Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

3DMark-scores van Nvidia GeForce RTX 3060 Ti verschijnen online

Er zijn 3DMark-prestaties van een vermeende GeForce RTX 3060 Ti verschenen. VideoCardz publiceert scores van twee verschillende benchmarks. De RTX 3060 Ti zou op 2 december uitkomen, terwijl reviews volgens geruchten een dag eerder verschijnen.

De afbeeldingen die door VideoCardz zijn gepubliceerd, tonen prestaties in de Time Spy- en Fire Strike-benchmarks. De RTX 3060 Ti is nog niet aangekondigd, maar er gaan al wel langer geruchten rond over deze videokaart. Inmiddels zijn er bijvoorbeeld meerdere aangepaste modellen gesignaleerd. De 3060 Ti zou een GA104-gpu gebruiken met 4864 CUDA-cores. Dat zijn er 1024 minder dan de hoger gepositioneerde RTX 3070. De geheugenopstelling van de RTX 3060 Ti zou echter identiek zijn aan die van de duurdere 3070.

3DMark-resultaten van de RTX 3060 Ti in Time Spy (links) en Fire Strike. Afbeeldingen via VideoCardz

Volgens VideoCardz presteert de videokaart in 3DMark iets beter dan een RTX 2080 Super. Dat komt overeen met een uitgelekte slide van Nvidia, waarop dezelfde prestatieclaim wordt gemaakt. In de 3DMark Firestrike-benchmark presteert de RTX 3060 Ti bijvoorbeeld zes procentpunt beter dan de RTX 2080 Super. In de Time Spy-benchmark is het verschil met vier procentpunt iets kleiner. De RTX 3070 is in deze benchmarks respectievelijk elf en dertien procent sneller dan de RTX 3060 Ti, zo meldt VideoCardz.

Volgens eerdere geruchten komt de RTX 3060 Ti op 2 december uit. VideoCardz meldt nu dat het reviewembargo een dag eerder verloopt. Inmiddels zijn er verschillende aangepaste RTX 3060 Ti online verschenen, waaronder enkele modellen van Gigabyte. Ook een ASUS TUF Gaming-variant verscheen onlangs online. VideoCardz schrijft daarnaast dat de videokaart is opgedoken bij enkele webshops. Onlangs verscheen bijvoorbeeld een listing voor een RTX 3060 Ti van Inno3D, die 463 euro kostte. Vermoedelijk wordt de adviesprijs echter 400 euro.

3DMark-prestaties van RTX 3060 Ti tegenover andere gpu's
Videokaart 3DMark Fire Strike 3DMark Time Spy
AMD Radeon RX 6800 XT 50380 (164%) 17400 (143%)
AMD Radeon RX 6800 43980 (143%) 15200 (125%)
Nvidia GeForce RTX 3080 43260 (141%) 17940 (147%)
Nvidia GeForce RTX 2080 Ti 35100 (114%) 14300 (117%)
Nvidia GeForce RTX 3070 34200 (111%) 13740 (113%)
Nvidia GeForce RTX 3060 Ti* 30706 (100%) 12175 (100%)
Nvidia GeForce RTX 2080 Super 28980 (94%) 11640 (96%)

*Op basis van resultaten van VideoCardz

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

28-11-2020 • 15:04

118 Linkedin

Reacties (118)

Wijzig sortering
De verwachtte launchprijs is $ 449 (bron: techpowerup )
De korte listing van € 463 euro volgt dat mooi, waarbij de €500 voor de luxere modellen (oa Asus ROG Strix) niet zo heel gek is.

Qua verleden:
De laatste echte x60ti was de GTX660ti uit 2012 en had toen een launchprijs van $300
Voor 8 jaar tijd een plus van +/- $150 oftewel $18,75/jaar.

Met deze getal weet je 1 ding zeker: De Cryptominers hebben zeker invloed op de prijs gehad.
Zover ik weet was de inflatie voor de US max 5% over de afgelopen 8 jaar en $18,75/jaar is meer dan 5% (dichter bij de 9 a 10%/jaar).
Reken even uit.
5 % van 300 is 15 euro.
Dan kan een stijging van 18.75 dollar niet eens in de buurt komen van 10 %.

Als er ieder jaar gemiddeld 5 % op de prijs komt van 300 dollar, kom je uit op 443 dollar na 8 jaar.

Komt toch best overeen.

Hoe te berekenen?

300 × 1,05~8
In taal
300 keer 1,05 tot de macht 8.

Bedenk dat het inflatie over inflatie is. Net als rente over rente.
Zo werkt dat hier dus ook.

En de laatste echt x60 ti.
Dat is jouw mening. Volgens mij bepaald nVidia de naam.

[Reactie gewijzigd door jqv op 28 november 2020 16:57]

De inflatie is echter veel lager dan 5% geweest..
Wacht even. Lees waar ik op reageer.
Dan snap je mijn bijdrage. D_Jeff zegt zelf dat met een inflatie van 5% het geen 449 zou kunnen kosten na 8 jaar. Met als startprijs 300 euro.
Hij zegt dat het eerder 10 % is.
Ik bewijs hem alleen even het tegendeel.
Reken er maar niet op. Sowieso krijgen we hier in NL geen FE en zal hij gezien de tekorten wel de € 580 aan gaan tikken. Net als hoe de 3070 voor het absurde € 680 over de toonbank ging.
Voor die conclusie hoef je niet eens naar deze statistiek te kijken. In de tijd bij de MyCom een GTX970 strix kunnen krijgen met een nieuwprijs van €330. De bitcoin kwam op en nog geen jaar later was de prijs van een GTX970 uit mijn hoofd rond de 400 euro. Sindsdien gaat NVidia gewoon met deze prijsstijging mee en zijn feitelijk alle kaarten 1 tier opgeschoven. De 660ti was de beste bang for buck in zijn generatie voor de meer budget gerichte gamers, ik ben benieuwd of NVidia het nu bij een 3060ti laat of er ook een 3060/3050ti komt die de koning bang for buck is voor rond de €250 à €300.
De 970 was gemiddeld te verkrijgen voor 350 euro en dan had je geen budget model.

De 1070 ging tekoop voor 400 euro gemiddeld.

De 2070 450 euro
De 2070 super 500-550 euro


Dus nvidia maakt het mooi duur
Ik snap werkelijk waar neit waarom er zoveel Tweakers zo;n kortzichtige benadering hebben, de GPU technologie so zoveel meer geworden nu, Raytracing cores etc, de chips zijn vele malen complexer en groter geworden terwijl de techniek om deze goedkoper te produceren niet is meegegroeit nog. Je ziet hetzelfde in de mobiele telefonie wereld terug.

Daarnaast inflatie, ik mag hopen voor je dat je de laatste 7 jaar ook meer bent gaan verdienen.....
Dan zou de 3080 dus nog duurder moeten zijn als de 2080Ti. Nog groter, complexer en inflatie. Alleen is ie dat niet.
Waarom niet? Omdat AMD eindelijk weer eens iets echt aan concurrentie kan zijn.
Dus laat Nvidia de prijzen zakken.

Moraal van het verhaal, concurrentie is goed voor de consument. In CPU land zie je exact hetzelfde op het ogenblik.
Het enigste vervelende van de huidige trend is beschikbaarheid, of het ontbreken daarvan.

En nee, mijn loon is niet in dezelfde mate gestegen als de prijzen van videokaarten helaas.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 28 november 2020 18:43]

Moet je even kijken wat Intel deed voor Zen3.
AMD gewoon de beste keus op dit moment. Ook bang for buck. Vergeet niet dat ZEN 2 ook nog gewoon te koop is.
En waar precies is AMD het geld niet waard, wat vergelijk je precies? Want ik kan werkelijk geen onderdeel bedenken waar Intel het voordeel nog heeft.
Tenzij je een upgrade naar zen 3 bedoeld terwijl je al een Intel 10 serie hebt. Dat brengt inderdaad vrij weinig voor gamen. Workstation gerelateerd is een dergelijke upgrade het misschien nog waard ook.

Intel heeft zo zitten slapen dat Apple ze intussen er ook al uitgezet hebben.
De €152 i5-10400F vs €210 r5-3600 en €87 i3-10100F vs €114 r3 3100 bijvoorbeeld. Presteren gelijk in gamen:

https://www.computerbase....zen_vs_intel_core_in_720p

reviews: Processors tot 200 euro - Betaalbare, courante cpu's vergeleken

[Reactie gewijzigd door brauwser op 29 november 2020 07:08]

In gamen zijn ze hetzelfde maar overal daarbuiten Ryzen is 8-20% sneller. Ook hoef je geen koeler te kopen en kan je een goedkoop moederbord hebben met snel geheugen wat allemaal niet kan voor de i5.

https://www.techspot.com/review/2032-intel-core-i5-10400/
De borden van amd zijn imo duurder dan die van Intel. En snel geheugen is echt het laatste dat je koopt. Upgrade eerst je videokaart alvorens je geld in ram pompt. Ramsnelheden voel je vooral tussen je 2 oren en in je portemonnee.
Snel geheugen hoeft niet met de 10400F zoals je hier ziet. Dit is getest met 2666mhz ram. De meeste mensen kopen een snelle cpu om te gamen. Ik vind 38% meer betalen voor 0% gaming verbetering dus slecht te verantwoorden.

Moederboord kosten zijn vrijwel gelijk

[Reactie gewijzigd door brauwser op 29 november 2020 14:33]

5800X is dan ook slechte value for money, de 5600X scoort daarin een pak beter.

De enige Intel CPU die meer bang per buck geeft dan AMD is de 10400, maar helaas moet je die combineren met een onnodig duur mobo waarop je het geheugen deftige kloksnelheden en timings kan geven, anders zakt diens prestaties zodanig in dat het prijsargument teniet wordt gedaan.
Omdat techniek altijd vooruit gaat en grappig genoeg dan juist goedkoper wordt. Deze prijsstijgingen zijn puur winstmaximalisatie vanwege een gebrek aan concurrentie.
Techniek wordt goedkoper voornamelijk wanneer de functionaliteit hetzelfde blijft. Dit is dus een andere verhaal. De winst is niet gegroeid op de manier zoals de prijzen het wel zijn
De prijs wordt puur en alleen bepaald op basis van wat de consument ervoor over heeft...
de GPU technologie so zoveel meer geworden nu, Raytracing cores etc, de chips zijn vele malen complexer en groter geworden
Wijs eens een periode aan in de laatste 50 jaar waarin chips (of techniek in het algemeen) niet complexer geworden zijn? Dat is gewoon met de markt meegaan, het zijn standaard R&D-kosten die bij nagenoeg alle electronica in de prijs meegerekend zijn. Ook die van 10 jaar geleden. Een GPU met de techniek en complexiteit van 10 jaar geleden is vandaag de dag een paar euro waard. Dat is geen inflatie maar technische devaluatie.

Als een chip van vandaag meer mag kosten dan een chip van tien jaar geleden enkel omdat 'ie complexer is, dan zou een simpel mobieltje meer kosten dan de hele NASA launch control center 50 jaar geleden. Ik denk niet dat inflatie daar tegenop kan.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 29 november 2020 08:30]

Dit is een factor wanneer de technologie hetzelfde is gebleven oftewel een product wordt goedkoper over een bepaalde tijd. WIj praten hier over een verdubbeling van chip complexiteit en grootte in 2 jaar tijd terwijl de productie niet 2x zo goedkoop is geworden, de wafers net zo groot zijn gebleven en effectief de yields minder, oftewel een duurder product om te maken.
Daarnaast inflatie, ik mag hopen voor je dat je de laatste 7 jaar ook meer bent gaan verdienen.....
Off topic maar dit komt wel bijzonder wereldvreemd over, denk je nu echt dat de gemiddelde lonen de inflatie gevolgd hebben.
Hij zegt meer, niet evenredig veel meer.
Dat heeft het statistisch inderdaad gedaan, al bijna 40 jaar staat het inkomen wat bij te besteden hebben vrijwel stil met zeer magere groei, Dus het loopt vrijwel gelijk met de prijzen die omhoog gaan. We verdienen meer, we betalen meer.
Snap ook niet waarom er zoveel mensen zoveel geven over de naam van een product. Gaat het niet gewoon om de prijs/kwaliteit? Of het nou een 3080tisuper heet of 3050 beinvloedt niet de prijs/kwaliteit van het product.
Sorry hoor maar je slaat de plank behoorlijk mis.

Ten eerste zijn er altijd nieuwe technieken en is de architectuur niet te vergelijken met de kaarten ervoor. Vanaf de RTX 2xxx serie heeft Nvidia een premium gevraagd omdat men blijkbaar vond dat raytracing dit waard was. Echter is het aantal games die er gebruik van maken nog steeds bedroevend en de 2xxx serie was niet eens goed genoeg om het vloeiend weer te geven.

Als we de fabrikanten van grafische kaarten mogen geloven is de vraag tegenwoordig zo groot dan men dus veel makkelijker de ontwikkelingskosten terug kan verdienen. Ook al zijn de ontwikkelingskosten gestegen dit zal niet meteen zo veel meer zijn als de rtx 2xxx serie en met de enorm gestegen vraag zouden de kaarten dus in verhouding met vorige generaties minder hoeven te stijgen.

De reden dat men de prijzen omhoog heeft gegooid jaren gelegen heeft meerdere oorzaken. Door de Cryptogekte was de vraag hoger dan het aanbod. Daardoor kon men makkelijk de prijzen hoger maken zonder dat dit invloed had op de verkopen. Hetzelfde geldt voor de concurrentie, die was er gewoonweg niet. In ieder geval niet in het high end segment.

Inflatie is daarbij de grootste onzin die mensen aanhalen. Je kunt heel eenvoudig uitrekenen wat inflatie doet. En de prijzen liggen makkelijk 50 tot 100 euro hoger dan wat door de inflatie zou komen en dan praat ik enkel en alleen over een mid-range kaart zoals de xx70 serie Bij de high end kaarten is dit nog veel meer.
Oude kaarten als de rx 570 en de 1050ti zijn anders ook nog grofweg evenduur als bij hun launch.
Alles is gewoon duurder geworden. Wel zal Covid hier ook een aanzienlijke rol in hebben gespeeld en veel minder de inflatie en cryptogekte.
De verwachtte launchprijs is $ 449 (bron: techpowerup )
Dat houdt overigens niet in dat je de kaart voor dat bedrag kan krijgen. Zie de huidige tekorten.
De verwachtte launchprijs is $ 449 (bron: techpowerup )
Heb je hier een link van want dit is de eerste keer dat ik $449 tegenkom? Elk gerucht dat ik tot nu ben tegengekomen verwacht $399.

Edit: zelfs het laatste artikel over de 3060Ti op Techpowerup vermeldt $399.

[Reactie gewijzigd door napata op 28 november 2020 18:09]

Jup kocht in de gouden tijd nog een mooie HD7870XT voor 200 euro nu is een beetje leuke kaart ruim boven de 300 :( .
Jup kocht in de gouden tijd nog een mooie HD7870XT voor 200 euro nu is een beetje leuke kaart ruim boven de 300 :( .
Gamen op high op 1080P 60FPS gaat nu al super met een kaartje van 150 euro. Vroeger kon dat echt niet en moest je zowel de resolutie als de kwaliteit omlaag schroeven naar minimaal medium of soms zelfs lager. Zelf ben ik meer gaan verdienen en vind ik een superdure kaart de moeite waard voor 4K. Maar voor de backup computer heb ik nog een RX570 gekocht voor ongeveer 160 euro en dat ding kan al mijn spellen perfect spelen op 1080p 60fps.
Zover ik weet was de inflatie voor de US max 5% over de afgelopen 8 jaar
Maar vervolgens reken je uit dat de videokaart prijzen sterker gestegen zijn.

Als je vervolgens ook de inflatie voor zaken als: treinkaartjes, boetes, zorgkosten, voedsel, huur, woningprijzen, studiekosten, goud en andere zaken uitrekent zal je zien dat die inflatie die ons voorgehouden wordt niet helemaal klopt ("ietsjes" te laag). Denk ik.
Voor de 60 serie is €400 nog best wel veel, dat was vroeger de 70 serie. De 60 serie was echt de instapserie als je wilde gamen en lag qua prijs vaak rond de €300. Of laat mijn geheugen mij in de steek?

Kan natuurlijk dat ze de 50 serie willen gaan positioneren als de instap?
Wat noem je "vroeger"? De 2060 ligt nu nog in de winkels voor iets over de 400 euro. De non-super variant dus.
Als deze 3060ti inderdaad 400 gaat kosten is dat een stuk betere deal.
Om een vergelijk te doen, een (flink) aantal jaren terug heb ik AMD R9 290 kaarten voor een bitcoin miner gekocht, kwam de factuur afgelopen week toevallig tegen, deze waren toen 400 euro. 400 euro voor het snelste model toen te koop. Toen was deze kaart zo goed als niet verkrijgbaar i.v.m. miners die deze kaarten opkochten en de prijs al kunstmatig hoog was.

Mijn 980Ti, ook topmodel, heeft mij 800 euro gekost omdat er waterkoeling opgebouwd zat, de normale kostte rond de 600 euro.

Prijzen zijn echt wel flink omhoog gegaan.

[Reactie gewijzigd door drocona op 28 november 2020 15:34]

De GTX780 was 450 Euro. Is aardig wat verandert in GPU land.
Ik kocht begin 2014 een 770 voor 298 euro. Ik schrik nog elke keer als ik naar de gpu prijzen kijk!
Incl. inflatie zou de 8800GTX die ik vroeger had nu ook zo'n €750 kosten. En dat was toen echt de high-end (de Ultra zat er nog boven, maar dat was een voorganger van de Titan kaarten). GTX970 heb ik 350-400 voor betaald.

Nu is de 3080 nog wel vergelijkbaar met de 8800GTX qua pricing dus (i.t.t. de 2000 serie), maar het valt mij gewoon op dat de series daaronder ook flink duurder worden.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 28 november 2020 16:50]

Ik heb mijn 1060 op release voor 289 gekocht dacht ik. Schrik me echt kapot van deze prijzen. Zelfs de "laagste" kaart uit een serie 400+?! Hoe moet een normaal persoon nog een beetje Cod/FIFA computertje kopen zonder kennis.

Het presede dat pc gaming duur is begint wel hard terug te komen zo.
Gewoon vroeger, de 2060 is niks vroeger aan. 1060, 960, 760, 660, 560, 460 etc.

De prijzen zijn gewoon belachelijk eigenlijk. Maar ja, als de GPU bakkers maar hun centen verdienen toch? :P
Tja, ik vergelijk het een beetje met automerken. Daar wordt een bepaalde type aanduiding vaak ook elke generatie een slagje groter en duurder en komt er op een gegeven moment een nieuw goedkopere type onder. Met andere woorden, je moet je niet blindstaren op de naampjes maar gewoon kijken wat je zelf een goede koop qua prijs en prestaties vindt.

Dat GPU's belachelijk duur zijn wil ik verder wel in meegaan hoor.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 29 november 2020 15:56]

Dat is precies het parallel wat ik zelf ook trek. Maar het is wel een moderne verschijning in de wereld van videokaarten. Er is een flink scherpe prijs stijging geweest de laatste paar jaar die niet overeen komt met inflatie of wat dan ook (dank u cryptocurrency (?)). Ook de budget kaarten laten erg lang op zich wachten als je echt max 250 euro wil uit geven.

Maar persoonlijk ben ik een 144hz gamert dus wat meer power wil ik wel graag hebben. Zeker nu ik nog met een 970gtx zit en meestal 2 generaties oversla begint het nu wel te dringen... Dan toch maar gaan sparen denk ik, want je wil toch de framepjes hebben.
Ja maar dat introduceren van goedkopere modellen is nou juist wat eigenlijk niet meer gebeurt. Het budgetsegment is weg en wat er nog van over heeft doet het niet echt top in prijs/prestatie oogpunt. Eerder waren de kaarten rond de 150 euro vaak de moeite wel waard, nu moet je naar de tweedehands markt voor budget kaarten.
Waarschijnlijk kostte een chipmachine om 28nm-chips te fabriceren ook niet zo’n godsvermogen als een EUV-machine voor 8, 7 en 5nm.
Wen er maar aan. Dit soort producten worden steeds duurder.
Als mensen het kopen. Sowieso is er natuurlijk inflatie geweest, maar blijkbaar worden ook eisen qua refresh rate en resolutie hoger, en het simpele feit dat mensen het ervoor over hebben.
Ik vind die hele 4K marketing hype zo overgewaardeerd. Voor zo ver ik weet onder de steam stats is 1080p nog steeds de norm, en 1440p is een klein groeiend groepje, laat staan 4K. Ik zie het meer als extra marketing om als reden te gebruiken de kaarten duurder te maken.

Overigens zijn hoge refreshrates heel normaal. Vroegah speelde men al Quake op een CRT monitor die prima 120hz of hoger aan kon. Dat de casual/console wereld er nu pas achter komt dat er meer is dan 60hz is vanuit mijn optiek hilarisch.
Yep ik speel veel spellen op mijn laptop gewoon op 1080p met een 950m onboard.
Lees hier nu de hele tijd over 4k wat niet werkt of allerlei sync issues met schermen.
Of het gezeur dat het allemaal nog niet leverbaar is en daarna zeuren dat de content er niet goed op draait.
Vroegah had je alleen de locale pc boer en die had nooit iets op voorraad helemaal geen high end kaarten.
Laatst de eerste farcry weer eens uitgespeeld dat was nog eens een game
"Vroeger" haalde een beetje crt monitor makkelijk 120hz en had 0 ms inputlag, daar Komen lcd schermpjes nu pas een beetje van in de buurt..
Die lachen zich rijk.
De 960 i.i.g. en alles daarvoor. Voor de 1060 weet ik het niet, maar van de 2000 serie weet ik wel dat NVIDIA de prijzen over de gehele linie heeft verhoogd.
de 2000 series was ook gewoon belachelijk geprijsd.

de huidige chips van de 3000 series zijn veel groter in size, ergo veel duurder om te maken.

dat de prijs nu juist lager is, bevestigd gewoon dat nvidia zichzelf erg dik heeft gespekt, en de consument een dikke poot heeft uitgetrokken met de 2000 series.

mja je blijft t zien...zolang er genoeg gekken zijn die €1000,+ voor een kaartje uitgeven blijft t alleen maar duurder worden. 8)7
Helaas wel maar de 2060 van 2 jaar terug was 379 dus dat scheelt niet heel veel.
Als je kijkt naar de scores even ervan uit gaan dat dit klopt heb je wel een nette kaart voor +-400.
De generaties ervoor(960/1060) waren wel goedkoper inderdaad maar aan de andere kant is dit een TI als er wellicht nog een een non ti komt die daar (400) ruim onder gaat zitten....

[Reactie gewijzigd door nervwrecker op 28 november 2020 15:46]

Inderdaad, voor de GTX670 heb ik destijds 420 betaald vlak na release.
Nou, ik heb vorig jaar met black friday de toen goedkoopste RTX2060super gekocht, en die was toen nog steeds zo'n 360 euro..
Er zijn dan ook andere instap modellen bijgekomen. 1030, 1050 e.d. Net als er bij processoren ook budget instap modellen zijn gekomen die ook geschikt zijn voor gaming. (3200G, Intel G serie)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 28 november 2020 15:35]

Precies, als je Fortnite wil spelen op 60FPS @ 1080p heb je echt niks bijzonders nodig. Dat mensen dan een 3080 kopen om hem op 4k 144fps met raytracing te draaien mag natuurlijk, maar dan moet je niet klagen dat GPUs duurder worden, het is een keuze die dure te kopen ;). (Overigens een keuze waar ik niks van zeg: Hobbies mogen geld kosten).
Die had je vroeger ook gewoon hoor, de 50 serie equivalenten bestaan al zeker meer dan een decennia.
Ik zal blij zijn als deze voor 400 te krijgen is, durf er eigenlijk niet eens op te hopen.
Kaart zou goed presteren als mining kaart. Best jammer weer voor de gamers. https://www.guru3d.com/ne...g-shows-good-results.html
Jammer dat ze mining niet de nek om draaien.

Ergste wat de hardware wereld is overkomen.
Die mining rommel is eigenlijk het ergste wat de wereld overkomen is , toch zeker als je naar de energieverkwisting kijkt puur voor het minen :( :( :(
Later worden al deze kaarten op de markt gedumpt ( met of zonder vermelding dat er mee gemined is). Wetende dat deze kaarten 24/7 hebben gedraaid, soms wel jaren lang. Denk ik dat er veel mensen na korte tijd teleur gesteld worden met een kapotte kaart.
Ik vraag mij eigenlijk af waarom men er altijd vanuit gaat dat minen slecht is voor een GPU. Zoals ik er naar kijk zitten er geen bewegende delen aan een videokaart, enkel de koeling die wel te vervagen is. Op welke manier loopt zo'n kaart schade op als hij jarenlang loopt te rekenen?
Het ergste wat de consument had kunnen overkomen bedoel je, AMD en nVidia spinnen er garen bij.
Zeker. Vond net op HWI :
"Een analist die schrijft voor Barron's, een Amerikaanse financiële publicatie, beweert dat Nvidia al minimaal 175 miljoen dollar aan Ampère-kaarten direct aan crypto-miners heeft verkocht. Als je een gemiddelde verkoopprijs van 1.000 dollar aanneemt komt dat uit op 175.000 kaarten."

HWI: https://nl.hardware.info/...n-gaat-naar-crypto-miners
Waarschijnlijk, is ook dat het probleem en niet het geneuzel met Samsung Yields, Corona en plotselinge hoge vraag die hun dure marketing afdeling niet zag aankomen. Jammer dat Nvidia en ook AMD, hier weer allerlei overmacht oorzaken bijhalen en niet gewoon de waarheid vertellen.
Je bedoelt dat de super 6% lager scoort t.o.v. de 3060ti.
Bedenk dat die cijfers niet alles zeggen. Nieuwe kaarten met nieuwe tech tegenover past gen = zuiniger met energie, betere optimalisatie. In dit geval ook nieuwere gen Tensor cores etc etc.
Hoewel de cijfers een goed beeld geven over de prestatiegehalte zijn er altijd veel verbeteringen backend doorgevoerd.
Ik denk niet dat dat hier bedoeld wordt.

Denk meer aan het befaamde BTW korting probleem waarbij mensen denken 21% korting te krijgen, maar dat is maar 17,35% korting op het originele incl.BTW bedrag.

Hier kun je ook zeggen dat als kaart A 6% langzamer is dan kaart B, kaart B niet 6% sneller is dan kaart A.
Helaas worden hier afgeronde percentages gebruikt en klopt het net weer wel als je het zo zegt.

30706 = 100%, dan 28980 = 94,379% (afgerond 94%)
28980 = 100%, dan 30706 = 105,996% (afgerond 106%)
Dus eigenlijk 5,621% trager en 5,996% sneller.
Niet verkeerd met dat prijskaartje!
We hebben echter niet zoveel aan dat prijskaartje/adviesprijs als de kaart niet leverbaar is (voor die prijs)...

Gezien de leverbaarheid van de AMD en Nvidia videokaarten en de CPUs van Nvidia, blijf ik nog wel even op de 'bunne', die 500 pond panda uit de boom kijken. Op dit tempo is straks zelfs de nieuwe Intel CPU uit tegen de tijd dat ik een volledig nieuwe generatie pc voor rond de adviesprijs kan aanschaffen...
Daarnaast, al komen er veel kaarten zullen de "miners" ook weer toeslaan. Deze kaart zou het goed doen in minen: https://www.guru3d.com/ne...g-shows-good-results.html
Ik dacht dat die hype nu wel over was, blijkbaar niet dus.
Naar wat ik begrijp wordt die weer aangewakkerd, het schijnt dat het weer profitable is geworden
Ik begreep van Linus dat er meer dan 250.000 van de nieuwe series kaarten naar de cryptominers gegaan zijn.

Want Nvidia had cijfers gepubliceerd van productie en verkoop kanalen.

Dus als die verzadigd zijn. Dan komen de kaarten vanzelf. Misschien dat de 3060 minder interessant is voor miners? Dan komt er tenminste iets...
Werd mining maar de nek om gedraaid.
Ziet er goed uit. Hopelijk is ie een beetje verkrijgbaar, maar ik vrees het ergste. De kaarten onder de 500 euro gaan veel harder dan die boven, net als met smartphones.

Ik denk dat je pas realistisch gezien een 3060Ti/ RX 6700 kan kopen in de zomervakantie met "vandaag besteld, morgen in huis". Ik doe echter maar een gok.
Iets langzamer dan de RTX 3070, wat verrassend.. Wel iets betere prijs/prestatieverhouding als hij dicht bij de adviesprijs kan blijven.. :O

Leverbaar april 2021.. :D
of direct leverbaar indien je 600€ betaald...
Volgens mij is de die behoorlijk groter en ingewikkelder geworden, als de kaarten daadwerkelijk te duur zouden zijn zou er echt wel een nieuwe partij de markt betreden.

Er zit tegenwoordig gewoon veel meer op zo een kaart zowel geheugen als cores zijn groter dikkere powerplane etc de series schuiven gewoon elke 2 generaties door.
Daarom is er nu ook een 3090.

Maar goed het is nu ook even afwachten wat er gaat gebeuren zodra de voorraden toenomen en de markt verzadigd is, uiteindelijk zullen amd en nvidia deze generatie elkaar moeten beconcurreren om marktaandeel te winnen/behouden.
Ik ga ervanuit dat de prijzen over 6 maanden als een plumbpudding in elkaar stort.

Simpelweg omdat de markt sneller verzadigd is voor hele generatie gamers is de 970 nog steeds voldoende deze kaart is al 5 jaar oud,

970/1060/1660 /3050 allemaal ruim voldoende voor 70% van de gamers welke op 1080p draait

/1080/2060/2070/2080 1440p 144hz spelers.

2080s/2080ti/3070/3080 4k

En de 3090 voor 8k e-penis.

En hoeveel mensen gaan uiteindelijk 800 euro voor een gpu uitgeven.
Maar ik klaag niet hoor ik draai nog steeds prima op mijn gtx1080 van voor de mining craze op 1440p en zal pas overstappen naar een nieuwe gpu als oled 4k 144hz 27" onder de 1000,- euro kost pas dan heb ik een reden tot upgraden.

[Reactie gewijzigd door TRAXION op 28 november 2020 18:54]

Een 980ti voor 1440p, I don’t think so.

Je bedoelde denk ik dat die 2060 hoort te staan waar je die 980ti hebt geplaatst.

Zeker enige aangepaste 2060, dus niet de FE die geen hond zou kopen, maar bijv een super versie of een oudere overclockte versie zoals van Asus en die 980ti is net iets beter zo niet iets slechter dan een 1660(ti).

Zoveel systemen aangepast, gebouwd etc, geen twijfel over mogelijk.
980ti is sneller dan een 1070 op 2k door de bredere membus.

Of ik ben gewoon in de war dacht dat de 980ti een bredere geheugenbus had.

Maar goed nvidia heeft ook wel zoveel aanbod en de 20 serie heb ik links laten liggen dus onderschatte de 2060, anyways de opzet van mijn post lijkt me duidelijk.

Om een anologie te maken met de autobranche een normale auto blijft 20k kosten instap maar je kan tegenwoordig ook een auto kopen voor 2 ton of zelfs 2 miljoen.

Simpelweg zeggen dat de prijzen hoger worden is niet realistisch.

Initieel kwam de 980ti wel als 1440p kaart uit naar mijn idee maar misschien ook wel omdat er niet beter was toendertijd.

Toen de 10xx serie uitkwam heb ik alles daarvoor eigenlijk achter me geladen omdat de 10xx een leap was net als nu met de 30xx daarvoor waren het enkel iteraties.

[Reactie gewijzigd door TRAXION op 28 november 2020 18:57]

Wat leven we toch in een mooie tijd qua techniek en vooruitgang.. Als je terugkijkt naar 20 jaar geleden dan hebben de knappe koppen toch wel enorme stappen gemaakt.