ABN Amro stopt met Android Wallet wegens te weinig gebruikers

ABN Amro stopt met Android Wallet. Het bedrijf zegt dat te weinig klanten gebruik maken van de betaaldienst. Het nieuws volgt enkele weken nadat bleek dat nfc-betalingen onder Android 10 niet meer werkten.

De bank schrijft dat slechts vijf procent van de klanten met een Android-toestel gebruik maakt van het betalen met Android Wallet. Dat zijn er te weinig om de dienst nog langer te kunnen ondersteunen. De ondersteuning stopt over twee maanden. Tot die tijd kunnen klanten nog betalen, daarna niet meer. ABN Amro wijst klanten op de mogelijkheid om met bijvoorbeeld wearables contactloos te betalen.

Betalen is alleen mogelijk op versies van Android tot aan 10. Met die nieuwste versie van het besturingssysteem kan überhaupt geen gebruik worden gemaakt van de Wallet. Dat ontdekten Pixel-gebruikers in september al. ABN Amro bevestigde toen aan Tweakers dat nfc-betalingen niet meer mogelijk waren omdat de dienst gebruik moet maken van het imei-nummer van een smartphone. Onder Android 10 kunnen ontwikkelaars die informatie niet meer opvragen. ABN Amro zei destijds ook al dat de bank zocht naar een oplossing. De bank zegt nu niet of het stoppen van de Wallet-ondersteuning met die problemen te maken heeft.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

21-11-2019 • 18:20

428

Reacties (428)

428
406
276
18
2
94
Wijzig sortering
Aan de ene kant vind ik het super jammer dat dit niet meer werkt. Ik gebruik het op mijn android toestel veel (zelfs in Italië en Zuid-Afrika kon je hiermee goed afrekenen, al stonden ze je wel raar aan te kijken). Zelf vond ik het altijd fijn om even een boodschap/drankje te kunnen doen zonder mijn portemonnee mee te nemen.

Ik vind zelf dat ABN wel een goed alternatief aanbiedt. Net even uitgeprobeerd, maar je kunt dus gratis een wearable uitzoeken. Bijvoorbeeld een sticker die je op je telefoon plakt (moet je wel NFC uitzetten), of een sleutelhanger.

Ik ben voor de sleutelhanger gegaan, huissleutel heb ik ook meestal wel bij me.

Je krijgt in de ABN app in de bank mail een bericht met een kortingscode. Deze is €25 waard. Op de site van LAKS zijn allerlei wearables met een sale prijs van €25. Kan geen toeval zijn uiteraard. Ze hebben vast gedacht 5% van de . ABN heeft een marktaandeel van 16% in NL (balanstotaal, niet direct evenredig met aantal gebruikers). Dus laten we aannemen 1 miljoen gebruikers. Android heeft een marktaandeel van 62% volgens @ricjuh . Hiervan 5% gebruiker van de app. Dit zijn dan 31.000 Wallet gebruikers. Deze hebben ze allemaal (aanname) €25 aangeboden over te stappen, dit is een reservering van 775k. Hier kun je nog geen 10 man een jaar voor laten werken. Ik snap ze wel.

Ben erg benieuwd hoe goed de sleutelhanger werkt. Hier is dus ook geen batterij etc voor nodig. Dit weerhoudt mij om voor een smartwatch te gaan. Het zijn gewoon dingen waar ze de contactloze chip uit je bankpas ingeduwd hebben.

[Reactie gewijzigd door mhoedema op 23 juli 2024 15:57]

Die sticker is inderdaad nog wel een aardig alternatief, die je dus met de kortingscode kosteloos kan krijgen. Dat die 'kleine groep gebruikers' er van balen blijkt wel, ze zijn reeds tot na half januari uitverkocht staat er in goed Nederlands :(

'nicht auf Lager - Bestellen Sie jetzt! Lieferung am 18.01.2020 NL'
Precies wat ik dacht... Die hele site ligt dagen nagenoeg plat en alles is uitverkocht. Nee, niemand gebruikt het... ??
ja, daar hadden ze wel op in mogen spelen, dat ze in ieder geval enkele duizenden bestellingen zouden krijgen.
Ik heb wel de bankmail dat de wallet stopt, maar geen kortingscode. Enkel een link "Meer over wearables" :'(
Waar kreeg jij je persoonlijke kortingscode?

Heb wel de aankondiging in de (bank)mail en de link naar de website welke er naar refereert maar geen kortingscode?

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 23 juli 2024 15:57]

In de android ABN "Bankieren" app. Hier staat in het menu onderaan "Bankmail". Hier heb ik 21Nov23:59 een bericht op gekregen met als onderwerp "Uw Android Wallet stopt". Ik heb geen e-mail gekregen.
Geachte heer **********,

U heeft de Wallet app waarmee u via uw telefoon kunt betalen. Op dit moment wordt de Wallet app door minder dan 5% van onze klanten met een Android-smartphone gebruikt. Dat zijn relatief weinig klanten. Om die reden is besloten om met de Wallet app te stoppen.

Wat betekent dit voor u?
U kunt tot twee maanden na ontvangst van dit bericht nog betalen met de Wallet app, tenzij u een update van uw telefoon doet naar Android 10. Deze versie wordt niet ondersteund door de Wallet app.

Is er een alternatief voor de Wallet app?
Voor Android-gebruikers kunnen wearables een alternatief zijn om contactloos te betalen. Deze zijn er in verschillende soorten en prijsklassen. Van een sleutelhanger tot een ring of horloge. Uiteraard blijven we ook kijken naar andere alternatieven in de markt.

Nu € 25 korting op een wearable
Wij bieden u nu tijdelijk een korting van € 25 op een wearable van het merk LAKS Pay. Vanaf € 25 heeft u al een wearable waarmee u contactloos kunt betalen. Aan het betalen met een wearable zijn geen kosten verbonden.

Uw persoonlijke kortingscode is: *******
Waarde: € 25
Geldig tot en met: 31-12-2019
Bijzonder, heb (bijna) eenzelfde soort bankmail/in app bericht gehad maar de laatste 3 regels missen bij mij.
Geachte heer *****,

U heeft de Wallet app waarmee u via uw telefoon kunt betalen. Op dit moment wordt de Wallet app door minder dan 5% van onze klanten met een Android-smartphone gebruikt. Dat zijn relatief weinig klanten. Om die reden is besloten om met de Wallet app te stoppen.

Wat betekent dit voor u?
U kunt tot twee maanden na ontvangst van dit bericht nog betalen met de Wallet app, tenzij u een update van uw telefoon doet naar Android 10. Deze versie wordt niet ondersteund door de Wallet app.

Is er een alternatief voor de Wallet app?
Voor Android-gebruikers kunnen wearables een alternatief zijn om contactloos te betalen. Deze zijn er in verschillende soorten en prijsklassen. Van een sleutelhanger tot een ring of horloge. Na aanschaf van een wearable betaalt u geen kosten om ermee te betalen. Uiteraard blijven we ook kijken naar andere alternatieven in de markt.

Button Wallet 2

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Bank N.V.

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 23 juli 2024 15:57]

Wat raar. Zou dat geselecteerd zijn op hoeveel het gebruikt is? Ik gebruik mijn bankpas nog maar voor 1 op de 20 betalingen denk ik. De rest met NFC.
Ik gebruik ook bijna altijd de Wallet app. Enkel bij de pompstation niet, omdat het daar niet kan. Zelf kreeg ik ook het aanbod voor 25 procent korting bij LAKS.
Die website is wel erg slecht bereikbaar.
Kan, zit sinds enkele weken op A10 waar het helaas niet meer op werkt en gebruik het dus niet meer recentelijk.
Ik heb dit aanbod ook niet gekregen terwijl ik voorheen bijna uitsluitend met de app betaalde, alleen sinds Android 10 lukte dit niet meer...
Ik heb dus ook geen 25 euro bon. Waarschijnlijk omdat ik al wat maanden op Android 10 zit en de app niet meer kan gebruiken. Hierdoor zien ze me niet als actieve gebruiker?
Goedendag,

De ABN AMRO heeft een gelimiteerde aantal codes verstuurd.
Dus niet een alle wallet gebruikers.
Helaas kan ik in mijn bank mail over Wallet niks vinden over een kortingscode.

Ik zie enkel een link naar de website van Laks.
Ik begrijp voor geen meter waarom ze dit afschaffen juist nadat ze Apple Pay hebben geïntroduceerd. Yes, eindelijk kan iemand met een Apple toestel daarmee betalen. Laten we dat voor Android nu maar weer onmogelijk maken, ze konden dit nu een paar jaar! Zou in 2022 Apple Pay ook maar weer worden afgeschaft als dat eventueel niet aanslaat? Misschien dat door Apple Pay ook ABN AMRO wallet een boost kan krijgen, doordat nu misschien duidelijk wordt voor meer mensen dat met je mobiel betalen kan!

Betalen met mobiel is zeker nog geen veel voorkomend iets! Dat merk ik ook wel eens aan caissières als ik het een keer doe. Zeker als ik meer dan 25 euro mobiel pin, door de pincode alvast van te voren in te voeren!

Tijdens de zomer vind ik het ideaal om met mijn mobiel te betalen als ik die grote portemonnee niet in mijn zomerkleding kwijt kon of wou meenemen! In de korte tijd dat mijn OV-chipkaart OOK in mijn mobiel kon leven was het helemaal ideaal. Mobiel mee en automatisch de 2 meest gebruikte pasjes mee! Nu zijn beiden niet meer mogelijk! Mooie achteruitgang ABN AMRO (en Translink!)

Volgend voorjaar dan misschien toch maar eens kijken of ABN AMRO zijn 3,40 per maand waard is en wat andere banken dan bieden. (Is het niet, want ik zou niets missen als ik weer terug ga naar het betaalpakket van 1,55 euro!) Features zoals deze zoek ik toch wel in een bank!

Mocht je dit ook denken: Sinds 2004 hebben de Nederlandse banken overstapservice.nl . Deze gratis service helpt een wisselaar bij het overstappen naar een andere bank.

[Reactie gewijzigd door Groentjuh op 23 juli 2024 15:57]

Zou in 2022 Apple Pay ook maar weer worden afgeschaft als dat eventueel niet aanslaat?
Ik denk dat ze juist nu dat ze Apple Pay hebben geïntroduceerd merken hoe succesvol mobiel betalen kan zijn en hoe klein de userbase bij Android (helaas) is.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 23 juli 2024 15:57]

Apple Pay is veel beter uitgewerkt dan de Android versie bij ABN AMRO.

Het is bij Android Wallet is bijvoorbeeld een geheel eigen app, die je dus apart moet installeren en destijds apart met je i.dentifier(2) en na het scannen van je bankpas moest koppelen aan de bankrekening. Bij Apple Pay verloopt dat nu veel simpeler.

Qua gebruik zijn wel vergelijkbaar. Houd de mobiel tegen de lezen en Apple Pay/Wallet komt tevoorschijn. Qua pincodes is het wel weer anders, want vingerafdrukken en dergelijk worden niet ondersteund door Wallet. Alleen pincodes bij Wallet.

Oh en in de pricewatch staan op dit moment 761 android smartphones met NFC en 1.376 android smartphones zonder NFC. Dat zal ook niet helpen aan de Android kant. Niet elk Android toestel kan het!

[Reactie gewijzigd door Groentjuh op 23 juli 2024 15:57]

761 Androids met NFC en 615 zonder NFC. Totaal 1376.

En dat is inclusief super oude telefoons en budgets. Als je kijkt naar alles sinds de iphone 6 (= eerste iphone met NFC) met een nieuwprijs van 325+ euro (= huidige laagste nieuwprijs van een iphone 6) kom je uit op 341 om 22. Dus ja er zijn mensen die een iphone zouden overwegen, android hebben gekozen, en nu uiteindelijk geen NFC hebben maar dat is bij lange na niet de 2/3e waar jij op uitkomt.

Is eerlijk gezegd ook niet het belangrijke getal waar het om gaat. Want het gaat om de totalen aantallen NFC per platform. Als je dan kijkt naar de verkoopnummers van Apple, 45miljoen telefoons in per kwartaal, tegenover bijvoorbeeld 16 miljoen units van vlaggenschipje Galaxy S10. Tel daar bij op wat er van andere fabrikanten is, plus een deel van de middenklassers, en ik denk dat het NFC-aandeel van droids zelfs hoger dan dat van apple is.

Nee het probleem is niet dat er te weinig androids zijn met NFC.

Het probleem is dat de softwarekant en klantenbase, net zoals de hardwarekant, gefragmenteerd is. Niet simpelweg 1 platform/protocol zodat alle banken met elkaar, en met de point-of-sales machines kunnen communiceren. Maar een wirwar van relatief kleine spelers. Bijvoorbeeld: ABN = 6 miljoen klanten, waarvan 3 miljoen met goedkope droids, 1,5 milljoen appels, en een resterende NFC-droid klantenbasis van 1.5 potentiele gebruikers.

Voor 1,5 miljoen appels is het wellicht best de moeite waard om een eigen wrapper te bouwen voor het apple-pay-platform.
Voor 1,5 miljoen droids is het niet de moeite waard om een eigen app te maken, compatibiliteit voor verschillende telefoons/OS-versies, eigen protocollen te schrijven, zelf bij alle PIN-apparaat-makers aan te kloppen, afspraken te maken met VISA en weet ik wat allemaal nog.

Waarbij nog komt dat als je zelf iets maakt je zelf verantwoordelijk bent als er iets fout gaat. Als er iets mis gaat via Apple-Pay, dan kun je die kant op wijzen. Dus het is ook een deel C.Y.A.
Dus moeten we maar wachten op Google Pay. In welk geval ik dan mijn Fossil smartwatch ook kan gebruiken om mee te betalen. Nu zal ik maar een horlogebandje van LAKS uitzoeken met een 22mm strap zodat ik die met m'n horloge kan gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat Android 10 de 'boosdoener' is. Nog voor het eind van dit jaar zou ik Android 10 moeten gaan krijgen voor mijn toestel, dus dat probleem (niet meer kunnen betalen onder 10) is dan ook weer uit de wereld.
Wat niet helpt is dat bij ABN Amro alles ingewikkeld is en dat je nog steeds overal die klote e-dentifier voor nodig hebt. Misschien moeten ze eens fatsoenlijke app ontwikkelaars in dienst nemen. Bij ING werkt het namelijk prima (ik heb bij beide banken rekeningen) en ook nog eens heel eenvoudig. Het kas dus wel.

Overigens is je Android smartphone vergelijking denk ik niet heel reëel. Als ik kijk naar telefoons met Android 8 of hoger dan zijn er 329 zonder NFC. Daar zitten echter ook toestellen zoals de Pixel 4 bij, die toch wel degelijk NFC heeft. Tuurlijk, een budget toestel heeft het misschien niet maar iemand die zoiets koopt is ook niet degene die met z'n telefoon wil betalen.
Hoezo overal die e-identifier voor nodig hebt? Je kan tegenwoordig bijna alles doen mbv identificatie via je telefoon? Gebruik mijn e-identifier eigenlijk nooit meer bij de ABNAMRO...
Ik heb sinds kort anders weer de edentifier nodig om op de website in te loggen. 8)7
Zodra je naar de site voor internetbankieren gaat, krijg je direct te zien dat je met de mobiel bankieren app op je telefoon en de QR code op het scherm kan inloggen. Waarom heb jij dan sinds kort de e-dentifier weer nodig?
Ik ook, omdat ... geen android of iphone. Tadaaaa :D
Lekker dan als je die site op je mobiel bezoekt ;) kon vroeger met de identificatie code van de app maar nu met QR niet meer(soms heb ik de site nodig ipv de app)
Lijkt me interessant om te zien hoeveel klanten ze met hun groene kastje hebben weggejaagd... al die jaren kon je niet over alle functies beschikken zonder het kastje. De "pincode" login was zwaar beperkt.
In 2019 is ABN eindelijk een beetje bij de tijd, zoals ING al jaren.
Alsof die TAN codes destijds zo veilig waren. Tot 2018 kon je die nog op papier gedrukt krijgen. Is dat wel "bij de tijd"?. :P TAN kan ook via SMS natuurlijk, maar dan heb je weer het risico van criminelen die je SIMkaart klonen.

De ereader van ABN AMRO was er toen smartphones nog niet bestonden. Dan krijg je natuurlijk de wet van de remmende voorsprong op een gegeven moment, maar om ING nu vooruitstrevend te noemen slaat ook nergens op. Voor betalen heb je de ereader niet eens meer nodig trouwens: een qr code scannen met de bankieren app is voldoende.

Los daarvan is het gewoon jammer dat ze met NFC / wallet stoppen. Maakte er veel gebruik van.
Authenticatie gaat over 3 zaken: iemand moet aantonen dat ie iets is (ik ben erikieperikie), weet (ik weet als enige mijn wachtwoord) en heeft (ik heb een TAN). Dat laatste, een TAN, kan juist relatief veilig met een papieren lijst. Nee, dat is niet bij de tijd, maar wel veiliger dan codes over sms die standaard onversleuteld door de lucht vliegen. Een papieren lijst ergens bij mij thuis wordt niet zomaar onderschept. Al die readers, identifiers, tokens (die fysieke kastjes die codes genereren) zijn in feite hetzelfde. Het vervelende is dat die nog vaak een pincode vereisen, dus nogmaals iets dat ik weet. Dat is dubbelop en erg vervelend. Daarom is de papieren lijst echt zo slecht nog niet.

Beter vind ik wel dat de app wordt gebruikt voor 2FA bij inloggen en transacties. Dat is ook iets dat ik als het goed is alleen kan hebben.

On topic: ASN heeft binnen een week (ofzo) na de release van Android 10 hun NFC betaalapp een update gegeven zodat het ook daarmee werkte. Geweldig eenvoudige app: ik kan altijd betalen tot €25 en nog voor ik de betaling doe kan ik grotere bedragen alvast autoriseren met mijn vingerafdruk, dus echt heel snel. Ik pin nooit meer met pas! Erg vreemd dat een bank als ABN AMRO, die volgens mij groter is (?) dan ASN (en SNS en RegioBank die 1 bank zijn), dit niet kan ondersteunen.
Wie je bent wordt in geen van de gevallen gevraagd, tenzij je een bankrekening als je identiteit ziet, maar dat voor identificatie doeleinden natuurlijk echt flinterdun.
Verder gebruik je die readers en identifiers met een pinpas, dus dat is het unieke wat je hebt. Een token is overigens wel degelijk uniek.

Hoe het nu loopt met bijv. de ABN internetbankieren login bij mijn config is als volgt.
Mijn telefoon is geathenticeerd via mijn pas en pincode met de e-dentifier. (Unieke activatie) dit is hetgene wat ik hebt.
Ik log daarna in door op mijn telefoon de QR code te scannen en in te loggen met mijn vingerafdruk. Dus wie ik ben. Als ik daarna iets over wil maken bevestig ik dit met mijn Bankier app pin op mijn telefoon. Dus wat ik weet.
Mijn inziens toch echt een verbetering qua beveiliging en gemak t.o.v. tan codes.

Verder ondanks dit alles ga ik toch afscheid nemen van ABN, want ik wil juist graag met minder op stap en betalen met mijn telefoon is voor mij toch echt te belangrijk geworden.
Wie je bent is niks anders dan iets dat jou uniek identificeert. Ik het geval van internetbankieren is dat meestal een gebruikersnaam. Je snapt hopelijk wel dat dat niet genoeg is voor de bank om erop te vertrouwen dat jij dat dan ook echt bent. Vandaar nog de stappen: laat iets zien dat alleen jij weet en hebt.

Dat kun je uitbreiden met meerdere lagen wat je bent, hebt en weet, zoals ook jouw systeem.
On topic: ASN heeft binnen een week (ofzo) na de release van Android 10 hun NFC betaalapp een update gegeven zodat het ook daarmee werkte. Geweldig eenvoudige app: ik kan altijd betalen tot €25 en nog voor ik de betaling doe kan ik grotere bedragen alvast autoriseren met mijn vingerafdruk, dus echt heel snel. Ik pin nooit meer met pas! Erg vreemd dat een bank als ABN AMRO, die volgens mij groter is (?) dan ASN (en SNS en RegioBank die 1 bank zijn), dit niet kan ondersteunen.
Ik zit erover na te denken bij de ABN AMRO weg te gaan nu ze dit willen uitfaseren. Werkt de NFC betaling net zo betrouwbaar als die van de ABN? Is het afhankelijk van het soort Android toestel, dat de één bijvoorbeeld wel werkt en de ander niet? (Heb zelf een S10+).
Dat weet ik niet. Ik heb zelf een Google Pixel 3a.
Was het proberen waard! Ik neem wel even contact op met ASN morgen.
Dito... Baal als een stekker.. En nu... Weer dat kl&@€ pasje.
Betaalde bijna alles met mijn telefoon vanaf dag 1 wallet. Klaar met betalen... Nfc weer uit.. Makkelijk en veilig.. En dan stoppen ze..

[Reactie gewijzigd door scorpio op 23 juli 2024 15:57]

Ouwe l*l hier, maar dat groene kastje heeft mijn voorkeur. Ik weiger mijn financiën aan mijn telefoon te koppelen, terwijl zo'n beetje elke app op mijn telefoon informatie verstuurt waar ik geen invloed op heb. In tegenstelling tot dat groene kastje. Werkt altijd, is van geen enkele waarde voor niet-ABN klanten, en stuurt gegarandeerd geen informatie naar andere partijen.

Doe mij die eDentifier maar.
Ik heb ook beide banken. Merk geen verschil in gebruik m.b.t. betalen, beide erg eenvoudig.

Het enige minpunt zie ik persoonlijk juist bij ING, dat het overzicht zo vaag is (op verwerkingsdatum ofzo?), in tegenstelling tot bij de ABN. Heb bij de ING regelmatig "hé, ik heb vandaag mijn ING niet gebruikt, toch is er wat afgeschreven.. Oh wacht dat is van x aantal dag(en( terug.. :? "
Ik denk dat ABN Amro voorlopig geen geld heeft om de overbetaalde bankiers, goede app ontwikkelaars en een aankomende mega-boete te betalen (ik heb het niet over de 2 miljoen fooi van vandaag maar een ING-achtige boete) :+
Ik heb geen idee meer waar mijn e-dentifier ligt. Al tijden niet meer nodig gehad.

Ander probleem, Android gebruikers zijn de grootste gemene deler. Het meerendeel heeft er waarschijnlijk niet de knowhow voor contactloos betalen.
Dit. 2 aparte apps is echt niet handig. Waar je bij beide verschillende pins moet aanmaken, verschillende limieten e.d. Erg userfriendly was het niet.
Dit is toch echt verouderde info die je hebt. Ik authentificeer alles betreft ABN bankieren namelijk gewoon met mijn telefoon via de bankieren app, inclusief inloggen via de browser en betalingen verzenden via de browser. Hiervoor hoefde ik alleen maar 1 keer de app te activeren met de e-dentifier.
Dien je niet twee keer op de power button te drukken (11 pro) voordat je er gebruik van kan maken?
Nee. Zodra ik mijn telefoon bij een nfc apparaat in de buurt kom biedt mijn iPhone aan om met ApplePay te betalen. Dan hoef ik alleen maar mijn vinger op de home knop te leggen om de scan te doen.
Werkt dit altijd? Ik ben het al reeds gewoon om 2x m'n aan/uit knop aan te tikken.
Vanaf de iPhone XS generatie worden NFC tags ook passief gescand. Je hoeft dan alleen je telefoon bij de betaalterminal te houden (zoals @Macshack zegt) en dan geeft ie een melding dat je met Apple Pay kan betalen. Met iPhones voor de XS generatie (X, 8 en lager), moet je zelf actie ondernemen om het NFC scannen te starten. Op de iPhones met homebutton dien je daar twee keer op te drukken. Op de iPhone X moet je twee keer op de power knop drukken.
Apple pay werkt ook met een IWatch in combinatie met een Iphone 5s, (wallet)
na het koppelen hoef je je telefoon niet bij je te hebben om te betalen.

1 keer 's ochtends je IWatch unlocken en geen pin limiet,
behalve wat je zelf instelt op je normale ABN pas

betalen is wel echt snel,
2x powerknop indrukken, ervoor houden klaar

als je de IWatch afdoet vergrendeld hij weer, en kan er niet meer betaald mee worden
er zijn ook andere opties voor extra unlockcodes etc.

je moet wel vaak extra zeggen dat je wilt pinnen, aangezien je geen pas of telefoon pakt ;)
Het is een Apple Watch, geen iWatch.
Verder weet ik hoe Apple Pay werkt omdat ik het zelf ook heb :)
thnx
ik ben van de antieke tijd dat alles van apple nog i dit en i dat was, behalve ipod touch, vanwege Logitech :)

mijn extra lange uitleggen doe ik meestal voor de mede lezers.
ik leer zelf ook zoveel van de comments

had zelf niet verwacht dat ik apple pay via apple watch zou gebruiken
maar is veiliger dan contactloos met een pas, (lijkt mij)
waar ik werk hebben we een draadloze mobiele pin geval met apple, contactlozepas en normale pin mogelijkheden, heel eenvoudig in je zak mee te nemen en tot 25 euro even bij iemand langs te lopen. en klaar. nooit echt getest. maar die afstand zou best moeten lukken, met mijn ov kaart werkt ook zonder uit mijn 'wallet' te halen.
Nee hoor. Mijn iPhone 8 doet dit ook. Als ik mijn iPhone bij een NFC scanner houdt laat hij mijn bankpas zien en is hij klaar om te scannen. Ik hoef nergens op te drukken.
Onmogelijk. Alleen iPhones vanaf de XS serie hebben background tag reading: https://developer.apple.c...or_background_tag_reading

Iets naar beneden scrollen voor de bevestiging.
Op een iPhone 8 gebeurt er niks als je een gelockte iPhone bij een betaalterminal houdt.
Sorry maar ik heb een iPhone 8. En het gebeurd echt. Op mijn werk hebben we een NFC entrance. Als ik binnen kom en mijn telefoon er bij houd dan komt mijn bankpasje automatisch te voor schijn. Ik kan er niks anders van maken. En of ie gelocked is weet ik niet. Ik houd mijn vinger volgens mij wel op de fingerprint reader. Maar ik druk nergens 2x op. Dat deed ik namelijk aan het begin wel maar dan kwam ik altijd op mijn home screen. En dat vond ik altijd vervelend.
Bij mij dient het toestel aan te staan. Dat mag volgens mij gewoon locked zijn!

Afhankelijk van de instellingen van de Wallet app (altijd wallet code vragen of alleen wallet code vraag bij bedragen boven 25 euro) moet ik wel of geen Wallet code ingeven. Ik vind "Altijd wallet code vragen" wel fijner, want anders is het in principe een bankpas, waarmee je zonder enige beveiliging tot 25 euro kan betalen. (Nou ja tenzij je willekeurig toch een code moet geven, maar willekeur vind ik niet echt een goede beveiliging.)
Klopt, Dubbel homebutton doet Apple Pay op iPhone's (die dit ondersteunen) en AppleWatch.
Authenticatie gaat dan via FaceID, TouchID of eventueel de pincode van het toestel en volgt (gelukkig) niet nog een Authenticatie op de pin terminal.
En dat is nou de reden waarom Apple hun NFC niet beschikbaar maakt voor app-ontwikkelaars. Ze willen dat contactloos betalen met hun toestellen altijd dezelfde goede, veilige, anonieme, en snelle ervaring is ongeacht bij welke bank je zit.

Nou ja, geld verdienen aan de banken speelt uiteraard ook wel mee, maar we hebben met Apple Pay dan wel een dienst die mensen ook echt blijven gebruiken.

Vooral met de Apple Watch heb ik er veel baat bij. Lekker een drankje in het zwembad betalen zonder heen en weer te moeten naar de kluisjes om mijn portemonnee te halen. In de zomer ongestoord op een terrasje zitten met de korte broek aan, waar ik die logge portemonnee makkelijk uit verlies. Minder hoeven opletten voor zakkenrollers in de stad. Etc etc.
Maar waarom zou je willen dat er een partij tussen zit (apple). Ik heb liever dat het rechtstreeks via de bank(app) gaat zonder dat er een partij tussen komt.

Daarnaast snap ik ook wel dat mensen het misschien niet gebruiken op hun android telefoon. Mijn ervaring is dat met het pasje je nog een stuk sneller bent. Daarnaast is het toch spannend je portemonnee thuis te laten. Naast het feit dat het merendeel van de budget android telefoons, die volgens mij toch wel het merendeel van de markt innemen, niet eens een NFC chip hebben of een verouderde android versie waarmee je het niet meer mag.
Als jij met je kaart betaalt, zit er ook een partij tussen. Visa, Mastercard, en ook de payment handler.
Maar waarom zou je willen dat er een partij tussen zit (apple). Ik heb liever dat het rechtstreeks via de bank(app) gaat zonder dat er een partij tussen komt.
Apple Pay is juist zo opgezet dat communicatie met Apple alleen nodig is bij het toevoegen van een betaalpas aan de Wallet, dit is het moment dat de sleutels worden opgezet in de secure enclave, welke de berichten versleutelt waar alleen je bank wat mee kan, precies zoals bij de NFC chip in je pinpas dus.
Hierna gaat het betalen volledig offline, na authenticatie geeft de enclave de codes vrij welke je toestel direct uitwisselt met de betaalterminal. Hierdoor ziet Apple dus ook helemaal niet welke transacties je doet, ook dat blijft gewoon tussen jou en je bank.

Ik kon mijn bank app (ik zit bij de Rabobank) na het installeren van Apple Pay gewoon deautoriseren en verwijderen van mijn toestel, die is voor Apple Pay betalingen niet meer nodig zodra je pas erin staat.

Bij Android is dat allemaal lastiger, teveel fragmentatie, niet elk toestel heeft überhaupt een secure enclave processor die het veilig maakt, bij Android 10 werkte het opeens niet meer, etc.

De zender in mijn iPhone is overigens een stuk betrouwbaarder, mijn pas moest ik er altijd in bepaalde hoeken voor houden anders pakte een betaalautomaat het vaak niet of erg traag, nu steek ik 'm gewoon naar voren en het werkt altijd.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 juli 2024 15:57]

Omdat die tussenpartij (Apple) ervoor zorgt dat de betaalervaring dan bij elke betaalpas van elke bank hetzelfde is. Waar en onder welke voorwaarden je Apple Pay kunt activeren mag de bank nog altijd zelf bepalen; bij maestro passen moet dat sowieso via de apps van de banken.

Daarnaast is het voor Apple onmogelijk om je transactiegeschiedenis in te zien, en onmogelijk voor de winkeliers om je gebruik te tracken doordat het virtuele pasnummer steeds anders is. Daardoor is Apple na het eenmalig instellen eigenlijk geen ‘tussenpartij’ meer te noemen.
Behalve dat ze voor iedere transactie wel een afdracht eisen. Beetje vreemd dat ze per transactie betaald willen worden als ze er helemaal niet bij betrokken zijn.
Sinds iOS 13 is NFC vrijgegeven voor gebruik in apps. Zo kan de DigiD app ook je paspoort scannen bijvoorbeeld.
Enkel voor lezen, niet voor schrijven. Hierdoor moeten banken wel Apple Pay ondersteunen want ze kunnen hun eigen app niet maken voor iOS. Voor Android wel en doen ze dit dus ook.
En dat is nou de reden waarom Apple hun NFC niet beschikbaar maakt voor app-ontwikkelaars.
Wat is die reden dan? Ik kom nergens een goede reden met onderbouwing tegen. De Wallet app en ook alternatieven van andere banken werken al jaren lang prima, maar zijn helaas nooit gepromoot.
Door de kortstondige exclusiviteit van ING zijn ze een grote marketingcampagne begonnen voor Apple pay waar de andere banken nu op reageren met hun eigen campagnes.
Als de Wallet app diezelfde aandacht had gekregen waren er misschien ook wel veel meer gebruikers geweest dan nu het geval is. Aan hoe goed het werkt en hoe veilig het is zal het i.i.g. niet liggen.
Via Apple Pay krijgt elke gebruiker van elke bank precies dezelfde betaalervaring met precies dezelfde handelingen die hij/zij moet verrichten.

Losse (niet Google Pay) implementaties op Android zullen vast werken, maar de werking ervan is afhankelijk van hoe de bank het implementeert in zijn app, is niet altijd snel beschikbaar via het Lock of zelfs Home/Start menu, en vereist regelmatig nog een pincode.
Een beetje een rare redenatie. 1 app is inderdaad consistent en dat werkt 2 kanten op. Als ze 5 jaar geleden de NFC al vrij hadden gegeven had ABN de wallet app ook op de iPhone kunnen laten werken. Dan had ik voor 1 bank over meerdere telefoons 1 consistente ervaring. Persoonlijk vervang ik vaker mijn telefoon dan mijn bank.
Maar inderdaad, ze zullen zeker weten de beste betaalapp op de iPhone hebben nu ......

Bij een betaling van meer dan 25 euro heb je normaliter inderdaad altijd een vorm van authenticatie in de vorm van een pincode of vingerafdruk, etc. Is dat bij Apple niet het geval dan?
Bij Apple Pay is er altijd een vingerafdruk, gezichtsscan, of met pincode ontgrendelde Watch vereist maar er zijn verder geen limieten zoals bij ‘normaal’ contactloos betalen. Er gelden wel de pin limieten die je pas zonder contactloos betalen ook heeft. Die verschillen per bank maar zijn voor particulier gebruik aan de hoge kant (bijv. zo’n €5000 per dag).

De Apple Wallet heeft speciale integratie met het OS, waardoor je het gebruik van Apple Pay eigenlijk niet moet zien als het gebruik van een ‘gewone’ iOS app. Bij een vergrendeld apparaat druk je 2 keer op de home/zijknop en je NFC pasjes staan klaar.

Onder welke voorwaarden en omstandigheden de banken Apple Pay toegankelijk maken vanuit hun eigen apps mogen zij zelf bepalen. Na het instellen kun je hun app(s) verwijderen en blijft Apple Pay gewoon werken.
Hmm ik zie hier allerlei berichten van Apple liefhebbers die zeggen dat Apple Pay zoveel beter werkt. Ik ben hier blijkbaar onwetend in, want ik zie niet hoe betalen met Wallet verbeterd kan worden, ik gebruik het al heel lang en het werkt erg fijn.

Kan iemand mij inlichten hoe mijn betalingen beter worden met Apple Pay?
Met een iPhone maakt het niet zo heel veel verschil.

Daarvoor zul je denk ik echt naar de Apple Watch moeten kijken. Handeling daarvan is heel minimaal.

Maar eerlijk is eerlijk: je mist het niet als je het nog nooit gebruikt hebt. Tuurlijk volstaat dan betalen met Wallet of Apple Pay via iPhone prima.
Geen idee hoe het werkt met Android dus ik kan geen vergelijking maken maar Apple Pay vind ik erg fijn werken omdat de Rabobank app dikke rotzooi is, Apple Pay binnen twee seconden klaar staat voor betaling (dubbelklikken op powerknop), het veilig is (lijkt) door faceID en je geen gedoe hebt met pincodes.

Kort door de bocht: het is gewoon heel simpel en werkt (zover) vlekkeloos.

Ik heb wel ergens gelezen dat IOS het nfc signaal boost zodra je geauthenticeerd bent en dat het daardoor beter werkt dan andere oplossingen waar dit niet mogelijk is.
Nou om te beginnen omdat het dus veel breder ondersteunt wordt zowel aan de hardware,ant als aan de bankkant. En daarna omdat het ietsis dat in iOS13 en straks in nieuwere iOS versies uberhaupt nog bestaat en het bij Android ‘ons updatesysteem is zo gefragmenteerd dat onze klanten massaal oude OS-versies draaien’ Wallet vanaf de huidige versie 10 blijkbaar over en uit als ik het artikel mag geloven.
Het eenmalig registreren van een pas werkt hetzelfde als het activeren van de mobiel bankieren app en is eenmalig.
Verder unlock ik gewoon mijn telefoon met mijn vingerafdruk en moet ik alleen de pincode intikken bij een betaling boven de 25 euro. Allemaal helemaal prima. Er is gewoon duidelijk een gebrek aan visie en marketing.
Dat klinkt bijzonder onwaarschijnlijk. Android is veel groter dan iOS, dus de kans dat er minder Android-betalers zijn dan Apple-betalers is bij het onwaarschijnlijke af. Bij Android kan het gewoon al veel langer en zolang mensen niet eens weten dat het kan ('t is niet alsof er uitgebreid wordt gepusht door banken om met je mobiel te betalen), gaat ook bijna niemand het gebruiken.

Pas als je om je heel steeds meer mensen met een mobiel ziet betalen, gaan mensen bedenken dat dat ook een mogelijkheid is. Ik zie dat totaal niet gebeuren momenteel.

En dan nog: 5% van de klanten is toch een aardige userbase? Het staat nog in de kinderschoenen en ik verwacht niet dat dat percentage dalende was. Dat ze Android 10 niet ondersteunen is hun eigen fout.
De rant tegen Apple Pay was altijd al dat het zorgt voor een tussenpartij die het onnodig duurder maakt en dat het veel goedkoper is als elke bank zijn eigen implementatie ontwikkelt en onderhoudt. Als dat inderdaad het geval is zou ABN nooit de Wallet app de nek om draaien.
Dus blijkbaar wegen de kosten van in-house ontwikkeling niet op voor de weinige gebruikers. Iedereen met een Android sprak er schande van dat ze indirect mee zouden betalen aan Apple Pay, maar de afweging die ABN maakt is duidelijk: liever Apple een marginaal stukje van hun dikke transactiekosten geven dan aan een dood paard trekken en miljoenen in bodemloze ICT projecten stoppen om zelf een app in de lucht te houden.

Nu zie je dat de vrijheid van een open systeem en vrij toegankelijke NFC chip leidt tot het überhaupt niet contactloos kunnen betalen. Banken hoeven Google/Apple Pay niet te ondersteunen dus pushen ze hun eigen brakke app waar ze tussendoor nog wat reclame in kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 23 juli 2024 15:57]

https://gs.statcounter.co...-share/mobile/netherlands

Android heeft een markt aandeel van 62%
iOS 37%

Het probleem is dat Apple Pay zich zelf verkoopt doordat alle niet tech nieuws sites erop springen omdat het Apple is.

ABN heeft zelf 0 marketing gedaan voor de Wallet, alle 40+ mensen in mijn familie weten niet eens dat je met je telefoon kunt betalen.

Maar door dit soort geintjes ben ik serieus aan het denken om over te stappen naar een andere bank. Geef de gebruiker een keuze om voor bijvoorbeeld 1 euro p.m de Wallet service te gebruiken i.p.v meteen de stekker eruit te trekken.
Ik vind het een beetje een zwaktebod om het maar op marketing te gooien. Ook mobiel betalen met Android is door vele banken gepushed toen het uitkwam, maar als het niet aanslaat gaan ze natuurlijk minder ook geld uitgeven eraan.

Ik heb genoeg mensen om me heen gehad de afgelopen jaren die trots vertelden dat zij al lang mobiel konden betalen met hun Android terwijl mijn stomme iPhone dat niet kon (die drang is er altijd bij sommigen :p) Als het dan om het afrekenen ging werkte het vaak toch net niet.

Reclame werkt ook vanuit de klanten zelf, als de eerste ervaringen van mensen negatief zijn gaan ze ook niet al hun vrienden ervan vertellen.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 23 juli 2024 15:57]

Ik had toen het wallet app per ongeluk op het play store gevonden, en ik viel binnen het eerste 1000 gebruikers. Er was helemaal geen marketing voor, en ik had helemaal niks over gehoord. Het verbaast mij niks dat het zo weinig werd gebruikt.
Dit moet als Android klant nu reden zijn om per direct deze wanstaltige bank te verlaten :)
Als de klanten het niet doen werken ze zichzelf uiteindelijk wel ten gronde.
Ja irritant maar laten we eerlijk zijn, android wallet is niet wat we willen. Wat we willen is de volledige uitrol van Google Pay. Zowel voor het contactloos betalen alsook voor de paypal achtige wereldwijde betaalsysteem.
Mja, ik heb liever niet dat al mijn betalingen bij Google bekend zijn.
Heb je wel eens rondgekeken bij de IT van een Nederlandse bank? Geloof me maar, je gegevens zijn veel veiliger bij big tech dan bij de complete chaos van legacy systemen en compleet doodgeslagen bankcultuur die alle talentvolle IT'ers wegjaagt van een Nederlandse bank.

Als je kijkt naar de ontwikkelingen in de VS en in Azie is overigens al duidelijk dat traditionele banken niet lang te leven meer hebben.

Overigens was het ABN Amro die tegen de privacy regels van de Nederlandse wetgeving in betaalgedrag ging analyseren met als doel de mogelijkheid voor marketing. Ze zijn ermee gestopt nadat ze op de vingers getikt zijn.

Anyway de reden dat Apple Pay, Facebook Pay en Google Pay het volledig gaan overnemen (In Azie hebben Alipay en Wechat dat al gedaan) van lokale bonken als het om betalingsverkeer gaat is dezelfde reden dat Gmail en Outlook het van planetmail, UPCmail etc hebben gewonnen. Ze hebben gewoon een veel grotere kas en beter talent om mooie en handige apps te maken die beter performen en ook nog eens veiliger zijn.

[Reactie gewijzigd door LordFarid op 23 juli 2024 15:57]

Onderschat de poltieke macht van banken niet. Wees niet verbaasd als de techbedrijven echt zelfstandig bankdiensten gaan aanbieden dat de bankiers weer teruggrijpen op lobbygeld voor wetgeving om het hele zaakje te verbieden. Zie Facebook Libra fiasco.
Ik onderschat de politieke macht van bankiers niet maar ik onderschat ook zeker de enorme technologische voordeel dat silicone valley heeft op de knullige nederlandse bankiers niet. Overheden proberen ook Uber en AirBnB te stoppen en dat lukt maar matig.
Vanuit tech is zonder hulp van overheid een 100 miljard bedrijf onstaan in PayPal en dit is nog maar het begin. Ondertussen lopen ABN Amro en andere banken te klungelen met hun eigen wallets. Ondertussen heeft Facebook Facebook Pay al op de markt gebracht, heeft Apple een eigen creditcardmaatschappij opgericht, is Amazon een van de grootste business 2 business bank van de VS en gaan alle grote tech bedrijfen de europese markt op met hun eigen betaalapps die volledige toegang hebben tot bankgegevens dankzij PSD2.
Ik vertrouw mijn bankrekening veel liever toe aan de bank zelf, dan aan Google en de gegevens die direct aan Google play zijn gekoppeld.
Ik verwacht namelijk dat Google pay 1:1 is gekoppeld aan Google Play een de rest van het Google eco systeem. Die gegevens zijn dan denk ik binnen geheel Android beschikbaar. Bij misbruik moet ik volledig vertrouwen op Google, waarbij de vraag is hoe goed de supportafdeling is. Als ik een probleem heb met de bank dan zijn die veel sneller en eenvoudiger te bereiken dan Google (helaas ondervonden met een aanpassing van een Gmail account).

Het lot van je bankrekening + salaris + hypotheek in handen leggen van Google, daar zou ik niet snel voor gaan op dit moment. Als alles kraakhelder is en duidelijk is wat de verantwoordelijkheden zijn, dan kijk ik nog wel een keer naar Google Pay.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 23 juli 2024 15:57]

Even Azie op een hoop schuiven? In China zijn AliPay en Wechat heer en meester, maar daarbuiten worden er een heleboel verschillende systemen gebruikt. Veel banken hebben hun eigen apps met daaraan gekoppeld een barcode scanner. Ook worden vaak Apple Pay en Samsung Pay ondersteund. Je kunt wel op veel plekken met Alipay betalen nu. Union Pay (die andere grote Chinese betalings provider) is ook overal actief in samenwerking met lokale banken.
Zojuist reactie van ABN via Twitter: https://twitter.com/ABNAMRO/status/1197781849545805825?s=20

Standaard antwoordt dat ze nieuwe betaal manieren onderzoeken inclusief Google Pay.
Het is niet echt de schuld van de ABN Amro dat Android met de introductie van Android 10 de technologie onmogelijk maakt. Logisch dus dat ABN Amro de gehele support dan dus ook intrekt. Denk je eens in hoeveel customer service kosten dit voorkomt met alle mensen die klagen dat hun app niet meer werkt. Ze trekken zich liever geheel terug dan een muur aan klachten op social media te moeten verwerken. Dat de Apple Pay variant misschien uitgebreider is dan de Android versie is de tekortkoming van Android (en slecht update beleid bij fabrikanten en gebruikers) en niet de tekortkoming van ABN Amro.

Daarnaast, denk ik serieus dat Europeanen in tegenstelling tot Aziaten en Amerikanen toch liever niet alles via de mobiele telefoon doen. Wij, als Europa, zijn op dit gebied veel meer analoog. Er zijn in Europa nog landen waar je elke maand gewoon een cheque krijgt die je zelf moet storten, want het bedrijf keert geen loon uit via bankoverschrijving.

Het is lullig voor de early adapters, maar dat is het risico van een early adapter te zijn. Niet elk idee is slaat aan of is voor een commercieel bedrijf (en helaas zijn banken dat ook) niet haalbaar om er ontwikkel- en ondersteuningskosten voor te maken. En aangezien de ABN Amro nog steeds eigendom is van de Nederlandse staat, ben ik blij dat daar geen kosten voor worden gemaakt.
Als een kleine bank als de ASN het wel kan, waarom ABN Amro dan niet?
De techniek is niet onmogelijk gemaakt. Het enige wat Android 10 niet meer toelaat is toegang tot het imei-nummer van het toestel (zie dit artikel). De wallet app gebruikt dat nummer voor beveiligingsdoeleinden.

De technieken rondom NFC pin-betalingen zijn nog prima mogelijk. Kennelijk is voor ABN AMRO het imei-nummer vitaal voor de werking van hun Wallet!
En ook dit mag voor een devver geen verrassing zijn, aangezien deze manier van beveiliging al vanaf Android 8 werd afgeraden. Pas 2 jaar later wordt het uiteindelijk echt onmogelijk gemaakt en bij de ABN Amro hebben ze dus 2 jaar hun hoofd in het zand gestoken of zitten slapen.

Wellicht hadden ze gedacht dat Google Pay er voor die tijd wel zou zijn in Nederland?
"Ik begrijp voor geen meter waarom ze dit afschaffen juist nadat ze Apple Pay hebben geïntroduceerd."

Misschien ter voorbereiding op Google Pay-ondersteuning? Google is namelijk bezig Pay uit te rollen in andere landen, dus wij komen volgend jaar vast ook aan de beurt.
Dat zou kunnen, maar zou je dan niet zorgen dat dat klaar is en dan aankondigen dat de oude manier gaat verdwijnen? Op deze manier zou je iemand als mij kunnen verliezen over 2 maanden mocht dat niet klaar zijn...

Overigens zou ik niet weten of ik Google wel in mijn financiën zou willen laten rondneuzen. Ik denk dat de huidige manier misschien wel iets meer privacy heeft t.o.v. Google Pay. Ik vertrouw een Nederlandse bank net iets meer met mijn gegevens dan Google.
Ik weet niet óf Google er verkeerd mee omgaat, maar ik deel je sentiment. Waarom Google Pay gebruiken als dat niet nodig is?
Bedankt voor de overstap service link die wist ik niet.
Ga dat nu serieus overwegen.
Het is dan ook een ruk App. Gebruik hem regelmatig en om de x betalingen (zodra je boven de 50 euro komt moet je je pas weer gebruiken. Geeft niet aan waarom je faalt. Bank in het begin op aangesproken en die weten niet eens waarom je Wallet faalt. Dat heb je met Apple Pay niet, die gaat uit van de "veilige" iPhone.
"Ik begrijp voor geen meter waarom ze dit afschaffen juist nadat ze Apple Pay hebben geïntroduceerd."

omdat ze binnen 2 maanden Google Pay lanceren gok ik.
Ben een beetje verbaasd dat de Nl banken blijkbaar Google pay app niet toestaan maar (eventueel) alleen hun eigen app voor Android. Terwijl met Google pay je heel eenvoudig van kaart (bankrekening/debit/creditcard etc) kan wisselen: je kan ofwel je default kaart wijzigen of alleen voor 1 betaling een andere kaart gebruiken. Je moet in dat geval wel de app openen (niet nodig als je met je default kaart wil betalen).

Uiteraard deel je wel weer info met Google; maar die gaan daar natuurlijk geen misbruik van maken.... :O 8)7 8)7 :O
als ik die grote portemonnee niet in mijn zomerkleding kwijt kon of wou meenemen
Wat heeft een portemonnee er mee te maken? Daar kies je zelf voor. Om te betalen hoef je alleen een pinpas mee te nemen. Veel dunner dan dat ga je het niet vinden.
Moet jij je pin invoeren om boven de €25 te betalen met je mobiel? Geen wonder dat ze Android wallet afschaffen, maakt het betalen nou niet echt sneller als je nog steeds je pin in moet voeren |:( :')
Voor boven de 25 euro moet je inderdaad altijd je wallet code invoeren. Dat is net als bij een betaalpas.

De wallet code kun je wel vooraf op je mobiel invullen. Na 1 minuut inactiviteit verloopt de vooraf ingevoerde wallet code. Deze countdown kun je met 1 druk op een knop opnieuw verlengen.

Helaas kun je deze wallet code niet vervangen met bijvoorbeeld een vingerafdruk. In de ABN AMRO bankieren app kun je bijvoorbeeld wel je vingerafdruk gebruiken om in te loggen.
Ik hoef dit dus niet te doen via Apple Pay, via me Apple Watch hoef ik alleen maar 2 x de zijknop in te drukken en hij is meteen gereed om te betalen. Via me mobiel precies hetzelfde alleen dan moet wel eerst FaceID de telefoon unlocken. Ik heb tot nu toe nog nooit een pincode hoeven in te voeren via Apple Pay. Werkt echt super chill! :)
Dus als ik een mobiel betaal automaatje bij me hebt, instel op een overschrijving van 500,- 2x op jouw watch druk, ben jij 500,- kwijt?

Top!
Wat ook nog kan is dat de Wallet app verdwijnt en ze het op termijn inbouwen in de ABNAMRO bankieren app. Nog meer voor de hand ligt dat ABNAMRO de overstap gaat maken naar een andere betaal partner op Android telefoons. Bijvoorbeeld Google pay of Samsung pay. Dan ligt bijna alles in kosten bij een derde. Voor Apple pay betaalt de bank nu ook een fee per transactie. Blijkbaar is de prijs na onderhandeling dusdanig laag, dat de kosten per transactie zeker opwegen tegen de kosten die een partner zou rekenen. En sowieso willen banken al al hun activiteiten stoppen lijkt het. De abonnementsprijs van je rekening stijgt, maar wat je er voor terug krijgt verdwijnt stap voor stap. Inkomsten op de korte termijn. Dat is hoe banken nog steeds werken. Heel goed! Dan hebben we ze over een paar jaar niet meer nodig hoop ik!
Dat heeft juist één op één te maken met de introductie van Apple Pay. Maar echter niks met het aantal mensen die Android Wallet gebruikten. Heb uit betrouwbare bron dat de Android Wallet is stopgezet, omdat ze de mensen die aan de Android Wallet werkten hebben ingezet voor Apple Pay. Het zou dus aan een tekort aan personeel en de keus voor Apple over Android liggen.

Nadat andere Nederlandse banken al hadden aangekondigd Apple Pay te gaan aanbieden, had ABN waarschijnlijk het idee niet achter te kunnen blijven. Het is als bank natuurlijk aantrekkelijk om je naam aan een hip, premium merk als Apple te verbinden.
5% van alle Android gebruikers vind ik eigenlijk chokkend veel. Dat had ik nooit verwacht. Wat zou ABN als minimum in zijn hoofd hebben gehad?
Ik had er nog niet eens bij stil gestaan, maar je hebt gelijk. Hier zomaar even wat cijfers over smartphones in Nederland die ik binnen een paar google zoekopdrachten vindt:

- 93% van de Nederlanders heeft blijkbaar een smartphone.
- Android heeft daarvan 62% marktaandeel.
- Nederland zit in de kopgroep van Europa wat betreft gebruik van smartphones.

Misschien hebben ABN klanten vaker een iPhone?
Nee de wallet van ABN Amro is gewoon een rukproduct, heeft verder niks met Android te maken.

Google Pay is in het westen het grote product voor Android telefoons, en dat is nog niet voor Nederland beschikbaar.

In Azie heeft Google Pay voornamelijk concurrentie van WeChat en Alipay dat in China zelfs al 90% van al het betalingsverkeer afhandeld.

Tegen deze grote jongens kan een kleine lokale nederlandse bank nooit concureren. Met PSD2 is het een kwestie van tijd voordat Big Tech alle bankzaken gaan overnemen.
Nee. Veel android gebruikers geven hier niks om. Die hebben een prima smartphone omdat je nu eenmaal een smartphone "moet" hebben voor whatsapp e.d. Als je een iphone koopt is de kans nogal groot dat je het nut ziet van een pleuris dure smartphone. En als je het nut ziet van een telefoon van ver over de 1000 euro, nou, ik kan mij voorstellen dat je dan ook de vele functies gaat bekijken. Iemand met een camera van 1000 euro kan je ook vast meer vertellen over de functies dan iemand met een compactcamera van 200 euro. En wat is by far de bestverkochte telefoon in west europa? Een samsung A50 van 250 euro. Nou denk maar niet dat Karin of Hans van verderop in de straat, die net Facebook en whatsapp begrijpt op zijn of haar galaxy A50, de meerwaarde van betalen met je telefoon ziet, of zin heeft om uit te zoeken hoe het moet.

Daarnaast, Apple pay is nu een hype in Nederland. Het is net uit, alle grote banken adverteren er mee, mensen willen het uit proberen. Prima, maar straks heeft een deel van de gebruikers ook in de gaten dat het vrijwel niks beter is dan met je normale pasje betalen. Al die verhalen over tijdswinst zijn dikke onzin. Ik kan al 5 jaar met mijn telefoon betalen. Als ik in de rij bij de supermarkt sta, een minuut of 2 lang, maakt het dan uit of ik in die 2 hele minuten mijn pasje pak of mijn telefoon? Nee. Het is niet gemakkelijker, het is niet sneller. Het is veelzijdiger. Gewoon weer een optie erbij. Waarom half tweakers zo leip gaat op Apple pay, daar snap ik niks van. Het veranderd niks aan je leven. Ja, de volgende keer als je in de pauze wat te vreten gaat halen kan je je portomonnee op je bureau laten liggen. Poh.
1000 euro? Ik heb een iphone van 450 euro met Apple Pay en het werkt zeer goed. Nooit meer een pasje hoeven mee te nemen. Dat is verdomd handig!
Behalve je rijbewijs / id kaart, om maar even iets te noemen.
Mijn rijbewijs ligt gewoon in de auto, dat is de enige plek waar ik het nodig heb.
Je bent toch verplicht je te kunnen identificeren?
Maha dan. Heb je je OV chipkaart in de trein liggen? Rij je nooit in de auto van een ander, zoals van een partner of ouder? En die regel (ik hou mij er ook niet altijd aan hoor) dat je altijd een ID kaart/rijbewijs/paspoort mee moet hebben?
Treinkaart in mijn laptoptas, ik neem enkel de trein als voor mijn klanten in centrum Brussel, dus ik heb die enkel daar nodig
Bus neem ik 2 keer per jaar, dan betaal ik wel cash / credit card
Auto van een ander, het is uiterst zeldzaam
"vergeet" jij nooit iets?
Als ik nu in mijn portemonnee kijk, die gewoon in mijn binnenzak zit, waar ik er 0 last van heb, dan zie ik 2 bankpassen en een creditcard. Die kunnen vervangen worden door een telefoon, absoluut waar. Maar wat niet vervangen kan worden door mijn telefoon: ov chipkaart, rijbewijs, pasje van de zorgverzekering, pasje met saldo van het Taphuys (horeca gelegenheid met heel veel soorten bieren waar je zelf tapt), een boodschappenkarmuntje, muntjes van de voetbalvereniging, een sim-pin ejection tool voor als ik bijvoorbeeld de micro sd kaart van mijn dashcam of camera in mijn telefoon wil stoppen, oh en een paar bonnetjes die een garantiebewijs voorstellen, moet ik nog even opbergen.

Ik heb een half uur geleden bij het tankstation nog betaald met mijn telefoon, iets wat ik al jaren doe, want makkelijk, telefoon zit in mijn broekzak, jas kan ik in de auto laten liggen. En zo zie ik het ook, een extra optie om te betalen, handig, maar niet een reden om geen portemonnee meer mee te nemen.
Anoniem: 832019 @Ruw ER22 november 2019 10:20
Ja, het wordt hoog tijd dat het Taphuys eens met zijn tijd mee gaat en tappen met de mobiel mogelijk maakt :P ik heb nu al twee van die passen in mijn portemonnee omdat verschillende vestigingen eigen passen hebben.
Rijbewijs? In 2020 hebben we toch allemaal een zelfrijdende auto? ;)
Altijd weer dat geroeptoeter over iPhones van over de duizend euro. Ja, dat klopt, die zijn er. Maar die zijn er ook van Samsung of wat dan ook.

Er zijn ook nieuwe iPhones te verkrijgen voor € 539. Deze voldoen voor de gewone gebruiker net zo goed. Alleen de powerusers hebben een iPhone van meer dan duizend euro. Of een topmodel van Samsung van meer dan duizend euro.

Betalen via Android is altijd iets moois geweest, en nu is er Apple Pay dat een native, veilige en soepele ervaring levert en dan is dat ineens een hype? Nee, dat is geen hype. Dat is een succes. Iets dat betalen via Android smartphones niet is klaarblijkelijk. Het is niet voor niets dat ABN de stekker eruit trekt.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 15:57]

.oisyn Moderator Devschuur® @Naafkap21 november 2019 22:28
Dat is een succes. Iets dat betalen via Android smartphones niet is klaarblijkelijk.
Dat heeft meer met marketing te maken dan iets anders. Ik betaal al anderhalf jaar met mijn Android icm ING, en dat werkt prima. Hebben ze echter nooit actief reclame voor gemaakt, dus niet veel mensen weten van het bestaan van de feature.

Nu is Apple Pay dan eindelijk beschikbaar in NL en ineens zie je er overal reclame over, van allerlei banken. Ja, nogal wiedus dat je op iPhone dan veel meer gebruikers krijgt |:(.
Dat heeft helemaal niets met marketing te maken. Het succes is er door de native ondersteuning, de grotere veiligheid doordat Apple het systeem beheert in plaats van een paar ontwikkelaars bij een willekeurige bank. Daar hebben mensen gewoon minder vertrouwen in.

Iedereen schoot Apple af met hun Apple pay. De realiteit is het succes nu En de mislukking van Android via je bankapp. Een bank trekt niet de stekker uit een dienst als het een succes is.
.oisyn Moderator Devschuur® @Naafkap22 november 2019 09:10
Oh kom op, dat zijn allemaal dingen waar de gewone mens weinig om geeft, die willen gewoon dat het werkt. Denk je echt dat mijn buurvrouw snapt wat "native" betekent, of wat dat voor voordeel heeft? :D En zo onveilig is het Android systeem helemaal niet, je trapt mooi in de narrative van Apple. En newsflash, marketing verkoopt een product, dat is altijd al zo geweest.
Een bank trekt niet de stekker uit een dienst als het een succes is.
Het is geen "succes" omdat het nooit is gepromoot. Bovendien trekken andere banken de stekker er ook niet uit, dat doet alleen ABN (die sowieso niet zo goed snapt hoe ze die dingen fatsoenlijk moeten implementeren).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 15:57]

Vooral als je bedenkt hoeveel mensen geen NFC chip hebben, en hoeveel nieteens van het bestaan afweten.
Als je de marktcijfers doortrekt van Apple/Android/geen smartphone dan kom je nog steeds op z'n 150.000 gebruikers maximaal uit. De stop bij Android 10 is begrijpelijk omdat Google net als Apple weigert om IMEI oa af te staan aan apps buiten de Google Carrier en Play Services en dit soort betaal apps vallen ook in een aparte review categorie.

Maar hoogstwaarschijnlijk zal Google Pay binnenkort in Nederland worden gelanceerd. De app vraagt sinds kort of ik ook mijn NL kaarten wil koppelen voor contactloos betalen, maar bank is nog niet zover. Hopelijk stapt het OV in.
De marketing is ruk geweest, ik dacht nu apple pay overal verkondigd wordt gaan ze ook wel aan de slag. Maar nee ze stoppen!
Ik betaal al jaren met wallet, dagelijks, overal. Verbaasde me er over dat als ik bij de tennisclub waar je alleen met pin kan betalen, mensen werkelijk vragen, 'kan dat betalen met je telefoon' . Zelfs gasten die in de it werken. ABNAMRO had het beter moeten verkopen.
Dit is voor mij de druppel. Ik heb het opzeggen van mijn ABN betaalrekening zojuist toegevoegd aan mijn takenlijst. Jammer genoeg ondersteunt Knab het niet, want hier doe ik al veel van mijn bankzaken. De Wallet en het gedoe van overstappen was de enige reden om mij als klant nog te binden.

Betalen met je smartphone is de toekomst. Sterker nog. We waren er al. Apple-gebruikers konden dit pas veel later en lachen Android-gebruikers (terecht) uit omdat wij weer een stap terug in de tijd moeten doen vanwege gebrek aan visie en ondersteuning.

Het alternatief dat ABN benoemt om over te stappen naar een wearable is lachwekkend. Dit had ik eerder al bekeken: het wordt niet ondersteund op WearOS én het wordt niet ondersteund op Tizen (Galaxy Watch).

Van ABN moet ik dus maar een Fitbit om mijn andere pols gaan dragen om te betalen of een plastic ring om mijn vinger doen? Echt belachelijk.
Zal wel aan mij liggen maar dat hele betalen via mobiel vind ik maar een beetje overdreven. En al helemaal niet mijn toekomst. We worden straks volledig afhankelijk van een mobiele telefoon. En waarom eigenlijk? Ben je nu echt sneller met betalen? Is het teveel moeite om wat extra pasjes mee te nemen?

En dan straks om de zoveel jaar een nieuwe mobiel moeten kopen omdat betalen via mobiel niet meer wordt ondersteund. En je bank vraagt weer extra geld om gebruik te maken van deze functie. Uiteraard zien vele andere mensen dat niet zo maar ik zie het nut er niet van in.
Ik vind het juist ideaal. Effe naar de supermarkt, eerst met stocard de pas scannen om een scanner te pakken.
Dan bij de zelfscan kassa weer effe scherm aan om de stocard te scannen en daarna gelijk mobiel tegen de automaat om te betalen.

Op het werk bij de kantine toch zin om iets te kopen maar ik heb nooit mijn portemonnee mee, dus ideaal met mobiel betalen.

Ik vind het juist jammer dat ik nog niet bij de Tango contactloos kan betalen. Eigenlijk de enige plek dat ik met de pas betaal.
Offtopic: Met https://www.myordergo.com kon je een tijdje achteraf betalen bij Tango. Echt ideaal met koud en nat weer. Alleen de auto uit om daadwerkelijk te tanken. Niet om te betalen en op de bon te wachten. Helaas doen ze dat nu niet meer.
Maar je hebt toch altijd andere pasjes nodig? Je moet verplicht je ID kaart altijd bij je hebben. Ik heb een tankpas voor mijn lease auto, rijbewijs, een AH korting pasje (wellicht kan dat via een app), ID van mijn zoontje etc.

Waar ik ook heen ga, ik heb minimaal een aantal pasjes "nodig" omdat ze verplicht zijn. Dus ik zie het nut er dan niet van in om alles via een telefoon moet doen terwijl het pakken van een pasje net zoveel moeite kost.

In de verre toekomst zou dit misschien allemaal via een mobiel kunnen. Maar wil je daar volledig van afhankelijk zijn? Ik niet in ieder geval.
Rijbewijs wel ja. Tankpas kan in je auto, AH pas in de vuilnisbak (ik kom nooit bij de AH vanwege de pas). Die 2 pasjes (eigen rijbewijs en ID zoontje) kun je zo los vervoeren heb je verder niets nodig.
MIjn hoofdreden om m'n Android smartphone te gebruiken is dat ik deze sneller bij de hand en unlocked heb dan dat ik m'n portemonnee heb gepakt, open gedaan en dan nog het juiste pasje eruit halen.

Plus dat ik m'n pincode nooit meer op een 'vreemde' terminal hoef in te toetsen, maar dat ik hem, indien nodig gewoon op m'n eigen telefoonscherm kan intoetsen én dat die bovendien anders is dan de pincode op m'n bankpas.
Rijbewijs en pinpas heb ik inderdaad meestal wel mee echter blijven die dan in de tas of jas (zoals op het werk). Zeker niet de hele tijd in mijn broekzak, heb ik nooit gedaan. Voorheen altijd los brief geld in broekzak maar dat is dus ook niet echt meer nodig.
Naar de kantine op het werk of als ik thuis aan het einde van de straat naar de supermarkt ga neem ik geen id kaart of bankpas mee.

Vrijwel alle overige pasjes kunnen in stocard. Echt ideaal. Zo vaak kom ik niet bij de Ikea, Welkoop, La Place, Hema etc. maar omdat ze allemaal in mijn gsm zitten heb ik ze toch altijd bij me.
Op zich kun je ook helemaal zonder die pasjes maar bijv. bij de Hoogvliet kun je alleen met een pasje een scanner krijgen.

Ik ben niet volledig afhankelijk van de gsm. Stel dat daar iets mee is kan ik nog met de bankpas betalen en ergens pinnen.
Ik zie trouwens niet echt een verschil tussen nu afhankelijk zijn van rijbewijs pasje en bankpas of afhankelijk zijn van de gsm als het daar gewoon in kan.

Wel zorgen dat je genoeg batterij hebt natuurlijk :)
Anoniem: 120539 @Timer21 november 2019 21:04
Bij ING kun je nog gewoon mobiele passen in de Android bankieren app aanmaken.
Deze werken dan gewoon alsof het een bankpas is; enige voorwaarde is dat je scherm an moet staan.
Als betalen via je smartphone voor jou meer is dan een gimmick en het heel belangrijk is, kun je overwegen om over te stappen op een iPhone. :)
ABN is hier het probleem, niet Android.

Android heeft een grotere user base en biedt ontwikkelaars, in tegenstelling tot Apple, al lang toegang tot de NFC chip.

Het argument dat het niet voldoende wordt gebruikt is volgens mij gelogen. Vermoedelijk heeft ABN onvoldoende deskundigheid of capaciteit in huis om de migratie van deze functie naar Android 10 te ondersteunen. Of ze wachten op de komst van Google Pay of Samsung Pay naar Nederland zodat ze deze ontwikkeling kosteloos kunnen uitbesteden. Wellicht weten zij al meer onder NDA. Vandaar dat ze liever de stekker eruit trekken. Dat ze daarmee in het interim klanten die voorop lopen in de kou laten staan is voor mij de reden om dit onmiddellijk af te straffen door bij ze weg te lopen.

Het is voor mij meer dan een gimmick, maar om die "terug" te krijgen stap ik gemakkelijker over van bank dan dat ik alle voordelen van Android op andere gebieden moet laten schieten. Ben net over naar de Note 10+. Ik vind het wel even goed. :)
Juist door Apple pay verwacht ik een nog verdere groei van Android Wallet. Dat zag je met alles gebeuren. Soort van gratis marketing, doordat alles wat apple doet hip is.

Ik stap ook maar eens op, ik wou soweiso over naar duurzamere bank. Alleen hoe doe ik dat met rekeningnummer? De EU wilt dit volgens mij wel overdraagbaar maken, zoals met je telefoonnummer kan.
Sinds 2004 hebben de Nederlandse banken overstapservice.nl . Deze gratis service helpt een wisselaar bij het overstappen naar een andere bank. Hiermee behoud je niet je rekeningnummer, maar bij automatische incasso's gaat dat 13 maanden goed en wordt automatisch je nieuwe rekeningnummer doorgegeven.

Aan iedereen die geld stort naar jou moet je natuurlijk wel jouw nieuwe rekeningnummer doorgeven. Maar dat zijn doorgaans een stuk minder instanties/personen.
Dan nog is overstappen op een iPhone wel een optie als contactloos betalen met je telefoon (of smartwatch) belangrijk voor je zijn en je niet weg wilt bij ABN AMRO. Net als overstappen naar een andere bank.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt: het was te duur voor ABN AMRO en ze wachten tot de goed kunnen integreren met een van de andere twee grote betaaldiensten op Android. Erg zuur vanuit het perspectief van een gebruiker, maar logisch vanuit ABN AMRO.

In mijn mening is het toegang hebben tot de NFC chip mooi voor ontwikkelaars, maar dit soort situaties kunnen wel het gevolg zijn. De kosten voor het maken en onderhouden van een app kunnen daarmee uiteindelijk een stuk hoger liggen dan een contract afsluiten met Apple, Google of Samsung om hen het te laten onderhouden, zeker als je het over zaken als bankieren hebt.
Sowieso het idee om te betalen via Google Pay geeft mij koude rillingen. Dan weet Google naast dat je bij de Appie staat, op welk tijdstip, en precies vanaf welke winkels je voorgaand bent geweest, of waar je net vandaan komt (station, parkeerplaats) ook nog eens wat je precies uitgeeft per bezoek aan de winkel. Ja... gebruiksgemak v. privacy.
Dus ik moet maandelijks veel meer betalen omdat ABN de zaken niet op orden heeft? Dat is wel de omgekeerde wereld.
ABNAMRO tel mij er maar bij (nog een klant weg), die pas is gewoon onveilige tot 25 euro zonder beveiliging. Pas kwijt en kleine betalingen lopen gewoon door, tot je blokkeert.
Een locked Smartphone heeft een extra beveiligingslaag. RaboApp kan je ook gebruiken voor parkeren, zonder Abo kosten. Lang leven de moderne tijd.
Misschien iets actiever moeten laten weten dat het er was. Ik zit zelf niet bij ABN AMRO maar ING, ik twijfel toch elke keer of het nu al wel lukt. En sterker nog, of elke winkel het ondersteund. Het moet natuurlijk wel van twee kanten komen. Het leek me zo'n stap vooruit dat je niet meer met zo'n pasje hoeft te betalen maar dit gewoon kunt doen met je smartphone, die je sowieso altijd wel bij je hebt. Jammer.
Ik ben dus iemand die niet vergroeid is met zijn telefoon en hem net zo makkelijk thuis laat. Als ik op zaterdag naar de markt ga zie ik geen reden om mijn telefoon mee te nemen. Nou ja, behalve om af te rekenen blijkbaar. Dan is mijn bankpas een stuk compacter, lichter en omdat hij in de jaszak van mijn mouw zit heb ik hem altijd binnen handbereik. Volgens mij kan het gewoon prima naast elkaar bestaan.
Niet vervelend bedoelt, maar dan hoor je juist bij een kleine groep mensen op dat gebied. Ik denk toch dat je makkelijk kan stellen dan meerendeel een smartphone op zak heeft. Dan is het veel logisch om daarop te richten. Bovendien is het natuurlijk niet zo dat de pasjes worden uitgefaseerd.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 23 juli 2024 15:57]

Misschien iets actiever moeten laten weten dat het er was.
Dit. Je wordt platgegooid met Apple Pay, tot het Journaal aan toe en voor Android (zo'n 80% van de markt*) is de promotie beperkt tot een nieuwsbrief en misschien een flyer. Toch vreemd dat ze zo'n groot deel van de klanten op dit punt verwaarlozen. Het is voor Android misschien iets meer moeite door de grote verscheidenheid, maar een grote bank als ABN moet dit zeker kunnen. Als iedereen aan de Apple Pay gaat kost het ze juist meer geld, dat zal ook weer niet de bedoeling zijn.

*percentages die ik vind op internet variëren nogal, dit is het wel gemiddeld. Als iemand een goede recente bron weet voor het marktaandeel in Nederland, dan hoor ik dat graag.
Ik heb liever dat banken gewoon helemaal stoppen met geld steken in het mogelijk maken van betalen met telefoon / wearable / tablet / koelkast / whatever. We hebben allemaal een bankpas die prima werkt. Al het geld dat ze steken in alternatieven is geld dat we met z'n allen steken in het mogelijk maken van iets dat we allemaal al heel lang kunnen.
De banken zijn onzeker, denken dat ze met de rug tegen de muur staan en dat ze zonder deze betaalmethoden de boot gaan missen. En heel veel mensen denken dat ze niet zonder alternatieve betaalmethoden kunnen. Die twee verschijnselen versterken elkaar tot de veranderingen plaatsvinden die door een aantal als vooruitgang worden gekenschetst.

Dat steeds meer partijen zich gaan bemoeien met ons betalingsverkeer, en dit verkeer daarom in kwetsbaarheid gaat toenemen is iets wat nog moet gaan landen. Dat steeds meer parallelle systemen onderhouden moeten gaan worden en dat dit ons allemaal (winkels en klanten) linksom of rechtsom meer gaat kosten dat is ook iets wat blijkbaar geen probleem is.

Prima als we ons betalingssysteem gaan innoveren, maar dan alsjeblieft een universeel en open systeem waarin de internationale gemeenschap initieert en technologie volgt. Met de lappendeken die nu aan het ontstaan is, is niemand gediend. Die maakt het hele betalingssysteem te duur, te kwetsbaar en overbodig ingewikkeld.
Prima als we ons betalingssysteem gaan innoveren, maar dan alsjeblieft een universeel en open systeem waarin de internationale gemeenschap initieert en technologie volgt.
Maar dat is niet echt Nederlands. Nederland en Nederlandse bedrijven willen graag zelf het wiel uitvinden. Reizen zonder papieren kaartje; laten we een eigen systeem ontwikkelen met hoge kosten en veel kinderziektes i.p.v. een werkend systeem aan te kopen (Pasmo? Suica? Oyster?).

Banken zijn alleen onzeker over hun winstmarges, niets anders. Ze kunnen zo goed als gratis geld krijgen van de ECB, maar brengen de rente die betaald moet worden over leningen en hypotheken niet naar beneden. Iets wat de economie in het algemeen zeer ten goede zal komen.
Ik begrijp dat jij liever je bankpas gebruikt maar ik heb mijn bankpas al meer dan een half jaar niet gebruikt.

De combinatie ING en Android NFC werkt namelijk perfect.

Laten we dus vooral die plastic bankpassen afschaffen. Dat is toch nergens meer voor nodig in 2019
Dat plastic ding is erg handig. Doet het als ik m'n telefoon niet bij me heb (zoals bij het sporten waar het ding niet nodig is en alleen maar kwijt kan raken) en is veel kleiner en lichter dan een telefoon. Niet iedereen vind z'n telefoon belangrijk en heeft die altijd bij zich.

Hoe werkt het overigens met een telefoon / NFC boven de €250? Dat is een bedrag waarbij de pas altijd in de automaat moet om de chip te lezen (voor ING in ieder geval, ik weet niet zeker of dit bij andere banken anders is).

Overigens ben ik niet perse tegen ondersteuning van andere betaalmogelijkheden dan de bankpas, maar laat degenen die van die opties gebruik maken hier dan ook voor betalen (en ja, dan hoeven diegene wat mij betreft ook niet meer te betalen voor een bankpas).
Bij ING kun je met de smartphone tot €2500 per dag betalen (bron)
Je druk maken om 3 druppels aardolie. Heb je ook rubberen banden op je fiets?
Haha interessant, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Het ging mij meer om het nutteloze voorwerp dat een bankpas tegenwoordig is voor mij en vele anderen.
Dat 'plastic' viel nogal op... Maar een bankpas bevat 'harde' informatie en is als het goed is niet vervalsbaar. Een stukje extra veiligheid ten opzichte van een telefoon, die wat NFC betreft een hele lijst aan chip-types en configuraties direct kan aannemen. Dat laten regelen door een telefoon-OS is misschien niet zo'n goed idee. Het staat niet vast dat de OS-maker en fabrikant daar de controle over hebben en ook houden.
Ik heb liever dat banken gewoon helemaal stoppen met geld steken in het mogelijk maken van betalen met telefoon / wearable / tablet / koelkast / whatever.
Prima als jij dat wilt. Ik betaal heel graag door mijn horloge even tegen een machinetje te houden als ik een koffie wil hebben. Als jij liever je bankpas gebruikt, ga je gang. Liever niet voor mij want ik zie dagelijks dat mensen naar de kassa lopen, horen dat de latte $2.20 kost en dan de kaart uit hun portemonnee gaan halen. Dan willen ze ook nog een bonnetje.

Ik loop naar de kassa, laat zien wat ik heb, hou mijn pols voor de reader en loop weg. Twee seconden? Misschien drie? En aan het einde van de maand krijg ik een keurig overzicht van alle betalingen aan Starbucks die ik direct naar de accountant kan sturen.
Maakt mensen in elk geval wel bewust wat alles tegenwoordig kost...
En wat doe je dan dan met die drie seconden die je gewonnen hebt? Of als er vijf mensen voor je staan met die vijftien seconden? Sorry, maar ik begrijp dit soort argumenten dus echt niet.
Het was 3 jaar terug ook nieuws toen android het mogelijk maakte, ook genoeg reclames, heeft duidelijk geen indruk gemaakt.
Deze reclame is in mijn herinneringen niet te vergelijken met de aandacht voor Apply pay momenteel.. Ik schat dat die 95% android gebruikers niet eens weet dat ze het kunnen met hun telefoon.
Je hebt ook legio die denken dat met hun bankpas contactloos betalen "veiliger" is dan hun telefoon…

Maar het grootste gedeelte weet het domweg niet, heb nog steeds winkel personeel die je met grote ogen aan kijken als je betaald met je telefoon.
Zelfde hier.

Al sinds ABN AMRO de wallet app voor Android aanbiedt gebruik ik hem. En het werkte eigenlijk ook al vanaf het begin best goed en betrouwbaar.

En inderdaad die grote ogen bij het winkelpersoneel :D.

Er is in het verleden best wel wat reclame gemaakt voor ABN AMRO wallet, maar toen was contactloos betalen ook nog relatief nieuw. En het contactloos betalen heeft sowieso nog een imagoprobleem.

Maar nu Apple Pay erbij komt kijken is dát ineens zogenaamd iets magisch en innovatiefs, dat alle tech enthousiastelingen zo nodig moeten hebben :').

Het is gewoon een zwaktebod van ABN AMRO dat ze Android wallet niet meer ondersteunen, alleen omdat het nu met Android 10 wat moeilijker is.
Wellicht was het toen te vroeg. Als Apple ergens instapt, dan is het nieuws een stuk groter en daar kan Android nu op meeliften, maar als ik het argument van de ABN lees, dan willen ze dat niet afwachten.
wie had drie jaar geleden een telefoon met nfc? Ik niet, pas sinds deze zomer.
Ik had 3 jaar geleden al een telefoon met NFC. Sterker nog, mijn Sony Xperia z1-compact die ik begin 2014 kocht had het al. En al sinds ABN AMRO de wallet app introduceerde (ergens 2016) gebruik ik dat vaker dan m'n gewone betaalpas.
Als je het Android marktaandeel gaat vergelijken met dat van Apple, laten we zeggen 80% versus 20% (werkelijke aandeel van Apple IOS is dacht ik minder) dan moet het aantal Apple gebruikers flink wat hoger worden wil die hetzelfde aantal mensen benaderen als die 5% Android klanten. Dan ga ik er wel vanuit dat die 80%-20% regel ook bij de ABN Amro doorklinkt, en dat is natuurlijk een aanname.

Maar even voor het idee, in totaal heeft 0,05x0,8x100%=4% van de markt via Android wallet betaald.

Wil Apple dit aantal mensen evenaren dan moet (0,04/(0,2*100))*100=0,2 -> 20% van de Apple klanten Apple pay gaan gebruiken. Dit lijkt mij best wel veel. 1 op de 5 gebruikers moet dan via Apple Pay gaan betalen.

Misschien een idee om ABN Amro er na een jaartje aan te helpen herinneren of het haar gewenste aantal gebruikers is behaald, en of ze haar beleid dan ook consequent wil gaan uitvoeren.
Vergeet ook de Apple Watch niet.

Daarnaast heb ik er geen enkele moeite mee om aan te nemen dat Apple Pay onder iOS gebruikers procentueel gezien een veel grotere participatie kent dan Android wallet onder Android gebruikers.
Geloof ik graag, heb ik ook wel aan gedacht, maar 20% is best veel. Bedenk ook dat Apple juist populair is bij mensen die niet zo technisch gedreven zijn en juist voor het gemak Apple kiezen.

Of deze groep vooraan zal staan in deze veranderingen dat is even de vraag. Een deel zal er met onbevangenheid mee starten, en zich misschien niet bekommeren om technische haarkloverij. Een ander deel zal zich nog lang niet bewust zijn van Apple Pay.

Laten we hopen dat in niet al te lange tijd wat informatie naar buiten komt hoe veel dit gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 15:57]

Dit is van Februari dit jaar, en die getallen zijn best wel enorm.

https://appleinsider.com/...million-iphones-worldwide


EDIT: Wat voor ongelofelijke droeftoeter is iemand als je participatiecijfers van een betaalplatform in een topic over een betaalplatform al als off-topic beoordeeld? Heb dan ook het lef om even aan te geven waarom je dat vindt.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 juli 2024 15:57]

43% Apple Pay activatie is inderdaad veel meer dan ik had verwacht. Dank je voor de info.

@Groningerkoek Ik begrijp wat je bedoelt. Activeren is op zich nog geen gebruiken, maar meer dan 40% gebruikers die zich bewust is van een functionaliteit vind ik wel nieuwswaarde hebben. Ik had minder verwacht.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 15:57]

Je kunt toch ook gewoon een iPhone kopen dan? Ik bedoel, als je ambilight wil, of maar even wat te noemen, koop je geen Sony maar een Philips. Als je mobiel wilt betalen koop je dan Apple en niet Android.
ING werkt prima bij mij. Nog geen terminal tegengekomen waar het niet werkte.
Thanks voor je reactie. Dan ga ik dat ook maar eens klaarstomen!
Overal waar je Contactloos kan betalen kan je met je telefoon betalen.... Heb ik gemerkt.

[Reactie gewijzigd door rahulk op 23 juli 2024 15:57]

Klopt, als je contactloos kan betalen, kan je ook met telefoon betalen.
Dat is inderdaad de standaardregel, en ik moet zeggen dat ik het sinds introductie bij ING (en erg intensief gebruik) nog maar 1 keer heb meegemaakt dat het niet werkte, dat was met een oude draadloze unit in een strandtent. Contactloos betalen werkte wel, maar Apple Pay kregen we (ik en het nieuwsgierige personeel) niet aan de praat. Globaal gezien is het gewoon erg betrouwbaar, eigenlijk betrouwbaarder dan contactloos betalen met je pasje :)
Ik denk dat eerder een eigenschap is van contactloos betalen dan van betalen via smartphone/nfc. Ik heb het net zo goed af en toe met mijn pin-passen (SNS en ING) dat het soms een keer weigert.
Heb je niet toevallig een creditcard gekoppeld met Apple Pay? Die werkt niet overal in NL namelijk, normale Maestro kaarten van je bank wel
Even updaten terminal en hij doet het. Zelfde gehad bij restauranthouder hier,
Draadloos kan al heel lang :+ Contactloos bedoel je
Mijn Excuus.... Dat bedoel ik inderdaad :D
ING werkt inderdaad al meer dan 5 jaar prima op Android.
Wat ik niet begrijp is waarom ze bij ABN de functie niet gewoon in hun bank app stoppen zoals de ING dat heeft gedaan, deze hadden voorheen ook een aparte app voor NFC betalingen maar dit hebben ze een aantal jaar geleden geïntegreerd in hun bank app waardoor het bereik waarschijnlijk ook wat hoger is geworden.
Ik zit zelf wel bij ABN AMRO en wist zelf niks van deze app af.
Ze hebben niets aan reclame gedaan. Wel voor grip, maar niet voor wallet. Ik wist het ook alleen vanwege een bericht op tweakers.
Ja dit werkt als een trein bij alle grote banken inmiddels. Zelf een iPhone, maar alle automaten waar je contactloos kan betalen kan je nu ook met je telefoon terecht. Ik vertrouw er redelijk blind op eigenlijk (zowel ABN als ING).
Bij ING kan je al gratis mobiel betalen.
En heb je ook geen enigma machine nodig om iets over te maken.
Krijgen we dan nu Google Pay support?
Ik dacht tot voor kort dat het aan ABN AMRO lag dat Google Pay nog niet werd ondersteund. Toen ging ik me erin verdiepen. Nu blijkt dat Google Pay nog niet officieel door Google in Nederland is uitgebracht. Zo ongeveer in heel Europa wel, maar niet in Nederland. Waarom is me een beetje een raadsel.

Ik weet niet hoe goed Google Pay werkt, maar die ABN AMRO Wallet app deed het nooit echt lekker. Zelf ben ik geen Apple gebruiker meer, maar ik moet toegeven dat Apple Pay goed werkt. Niet genoeg om weer over te stappen naar Apple, maar ik ben nu wel een beetje jaloers op de Apple gebruikers die wel met hun telefoon/watch kunnen betalen.

Met Google Pay zal ABN AMRO waarschijnlijk niet zo'n hoge dekkingsgraad krijgen als met Apple Pay, maar zeker wel hoger als met die Wallet app. Afwachten dus maar, of naar een andere bank overstappen die wel betalingen op Android ondersteunt.
Zo ongeveer in heel Europa wel, maar niet in Nederland. Waarom is me een beetje een raadsel.
Een educated guess:
- Nederlanders gebruiken amper credit cards (0.5% point-of-sale, 15% online)
- Nederlandse Maestro kaarten waren tot recentelijk niet bruikbaar zonder een card reader - er zit geen nummer op om online mee te betalen - dus daar hebben ze banken wat voor moeten doen met Apple Pay om dat ook online werkend te krijgen
- Google Pay ondersteunt alleen credit cards in Europa (Maestro voor Brazilie in de documentatie is een recente toevoeging, zie het nu voor het eerst)
- Google Pay ondersteunt alleen credit cards in Europa (Maestro voor Brazilie in de documentatie is een recente toevoeging, zie het nu voor het eerst)
Ik heb toch echt een belgische maestro kaart in mijn google pay staan.

Ik denk dat het vooral licht aan de kosten voor de banken die bij google pay komen. Ik weet niet precies hoe het zit bij google maar ik weet dat apple een percentage van alle betalingen vraagt. Als je bedenkt dat banken/winkeliers in Nederland gewend zijn om een flat fee van hoogstens een paar cent per transactie te betalen is het wel logisch dat banken afzien van die extra kosten bij grotere transacties.
Ah interessant, die API docs die ik linkte zijn echter voor online betalingen dus ik neem aan dat je er nu alleen mee in de winkel kan betalen?
De Wallet app werkt tot op heden voor mij perfect.
Voor mij ook. Echt ideaal. Ik heb sneller mijn Sony Android smartphone unlocked en de wallet app geopend, dan dat ik m'n portemonnee uit m'n broekzak haal en dan nog het pasje eruit moet opdiepen.
Als ABN (of mijn huisbank Rabo) bij Google aanklopt en zegt dit te willen gaan invoeren, is het zo geregeld hoor.

Het zijn wel degelijk de banken zelf die dit lang hebben tegen gehouden, blijkt ook uit uitlatingen van de betaalvereniging. Er is een reden dat Rabo zoveel later dan ABN Apple pay geïmplementeerd heeft: die werden volledig verrast door de aankondiging van Apple Pay door ABN....
Wat is hwr voordeel van google pay boven een app van je bank?
Rabobank werkt al heel lang heel goed op android. Zou niet wwten waarom Google pay daar tussen zou moeten zitten.
Het punt is dat ABN claimt dat het aan Google ligt (geen toegang meer tot benodigde gegevens, al wordt dat hierboven al gedebunkt). Als het door een beperking vanuit het systeem komt, zou je verwachten dat de banken (zoals zo veel internationale collega's) de "native" oplossing van dat platform zouden gaan voeren. Gelijkop aan Apple Pay dus
klopt, Google Pay is aanstaande net als Samsung Pay wellicht, hoewel die laatste, Samsung lijk zelf niet meer erg actief in de wereld om nieuwe banken en landen aan te sluiten....
Aanstaande? Wat versta jij onder "aanstaande"?
wellicht nog dit jaar, anders vind ik het een hele slechte move van abn om zo rücksichtslos hier mee te stoppen, zonder het beter uit te leggen. daarnaast heeft abn wel laten zien dat ze niet vies zijn om met native oplossingen te komen hoe niche markt die ook zijn *kuch* fitbit pay * kuch* garmin pay *kuch* horloges en trackers van o.a. mondaine, olympic, k-ring, laks, etc *kuch* en als ze zelfs die zooi al ruim jaar of langer ondersteunen, die hoogstens gebruikt worden door paar duizend klanten, moet google pay met een potentieel van miljoenen klanten een no-brainer zijn lijkt me, ongeacht hoe veel of weinig android tap&pay nou werd gebruikt of wat nog meer geleid kon of kan hebben tot het staken van de wallet app. (bijv, ik noem maar wat de problemen mbt android 10)
Ze kunnen van alles claimen, maar wat moet een bank met je IMEI nummer?
Wat is het voordeel van Facebook en Instagram op Hyves? Wat is het voordeel van google.com op ilse.nl? Wat is het voordeel van Gmail op planet internet mail en UPCmail?

Voornamelijk dat het door een grote Tech gigant is gemaakt die een onuitputtelijke kas heeft en de meest talentvolle ontwikkelaars aantrekt vanuit heel de wereld. Daardoor is het gebruiksvriendelijker, sneller en veel belangrijker, werkt het overal ter wereld in veel meer situaties. Je kan Google Pay als een soort Paypal ook gebruiken om allerlei producten aan te schaffen, betalingen aan vrijwel iedereen in de wereld te doen (behalve nederlanders dus want die zijn nu nog buitengesloten) en dankzij de PSD2 wetgeving kun je, als je dat wil straks ook al je bankzaken regelen via Google Pay.

1 App dus, waar je al je geldzaken mee regelt en die ook nog je betaalpas vervangt. Sommige mensen zullen uiteraard niet mee willen, er zijn ook nog steeds mensen die UPCmail gebruiken.
Ik ben wel benieuwd hoe andere banken dit regelen als je in Android 10 geen gebruik meer kan maken van het IMEI nummer.
Is er niet een andere manier van verificatie mogelijk? Ik snap dat je een betaal app wil koppelen aan 1 specifiek apparaat. IMEI is niet makkelijk te spoofen, MAC wel meen ik.
Google heeft een artikel op hun developer documentatie hierover: https://developer.android...ng/articles/user-data-ids

Google raadt het af om apparaatgebonden nummers (IMEI-nummers, serienummers) te gebruiken. Als alternatief raden ze Instance IDs of andere identicatiemethodes aan. (https://developer.android...nstalls-different-devices)

Daarnaast benoemt Google hier ook dat een IMEI-nummer ook makkelijk te spoofen is door middel van gerootte of geëmuleerde apparaten. (https://developer.android...-abuse-stolen-credentials)
Ah top! Het is dat ik je geen beoordeling kan geven :)
Maar helder verhaal wel, mijn aanname (mother of all f*ckups) is dus dat andere banken dit wel gergeld hebben. Kost het ABN dan te veel geld om dit te bouwen? Een app bouwen lijkt me wisselgeld voor een gigant als de ABN?

Wellicht dat die 300K gebruikers niet rendabel zijn, ik zou er wel € 1,- voor over hebben ;)
Wellicht dat die 300K gebruikers niet rendabel zijn, ik zou er wel € 1,- voor over hebben ;)
Nou, met de 7 euro in de maand die ze me vragen, zou ik die ene euro toch echt niet er bij willen hebben.
De rekening was 'ooit' 2.50gulden per kwartaal ... nu schrijven ze elke maand al 4x zoveel af ..
Wow, bij de ING €1,55 per maand en beter apps en nooit een eindetifier. Idee om over te stappen?
Ik zit op €3,40 per maand inclusief creditcard en naar mijn idee alle extra's hoor kon je op zijn hoog bedrag?

@Pyrone89, dat bedrag gaat in 2020 omhoog naar €1,70 en je moet voor veel standaard services nog wel extra betalen. Bijvoorbeeld als je 1 pas extra wil gebruiken voor je partner en een creditcard wil hebben.
En hier nog één hoor!
Ik zat blijkbaar bij die 5% en ben een gebruiker vanaf het begin. Wel erg jammer dat ze stoppen, ik vond het prima werken in combinatie met een OnePlus 6 toestel.

De grote vraag is: zijn er alternatieven (nee ik wil geen wearable) om toch met ABN Amro, Android en NFC te kunnen blijven betalen?

Google pay zonet even geprobeerd, maar die geeft aan dat mijn ABN Amro creditcard niet wordt ondersteund :(
Een hoesje met achterin je bankpas.
Ja dan ga je 3,5 keer zoveel betalen :+ Dan kan je beter overstappen naar ING
Ja. Je krijgt alleen wel 5x zoveel als bij de ING. Misschien wel tien keer zoveel.
10x zoveel wat? Ik zit zelf bij bunq (prive en zakelijk) en ga weer overstappen, want zo bijzonder is het bij bunq allemaal niet vind ik
Wisselen van bank, tegenwoordig veel makkelijker dan vroeger.
NFC betalen met je bankpas blijft mogelijk. Je moet dan naast je telefoon dus nog wel je portemonnee of bankpas meenemen.
Ik ben zelf ook al lid sinds het beta tijdperk en heb er totdat ik Android 10 kreeg, bijna dagelijks gebruik van gemaakt.
Mag ik je 25€ kortingscode hebben dan?
Tot op heden was deze dienst gratis, maar ik ben zeer teleurgesteld in deze beslissing. Ik kan nu dus niet meer betalen via mijn smartphone en worden wij eigenlijk opgezadeld met een Android Wear of iWatch smartwatch met een bedroevende accuduur van slechts 2 dagen.

De reden waarom men nog niet massaal gebruik maakt van dergelijke smartwatches heeft absoluut met de accuduur te maken.
Voor mij reden genoeg om naar andere bank te kijken. Zeer klantonvriendelijk dit. Ik gebruik dit meerdere keren per dag.
Bij ING snappen ze het wel: ingebakken in de app en werkt al jaren prima (maar is pas later gratis geworden; geen idee wat het gebruikersaandeel nu is). Wat mij betreft een aanrader en voor ABN (en anderen) op dit gebied een voorbeeld.
Bij SNS Bank wordt Android ook ondersteund. Werkt prima, maar ik gebruikte het niet genoeg om er €0,50 per maand voor te betalen.
Wordt er bij de SNS wel geld voor gevraagd? Bij ASN (ook van de Volksbank) is dat nog steeds tot nader order uitgesteld en kan ik het gratis gebruiken
Ja, behalve bij Jongeren- en studentenrekeningen.
Je betaalt [...] als je je aanmeldt in de app met je betaalrekening. Dan kost het € 0,50 per maand, per rekening en per persoon. Bij een SNS Jongerenrekening en SNS Studentenrekening blijft mobiel betalen gratis.
Ik denk er serieus over na om over te stappen naar ING na 30 jaar ABN klant te zijn. Dit soort acties zijn alles behalve klantvriendelijk en ook het omgekeerde van vernieuwing.
Anoniem: 84766 @hiostu21 november 2019 20:09
Je kunt ook overwegen om over te stappen naar Apple en iOS. Maar je zal vast goede redenen hebben dat je dat niet wilt?
Ik zal ook om dit soort acties van bank veranderen. Maak goed gebruik van deze NFC betaal mogelijkheid.
Waarom geen iOS? Hmm houd niet van gesloten omgeving
Zo gesloten is iOS allang niet meer. Ik zou je aanraden dat vooroordeel te parkeren en eens te bekijken wat iOS allemaal te bieden heeft. :)
Ik werk dagelijks met iOS. Niet zo gesloten meer, toch te gesloten voor mijn smaak.

Financiële plaatje komt er ook bij kijken overigens. Als ik al een nieuwe telefoon haal (eens in de drie a vier jaar) wil ik gelijk even top toestel zodat ik tijd er mee kan (in dit geval typ ik vanaf een Xiaomi Mi 6 6/128GB). MAAR absoluut niet van plan om daar 1000+ euro voor neer te tellen.
Een goede reden zou zijn dat ik er niet van houd dat een dienstverlener mij door de strot duwt welke hard en software ik mag gebruiken. Binnen redelijke grenzen natuurlijk.
Wie weet komen ze straks wel met Google Pay...
Dat is wat we uiteindelijk willen. Google Pay is een echte concurrent van Apple Pay (en Alipay en WeChat). Lokale apps gemaakt door locale nederlandse banken zijn dat niet.
Dan zou ik voor Bunq gaan als je toch gaat wisselen, weet je zeker dat je altijd een bank hebt die bij de tijd is en vooruit loopt als het om tech gaat.
Uiteindelijk is niets gratis. Hoe meer interfaces onze banken moeten gaan onderhouden, hoe hoger de kosten van onze bankrekeningen uiteindelijk worden. Indirect betalen we dus allemaal mee aan de ontwikkelkosten die een bank moet ophoesten om een interface mat Apple Pay, Garmin Pay, Google Wallet etc etc te leggen.

Het leuke is dat onder het PSD2 regiem het in principe vanuit onze Europese overheid wordt gefaciliteerd. Niet om ze te slachtofferen, maar onze Nederlandse banken zijn, zij het met een jaartje uitstel, door PSD2 voor het blok gezet. En dit is nog maar het begin van de groei van het aantal Payment Service Providers.

Het enige waar ik de banken in bekritiseer is dat ze niet de handen ineen hebben geslagen en de ontwikkelkosten onder elkaar hebben gedeeld. Dit zou de kwaliteit en veiligheid van de apps ten goede komen en de kosten voor de klanten dempen.
Ik gebruik Wallet ook elke dag, werkt prima. Ik ben ook al ruim 20 jaar klant, maar ik stap nu ook over naar een bank die wel wilt vernieuwen.
Nochtans verkoopt de Apple Watch als een trein. Dat smartwatches niet "massaal" gebruikt worden (volgens jou dan) heeft niets met accuduur te maken maar alles met de functionaliteit van smartwatches. Apple heeft meer dan 50% van de wearablesmarkt in handen en dat wil dus zeggen dat de concurrentie (Android) achterblijft op het gebied van wearables. Apple is de grootste horloge fabrikant ter wereld. Dat wil dus zeggen dat ze meer horloges verkopen dan de grootste fabrikant van traditionele horloges (horloges zonder batterijen of horloges met batterijen die meerdere jaren meegaan).
In verhouding wel. Dat is een belangrijke nuance. Feitelijk is die markt geflopt, als Apple niet meegedaan had. Hun publiek schijnt heel veel te 'slikken' als in 'ik wist daarvoor niet da ik het nodig had' Zal bij jou waarschijnlijk net zo zijn. En inderdaad, batterijduur en weer een extra oplaad ding bij je heeft er voor gezorgd dat het niet net zo'n commodity als een smartphone.
Ik wist ook niet dat ik Netflix nodig had, of een computer of een smartphone and here we are. Die markt is helemaal niet geflopt. Die markt is geflopt als je in het verkeerde eco systeem zit. Een extra laaddingetje bij je? Ik heb nooit een laaddingetje bij.

Het is net als destijds met de iPhone. Apple verkoopt massa's smartwatches en Andoid sukkelt om een eerste deftige wearable te maken. Eens ze dat lukt volg jij en ga je beweren dat je altijd al gezegd hebt dat wearables de toekomst zijn.
Het zijn leuke cijfers en het zet je wel even aan het denken. Aan de ene kant gewoon knap dat ze relatief veel horloges verkopen.

Aan de andere kant: mijn Breitling Swatch van 10 25 jaar oud gaat nog 50 XX jaar mee, minstens. Een Apple watch van de eerste generatie is veel al weer vervangen door de eigenaar. Misschien al wel meer dan eens. Dat zet toch ook wel te denken.

Ben zelf trouwens heel erg tevreden met mijn Garmin. Ik betaal gewoon lekker contactloos met Garmin Pay (zolang dat er is :-)), doe meer dan een week met mijn batterij, always on display en super metingen die ik nodig heb bij slapen, sporten en leven in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 23 juli 2024 15:57]

Aan de andere kant: mijn Breitling van 10 jaar oud gaat nog 50 jaar mee, minstens. Een Apple watch van de eerste generatie is veel al weer vervangen door de eigenaar. Misschien al wel meer dan eens. Dat zet toch ook wel te denken.
Nou dat zet je aan het denken ja, voor de prijs van mijn Sea Dweller koop ik namelijk ook 14 RVS Apple watches (Of 24 Aluminium Apple watches).

Als die allemaal net zo lang mee gaan als mijn eerste generatie Apple watch uit 2015 heeft gedaan dan heb ik nog 56 jaar te gaan (Of zelfs 96 jaar als ik voor aluminium wil gaan) voor het een duurdere koop wordt en dan reken ik de beurtjes voor de Rolex en eventuele reparaties door ongelukjes niet eens mee.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 15:57]

Het was een bijzonder slechte vergelijking van me. Mijn Swatch die ik 25 jaar geleden kocht (mijn eerste horloge) doet het ook nog altijd perfect. Die kostte heel wat minder, als kinderhorloge :-)
Op je Breitling kun je alleen de tijd zien. Als je een Apple Watch alleen daarvoor zou gebruiken zou een 1ste generatie Apple Watch nog prima zijn.

Je kan ook bijvoorbeeld een klassieke draaitelefoon aanschaffen voor thuis en dat gebruiken om te bellen. Dat hoef je ook niet elke 2 tot 4 jaar een nieuwe smartphone te halen.
Die had nog geen always on display, dat vind ik voor tijd aflezen wel heel erg noodzakelijk als ik eerlijk ben.

Maar goed, misschien moeten ze niet vergeleken worden.
Oei, van die eerste pro luxe versie van Apple maar 1 ;-)

Maar ook mijn eerste swatch (25 jaar oud nu met bloemetjes erop) doet het nog uitstekend trouwens heeft niet zo veel met prijs te maken.
fitbit werkt ook, maar voor een wearable moet je dan wel 0,50 betalen per maand
en die smartwatch gaat dan wel weer wat langer mee dan 2 dagen
Ik heb een wearable .... zo'n mooi rechthoekig pasje ... lekker plat en handzaam
persoonlijk vind ik het onzin om maar méér devices te moeten nemen, om iets te vervangen wat gewoon werkt.
Ik heb een wearable .... zo'n mooi rechthoekig pasje ... lekker plat en handzaam
Cool, met hartslag tijdens het hardlopen, notificaties en dat soort zaken?

Welke is dat dan want dat klikt goed.
Smartphone in een wallet case hier. ;)
Hardlopen doe ik alleen als ze achter me aanzitten :+
Garmin heeft watches met Garmin Pay die langer dan een week meegaan (ondersteunt hier ABN Amro en Rabobank geloof ik)
Als je regelmatig GPS tracking gebruikt, waar die Garmin watches ook eigenlijk voor bestaan, dan kom je ook op 1,5 tot 2 dagen uit.
Ik heb ook eens een garmin-watch gehad, en bij mij gaf tracking met bewegingssensor +/- 1% hetzelfde resultaat als met de GPS. Daarna dus maar GPS uitgezet, was echt niet nodig. Misschien dat ik wel het geluk had erg goed in hun rekenmodel te passen.
Ik zet bij mijn Garmin watch alleen GPS tracking aan als ik ga rennen of fietsen, ik red makkelijk de 4 dagen, vaak 5. En ik gebruik mijn watch redelijk intensief met Ox sleep tracking, zonder die tracking red ik net geen 7 dagen. Plus dan moet je ook nog rekening houden met of je alleen GPS aan hebt staan of GPS plus Galileo of GLONASS, of zelfs alledrie. Want een combi met GPS sleept je batterij er inderdaad behoorlijk snel uit
Apple Watch (iwatch is geen ding) werkt niet op Android. Dus dat is sowieso geen optie voor mensen waarvan de Android support nu stopt.
Ik kan nu dus niet meer betalen via mijn smartphone
Wellicht tijd om van bank te verwisselen? Wellicht dat Bunq het nog wel ondersteund? ING kennelijk wel (als ik de reacties zo lees). Of aan de andere kant, tijd voor een iPhone? Ben zelf al bijna 20 jaar ABN AMRO klant, maar het zijn af en toe een stelletje boeren met hun beslissingen en implementatie van die beslissingen...
Abn Amro betaling werkt prima op een Garmin Smartwatch. Garmin Pay.
Sinds 2 weken kan ik apple pay gebruiken. Echt een uitkomst, mijn portemonnee heb ik nooit meer op zak en alles betaal ik met mijn telefoon,AH en andere klanten kaarten zitten ook gwn in wallet. Ik hoef niet meer anders
Hoe voeg je bijv. een AH bonuskaart toe aan de wallet applicatie van iOS?
een foto maken van de barcode is genoeg :)
en dan heb je ook geen potentieel privacy gevoelige app :)
Verschillende opties, ik gebruik zelf pass4wallet waar je pasjes een keer scant met de camera en dan toegang hebt via je apple wallet
Bijvoorbeeld op deze manier maar er zijn zat alternatieven om dit soort passen (als je dan echt een AH bonus pas wilt) in Apple Wallet te krijgen.
Als je de ah hebt kan je gewoon een widget maken met de streepjescode, werkt prima.
De Appie-App ... dan kan je hem vastzetten op het linkerscherm
Rijbewijs of OV chipkaart dan? Of zit je aan zo'n klaphoesje? Vind ik persoonlijk extreem irritant. Ik kan al bijna 5 jaar met ING met mijn telefoon betalen, maar heb altijd een portemonnee mee. Behalve als ik naar een festival ofzo ga, maar in het dagelijks leven, ik laat em niet thuis.
Inderdaad, je moet sowieso je IDkaart al bij je hebben, dan kan zo'n pasje er ook wel bij
Daarnaast heb ik ook meestal nog wel wat contanten mee, niets is zo vervelend als boodschappen doen, en een netwerkstoring / stroomstoring hebben.
Ook geen contant geld? Wat als er een stroomstoring is? Hoe dik is een betaalpasje nou?

IMHO betaalpasje (ook contactloos betalen) en briefje contant geld is een uitkomst. Werkt zelfs als ik mijn telefoon vergeten ben. Of als er een storing is. Ik hoef niet meer anders
Tsja, als je op apple relatief gemakkelijk zonder rare restricties kan betalen, en op android restricties als maximaal 25 euro zonder pin, geen vingerafdrukondersteuning en gewoon een relatief slecht werkend product aflevert (mijn collega heeft nogal eens issues met abn wallet) dan snap ik dat men het niet gebruikt.

Ik gebruik de bunq app, dat werkt veel beter
Die restricties zijn keuzes van de bank zelf, niet van android.
Daar doel ik ook op. Bij bunq heb ik die restricties niet, en bij apple pay houdt abn ook niet die restricties aan
Je kan zover ik weet zelf een limiet instellen op de wallet app vis de website. Ook had ik er nooit problemen mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.