Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN biedt 'binnenkort' e-sim aan voor consumenten

KPN-consumentenklanten kunnen 'binnenkort' een e-sim afnemen bij de provider. Dat bevestigt een KPN-woordvoerder aan Tweakers. Een exacte datum werd nog niet genoemd. Bij KPN-dochter Simyo wordt e-sim sinds februari ondersteund.

Voor de komst van e-sim heeft KPN een pagina op haar site staan, waar staat dat klanten 'binnenkort' bij de provider voor e-sim kunnen kiezen. Een KPN-woordvoerder bevestigt dat de provider aan e-sim-ondersteuning voor particulieren werkt en dat het de uitrol hiervan 'aan het voorbereiden' is. De e-sim-pagina is hier volgens de woordvoerder onderdeel van en moet klanten 'alvast laten oriënteren' op de digitale simkaart.

Volgens de pagina kunnen klanten e-sim met de MijnKPN-app downloaden, op deze manier wordt het abonnement ook geactiveerd. Bestaande klanten kunnen de e-sim via deze app daarnaast kosteloos aanvragen. Nieuwe klanten moeten de optie krijgen om direct voor e-sim te kiezen. Voor het gebruik van e-sim via de MijnKPN-app is wel een KPN ID-account vereist. KPN gaat volgens de pagina alleen abonnementen ondersteunen, waarbij belminuten verplicht zijn. Een data-only-abonnement wordt volgens de site 'nog' niet ondersteund, en prepaidkaarten evenmin.

T-Mobile was augustus vorig jaar de eerste provider die e-sim aanbood in Nederland. Bij Vodafone en Simyo is het sinds dit jaar mogelijk. Het is voor het eerst dat KPN bevestigt aan e-sim-ondersteuning te werken voor consumenten. De provider gaf in mei wel aan 'medio 2020' e-sim te willen aanbieden, maar die informatie werd gegeven op een pagina voor zakelijke klanten. KPN-klanten met een Grootzakelijk-abonnement kunnen inmiddels een e-sim aanvragen. Tweakers schreef eerder een achtergrondartikel over e-sim.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

01-09-2020 • 12:17

155 Linkedin

Submitter: Alpha89

Reacties (155)

Wijzig sortering
Ik vind de ontwikkelingen rond de eSIM nogal zorgwekkend. Vele zullen het niet weten, maar de eerste mobieletelefoons hadden een "eSIM". De abo informatie zat op een vaste flashchip in het toestel die werd geleverd door de netwerkoperator. Dat wil zeggen dat je afhankelijk was van je netwerkoperator voor je toestel, dus je had niet veel keus. Daarom is er gekozen om die twee van elkaar te scheiden, de consument moest zelf kunnen kiezen welk toestel hij gebruikt op welk netwerk.

Dit heeft ertoe geleid dat wij hier in Europa destijds een explosie aan innovatie mee hebben gemaakt. In Amerika konden ze alleen toekijken hoe wij hier in Europa steeds betere en kleinere toestellen kregen van Nokia, Ericsson en zelfs Motorola terwijl zij vastzaten aan blokbeesten van hun providers. Bij ons was die macht van de providers doorbroken dus hadden wij er geen last van.

Met de eSIM verschuift die macht weer, van de providers naar de fabrikanten. Alhoewel de eSIM zelf gestandardiseerd is, de loader is dat niet. Iedereen is vrij om zelf een mechanisme te bedenken om de informatie van de eSIM in zijn toestel te krijgen. In theorie heeft de fabrikant dus de macht om te selecteren wie er wel op zijn toestel mag en wie niet.

De eSIM bestaat al een tijdje, maar er was flink wat weerstand. De reden is omdat het voorstel kwam vanuit Apple. Providers hebben ook letterlijk gezegd dat ze in principe niet tegen een eSIM zijn, maar wel als het vanuit Apple komt. Apple staat er bekend voor dat ze hun platform afschermen en absurde commisies vragen. De angst is dat Apple op een gegeven moment providers ook gaat dwingen om te verkopen via zijn eigen kanalen onder zijn eigen voorwaarden.

Daarmee geef je dus de fabrikant (niet alleen Apple) een hoop macht over welke provider op het toestel mag en onder welke voorwaarden. Dat vind ik als consument een zeer zorgelijke situatie. De hoop is dat via nationale wetgeving en het liefst zelfs via de EU hier een stokje voor wordt gestoken. De hoop is zelfs dat dit actief en niet reactief gebeurt, maar ik ben bang dat er pas iest aan wordt gedaan op het moment dat het fout gaat.

/EDIT:

Apple wordt hier als voorbeeld aangehaald, maar het had net zo goed ook een andere kunnen zijn, zoals Huawei. Stel Huawei heeft een contractdispuut met KPN over het netwerk. Huawei update hun toestellen waardoor de eSIM's kan KPN niet meer werken. Ik kan me zo 1000 + 1 voorbeelden bedenken van machtsmisbruik vanuit de fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 1 september 2020 14:57]

Kwestie van bij wet vastleggen dat het open moet zijn voor ieder provider. De lock-in had je vroeger ook met telefoons die alleen sims van je eigen provider accepteerde.

Ik vindt eSIM ideaal. Op vakantie buiten Europa gewoon online even een lokaal abonnement downloaden en goedkoop internetten.
Ik citeer:

"Dat vind ik als consument een zeer zorgelijke situatie. De hoop is dat via nationale wetgeving en het liefst zelfs via de EU hier een stokje voor wordt gestoken. De hoop is zelfs dat dit actief en niet reactief gebeurt, maar ik ben bang dat er pas iest aan wordt gedaan op het moment dat het fout gaat."
Daarmee geef je dus de fabrikant (niet alleen Apple) een hoop macht over welke provider op het toestel mag en onder welke voorwaarden. Dat vind ik als consument een zeer zorgelijke situatie. De hoop is dat via nationale wetgeving en het liefst zelfs via de EU hier een stokje voor wordt gestoken. De hoop is zelfs dat dit actief en niet reactief gebeurt, maar ik ben bang dat er pas iest aan wordt gedaan op het moment dat het fout gaat.
Volgens mij worden consumenten al standaard beschermd voor dit soort fratsen van fabrikanten. Een fabrikant kan niet zomaar een primaire functionaliteit verwijderen zonder consumenten te compenseren.
Doen ze dat wel krijgen ze enorme hoeveelheid slechte PR en is dat eigenlijk gelijk aan commerciële zelfmoord. Buiten alle maatregelen uit van de verschillende (EU) organisaties, waakhonden etc.

Trouwens wat jij nu omschrijft kan nu ook al gewoon met een OTA update. Zal ook in de huidige software genoeg mogelijkheden zijn om een ID van een provider te blocken.

Wat betreft het Apple verhaal. Dat is buiten het e-sim gebeuren ook al vroeger gebeurd met de eerste Apple telefoons waar providers een commissie moesten betalen en Apple eisen stelden om hun toestellen op het netwerk te laten. Geen idee of dat nu nog geldt, zou me niks verbazen.

[Reactie gewijzigd door F-I-X op 2 september 2020 10:42]

Volgens mij worden consumenten al standaard beschermd voor dit soort fratsen van fabrikanten. Een fabrikant kan niet zomaar een primaire functionaliteit verwijderen zonder consumenten te compenseren.
Je hebt het over algemene consumentenrecht en dat klopt, maar dit heeft daar niks mee te maken.

Nou moet ik weer het voorbeeld van Apple aanhalen. De loader van Apple is nu open, de provider moet een app maken waarmee hij/zij de esim data kan inladen.

Stel Apple vind dat de app van KPN niet voldoet aan zijn voorwaarden. En gezien de huidige omstandigheden is dat ook zo gebeurd. Bijvoorbeeld de app van Floatplane is zomaar verwijderd uit de app store met de melding dat de app niet voldoet, maar de ontwikkelaar had geen idee waarom. Nadat ze door meerdere hoepels moesten springen zijn ze uiteindelijk na maanden in contact gekomen met iemand bij Apple en die zei: "Oh, foutje van ons, hier je app is goedgekeurd". Wat ik wil zeggen, die app is zo en zomaar verwijderd. Als de app weg is kan je ook de eSIM niet laden, pech. Dan krijg je een hele juridische circus want Apple kan zeggen dat het hun gaat om de app en dat de eSIM bijzaak is, maar ondertussen kan KPN geen eSIM's laden. Jij kan als consument wel zeggen dat jij je eSIM wil laden, maar goed dan wordt het kastje muurtje, Apple zegt even leuk: "Ja maar mijnheer, KPN heeft zijn app niet op orde dus moet je bij hun zijn". Weet je wat er dan gebeurt? 2 weken herroepingsrecht, terug met die hap en naar een andere provider.

Zo kan je als fabrikant een provider (hoe groot dan ook) helemaal kapot maken.

Nog een voorbeeld is, stel in de toekomst sluit Apple die loader en is Apple de enige die nog eSIM's kan laden. Dat laden gebeurt via de app store en om een abonoment te kunnen op een Apple toestel moet dat via de app store en betekent dat dus 30% commissie afdragen.

In beide gevallen bestaat de primaire functionaliteit nog steeds, maar als je de voorwaarden leest dan kom je er achter dat het gaat om een dienst die eraan is gekoppeld en die dienst is veranderd. Je hebt als consument nog als provider geen poot om op te staan.

Daarom zou ik het fijn vinden als het wettelijk wordt vastgezet dat ze voor consumenten aansluitingen verplicht zijn om een standaard loader aan te bieden die open is voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 2 september 2020 12:32]

Het gaat in jouw voorbeeld om de software van het besturingssysteem, die het gebruik van programma's/laders van KPN zou kunnen blokkeren. Dan gaat het toch niet zozeer om de fabrikant van het toestel, maar om de partij die het besturingssysteem maakt? En alleen bij Apple is het mogelijk om programma's van derden te blokkeren. Dus verreweg de meeste telefoons hebben hier geen last van, ook niet als de bootloader geblokkeerd is.

Dan is er nog blokkade door middel van hardware. Dit kan elke fabrikant inderdaad doen. Maar welk belang heeft een fabrikant daarbij? En dit kan hij toch net zo goed doen door bepaalde fysieke simkaarten te blokkeren?

Verder ben ik het wel met je eens dat al dit blokkeren wettelijk verboden moet zijn. Ik vraag me alleen af of dit gevaar zich op korte termijn zal voordoen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 2 september 2020 17:24]

Dus verreweg de meeste telefoons hebben hier geen last van, ook niet als de bootloader geblokkeerd is.
Daar ben ik het niet mee eens. Met het Oosten en Afrika erbij is Android inderdaad groter maar in Europa hebben ze toch een goeie 40% en in Amerika hebben ze een goeie dominante positie.
Maar welk belang heeft een fabrikant daarbij?
Neem de voorbeelden die ik heb aangehaald. Apple die 30% wil, Huawei die een dispuut heeft met KPN.
Veertig procent in Europa? Ik denk eerder twintig of minder, het gaat nogal op en neer:
https://www.mobileworldli...t-rises-driven-by-samsung

Huawei kan programma's van derden niet blokkeren. Apple kan het inderdaad wel doen. Maar de rest niet, zoals het er nu voor staat. Apple blokkeert zo veel dingen die voor anderen wel belangrijk zijn, maar gelukkig is dat toch een beetje een niche, in elk geval niet genoeg om algemene ontwikkelingen tegen te houden. Maar ik ben het nog steeds met je eens dat zulke blokkades absoluut verboden moeten worden. Ben alleen voorlopig niet super bezorgd in de praktijk. Apple-gebruikers kunnen altijd al heel veel dingen niet die wij wel gewoon kunnen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 2 september 2020 23:46]

Njah dat soort data is maar beetje gis werk van analisten aangezien nog Samsung nog Apple die data bekend maken. Webcounter data is toch een stuk betrouwbaarder.

https://gs.statcounter.co...-share/mobile/netherlands
Huawei kan programma's van derden niet blokkeren.
Dat kunnen ze zeker wel, zeker nu ze van de Play services afstappen. Wat jij wil zeggen is dat een Handige Harry z'n toestel kan rooten en eromheen kan komen, maar Jan Modaal heeft daar niks aan. Bootloader locks zijn nog steeds een ding overigens.
Statcounter lijkt mij juist niet betrouwbaar. Hangt heel erg af van wie er toevallig die troep op zijn site heeft geïnstelleerd. En sowieso ging het om Europa, niet Nederland. Maar goed, daar gaat het niet om.

Huawei kan geen programma's blokkeren: net als bij andere telefoons kun je gewoon programma's van derden installeren. Geen root-toegang voor nodig. We mogen ons gelukkig prijzen met het feit dat het overgrote deel van de telefoons een open besturingssysteem heeft, waardoor kwaadwillenden niet zomaar onze vrijheid kunnen afpakken om meuk te draaien op onze eigen telefoon. Gesloten bootloaders zijn inderdaad wel een dingetje—zou wat mij betreft ook verboden moeten worden—, maar dat is weer een andere quaestie.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 3 september 2020 00:45]

We hebben het hier niet over apps maar over OS functionaliteit. Je kan installeren wat je wil, als Huawei zijn loader zo maakt dat het bepaalde providers kan weren dan heb je er nog niks aan.
Mijn angst voor de e-sim is inderdaad een werkende telefoon. Ik moet bereikbaar zijn voor mijn werk. Valt mijn telefoon kapot dan doe ik mijn sim desnoods tijdelijk in de telefoon van mijn vrouw totdat ik een andere telefoon ter beschikking heb. Hoe zit dat me e-sim. Hoe snel heb je je nummer over gezet op een andere e-sim telefoon? En ben je weer bereikbaar?
De meeste telefoons die nu e-sim ondersteunen zijn effectief dual sim telefoons en hebben ook een slot voor een nanosim.

Afhankelijk van de situatie zal een werkgever moeten afwegen of je een esim of een fysieke sim krijgt. Of hier zelf rekening mee houden als je die keuze privé voorgelegd krijgt.
offtopic:
De andere factor die meespeelt in de situatie die je beschrijft is natuurlijk hoe snel je weer over een werkend toestel kunt beschikken als 'ie daadwerkelijk kapot valt. Dat zal ook niet altijd hetzelfde zijn.


Tmobile rekent 5 euro voor een nieuwe esim, hoe snel je die vervolgens precies hebt weet ik niet. Kan dus wel zijn dat als je daarna naar je 'eigen' toestel terug wilt, dat je nog een keer moet betalen.

[Reactie gewijzigd door epoman op 1 september 2020 15:00]

Ik ben een ervaringsdeskundige met e-sim van t-mobile: deze kost bij eerste aanschaf 5 euro. Daarna mag je 2x per jaar gratis een nieuwe aanmaken. Dat is kwestie van minuten in het portal van t-mobile.
Dat dit moest was wel een verassing: ik wilde eigenlijk mijn e-sim van mijn kapotte iPhone SE overzetten naar mijn nieuwe iPhone SE. Apple ondersteunt dat in principe wel, maar t-mobile dus (nog) niet.
Ik snap niet hoe dat zo moeilijk kan zijn.

1. Beëindig sim 1.
2. Activeer nieuwe e-sim op nieuwe telefoon.

Wellicht denk ik te makkelijk, maar goed.
Tmobile rekent 5 euro voor een nieuwe esim, hoe snel je die vervolgens precies hebt weet ik niet. Kan dus wel zijn dat als je daarna naar je 'eigen' toestel terug wilt, dat je nog een keer moet betalen.
Klopt, naar eerdere berichtgeving moet je dan inderdaad opnieuw betalen. De code die je krijgt voor het activeren van de e-sim is nl. slechts één keer geldig, bij T-mobile dan toch.
Een eSIM van T-mobile is een QR code wat online in de portal (particulier en zakelijk) kunt genereren/opvragen, de kosten zijn idd ongeveer 5 euro.

Dus als je telefoon kapot is, kun je tegen betaling, makkelijk en snel een nieuwe eSIM aanvragen.

*Zakelijk kun je de QR codes/eSIM's ook laten toesturen per post en activeren wanneer je ze nodig hebt.
Dit soort kosten vind ik compleet bezopen. Dat een fysieke simkaart geld kost snap ik maar een digitaal gegenereerde QR code... Dit is hetzelfde als aansluitkosten... Wat sluit je aan dan? Er is geen rj11 of glasvezel bij een mobiel abonnement.
Ben ik helemaal met je eens. Ze sluiten helemaal niks aan, want als je de eSIM zakelijk koopt moet je hem zelf activeren en koppelen aan een telefoonnummer.

Makkelijke manier om geld te verdienen....
Wat nog gekker is , is het feit dat ik al wel eens voor verschillende providers een nieuwe sim kaart moeten aanvragen heb voor familie (defect, verloren, ...) en in ieder geval bij de abonnementen werd deze steeds volledig gratis toegestuurd met de post !!!!!!
Ik heb alleen maar ervaring met Simyo, bij hun is dat een kwestie van de simyo app installeren en inloggen. Hoe de rest het doet weet ik niet.
Klinkt goed, alleen heb je dan wel wifi nodig.
Dat zijn van die praktische "what ifs" waar je nooit uit komt. Voor elke "what if" heb je wel een tegen argument of een tegen "what if".

Bijvoorbeeld, hij zei: "telefoon van mijn vrouw", dus mag ik ervan uitgaan dat er al een simkaart met abo zit in het toestel van zijn vrouw.

Nog een what if. Wat als het toestel in water valt met de simkaart?

Dit soort argumenten zijn oneindig dus heeft het geen nut.
Ik denk dat de situatie 'telefoon stuk, ik moet snel weer bereikbaar zijn' onderschat. Ik zeg maar wat: je bent op vakantie, je telefoon valt stuk. Je kan prima eender welke winkel binnenstappen om even een goedkoop nieuw toestel op te pikken... maar dan? Zoeken naar ergens een wifi hotspot blijkbaar.

Je schildert het nu af als een achterlijk vergezocht, maar dit is echt het tweede meest voorkomende scenario waarin je je simkaart zou wisselen (na het aankopen van een nieuwe telefoon)

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 september 2020 15:47]

Vraag je de winkel toch ff of je van hun wifi gebruik mag maken. Of je gaat ff naar een Starbucks, etc... Nogmaals, oneindig.
Er valt zeker om heen te werken, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik vind het nogal bizar dat je niet erkent dat die esim dus een echt kritiek zwak punt heeft in vergelijking met een gewone sim: je MOET al een verbinding hebben vooraleer je met een netwerk kan verbinden. Waar een setup vroeger 100% standalone was, ben je nu plots afhankelijk van een andere setup. Dat is een beetje alsof de iPhone eerst standalone werkte, en je nu plots na een update de setup enkel via iTunes op je laptop kan doen: belachelijk, toch?

Ik voel plaatsvervangende schaamte voor de providers (via de GSMA) en telefoonmakers omdat ze dit nieuwe systeem, dat 'de toekomst' moet zijn, zo slecht geregeld hebben. Waarom hebben ze niet gewoon gezorgd dat het een instelling in je settingsapp is, waar je een code invult of scant via QR. Pure luiheid en onkunde dit.
Als je zo redeneert kan je ook weer gaan eisen dat een simkaart standalone zonder telefoon moet werken. Aan alleen een simkaart heb je ook niks, best een kritiek punt.

Voor het opzetten van een nieuwe telefoon heb je vaak ook data nodig trouwens. Wat als je sim geen data enabled heeft, en je hebt eerst wifi nodig om de boel op te zetten en data bij te kopen.

Daarnaast is e-sim nu vooral als 2de sim naast de normale simkaart, als dualsim optie. Dus een fysieke sim in je telefoon stoppen kan altijd.

Mijzelf bekruipt een gevoel dat jij vooral naar problemen zoekt. Zo is het misschien niet bedoelt, maar zo komt het op mij tenminste over. Ik vind e-sim prima als dual sim zo breder ondersteund wordt, want dual sim is voor mij nu een dealbreaker, e-sim is daarbij goed genoeg.

Ook via wifi een abbonement kunnen kopen in nieuwe landen zonder een fysiek kaartje te halen, heerlijk. Als je je fysieke sim kwijt bent (telefoon gestolen bijv.) kan je je abbonement nu makkelijker op een nieuw toestel gebruiken.
Als je zo redeneert kan je ook weer gaan eisen
Het werkt al sinds de jaren 80 zo: sim + telefoon = go.

Maar nu met esim is het dus telefoon + esim code + OS dat ondersteund wordt door de provbider + app van de provider + wifi om te activeren = go.

Echt absurd hoe mensen die enorme achteruitgang niet inzien moet ik zeggen...
Daarnaast is e-sim nu vooral als 2de sim naast de normale simkaart, als dualsim optie
Euh, nee, dat esim telefoon nu ook een simslot hebben is enkel omdat esim nieuw is, de toekomst is 100% esim.

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 september 2020 16:51]

[...]
Het werkt al sinds de jaren 80 zo: sim + telefoon = go.
Ja, op gsm-netwerken. Maar cmda was altijd een ander verhaal: bij bijv. Verizon was alles gekoppeld aan je huidige telefoon omdat ze geen simkaarten gebruikten (later met 4G wel, maar daarvoor dus niet).
Maar aan de andere kant, als je je telefoon met een gewone sim op een manier laat vallen dat je er niet meer bij kan (een put, het water, whatever), dan kan je ook niet bij de sim en is de enige manier om weer bereikbaar te zijn om vanaf je vakantieadres naar huis te reizen en te wachten op de post.

Met een e-sim hoef je alleen maar even wifi te zoeken. Dat kan je tegenwoordig bijna overal wel vinden.
je hebt daar altijd nog, vrouw / kinderen met een telefoon die vast wel als hotspot kan werken, een hotel of een mcD met wifi etc.

en zo achterlijk of vergezocht zijn z'n redenaties niet,

hoe zit dat nu precies met een beetje waterschade en je simkaart die ermee gestopt is - een e-sim kost je 5 tot 15 minuten EN een werkende wifi verbinding, een normale simkaart kun je vermoedelijk niet eens krijgen in het buitenland.
Of een andere simkaart
installeer hun app op de telefoon van je vrouw, log in, en download je e-sim.
In theorie is de angst ook een oplossing. Stel dat je simkaart stuk gaat - vaak genoeg gezien - als de esim goed werkt dan is dat geen probleem meer.
Via Simyo en s20 was het zonder vertraging. App geinstalleerd, esim opgevraagd en direct op oude telefoon met simaart bericht dat die simkaart was gedeactiveerd. Kon direct gebruik maken van de esim. Scheelt een simkaartslot, handig voor vakantie.
Daar heb je een goed punt. Ik heb zelf sinds een jaar een T-Mobile e-sim voor mijn werk, helaas was mijn telefoon vorige maand kapotgegaan en heb ik een nieuwe gekregen. Jammer genoeg was ik mijn e-sim daarmee kwijt. Via mijn T-Mobile kon ik wel een nieuwe sim aanvragen, een QR-code, waarmee ik de sim weer op mijn telefoon kon zetten. Echter kon ik deze sim alleen laten activeren in een T-Mobile winkel, wat voor mijn omslachtig is omdat de dichtstbijzijnde T-Mobile winkel midden in Rotterdam is en dat kost mij minimaal een dik half uur om daar überhaupt te komen.
Je scant de qr code van het esim kaartje van je provider op je nieuwe telefoon (die wel esim moet ondersteunen) en dat is het.
Nee, eenmaal weg is ook weg. Dit was in ieder geval zo bij T-Mobile. 2 maal geprobeerd, 1ste keer fout, toen 24 uur wachten voordat ik een nieuwe e-sim kon aanvragen. Sinds die tijd gewoon een fysieke sim.
Tis maar werk hoor.
Ja, inderdaad het zal mij een zorg zijn (ik werk in de zorg)
Simpel op die andere telefoon kan je je simpelweg registreren met je (oude) e-sim gegevens. Dus direct na registreren toestel weer online! Net als een nieuwe iPhone je hoeft helemaal NIETS over te zetten, ook geen simkaart. Aanmelden met je ID is voldoende!

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 1 september 2020 18:46]

Dat klinkt makkelijk en snel. Dat wist ik dus niet.
Alhoewel er dus bij bepaalde providers nog wel ogen en haken aanzitten. Maar dat zal zich later wel uitkristalliseren.
Bedankt allen voor de discussie en uitleg.
Je zal dan je 06 nummer weer om moeten zetten naar een fysiek simkaart nummer.
Waarom kost het voor de providers zoveel tijd om e-sim aan te bieden? Het zit toch al een tijdje in smartphones?
Het hele proces is ingericht op de eigen SIM kaart, dus altijd een unieke identificatie die je op een kaartje plakt en meestuurt.
Opeens moet dat proces anders kunnen met behoud van het oude proces, en dat moet van IT tot winkel tot account manager ingericht worden, en getest worden.
Dat testen alleen al kost een eeuwigheid bij KPN (maar ze beloven daar wel stabiliteit tegenover).
En er is nog een veel belangrijkere andere reden, en dat is controle. Door de fysieke simkaart zit er nu nog een overgangsperiode tussen de bestelling van je abonnement en het daadwerkelijk uitleveren van de betreffende simkaart. Dit is nu nog een drempel tijdens het overstap proces waardoor sommige mensen misschien af zien van een overstap.
Met e-sim kun je in principe binnen een paar minuten wisselen van abonnement en provider. Je kunt je voorstellen dat providers niet al te happig zijn op deze flexibiliteit. Zij willen je nu juist zo lang mogelijk binnen houden als klant.
Het verhaal van e-sim was dat je sneller en makkelijker van provider kon wisselen wereldwijd.

Zo ver is de fysieke sim nog steeds makkelijker. Op reis ging ik direct een lokale simkaart halen en klaar. Zelfs binnen Europe voordat je mocht roamen.

Misschien moet er weer ‘regelgeving’ komen om het makkelijker te maken voor de consument. Net als toen providers verplicht je nr binnen een dag moeten overdragen naar je nieuwe providers bij overstappen. :?

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 1 september 2020 13:22]

Dan zouden ze ook direct een verbod op een contractduur kunnen zetten bij een sim-only.
Volgens mij moet je bij alle esim providers een contract hebben en werkt het niet met prepaid abonnementen. Dus hoe makkelijk is het overstappen nog wanneer je telkens 2 jaar vast zit aan een contract?
Juist bij een contract moeten providers tegenwoordig het overstappen niet meer bemoeilijken. Vroeger had je de kans om een periode dubbel te betalen aan je “oude” en “nieuwe” abonnement.
Een verzoek tot portering is een impliciet verzoek tot beindiging van het contract. Als dat in een initieele contractsperiode is dan kan de latende partij een afkoopsom hanteren.
Er zijn nu ook e-sim providers specifiek gericht op roaming. Dan kun je op je iPhone dus een data-only e-sim laden voor als je in Amerika bent. Dan kun je je eigen nummer gebruiken voor SMS en spraakoproepen.

Voorbeeldje:
https://esimdb.com/usa/airalo

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 1 september 2020 13:27]

Daar betaal je echter wel meer voor dan wanneer je op reis een willekeurige provider kiest. Net even NL opziet opgezocht of de sim kaarten die ik de vorige keer in de VS heb gekocht.
Daar betaal je echter wel meer voor dan wanneer je op reis een willekeurige provider kiest. Net even NL opziet opgezocht of de sim kaarten die ik de vorige keer in de VS heb gekocht.
je betaald altijd extra voor gemak. :)

net zoals ik altijd een X bedrag betaal voor het gemak van zo'n Mifi device in Japan voor 3 weken. (kost in weze niet heel veel, voor onbeperkt snel internet)
Slecht argument. Klanten zijn niet meer honkvast en stappen het liefst vaak over van zorgverzekeraar, energie leverancier en internet provider. Vaak zit je aan een jaarcontract vast maar maandcontracten worden steeds gewoner. Flexibiliteit is wat de klant wenst.
Je noemt het een slecht argument en dan geef je redenen waarom "providers niet al te happig zijn op deze flexibiliteit". KPN wil klanten houden. Als een overstap naar een provider enkele minuten duurt stap ik altijd over naar de goedkoopste.
Precies, de concurrent die wel naar de klant luistert wint dus.
Je kunt het als bedrijf niet eens zijn met flexibiliteit maar als de techniek bestaat zal het ook gebruikt gaan worden.
Uhh nee dat is nooit waar. Providers verschillen meer van elkaar dan alleen op basis van prijs. Dat jij overstapt op basis van prijs moet jij weten. Maar dat zal niet iedereen doen. Kwaliteit en zekerheid is ook wat waard.
Wat de klant wenst: ja.

Wat KPN wenst: nee. Kpn is het bedrijf, dus het is wel een goed argument
Een bedrijf draait toch op zijn klanten?
Geen klanten betekent geen omzet.
De klant is koning is een bekend spreekwoord en nog waar ook.
Die koning laat zich regelmatig foppen en slecht informeren - of is gewoon lui. Dat de consument als vanzelf zijn eigen weloverwogen belang als logisch uitgangspunt neemt en daarmee verandering in bedrijven afdwingt is een mythe en gewoon niet waar. Soms gebeurt dat wel en soms niet. Er zijn voorbeelden te over van markten die dramatisch falen, niet het belang van klanten dienen en van consumenten die zich totaal irrationeel gedragen.

De werkwijze van een bedrijf speelt dus net zozeer een rol als de motieven en belangen van consumenten en als telecombedrijven liever een barrière opwerpen in de flexibiliteit van hun klanten kan dat het uitblijven van e-sims prima verklaren.
Waarom bieden veel andere landen e-Sim dan wel aan?
Daar zouden bedrijven als KPN immers dezelfde argumenten kunnen aanvoeren.
Dat gebeurt dus niet.
Flexibiliteit is wat de klant wenst.
En dit is mede wat het juist wel een goed argument maakt, het is niet wat het bedrijf wenst. KPN wil zoveel mogelijk klanten trekken en behouden, en het wegvallen van die drempel bij het overstappen helpt niet.
Zit al een kleine 6jaar bij dezelfde provider maar moet ook wel toegeven dat het een hele aardige provider is die me netjes opbeld met de vraag of ze kosteloos me abbo van 2gb naar unlimited mogen zetten (4y back). Kan elke maand opzeggen maar daadwerkelijk nog nooit de behoefte aan gehad
Het vervelende is dat het merendeel van de energie, zorg en internet klanten NIET over stapt.

"Bijna één op de vijf huishoudens – bijna 1,6 miljoen van de 8 miljoen huishoudens - is tussen april 2018 en april 2019 overgestapt van energieleverancier." https://www.acm.nl/nl/pub...everancier-afgelopen-jaar

80% stapt niet over, ik ken mensen die nog steeds bij hun energie leverancier zitten van 10 jaar terug. Vraag niet wat ze betalen, je schrikt je een ongeluk.

Vergelijkbare cijfers zie je in alle soorten verzekeringen, internet aansluitingen etc. Er is 20% van de bevolking die gewoon nooit overstapt.

"Toch is één op de vijf Nederlanders nog nooit overgestapt van leverancier of verzekeraar voor vaste lasten." https://www.pricewise.nl/blog/aantal-overstappers-neemt-toe/

Nou geef ik toe dat de meesten hier vaste overstappers zullen zijn, maar helaas zijn we zeker niet de norm :(

[Reactie gewijzigd door belal op 1 september 2020 15:52]

In tijden van crisis zou je denken dat mensen ook wel op het geld letten.
Je kunt zo honderden euro’s besparen bij elkaar opgeteld.
Beetje vreemd dat je wel voor een Bonus aanbieding naar de supermarkt rent maar de rest laat liggen.
Ik stap niet ieder jaar over van internet provider maar wil wel de korting hebben (bv die nieuwe klanten krijgen) en die krijg ik ook.
Ja maar ze willen ook dat de klanten van anderen makkelijk overstappen naar hun dienst toch?

Dan lijkt het me JUIST dat je een eSim aan moet bieden zodat iemand snel en makkelijk klant kan worden.
Heb je hier een bron van? Ik kan het me namelijk absoluut niet voorstellen dat iemand niet van telecomprovider wil wisselen omdat ie een simkaart moet omwisselen.
Als je nou je telefoonnummer kwijtraakt of dagen niet bereikbaar bent, dan snap ik het wel, maar om het omwisselen van een stukje plastic, nee, ik kan me niet voorstellen dat dit meespeelt.
Onzin vanwege 2 redenen.

1. Als je de overstap in een winkel regelt dan krijg je direct een nieuwe simkaart mee. Als de de overstap online regelt wordt de simkaart binnen een dag opgestuurd. Je hebt het over overstappen dus ik ga ervan uit dat je nummerbehoud bedoelt. De afhandeling van nummerbehoud duurt ongeveer 10 dagen. Dat wil dus zeggen dat je je nieuwe simkaart al in je bezit hebt voor je abo wordt overgezet.

2. Als je je abo verlengt dan krijg je ook een nieuwe simkaart.
De beperking bij porteringen is niet de SIM maar het porterings process (van de latende partij). Die SIM heb je meestal de volgende dag in huis, de latende partij neemt meestal meer tijd om de boel te controleren en de portering goed te keuren/de eerstvolgende porteringsdatum te bepalen. Met een fysieke SIM kan je overigens sneller en onbeperkt wisselen zonder dat de provider daar ook maar iets voor hoeft te ondersteunen, als de SIM past werkt het.
Door de fysieke simkaart zit er nu nog een overgangsperiode tussen de bestelling van je abonnement en het daadwerkelijk uitleveren van de betreffende simkaart.
Niet als je naar de winkel gaat, dan is identificeren makkelijker (verplicht?) en heb je direct een werkende SIM.
In mijn ervaring is de tijd dus verzending en activering niet de grootste drempel. De hele administratieve rompslomp eromheen en de 10 telefoontjes "Gaat u echt weg? Mogen we u nog een aanbod doen?" (Dat ze eerder niet konden doen) wel.
Het zal wel met ondersteuning te maken hebben. Dus een moeder komt met een telefoon van dochter aan de balie met de mededeling dat hij het niet doet. Dan moet je als baliemedewerker wel de mogelijkheid hebben, om te zien dat de esim is overgezet naar de ipad.
Dat sommige smartphones het inmiddels ondersteunen wil nog niet zeggen dat providers er genoeg voordeel bij hebben om snel te gaan ondersteunen. Ondersteunen kost hun ook inspanning en geld om op te zetten. Daarbij is het ook de vraag of klanten het echt nodig hebben bij de huidige generaties smartphones. Een fysieke sim krijgen en gebruiken lijkt behoorlijk goed en snel opgezet in Nederland.
Gaat KPN e-sim ook Apple Watch ondersteunen?
Volgens hun FAQ: "KPN biedt nog geen ondersteuning voor Apple Watch via e-sim. Ook andere smartwatches worden nog niet ondersteund."

T-mobile had dit ook al eerder benoemd, de e-sim op de Apple watch werkt alleen als je met 2 apparaten dezelfde databundel kan gebruiken. Eigenlijk een beperking van Apple die Nederlandse providers niet willen ondersteunen.
T-mobile had dit ook al eerder benoemd, de e-sim op de Apple watch werkt alleen als je met 2 apparaten dezelfde databundel kan gebruiken. Eigenlijk een beperking van Apple die Nederlandse providers niet willen ondersteunen.
Op zich een heel redelijke beperking. Het is echt onzin dat providers willen dat je apart abo neemt om je smartwatch van internet te voorzien.
Volgens mij is het dat providers het niet willen maar ze moeten wel vanuit de ACM, elk apparaat dat alleen met het internet (data-only apparaten) verbonden is moet een 097-nummer krijgen.
Zover ik weet kan je met de Apple Watch gewoon bellen vanaf je telefoonnummer als deze gebruik maakt van een e-sim. Hij zou dus geen 097 nummer nodig hebben.
Dat is niet eens de beperking, ze mogen prima geld vragen aan de abonnee voor deze extra ondersteuning. Ze moeten alleen aan wat kwaliteitseisen voldoen, net zoals nu voor een 'carrier profile'.
Ik snap niet wat je precies bedoeld met beperking van Apple. Ik vind het een beperking dat ik losse abonnementen moet afnemen om op verschillende apparaten gebruik te kunnen maken van een mobiele data verbinding. De beperking zit volgens mij eerder bij de providers t-mobile & kpn. Een aantal jaar geleden had ik bij Vodafone op 1 abonnement meerdere sim kaarten, multi-sim was de naam geloof ik. Daarbij zat er in mijn telefoon een sim kaart en ook eentje in mijn tablet, dus met 1 abonnement/databundel. Of dit nu nog wordt aangeboden is mij niet bekend.

Dus mogelijk is het al jaren, hier maken de providers alleen een andere keus het hun diensten aanbod. Jammer vind ik het wel, de reden dat ik tegenwoordig mijn hotspot functie gebruik.

edit:
Ter correctie van enkele aannames in mijn verhaal hierboven. Ik lees dat een e-sim alleen kan i.c.m. een abonnement met bellen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een e-sim niet in een smartphone/tablet gebruikt kan worden. Het gaat hier alleen om de abonnementsvorm. Hoe de functionaliteit van de e-sim in smartphone/tablet/smartwatch eruit gaat zien is voor mij nog niet helder genoeg

[Reactie gewijzigd door purge op 1 september 2020 13:25]

Meerdere simkaarten op 1 abo kan ook nog gewoon bij vodafone en tmobile. Maar er kan er maar 1 actief zijn. Eerder kon je bij tmobile ook een 2de simkaart krijgen voor data only, die was gekoppeld aan je bundel en kon tegelijk actief zijn. Dat kan echter maar bij een beperkt aantal abo's.

Dat was mij bv niet vertelt toen ik overstapte van abonnementstype bij tmobile naar de versie die onbeperkt muziek streaming had. Toen stopte mijn data-sim in mijn auto er ineens mee. Ze zijn te bang dat je daarmee veel meer data verbruik gaat genereren op hun netwerk (terwijl je juist bij die abonnement een gigantische bundel krijgt die je met 1 device nauwelijks op kan krijgen)
Het is maar hoe je het ziet natuurlijk. Als Apple een 'gewone e-sim' zou ondersteunen in de Watch dan had je daarvoor nu kunnen kiezen. De providers kunnen het natuurlijk wel mogelijk maken maar het is niet zomaar een schakelaar omzetten. Volgens T-mobile: "Apple wil dat je nog twee andere ‘bouwblokken’ introduceert." Zie: https://www.iculture.nl/nieuws/t-mobile-esim-beschikbaar/
Ik had eerder op de frontpage al iets gelezen over extra randvoorwaarden voor de apple watch. Het interview met t-mobile is ook erg interessant. Helemaal begrijpelijk dat dual-sim de meest gevraagd functionaliteit is. Ik ken best veel mensen met een zakelijke en persoonlijke telefoon. Veel zouden graag een enkele telefoon willen gebruiken. De GSMA-standaard, waar t-mobile aan refereert, Voor het gebruik van een e-sim was in 2015/2016 gereed en bij enkele in de wereld al in gebruik genomen.
Dat de providers in nederland nu kiezen om eerst deze beproefde technologie uit 2015 vind ik begrijpelijk. In het stuk laat hij bijv. Al doorschemeren dat niet alle app’s goed met dual-sim overweg kunnen, dat gaat zeker een impact hebben op de support afdeling van een provider.
Een andere keus was, om in een keer de extra bouwblokken te implementeren, naast support dus extra investeringen. En dat terwijl de 5g veilingen ook niet gratis zijn, al wordt over meerdere jaren weg geboekt. En dat om een relatief kleine groep mensen kunnen pochen met bijv. de functionaliteit van een apple watch. Dus ja, ik begrijp zeker de het niet makkelijk is voor de providers. Al zie ik het graag anders 😉

Om terug te komen op ‘de beperking’, hangt af van het perspectief of is misschien helemaal niet nodig. Immers providers willen gecontroleerd starten met de e-sim. En apple is al verder gegaan dan de gsma-standaard uit 2015. Het is zoals het is.

Misschien worden we in oktober verrast en anders op een later moment.

[Reactie gewijzigd door purge op 2 september 2020 00:14]

Eigenlijk een beperking van Apple die Nederlandse providers niet willen ondersteunen.
En terecht toch? Anders zou je zo een 2de sim aanvragen en die aan je vriend(in) geven, kan ze net als jij onb. internetten zonder dat jullie extra betalen 8)7

Gelukkig hebben de providers dat goed afgedekt en kan er maar 1 tegelijk actief zijn, moet er niet aan denken dat ik meer moet gaan betalen omdat andere dat zouden misbruiken door op meer devices tegelijk internet te krijgen via 1 onbeperkt abonnement :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 september 2020 13:53]

Nee, Apple stelt nog allerlei andere eisen op het gebied van entitlement servers etc, contracten met Apple etc. Het is gewoon duur om AppleWatch te ondersteunen.
Een FAQ geeft amper antwoord over die dingen. De ING bleef tot 1 minuut na de lancering ook verkondigen dat Apple Pay niet mogelijk was.

En de providers moeten inderdaad moeite doen. Vervolgens vragen ze er ook geld voor. De vraag is hoeveel je over hebt voor 4G op je Apple Watch. De genoemde $10 per maand tijdens de launch vind ik echt bizar veel geld om af en toe als je je telefoon niet bij je hebt een berichtje te ontvangen uit mijn toch al onbeperkte bundel.

[Reactie gewijzigd door iAR op 1 september 2020 12:32]

Als je al een iPhone hebt en een Apple Watch dan kijk je toch niet op een tientje per maand :)
Wat is dat nu voor een argument?
Je kan toch prima een goedkopere Apple product hebben. En als iemand al wel de hoofdprijs wilt betalen voor een product betekend nog niet dat je nodeloos 10 euro per maand moet weggooien?
Tja je kunt ook niet verwachten dat KPN het maar allemaal gratis doet he. Ik heb een onbeperkte bundel dus die wil ik op al m'n 10 apparaten tegelijkertijd kunnen gebruiken voor een paar tientjes per maand |:( 8)7
Oh dear... het niveau van Tweakers. Voor de duidelijkheid: dat zei ik niet. 8)7
Maar overdrijf lekker door! :>

[Reactie gewijzigd door iAR op 1 september 2020 18:28]

Gaat KPN e-sim ook Apple Watch ondersteunen?
Dit geeft kpn aan:

Je bent klaar voor de toekomst
Nooit meer wachten de levering van je plastic simkaart
Makkelijk te installeren via de MijnKPN app
Straks kun je je smartwatch gebruiken zonder smartphone in de buurt
Mogelijk lancering 4G/RVS modellen Watch met series 6?
Daar had ik overheen gelezen, ze geven dus wel antwoord op de vraag. Alleen niet wanneer.
Ik hoop het, pas als er een operator is die de Apple Watch ondersteunt ga ik tot aanschaf over. Wellicht komt er een 5G Apple Watch?
Voorlopig niet, Apple watch eSim implementatie voldoet niet aan de officiële standaarden, dus daar is extra investering voor nodig om dat werkend te krijgen.
Daar hoop ik ook op!
De laatste tijd hoor je steeds meer over e-sim. Wat ik nog wel mis is in een dergelijk artikel is een duidelijke uitleg wat de voordelen en eventuele nadelen zijn hiervan. Online kun je wel het e.e.a. vinden, zoals een kort artikel op https://androidworld.nl/nieuws/esim-nederland/, maar daaruit lijkt het grootste voordeel eigenlijk alleen van toepassing te zijn op kleine devices als wearables. Is het dan wel een voordeel voor smartphone gebruikers, of blijft het voorlopig vooral een soort van niche toepassing?
Ik gebruik een esim vooral in het buitenland. Begin dit jaar bijv in Nieuw Zeeland een esim met data bundel genomen die 90 dagen geldig was. Deze is dan naast mijn KPN Sim actief en zorgt voor de data terwijl op de kpn Sim ook nog gesprekken binnenkomen.

Ik gebruikte hiervoor de app Airalo maar in de AppStore staan meerdere alternatieven.

[Reactie gewijzigd door jwtje op 1 september 2020 12:32]

Voordeel is dat je geen fysieke SIM hoeft te plaatsen, maar een digitaal profiel. Bij iPhones heb je daarmee tevens dual SIM functionaliteit (fysieke SIM + e-SIM actief mogelijk)

Bedrijven kunnen verder centraal e-sim profielen uitrollen naar beheerde apparaten, wat dus ook een smartphone kan zijn.

[Reactie gewijzigd door VHware op 1 september 2020 12:40]

Voordeel is dat je geen fysieke SIM hoeft te plaatsen, maar een digitaal profiel.
We zijn er nog niet uit of het niet hebben van een fysiek SIM een voordeel of een nadeel is.
Bij iPhones heb je daarmee tevens dual SIM functionaliteit (fysieke SIM + e-SIM actief mogelijk)
Dat is het voordeel... apparaten waar alleen een e-sim in kan of alleen een e-sim als 2de sim.
Bedrijven kunnen verder centraal e-sim profielen uitrollen naar beheerde apparaten, wat dus ook een smartphone kan zijn.
Dat laatste gebeurt al lang met de huidige SIM kaartjes dus dat is geen verschil met esim.
Ik wil straks in mijn iPhone de esim van kpn hebben en een fysieke sim van m’n werk. Zo heb ik beide nummers actief op 1 telefoon. En kan ik m’n werknummer uitzetten als ik niet aan het werk ben. Dat is de enige optie voor dual sim als iPhone gebruiker.
Ik snap het ook niet helemaal.
Je kan inderdaad meerdere SIM-kaarten op je telefoon zettten. Dat kan handig zijn als je regelmatig van provider moet wisselen (stel dat je regelmatig over de grens gaat ofzo). Het wisselen van provider is wat makkelijker, dan hoef je niet helemaal je telefoon uit te zetten, simkaart te wisselen, en weer aan te zetten. Maar ja. Dat doen denk ik de meeste mensen ook niet vaker dan één keer per jaar.

Naar mijn mening is het grootste voordeel een milieu-aspect, dat we minder plastic kaartjes met een chipje extra aan het rondsturen zijn (dus zowel de chip als logistiek (fysiek versturen/verwerken) er omheen)
Wat allicht ook voor de telefoonboeren gaat schelen, is dat ze weer wat extra ruimte kunnen creëren in de toestellen als mettertijd de fysieke SIMkaarten niet meer nodig zijn.

Ik snap uiteraard dat het de toekomst is, en ik vind het om bovenstaande reden ook een goed idee, maar ik heb nou niet echt zoiets van "Wauw!! Revolutie in de telefoonwereld!", want functioneel veranderd er voor het dagelijkse gebruik van de telefoon natuurlijk helemaal niks.


Dit gezegd hebbende. Hebben e-sims nog een (positieve of negatieve) invloed op telefoonnummerkaping? Dus dat een kwaadwillend persoon met toegang tot de systemen van een telecomboer, tijdelijk een telefoonnummer naar een andere SIM kan zetten, om een SMS-je af te vangen?
Ik kan mij voorstellen dat als iemand zo ver in de systemen zit van de telecomboer dat het ook niet moelijk is om nummers van fysieke kaarten te wisselen.
Dat bedoel ik ook. Dit gebeurd nu schijnbaar al. En ik vraag me af of dit met e-sims makkelijker of moeilijker is, of dat het niet uitmaakt. (mijn gevoel zegt dat het niet uitmaakt, maar misschien is hier iemand met verstand van zaken die anders weet :) )
Waarom telefoon uitzetten als je een sim kaart wisselt ?

Oude sim eruit nieuwe sim erin, mijn telefoon vindt de simkaart zonder uit/aan gedoe.
Kijk is aan :)
Vroeger was dat nodig. Althans. Dat stond altijd in de handleiding. Ik heb sinds ik mijn huidige toestel heb (eind 2017) m'n SIMkaart niet verwisseld. Ik was in de overtuiging dat het nog nodig was.
Vroeg was het vooral zo dat de simkaart achter de batterij verstopt zat, dus dan moest je wel ;)
Volgens mij hoefde het technisch gezien niet.

Voor wie ook benieuwd was:

Android Smartphones models with an eSIM:

● Pixel 3, 3 XL
● Pixel 3A, 3A XL
● Pixel 4, 4 XL
● Huawei P40
● Huawei P40 Pro
● Motorola Razr
● Samsung Galaxy S20, S20+, S20 Ultra
● Samsung Galaxy Fold
● Samsung Galaxy Z Flip

Jammer dat de OnePlus het niet ondersteund.
De introductie van de nieuwe iphone lijkt een logisch moment?
En ik hoop stiekem de introductie van de apple watch (die wordt volgende week al verwacht)
Zat ook al in eerdere iPhones.
dat klopt, maar kpn ondersteunt het nog niet. Wellicht hebben ze een deal gemaakt met apple dat esim-ondersteuning gelanceerd wordt bij de introductie van de nieuwe iphone.
Misschien een domme vraag maar kan ik dan ook mijn Cellular Apple Watch met 4G gebruiken?
Misschien een domme vraag maar kan ik dan ook mijn Cellular Apple Watch met 4G gebruiken?
Alleen als de provider u de optie geeft om 2 simkaarten aan 1 telefoonnummer te koppellen.

Ik weet dat KPN dat vroeger deed zodat men de 2e simkaart in het multimediasysteem van hun auto kon steken. Ik weet niet of zij het nog steeds doen.

Vodafone doet het wel voor grote zakelijke contracten.

Maar waarom zou u in godsnaam e-sim willen?
Alleen als de provider u de optie geeft om 2 simkaarten aan 1 telefoonnummer te koppellen.

Ik weet dat KPN dat vroeger deed zodat men de 2e simkaart in het multimediasysteem van hun auto kon steken. Ik weet niet of zij het nog steeds doen.
Met e-sim is dat niet nodig, daar heb je geen simkaarten meer. Wel moet KPN dan de Apple watch ondersteunen (wat ze nog niet doen), en de optie bieden om je e-sim profiel ook op je watch te installeren.
Maar waarom zou u in godsnaam e-sim willen?
Omdat het niet mogelijk is met een fysieke sim.
optie geeft om 2 simkaarten aan 1 telefoonnummer te koppellen
Met e-sim is dat niet nodig, daar heb je geen simkaarten meer.
Dan moet je 2 e-sims hebben met het zelfde telefoonnummer, je kan niet 2 keer dezelfde SIM actief hebben, kaart of esim maakt geen verschil.
Ja dat doen ze nog maar er werkt maar een Sim tegelijk (althans toen ik dit gebruikte in 2018).

Als ik dus de auto in ging werd de auto “de telefoon” waar ik op gebeld kon worden en ging m’n telefoon “uit”.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 1 september 2020 13:24]

Dat was 2 keer dezelfde SIM kaart (een kopie) en dan kan er maar 1 tegelijk aan.
Je kan (in principe) ook 2 verschillende SIM kaarten hebben met hetzelfde telefoonnummer die dan wel tegelijk aan kunnen blijven met allebei verbinding.
Dat zou super handig zijn! Gaat dit kunnen met een eSim in m’n telefoon en de gewone Sim in m’n auto?
Ja in principe wel. De mogelijkheid moet wel aangeboden worden door de operator.
In elke telefoon kan toch gewoon een kaartje? Is 2 kaartjes niet handiger dan gedoe met een esim?

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 2 september 2020 09:51]

Ik ben onder andere van KPN overgestapt naar T-Mobile voor e-Sim. En dat ze goedkoper zijn en vriendelijker. Ik was altijd erg tevreden over KPN maar dat hebben ze rap onderuit gehaald met hun vreemde keuzes.

Volgens mij is KPN nog wel Apple-partner. Dus ik ben benieuwd wat dit betekent voor een Apple Watch en 4G. Ik hoop dat andere providers dit dan ook aanbieden. Want hoe graag ik ook 4G op mijn watch wil, terug naar KPN ga ik niet! ;)
Waarom speelde esim mee? Mij boeit het echt helemaal niks. Ik zou het gebruiken als m'n telefoon en provider het ondersteunen en ik van telefoon zou wisselen. Scheelt weer een stukje plastic overprikken, maar ik zou er niet voor overstappen.
Daarom ook onder andere + enkele andere redenen in mijn post :)

Het is handig als je naar het buitenland gaat. Je kunt sneller een pre paid sim vinden, lijkt me.
En stel dat je telefoon kaduuk gaat? Nu is het kaartje eruit, kaartje erin, snorren. Hoe is dat geregeld?
En stel dat je telefoon kaduuk gaat? Nu is het kaartje eruit, kaartje erin, snorren. Hoe is dat geregeld?
mijnkpn-app openen - esim activeren - identificeren ( weetikveel ) klaar
Ook ik ben overgestapt voor mijn privénummer van Simpel naar Simyo ondanks dat de laatste duurder is met vergelijkbaar pakket. Waarom zul je dan denken? DualSim! Ik heb ook een zakelijk nummer en in mijn telefoon kan maar één simkaartje naast een eSim. Dus als ik DualSim wil gebruiken, moet ik wel één eSim hebben. Steeds meer DualSim telefoons hebben maar één fysieke mogelijkheid voor een simkaartje en één eSim mogelijkheid.
Het zou eens tijd worden. KPN loopt hopeloos achter de feiten aan. Hun prijsvechtende dochter Simyo biedt het al een tijdje aan..
Jammer dat dan weer prepaid kaarten het nog niet ondersteunen.. Voor mensen die een 2e nummer hebben zou dat handig zijn.

Voor de rst zie ik eigenlijk niet veel use cases voor een esim.

Geef mij gewoon maar een plastic kaartje, die ik zelf binnen een paar sec in een ander toestel kan stoppen, mocht dat nodig zijn.
Daarom heb ik mijn main abonnement ook op een e-sim. Ik kan dus overal waar nodig een sim kaartje kopen en inprikken.
In praktijk esim getest met Simyo het is een ramp als je telefoon kapot is. Opsturen dan moet je het nummer weer op een kaartje zetten want het nummer zit in de tel en je oude tel heeft weer geen esim. Met kaartje was het kaartje eruit en kaartje erin. Stukken handiger
Daar had ik nog niet over nagedacht inderdaad. Klopt gelijk af op een groot stuk hout ;)