Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google vervangt Pay in Benelux door Wallet-app

Google gaat zijn app Pay in de Benelux en veel andere landen vervangen door een nieuwe app met de naam Wallet. In die Wallet moet naast betalingsmethoden ook plek zijn voor bijvoorbeeld klantenkaarten en instapkaarten voor vliegtuigen, zegt de zoekgigant.

Door die functies te combineren in een app moeten die makkelijker bereikbaar zijn voor gebruikers, zegt Google. Behalve betaalmethoden, vluchtgegevens en klantenkaarten moeten ook QR-codes om coronavaccinaties te bewijzen, in de app te vinden zijn.

Daarmee moet de app de fysieke portemonnee gaan vervangen. De app lijkt in werking op Apple Wallet, dat sinds iOS 9 uit 2015 op iPhones te vinden is. Daarvoor bestond hij al sinds 2012 als Passbook. Er is nu geen centrale app voor klantenkaarten en instapkaarten op Android.

Google gaat niet overal Pay vervangen door Wallet. De Verenigde Staten en Singapore krijgen beide apps, terwijl Wallet in India helemaal niet uitkomt. Google kondigde de komst van de app aan op zijn ontwikkelaarsconferentie I/O. Wallet komt in deze zomer uit, maar een exacte datum noemde Google niet.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

11-05-2022 • 20:17

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
Wat is er dan anders met Google Pay??
Pasjes, vliegtickets, etc worden nu bij mij ook al opgeslagen in Google Pay.
Reageer
Nu zijn de pasjes naar mijn mening echt een toegevoegde functie, maar niet een hoofdfunctie van Pay
Ze staan bijvoorbeeld onderaan in het het scherm terwijl je betaalpassen groot openen
Ik denk dat in Wallet het echt gelijkwaardige functies worden
Reageer
Bij mij lukt dat niet op Google PAY,tickets e.d lukt echt niet.
Reageer
Google Home heeft niks te maken met Google Nest Audio. Google Home is de centrale applicatie voor apparaten in en rond het huis.
Google is geen Alphabet geworden, Alphabet is simpelweg het moederbedrijf van Google geworden na een herstructurering zodat daar meer dochterondernemingen onder kunnen. Google als naam is onveranderd.
Wallet is inmiddels een betere benaming voor de dienst dan Pay, want er kunnen dus, naar betaalmethoden, ook kaartjes voor evenementen en vervoersbewijzen in kwijt.

Je kunt veel zeggen over allerlei verschillende diensten van Google, maar jouw lijstje raakt kant noch wal.
Reageer
Okay, Google home mini werd Google nest mini.
Verandering die alleen maar voor verwarring zorgt.
Daarvoor hadden we de Google home Max.
Mini en Max slaan ergens op en vrij logisch.
We kregen later zelfs de Nest audio.
Spreekt qua naam niet tot de verbeelding.

Net zoals Alphabet ook verwarring opleverde. Zoek eens op hoeveel artikelen over de rebrand gaan en wat het nu precies inhoud.

Goede marketing is iets voor de mensen herkenbaar houden.

Google Pay is een begrip.
So what dat je meer functionaliteit krijgt en naast geld transacties ook kaartje en tickets kan bewaren.
Gaan de gebruikers daar dan over klagen ??
Reageer
Gaan de gebruikers daar dan over klagen ??
Net zo veel als dat ze klagen over het feit dat een aantal Home producten nu anders heet (de app heet nog steeds Google Home), of dat ze klagen over het feit dat het moederbedrijf van Google nu Alphabet heet (de google pagine heet nog steeds hetzelfde, de diensten heten nog steed Google ..... ) Net zoals de Google Apps gebruikers nu klagen omdat het nu Google Workspace heet.....
NIET
Reageer
Alleen, Alphabet is geen rebranding maar als, vergeef me als het juridisch niet helemaal klopt, meer als holding boven Google en andere subbedrijven van Google is gezet. Volgensmij zoals Meta ook de eigenaar is van Facebook (wat wel een rebranding is overigens), maar ook eigenaar is van Whatsapp en Instagram.
Reageer
Google wilt dat je gaat googlen om het op te zoeken.
Reageer
Mooi, nu kan ik alleen mijn telefoon meenemen en nooit meer na te denken over dat ene pasje.
Reageer
Behalve dat je in sommige winkels ze alleen contanten accepteren (want belasting te ontwijken).
Reageer
Heeft niet perse te maken met "belasting ontwijken". Sommige (kleine) winkels willen de kosten voor PIN gewoon gewoon niet dragen.
Reageer
Daarvoor komt dan een klik button in de app, waarmee je je locatie door kunt geven aan de belastingdienst. Die komen dan onaangekondigd een steekproef doen bij de winkel in kwestie.
Reageer
In België moeten ze vanaf juli sowieso een andere optie aanbieden
https://www.tijd.be/polit...anaf-1-juli/10343885.html
Reageer
Stocard kan dat toch al een poosje..?
Reageer
Ja, maar die heeft geen koppeling met normale betaalpassen van banken.
Dat had Google Pay wel/gingen de meeste banken wel implementeren
Reageer
Ik zit nog te wachten tot de Rabobank zoiets eindelijk gaat doorvoeren, of in ieder geval een Watch versie van de Rabo Wallet, zodat ik eindelijk met mijn horloge kan gaan betalen.
Reageer
Dat wordt nog wat als je batterij leeg is.
Reageer
Mijn huidige telefoon houd het makkelijk een dag uit. Dus ik maak me daar niet zo druk om
Reageer
Ik heb al jaren geen betaalpas mee, nog nooit last gehad dat ik niet kon betalen omdat mijn telefoon leeg was.
Reageer
Hoe doe je dat dan met je rijbewijs en OV-chipkaart?
Reageer
Ik heb al een paar jaar geen pinpas meer bij me.
Alleen mijn telefoon met (in mijn geval) apple pay en in de wallet alle relevante pasjes.
Hoesje om mn telefoon met mijn rijbewijs erin geklemd.

OV chipkaart heb ik niet, maar volgens mij kan dat toch ook al een tijdje met QR-codes ofzo?
Reageer
OV kaart is moeilijker want er wordt data op de kaart opgeslagen zoals je saldo. bij bankkaarten wordt dat niet gedaan.

en ze hebben aangekondigd samen te gaan werken met overheden om een digitale versie van rijbewijs. Maar Nederland kennende zal dat nog wel wat jaren duren.

[Reactie gewijzigd door spelbreker op 12 mei 2022 11:44]

Reageer
De oplossing voor de OV chipkaart zit hem volgens mij niet in het digitaliseren van die kaart maar in het vervangen van de OV chip door EMV (met andere woorden: je bankpas). Hier word ook al geruime tijd aan gewerkt.
Reageer
Als ze dan ook nog even opschieten met het uitrollen van de vID ben ik helemaal van de pasjes af...
Reageer
Lijkt mij geweldig, alles gekoppeld aan je vID
Reageer
Samsung Pay kan dit ook al sinds het bestaat :)
Reageer
Zou super handig kunnen zijn, jammer dat veel grote banken het niet ondersteunen..
Reageer
Volgend jaar gaat Nederland over op Mastercard ipv Maestro, wat bij mijn weten standaard wordt ondersteund
Reageer
Ter aanvulling: het betreft zowel MasterCard als Visa en het gaat om debit kaarten (respectievelijk Debit Mastercard en Visa Debit). We gaan straks niet ineens allemaal met creditcards betalen.
Reageer
Voor de handelaar is er blijkbaar geen verschil in kost tussen Visa debit en Visa kredietkaart. Soms werken hun betaaltoestellen ook niet voor de debit kaarten.
Reageer
Ik las net vandaag dat Rabobank zijn Rabo Wallet gaat uitfaseren in overgaat op Google Pay.
Ik weet alleen niet op welke termijn.
Reageer
Rabobank gaat Rabo Wallet-app vervangen door Google Pay

Wel moeilijk... Rabo Wallet App gaat via Google Pay naar Google Wallet App :)

[Reactie gewijzigd door hamsteg op 12 mei 2022 08:53]

Reageer
Google Pay (de dienst) zit in Google Pay (de app) en gaat binnenkort dus in Google Wallet (de app) zitten, net zoals Apple Pay (de dienst) in Apple Wallet (de app) zit.

Rabo Wallet (de dienst en app) wordt opgeheven en mobiel betalen zal binnenkort via Google Pay (de dienst) moeten.
Reageer
En Google Pay is ooit geïntroduceerd als Google Wallet. Het wordt er niet bepaald duidelijker op zo...
Reageer
Rabobank gaat Google Pay ondersteunen evenals dat het al Apple Pay ondersteunt. Maar Google brengt ook een Wallet app uit. Waar je kaarten in kan zetten. Onder andere voor wat nu Google Pay is dan, dat gaat dan op in je Wallet zegmaar.

Op iOS heb je hetzelfde idee. Alles gaat in de Wallet, inclusief je kaarten voor Apple Pay. Best simpel, maar met opvolgend nieuws zo wel verwarrend ja.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 mei 2022 20:33]

Reageer
Ik heb dit weekend nog Google Pay gebruikt om met de Eurostar te reizen (gebruik geen betaalmiddelen via Google Pay). Werkt best fijn want dan zit je niet te prutsen met een uitvergrote PDF op je telefoon, die de scanner niet wil lezen.
Reageer
Rabobank gaat Wallet vervangen voor Pay.
Google gaat Pay vervangen voor Wallet.
:+
Reageer
En het leuke is, vroeger was het Google wallet, in 2018 hebben ze er Google Pay van gemaakt. Nu gaan we weer terug.
Reageer
Zoals het artikel al duidelijk maakt blijven Pay en Wallet naast elkaar bestaan. Het is niet dezelfde app.
Reageer
Is het niet zo dat Google Pay eerst Google wallet was?
Reageer
Zou mooi zijn als ik straks met Google Wallet wel kan betalen met Smartwatch, nu lukt dat niet omdat ING dat nog niet ondersteund.
Reageer
Ja, daar zat ik ook naar te kijken :)
17:05 Rabobank gaat Rabo Wallet-app vervangen door Google Pay
20:17 Google vervangt Pay in Benelux door Wallet-app
Reageer
Ik ben benieuwd wat het verdienmodel hiervan zal worden. Klarna heeft onlangs Stocard overgenomen, een populaire third party oplossing voor zoiets als Wallet. Zij hebben advertenties en folders van winkels waarvan jij een klantenkaart hebt. Met de informatie die Google al heeft over jou op de rest van internet en Android (advertentie id) is dat wel erg interessant.
Reageer