Rabobank brengt Google Pay-ondersteuning uit en stopt 1 augustus met Rabo Wallet

Rabobank laat gebruikers vanaf dinsdag 17 mei betalen met Google Pay. Daarbij stopt de bank op 1 augustus met de Rabo Wallet-app. Rabobank zei eerder al deze overstap te maken, maar het was niet duidelijk wanneer dit zou gebeuren.

Rabobank-gebruikers kunnen Google Pay vanaf dinsdag activeren via de Rabobank-app, laat de bank weten in een persbericht. Met Google Pay kunnen klanten contactloos met hun Android-smartphone of smartwatch betalen. Het is ook mogelijk om via Google Pay in webwinkels en in apps te betalen. Rabobank liet vorige week al weten dat het 'op de korte termijn' met Google Pay-ondersteuning zou komen, maar meldde toen nog geen concrete datum.

Rabobank laat Android-gebruikers al contactloos via hun smartphone betalen met de Rabo Wallet-app. Die app komt volgens de bank op termijn te vervallen en wordt op 1 augustus uitgefaseerd. Gebruikers moeten dan overstappen op Google Pay of andere betaalmethoden, zoals hun fysieke betaalpas of smartwatchopties als Garmin Pay en Fitbit Pay.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

17-05-2022 • 08:58

347 Linkedin

Reacties (347)

-13470342+1161+213+31Ongemodereerd147
Wijzig sortering
De voorwaarden van Google Pay bij de Rabobank zijn hier te vinden: https://www.rabobank.nl/i...Voorwaarden_291256601.pdf

Interessant stuk m.b.t. privacy:
12.2. Activeren en gebruiken Google Pay
Om Google Pay te kunnen activeren en te gebruiken delen wij een aantal persoonsgegevens met Google.
12.3. Verwerken persoonsgegevens door Google
Google zal je persoonsgegevens (bijvoorbeeld de transactiegegevens van betalingen die je hebt gedaan met Google Pay) misschien hergebruiken voor andere doeleinden. Ook zal Google deze gegevens misschien delen met derden. Bijvoorbeeld met partijen die zij inschakelt of bij Google aangesloten bedrijven.
Google zal deze (betaal)gegevens misschien ook gebruiken voor doelen die niet perse nodig zijn om de betaling te doen of te kunnen controleren. Google is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens door Google. De privacyverklaring van Google is hierop van toepassing. Deze vind je op policies.google.com/privacy. Ook kun je je privacy voorkeuren voor Google Pay bekijken en wijzigen via myaccount.google.com/data-and-personalization.
Dit stelt mij niet gerust om mijn betaalgegevens met Google te delen.

Als ik dan bij Google kijk:
How we protect your data
We do not sell your information to anyone: Google Pay will never sell your transaction history to third parties or share it with the rest of Google for targeting ads.

Google Pay may collect any of the following depending on the services you use:
  • Personal Info, such as your name, address(es), phone number, email address, and device ID or other identifiers: May be collected and used for app functionality purposes, such as setting up and using a card in Google Pay, and for other fraud prevention, security and compliance, and account management purposes.
  • Financial Info, such as your credit card, debit card, or bank account number, purchase history, credit info, or other financial info: May be collected and used for app functionality purposes, such as helping you to complete purchases safely with Google Pay.
  • Location info: May be used for fraud prevention, security, and compliance purposes when you add a new payment card or transit card to Google Pay. In addition, based on your Google Account preferences, location info may also be used for app functionality such as providing location details in your receipts.
  • Usage info, in-app search history, crash logs, diagnostics, and other app performance data: May be collected for purposes such as app functionality and analytics to monitor the health and usage of the app.
  • Installed apps: May be collected for app functionality purposes, such as when you choose to link your bank app to Google Pay.
    SMS Messages: May be used for app functionality, fraud prevention, security, and compliance, such as for autofilling one-time passwords.
  • Photos, addresses, and contacts: Are collected for app functionality to manage your Google Account.
Meer info van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/p...en/contactloos/google-pay

[Reactie gewijzigd door briswa op 17 mei 2022 10:16]

SunnieNL in 'Rabobank gaat Rabo Wallet-app vervangen door Google Pay'

Hier reageert iemand op de initiele aankondiging dat ze niets mee krijgen van de betalingen.
Wat is het nou? :-/
nuance.. bijvoorbeeld de locatie:

"Location info: May be used for fraud prevention, security, and compliance purposes when you add a new payment card or transit card to Google Pay. In addition, based on your Google Account preferences, location info may also be used for app functionality such as providing location details in your receipts."

dus met andere woorden: als jij je locatiegegevens aan hebt staan, dan is het eenvoudig om de desbetreffende betaling op dat tijdstip te koppelen aan de locatiegegevens. Het is misschien niet zo dat de app Google Pay je locatie nodig heeft, maar achter de schermen is al deze informatie wel eenvoudig aan elkaar te knopen. Voor de betaling ansich zal er inderdaad niet meer nodig zijn dan een token o.i.d.

[Reactie gewijzigd door deco1974 op 17 mei 2022 11:48]

Standaard staat wifi-scannen aan. Daarmee weet Google bijna altijd precies waar jij zit.
Aangezien veel mensen hun instellingen niet nalopen.
Je bank weet ook waar jij betaald met je credit/debit card. Dat doen ze vanwege fraude preventie. Ik werd een keer gecontacteerd door mijn bank omdat iemand met mijn Credit Card probeerde een 4000 euro hotel bezoek in Japan te betalen. Echter, ik was in Nederland! Die transactie is dus geblokkeerd (omdat deze te hoog was t.o.v. de betaallimiet van mijn CC) en omdat er dus fraude met die CC gepleegd werd is deze meteen ongeldig verklaart en hebben ze me een nieuwe gestuurd.

Dus als je denkt dat je locatie niet bekend is bij de bank als je gebruik maakt van je credit of debet card, dan ben je erg naief.
ik heb het over Google, niet de bank
Snap ik, maar zelfs zonder expliciete location information van je smart device zal Google op dezelfde manier als de bank locatie informatie krijgen. Dus hoe je het wend of keert je wordt toch getracked, ook door de bank.
Bedankt!
Dit gaan we dus lekker niet gebruiken. Ik hou m'n losse pinpas wel. :)
Ik gebruik het anders met veel plezier! :)

ABN AMRO gebruiker, maar toch...
Absoluut.

-J-e hebt altijd je "pas" bij je.
-Niemand kan over je schouder meekijken om je pin te achterhalen.
-geen pin dus, maar vingerafdruk.
En ook nog op je watch.

Als ik een Gpay chip onderhuids kan krijgen ga ik hem morgen halen
Vergeet PSD2 niet, komt jouw data alsnog bij derden terecht. Zonder dat jij hier iets aan kunt doen, sterker nog jij hebt hier nooit toestemming voor gegeven.
Zelfs jouw pinpas gebruiken is niet veilig. Gelukkig is er, vooralsnog, een andere methode. Houd je ook gelijk beter overzicht over je centjes.
PSD2 zou je actief toestemming bij voor moeten geven, officieel, of een dienst gebruiken waar je actief en bewust er toestemming bij voor geeft. Natuurlijk is het zo dat er waarschijnlijk geitenpaadjes zijn die bewust of onbewust zijn opengelaten, maar ik heb nog niks gehoord over grootschalig PSD2 misbruik.
Als alle partijen waar jij zaken meer doet de data wel delen, dan hoef jij geen toestemming meer te geven omdat het al gedeeld wordt.
Ik heb zelf 1 dienst die gebruik maakt van psdw, maar de link moet vanuit het systeem elk jaar vernieuwd worden. Dat is een actieve gebruikers interactie, dus blind een psd2 situatie opzetten lijkt me raar, er zitten meer handelingen aan dan een Ideal transactie om zo'n link actief te maken en te houden (echter is het dus maar 1x per jaar)
Wat ik eigenlijk bedoel is dat als je koopt bij een supermarkt of winkelier die de data wel deelt, dan worden jouw gegevens toch gedeeld. Op die manier hebben we dus het idee dat we iets kunnen controleren, maar in werkelijkheid heb je niets in te brengen.
Eigenlijk net als bij WhatsApp, LinkedIn, Google etc.. Ik zelf gebruik ze niet omdat ik mijn data niet wil delen. Maar als ik in het contactenbestand sta van een kennis die ze wel deelt, dan kom ik gewoon in de database. Daarover had ik zo'n 15 jaar geleden een conflict met LinkedIn. Zij stuurden me spam om een account te openen. Ze kwamen aan mijn gegevens doordat ze de contacten van een kennis hadden 'buitgemaakt'. Ik heb ze erop gewezen dat dat niet mag en toen ben ik op een blacklist gezet. Een paar jaar terug kreeg mijn minderjarige dochter spam op haar mailadres (op een eigen domein) om een account te openen. Dit model blijft dus gehanteerd worden omdat er niet hard op wordt ingegrepen door de AP (die overigens ook niets heeft gedaan met mijn meldingen over LinkedIn).
Rabobank heeft sowieso al weinig op met jouw privacy. Via de website (ook in bankiergedeelte) wordt o.a. een tracker gebruikt die gevestigd is in de VS. Heb een verzoek gedaan bij de Rabobank om aan te geven om welke data het dan gaat. Geen inhoudelijk antwoord op gekregen, dan zal het wel meer zijn dan dat je lief is.
De AP heeft helaas ook nooit gereageerd, echter dat is standaard daar.
Klopt, op m'n telefoon gebruik ik Blokada om dat soort onzin te blokkeren. Werkt prima! Er draaien zo'n 5 trackers etc. als je de app start maar ik heb het teruggebracht naar 1 request en dat is de enige die ook nodig is om de boel te draaien. :)

Maar goed, het is eigenlijk triest dat een bank zoveel rommel op de achtergrond draait. |:(
Dit is toch niet anders dan bij Apple?
Maakt dat het beter, of juist slechter?

We geven onze gegevens aan grote techreuzen maar we weten tegelijkertijd niet precies wat ze ermee doen. Een privacyvriendelijk alternatief is tegenwoordig steeds lastiger te vinden. Mijn nekharen gaan er in ieder geval van overeind staan :/
Dit is toch niet anders dan bij Apple?
Wat heeft dit nieuwsbericht met Apple te maken dan?

Dit gaat over de Rabobank en Google Pay. De Rabobank kiest voor het gebruik van Google Pay bij Google's Android, terwijl dat niet hoeft. Iedereen is vrij om de NFC-hardware te gebruiken. De Rabobank gaat er van uit dat de meeste klanten privacy niet zo belangrijk vinden waardoor ze kunnen besparen op dat laatste stukje service.

Bij Apple is het verhaal omgekeerd. Daar is gebruik van Apple Pay verplicht. Dat is ongewenst en daarom klaagt de EC Apple aan.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 17 mei 2022 14:26]

Het zal verdorie een keer tijd worden! Want google pay had ik bij abn Amro al, en dit werkt perfect, en ook altijd!
Dat kan ik niet zeggen van die gare rabo wallet app
,Wat een verschrikkelijke app was dat 9 van de 10 keer moest ik voor elke transactie hoe klein ook, een mpin of pincode invoeren,
Schijtziek werd ik er van
Hmm, vanaf 17 mei is blijkbaar nog niet nu. Sowieso is m'n VISA niet compatible.
Bij het invoeren van m'n bankpas lijkt alles goed te gaan initieel. Alhoewel je wel je bankpas moet scannen middels NFC, want wij weten nu eenmaal niet het onderliggende kaartnummer.
Alles lijkt goed te gaan na het scannen, je krijgt zelfs een scherm met additionele voorwaarden. En die accepteer je... boem, dan stopt het :)

Nog even afwachten.

Overigens werkte de Wallet app niet heel slecht. In het begin was het echt drama. Heb in het buitenland veel gekke gezichten gezien (o.a. Roemenië / Duitsland) toen ik met m'n telefoon betaalde.
Men ging zelfs de kassabon nalopen om te kijken of er inderdaad was betaald, ze konden het niet geloven :+
Ik heb zojuist m'n twee bankpassen toegevoegd. Ging in één keer prima. De creditcard kan blijkbaar (nog?) niet.

Je hoeft geen bankpassen te scannen. Je start het aanmelden in de rabo app (niet wallet) bij Service > Betaalmethoden > Koppelingen. Daar kies je de bankpas die je wilt koppelen aan gpay. Dat opent dan vandaaruit google pay om de kaart toe te voegen.

Zoeits dergelijks moest ik ook doen voor Garmin Pay voor op m'n horloge.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 17 mei 2022 09:49]

Grappig, bij mijn rabobank app staat Google pay er niet tussen onder de instellingen die je hier boven aangeeft. Alleen apple pay. Er is geen update beschikbaar voor de app. Haha we gaan het zien 🤓
Bij mij inderdaad ook niet. Ik zie een dikke lege regel en daaronder Apple Pay. In het vorige menuitem zie ik bij Koppelingen wel Google Pay en Apple Pay eronder staan, maar als ik doorklik kan ik geen Google Pay selecteren.
Dank, ik gebruik Adaway en nu werkt het inderdaad wel.
Soms helpt je telefoon opnieuw opstarten, ik heb het net kunnen toevoegen.
Je kan in de Rabo app kiezen voor Service -> Betaalmethoden -> Koppelingen -> Google Pay. Dan vanaf daar de pinpas toevoegen aan Google Pay.
Bij mij gaat dat dus fout.
Ik zie Service -> Betaalmethoden -> Koppelingen -> en dan Apple pay.

Edit: ik zie verder zelfde reacties bedankt.

[Reactie gewijzigd door GKB op 17 mei 2022 11:24]

Dank je, dit is anders dan de Rabobank aangeeft bij het activeren van Google Pay, die link bij bankieren.rabobank.nl werkt dus niet. Maar dit werkt als een tierelier.
Uit de voorwaarden van de Rabobank m.b.t. Google Pay:
10. In de toekomst: Google Pay koppelen aan een creditcard
In de toekomst wordt het ook mogelijk om Google Pay te koppelen aan een creditcard. Alle regels uit deze voorwaarden over de betaalpas, gaan dan ook gelden voor jouw creditcard waaraan Google Pay gekoppeld is. Wij laten weten wanneer dat mogelijk is en kunnen daarover aanvullende afspraken met u maken als dat nodig is.
Bron: https://www.rabobank.nl/i...Voorwaarden_291256601.pdf
Haha. U ook Roemenie!
Bij de Kaufland is het me e e n keer gebeurd dat dubbel werd afgeschreven.
Hun apparaat zei "niet gelukt" maar Rabo app zei van wel. etc etc
"krijgt U terug" Was maar een tientje, maar nooit teruggezien.

Meer vertrouwen in Gpay. Gebruikte het als met ABN en nu dus beide.
Rabo Wallet app bevat ook andere zaken dan alleen contactloos betalen. Zoals parkeren, tanken en centrale plek voor klantenkaarten.
https://www.rabobank.nl/p...n/contactloos/rabo-wallet

Als de ondersteuning voor de app volledig wordt beeindigd moet ook daar een alternatief voor gezocht worden. Is daar al iets over bekend?

Edit: iets meer moeite en Google-werk had me geleerd dat Google Pay ook klantenkaarten ondersteund.
https://support.google.com/pay/answer/7644069

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 17 mei 2022 09:30]

Van de Rabo site https://www.rabobank.nl/p.../actueel/google-pay.html:
Klantenkaarten en Tanken komen niet beschikbaar in de Rabo App.
Hier moet je dus een alternatief voor vinden.
Ik kan Catima aanraden als app voor klantenkaarten. Open-source, geen ads, import/export functie, snel en simpel. Wat een verademing t.o.v. dat bloated stocard!
Dank! Deze ga ik gelijk proberen. Ik heb nu inderdaad Stocard maar erger me blauw aan het gepush van allerlei berichten die ik niet wil zien.
Je kunt die meldingen toch gewoon voor de hele app uitschakelen? Dat is letterlijk 1 schuifje omzetten in de rechten van de app.
Alles uitgezet, maar elke keer als ik Stocard open, wordt de helft van mijn scherm ingenomen door een blok waarin ze vragen of ik de app wil waarderen in de playstore. Behoorlijk irritant.
Ah, ik gebruik Stocard zelf niet, maar mijn vriendin wel. Zij heeft echter haar pasjes als widget op een desktop staan en heeft voor zover ik kan zien de issues die je beschrijft niet.

Ik vraag me af of je van de shit af bent als je een keer een 1* review achterlaat :P
Hmm, die widget is zo gek nog niet, had ik eigenlijk nooit bekeken. Ik denk dat ik Stocard misschien toch nog een tweede kans ga geven. Ik heb toch al twee homescreens, dus die kan mooi op mijn linkerscherm erbij gezet
Catima doet ook widget shortcuts zodat je in 1 klik een kaart kan openen vanaf je homescreen. Er wordt gewerkt aan barcode direct op 1 van je homescreens.
Inderdaad, super app voor dit soort dingen.

Ik gebruik ook AndOTP in plaats van Google Authenticator, ook al je OTP codes gewoon in eigen beheer <3 Er zijn steeds meer pareltjes van apps de laatste tijd op FOSS Android gebied. Super licht en snel omdat ze alleen doen wat ze moeten doen en verder geen marketing gedoe, tracking of reclame.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 mei 2022 10:08]

Met Bitwarden of Lastpass Premium heb je ook al je OTP codes gewoon in eigen beheer. Staan ze gewoon naast je wachtwoord voor die desbetreffende site of app.
Met Bitwarden of Lastpass Premium heb je ook al je OTP codes gewoon in eigen beheer. Staan ze gewoon naast je wachtwoord voor die desbetreffende site of app.
zijstraat: Hoeveel zin heeft 2FA nog als je beide factoren op dezelfde plek bewaard? Is het dan niet dezelfde factor geworden?
Nee want een wachtwoord kan sommige gevallen (onbeveiligde WIFI) onderschept worden maar de de TOTP daarmee niet perse.

Als iemand toegang heeft tot jouw laptop of telefoon met je wachtwoordmanager erop is de vraag of ze dan ook geen toegang hebben tot je 2FA app. Bij de meeste mensen wel. Als je biometrische check toch al uitgeschakeld wordt.

Blijft over dat iemand direct toegang krijgt tot je wachtwoord kluis: daar moet je inderdaad alle effort insteken.
En in geval van een datalek bij Bitwarden?
2FA codes opslaan bij je wachtwoord doet het idee van 2FA wat teniet.
Met eigen beheer bedoel ik helemaal op eigen servers, dus lastpass valt dan ook af.

Bitwarden zou ook kunnen ja maar ik gebruik al een andere wachtwoordmanager waar ik zeer tevreden over ben. Bovendien wil ik mijn OTP (en backup codes hiervan) juist niet in mijn WW manager hebben, die backup ik op een andere plaats. Hierdoor kan ik de schade bij een eventuele hack beperken. Ik vind het niet echt een tweede factor meer als je hem op dezelfde plaats opslaat :) Maar wellicht ben ik iets te paranoide.

Niettemin is Bitwarden met vaultwarden een formidabele optie hoor!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 mei 2022 09:51]

Bedankt voor de tip. Dit is een stuk fijner dan Stocard met overbodige meldingen tussen de opgeslagen kaarten.
Klantenkaarten zoals de AH bonus kaart kunt je gewoon toevoegen aan Google Pay. Dat zelfde geldt voor veel buitenlandse OV kaarten.

Tanken en parkeren niet volgens mij.

[Reactie gewijzigd door winDOS op 17 mei 2022 09:20]

Bekend wanneer de Nederlandse OV-chipkaart toegevoegd kan worden?
Waarschijnlijk zodra de nederlandse OV klaar is met het ontwikkelen en uitrollen van OV-Pay

https://www.ovpay.nl/nl/
Ik zie het eerder gebeuren dat je je ov abbos aan je betaalpas voor OVPay kan koppelen dan dat er een dedicated digitale OV-chipkaart komt
Parkeren kan tegenwoordig in de app van de Rabobank zelf. Wel een beetje verstopt onder Store -> "Betalen met de Rabo App"
Google pay gaat toch vervangen worden door eenGoogle wallet app?
Is de ondersteuning dan 1 op1 over te zetten of had de Rabo beter even kunnen wachten met deze overstap?
Het is meer een naamsverandering, de dienst erachter blijft hetzelfde.
Ja maar Google maakt er wel een beetje een zootje van:
https://www.cnet.com/tech...-google-pay-well-explain/

Apple doet dat dan toch wel beter. Juist voor een betaalfunctie wil je iets stabiels, iets betrouwbaars, en Google wekt hiermee ( bij mij in in ieder geval ) geen gevoel van vertrouwen op.

(edit:typo)

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 17 mei 2022 10:18]

Ik begreep dat de wallet app uitgebreider gaat worden dan de pay app.
Vandaar de vraag.
Parkeren is vorige week overgebracht naar de Rabo-app, maar van die andere twee weet ik het eigenlijk niet (wellicht een andere tweaker wel :))
Parkeren kun je nu ook in de gewone Rabo bankieren app doen.
Jammer dat Helmond niet mee doet :< (nog steeds!)
Voor klantenkaarten kun je ook Stocard gebruiken. Heeft zelfs een handige widget om snel een kaart te kunnen selecteren.
Parkeren is sinds deze week op de iPhone een functie binnen de Rabobank App
Google gaat zijn app Pay in de Benelux en veel andere landen vervangen door een nieuwe app met de naam Wallet. In die Wallet moet naast betalingsmethoden ook plek zijn voor bijvoorbeeld klantenkaarten en instapkaarten voor vliegtuigen, zegt de zoekgigant.
nieuws: Google vervangt Pay in Benelux door Wallet-app

Was vorige week nog in het nieuws. Dus ja dat is mogelijk :).
Veel gebruikers vinden het een eng idee om Google te laten beslissen over hun betalingen via Google Pay. Ondanks dat ik een Android gebruiker ben, vind ik het een vreemd idee om mijn bankuitgaven via Google Pay te laten verlopen, hierdoor heb ik bij ABN AMRO dan ook geen gebruik gemaakt om op die wijze betalingen te doen. Ik weet dus ook niet of ik deze optie dan wel ga gebruiken via mijn Rabobank bankrekeningen.

Kan iemand hier vertellen waarom het wel of juist niet een goed idee is om via Google Pay onze betalingen pasloos uit te laten uitvoeren?
Ik denk dat de negatieve kant voor veel mensen is “dan weet Google nog meer van me”. Alhoewel dat technisch zo is, is het GooglePay volledig gescheiden van de rest door hun privacy statement:

“How we protect your data
We do not sell your information to anyone: Google Pay will never sell your transaction history to third parties or share it with the rest of Google for targeting ads. ”

Nou zijn er natuurlijk altijd mensen die dat niet vertrouwen of niet geloven, maar aangezien Google tot nu toe altijd netjes heeft gedaan wat er in hun eigen voorwaarden staat zou ik er maar vanuit gaan dat dat netjes klopt. Waar Google op grijs gebied van de wet werkt of de wet overtreed vind je die informatie tot nu toe altijd terug in hun voorwaarden. Rechtzaken en boetes gaan altijd over voorwaarden die schuren met de wet, niet handelingen die niet kloppen met de voorwaarden. Dus vanuit die kennis zou ik zeggen dat het tracken via GooglePay niet echt een probleem is.

Wat dan overblijft is een betrouwbare, goed werkende betaaldienst. De data is voor Google uiteraard nog steeds interessant, ook als ze die niet voor ads gebruiken of doorverkopen, dus hun redenen om dit aan te bieden zijn mijns inziens ook vrij helder. Maar niet iets waar ik me persoonlijk vanuit privacy oogpunt nu zorgen om maak. Wel iets om te blijven volgen als onderwerp, dit soort dingen kunnen altijd veranderen als iemand iets creatiefs bedenkt.
Bedankt voor je reactie!

Wat vind je eigenlijk van de voorwaarden over Google Pay, die hierin zijn vermeld?
briswa in 'Rabobank brengt Google Pay-ondersteuning uit en stopt 1 augustus met Rabo Wallet'

Die zijn een stuk privacygevoeliger dan de quote in jouw reactie. Als die voorwaarden kloppen, dan laat ik Google Pay dus links liggen en blijf ik weer met mijn pinpas betalen.
Iedereen roept hier brand en moord. Want het is van google. Maar hoe werkt het eigenlijk op de achtergrond? Wat kan google allemaal wel of niet zien ?
Ga naar pay.google.com, ga naar Activity. Dat, plus alle permissions die je geeft bij de app (en ja, dat is lomp gezien toegang tot alles geven).

Betaal/aankoopgedrag is nog steeds het 'walhalla' van advertentiebedrijven, slechts alleen banken hebben nu toegang tot deze informatie, dan maakt het geen kloot uit hoe goed de reputatie is of hoe 'netjes' zij het opslaan.

Er zit dan nog een maar
is not shared with any other Google product for targeting ads

Maar dan is er een 2de maar:
‘Personalisation within Google Pay’ will provide a more tailored experience for users such as receiving more relevant offers and rewards, based on their activity within the app, including your transaction history.
https://blog.google/intl/...cy-at-heart-of-google-pay

Ik mag veel vinden van mijn Rabobank, ING of ABN, maar ik heb nog nooit reclame gehad van hun op basis van mijn transacties, nog nooit 'aanbiedingen' gehad omdat ik bij de Hoogvliet kom (buiten dat ze het bij de Hoogvliet meten).

En dan kan je simpel zeggen 'zet je het toch uit', dat is het punt niet. Punt is dat dit dus wordt getracked by default.
Wat betreft je tweede maar; je verwijst naar een blogpost die is toegespitst op India. Wat daar beschreven staat hoeft niet van toepassing te zijn op Nederland/Europa omdat we hier andere wetgeving hebben waar de Rabobank en Google zich aan moeten conformeren. Met andere woorden: lees de voorwaarden die op de Nederlandse diensten van toepassing zijn en trek dan een conclusie.
ABN (en ik denk andere banken) stelt gewoon dat de reguliere privacy regels van Google van kracht zijn, ook google zelf heeft 2 pagina's.
https://payments.google.c...&ldt=privacynotice&ldl=nl

En daar gaat een deel van de maar namelijk manco
The information that we collect, including information obtained from third parties, is shared with our affiliates, meaning other companies owned and controlled by Google LLC. Our affiliates, which can be financial and non-financial entities, will use such information for their everyday business purposes.

Dat het opt-out deel:
We provide you with the right to opt out of certain sharing between GPC and its affiliates. Specifically, you may choose to opt out of:

Sharing between GPC and its affiliates of information about your creditworthiness for their everyday business purposes; and/or,
Our affiliates marketing their products or services to you based on your personal information that we collect and share with them. This information includes your account history with us.
You may also choose to opt out of Google LLC or its affiliates informing a third-party merchant, whose site or app you visit, whether you have a Google Payments Account that can be used for payment through that merchant's site or app.

If you choose to opt out, your choice will be effective until you tell us to change your choice.

De opt-out in deze kwestie, instelling binnen je google pay, gaat uitsluitend over het kunnen uitzetten van het delen naar derden (zoals webshops), om - als jij dit deelt - direct een google pay optie beschikbaar te maken. Echter, 'binnen Google' is geen enkele mogelijkheid, buiten de generieke privacy instellingen die je hebt. En dan blijf ik gewoon bij het principe van 'je hoort het in de eerste plaats niet op te slaan'.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 17 mei 2022 11:01]

En dan blijf ik gewoon bij het principe van 'je hoort het in de eerste plaats niet op te slaan'.
Definieer 'het'. Je ontkomt er niet aan om bepaalde informatie op te moeten slaan. Bijvoorbeeld om een overzicht te geven van transacties zul je toch echt informatie moeten bewaren om ze in een overzicht weer te geven. Zelfde voor zaken als fraudebestrijding, zo'n dienst kan zonder informatie niet ruiken wanneer er iets niet in de haak is. En dan heb je ook nog wetgeving waar je aan moet voldoen en waar je informatie voor bepaalde tijd moet bewaren.

Dat jij liever een opt-in had gezien voor aanvullende diensten maakt het nog niet direct een privacynachtmerrie. De opt-out instellingen zijn eenvoudig bij de instellingen van Google Pay te vinden en niet diep weggestopt waar niemand ze kan vinden. Je kunt veel vinden van Google maar de beveiliging van de informatie die ze opslaan hebben ze wel op orde. Bovendien hebben mensen ook zelf een verantwoordelijkheid om zich goed te informeren (dat veel mensen daar geen boodschap aan hebben is weer een ander verhaal) voordat ze een dienst of product kopen/gebruiken. Bevalt het niet? Pas je de instellingen aan of stap je desnoods over naar een andere dienstverlener die beter aansluiten bij je wensen.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 17 mei 2022 12:01]

Ik keek net online rond op basis hiervan, kwam de pagina van Google zelf tegen maar ook een PDF'je van ABN AMRO (en ik verwacht dat wat ABN hierover claimt, voor Rabobank ook zou gelden qua privacy, en dan doel ik op het Google Pay stukje)

https://www.abnamro.nl/en...0Pay_ENG_tcm18-107170.pdf
https://support.google.co...ants/answer/6345242?hl=en
Dan ga ik maar naar een andere bank. Zijn er banken die je niet verplichten Google Pay te gebruiken als je met smartphone wil betalen?
gewoon via NFC op je bankpas betalen. zit hier in hoesje telefoon. moeilijker word het niet
Zo is mijn zusje dus een keer geskimmed, werd overigens wel vergoed door de bank.
Waarschijnlijk hebben ze in de bus met een versterkingsapparaat betaalverzoeken zitten sturen.
Dat is dus inderdaad de reden dat ik wel via NFC op mijn telefoon wil betalen (scherm uit = nfc uit), maar weer niet zit te wachten op allemaal verschillende tussenpartijen zoals Google en Apple die per transactie geld willen zien voor niets.
Juist, ik ook. NFC uit op mijn bankpas en alleen als ik autoriseer via de app, ook al is het maar een laag bedrag.
Maar met je telefoon hoef je nooit een pin te gebruiken op een mogelijk onveilig apparaat, je gebruikt je vingerafdruk op je eigen telefoon.
Een telefoon is permanent met het internet verbonden en heeft heel veel aanvalshoeken in de software omdat het een veel complexer apparaat is dan een betaalterminal. Je pincode/vingerafdruk afgeven aan een telefoon is daarom juist veel onveiliger als een betaalterminal.
Of Face ID dat gaat veel sneller dan een vingerafdruk.
Tot dusver ING, maar ook voor die bank is het een afweging tussen een stukje gemak (gewoon Google betalingen laten afhandelen) en een stukje de boel zelf in handen houden. Google (en Apple) Pay kosten de bank wel geld, maar een eigen app of functionaliteit onderhouden kost ook een beetje. Er is best een kans dat de ING ooit hun eigen implementatie opgeeft.

Ergens vind ik het niet zo prettig dat banken de betaalafhandeling zo uit handen geven aan Google en Apple. Ik vertrouw ze geen van beide en beide hebben ze een niet zo privacyvriendelijke geschiedenis.

Wat wel helpt is dat met het verplicht openstellen van NFC ook bij Apple straks, de markt benaderbaar is voor concurrenten zoals Paypal. Maarja, ook Paypal is een door en door slecht bedrijf.
De creditcard wordt zeker ook door de bank zelf beheerd, onzin argumenten komen weer voorbij 🙄
Ja, want een creditcard is een verplichting natuurlijk. Begrijp je wel dat een Apple Pay/Google Pay bovenop je creditcard komen als je die wilt gebruiken? Nóg meer partijen in het betaalproces zit ik niet zo op te wachten, zeker niet van die onbetrouwbare partijen als Google en Apple.

Dat jij een argument niet begrijpt, maakt het nog geen onzinargument hè.
Ook bij een gewone betaalpas in Nederland zitten Mastercard (Maestro) of Visa er tussen, helaas. Bovendien gaan alle banken nu over naar Mastercard debit of Visa debit voor de standaard pas.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 mei 2022 09:43]

Het punt is dat een Maestro/Mastercard of Visa er óók tussenzitten bij Google Pay en Apple Pay, dat is dus nóg een laag erop die vooral geld kost en weinig toe weet te voegen.
Wat wel helpt is dat met het verplicht openstellen van NFC ook bij Apple straks, de markt benaderbaar is voor concurrenten zoals Paypal. Maarja, ook Paypal is een door en door slecht bedrijf.
Nóg meer partijen in het betaalproces zit ik niet zo op te wachten, zeker niet van die onbetrouwbare partijen als Google en Apple.
Dit lijkt me nogal tegenstrijdig met elkaar. Ben je nou blij met een open markt op de NFC chip en extra partijen of niet? Want wat er in de praktijk gewoon gaat gebeuren als dit afgedwongen zou gaan worden is dat er vooral datahongerige partijen bij komen. Immers nieuwe partijen zullen er ook op een manier aan willen verdienen. Dan kun je beter Apple als provider hebben want hun privacybeleid is vaak behoorlijk goed en het Apple Pay verdienmodel is niet gebaseerd op jouw data.
Een creditcard is geen verplichting, maar betalen met je smartphone ook niet. Dat kan ook gewoon nog met je bankpasje.
Dat is ook een probleem ja, daarmee komt je data vanzelf in handen bij grote Amerikaanse bedrijven ook als je alleen een rekening hebt bij een Nederlandse bank.

Dat het in andere situaties ook gebeurt maakt het niet minder een probleem. En hoe dan ook is Google toch weer een extra partij die bij je betalingsdata kan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 mei 2022 09:52]

Als er in dat geval maar 1 bank slim genoeg is om al het betalingsverkeer in eigen beheer te houden, gaan die een mooie klantenbase opbouwen.
Nou ben ik niet de grootste voorstander van Apple Pay of Google Pay... (of überhaupt betalen met je telefoon) maar banken zelf zijn alles behalve heilig, en mensen lijken dat laatste te vergeten.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 17 mei 2022 09:41]

Niet vergeten, absoluut niet.

Maar wat wil je doen zonder bank in deze wereld? :) Dat is het probleem.

Google is hierbij een extra partij boven de bank waar je gewoon niet zonder kan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 mei 2022 09:57]

We hebben het jaren kunnen redden zonder bank met cash geld. Nooit storingen, geen grote partij die al je data bij houdt. Het kan op zich prima maar tegenwoordig lijkt er een hetze tegen cash te zijn. Dus ja, wat dan?
We zouden een nieuwe decentraal betaal systeem kunnen ontwikkelen waar bij banken geen inzeggenschap hebben en waar overheden ook geen inzeggenschap krijgen,

Als we dan servers inzetten die het netwerk hosten en de mensen die die servers hosten een klein bedrag van alle betalingen geven houd het zichzelf instant.

Klinkt wel als een mooi systeem moeten we bouwen.
Klinkt als bitcoin, maar ik denk dat je daar ook op doelt, tussen de regels door ;)

Of Monero, nog meer prive.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 mei 2022 10:03]

satirische gezien wel idd, maar blockchain werkt niet als betaal middel dat heeft alle crypto al lang bewezen, maar goed dat is ook niet het doel van de block chain maar was wel de grootste marketing stunt.

Blockchain is voor ledgers zoals notarrissen.

Dus een nieuw systeem dat met als primaire reden betaal systeem heeft ontwikkelen zou geen slecht idee zijn .
Daar komt het op neer.

Technisch gezien kan iemand het deels vermijden door geen Google Pay te gebruiken (in het geval van Android), men klaagt wel hierover maar betalen met je telefoon is een keuze die je zelf maakt.

Qua bank is dat inderdaad meer een issue, je hebt een bank nodig dus daar doe je het maar mee.

Maar wat mensen ook vergeten is dat ze vaak al een bank app op hun Android of iOS telefoon draaien, vaak vanwege hetzelfde gemak, dus dat is wel prima?

Ook als iemand Google Pay niet gebruikt, feit alleen dat meeste mensen een bank app gebruiken zorgt ervoor dat Google alsnog dat stukje al van je heeft, en banken zijn wel medeschuldig hieraan (want men pushed die apps als een gek).

En niet iedereen wil zo ouderwets zijn zoals ik, ik gebruik geen bank app op mijn telefoon maar gewoon een edentifier, hetzelfde geldt voor mijn partner.

Ik kies voor het "ongemak" omdat ik dat wil, maar ik merk wel dat als ik daarover begin meeste mensen meteen over beginnen hoe makkelijk betalen met hun telefoon is en hoeveel gedoe het is om zo'n inlog apparaat steeds mee te sleuren.

Ze kiezen voor het gemak, en met een beetje zoekwerk online komen ze zo achter dat daar een prijskaartje aan hangt, Google toegang geven tot een klein deel van je data (want hoewel Google alles versleutelt, ze zullen vast wel iets zien hoe klein dat ook moge wezen).
Vergeet ik zeker niet, en dit is ook een reden om juist contant geld niet de nek om te doen.

Volgens mij wilt niemand afhankelijk worden van 1 iets.

''gemak, etc.'' kansloze argumenten, wat een discussie niet eens waard is imo.
Ik moet toegeven dat tijdens de pandemie ik vaker met de pin aan de slag ging in de super, aangezien ik ervoor altijd cash mijn boodschappen betaal (pinnen deed ik voor al het andere)

Maar ik hou nog steeds wat cash op zak, als er weer eens een pin storing is kan ik wel mijn boodschappen betalen terwijl de overige 99% van de klanten op dat moment "hun mandje op de grond dumpen en weglopen" (true story, mensen doen dat gewoon op zo'n moment...)
Ik snap je punt, al deed ik dit expres niet, juist om aan te geven dat contant geld gewoon een wettelijk betaalmiddel is.

En heel eerlijk, zou jij dat mandje niet ook laten staan, als je geen cash op zak had in dat scenario?
Ik begrijp de reacties wel.
zou jij dat mandje niet ook laten staan, als je geen cash op zak had in dat scenario?
Ik begrijp de reacties wel.
Hangt af, ik zou het tenminste naar een balie brengen en niet dumpen op de grond zoals anderen.

Maar ook hier snap ik het wel een beetje, pin doet het niet en men heeft geen cash bij zich dus wat moet je anders.
Niet bij mijn BENU apotheek, daar wordt geen cash geaccepteerd. Kassa's zijn ook weggehaald.
Het betalingsverkeer ligt al heel lang niet meer bij de banken. Dat is een heel eigen bedrijfstak geworden.
Google (en Apple) Pay kosten de bank wel geld, maar een eigen app of functionaliteit onderhouden kost ook een beetje. Er is best een kans dat de ING ooit hun eigen implementatie opgeeft.
Als je van een afstandje kijkt zie je dat gebeuren: de banken geven een voor een hun betaalmechanisme over aan Google en Apple. Volgens mij een kwestie van tijd voordat een bonenteller bij ING dit er doorheen drukt als kostenbesparing.
maar een eigen app of functionaliteit onderhouden kost ook een beetje. Er is best een kans dat de ING ooit hun eigen implementatie opgeeft.
Ik hoop het niet, en het zou ze sieren de keuze te geven.

Laten we niet vergeten dat elke bank alsnog een app moet maken, het enige wat ze weg kunnen laten is het stukje waarmee je betalen gedaan kan worden. Dus 95% van de app is nog steeds nodig!
In het verleden was ING erg duur. Zo had je extra kosten bij een verlopen / nieuwe pas, creditcard, tweede eigenaar en was de basis prijs veel hoger dan bij ABN Amro en Rabobank.

Is dit allemaal al gelijkgetrokken of betaal je alsnog een stuk meer dan bij de concurrentie?
Ik gebruik zelf ING, werken met eigen betaalpassen vanuit de app.
Ook de ING zal vroeg of laat overstappen naar Google Pay.
Precies. Klaarblijkelijk is het voor banken interessanter (lees goedkoper/minder risicovol) om dit uit te besteden aan Google en Apple dan zelf een app in de lucht te houden.

Logische ontwikkeling.
Dat mes snijdt wel aan 2 kanten. Aan de ene kant schreeuwt men dat Apple en Google veel te veel macht hebben maar aan de andere kant wil men wel weer alles bij dezelfde partijen onderbrengen.

Mijn inziens moet betalingsverkeer niet bij een leverancier (Apple/Google) liggen. De optie hebben voor integratie is prima, graag zelfs maar niet uitbesteden. Dan zou ik dat liever zien via iets 'onafhankelijk' wat via een partij als de ECB loopt.
Ja maar wel jammer want als je om privacy geeft dan ben je nu verplicht om je betalingsverkeer aan Google mee te geven. Die heeft veel info van je en kan het daarmee correleren wat de impact privacyschending groter maakt (nog groter dan bij bijv. Samsung of Apple pay). Je bank moet je sowieso vertrouwen dus de koppeling met google is altijd extra privacyimpact. Een eigen bankapp heeft dat niet.

Momenteel gebruik ik noodgedwongen Samsung Pay omdat mijn bank ook geen eigen app meer doet. Samsung is ook een extra partij maar die kan in elk geval niet mijn betaalverkeer met mijn webgedrag correleren. Het is nogal lastig om om google analytics heen te komen, en de grootste privacyimpact krijg je door het correleren van meerdere informatiebronnen samen.

Maar ik ga naar een andere bank over die nog een eigen app heeft zodat ik Samsung Pay ook kan laten vallen. Apple Pay is nog iets beter dan Samsung op dit gebied maar die hebben voor mij op technisch gebied weer te veel beperkingen dus iOS is gewoon geen optie voor mij.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 mei 2022 09:47]

Waarom?

ING heeft een zeer goed werkende app, en investeert volgens mij redelijk in een fijn werkende online omgeving. Beter dan bijna elk van hun concurrenten.
Geen Wear OS ondersteuning en ik reis bijvoorbeeld veel naar de US waar Google Pay gewoon zou blijven werken maar nu moet ik met ING debit card rare capriolen uithalen wil ik daar mee betalen.
Voor zover ik weet kun je normaal ook je ING creditcard gewoon aan Google Pay toevoegen en tegelijkertijd de app gebruiken voor de rest. Je zult na je vlucht wel even in de instellingen de standaardbetaalprovider moeten omzetten wil je er contactloos mee kunnen betalen, natuurlijk.
Dat klopt, alleen kan je dan niet met je ING creditcard betalen via Google Pay
Dus de optie om (virtuele) passen op 'Wereld' te zetten in de app zit er voor niks in?

Blijkbaar staat jouw kaart op 'EU' ingesteld zoals alle betaalpassen standaard ingesteld staan, maar betalen in de VS kan gewoon als het ook met Google Pay/Apple Pay kan.
Hier juist de tegenovergestelde mening. ING ondersteunt Google Pay niet, waardoor ik niet kan betalen met mijn Watch 4 Classic. Dit kan nog steeds niet, en ik vind het behoorlijk kansloos.

ING was juist zo innoverend in het verleden, maar wellicht is het tijd om ens rond te kijken om over te stappen naar een andere bank.
Idem! Ik ben op dit moment aan het kijken om over te stappen naar een andere bank zodat ik eindelijk met mijn smartwatch kan betalen.

Toen ING in 2015 mobiel betalen lanceerde werd ik overal vreemd aangekeken en liepen zij voorop. Inmiddels zie ik om mij heen dat iedereen met een smartwatch kan betalen en bij ING kan ik enkel op mijn smartwatch mijn saldo lezen. 8)7
Heel persoonlijk natuurlijk, maar ik moet toch vaak een beetje grinniken als ik mensen krampachtig hun pols tegen een betaalding zie wringen. Telefoon schuif je er vaak makkelijk langs, hoe hij de betaalterminal ook staan en hoeveel ruimte er ook is. Maar die betaalterminals staan vaak niet handig (qua positie of te veel 'troep' in de omgeving) om met je pols makkelijk bij te kunnen.

Maar ik zie het argument hier vaker voorbij komen, dus blijkbaar vinden veel mensen het toch makkelijk om te doen.
Je hebt wel een punt.
-Als het bedrag te hoog is moet je ook je telefoon erbij halen.

-En in de winter trui opstropen etc etc,.

-Maar je kan (kon) er wel indruk mee maken.

Heb nu gedoe dat mijn Watch4 Gpay niet overneemt van telefoon, waarschijnlijk omdat ik in Roemenie ben.
Maandag weer terug in NL, Dan moet Rabo op mijn watch er bij staan (Naast ABN)
ASN ondersteund dit. Google of Apple-loos met NFC betalen. Ik snap je emotie, ik zou dat eigenlijk ook niet willen. Een van de redenen dat ik ook geen iPhone wil. Als het ooit helemaal verdwijnt, dan denk ik dat ik naar klassieke pasjes terug ga. Betalingen is iets tussen mij en mijn bank. Daar hoef ik geen tech bedrijf met twijfelachtige "het is niet onze kerntaak" bedoelingen tussen te hebben.
Daar hoef ik geen tech bedrijf met twijfelachtige "het is niet onze kerntaak" bedoelingen tussen te hebben.
Opzich snap ik je punt wel.

Maar het feit alleen dat banken steeds vaker afdwingen dat je een app op je telefoon moet hebben voor internet bankieren en inloggen, zorgt ervoor dat die link voor de meesten er al stiekem is, ook als je niet met je telefoon betaald.

Ik heb met mijn bank nog zo'n ouderwetse edentifier, maar het is ook een kwestie van tijd tot mijn bank stik zegt en je daarmee niet kunt inloggen.

Nou heb ik zelf geen ING, maar ik weet nog hoeveel gedoe het was om voor paar mensen die ik ken die de app niet willen gebruiken, om dat losse inlog apparaat te krijgen. In 1 geval hielp het niet eens toen diegene met een "normaal mobieltje" langs een kantoor kwam (gelukkig hielp de bank bellen wel na een heel lang gesprek vol met gezeur...)
Wellicht gewoon aangeven dat je die bank buiten gooit als ze die spullen niet willen leveren? Na dergelijk gezeur zou ik zeker een andere bank overwegen als ze hun eigen klanten zo tegenwerken.
Alsof banken dat wat boeit.

Het doet mij denken aan bepaalde mensen die ik ken, die nog steeds denken dat als ze bij hun mobiele provider zeuren "dat ze overstappen", dat de provider ze extra's of korting geven omdat ze hun als klant niet kwijt willen.

Anno nu boeit het al die bedrijven en banken allemaal niet meer. En er zullen nooit genoeg mensen dat tegelijk doen om zo'n bedrijf/bank van gedachte te veranderen (wat wel een oplossing zou kunnen zijn als er wel genoeg mensen dat deden)
ASN ondersteund dit. Google of Apple-loos met NFC betalen
Dit laatste stukje lijkt me heel onwaarschijnlijk, Apple verbiedt namelijk iedereen expliciet om de NFC chip te gebruiken voor betalingen. Voor iPhones is het Apple Pay of helemaal niks, dat is nu juist waar ze zoveel kritiek op krijgen: Er zit een chip in je telefoon van 1-1,5k maar je kunt hem alleen gebruiken als je een bank hebt die ook wat geld + data overmaakt naar Apple.
Waarom zou je voor dit je bank verlaten?

Je bent nu ook verplicht om hun app te gebruiken.
Als ik de RaboWallet app gebruik blijven mijn betaalgegevens binnen de bank. Als ik Google Pay gebruik liggen mijn betaalgegevens min of meer op straat.

Die belofte dat Google ze niet zal verkopen; geloof jij die? Moet ik geloven dat Google opeens een filantropische instelling geworden is die geheel belangeloos het betaaalverkeer voor de Rabobank gaat verzorgen?
Google krijgt geen inzicht in je bank gegevens.
O? Hoe gaat Google de transactie afhandelen zonder te weten waar het geld vandaan komt en waar het naartoe moet? Plus nog een omschrijving?
Ik weet van ING dat zij een eigen implementatie hebben. Maar geeft natuurlijk geen garantie dat men dit uiteindelijk ook zal vervangen door Google Pay.
ING Duitsland biedt alleen Google/Apple pay aan, dus het verschilt blijkbaar per land wat ze ondersteunen.
ASN bank heeft een eigen app om contactloos te betalen met je telefoon.
ASN werkt zonder Google Pay
ING, maar dan moet je wel google play services op je telefoon hebben.
Je wordt nergens toe verplicht. Je kunt er gebruik van maken, zo niet betaal je toch gewoon met je pas.
Abn Amro heeft de Wallet app jaren geleden de deur gewezen, doordat Apple Pay binnen werd geharkt (incl. vele reclames om het product aan te bieden). Daar is sinds vorig jaar Google Pay beschikbaar voor de Android gebruikers.

Die kun je dus afstrepen
Vooral internationaal zie je dat Apple Pay, Google Pay, PayPal en vooral in het oosten WeChat en AliPay erg gangbaar zijn. Je zou nog naar betaaldiensten als bijv Visa kunnen kijken, maar ook dat is niet een echte (Nederlandse) bank.
Apple Pay is wel logisch ook, dat is namelijk een verplichting als je een Appeltje hebt. De NFC chip is expliciet niet toegankelijk voor banken, enkel via Apple Pay (waar de bank natuurlijk voor betaalt, en jij voor betaalt door je data naar Apple te sturen).
Naja

"Verplichten"

Als je met je mobiel wil betalen is het inderdaad zo straks verplicht, maar mobiel betalen zelf is niet verplicht.

Ik zie genoeg mensen om mij heen die gewoon hun pasjes in de flip case van hun smartphone bewaren, of in het geval van Apple een magsafe wallet gebruiken.

Ik zelf heb een normale pasjes houder, mijn telefoon neemt meer ruimte in beslag dan dat.

En ik snap wel dat mensen graag gemak willen, 1 apparaat dat alles kan maar dit zag ik persoonlijk al aankomen, en ik zie meer banken die dit gaan volgen ook ING.
"Verplichten"
Verplichten in deze context is gewoon niet zo letterlijk.

Je bent ook niet in de letterlijke zin verplicht om te ademen, toch voelen we ons daar vrijwel allemaal verplicht in :9
En waarom niet via Google Pay?
SNS, ING, ASN, Regiobank
Als je zo principieel tegen het gebruik van Google-diensten bent, waarom heb je dan uberhaupt een Android-telefoon?
Ik sta normaal in het leven.
Geen wappie praktijken en overal bang voor zijn.
Nogmaals ben geen Snowden.
Ik zeg ook niet dat je niet normaal in het leven staat noch dat je een wappie bent of Snowden bent. Ik zeg dat ik je uitspraak tamelijk naïef vind.
Dat vind je omdat ?? Omdat ik me nergens van bewust ben ? omdat het gevaarlijk is ?
Kom eens met een concrete onderbouwing.
Had je op mijn linkjes geklikt, toevallig?
Ja, maar die lappen text ga ik niet allemaal lezen ....
Je kunt het dus niet in een paar zinnen verwoorden ?
Je verdiept je dus nergens in, want allemaal te veel moeite maar ondertussen zeggen dat het allemaal niet uit maakt. Direct niet, maar indirect over langere tijd wel en daar wen je langzaam aan dus dan lijkt het normaal te verlopen. Precies zoals je nu allemaal post.

Heeft niets met wappies te maken en je hoeft nergens bang voor te zijn, maar de allergrootste worden groter en de kleinere krijgen weinig tot geen kans en dat is voor ons als consument nadelig.
Je overdrijft en ziet spoken.
Ik ga me IDD niet verdiepen in lappen text van mensen die overal wat achter zien.
Met mij velen want we betalen ermee en klaar.

Als je niet betaald dan ben je het product ! Ja leuke slogan maar ook dat boeit de meesten niks anno 2022 getuige van de diensten die we allemaal gebruiken en we hebben doorgaans veel meer gemak ervan dan last want anders zouden we het niet doen.

Ik noem het wappie gedrag. En natuurlijk weet niemand wat de toekomst brengt maar ik ben meer bezig met NU en niet met doem scenario's
Ja want over 10 jaar doet er niet toe.... wie dan leeft wie dan zorgt of niet? En nogmaals, het zijn geen doom-scenario's, het zijn kleine dingen over langere tijd zodat men er aan gewend raakt. En ja, het is ook gewoon marktwerking voor een groot gedeelte en sommigen het weer overdrijven wil niet zeggen dat er niets van waar is.
Jij bent er wel mee bezig, en sommige anderen ook, dat is een feit.
Echter, de grote groep boeit het niks, geloof me.
Het is een druppel in de woestijn in een wereld waar velen op een openbaar forum kletst, iedereen met zijn device overal rondloopt, Facebook account, Instagram accounts, links en rechts Domotica in huis, accounts gekoppeld aan diverse devices van smartwatch tot EV en bereikbaar zijn over de gehele wereld.

Spijkers op laag water zoeken noemen ze dat.
Dat is ook wel zo, maar daar ging het niet over. Je deed uitspraken alsof het niet bestond en dat de mensen die zich daar wel over inlezen wappies zijn.
Ik sta normaal in het leven.
Geen wappie praktijken en overal bang voor zijn.
Nogmaals ben geen Snowden.
Ja dus ? Dat is toch niet het probleem van de consument.
En als we allemaal zo denken zoals jij dan gaat er zeker nooit iets gebeuren. Maar ieder zijn ding natuurlijk en dat is ook prima, daar zijn we verschillende mensen voor. Maar dat wil niet zeggen dat er geen invloed is of dat jij er zelf niets aan kan doen. Je hoeft niet perse achter de meute aan te lopen.

Deze discussie is pak hem beet 5 tot 10 jaar geleden ook al gevoerd en ik heb toen een artikel gelezen dat je onbewust behoorlijk beïnvloed wordt van verschillende kanten. Je aankopen (wat en waar), je discussies online (met bots), welke websites je bezoekt. Je wordt onbewust vaak, en op bepaalde platforms, een bepaalde richting op geduwd. Dit zal met de evoluerende AI techniek ook zeker niet beter worden lijkt mij.

Nogmaals het is geen complete conspiracy theory, maar om je er niet in te verdiepen en dan zeggen dat het allemaal onzin is, is gewoon struisvogel gedrag. De waarheid ligt, zoals meestal, ergens in het midden.

Als ik deze post nog eens terug lees dan zeg je eerst dat het onzin en wappie gedrag is en aan de andere kant lijk je daarna wel te denken dat het invloed heeft maar je hebt besloten er gewoon mee te leven en er niets om te geven, wat natuurlijk helemaal prima is. Maar om je er niet in te verdiepen (want geen zin in) en dan zeggen dat het onzin is zonder tegenargumenten dat het onzin is, heb ik wat moeite mee.
Ik geloof zeker dat we op maat gepushde info krijgen. Ik merk dat aan advertenties oa en newsfeeds.
Ik vind dat niet erg, ik heb liever spam (reclame) van dingen die ik wellicht zou kopen dan bijv. random advertenties over maandverband ofzo.
Op Youtube merk ik het ook goed, hij stelt heel handig de zaken voor die mij op dat moment (ahv zoek en kijkgedrag) boeien. Heel fijn want ik heb weinig aan random suggesties.

Ik vind dit wat anders als het brainwashen waar sommigen (en mischien jij) op doelen. Mensen met enig verstand prikken daar doorheen en ik moet zeggen dat ik nog nergens gemerkt heb.
Vraag me wel af of jij dan mischien niet een reply-bot bent :)
Jouw gegevens zijn inderdaad niet interessant. Het gaat om dat Google met de betaalgegevens van alle Google Pay gebruikers andere markten kan manipuleren.
Oneerlijke concurrentie?
Dus ?
Oneerlijke concurentie is onzin. Het is een uitdrukking die gebruikt wordt wanneer het uitkomt.
Bij de ene past men het toe en is het een schande en volgen boetes en bij de ander is men oostindisch doof.
Alleen al in de smartphonemarkt zijn daar genoeg voorbeelden van.
Ook de autoindustrie kan er wat van .
Dat anderen het doen, maakt het geen onzin maar is ook een probleem.
Wat is dan precies het probleem ? Leg dat eens duidelijk uit.
Moet ik oneerlijke concurrentie gaan uitleggen?
In deze context: Google is een advertentieboer die informatie verkrijgt waar andere advertentieboeren geen toegang tot hebben. De rest mag je zelf invullen.
Ja dus ? Dat is toch niet het probleem van de consument.
Als adverteren duurder wordt, wie gaat dat uiteindelijk betalen denk je?
Daarnaast kunnen consumenten ook ondernemers of werknemers zijn. :+
Net alsof je die kosten kan vernijden ...
Alles gaat omhoog, zo is het leven.
Kijk eens naar de bank, die hebben nauwelijks nog filialen, jij moet alles zelf doen online en als je een overboekingsfout maakt is het jouw probleem. Kortom, je moet steeds meer zelf doen, maar de kosten stijgen jaarlijks terwijl ze aanzienlijk minder personeel hebben, heel veel minder panden en vaste lasten.

Oh wacht even, het zijn natuurlijk die dure servers en cybersecurity.

Ik denk dat je het wel snapt, die kosten blijven stijgen en die betaal je zelf.
Het is niet anders dan brandstof, energie of wat dan ook.

Dit soort zaken weerhouden mij niet om Google Pay of Apple Pay te gebruiken. Is erg ver gezocht en je houd jezelf voor de gek.
Ben er blij mee!! Het is mij gelukt om Google Pay in te stellen op mijn telefoon, maar nog niet op mijn Ticwatch 3 Pro, iemand een idee of het ook op Wear OS ondersteund word?
Ik heb in Rabo app Google pay kunnen toevoegen. Maar in Google pay zie ik niet waar ik rabo pas kan toevoegen.
As je google pay op wear OS 2.34 start.moet je op de telefoon in Google pay een kaart toevoegen. Alleen kan niet de rabokaart toevoegen. Kan alleen creditkaart toevoegen. Nog niet gevonden hoe het exact moet.
Ja hier hetzelfde probleem. Ik vraag me af of dit nog moet worden toegevoegd, want volgens de Rabobank en hun artikel moet je kunnen betalen met een Wear OS smartwatch....
Ze hebben de ondersteuning inmiddels van hun site verwijderd. Op Twitter zeggen ze dat het nog komt, maar nog geen idee wanneer.
Het is verwarrend, in de google pay app vragen ze om je kaart nummer van je pinpas. Dit is NIET het rekeningnummer.
In de Rabo app ga ja naar instellingen > betaalpas > pasgegevens.
Hier vind je je kaartnummer die je in de google pay app kunt invullen om het te laten werken op Android wear.
Thanks! Werkt perfect zo
Aangezien het vandaag uitgerold word zal het nog wel komen. Vereist misschien wat meer achter de schermen ¯\_(ツ)_/¯

Edit: zucht https://twitter.com/Rabobank/status/1526540957939810305

[Reactie gewijzigd door Xypod13 op 17 mei 2022 15:19]

Hier ook het zelfde probleem, contact gehad met de Rabobank chat, die suggereerde dat het msischien verwerkingstijd nodig heeft.
Hier hetzelfde. Heb wel mijn virtuele kaartnummer kunnen vinden in de rabobank app. Als ik deze probeer toe te voegen geeft hij aan er is iets misgegaan bij het instellen probeer het later opnieuw
Het gaat wel met dat nummer, kijk even verder bij de reacties ik heb het zo volledig proberen te omschrijven, je moet je nummer niet plakken, want hij kopieerd niet alles, vandaar de fout melding, en je moet je verval datum van je kaart invullen
Ik heb ook een Ticwatch 3 pro en het is mij gisteren gelukt. Op het moment ik via mijn Ticwacht 3 Pro een betaalkaart wil toevoegen op ik Google Pay op mijn Ticwatch vul ik daar het kaartnummer en vervaldatum in wat ik via de Rabobank app op mijn tel. bij de pasgegevens heb terug gevonden. Vervolgens word je betaalkaart gekoppeld aan je Ticwatch.
Ja mij nu ook gelukt! Dank je wel voor je reactie _/-\o_
Heeft lang geduurd, maar opzich werkte de Rabo Wallet app ook best goed.
Zolang NFC aan staat en je houd je telefoon tegen een terminal aan, opent de app zich automatisch.

Helaas miste de ondersteuning voor horloges, mooi dat Rabobank nu ook met GPay gaat werken :9
Zolang NFC aan staat en je houd je telefoon tegen een terminal aan, opent de app zich automatisch.
Toch mooi dat ik hier achter kom net voordat de app uitgefaseerd wordt :9
Nu kan dat dus met Google Pay. :)
Nou via de Android Rabo app (niet wallet app) kan je kiezen voor Betaal methodes, staat netjes al preview tekst Google Pay en Apple Pay vermeld, klik je vervolgens op het menu. Alleen Apple pay als optie, dat vind ik toch niet echt heel goed uitgedacht voor de Android versie van de app ;)
Zal hopelijk snel worden geupdate.
Daar is het mij wel al gelukt om Google Pay te koppelen, ik kon wel Google Pay kiezen.
Alleen op de Watch nog niet.
Mogelijk toch een iets gefaseerde uitrol.
Precies.
Google weet we
Daar is het mij wel al gelukt om Google Pay te koppelen, ik kon wel Google Pay kiezen.
Alleen op de Watch nog niet.
Mogelijk toch een iets gefaseerde uitrol.
Ik idem. Zou op watch4 (naast ABN) moeten komen staan. ABN op Watch verwijderd, maar nu heb ik niks.
Kan zijn omdat ik in buitenland zit. Maandag maar eens proberen in NL

Enfin: Telefoon is het belangrijkste. En in Gpay verander ik de default kaart in een snap.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 20 mei 2022 23:15]

Ja super jammer dit. Vertrouw Google voor geen cent :+ Dus dan inderdaad NFC maar uitzetten en bankpas in de hoes. Ben verder prima tevreden over de Rabo, maar dit vind ik echt geen goede ontwikkeling. Hoewel uit de vorige discussie al lijkt dat Google redelijk inzicht had in de app, ga ik er toch stiekem vanuit dat de Rabo ze geen inzicht geeft in betaalverkeer.
Rabo zal/mag ze geen inzicht geven in jouw betaalverkeer. Wel komt Google alles te weten over wat je mobiel betaalt; locatie, tijdstip en soort betaling. Dat gekoppeld met wat Google al weet van je is een enorme berg interessante informatie. Die belofte van Google dat ze dat niet aan derden gaan verkopen zou ik maar met een schep zout nemen.
Ja, daarom wil ik ook niet dat het overgaat op Gpay, dus gaan we weer terug naar de bankpas. Dat ze (als het goed is) geen inzicht hebben was meer op de huidige/oude situatie. Ik begreep dat Google vanwege de playservices daar ook al veel inzichten had/heeft waar je niet direct bij stilstaat.
Op dit moment krijg ik hem nog niet gekoppeld, later nog eens proberen.
Hetzelfde hier. "Er is iets misgegaan." Nog maar even wachten.
Heb je misschien apple pay eerder geactiveerd? Dat was bij mij het geval. Eerste Apple Pay ontkoppelen en dan kun je GPay aanzetten.
Hij doet het nu op mijn telefoon, en op de site van de rabobank staat ook heel opgewekt dat je ook je horloge kunt gebruiken. Niet dus, kan ik daar weer op gaan wachten.
1 2 3 ... 6