moeilijk voorstellen dat het aan Samsung ligt, die schijnen juist een hele grote chip productie capaciteit te hebben. Tenzij de yields nog zo slecht zijn dat ze pas vol willen produceren als dat is verbeterd. Maar dat kan ik me ook niet goed voorstellen, ik zou verwachten dat Nvidia eerst verifieert of Samsung's 8nm node aan de eisen voldoet.
Of zou het aan de beschikbaarheid met geheugen te maken hebben?

[Reactie gewijzigd door The Reeferman op 3 november 2020 07:16]

Samsung lijkt niet al te beste yields te hebben, en te weinig capaciteit om toch genoeg te leveren. De GPUs zelf zijn betrekkelijk groot - ze hebben een GA102 (de op één na grootste) versie van Ampere nodig om de 3080 en 3090 te maken. De 3070 lijkt hetzelfde lot te ondergaan. En dat steekt... want dit zijn niet eens volledig werkende dies.

Perspectief: Pascal's 1080 was een volledig werkende G(P)104 en de meeste voorgangers ook. Als Nvidia een 102 op de x80 positie zet, dan is er hevige concurrentie. Een ander voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de Kepler refresh - 780 / 780ti. Dat waren ook 'cut down' Titans.

Dit heeft ook impact op kosten en time to market. Bij Pascal kon Nvidia zich rustig focussen op de 104 die - langzaam bouwde zich een inventaris aan mindere 104'tjes op, die we later niet alleen terugzagen in de 1070ti, maar zelfs in een 1060 (!). Ondertussen had Nvidia maanden de tijd om met GP102 een inventaris aan 1080ti'tjes op te bouwen. Maar nu moeten alle remmen los vanaf dag 1. Kort gezegd... dat is dus het verschil tussen TSMC en Samsung...

Als er binnenkort scheepsladingen 3070ti / 3060ti's aan komen dan weet je hoe laat het is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 november 2020 16:04]

Dat van die yields was wel te verwachten natuurlijk. Het blijft nieuwe technologie en elke week zal er wel weer een beetje verbetering zijn. Er was ook grote drang om zo snel mogelijk de kaarten uit te brengen, gezien de markt zo weer in lijkt te kakken (vanwege de aankomende financiële crisis), dus alles valt een beetje bij elkaar. Als Samsung een half jaar langer had gekregen, dan was er niet zo'n issue geweest.
Die kans is best aanwezig ja. Maar vooralsnog... Samsung heeft meer projecten en ze gaan lang niet allemaal van een leien dakje. OLED strijd verloren... Microdot gaat nergens naartoe... NAND doen ze dan weer erg goed.

En dit is een nieuwe node... laten we maar niet teveel aan Intel denken. Want dan komt het echt niet goed binnen 6 maanden :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 november 2020 16:09]

Er gaan geruchten dat de yields niet geweldig zouden zijn maar dit is nergens daadwerkelijk bewezen. Wat wel bewezen is dat de vraag groter is dan de voorgaande generaties. Tevens zijn de supply chains ook minder dankzij de druk aan parts voor oa de nieuwe consoles.
Vraag is enorm hoger dan verwacht.
Nvidia wil je graag laten geloven dat dit de enige reden is, en zal er wellicht iets mee te maken hebben

Maar hun grootste probleem ligt denk ik ergens anders en dat is Samsung
Dit argument wordt met regelmaat aangehaald, maar indien dat dit echt waar is, dan is dit natuurlijk een gigantische blamage aan de kant van Nvidia. Dat de vraag ontzettend groot zou gaan zijn, was al lang en breed bekend. De 2000 serie is door velen overgeslagen en de hype voor 3000 ligt al maanden erg hoog.

Ik vermoed persoonlijk dat dit dan ook echt niet de reden is, maar dat er onderliggende problemen een rol spelen die Nvidia het liefst niet wil openbaren om daarmee de klant hopelijk niet aan AMD te verliezen. Zonder productie probleem houd je mensen namelijk nog vast met de gedachte dat de kaart er binnen enkele weken wel zal zijn. Maar indien de productie capaciteit gewoonweg onvoldoende is, veranderd dit voor velen in een onbekende termijn en wordt AMD al snel aantrekkelijker om te gaan overwegen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat bij AMD de productie veel beter hoeft te zijn, dit gaan we binnenkort zien. Maar indien dat beter op orde is dan bij Nvidia, denk ik dat Nvidia zich met deze launch mogelijk flink in de vingers gesneden zal hebben.
Corona zorgt ervoor dat men niet voluit kan produceren in de fabrieken, ook in China mag men niet schouder aan schouder meer staan ivm besmettingsgevaar! dat is de reden dat in de gehele elektronica branche er nu grote tekorten zijn.
Door corona wordt de transport volgens mij ook een stuk lastiger. Daardoor duurt het dan ook langer voordat de producten bij je kunnen zijn.
Volgens mij was die wel verwacht, maar was er voor Nvidia nooit een kans om überhaupt aan de vraag te voldoen.
Combinatie van die drie vermoedelijk
Omdat dat hype creëert en meer mensen een grafische kaart willen voordat een ander hem heeft.
En zo komt Nvidia wel elke dag eens in het nieuws

[Reactie gewijzigd door Woesaka op 2 november 2020 15:37]

FOMO!

https://www.mooreslawisdead.com/post/nvidia-s-ultimate-play

Dit is gewoon klassieke marketing. Door de indruk te wekken dat producten als hete broodjes over de toonbank vliegen, gaan andere mensen ook eerder kijken want straks missen ze dit geweldige product.

Ik wacht gewoon tot er een kaart komt welke voor mij een acceptabele prijs (~300.-) heeft, en als dat betekend dat ik pas volgend jaar een kaart koop in de actie, dan is dat ook goed.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 2 november 2020 15:55]

Dat is geen klassieke marketing, dit is een fabeltje en een doodsteek voor je eigen business.

En ja ik werk voor een groot deel in de marketing industrie. Moore's law is dead is niks meer dan een "Creator" dat clicks probeert te generen gebasseerd op controversies.Negativity sells. Beetje de "Upper Echelon Gamer" op gebied van hardware.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 2 november 2020 19:22]

Precies, het idee dat je bewust producten achter gaat houden om zogenaamde hype te creëren kan je echt niet serieus nemen.. Nvidia wil gewoon zoveel mogelijk producten verkopen als ze kunnen en de vraag is al meer dan groot genoeg..

Ik heb Moore's law is dead ook wel eens bekeken en de AMD voorkeur druipt er vanaf bij hem, dus wat dat betreft is hij niet echt heel serieus te nemen, al brengt hij z'n speculaties wel goed.. Hij mag trouwens ook wel eens wat doen aan z'n setting, want die woonkamer van hem geeft nou niet echt een heel professionele indruk, lol, maar dat terzijde.. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar kanalen als Gamers Nexus etc wat dat betreft, die hebben ook echt bewezen contacten met de fabrikanten etc..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 2 november 2020 19:26]

Echt hoor. Enorm veel gratis marketing door alle leveringsproblemen bij Nvidia. Het halve internet maakt er grapjes en memes over. En elk uitstel komt weer in het nieuws.
Ik wilde hetzelfde zeggen, maar het is natuurlijk niet bekendgemaakt door Nvidia zelf. Men heeft de kaart nog helemaal niet aangekondigd. Hoen kun je iets uitstellen als het nog niet eens aangekondigd is?

Daarbij zegt men wel at negatieve reclame ook reclame is, maar als men continue negatief is het nieuws komt dan kan dit wel hele negatieve gevolgen hebben.
Inderdaad, belangrijk om elk gerucht te melden, zo kunnen ze bij release zeggen dat ze het al wisten, ookal hebben ze het gerucht via 3de persoon...
Tja, dat is dus gewoon omdat de media die geruchten blijven doorgeven, nvidia zelf heeft hier niets mee te maken.
vraag me af of dit wat te maken heeft met de ATI release, dat ze even willen afwachten wat daar uit komt prijs/prestatie oid... zou iig tactisch iets kunnen zijn.
ATi... :?

Ik meen dat ATi als merk al sinds 2010 niet meer bestaat ;)
hahaha sorry je hebt gelijk grappige is zo blijft het wel in mijn hoofd bestaan }:O
Ik ben benieuwd, het is in ieder geval een kaart met een aangenamere prijsstelling! Pfff wat een prijzen tegenwoordig! Ik ben ook heel benieuwd wat de tegenhanger van AMD gaat worden.
Wat moeten we met dit soort berichten? Een gerucht dat een ander gerucht mogelijk ontkracht.

Besteed liever eens wat aandacht aan (de facto) paper launches en woekerprijzen.
Wordt nu echt wel een soap...
Ik keek zo uit naar de RTX 3070 maar met dit alles wacht ik wel een paar maandjes om te zien hoe alles loopt.
Misschien zelf wachten op de tmc chips van Nvidia?
Waar heb je de kaart voor nodig? Er zijn een boel goede kaarten te koop op dit moment.
Zou toch verwachten dat er straks een stapel 2080ti's tweedehands verkocht gaan worden voor <€450. Als de 3070 net zo goed presteert en mensen upgraden van een 2080ti naar 3080 of 3090, dan worden die 2080ti's natuurlijk niet verkocht voor meer dan de nieuwprijs van een 3070. Dat lijkt mij nog een interessant alternatief. ;)
400 euro voor een midrange kaart..
Ja, te duur! Tenzij deze kaart echt heel dicht op de 3070 zit is het gat te klein, dan is de 3070 weer de betere deal en daarmee eigenlijk ook weer de 3080. Het lijkt alsof Nvidia de duurste kaarten goedkoper heeft gemaakt en de goedkopere duurder. Misschien best slim eigenlijk, maar de 3060 Ti zou naar mijn idee ongeveer op waarde zijn bij 350 euro.
Al deze geruchten/problemen icm hoge prijzen duwen mij steeds meer richting AMD. Hopelijk hebben zij geen leveringsproblemen.