Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeelding toont mogelijk Gigabyte Aorus RTX 3080 Ti met 20GB vram - update

Een render lijkt het bestaan van de GeForce RTX 3080 Ti aan te tonen. Op de afbeelding staat zowel de verpakking als de videokaart van een Gigabyte Aorus-variant. De kaart krijgt 20GB aan vram.

De afbeelding is door YouTuber Adored op zijn website gezet. Nieuws over de specificaties van de RTX 3080 Ti is er niet, maar op de doos is te zien dat de kaart 20GB vram krijgt en dat zou duiden op een 320bits brede geheugenbus. Volgens een bron van Adored is de kaart in de praktijk iets sneller dan de RTX 3090. Dat zou betekenen dat de kloksnelheid van de gpu hoger is.

Er gaan al lange tijd geruchten over de komst van een GeForce RTX 3080 Ti. Volgens recente informatie krijgt die kaart evenveel CUDA-cores als de RTX 3090. Het grootste verschil zou dan in het videogeheugen zitten; het RTX 3090-topmodel heeft 24GB aan Gddr6x en een 384bits brede geheugenbus.

Wanneer de GeForce RTX 3080 Ti verschijnt, is nog niet bekend. Nvidia heeft zelf nog niets over het bestaan van de videokaart naar buiten gebracht. De kaart zou een antwoord kunnen zijn op AMD's Radeon RX 6800 XT, die met 16GB Vram is uitgerust. Uit de review van Tweakers blijkt dat die kaart in veel gevallen wat sneller is dan de RTX 3080.

Update: de getoonde videokaart blijkt een model van Colorful te zijn, merkt tweaker Slavy op. De afbeelding is daarmee vermoedelijk nep.

Vermeende Nvidia RTX 30-line-up
Model RTX 3090 RTX 3080 Ti* RTX 3080 RTX 3070 RTX 3060 Ti*
Gpu 8nm, GA102-300 8nm, GA102-250 8nm, GA102-200 8nm, GA104-300 8nm,
GA104-200
CUDA-cores 10496 10496 8704 5888 4864
Boostsnelheid 1700MHz Nnb 1710MHz 1730MHz 1665MHz
Vram 24GB GDDR6X 20GB GDDR6X 10GB GDDR6X 8GB GDDR6 8GB GDDR6
Geheugensnelheid 19,5GBit/s 19Gbit/s 19Gbit/s 14Gbit/s 14Gbit/s
Geheugenbus 384bit 320bit(?) 320bit 256bit 256bit
Bandbreedte 936GB/s 760GB/s(?) 760GB/s 448GB/s 448GB/s
Tgp 350W 320W 320W 220W 180∼200W(?)
Releasedatum 24 september Nnb 17 september 29 oktober 2 december
Adviesprijs
(Founder's Edition)
1549 euro Nnb 719 euro 519 euro Nnb

Specificaties volgens geruchten

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-11-2020 • 07:55

121 Linkedin

Reacties (121)

Wijzig sortering
Deze kaart is gewoon van Colorful...slechte fotosoep en dus nep lijkt mij.

https://www.tomshardware....lorful-rtx-3080-vulcan-oc

[Reactie gewijzigd door Slavy op 19 november 2020 08:23]

Scherp (en ik niet zo deze ochtend... 8)7) Ik pas het aan.

@MeltedForest Titel ook gewijzigd.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 19 november 2020 09:46]

Wellicht de kop wat meer aanpassen? Het wordt nu gebracht als een feit.
Op de voorkant van de doos (nog net genoeg zichtbaar) staat er nog 10gb... Slecht ‘gerenderd’? :P
Ik blijf het altijd wel grappig vinden. "<Die en die> toont een grafische kaart met <die en die> specs" en het enige dat je op de foto ziet is een plaat met ventilatoren... Het zou ook een Geforce MX440 kunnen zijn wat mij betreft..
Mwah er staat 20GB op de zijkant en 3080 Ti, maar op de voorkant van de doos kijkt een 1... G te staan op de plek waar de normale 3080 "10GB GDDR6X" heeft staan.

Edit: en zoals hier boven gemeld is de afgebeeldde kaart een Colorful, die wel nieuwswaardig is aangezien er cool display op de zijkant zit die kantelbaar is!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19 november 2020 08:48]

Goed gespot. Hier staat een foto van de originele 3080 box:

https://nguyencongpc.vn/p...-3080-xtreme-10g-img9.JPG

Beetje slechte fotosoep inderdaad.

[Reactie gewijzigd door ZFLaSH op 19 november 2020 08:15]

Inderdaad, lijkt me fake.
https://www.proshop.fi/Im.../2876836_cf31380c3036.png
Hier zie je exact dezelfde doos, en dan een andere gpu ervoor geplakt zodat je de originele niet meer ziet.

Of het is sloppy werk van Gigabyte

[Reactie gewijzigd door laibalion op 19 november 2020 08:40]

Jaa, ik zat ook al te kijken.....
Volgens de doos achter de kaart krijg je iets met 20gb en drie fans. Dat lijkt me geen usb stickie als je die kaart ervoor ziet staan ;)
Ja precies maar je ziet het niet aan de kaart. En de afbeelding van de doos... tsja... 🤔 het kan net zo goed een hamster is een looprad zijn met 3 ventilatoren erop.
Ben ik de enige die dat groene vlak wel heel erg photosoep vind,dat vlak zit niet eens in het midden en heeft een heel erg rare kleur afwijking tov de rest

+ alle andere aanwijzingen op de doos zien er ook niet erg overtuigend uit

+ wat nog het vreemdst van alles is is het halve plaatje achter de kaart op de doos die gewoon zegt 16 GB Vram !!!!
Wel grappig want ik was gisteren naar prijzen aan het kijken en ik zal deze voorbij komen op Amazon. Ik dacht die bestaat niet
Heb je ook alleen wat aan als je de kaart gaat gebruiken voor productiviteit zoals renderen bijvoorbeeld in verschillende 3D programma's

Geen enkel spel maakt gebruik op dit moment van de VRAM 20GB zelfs niet 16GB?

Zelfs niet het aankomende spel Cyberpunk 2077.

Bovendien als er al spellen komen die zoveel geometry en textures bevatten die veel VRAM nodig hebben (al wordt dat teveel voor de huidige kaart) dan zijn er al nieuwe modellen uit.

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 november 2020 08:07]

Game Control gebruikt op 4k al 18,5 GB aan vram:
https://www.techpowerup.c...to-18-5gb-of-video-memory

Zelf gta 5 op 4k kan 14gb vram gebruiken:
https://www.eteknix.com/g...-ultra-high-settings/amp/

Grotere textures meer vram, natuurlijk komen er met nieuwe games betere technieken om het laag te houden. Maar meer details is vaak meer geheugen.

[Reactie gewijzigd door F5544 op 19 november 2020 08:21]

Slechte voorbeelden!

GTA V

Ja, met een MSAA van X8 kan ik het ook wel, en zoveel Anti-aliasing heeft helemaal geen zin bij zulke resoluties. Bovendien draait GTA V niet meer op 60FPS!

CONTROL

Dat zijn resoluties met 8K! Niemand heeft nog een 8K televisie en 8K Control spelen met een acceptabele framerate op een RTX 3080! Succes :D

Kom even met betere voorbeelden snap niet waarom ze je daar voor plussen?

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 november 2020 08:36]

Godfall dan:
https://www.techpowerup.c...-4k-and-ultra-hd-textures

Het gaat er niet om dat alles te maximaliseren is over 10 gb nu.

Probleem is de engine die ze ontwikkelen dat meer als 10gb aan vram gebruikt.

Het is niet dat ik meer vram gebruik toe juich. Maar in toekomst wordt gewoon meer vram gebruikt. Zelfde met gewoon ram, grootte opslag spellen.

Vroeger was 512mb vram meer als voldoende. Goede oude voodoo tijd.
Meer textures en geometry gaat ook ten koste van de framerate! (zegt hij ook in het filmpje) Het is heel goed dat je nu spellen erbij haalt die deze VRAM van tussen de 10 en 12GB gebruiken, maar hier worden textures gebruikt van 4K of zelfs 8K types (misschien nog wel 16K textures ook nog) dit gaat ten koste van de framerate en zijn nauwelijks merkbaar!

Pas als spellen echt 20GB of meer nodig hebben, dan zijn allang de nieuwe generatie videokaarten uit, en is het niet meer van belang dat de RTX 3080 meer geheugen heeft, want hij zal te langzaam zijn (zoals ik eerder zei) om al die textures en geometry e.d. te verwerken op een acceptabele framerate.

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 november 2020 08:54]

Het is ook nog mogelijk dat 20GB (te) veel is én 10GB (te) weinig. Het gaat wel even duren voordat 20GB gebruikt gaat worden in spellen, echter verwacht ik ook dat 10GB de komende jaren krap gaat worden. Zeker als je meerekent dat andere applicaties ook videogeheugen vreten(o.a. je browser die op de achtergrond draait, Steam en Windows zelf).

Wat dat betreft doet AMD het niet verkeerd met de 6800 (XT). 16GB Vind ik de gulden middenweg. Mijn 1080Ti heeft overigens al 11GB en daarover heb ik niemand horen klagen meer an 3 jaar geleden. En nu is 1GB minder al meer dan we de komende X jaar nodig hebben?

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 19 november 2020 09:57]

Je browser e.d. maakt geen gebruik van het videogeheugen op de achtergrond bij het gamen?! En waarom zou je de browser op de achtergrond draaien met gamen vraag ik mij af?

Bovendien heb je voorlopig helemaal niet meer nodig dan 10 GB...geen enkele game profiteert ervan op een middensegment kaart.

Alleen bij een RTX3090 die in extra hoge resoluties draait heeft het zelfs geen zin (Flight Simulator 2020 zelfs niet)

Zoals ik al zei is het alleen bij renderen in 3D programma's nodig of videobewerking e.d. anders heb je er geen zak aan.

Daarom heb je dus ook kaarten zoals de quadro serie (al heten ze straks niet meer zo) met 48GB videogeheugen, maar die zijn niet om te gamen.
Je browser e.d. maakt geen gebruik van het videogeheugen op de achtergrond bij het gamen?! En waarom zou je de browser op de achtergrond draaien met gamen vraag ik mij af?
Ik weet bijna zeker dat dat dat geheugen niet wordt vrijgegeven. En ik ga mijn browser niet elke keer sluiten als ik een game start. Je kan het luiheid noemen, ik noem het gebruiksgemak. En om Steam kom je moeilijk heen, dus die 300-500MB ben je sowieso kwijt.

Je hebt het trouwens over een middensegment kaart. Dat zou ik een eventuele 3080ti(= bijna 3090) niet willen noemen...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 19 november 2020 10:23]

Ja inderdaad, de browser gebruikt alleen het videogeheugen voor videodingen als webgl en misschien wat animatiedingetjes (gpu acceleratie). Meeste niet vanuit de browser maar vanuit de desktop zelf.

Het heeft ook helemaal geen zin om videogeheugen als RAM te gebruiken. Via de PCI bus kan je er vanuit je CPU veel langzamer bij dan bij het gewone geheugen en je omzeilt ook je hele cache.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 november 2020 13:36]

Ja maar je koopt je 800 euro kaart natuurlijk niet alleen voor de games van nu. Maar ook voor die van over 2 a 3 jaar. Dat is het probleem. Kan je garanderen dat die 10GB dan geen irritante beperking wordt?
Over 2 a 3 jaar is je kaart hopeloos verouderd?
Valt wel mee toch? Zo lang doe ik er altijd wel mee. Ik koop een goede kaart en sla dan een generatie over. Heb nu 1080Ti.
Dat kan kloppen. En ik hoop dat het ook veranderd. Maar alles gebruikt in de toekomst steeds meer geheugen.

Grotere textures inladen gaat misschien in de toekomst door een bepaalde techniek sneller.

Er komen nog verschillende games uit komende 2 jaar waarvan de specs nog niet eens bekend zijn. En sommige mensen gaan er wel van uit om een videokaart meerdere jaren te gaan gebruiken IPV ieder jaar/ generatie een nieuwe te moeten halen.

Maar van een geheugen reductie kunnen we nooit meer vanuit gaan.

[Reactie gewijzigd door F5544 op 19 november 2020 09:01]

Grote textures gaat niet heel veel anders worden. De compressie die ze nu gebruiken werkt al aardig goed

Wat wel toekomst gaat worden kan ik je voorspellen, is meer physics in het spel komen. Zoals gebouwen die steentje voor steentje uit elkaar vallen, in ieder geval wat ik bedoel dat de geometry betere natuurkundige (physics) ondersteuning gaat krijgen.

Dat maakt het spel nog echter! Dus betere ondersteuning realtime zoals kracht, evenwicht en beweging, fasen en faseovergangen, straling, warmte, licht, geluid, magnetisme en elektriciteit e.d.

Dat zou nou innovatie zijn! Nu moeten deze dingen nog gerenderd worden en gebeuren nagenoeg in spellen niet realtime in zekere zin, in ieder geval nog niet heel geloofwaardig (voorbeeld GTA V)

En dat gaat veel geheugen kosten. Op een gegeven moment ga je het verschil tussen textures toch niet meer zien. 8K texture van 16K texture is al niet meer te onderscheiden. Zeker niet als het spel werkt met LODS (Level of Detail) dan is op afstand het toch niet meer te zien, en zeker niet in een super snel spel als doom.
Ben ik volledig met je eens. En ik zie het graag tegemoet.

En we weten niet wat de toekomst doet qwa spellen(nieuwe gta bijvoorbeeld).

Helaas gaat de 10gb barrière wel doorbroken worden. En hopelijk niet op deze generatie kaarten maar de volgende generatie kan ook nog 2 a 3 jaar duren. Dat weten we niet, dat bepalen de fabrikanten en ontwikkelaars.

Maar 1 ding blij dat AMD weer terug is voor de innovatie race:)
Ik wacht nog even af! Ik snap niet dat mensen nu al staan te springen om een kaart te bemachtigen, en doe dat liever over een paar maanden.

Maar man man man....renderen op twee RTX3090 kaarten...wat een feest :P

Helaas geen geld voor nog :'(
Maar verwacht jij dat dit in de komende 10 jaar zoveel gaat toenemen dat 10gb compleet irrelevant wordt?

Godfall is inderdaad een beter voorbeeld maar het lijkt mij dat het de komende tijd een uitzondering blijft.
In 10 jaar tijd denk ik wel, aangezien 4k de nieuwe standaard gaat worden. Ik denk al binnen 5 jaar. 4k 120fps is nu al opkomend.

Het is niet zo lang geleden dat aanbevolen system requirements 6gb eisen. 2 jaar daarvoor was het ongeveer 4gb.

Games worden mooier waardoor er ook meer opslag/ram/vram gevraagd word.

Zie de geschiedenis. Die grafiek loopt tot nu toe stabiel door.
Kom even met betere voorbeelden snap niet waarom ze je daar voor plussen?
De plussen zijn niet bedoelt voor "deze mening vindt ik niet leuk" of "deze mening vindt ik wel leuk"
Ze zijn bedoelt om aan te geven of iets ongewenst, off-topic, on-topic, informatief of een essentiële toevoeging is. je weet wel, wat er bij staat als je een reactie beoordeeld

Vindt het altijd jammer om te zien dat dit systeem verkeerd wordt gebruikt. als het on-topic is verdient F5544 gewoon een +1 en omdat jij meer informatie geeft verdien jij een +2, en omdat Slavy essentiële informatie toevoegd met zijn reactie (de foto is van colorful dus dit is waarchijnlijk nep) verdient hij een +3
Heb je een beetje gelijk in! Maar ik had je niet geplust aangezien de relevantie nul is!

Je voorbeelden zijn niet relevant voor de kaart (3080) waar we het over hebben. Elk spel kan je wel tot het uitersten drijven. Als ze morgen een 16K televisie op de wereld brengen, dan heb je met elk spel wel nagenoeg te weinig geheugen even buiten de textures om.

Mensen willen spelen op 4K ultra op 60FPS+ en de voorbeelden die jij gaf zijn niet haalbaar op een kaart zoals de RTX3080. Je kan pas praten met dat soort instellingen als je een dual RTX3090 in NVlink mode hebt. Maar Linus heeft aangetoond dat NVLink soms zelfs langzamer is dan een enkele RTX3090!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 november 2020 09:13]

Idd onzin praat, ik speel bf4 @4k 120hz op high settings en haal mooi 200 fps, bf1 @4k 120hz medium/low settings ook 200 fps, en Dan doe ik nog warzone op low met alleen textures high ook @4k 120 zo'n 150-170 fps ( op 1080p/240hz haal ik maar 130 fps), wie compentatief speelt geeft geen moer om ultra settings, vooral op 4k ziet het er Al prachtig uit..
Precies dit, er zit een verschil tussen functioneel gebruik van resources en maximum load in uitzonderlijke toepassingen.

Maar goed, meer is beter en beter is grotere e-peen.

Om vervolgens op 1080p 60hz te gamen omdat de kopers niet eens weten dat ze hun scherm op 144hz of hoger moeten configureren.

Of ze spelen op zulke settings dat de gpu load net aan 40% is hadden ze net zo goed een rtx2060 kunnen kopen voor dezelfde performance 🤣

Maar ze zijn wel "future" ready, :z ik koop wel elke release van battlefield een nieuw systeem en aan de hand van wat ik nodig heb om op gewenste resolutie en framerate te behalen.
Gebruiken ze het daadwerkelijk, of is het gewoon net als met RAM een kwestie van "ach, als ik zo veel RAM heb laat ik alles maar gewoon staan als cache voor als ik het nog een keer nodig heb"?
Zie mijn verhaal! Dit zijn onzin resoluties en instelling die hij als voorbeeld gebruikt!
Tja dat is de vraag. Maar als het allocated memory is hebben ze een geheugenbereik.
Als dat geheugen bereik kleiner is als de game wilt zal het kunnen dat sommige delen meerdere malen overschreven worden waardoor het iedere keer moet ingeladen worden wat dus voor vertraging zorgt.

En ja de vraag is of het daadwerkelijk nodig is. Maar dat bepaalt de game developer. En uiteindelijk heeft dat toch effect op de speler.

Marketing truuk of niet wij als consument hebben helaas niets te willen en kunnen de developers eisen om het geheugen klein te houden.
Wij weten niet wat de achterliggende gedachte achter veel vram is.

Misschien is het de engine die het nodig heeft voor bepaalde situaties/scenes waarbij de prioriteit niet op het geheugen schoonhouden ligt maar FPS. Dus snel die textures en bende inladen aangezien het processen belangrijker is.

[Reactie gewijzigd door F5544 op 19 november 2020 08:38]

Textures inladen gaat via de SSD tegenwoordig. Daarnaast is er geen enkele game die op dit moment een bottleneck heeft op 8GB vram 4k ultra settings. Kijk gewoon naar de benchmarks van elke game en je ziet totaal geen bottleneck op 8GB vram kaarten vs hoger. 10Gb is ruim voldoende, 16Gb ruime overkill en 20Gb al helemaal.
Dat zeiden ze ook bijde voodoo kaarten van 512mb. Grotere en gedetailleerde textures eisen meer geheugen. En het inladen gebeurt vanaf de SSD in het vram. Vram is veel sneller te benaderen dan de SSD en zal voor de scène in het vram ingeladen worden om direct beschikbaar te zijn.
512 mb op voodoo kaarten denk dat 32 mb toch wel de max is geweest 512mb kwam pas in de tijd van de 8800gt/gtx een decennia verder.

Toch wel een klein nuance verschil daarnaast loopt gebruik niet linear op.

Heb je tegenwoordig betere compressie technieken en kan je bij textures heel veel truukjes toepassen naar mate deze groter worden.

8gb gaat nog lange tijd genoeg wezen voor 4k.

Idem dat 16gb intern geheugen ook nog minstens 10 jaar voldoende gaat wezen als we ooit al meer nodig gaan hebben.

Tegenwoordig begint bloated software weer enigszins in te krimpen doordat het allemaal fast en responsive moet zijn.
Je met die voodoo heb je vast gelijk. Ik heb het niet 1 op 1 gevolgd toen. Die leeftijd wilde ik alleen op de mooiste graphics gamen. Technische specificaties boeide me op jonge leeftijd nog niet heel erg haha.

Ik kan er veel over speculeren maar dat schiet toch niet op. We weten ook niet wanneer de nieuwe games uitkomen met meer dan 10gb of dat er binnen die tijd al een nieuwe generatie videokaarten uit is.
Beide consoles hebben niet zoveel geheugen en games nu zelfs op 4k komen daar normaal gezien niet aan. Er is dus nog enkele jaren van ruimte voor meer dan 10gb geheugen ergens een bottleneck zal worden imho.
Ja alleen net zoals nu gebeurd zal voor de pc mooiere graphics gebruikt worden als soort van paradepaardje. Zie gta 5 ps4 xbox en pc.
Nee maar je kan wel kijken naar efficiëntie en mogelijkheden.

De kans dat we uncompressed textures gaan krijgen etc etc hangt ook nog van andere factoren af.

Alles is tegenwoordig digitale download wat denk je dat een game aan bestandsgrootte krijgt met dit soort techniek.

Dan krijg je een download van 2tb voor 1 game.

Met andere woorden je moet alles om de gpu ook in orde hebben om dit mainstream te krijgen.

De enige reden voor kaarten met meer geheugen is bepaalde applicaties die winst hebben bij het gebruik van de data in ram.

En misschien krijgen we wel icm met rtxio bvb dat de gpu memory gebruikt gaat worden voor andere buffers.

Maar puur voor textures zit je heel ver uit de buurt van de realiteit.
Idd, hopelijk dat laatste. Want het enige zonde van veel RAM is als het niet gebruikt wordt ... al was het maar voor cache (prefetching). Als je dat systeem niet inbouwt in je engine dan optimaliseer je eigenlijk alleen voor de systemen met de kleinste hoeveel RAM.
Ja maar word het effectief gebruikt. Games kunnen al het vram gebruiken wat op een videokaart zit maar doen het dan net zo goed op vergelijkbare videokaarten met de helft minder aan Vram.

Edit
Op 8k is het trouwens 18gb Vram staat in de link.

[Reactie gewijzigd door Tincahunter op 19 november 2020 08:28]

Control 4K gebruikt 8.1GB staat in de link
Die 18.5GB is 8K
Hieraan zie je meteen mooi de scaling, 4x meer pixels en slecht iets meer dan 2x het geheugen.
Extreme voorbeelden, realiteit is dat 10gb genoeg is voor 4k gaming. Control neemt een 7GB aan geheugen op 4k, je bent opzettelijk setting hoger aan het zetten om hier aan te komen die niemand ooit zal aanzetten omdat er geen verschil te zien is. Tegen de tijd dat dit niet meer voldoende is dan is de 3080 verouderd .
Helemaal mee eens. Zo voegt DLSS 2.0 en raytracing wel echt wat toe. Maar dat Vram verhaal is er al jaren, het is puur marketing meer is beter. Als product A nu 16gb zou hebben en product B 32gb hou je altijd mensen die zeggen en denken dat dan 32gb beter is voor gamen. Het kan wel zo zijn in de toekomt maar vaak dan is de GPU zelf ook al te zwak om er nuttig gebruik van te kunnen maken.
De grap is dat bijna iedereen niet even onderzoek doet voordat ze roepen dat 10GB op de 3080 te weinig is. Zelfs 8GB vram is op dit moment voor geen enkele game op 4k ultra settings een bottleneck. Geen enkele benchmark die dat aantoont.

16GB vram is al helemaal overkill en laat staan 20 GB. Ja, ook voor toekomstige games is het onzinnig veel geheugen. De tijd dat er dedicated voor de PC wordt ontwikkeld is er gewoon niet meer. Games zullen dus altijd console specs volgen en deze hebben slechts 10GB vram aan boord wat ook nog 25%+ trager is dan wat er op de 3080 zit. Daarnaast zijn er vele technieken mogelijk met Ampere (Nvcache en Tensor Accelerated vram ) wat het vram verbruik naar beneden haalt.

De ultieme Nvidia play zou dan ook zijn een 3080ti met 10GB vram. Ik weet alleen niet of dat qua architectuur mogelijk is. Deze zouden ze kunnen aanbieden voor ~850 euro en is qua prestaties on par met een 6900xt voor 1000 euro. Dan hebben ze de gaming crown echt weer stevig in de hand. Maar goed, wishfull thinking.
Mee eens dat 20GB nu nog overkill is maar roepen dat de tijd dat er voor de pc ontwikkeld wordt over is en vervolgens allerlei nVidia technieken aanhalen waarmee vram gebruik naar beneden kan worden gebracht (technieken die op de consoles niet aanwezig zijn en waar dus in jouw redenering niet voor ontwikkeld gaat worden) vind ik een beetje vreemd.

Het zal uiteindelijk wel zo blijken dat veel
games inderdaad ontwikkeld worden voor de console en weinig pc optimalisatie krijgen, maar anderzijds zullen de engines van games ook steeds beter schaalbaar worden zodat je op termijn op de pc gewoon weer profijt hebt van snellere hardware (of je daar een hele sloot vram voor nodig hebt op een kaart van dese generatie betwijfel ik echter net als jij).
Zo vreemd is dat niet. Games worden gewoon geport naar de PC en daarbij wordt gebruik gemaakt van bestaande technieken als deze simpel te implementeren zijn. In het slechtste geval is het gewoon een brakke port (zie Horizon Zero Dawn). En in het beste geval is het een gepolijste port waar extra werk in is gestoken (b.v. high res texture packs zoals in Gears). Als het een goede techniek is zal dit gewoon geimplementeerd worden (zie RTX).
Tegen de tijd dat je echt 20GB van een kaart nodig hebt in een game, is deze alweer te langzaam.
Ik zat net hetzelfde te denken.... hoe lang gaat zo’n generatie mee? De 1080 die ik hier heb hen ik nog maar een paar jaar denk ik, ondertussen zijn we al 2 generaties verder. Een echte gamer koopt the elke generatie toch weer een nieuwe dus dat extra geheugen wat je voor de toekomst koopt zal je nooit gebruiken ...
Mijn 1080TI met 11 GB heeft nog meer geheugen als een 3080. Maar daar heb ik nog nooit volledig gebruik van gemaakt. Tegen de tijd dat het wel nodig is, is deze kaart entry level performance.
Resident Evil 3 op max gebruikt ruim 12GB VRAM, dus niet mogelijk op een RTX3080.
Ik kom van een 1080Ti, dus vond het wel een beetje jammer dat ik 1GB aan VRAM capaciteit moest inleveren

[Reactie gewijzigd door laibalion op 19 november 2020 08:43]

Als je dit even leest dan zie je dat het onzin is!

https://www.pcgamer.com/resident-evil-3-best-settings/

het enige waarom ze 12Gb evt. adviseren, is dat de assets en textures beter kunnen streamen omdat die al ingeladen zijn in de VRAM.

Maar het heeft totaal geen effect?

SMAA is bijvoorbeeld een geheugen vreter, maar op 4K heb je dat nagenoeg niet nodig en kan je beter voor TXAA gaan en de FPS op hoge hoogte houden.

Even een quote:
Above that, as I said, it's diminishing returns. You can eat more VRAM by moving Texture Quality to "High (2 GB)," "High (4 GB)," or even "High (8 GB)," but you probably won't notice much of a difference—in the visuals, at least. What you may notice (to borrow Capcom's terminology) is more stuttering as the game loads in new textures. Maybe.

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 november 2020 08:48]

Nou nee , geld voor de heel vaak upgrader die elke jaar wel de latest and greatest moet hebben en er cash voor over de balk gooit. De meeste doen langer met hun kaart en waar bang for tja Buck wel belangrijk is en future Proof wel rol mee speeld dus de 3060ti en 3070 met 8GB is voor de midrange vaak upgrade voldoende . Voor lange termijn upgrader is AMD stuk interessanter met 16GB . Deze markt stelt ook als nodig is lagere settings in dan kan heel lang mee. RX6800 heeft voor die groep de 16GB meer waarde tenzij je vaker upgrade en 1070 2070 3070 lijn volgt.

Zo een 3090 is dus ook interessant als je eens in de 5 'a 10 jaar klaar wilt zijn en nieuwe high-end PC bouwd. Als je daarbij ook nog semi pro bent of heavy user.
Ik heb hem alvast aan Sinterklaas gevraagd. Ik hoef dan verder geen andere cadeautjes.
Ja zeg, maak die man gelijk straatarm!
De tranen van voormalig 2080Ti eigenaren waren nog niet opgedroogd en nVidia komt dan alsnog met de 20GB versie. Wat vervolgens een slechte fotosoep blijkt te zijn.

Is dit niet een klein beetje gemeen? :P
An sich heb ik weinig moeite met het feit dat overdreven needy gamers getrollt worden. Als je op Tweakers kijkt dan krijg je het idee dat mensen liever een 3080 of 6800XT hebben dan een Corona vaccin :+

Maar het echte trollen moet natuurlijk nog komen, Nvidia gaat niet toekijken hoe hun prestatiekroon door AMD overgenomen wordt. Binnen de kortste keren zien we echte TI en Super-achtige varianten verschijnen waardoor de early adopters, die arme mensen die zo lang op hun preorders zaten te wachten, weer "trage" kaarten hebben (in augustus 2021 dan, tot die tijd wordt iedereen gefopt met fictieve releases).
Nvidia heeft niks beters dan de 3090 / 3080ti. Miss nog een of ander overhyped watercooled model voor 2499$ wat je nog 3% kan overclocken. Maar je hebt dan wel een nieuwe powerstekker!
Heh, zielig ventje ben je dan ook, genieten van andermans issues, maar wees gerust de meesten weten precies wat ze kopen en ook al brengt Nvidia nog 30 kaarten uit dat maakt one niks uit, en terwijl jij geniet van trollen genieten wij lekker van onze 3080 mhahah :Y) :Y)
Genieten is een groot woord maar als je de comment secties de afgelopen dagen bekeek dan was het wel sneu om te zien hoe mensen los gingen om een cpu of gpu die ze niet kunnen kopen.
Ik snap de hobby maar je moet ook kunnen relativeren en wat geduld kunnen hebben.
Je had ook kunnen pre-ordered dan had je m al binnen gehad voor de normale prijs, nu zijn de prijzen wel erg gestegen en moet je dadelijk maanden wachten.