Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google vernieuwt Pay-app en introduceert digitale Plex-bankrekeningen in VS

Google vernieuwt zijn Pay-app. De app krijgt onder andere een groepsfunctie die het mogelijk maakt om betaalverzoeken naar meerdere mensen te sturen. De app is vooralsnog niet beschikbaar in Nederland. Het bedrijf komt ook met digitale bankrekeningen in de VS.

Google meldt onder andere dat de nieuwe Pay-app wordt opgedeeld in 'relaties'. In de huidige app wordt een lijst met transacties getoond, maar in de nieuwe app bevat het thuisscherm een overzicht van vrienden en bedrijven waar gebruikers het vaakst transacties mee afhandelen. Zo kunnen gebruikers volgens Google gemakkelijker geld overmaken naar die vrienden of bedrijven.

Afbeelding via Google

Gebruikers kunnen in de nieuwe app een soort groepsgesprekken aanmaken in de nieuwe Pay-app, om vervolgens een betaalverzoek aan alle leden van een dergelijke groep te versturen. Google noemt hierbij een restaurantrekening als voorbeeld. De app zou onder andere helpen het bedrag dat ieder groepslid verschuldigd is te berekenen.

Verder krijgt de vernieuwde app een Explore-pagina, waarin onder andere digitale coupons en rewards worden getoond. De aanbiedingen die hier worden getoond, kunnen volgens Google optioneel worden bepaald door een algoritme. Google meldt dat deze functie opt-in is en dat de hieruit voortkomende data niet wordt gedeeld met derde partijen. Verder kan de app transacties automatisch categoriseren. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld zoektermen als 'eten' of 'afgelopen maand' gebruiken om relevante transacties te vinden.

Eerder deze week bracht Google een beperkte versie van zijn Pay-dienst uit in Nederland. Daarmee kunnen klanten van diverse kleinere banken hun kaart toevoegen aan Google Pay en zo contactloos betalen met de telefoon in winkels en webwinkels. De huidige Google Pay-app kwam hiermee nog niet beschikbaar in Nederland. Vooralsnog is de vernieuwde app ook nog niet beschikbaar in Nederland.

Verder kondigt het bedrijf 'Plex by Google Pay' aan. Dit is een 'digital-first' bankrekening, die wordt geïntegreerd in de nieuwe Pay-app. Plex-rekeningen worden vanaf 2021 aangeboden door verschillende banken in de VS, waaronder Citi. Die bank toonde al een preview van zijn plannen omtrent Plex. Eerder werd al bekend dat Google in de VS werkt aan fysieke bankpassen. Fysieke bankpassen zijn volgens Google ook onderdeel van de Plex-rekeningen, hoewel de focus ligt op digitale transacties.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter / Videostagiair

18-11-2020 • 20:46

129 Linkedin

Submitter: Glup

Reacties (129)

Wijzig sortering
Zou dit nog ooit naar nederland komen? Apple kan schijnbaar met een vele malen kleiner marktaandeel Apple pay werl afdwingen wat ik nog steeds bizar vind.
Omdat banken hun eigen betaalapps kan uitrollen op Android. Maar sommige banken zijn er ondertussen mee bezig (samengevat):

Knab
“Wij zijn dit zeker aan het onderzoeken maar zullen het niet op korte termijn aanbieden.”

Rabobank
“Ik kan je laten weten dat Rabobank de mogelijkheden onderzoekt en in gesprek is met Google.”

ING
“Op dit moment hebben wij geen plannen om ook Google Pay aan onze klanten in Nederland aan te bieden.”

ABN Amro
“ABN AMRO volgt de ontwikkelingen rond Google Pay met bovengemiddelde interesse. We verwachten dat we in de loop van 2021 meer kunnen melden.”

SNS
“Vooralsnog ondersteunen wij deze functionaliteit niet en er zijn geen plannen om dit op korte termijn te doen."

ASN
Geen reactie ontvangen.

Triodos
"Nog niet zeker of we dit in de toekomst aan gaan bieden.”

Bron Android world.nl
Gewoon de apk downloaden, een Britse kaart linken en gaan (je kan Curve als een proxy gebruiken voor je Nederlandse creditcard). Alleen jammer dat MasterCard en Visa nergens geaccepteerd worden dus ik Nederland heb je er nog weinig aan 🤷‍♀️
betalen met creditcard in Nederland gaat hem niet worden, Nederlanders zijn (terecht) niet zo op in de schulden staan of betalen op krediet.
In America heb je ook creditcards die gunstig zijn, zeker als je nooit meer uit geeft dan er binnenkomt.
Hierdoor kan je bijvoorbeeld 1% korting op alles krijgen. Ik baal dat er geen goede creditcards zijn in Nederland.
Ik verwacht dat de kosten van de CC wel verwerkt zijn in de prijzen, dus die 1% is een sigaar uit eigendoos.
Nee als je het slim gebruikt, dan kost het je niks.

https://creditcards.chase.../797349/aff/3-10003549/na

Als je gewoon altijd optijd betaald en alleen in het binnenland, kan dit erg veel opleveren.
Het blijft een sigaar uit eigen doos. In landen met creditcards zijn de kosten daarvan gewoon verrekend in de prijzen. Zelfs al betaal je altijd op tijd, dan nog betaal je eigenlijk teveel voor alles. Je kan het verlies verkleinen met die rewards, maar de enigen die het veel gaat opleveren zijn de creditcardmaatschappijen en banken. Vergeet ook niet dat veel mensen helemaal niet in aanmerking komen voor creditcards met rewards, die betalen er dus wel voor, maar hebben geen mogelijkheid iets terug te krijgen.

bonus: Adam Ruins Everything over airmiles en deze rewards
Inderdaad, ken mensen die zakelijk alles voor hun winkel inkochten mbv een creditcard en zo punten spaarden voor tickets.

Omdat ze dat jaren en jaren en jaren doen en ook veel inkochten en dus veel uitgaven, kunnen die mensen en hun kinderen ongeveer de rest van hun leven gratis reizen dmv punten in te wisselen bij American Airlines.

In Nederland is een CC echt een soort taboe en wordt het altijd slecht belicht, maar als je gewoon met je geld om kan gaan (wat meeste mensen gelukkig wel kunnen) is het een fijn middel. Punten sparen, aankopen verzekerd, ZELF verzekerd, reisverzekering, cashback, speciale acties.

Ben wel blij met me cc(s).
Ik heb meer het idee dat een credit card vooral binnen Tweakers een taboe is. Hoe vaak ik wel niet lees: "ik heb geen cc dus kan x niet kopen, belachelijk". Vraag me serieus af hoe die mensen dat in het buitenland doen. Zelf ben ik maar wat blij met mijn creditcard, heeft me zo vaak geholpen in het buitenland waar normaal pinnen niet lukte.
Het is niet gunstig, het klinkt voornamelijk gunstig en is een manier om cc's te pushen. Voor mensen die ermee om kunnen gaan natuurlijk helemaal prima maar zodra het gemeengoed geworden is vallen de mensen die er minder goed mee om kunnen gaan voor de kaarten met minder goede voorwaarden..

Ik ben blij dat we in Nederland een aversie hebben tegen creditcards, al is het dus maar om de kwetsbaren een beetje te beschermen.
We hebben niet echt een aversie tegen cc, we gebruiken ze gewoon amper omdat we tal van alternatieven gewend zijn. Als je niet al heel lang online zaken aanschaft heb je er tegenwoordig ook bijna niet eens een cc meer nodig omdat allerlei buitenlandse aanbieders verschillende mogelijkheden aanbieden om met PayPal of Ideal te betalen.

Die 'gunstige' cc gaan om cashbacks voor een percentage van je aankopen. Dat uiteenloopt van 1-6%, dat klinkt als heel weinig, maar daarnaast zijn er ook veel cards die een bonus aanbieden van honderden dollars na x duizend aan aankopen. Die cashbacks gelden bij verschillende kaarten voor verschillende type aankopen en/of winkels, soms met x bedrag als max. Ik weet dat er verschillende internet handelaren verschillende van die kaarten gebruiken om hiermee producten te kopen die ze vervolgens weer verkopen en zo extra winst in de zak kunnen steken. Je moet alleen niet 'rood' gaan staan op die dingen, want dan ga je heel veel betalen.

In de VS kan je vrij makkelijk een cc krijgen en een hele collectie er op nahouden. Maar bij je bank kan je ook lenen en rood staan. Voor mensen die daar niet mee om kunnen gaan kan dat heel naar zijn, voor mensen die dat wel kunnen zijn dat heel goede financiële tools. Maar vergeet ook niet dat je niet alles leert in een vacuüm, soms gaat het eerst eens fout voordat je ermee om leert gaan...
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Misschien probeer ik mensen nodeloos te beschermen vanwege ervaringen uit het verleden ;)
Zelfde constructie heb je ook bij amazon. CC van amazon in van een bank in Berlijn (LBB).
Alles dat je er mee betaald levert punten op. En bonus punten bij betalen op amazon.
Met deze punten kun je de kaart betalen, of met korting dingen op amazon bestellen.
Er zijn ook debit creditcards.
Die leveren minder cashback in de USA aangezien er minder kans is om te verdienen door de bank.
Vroeger was een creditcard bijna altijd een doorlopend krediet. Tegenwoordig heb je een bepaalde bestedingslimiet op basis van je inkomen en betaal je standaard iedere maand 100% van wat je uitgegeven hebt, zonder rente. Dan heb je dus geen krediet of BKR registratie en heb je in feite een debit card. Je kunt er wel een krediet van maken met maandelijks een vast bedrag of % betalen, maar het hoeft niet.

Die associatie met schulden maken is dus nogal overdreven, maar er zijn nog steeds mensen die blijkbaar denken dat wanneer je een CC hebt, je iedere dag gaat shoppen tot je failliet bent. Daarnaast zijn er best scenario's waarbij je veiliger met een CC kan betalen dan met een overboeking, want banken gaan echt je geld niet terugboeken wanneer je opgelicht bent, terwijl dat met een cc vaak wel kan.
@Cergorach Hoe vreemd het ook gaat klinken na mijn uitlating, ben ikzelf nu al 2 jaar zelf een gebruiker van een (niet-debit) creditcard. Ik ben het zeker met jullie punten eens dat er wat voordelen hier en daar zijn, maar in veel gevallen omschrijven jullie dat een credit card ook als een pinpas gebruikt kan worden, wat zeker waar is maar het natuurlijk niet echt een geweldige vervanging / verbetering van de pinpas is.
Voor aankopen is de credit card handig, je bent verzekerd, maar direct overmaken kan niet eens met een credit card dus voor veel scams zal het niet gebruikt worden. Paypal komt daarbij ook zelf met een bijzonder aantrekkelijke verzekering en is vaak ook beschikbaar als betaaloptie naast de creditcard(desondanks de afschuwelijke conversion rates natuurlijk).
Ik heb zelf een credit card voor online aankopen uit de buitenlanden waar paypal en ideal (nog) geen echte voet aan de grond hebben, of niet worden aangeboden in verband met wettelijke verschillen tussen landen.

De puntsystemen en kortingen klinken leuk, maar uiteindelijk betaald iemand er toch voor, er is niets dat zomaar gratis of goedkoper zonder reden is.

[Reactie gewijzigd door sdziscool op 19 november 2020 02:53]

Ik heb toen ik een credit card nam, een jaar of 20+ geleden inderdaad, inderdaad voor die afbetaal optie gekozen. We hadden toen nog geen bank apps, dus al die transacties die ik deed hield ik bij in m'n hoofd, net als het merendeel van mijn uitgaven. Dat ging heel lang goed, totdat je een keertje door omstandigheden een rekenfoutje maakt en voor een enorme financiële tegenvaller staat. Sinds die tijd ook eigenlijk gewoon altijd maandelijks direct alles betalen wat er met die cc is betaald, dan sta je achteraf ook niet meer voor verassingen. Als je er voor zorgt dat die cc niet meer kan dan je maandelijkse inkomen kan ondersteunen is het een prima online betaalmiddel met een verzekering erbij. Dus het hoeft absoluut geen middel te zijn waar je schulden mee opbouwt.

Een kleine sidenote, ik heb recent bericht gekregen dat de cc niet langer zaken verzekerd waarbij de cc niet direct zaken aanschaft (dus geen diensten er tussen). Denk bv. aan Paypal (gebruikte ik als een extra verzekeringslaag), een kickstarter (je betaald aan ks), etc. Ik vermoed dat verschillende cc uitgevers dit recent hebben aangepast en wellicht handig om even te kijken of dat impact heb op je gebruik van een cc.
(preface: ik woon in de VS).

Ik gebruik _NOOIT_ mijn debitcard.

Te problematisch. Een debitcard heeft toegang tot een volledige rekening. Een creditcard niet.

Als ik een artikel koop met een debitcard en het werkt niet moet ik in discussie gaan met de winkel.

Met mijn creditcard kan ik zeggen: ofwel wordt het probleem opgelost, ofwel trek ik mijn betaling terug.

Dan: ik betaal ALLES af op het einde van de maand.

Ik heb 4 creditcards.

* VISA 1% op alles, 2% op etenswaren, 3% online aankopen
* VISA 1.5% op alles, geen buitenlandse transactiekosten
* Target MasterCard 1% op alles, 5% op aankopen in Target
* Costco VISA 1% op alles, 2% op aankopen in Costco, 3% op reizen (hotel, vluchten, ...), 4% op benzine.

Ik doe mezelf tekort als ik die kaarten niet maximaal gebruik!
Ik doe mezelf tekort als ik die kaarten niet maximaal gebruik!
Vanwege je Costco opmerking neem ik aan dat je in de VS woont. De winkel betaalt wanneer je de creditkaart gebruikt. Van die transactiekosten krijg je weer een deel terug. De prijzen houden hiermee rekening, ze zijn hoger dan wat ze kunnen zijn. Tegelijk zullen niet creditkaart gebruikers die hogere prijzen ook moeten betalen.

In de EU is de maximale transactiepercentage vastgelegd op 0.30% (dacht ik). Hierdoor zul je weinig creditkaarten vinden met 1% of meer aan "cashback".

De VS loopt enorm achter van wat ik gelezen heb qua bankzaken. Het lijkt me veel gunstiger om een maximum op de transactiekosten te bepalen en banken te verplichten meer dingen makkelijk te maken.
Zelfs zonder de cashback en transactiekosten zou ik alles op creditcard zetten.

Extra laag aan bescherming.
Behalve dat je een Credit Card ook kunt krijgen zonder krediet en gewoon met een maandelijkse betaling van al je uitgaven, gebruik ik doorgaans sowieso voor al mijn grote uitgaven mijn creditcard, dan is mijn aankoop namelijk goed verzekerd de eerste tijd. Altijd fijn, zo'n beetje extra zekerheid.

Sinds deze week zit mijn Rabobank Visa ook in mijn Apple Pay, overigens, dus ga ik ervan uit dat ook Google Pay als dat straks naar bijvoorbeeld de Rabo komt uiteindelijk ook creditcards gaat ondersteunen.
Ik heb specifiek een creditcard omdat ik nogal eens dingen online koop en die extra bescherming wel fijn vind. Het directe overzicht dat één keer per maand afgeschreven wordt vind ik ook fijner dan bijv. PayPal waar het per betaling gebeurt maar wel met een vertraging van een paar dagen.

Maarja, het bij de hand hebben van een creditcard heeft mijn maandelijkse uitgaven wel flink opgedreven, want niet alleen zijn er meer dingen waar ik nu voor kan betalen maar het is ook heel makkelijk om even snel met creditcard te betalen (makkelijker dan iDEAL). Je moet toch wel echt zelfbeheersing hebben, anders kun je flinke schulden krijgen.
Of installeer Rabo wallet.
Yup, werkt uit de kunst.
Tip van de dag: als je Openbank neemt, kun en kon je gewoon hun Maestro pas koppelen in de Google Pay app. Zonder trucs, gewoon met je Nederlandse account en pas.
bunq en revolut hebben sinds eerder deze week Google Pay in Nederland he :-)

Zie: nieuws: Google brengt Google Pay uit in Nederland zonder app

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 18 november 2020 21:52]

Ja, maar de Google Pay App is nog steeds niet beschikbaar in Nederland.
Die heb je (blijkbaar) niet nodig om Google Pay te gebruiken toch?
Vergeet ik te vermelden omdat ik dit zelf in m'n hoofd had zitten, maar goed punt. Al ging het lijstje wel ook meer om de traditionele banken.

Het is trouwens niet echt een volwaardige uitrol, het werkt niet met de Google Pay app. Dus dan werkt denk ik betalen met een smartwatch via Google Pay ook niet.
Bunq werkt prima hier met de google pay app (moet wel bekennen dat ik Italiaanse passen heb aangevraagd gezien dat destijds een truukje was om Apple Pay te activeren, schijnt dus ook met Google te werken).

Helaas werkt de pay app niet op de watch idd, hij zegt dan dat google pay niet beschikbaar is in jouw land. De pay app zelf gebruik ik al sinds ik overgestapt ben op Android.
Curve ondersteunt ook Google Pay contactloos betalen. Curve is een soort van proxy pas naar je eigen CC.
"Wij hebben nog geen voornemens om Google Pay op korte termijn te gaan aanbieden. Als dat zover zou zijn, wordt dat op de website, in de mobiele app en in de emailnieuwsbrief vermeld."

ASN Bank
Goh, wat een verassing dat er geen reactie is ontvangen van ASN. Ze hebben ook nog steeds niet Apple Pay, en het enigste wat we horen is dat ze in gesprek zijn met Apple 8)7
de ASN betalen app werkt dan ook meer dan prima. Waarom zouden ze Google Pay moeten ondersteunen? Nergens voor nodig imho.
De betalen app is alleen voor Android
Openbank is ook een gratis bank en daarmee kun je, zonder trucs, hun Maestro pas koppelen. Dat werkt al maanden en dan heb je dus een Maestro pas itt Revolut en N26 waar het op Mastercard gaat. Bunq is ook Maestro maar is een relatief dure bank, vind ik dan.
Revolut biedt in Nederland naast MasterCard ook gewoon een Maestro-kaart aan die je aan Google Pay kunt toevoegen. De Maestro-kaart van N26 is helaas niet aan Google Pay noch Apple Pay toe te voegen. Hun MasterCard inderdaad wel.
Ik baal wel dat ik bij N26 niet de Maestro-kaart kan toevoegen. Dat zou echt fijn zijn geweest.
Het is niet alleen dat dat via Apple kwam... banken kregen dagelijks meerdere vragen omtrent Apple Pay.
Als ik betaal, is dat voornamelijk via Apple Pay... veiliger omdat je dan geen pinpas bij je hebt en het pas werkt wanneer jij je toestel of Apple Watch hebt unlocked.
Debateerbaar. Wat pikken ze het liefst? Een bankkaart waar je een pin voor nodig hebt of een telefoon/watch die ze kunnen hacken of doorverkopen.

Definitie van veilig. En het ene heeft geen batterij en 4g nodig de andere dingen wel...
En voor die telefoon heb je ook een code nodig
Niet echt, genoeg 2e hands zaken zoals CEX die er een zonder vragen over nemen, factory reset + simlock vrij maken en in de etalage voor 500€

[Reactie gewijzigd door dakka op 18 november 2020 21:22]

Dat is bij een iPhone niet zo heel eenvoudig om een factory reset te doen als Find my iPhone aanstaat ;)
een bankkaart waarvoor je geen pin nodig hebt natuurlijk!

Contactloos iemand?

En je hebt helemaal geen verbinding nodig om te kunnen betalen met apple pay. Net als je geen met het-internet-verbonden pinpas nodig hebt. Het zit ‘m in de chip, zowel op pas als op de telefoon. De verbinding wordt via het pinapparaat geregeld.

Dus 2 argumenten van niks.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 18 november 2020 21:46]

25-50€ (of 0 als de pas die je jat al op het limiet van 50 zit) vs een telefoon die je eventueel kan doorverkopen voor meer dan 10 keer dat bedrag

[Reactie gewijzigd door dakka op 18 november 2020 21:47]

Je kan meerdere keren pinnen tot een x bedrag. Nu met Corona hebben ze ook het limiet verhoogd dus als die niet op tijd wordt geblokkeerd kan je wel heel wat meer dan 25e eraf halen.
je kan per keer 25 pinnen, en tot 50 totaal voordat je een code moet invoeren, sommige banken hebben dat tijdelijk tot 100 verhoogt inderdaad.

Ik durf aan te nemen dat de grote meerderheid binnen 24 uur wel doorheeft dat een betaal pas gestolen in.

+ je bent nogal makkelijk te volgen met een gestolen pas in NL

[Reactie gewijzigd door dakka op 18 november 2020 21:52]

Apple Pay werkt zonder 4G.. gaat namelijk via de NFC chip... er wordt als het ware een digitale kopie van je bankkaart erin opgeslagen.
_/-\o_

[Reactie gewijzigd door d3x op 19 november 2020 01:04]

Op Android telefoons is een dergelijke app overbodig omdat je contactloos kunt betalen met de app van je bank.
Overbodig? Of heb je simpelweg geen idee? Heb zelf Apple Pay gehad en de overstap naar Android was allerminst fijn op het gebied van betalingen. Gelukkig heb ik bunq waarmee ik Google Pay kan gebruiken en dit heeft absoluut mijn voorkeur boven de brakke apps van de banken. Ook mijn klantenpassen zoals bonuskaart en dergelijke staan ook in Google Pay zodat ik alles in 1 app heb net zoals bij Apple Pay mogelijk is.

Kijk als we zo gaan kijken is heel dat mobiel betalen overbodig, mensen zien vaak het nut van dingen pas in als ze het eenmaal geprobeerd hebben. Philips Hue verlichting is ook overbodig bijv, maar het is toch verrekte handing. Hetzelfde geldt voor Google Pay, eenmaal gebruikt en je ziet hoe brak de bank apps zijn (maar goed dat is mijn mening ofc)
Ja, overbodig. De banken apps werken, in ieder geval voor mij, meer dan prima. Daar hoeft echt niet nog een partij tussen te zitten.
Tja, maar daar ga je al, voor jou werken de standaard bank apps prima. De praktijk toont echter aan dat het nogal een gezeik is qua betrouwbaarheid met de eigen bank apps, zoals bijv.: nieuws: ABN Amro weet nog niet wanneer nfc-betalingen met Android 10 werken

[Reactie gewijzigd door Fab1Man op 19 november 2020 10:02]

Dat zal vanzelf wel los lopen (hoop ik!).
Mijn inziens geen reden om Google tussen mijn betalingen te laten zitten.

Lees b.v. ook eens de reacties op ARS Technica voor een ander geluid.

For the record: Ik ben niet anti Google. Ik gebruik dagelijks 3274 diensten van ze. Ik zie alleen niet genoeg toegevoegde waarde om een dergelijke partij mijn betalingen te laten afhandelen.
De ING app is een kwestie van één keer installeren en betaling activeren, vervolgens gewoon NFC aan hebben staan. Dat gebruik ik ondertussen al 5 jaar zonder problemen, wat kan daar mogelijk brak aan zijn? Ik zit dan ook helemaal niet te wachten op een compleet overbodige tussenpartij.

[Reactie gewijzigd door Extraxyz op 19 november 2020 07:40]

Met het gebruik van de term "brakke apps van de banken" probeer je het wel erg makkelijk af te doen. Het lijkt me Sowieso onwaarschijnlijk dat je alle apps van alle Nederlandse banken hebt getest. En het hebben van een probleem met een van die apps maakt nog niet dat ze 'brak' zijn. Ook bij Google Pay (en Apple Pay) hebben gebruikers namelijk wel eens te maken met problemen: zoek er maar eens op.
Mits je bank het ondersteunt. Helaas is ABN hier al een tijd geleden mee gestopt, toen ze hem niet compatible met Android 10 kregen - of de moeite er niet over voor hadden.

nieuws: ABN Amro stopt met Android Wallet wegens te weinig gebruikers
Die vraag heeft alleen bij bepaalde banken effect gehad. Er spelen dus ook andere factoren een rol die mogelijk zelfs meer invloed hebben. Zoals de eisen die een bedrijf achter een betaalproduct aan de banken stelt over vergoedingen en manier van ondersteunen, marketing of manier van handel. Daarnaast is het in Nederland heel gewoon om gezamenlijk eigen betaalproducten te ontwikkelen die bij ondernemers en consumenten meer bevallen dan (duurdere) alternatieve betaalproducten. Ook zijn hier in Nederland een stuk vlotter dan veel andere landen geweest om massaal digitaal te gaan bankieren waardoor er dus al producten zijn waar het betaalproduct van Google of Apple niet zomaar een aanvulling zijn maar ook een dure concurrent. Concurrenten die vervolgens niet alleen winst wil afromen maar er dus ook voor zorgt dat al je klanten meer mogen betalen voor hun betaalrekening in het huidige systeem van doorberekenen van kosten. Het huidige systeem lijkt niet gemaakt om te concurreren.

Het is niet perse veiliger of onveiliger. Je pinpas werkt ook pas als je daar iets bij hebt wat je weet of gebruikt. Dat je geen pinpas bij je hebt maar alles op een apparaat zet wat je net zo goed kwijt kan raken dan verklein je niet perse de kans of de omvang van de gevolgen. Het gebeurt net zo goed dagelijks dat mensen hun smartphone zwaar beschadigen, kwijt raken of niet opgeladen hebben waardoor ze die lange of korte tijd niet kunnen gebruiken. En minder bij je hebben wil niet perse zeggen dat iemand die je waardevolle spullen wil nemen dan minder kans zou hebben om wat je wel bij je hebt mee te nemen.
Is het afdwingen of waaien de banken met alle hypes mee? Die denken ook dat ze hip zijn met Apple pay.

Maar bedenk dat voor een bank Apple pay ook prettig kan zijn. Lees maar eens de Apple pay voorwaarden van een ING. Als een Apple pay betaling fout gaat moet je bij Apple aankloppen, maar als nfc betaling fout gaat op je telefoon bij Android moet je aankloppen bij de bank. Met Apple pay en Google pay draagt de bank weer minder risico. Ik snap die keuze dus wel.
Ik voel me echt heel oud als ik dit zeg, maar dit zijn dus van die dingen waarvan ik de meerwaarde niet snap, en waar ik me eerlijk gezegd ook totaal niet in verdiept heb.

Wat is nou de meerwaarde van Apple Pay of Google Pay ten opzichte van gewoon een NFC bankpas?
Vanuit een Nederlands oogpunt kan ik alleen de native integratie met allerlei producten als argument bedenken.

Maar, als je kijkt naar waar dit vandaan komt, een land waar het op veel plekken nog normaal is om de huur te betalen door een ondertekend papiertje door de brievenbus te doen en waar PIN-codes optioneel zijn en overschrijven tussen banken nog een hele tijd kan duren, zijn digitale betaalplatformen revolutionair. Ik denk niet dat PayPal ooit zo groot zou zijn geworden als ze in Nederland zouden zijn begonnen, bijvoorbeeld.

In Nederland zijn veel banken redelijk vooruitstrevend met technologie vergeleken met de VS dus hier hebben producten ook weinig toegevoegde waarde. Banken kunnen hier nog steeds een aantal dingen gewoon niet, maar dat zijn vooral nice-to-haves. Dat is ook waarom Apple's afpers-structuur op hun platform ("betaal onze fees zonder iets door te rekenen of niemand met een iPhone mag bij jullie contactloos betalen") hier zo slecht gewerkt heeft terwijl het in de VS vrij snel aansloeg omdat er geen goede concurrentie op de markt was.
Om maar wat zaken te noemen: (zijn er meer)
1.) Sneller/makkelijker (zeker met een horloge!). En ik vind het soms ook wel fijn dat ik bij het in- en uitrijden van een parkeergarage bijvoorbeeld enkel ff m'n pols uit het raam hoef te steken en hopsakee.
2.) Een heel stuk sneller dan iDeal in apps die het ondersteunen. Niet perse een vergelijking met een bankpas, maar wel belangrijk om te vermelden imho
3.) Veiliger (in principe)
4.) Geen gelazer met schrale limieten tenzij je dat zelf instelt, wel zo fijn zeker met Corona dat je al wil je €1000 uitgeven je geen pad op de pinautomaat hoeft aan te raken
5.) In het geval van Apple Pay: werkt ook meteen in de browser en je kan het op al je apparaten toevoegen
6.) Optie om meerdere passen en/of van meerdere banken op één plek te hebben, geen gezeik met bankieren-apps die allemaal hun eigen standaard hebben of meerdere pasjes in je portemonnee (en dan zoeken naar de juiste); scheelt weer een lading plastic (heb zelf wel altijd een backup-pasje mee :))
7.) Alles op één plek in de wallet: al je pasjes, klantenkaarten, etc.; dus bij de AH bijvoorbeeld: horloge ff bij scanner houden, boodschappen doen, horloge bij kassa houden om je bonuskaart te scannen, horloge bij pinterminal houden: klaar. Geheel contactloos en je hoeft niets te pakken. (Tenzij je je telefoon gebruikt, dat kan ook :))

Of je het (voldoende) meerwaarde vindt tenopzichte van een NFC-pas is de vraag natuurlijk, dat is aan jezelf. Ik vind het veel fijner werken in ieder geval. :)
En niet te vergeten al je financiële data bij de grootste data verzamelaar te wereld, hoera.
Dit inderdaad. Je moet dit niet willen.
Alle voordelen meegenomen zou dit inderdaad de voornaamste reden zijn dat ik dit nooit als primair betaalmiddel zou willen. Dat Google all mijn e-mails en GPS data in beheer heeft is eigenlijk al erg genoeg. Ze hoeven mijn financiële informatie er niet nog eens bij te hebben :P
Ja ik las dat Google Pay niet zo privacy vriendelijk is als Apple Pay, verre van zelfs. Dan is punt 3 in mijn betoog misschien eentje die je moet schrappen voor Google Pay; maar ik laat hem staan als het gaat om Apple Pay.
Wat betreft punt 4. Ik ben juist gestopt met het gebruik van de mobiel om te betalen. Vind de bankpas dan juist veiliger. Je hebt in de winkel van alles aangeraakt, spullen op de band gezet en er weer afgehaald en vervolgens ga je met je mobiel aan de gang. Die bankpas gebruik ik de rest van de dag niet meer, die telefoon volop. En om die nou steeds te ontsmetten..
Geen limiet op bedragen. De PIN/vingerafdruk op je telefoon is genoeg authenticatie om betalingen zonder beperkingen uit te voeren. Plus, ik heb mijn telefoon gewoon veel sneller vast (en unlocked) dan mijn bankkaart. Bij Google Pay unlock je je telefoon (PIN/vingerafdruk/iets vergelijkbaar verplicht), en dan kan je gewoon tappen voor eender welke betaling van eender welk bedrag.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 18 november 2020 23:01]

Ten opzichte van een bank-app dan?
Met Apple Pay heb je helemaal geen bank-app nodig. Tweemaal klikken op je iPhone (je wordt meteen face-unlocked) of Apple Watch en device tegen betaalautomaat houden. Daar kan qua gebruiksgemak geen bankkaart of bank-app tegenop.

(Ter aanvulling: je bankkaart van een bank die dit ondersteunt, installeer je eenmalig in je Wallet, en dat kunnen er meerdere zijn)

[Reactie gewijzigd door cranebird op 19 november 2020 10:26]

Toch werkt het bij de ING net zo goed, al dan niet beter.. Zolang het scherm aanstaat, dus niet eens unlocked, kun je betalen. Dus mobiel pakken, scherm aan (als dat niet al vanzelf gaat door het pakken), tegen betaalautomaat, en klaar. Bedrag te hoog, dan is een pin nodig. Ik hoop dat apple pay ook iets soortgelijks heeft als beveiliging...
Dan hangt op de pin-invoer inderdaad. Bij een Apple Watch hoeft dat niet want die is al unlocked bij omdoen en dat blijft ie totdat je hem afdoet, dus geen extra controle nodig, ook niet bij hogere bedragen. Bij een iPhone gaat het vergelijkbaar omdat ie unlocked op het moment dat je hem pakt en aankijkt terwijl je via de dubbelklik de betalingsfunctionaliteit activeert. Dus ook geen pin nodig bij hogere bedragen.

Al met al allemaal prima betaal oplossingen, ben zelf erg happy met Apple Pay.
Met Apple Pay heb je helemaal geen bank-app nodig. Tweemaal klikken op je iPhone (je wordt meteen face-unlocked) of Apple Watch en device tegen betaalautomaat houden. Daar kan qua gebruiksgemak geen bankkaart of bank-app tegenop.
Bankkaart is ook een kwestie van er tegenaan houden en bankapps is een kwestie van alleen het scherm aanzetten (je hoeft niet eens te ontgrendelen).
Ik ben een Belg en ben alleen bekend met Belgische / Ierse / Amerikaanse betaalmiddelen en banken. In alledrie hebben banken zelf nauwelijks of geen NFC-support in hun apps zitten, maar de betere banken hebben wel Google Pay en Apple Pay-ondersteuning. Het beetje bank-app NFC-betalen dat ik in België heb geprobeerd was een stuk minder vlot en betrouwbaar dan Google Pay en Apple Pay.
De Bancontact applicatie kan je koppelen met zo goed als elke belgische bank en kan je in Android instellen als default app voor "Tap & pay". Op die manier kan je je telefoon (en mogelijk smartwatch, heb ik niet) gebruiken als NFC betaalmiddel voor quasi elke belgische bank.

Je hebt dus geen NFC support van de banken zelf nodig.
Voor zover ik weet heeft die nog steeds beperkingen op bedrag voor transacties zonder PIN. Bancontact is ook niet op alle terminals aanvaard (iets minder dan Maestro naar mijn ervaring).
Zal Plex, Inc. leuk vinden
Zal ook leuk zijn voor mensen die EVE Online doen.
Als de waarde van je Plex rekening hier net zo stabiel en hard blijft stijgen als in EVE is dat geen gekke investering.
Lijkt mij ook dat ze dit niet waarderen, maar het is een heel andere markt, dus behalve het niet leuk vinden zullen ze niet zoveel eraan kunnen doen.
Als ik nu op de term 'plex' Google krijg ik alleen hits van het streamingplatform. Als je straks 'plex' zoekt en je krijgt alleen maar hits op het betaalproduct van Google dan gaat een rechter ergens vast wel wat vinden over het beginsel 'machtsmisbruik' vermoed ik zo. We gaan het zien.
Tja leuk aannames maar wie zegt dat?

Als ik zoek op One dan staat Google One pas op pagina 2, dus op basis van wat stel je dat ze zichzelf gaan voortrekken en die macht misbruiken?
Het is geen aanname maar een gedachte (met impliciete vraag) over wat er zou kunnen gebeuren. De laatste zin van mijn posting staat er ook niet zonder reden in.
Tja das hetzelfde als Ajax, de club... En Ajax, het schoonmaakbedrijf.

Zolang het een andere tak is, kan je dezelfde naam gebruiken. Mits de logo's etc niet lijken.
Tja das hetzelfde als Ajax, de club... En Ajax, het schoonmaakbedrijf.
In dit geval bestaat er natuurlijk al een heel bekende partij met de naam 'Plex' en gaat een andere (erg dominante) onderneming een compleet nieuwe dienst in de markt zetten met precies diezelfde naam. Dat is wel een wat andere situatie natuurlijk.
Tja, "one" is ook wel een héél generieke zoekopdracht. Als ik "drive" op Google opzoek is de volledige eerste pagina op het laatste resultaat na met Google Drive linkjes gevuld.
Tja leuk aannames maar wie zegt dat?
Om hier nog even op terug te komen. Er bestaat een concreet voorbeeld van dit scenario. Ruim 10 jaar geleden introduceerde Google de programmeertaal Go. Kort na introductie beklaagde Francis McCabe, de bedenker van de programmeertaal Go!, zich er over dat de namen van die talen wel heel veel op elkaar leken en vroeg ie of ze deze naam wilden wijzigen. Google weigerde. En als je anno 2020 op de term go! programming language zoekt krijg je enkel en alleen hits die betrekking hebben op de programmeertaal van Google.
We hebben het over Google, dit is zo ondertussen de Gestapo van het internet geworden.
Sky broadcasting is het anders wel gelukt met Microsofts SkyDrive.
Wat gebeurt er met zo'n rekening als je account gebanned wordt? Want dat is tegenwoordig nog wel een dingetje. Zeker als je gehacked wordt, is dat erg lastig.
Je moet gewoon geen foute dingen doen dan kan je ook niet gebanned worden! /einde sarcasme

Wat jij zegt gebeurt al in de US met bijvoorbeeld PayPal, de andere banken doen in mindere mate ook mee. Daarnaast vormen ze een cartel zodat diensten als Subscribestar geweerd worden.

Bedrijven zoals Google beginnen wat mij betreft te veel macht te krijgen; daarnaast is hun leus van "Don't be evil" overal van hun sites verdwenen. Het is nu veranderd in "Do the right thing", wat niet echt hoopgevend klinkt (klinkt juist evil).
https://gizmodo.com/googl...t-be-evil-from-1826153393

Helaas gebruik ik nu nog te veel google producten, maar probeer wel langzamerhand van alle grote tech bedrijven af te stappen.
Helaas gebruik ik nu nog te veel google producten, maar probeer wel langzamerhand van alle grote tech bedrijven af te stappen.
Toch zit je er wat betreft sommige diensten wel een beetje aan vast imo. Je kunt natuurlijk nieuwe accounts blijven aanmaken, maar als je bepaalde diensten eraan gekoppeld hebt en data er hebt staan, kun je die van de ene op de andere dag kwijt zijn.

Ik ben benieuwd welke diensten je inmiddels elders afneemt en welke je er nog houdt.
Op dit moment alleen mijn browser en search. Ik probeer vaak eerst duckduckgo of qwant. Lukt dat niet dan google, helaas moet dat nog best vaak omdat de kwaliteit van resultaten minder is bij de andere twee.

Ik zit er aan te denken om gmail af te schaffen en op een andere betaalde dienst over te stappen. Welke weet ik nog niet, ik zit al bij gmail vanaf het eerste jaar maar toch....

Qua browser gebruik ik Vivaldi en als backup Firefox.

Edit: ik gebuik ook Waze, mjah nu Google dat ook heeft overgenomen helpt dat ook niet echt :X.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 19 november 2020 15:03]

Do the right thing heeft dat ook niets met de gebruiker te maken. Maar is meer geënt op het indoctrineren van het personeel om zoveel mogelijk winst te kunnen maken.
Dat is het hele probleem met dit soort dingen, daar wil ik ook niet dat een bedrijf teveel in handen heeft van mij. Facebook, Apple, Microsoft, Google moeten lekker hun ding blijven doen en die hebben niets te zoeken bij betalingsverkeer of andere zijtakken, zoals Facebook met oculus doet. Levert alleenmaar onnodig risico op en problemen met 1 organisatie om wat voor reden dan ook is gelijk een heel drama.
Facebook, Apple, Microsoft, Google moeten lekker hun ding blijven doen en die hebben niets te zoeken bij betalingsverkeer of andere zijtakken
Laat nou net het dataverzamelen bij Facebook, Google, Microsoft en Apple één van hun dingen zijn. Het is juist daarom niet verwonderlijk dat zij ook hier actief worden. Daarnaast heeft het overduidelijk voordelen voor gebruikers, naast de ongrijpbare maar mijns inziens op termijn ontwrichtende gevolgen, vooral omdat overheden het niet na zullen kunnen laten om met hun grijpgrage tengels toegang te verkrijgen tot zowat alle informatie die over personen te vinden zal zijn, al dan niet afgedwongen met een wet na maatschappelijke verontwaardiging over een incident.

Ik zie dit heel snel heel erg fout gaan en het kan bijna niet anders dan dat dit het opsplitsen van die dataverzamelaars tot gevolg zal hebben, wat volgens mij ook geen oplossing zal zijn.

Uiteindelijk zal het eigendom en opslag van persoonlijke informatie bij de personen zelf moeten komen te liggen die daarna naar noodzaak en behoefte delen van die informatie tijdelijk kan delen met derden.
Helemaal mee eens, deze partijen moeten heel ver bij betalingsverkeer vandaan blijven.
Je moet er altijd van uit gaan dat elke account bij diensten waarvoor je niet betaalt op elk moment en zonder opgaaf van redenen kan gesloten worden. Bij sommige van de grotere diensten bestaan er wel mogelijkheden om verhaal te halen, maar ik wil er niet op gokken dat iemand in de Filippijnen die USD 2 per uur betaald wordt mijn verhaal (als ik al een idee zou hebben wat er gebeurt zou zijn) begrijpt en gelooft.
Noem mij maar een Boomer, maar wat is er mis met een bankpas en een creditcard? Die laatste is wat fraudegevoeliger, maar misbruik werd in mijn geval snel en netjes opgelost door de bank. Maar belangrijker, het werkt al decennia zonder problemen, is gebruiksvriendelijk én digitaal. Ok, je moet dat stukje plastic niet vergeten, maar dat geldt natuurlijk ook voor een telefoon. Maar een zoek geraakt pasje is eenvoudiger vanaf afstand te blokkeren en te vervangen dan een telefoon, vind ik.
Creditcards werken natuurlijk helemaal niet zonder problemen. Die van mij was eens geblokkeerd toen ik in het buitenland was en de bank dat 'verdacht' vond, dat kon ik alleen terugdraaien door tijdens kantooruren te bellen naar de bank -heel leuk met 8uur tijdsverschil en een hotelrekening te betalen. Bij de AH hier in de buurt staan dagelijks toeristen van wie de CC niet geaccepteerd wordt. En of American Express geaccepteerd wordt moet je ook maar afwachten.

Of dat allemaal reden is om alles bij Google of Facebook neer te leggen is een heel ander punt, maar aan bankpasjes en CCs is genoeg te verbeteren.
Die acceptatie kunnen de credit card vendors niets aan doen he. ;) Bij de ALDI bijvoorbeeld worden ze prima geaccepteerd. Het klopt dat je in Nederland veelal een Maestro/VPAY nodig hebt, maar wmb trappen ze die twee eruit en krijgen we gewoon MasterCard/VISA debits. Er zit technisch eigenlijk geen enkel verschil in, enkel kostentechnisch historisch gezien; maar dat verandert met nieuwe EU-regels ook lijkt me.
Dan doet AMEX het beter, die belt direct op 24/7 en vraagt of de transactie legit is.

Zo ja, alles in orde, zo niet, meteen geblokkeerd.

Zo zijn me ouders een keer midden in de nacht gebeld omdat hun pas werd gebruikt ergens in de VS (gescimmed in Panama).
Ik heb geen portemonnee meer op zak, contant geld bezit ik niet meer alles gaat via me iPhone. Weet eigenlijk niet eens meer hoe een “flappentap” werkt 😆

Enige ding is nog me Id/rijbewijs [🥸] dat ik ook niet meer bij me draag hoe lang duurt dat nog om in de iPhone te krijgen rijksoverheid???

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 18 november 2020 22:20]

Er is niets mis met een bankpas en een creditcard, beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen. Een voordeel van een bankpas en creditcard is dat dit niet afhankelijk is van een batterij en een telefoon wel. Maarja zoals je zelf al aangeeft, je moet het niet vergeten. Ik persoonlijk zou het wel fijn vinden als alles op mijn telefoon zou staan zodat ik geen portemonnee meer mee zou hoeven nemen.
... Maar belangrijker, het werkt al decennia zonder problemen, is gebruiksvriendelijk én digitaal.
Tja dat ging vroeger ook op voor de mobiele telefoon. Waarom een mobiele telefoon als ik ook al een telefoon in huis heb? Dat werkt prima! Maar dat werkt niet erg innoverend.
Maar een zoek geraakt pasje is eenvoudiger vanaf afstand te blokkeren en te vervangen dan een telefoon, vind ik.
Zowel Android als Apple devices zijn eenvoudig op afstand te blokkeren of zelfs te wissen. Het vervangen is wel een ander verhaal. Afhankelijk van de situatie kan dat vrij kostbaar worden met de prijzen van tegenwoordig |:(
Volgens mij heeft de auteur van het artikel niet door dat de app toch echt Google Pay heet, niet Pay.

Hier wordt het ook terecht Google Pay genoemd:
nieuws: Google brengt Google Pay uit in Nederland zonder app


Zit er niet perse op te wachten (ING app werkt prima) maar Google had dit 5 jaar terug al kunnen introduceren hier, blijkbaar is NL het niet waard voor ze? Dat voelt wel wat jammer, dat daar zo lang mee gewacht wordt (er zijn vast redenen voor maar toch).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 november 2020 21:17]

Op Android heb je inderdaad hele fijne NFC apps van de banken zelf (Rabo, ING, ASN etc..) waardoor Google Pay volledig overbodig is voor mobiele betalingen ..
En een aantal banken (zoals ABN amro) heeft geen NFC app meer, dus voor die mensen is Google Pay wel degelijk nuttig.
Behalve dan dat die van de sns in elk geval waardeloos werkt.
Dit lijkt een volledig nieuwe app te zijn. De huidige Google Pay app staat inmiddels als "Google Pay (old app)" in de Play Store.
Inderdaad. Ik had de app gisteren nog op mijn telefoon staan en is nu plots verwijderd. De nieuwe app is early access en de old app is niet te installeren.
Ja, maar je oude app is waarschijnlijk niet verwijderd, alleen onzichtbaar gemaakt. Bij mij lijkt hij ook verdwenen van mijn telefoon, maar als ik er via de play store website (incognito mode) naartoe navigeer, kan ik hem activeren en openen. Ook via een notificatie van een Google Pay-betaling kan ik de oude app nog openen.
Ben beniewd wat er allemaal in de kleine lettertjes van de voorwaarden staan.
Voor dataverzamelaars zal dit wel de kip met de gouden eieren zijn.
Niemand die denkt dat google pay nog accuratere tracking mogelijk maakt? Ik vind al deze ontwikkelingen met betrekking tot inzage van betalingsverkeer zorgelijk. Niet alleen google maar ook PSD2. Dit is nu nog optioneel, maar ik zie wel een toekomst waarbij je bij afsluiting van bijvoorbeeld een hypotheek oid praktisch verplicht word inzage te geven. Ik hoor graag jullie meningen aangezien ik erg op privacy gericht ben en daardoor waarschijnlijk biased!

[Reactie gewijzigd door Teun! op 19 november 2020 02:54]

Ja dat denk ik zeker. En ik zeg kom maar op met die google pay, duurt me veel te lang.
Waarom zou iemand iets met Google pay willen doen? Google is de laatste partij (of Facebook?) die je zou moeten willen gebruiken. Ze hebben al zo goed als alle gebruikersdata en een monopolie op het internet en dan zouden we dit ook voor onze centen moeten willen?
@tweakers, misschien leuk om eens een artikel te posten over de bank met het beste privacy policy?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True