Bètaversie Telegram voor Android bevat ondersteuning voor videobellen

De nieuwste bètaversie van chatapp Telegram voor Android bevat onderstening voor videobellen. Het is onbekend wanneer de functie in de stabiele versie van de app zal zitten. Gebruikers kunnen nu alleen via audio bellen.

Videobellen in TelegramTelegram hintte vorige maand al op de komst van videobellen via de app en nu vond Android Police ondersteuning voor de functie in de bètaversie die via App Center te downloaden is. Er is ook ondersteuning voor picture-in-picture, maar ondersteuning voor bellen met meerdere mensen tegelijk is er niet in de huidige versie.

De knop voor videobellen staat rechtsboven in het menu, vlak onder de knop voor bellen. De bètaversie draait op een telefoon naast de reguliere versie en updatet zichzelf niet; gebruikers moeten handmatig apk-bestanden downloaden en installeren. Telegrams grootste concurrent, WhatsApp, ondersteunt al enige jaren videobellen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-08-2020 • 19:55

64

Submitter: Gummie

Reacties (64)

64
62
37
5
0
15
Wijzig sortering
iOS Testflight versie had dit sinds vorige week ook. Leuk dat je de keuze krijgt om de videocall via de Telegram Relay server te laten gaan of p2p. (Ok HD en non-HD is een optie)
Zelf geen Telegram gebruiker en eerlijk gezegd verrassend om te lezen dat Telegram dit nog niet had tot nu toe.
Ik gebruik het al een poos naar volle tevredenheid. Wat een genot ten opzichte van WhatsApp. Gewoon een echte desktop client, op alle apparaten te installeren, overal je chats, grote bestanden versturen, NOT by Facebook, enzovoorts. Ook heerlijk om een oproep via Telegram te krijgen op de telefoon en dan op de iPad op te pakken.

WhatsApp gebruik ik zo weinig mogelijk.

Ik zou gezworen hebben dat ik al eens videobellen gebruikt heb met telegram toen onze dochter in Peru op stage was, maar dat moet ik me verbeeld hebben.

[Reactie gewijzigd door Chinco op 23 juli 2024 01:47]

Also bots schrijven is echt leuk. Heb een keer een datumprikker-achtige chatbot gemaakt, handig voor als je vaak met vrienden wat gaat doen maar altijd loopt te kibbelen omdat iemand "dan en dan" niet kan.
Heb je misschien nog wat extra details over dat botje? :)
Het is al een tijdje geleden (2 a 3 jaar denk ik?), dus details zijn een beetje fuzzy.
Heb de code nog wel.

Je hebt verschillende soorten bots voor Telegram, waarvan één van de soorten "gewoon" als een extra "user" in een groepsgesprek zit, en dus ALLE berichten binnenkrijgt. Je hebt ook anderen die alleen op bepaalde commando's reageert en dus ook alleen maar die commando's binnenkrijgt.

Toen ik het schreef, deed ik het heel simpel; gewoon een nodejs scriptje wat op een netbookje draaide.
Elke vijf seconden roep ik 'https://api.telegram.org/bot' + apikey + '/getUpdates' aan en krijg ik een array aan berichten binnen. Daar loop ik doorheen en gooi ik elk bericht door een parser functie heen.

Die parser functie kijkt of het bericht begint met "!", zo ja, is het een direct commando die ik gebruik voor de evenementen (!createevent Borrelen 10-10-2020 bijvoorbeeld. Of !list, !going Borrelen etc).
Als het niet begint met een "!" gaat het naar een andere functie die wat "leuke" dingetjes doet (die je dus niet kan met een "command-only"-bot), zoals eens in de zoveel tijd op een bericht reageren door het door cleverbot heen te gooien, of bij bepaalde keywords een reactie te geven.

Reacties geven deed ik ook erg simpel:
request('https://api.telegram.org/bot' + apikey + '/sendMessage?chat_id=' + chatID + '&text=' + messageToSend)

Tegenwoordig zijn er een hoop libraries om dit allemaal te managen, maar ik had het gewoon even in elkaar gedraaid voor de lol.

Als je specifieke vragen hebt let me know :)
Heb de code nog wel.
Heb je Open Source maken overwogen? Zet het even op Github, dat is gratis voor Open Source projecten en dan kunnen mensen misschien wel er op voortborduren.
Heb het overwogen, maar het is serieus een enkel script wat op een echt oude versie van de API werkt, er gebeurt ook niet zo veel interessants (beetje een array bijhouden met objects met info over de events, die bij boot ingeladen wordt en bij een eventwijziging wordt weggeschreven naar een bestand). Dit was volgens mij ook voor er commands met / mogelijk waren. Je hebt er echt niet zo veel aan en die code is ook best wel slecht.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 23 juli 2024 01:47]

Doet mij denken aan de mIRC scripts van vroeger.
Werken die commando's tegenwoordig niet met een / aan het begin? Dan komen ze ook in het commando overzicht van de bot te staan.

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 23 juli 2024 01:47]

Klopt! Ik herinner het me niet precies, maar ik wilde er óf zelf meer controle over óf toen ik die bot maakte was die hele "/ - api" er nog niet.
Zeker. Op het werk laten we een bot de meldingen van onze database monitoring pushen naar onze telegram clients. Hoeven we de mail in het weekend niet meer ieder uur in de gaten te houden. Ideaal. Ik gebruik telepot icm Python3, maar deze wordt twee jaar al niet meer doorontwikkeld. Heeft iemand een goede suggestie voor een Python module die wel wordt bijgehouden?

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 23 juli 2024 01:47]

Is dat nog nodig een bot om een datum te prikken? Sinds er multiple choice polls zijn toegevoegd doen wij dat zo. Geen Doodle meer nodig, tenzij het echt om een grote range datums gaat.
Ik ben zelf ook erg een liefhebber van Telegram, maar het heeft ten opzichte van WhatsApp wel een groot nadeel: geen standaard versleuteling. Om die native desktop client e.d. mogelijk te maken staan je berichten op een centrale server. Privacytechnisch gezien is WhatsApp dus eigenlijk beter.
Ja wat ik niet snap waarom dit zo moeilijk is.. waarom kan ik op 1 van mijn cliënts niet een private key genereren, een die via een QR code of zo op andere apparaten zetten. Zodat alle apparaten dezelfde private key hebben. Alle berichten worden gewoon naar alle cliënts gestuurd (en op de server opgeslagen) maar alleen cliënts met die key zien het echte bericht.. indien een cliënt het niet kan, geen of verkeerde private key dan staat er gewoon 'encrypted, importeer de juiste private key'
DIt heb ik mij ook altijd afgevraagd!
Privacytechnisch gezien is WhatsApp dus eigenlijk beter.
Als ze daadwerkelijk je berichten willen, dan wellicht wel. Alleen is volgens mij zowel Telegram als WhatsApp niet geïnteresseerd in je berichten. WhatsApp is van Facebook en je deelt wel je contactenlijst met hen, en is dat niet wat voor hen juist het meest interessante geven is?

Al moet je je natuurlijk ook afvragen hoe een Telegram het geld verdient (ze zeggen zelf dat ze geen winstmotief hebben en via Durov gefinancierd worden). Het lijkt me niet dat het scannen van berichten zo lucratief is, anders had WhatsApp dit ook wel gedaan en hadden ze qua useraantal weinig gemerkt van de mensen die op deze reden WA niet willen gebruiken.
Anoniem: 767041 @Chinco12 augustus 2020 20:36
Precies telegram vind ik persoonlijk zelf ook veel fijner dan Whatsapp je neemt de woorden uit mn mond
Ik zou gezworen hebben dat ik al eens videobellen gebruikt heb met telegram toen onze dochter in Peru op stage was, maar dat moet ik me verbeeld hebben.
Misschien Videogram? Die gebruikt de telegram-api, met extra video functionaliteit. Zo was er ook eentje die gewoon bellen toevoegde toen Telegram zelf dat nog niet kon.

Onlangs ontdekt. Geen videobellen, maar je kan in Telegram als je de videorecordknop (een keer tappen op het microfoon-icoontje) blijft inhouden ronde video's maken.
"Telegrams grootste concurrent, WhatsApp, ondersteunt al enige jaren videobellen." doet het dan ook laten lijken of het superieur is en Telegram jaren achter loopt. Terwijl dit denk ik maar de enige functie is die ontbrak. In andere berichten over WhatsApp lees je bijvoorbeeld niet dat deze functies al decennia eerder in Telegram zaten. Om er maar even snel een paar op te noemen bijvoorbeeld:

nieuws: WhatsApp introduceert bewegende stickers
nieuws: WhatsApp start met geanimeerde stickers in apps
nieuws: Donkere modus is beschikbaar in WhatsApp
nieuws: 'WhatsApp bevat code om meerdere apparaten aan één account te koppelen'
nieuws: WhatsApp voor iOS kan Netflix-trailervideo's direct binnen de app afs...
nieuws: WhatsApp brengt functie uit om groepsuitnodigingen te kunnen weigeren
nieuws: WhatsApp activeert Stickers-functie in app
nieuws: WhatsApp werkt aan uitgebreidere zoekfunctie voor foto's, video's en ...

En dan nog het gedoe van overzetten van je WhatsApp chats tussen Android en iOS devices omdat dat via een officiële weg niet eens mogelijk is. Doe mij maar een native client op al mijn apparaten met ondersteuning voor meerdere accounts(!) zonder dat de app op mijn telefoon actief hoeft te zijn. Daarnaast hoef je je telefoonnummer ook niet te delen.

[Reactie gewijzigd door Executor16 op 23 juli 2024 01:47]

Het vervelendste wat telegram wel heeft en WhatsApp nog steeds niet?
Corrigeren van mijn berichten...
Ja, dat is een gigantisch goed idee :P

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 23 juli 2024 01:47]

Je kunt altijd zien of iemand een bericht heeft aangepast.

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 23 juli 2024 01:47]

Also, na een periode kan het niet meer.
Je kan hier bvb ook je bericht aanpassen, daar heb je dan geen problemen mee. In Discord, Slack en waarschijnlijk de meeste messengers kan het ook.
tja ik maak nog al wat tik fouten zeker door die auto correctie
ik wil zeer snel wijzigingen kunnen maken, dat is voor mij een 100% requirement voor al mijn messaging channels (slack, zoom, telegram, skype)
Tja, even goed lezen voor je op send drukt helpt een boel, niet alleen wat betreft spel- of tikfouten, maar geeft je ook nog een kans de inhoud en intonatie te beoordelen.
tja zo werk ik niet dus ik wil gewoon kunnen veranderen
iedereen zijn ding, dit is gewoon hoe ik het doe, prima dat jij het hele bericht constant na leest heb ik niet altijd direct tijd voor
Als je het niet naleest weet je ook niet dat je spel- of tikfouten gemaakt hebt, en hoef je dus ook niet te corrigeren....
Zeker geen Telegram gebruiker?
Misschien moet je het eens proberen. Het is echt een goede en fijne chatclient.
Heel fijn, ik kan zo alleen maar 17 van mijn 312 contacten bereiken..
Klasse, dan kunnen jullie in ieder geval onderling het gebruiken. Het begint klein...
Zit zelf op TG sinds FB WA overnam. Puur om die reden.
TG is een prima app, om redenen hier al aangegeven door anderen.

"Ja maar! Iedereen zit op WA!!!"
Vraag je eens af met hoeveel van die honderden contacten je nu daadwerkelijk dagelijks/maandelijks contact hebt.

In mijn geval zijn dat er hooguit 20, en die hebben allemaal inmiddels ook TG. Druppelgewijs komen ze erbij. En de echt belangrijke contacten hadden het ook direct of kon je SMS'en of...schok...bellen. :o
Ja leuk, maar de meeste mensen zijn niet zo anti facebook of kan het niks schelen. Merendeel van de mensen is totaal niet met het anti facebook gebeuren ofzo bezig.

Alle contacten die ik heb gebruiken whatsapp.. ben zeer tevreden met whatsapp en zal niet overstappen, waarom zou ik.
Het lijkt wel een heilige missie van Telegram fanaten om anderen over te halen.. al jaren.
Nogmaals, veruit het merendeel in Nederland zal Whatsapp blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 23 juli 2024 01:47]

Ik snap je relaas. De mijne was ook slechts dat. Er is weinig mis met WA. De vriendin gebruikt het ook nog steeds naar volle tevredenheid.
Maar ik heb persoonlijk niets met FB. Nooit een account gehad, altijd proberen te vermijden, etc.

Ben geen TG-fanaat, maar wilde wel even zeggen dat TG een hele fijne app is, die naadloos verder gaat op je desktop/laptop/whatever, zonder enig gedoe.

Zoals iemand al eerder zei, ik durf te zweren dat ik ook al eens video calls heb gedaan met TG, maar dat het nu een standaard functie wordt is leuk.

Nee, HMC werkt niet voor TG marketing team. :P
Maar dat is ook prima toch, iedereen moet lekker gebruiken wat hij wil.
Heb Telegram ooit eens geïnstalleerd, weekje geprobeerd .. maar zag geen reden om over te stappen.
Meesten willen gewoon ff chatten, foto sturen ofzo.. en dat whatsapp prima.. en zij hadden als eerste de grote groep mensen al aan zich gebonden.

Als je dan steeds nieuwr handige features uitbrengt zullen mensen niet snel overstappen naar een concurrent.
En dat blijkt nu ook al een paar jaar.. ook de grote exodus na overname door Facebook bleef uit...
Tja, dezelfde situatie is er bvb ook geweest toen Chrome uitkwam. De chrome-mensen probeerden de Explorer-mensen te overtuigen dat Chrome beter was, terwijl de Explorer-mensen het zich niets kon boeien, de blauwe e was internet en daarmee gedaan. Toch hielden de chrome-mensen vol, want het verschil in kwaliteit was te groot om erover te zwijgen.
Nu hetzelfde met Telegram tov Whatsapp. Ik zou geen zin meer hebben om te chatten moest ik enkel nog de beperkte functionaliteit van WA ter beschikking hebben.
Is het de Chrome gebruikers gelukt ?
Zullen de Telegram gebruikers het lukken ?
Of gaat een lachende derde zoals Firefox en Signal toch winnen ?
Blijft leuk speculeren :)
Excuus; Firefox is geen derde... Was zelfs (gezien de heritage vanuit het Mozilla project) een van de eerste browsers

En wat betreft WA en FB; bijzonder dat een zo simpele app voor chatten geen overtuigende en gedragen OpenSource alternatief kent.Bijzonder dat er nooit een mooi schilletje is gemaakt rond IRC. Want ook dat bestand al lang voordat Whatsapp doorbrak...
Sterker nog: je hebt zelfs initiatieven om IRC te moderniseren, zoals IRCCloud: https://www.irccloud.com/
Zit zelf op TG sinds FB WA overnam. Puur om die reden.
Idem, maar het was toen wel makkelijker om te switchen. Een redelijk deel had al WA, maar het was nog niet zo hard ingeburgerd. Kan mij voorstellen dat switchen nu lastiger is. Iig, gewoon WA verwijderen en aan iedereen melden dat je enkel nog Telegram gebruikt. Laatst zelfs mijn moeder doen switchen, ik ben haar enige contactpersoon in TG.
Laatst zelfs mijn moeder doen switchen, ik ben haar enige contactpersoon in TG.
Ze is dus niet "geswitcht" maar heeft TG naast WA.
WA heb ik er uiteraard meteen afgegooid. Dat was het hele idee, vanuit mijn kant. :P
En inderdaad, mammie zat er ook, na een paar jaartjes, op, want Tante Toos had het ook.
Klaarblijkelijk vertrouwde ze mij niet. :+
Ik zie bij veel reacties hier dat mensen naar Telegram zijn overgestapt omdat het niet van Facebook is. Maar Telegram is toch dat programma met de russische firma er achter?
Van wat ik begrepen heb is Signal het programma wat daadwerkelijk interessant is voor privacy. Maar helaas, wat ook hier meerdere keren word aangehaald, je kunt niet in je eentje op een communicatie app zitten.
Signal mag dan nog beter zijn kwa privacy, maar over TG kan je je beter eerst eens inlezen dan. Het is bovendien al een miljoen keer besproken hier. Ja, Pavel Durov is een Rus, maar nee, het is geen Russisch bedrijf.
Klopt, ik heb me nog eens ingelezen. Wel schijnt er dus veel kritiek te zijn op hun encryption en hoe ze omgaan met data. En het is me heel onduidelijk wat hun monetization strategie is. Als ik het goed begrijp proberen ze vooral de infrastructuur die er onder zit te verkopen?
Tja, Telegram zit in de VAE, ook zo een heel prettig land met een fijne regering die je opsluit voor homoseksualiteit, immigranten uitbuit en waar je een boete kunt/kon krijgen voor het gebruik van VPN.
Dat zei ik niet, dat ik daarom overgestapt was. Wel dat het een pluspunt is. Het is een manier om data te spreiden.

Los daarvan : het is de functionaliteit die zoveel fijner is. Beetje het MSN Messenger gevoel, lekker vrij.

WhatsApp heb ik er nog naast, maar gebruik het zo weinig mogelijk.
Leuke nieuwe feature maar waarom blijven ze deze versie nog steeds ontwikkelen? Ik meende dat ze helemaal naar Telegram X zouden gaan?
Op iOS is dat al officieel gebeurd. Op Android zullen ze dat uiteindelijk ook wel gaan doen. Daar heb je nu nog de keuze uit beide apps. Telegram X zal in de normale versie verwerkt gaan worden dus. Het is niet dat X de nieuwe "main" app wordt.

https://techweez.com/2019...os-has-been-discontinued/

[Reactie gewijzigd door Executor16 op 23 juli 2024 01:47]

Is de achterliggende api niet dezelfde voor Telegram en Telegram X? Een groot deel van de ontwikkeling is dus voor beiden tegelijk (en alle andere telegram-apps die er bestaan).
Ik gebruik telegram zoveel mogelijk primair, maar helaas 95% van mijn vrienden nog niet. Telegram heeft zoveel voordelen t.o.v whatsapp. Alleen al het feit dat je je 06 geheim kan houden.
Omdat mensen als ik tevreden zat zijn met whatsapp, omdat whatsapp doet wat het moet doen en doet dat meer dan goed.
Binnenkort kun je alle chats ook makkelijk over zetten tussen IOS en Android.

Leuk hoor Telegram, maar zie totaal geen reden om over te stappen... zoals merendeel van de mensen.
Er is ook weinig tot geen enkele reden om “over te stappen”, really. Het lijkt voornamelijk een andere behoefte te vervullen, een beetje alsof je zou moeten overstappen naar Discord oid. Voor de meeste mensen is het totaal niet boeiend vergeleken met WhatsApp en heef t vooral veel ongebruikte toeters en bellen. En in dit geval maar beter ook gezien Telegram zo onveilig als de pest is, door over te stappen naar TG leveren de meeste mensen dus eigenlijk flink in in plaats van dat ze er voordeel uit zouden putten. Signal bijvoorbeeld is wel een goed voorbeeld voor een alternatieve app die er veel meer op lijkt/dichter bij WhatsApp zit diens doelgroep zit en wél zeer veilig is. Helaas heeft dat een zelfde probleem: weinig gebruikers, al worden dat er de laatste meer zo lijkt het.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 01:47]

Of Whatsapp echt zoveel veiliger is alleen omdat het e2e encrypted is weet ik niet. Feit is dat de iOS backups dat iig niet zijn.

Users don't want to lose their chats when they change devices, so they back up the chats in services like iCloud - often without realizing their backups are not encrypted. The fact that Apple was forced by the FBI to abandon encryption plans for iCloud is telling. That's one of the reasons why Telegram never relies on third-party cloud backups, and Secret Chats are never backed up anywhere," the blog reads.

https://tech.hindustantim...XLt0ikNGzv34xYTQmI8H.html
De TestFlight versies bevatten ook al video bellen sinds versie 7.0 die enkele dagen geleden ook beschikbaar is.
Maar is videobellen E2EE versleuteld? Signal heeft dat al wel op mobiele devices; desktops zouden “spoedig” moeten volgen. Als Telegram dat niet heeft zie ik persoonlijk het voordeel er niet erg van in boven alle videocall oplossingen die er al zijn. Behalve dat het misschien handig is voor twee contacten die beiden Telegram gebruiken.
Dat miste ik echt nog. Ik hou van telegram. Nu nog standard E2E encryptie en ik ben helemaal tevreden.
De E2E encryptie is misschien onorthodox, maar gewoon goed. Je moet er echter wel voor kiezen als je een chat start met iemand. Dat zal vast voor de videobelfunctie ook zo worden.
Dat weet ik, ik zou alleen voor alle charts graag standaard E2E zien in heel Telegram. Zoals in WhatsApp in dat geval. Ik weet niet zo goed wat dit voor impact zou hebben op bestaande functies, maar lijkt me op zich beperkt... Anders dan dat het op meerdere devices, wat ik een fijne feature vind, mogelijk wat uitdagender wordt.
Niemand van betekenis in mn omgeving die Telegram gebruikt en niet ook via Whatsapp bereikbaar is.... 🤔

Al die verschillende clients. iMessage/Facetime first, dan Whatsapp, en zo niet dan bel je maar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.