Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Huawei Mate 30 mag geen Google-diensten aan boord hebben'

De Huawei Mate 30-telefoons mogen geen Google-diensten aan boord hebben vanwege het handelsverbod van Amerikaanse bedrijven met Huawei. Dat heeft Google gezegd tegen persbureau Reuters. Huawei heeft nog niet gereageerd.

De Amerikaanse overheid heeft weliswaar Amerikaanse bedrijven tot eind november de tijd gegeven om lopende zaken met Huawei af te handelen, maar de release van nieuwe smartphones als de Mate 30-telefoons vallen daar niet onder, schrijft Reuters. Google wil niet zeggen of het heeft verzocht een uitzondering te maken voor de Huawei-telefoons.

Tot nu toe kwamen er afgelopen maanden wel enkele nieuwe modellen uit van Huawei met Google-diensten erop, zoals de Honor 20 Pro, maar die was Google al aan het keuren voordat het handelsverbod medio mei van kracht werd. Voor de Mate 30-telefoons geldt dat niet.

Zonder Google-diensten zit er op de telefoons bijvoorbeeld geen Play Store, Google Maps, Gmail en Play Services. Huawei kan wel Android gebruiken, omdat het besturingssysteem zelf als opensource-software te downloaden is en dat geen contact met het Amerikaanse Google vereist. De Amerikaanse overheid heeft het handelsverbod ingesteld, omdat het Huawei verdenkt van spionage via netwerkapparatuur. Huawei heeft dat altijd ontkend.

Huawei zou zijn binnenkort aan te kondigen Kirin 990-soc wel kunnen gebruiken, ondanks dat ARM ook de banden met Huawei heeft verbroken. De licentie op de ARMv8-architectuur dateert al van voor het handelsverbod. Het ligt niet voor de hand dat Huawei zijn eigen besturingssysteem HarmonyOS op de Mate 30 zet. De fabrikant zei dat het dit jaar geen telefoon met HarmonyOS op de markt brengt.

Huawei heeft niet gereageerd op de uitlatingen van Google. Reuters schrijft dat Huawei zijn Kirin 990-soc op 6 september wil aankondigen, waarna de presentatie van de Mate 30-serie zou volgen op 18 september.

Huawei Mate 20 Pro van vorig jaar, met Google-diensten

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-08-2019 • 21:05

186 Linkedin Google+

Reacties (186)

Wijzig sortering
Als ze vanuit de eigen store gewoon Google Play en de rest van de apps aanbieden, dan zie ik hier eerder een voor- dan nadeel in.

Twee/drie jaren geleden was dit niet meer dan normaal bij Xiaomi smartphones. Ze zijn enorm gegroeid de laatste jaren, ondanks het gebrek aan Google Apps.
Geen Google apps betekent geen markt buiten China. Voor een bedrijf wat geld wil verdienen en groeien is dit wel degelijk heel erg belangrijk
Kleinere markt kan ik begrijpen, geen markt denk ik niet. Ik zou er wel oren naar hebben om een smartphone met Android te kopen zonder de Google diensten. Nu moet je zelf aan de slag met custom roms als LineageOS etc. Als een fabrikant een toestel zou leveren zonder Google diensten en andere bloatware zou ik daar serieus in geïnteresseerd zijn.
Ja dat lijkt leuk maar Android is Google heavy en zonder die diensten zijn veel zaken opeens niet zo handig en efficient meer.
Het is meer dan een zoekmachine en Gmail. Veel apps maken gebruik van de Google services voor data, security en informatie en als die basis weg valt zijn die apps niets meer waard.
Velen hebben geprobeerd zich helemaal af te sluiten van Google maar dat was erg moeilijk en vooral niet erg handig.

1 ding is zeker, de mobiele wereld die men nu kent zal dan echt veranderen, en niet direct in positieve zin.
Ook voor die Google services zijn (open source) alternatieven die je daarvoor in de plaats kan gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens naar microG. De roms van LineageOS zijn zelfs beschikbaar inclusief microG.

Er hoeft dus helemaal niet zo veel te veranderen voor gebruikers, zeker niet als fabrikanten dergelijke oplossingen zelf gaan leveren. En naar mijn mening is een leven zonder (o.a.) Google juist een verandering in héle positieve zin. Ik gebruik amper iets van Google (ooit nog eens een embedded YouTube filmpje bijvoorbeeld) en dat bevalt me prima. Voor vrijwel alle Google diensten zijn er prima alternatieven.
Jij gebruikt de diensten minimaal MAAR de meesten gebruiken het wel, zeer intensief zelfs en dat is heel erg goed te begrijpen.
Er zijn ook mensen die nu in 2019 nog prima met een Windows phone werken, en in theorie kan dat ook gewoon, maar als je daar niet mee hebt leren leven dan is dat alles behalve eenvoudig en zeker niet prettig.

Vrijwel niemand heeft zin om alternatieven te zoeken en workarounds te gebruiken.
Mensen willen gewoon een smartphone waar ze mee bekend zijn en dan periodiek upgraden qua hardware maar wensen graag de experience zoveel mogelijk hetzelfde te houden.
Waarom zou men in hemelsnaam moeite gaan doen en flink wat tijd besteden terwijl er out of the box alternatieven zijn (ander merk phone) ??????
Je hoeft ook helemaal geen alternatieven te zoeken, die staan dan namelijk al op het toestel. Kijk maar eens naar de gemiddelde Samsung telefoon. Mijn moeder had laatst een probleem met iets bestellen via de telefoon. Dus ik vroeg welke browser ze gebruikte (na uitleggen wat dat is :P). Ze blijkt de standaard browser te gebruiken, namelijk 'Samsung Internet Browser'. De e-mail (outlook.com) is ingesteld in de samsung mail app. Voor notities gebruikt ze een Samsung note app, etc.

Er zijn veel mensen die BEWUST diensten van Google gebruiken (of juist bewust niet, zoals ik). Er zijn ook veel mensen die ONBEWUST diensten van Google gebruiken. Mijn ouders vallen bijvoorbeeld in die laatste categorie. Chrome of Samsung Browser? Maakt niet uit, als ze maar op internet kunnen. Samsung E-mail of Gmail app? Boeiend, zolang de mail maar binnenkomt (en je kan in Samsung mail ook prima een gmail account koppelen). Google Agenda of sPlanner (of hoe die app bij Samsung ook heet)? Maakt niet uit, zolang ze maar iets in de kalender kunnen zetten en die een reminder geeft.

Als Huawei iets vergelijkbaars maakt, waarop de bekende apps (Whatsapp, Candy Crush, bank apps etc) gewoon via een alternatieve app store gedownload kunnen worden en werken kan zo'n telefoon naar mijn mening een aardige doelgroep hebben.
En zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf zijn (een aantal van) die Google services te vervangen door alternatieven als microG zodat apps die daar afhankelijk van zijn toch gewoon kunnen werken.

Voor de mensen die niet zonder Google apps willen werken zal zo'n toestel inderdaad niet in de doelgroep vallen, maar er zijn ook mensen zoals ik die juist graag een Android toestel zonder diensten/apps van Google (en Facebook etc.) zouden willen.
Die groep die dat doen en uitzoeken is verwaarloosbaar. Dat percentage is enorm klein.
Überhaupt is het aantal Tweakers dat een Huawei koopt enorm klein want ook de bootloader is gelocked en zijn er op dat vlak VEEL betere keuzes.

Het gaat niet om tweakers, het gaat om de massa want daar haalt Huawei zijn winst vandaan en die groep gaat dramatisch slinken.

Dat Tweakers en geeks workarounds vinden is cool maar dat gaat niet het verschil maken.

Je kan mij gek noemen maar de impact 3 maanden geleden met de ban voor Huawei was direct merkbaar en ook zoekacties waren fors terug gevallen. Ook providers deden bepaalde toestellen van hun uit het gamma halen.

Geen wijsheid van mij kant maar keiharde feiten en overal terug te vinden.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 29 augustus 2019 19:28]

Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Mijn punt is dus dat Huawei die 'workarounds' prima kan bundelen in zijn toekomstige telefoons. Ik heb het dus juist over de groep die NIETS uitzoeken. De groep die nog nooit van een bootloader gehoord heeft. De groep/massa die naar een winkel gaat en het volgende vraagt:
- Heeft ie internet?
- Heeft ie whatsapp?
- Kan ik er spelletjes op doen?

Is het antwoord daarop ja, dan is het toestel prima voor die gebruikers. Als Huawei een Android smartphone kan leveren zonder Google diensten maar i.c.m. iets als microG zodat de meeste apps prima werken, dan gaan die gebruikers dus prima tevreden zijn. Het zal dan gaan om een (grote) groep mensen als ouderen en personen die het niets uitmaakt wat ze hebben zolang het maar doet wat ze willen doen.
Je kan mij gek noemen maar de impact 3 maanden geleden met de ban voor Huawei was direct merkbaar en ook zoekacties waren fors terug gevallen. Ook providers deden bepaalde toestellen van hun uit het gamma halen.
Ik noem je niet gek, maar sommige berichten zeggen ook dat het wel meevalt. (i know, 'wij van wc-eend ..'. Eerst maar eens de cijfers zien)
Wie zit die reacties van Bomberman op -1 te modereren. Gaat nergens over. Heel erg in topic en nog eens helemaal gelijk. Kansloos. Hoef je niet lang over na te denken. Geen winkel die hier zijn vingers aan gaat branden.
je spreekt met een tweaker insteek en dat is prima, maar de overige 95% van de gebruikers wilt gewoon hun vertrouwelijke apps, playstore, streaming diensten etc. Daarnaast is vooral het niet hoeven switchern van platformen een enorme selling point wat nu gewoon weg valt.
Zoals ook al aan Bomberman71 aangegeven, een groot gedeelte van de gebruikers maakt het helemaal niet uit welke apps ze precies gebruiken voor 'algemene' zaken. Het boeit ze niet of ze Chrome gebruiken of Samsung Internet Browser. Gmail of Samsung Mail. En hetzelfde geldt voor de Play Store, als er standaard een app store op het toestel staat waar de gebruikelijke apps (zoals streaming diensten, en wellicht zelfs apps van Google?) gewoon in te vinden en te installeren zijn is dat voor het gros van de gebruikers gewoon prima.

Als Huawei dus een versie van Android aan zou bieden op basis van de open source variant (maar dus zonder de Google diensten, maar met een eigen variant daarvoor) hoef je ook niet te switchen van platform..
Gebasseerd op wat?

Netflix, Amazon, Hulu, HBO etc kunnen alleen geinstalleerd worden vanuit een platform dat de Safetynet API van Google ondersteund. Je kan de boel dan wel sideloaden maar dat gooit de deur weer open voor kwaadwillenden. Widevine L1 voor streaming wordt ook gecertificeerd door Google, oftewel geen HD streaming for Huawei toestellen in dit geval. Naast dat al een aantal jaar Google vereist dat hun applicaties de leading apps zijn op geinstalleerde toestellen om het Android by Google certificaat mee te krijgen dus nee gebruikers zijn wel degelijk aan een platform gewend.

Dan heb je nog zaken als Android pay, Google home etc wat niet werkt, applicaties als Pokemon go dat ook weer gebruik maken van het Safetynet API werken niet.

Ik denk dat je het onderschat.
Zelf gebruik ik alle apps die je noemt niet, dus daar heb ik geen ervaring mee. Maar als dat zo is onderschat ik het misschien inderdaad. Al had ik in plaats van een 'Android by Google' certificaat liever een 'Android without Google' certificaat gezien O-)

Aan de andere kant lijkt me dat (voor andere fabrikanten/app bouwers) ook een reden om eens verder te kijken. Het lijkt mij zeer onwenselijk dat je voor zoveel software/onderdelen afhankelijk bent van Google.
En ook tweakers die verstand van zaken hebben en op werk moeten dealen met ICT, hardware en software gezeik en projecten komen thuis en willen dan even "geen gezeik" en gewoon kunnen doen met hun telefoon wat ze verwachten en niet dat ze thuis ook weer het gevoel hebben aan het werk te zijn.
Dit wordt een steeds groot probleem dan alleen voor de Tweaker. Als de VS ons normaal dagelijks smartphone gebruik begint tegen te werken, wil de gemiddelde gebruiker daar ook wat tegen doen.
Helemaal mee eens. Huawei heeft in china Google ook al uitgesneden. Als ze aan andere apptore meegeven met playstore dan is alles opgelost
Ik heb voor het eerst ooit geprobeerd een custom rom op mijn note 4 te zetten. Na 2 dagen kan ik niks meer opstarten en weet ik niet hoe ik verder moet. Aangezien ik redelijk wat it kennis in huis heb, maar niks over roms flashen weet kan ik me voorstellen dat de markt voor mensen die dit kunnen en willen niet heel groot is. Het overgrote deel van de markt zal huiverig zijn met dit soort ontwikkelingen. Ik moet zeggen dat ik daardoor huawei nu ook links laat liggen, o danks dat ze echt top toestellen maken
Met mijn reactie bedoelde ik dan ook juist dat je NIET meer zelf met custom roms aan de gang hoeft, omdat de fabrikant dan zelf al een versie van Android zonder Google services levert. Als de Huawei toestellen geleverd worden met een prima alternatieve app store en een alternatief voor de Play Services (zoals microG of wellicht een eigen implementatie) zodat alle Android apps gewoon werken zie ik niet waarom dit geen succes kan worden.
Toch was dat vroeger vrij normaal, als je een spelletje wilde spelen moest je jezelf ook door allerlei bochten wringen soms om het aan de gang te krijgen, toen werd je ook gedwongen en was dat de normaalste zaak van de wereld.

Tegenwoordig is het allemaal click & play, alles werkt out of the box en mensen hoeven niet meer na te denken.
Vindt het jammer je had nu toch goeie concurentie voor samsung. Maar de mate 30 zal dat min of meer niet worden puur omdat de meeste mensen al afhaken als er geen google diensten zijn.
Gewoon een wizard wat je aangeeft wel of niet Google te installeren. Als je akkoord gaat dat Huawei vanuit hun eigen store automatisch de apk installeert voor de meest gebruikte GApps. Daarnaast kunnen ze ook opengapps automatiseren. Is ook geen issue.
Het lijkt me juist een voordeel: een telefoon zonder Google diensten aan boord. Ik zou als klant juist bereid zijn hier extra voor te betalen. Nu is vrijwel alleen een iPhone een optie.
Het zal je verbazen hoe kreupel Android zonder play services is. Geen een van je favoriete apps zullen werken op zo een telefoon waardoor het “smart” gedeelte van smartphone simpelweg vervalt en je gewoon een dumbphone hebt met een browser
Het downloaden van apps zal waarschijnlijk lastiger worden, hoewel er volgens mij wel third party app stores voor Android zijn. Ik heb nu een iPhone en gebruik sinds jaren geen Google diensten of software, dus principieel zonder Google gaat prima en ik mis echt niks.
Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Echte alle apps die jij kent en gebruikt op Android zijn zo afhankelijk van de play services dat ze niet eens werken op een Android telefoon zonder de play store en bijbehorende play services.
Zou zeker verfrissend zijn. Gewoon een Android smartphone kopen en zelf bepalen of je alles van Google gaat gebruiken of niet.

Helaas zit er volgens mij steeds minder in Android zelf.
Ja, een koude douche is ook heel verfrissend, maar ik heb toch liever verwarmt water. :P

Er zijn natuurlijk wel alternatieve apps, maar bieden die hetzelfde als Google maps, Gmail, translate, etc.? Dit nog afgezien van alle apps en games van andere uitgevers die alleen maar in de play store zitten. Kun je wel gaan side loaden, maar dan krijg je geen automatische updates en mag je dat allemaal handmatig doen.

Kortom, zonder Google lever je enorm veel aan gebruiksgemak in.
Google Play is niet uniek, er zijn meerdere appstores die ook gewoon netjes voorzien in updates en tevens geen account vereisen.

Gebruikersgemak valt wel mee, heeft meer te maken met de opvoeding van big brother Alphabet teniet doen.
Ja klinkt heel stoer maar ga er maar aan staan.
De gewone man/vrouw heeft er helemaal GEEN zin in en gaat het ook niet doen en kiest voor een volledige experience.
Dat is niet aan mij, als ik ergens niet tegen kan zijn het mensen die een merk/model opdringen. Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om in m'n eentje Google aan te gaan pakken ofzo, mocht je dat idee hebben.

Maar dat terzijde, met een gegarandeerde afzetmarkt als dat van Huawei kan er echt wel een nieuw ecosystem groeien hoor. Zeker met de huidige gang van zaken wat betreft de markt. Dat tante Ingrid er niet mee overweg kan is alleen relevant voor directe familieleden, en dat is compleet irrelevant gezien het formaat van de wereldbevolking. Ik snap dan ook niet dat menig Tweaker denkt te weten dat de Europese markt zo belangrijk is voor fabrikanten :?
Grappig hoe je tegen Dark_man zegt dat hij geen idee heeft hoe Android werkt, terwijl je tegen mij verkoopt dat Android incompatible met apps is zonder GApps. Dat is gewoon pure ironie. Ik vraag me nu ook niet meer af of je uberhaubt iets van ervaring hebt in software engineering, dat is nu wel duidelijk.

Wederom: er zijn meerdere appstores die appjes en updates aanbieden in een overzicht zonder noodzaak van GApps. Die werken gewoon met de Android API en maken geen gebruik van de Google diensten (en daarbij horende randvoorwaarden).

Voortaan eerst maar iets nalezen voordat je het met al te veel zelfvertrouwen post.
Wauw, dat is echt totaal niet de strekking van m'n posts. Goed zo.

Ook mooi hoe je projecteert hoe ik schijnbaar 'opeens' anti-Google ben (altijd geweest), en blijkbaar een Huawei ga kopen. Dat geeft aan dat je in ieder geval niet hebt gelezen en veel vanuit je onderbuik reageert.

Succes met je stage bij Google, en tot ziens :7
Inderdaad, ik moet bij mijn ouders nog uitleggen dat ze soms omhoog of omlaag moeten scrollen op het scherm.

Laat staan dat je ze met allerlei vage "alternatieven" laat werken 8)7
Je hebt helemaal gelijk .. Sorry

Toen de eerste van kwam maanden geleden had dat totaal GEEN effect op de Huawei verkopen ..
Ook het aantal zoekacties naar toestellen bleef gelijk en providers bestelden juist extra toestellen want er was enorm veel vraag naar.

(Cynische mode off)

Onderbouwen.

Dit zijn keiharde feiten en dat was toen met een aankondiging. Nu is het zo goed als zeker en gaat dat veel erger worden.

Stoppen te kijken met Tweaker ogen want de massa wil geen fixes, workarounds en hacks. Die willen gewoon een toestel dat werkt en willen volle Google ondersteuning. En die massa is 99% van de kopers.
Dat is toch precies wat ik zeg :?
klopt helemaal, Google heeft er flink wat uitgesloopt, en hun eigen apps die ze ervoor in de plaats hebben worden steeds slechter.

zoals de google music app, met lokaal muziek laat de app minder dan 40% zien, zelfs al verdeel ik het over meerdere mappen.

dan moet ik via wat meer werk door de "fake" author tabs meerdere malen proberen die lists toe te voegen en hopen dat daar de onbrekende MP3 bestanden in zitten aan een playlist, en dan krijg je ook nog niet eens alles.
Is het niet zo dat play services een dependant is voor allerlei apps? Had zoiets begrepen namelijk.

Playstore en maps kan je natuurlijk altijd achteraf installeren maar juist play services horen geïnjecteerd te worden (nogmaals, als ik goed heb).
Dat kan wel kloppen, die services moet je ook installeren. Daar zijn tools voor die o.a. door gebruikers van het Chinese smartphone merk: Meizu worden geïnstalleerd bij hun smartphones. Via Google kun je die tools vinden en dan kun je aanvinken welke services je wil installeren.
Ja maar dat sluit dus vrijwel meteen verkoop aan het brede publiek uit. Die gaan echt niet een telefoon halen waar je vervolgens zelf via een omweg nog play services op moet gaan zetten.
Inderdaad. Een typische reactie van een Tweaker, die verwacht dat 99% van de bevolking kaas heeft gegeten van het handmatig installeren van diensten. Dit toestel is zonder diensten van Google ten dode opgeschreven.
Je onderschat de bevolking toch echt flink. Vanwege de vele blokkades in Turkije weet zelfs mijn oma hoe ze haar DNS moet wijzigen en VPN moet installeren.
Dus als er prijs / kwaliteit een goed aanbod komt, dan weten de mensen wel raad ermee. In Nederland sowieso. We zitten graag voor een dubbeltje op de eerste rang en zijn niet vies van om daar wat extra handelingen voor te doen. Want 50 euro is toch weer 50 euro hee..

[Reactie gewijzigd door HakanX op 29 augustus 2019 06:57]

Je hebt een goed punt, mensen worden vindingrijk als ze daartoe gedwongen worden. Ik ben geen Turkije expert maar ik verwacht dat die blokkades voor iedereen gelden. Dus dan ga je een workaround zoeken. Ongeacht het toestel.

Hier zou het toestel dan op de markt komen waarbij de grote concurrenten dit probleem niet hebben dus je wordt niet verplicht een workaround te zoeken en laat je de telefoon links liggen. Tenzij deze heel goedkoop in de markt wordt gezet, maar dat verwacht ik niet.

Wordt een toestel ook goedkoper als je geen play services mag leveren?
Die gelden voor iedereen inderdaad. Nu zijn er nog grote concurrenten ja in Nederland die het probleem niet hebben. Straks hebben alle Chinese telefoons hetzelfde probleem. "Papa" zal voor zichzelf misschien de probleemloze dure Samsung Galaxy S10-11-12 nemen, maar wat krijgen de kinderen die steeds jonger een telefoon hebben, dan zit je al snel bij de bang for buck Chinese merken? Hoe dan ook, vroeg of laat gaan mensen zich eraan wagen en gewend raken. Het zal dus slechts een tijdelijk probleem zijn. Even een dipje in de verkopen, maar komt snel weer goed.

Uiteindelijk denk ik dat het zelfs positief voor ons zal zijn, omdat meer overheden en multinationals wakker geschud worden wat betreft de afhankelijkheid aan de rest van de wereld. We hebben meer lokale oplossingen nodig, industriële onafhankelijkheid en open standaarden. Ik hoop nog altijd en weet dat uiteindelijk universele webapps zullen doorslaan en het OS niet meer zal uitmaken. De vraag is alleen wanneer.
Inderdaad op korte termijn zullen de verkopen wat inzakken maar uiteindelijk zal dit vooral in het nadeel van Google zijn.

Zo'n groot merk als Huawei zonder Google diensten is toch een flinke hap uit je marktaandeel en dit soort handelsembargos dwingt fabrikanten met creatieve oplossingen te komen.
Maar op je nieuwe telefoon moet je toch alles* opnieuw installeren? Dan kan je toch ook de Play services er als eerste op zetten?

Als dat niet kan dan haakt het brede publiek af, zolang je er gewoon alles op kan zetten maakt het de koper denk ik niet uit.

(* behalve wat de play services voor je doet vanuit je eigen account)
Ja maar aangezien er dus geen play store is moet je meer moeite doen om die play services te installeren.

Naar een website gaan en daar iets installeren is al gauw een drempel teveel.

En het kan best dat een groot deel van de mensen dat ook doet maar het gaat juist om de percentage mensen die het niet doet of niet kan.

En dan heb je ook nog mensen die het wel doen maar dit niet leuk vinden en dus niet meer voor dit merk kiezen de volgende keer.
Als ze gewoon clean AOSP erop zetten en je kunt zelf gapps flashen laat maar komen :)
De markt in China alleen is groter dan heel Europa of zuid Amerika.
Verkijk je dus niet op de impact, ook gebruikt men in Azië andere alternatieven voor de play services.
Neemt niet weg dat het een klap is voor een bedrijf wat eigenlijk de dupe is geworden van een wedstrijd ‘wie heeft de grootste’ tussen Amerika en China.

Als de 2 regeringen geen oplossing vinden waar ze beiden tevreden mee kunnen zijn dan ben ik wel erg benieuwd welke stap Huawei gaat nemen. Ze worden al gebackt door de regering dus kwa financiën gaan ze niet omvallen en er is een enorme markt in Azië dus ook dat is geen probleem.

Voor ons zal het jammer gaan zijn mocht men zich terugtrekken uit bepaalde wereld delen.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 29 augustus 2019 04:06]

Het is ook niet zo dat huawei geen ontwikkelaars heeft die van al die tools een 1 button push tooltje van kunnen maken. Stel de wifi in, informeer gebruikers dat de google tools nu worden geinstalleerd.
Als je doelt op de groei van Xiaomi dan zal dat beslist ook te maken hebben dat ze voortaan juist wel een volledige google ondersteuning hebben en een op veel punten betere GUI al zijn er ook helemaal google only modellen.
Onzin, Xiaomi telefoons ondersteunen GApps vanaf het allereerste model (zelf een Redmi 1 gehad namelijk).
Je reageert op de verkeerde. Ik heb die stelling niet geponeerd en weerleg die juist.
Volgens mij lees ik jouw bewering wel goed, en ik blijf erbij dat Xiaomi die groei meer te danken heeft aan naamsbekendheid, variatie in modellen, steun van hun eigen overheid, verbeterde R&D, en vooral betere beschikbaarheid.

Door de beschikbaarheid is het merk altijd al voor een doelgroep geweest dat óf zelf GApps installeerd, of daar geen behoefte aan had (Azië).
Interessant, "je blijft bij iets" wat je zelfs niet ingebracht hebt. Wonderlijk _/-\o_
Ze zijn hier al mee bezig sinds 2018 en ik vermoed dat ze hun eigen app galary een boost gaan geven met veel apps en ze hebben gesproken met twee grote app stores in Europa en Amerika en eentje was dacht in Aptoid . Ik weet niet wat daaruit is gekomen of deze gecombineerd gaat worden met de eigen galary stores voor apps die ontbreken, maar dit is koffie dik kijken

Ik ben benieuwd of de bank apps er ook zullen zijn en anders kun je via chrome gewoon deze downloaden als apk en alsnog installeren. Zie geen issues

Google apps gebruik ik al helemaal niet en sporadisch maps ,maar ik weet nooit welke kan ik op moet lopen dus een alternatief zal niet slechter zijn qua app.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 29 augustus 2019 09:43]

Altijd al Xiaomi gehad inderdaad en nooit iets van aangetrokken dat ik daar apart iets moest op installeren. Krijg echter meer en meer zin om een Mate 30 te kopen :)
Ik gebruik al jaren een mobieltje zonder Android of iOS. Mijn Ubuntu phone werkt prima met FB, FB messenger, Telegram, enz. Verder zit er uNav op voor de navigatie. Eigenlijk doet'ie alles wat een telefoon en(!) een Linux pc doet.

Binnenkort een Purism5 voor nog meer veilig telefoon plezier.
Ubuntu telefoon?
Die van mij was al na een jaar stuk.
Ik ben overgestapt naar Sailfish OS.
Dat was lastig te installeren, vooral als je google play wilt verwijderen.
Aptoide en F-droid erop en voila, je hebt genoeg applicaties om van te kunnen genieten.
Ik mis alleen een goede mediaspeler.

[Reactie gewijzigd door _sluimers_ op 30 augustus 2019 14:08]

De mate 30 pro is toch wel een telefoon waar ik erg naar uitkijk als opvolger van mijn mate 9. Op fotografie doet Huawei het erg goed en is het een concurrent voor de grote namen Apple, Samsung, google. Zeker nu ze ook video kunnen verbeteren met de nieuwe chip en cinema lens. Er komt binnenkort een pixel4, zou dat ook nog kunnen meespelen?

Anderzijds heb ik nog geen ervaring met een android telefoon zonder Google diensten, maar als het toestel goed is kunnen we daar vast wel omheen 😀
Als Huswei het gemis van Google Apps dan maar niet gaat compenseren met eigen bloatware, is het inderdaad prima.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 28 augustus 2019 22:36]

Sterker nog, ik denk dat China hiermee nog meer controle over gedragingen van de bevolking krijgt.
Als dat kan en het dan geen issue is is het wel een workaround

Zonder Google play heb je weinig aan een Android toestel zeker als die dan ook nog eens 700-900 euro moet kosten.
Dat dacht ik ook al. Een telefoon zonder al die apps die je niet kunt verwijderen terwijl je ze niet gebruikt lijkt mij een groot voordeel. Als alles gewoon werkt na installatie kan dit nog wel eens een verrassende wending gaan krijgen. Ik zou iig het als groot voordeel zien. Andere bedrijven kunnen dat natuurlijk ook gaan doen. In dat geval zouden de Amerikanen zichzelf behoorlijk in de vingers snijden.
Ok, wie weet dit?
Als huawei die rommel er niet op mag zetten, mag/kun je dat dan zelf als je zo'n tel koopt?
Stel dat ik er 1 koop, ik wordt niet geboycot door de VS, dan mag ik dat er toch zelf opzetten? (als me dat lukt??) of werkt het zo niet?
Hoe kunnen ze Google Play Store aanbieden binnen hun eigen store?
Het is een applicatie, een.apk bestand. Deze kun je zelf ook exporteren van je telefoon en daarna importeren op een andere telefoon.
Meizu deed dit ook. Iedereen die een toestel voor het eerst gebruikte, kreeg prompt een melding om een "Google Apps Installer' te downloaden vanop de eigen Meizu Store. Enige nadeel aan deze methode was dat de Meizu toestellen destijds niet Google-certified waren, met als gevolg dat apps die gebruik maakten van Widevine DRM (Netflix, Google Pay, banken e.d.) gewoon niet werkten.
Dus eigenlijk eindelijk een toestel die bevrijd is van Google.
Had al begrepen dat Facebook ook al niet meer voorgeïnstalleerd mocht worden.
Dus eigenlijk win win.
Ik zie dit ook zo, maar helaas niet iedereen.
Ik denk dat veel mensen waaronder ik nog niet precies voor ogen hebben wat er dan nog allemaal mogelijk is en hoe je er omheen kan werken.

Ondanks dat in de reacties mensen steeds vindingrijker worden denk ik toch dat het gros de telefoon links laat liggen onder het motto click & play. Het schrikt toch af als het niet werkt zoals ze gewend zijn. Ik ga de uitdaging graag aan.
Wat moet er dan allemaal gebruikt worden?

Ik heb al sinds 2016 geen android of iOS telefoon meer, maar in plaats daarvan een Sailfish.
Zelf mis ik een goede mediaspeler en mijn rabobank applicatie werkt niet meer omdat het sinds kort Android 5+ verwacht en deze heeft alleen 4.3 ondersteuning. De Sony Xperia XA telefoon heeft dan weer wel 8.1 ondersteuning.

De enige keer dat ik een android gebruikte van iemand anders merkte ik dat het een stuk irritanter was geworden met overal nummertjes op de applicatie om je aandacht te trekken.

Wat mis ik daarnaast nog meer behalve de afluisterassistent?
Ik denk dat het heel erg persoonlijk is, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn windows phone uitstapje dan miste ik toch wel een aantal apps. Denk aan bijvoorbeeld een fatsoenlijke bank app.

Ondanks dat ik voor mijn gevoel niet heel veel apps gebruik is het toch makkelijk om een app store achter de hand te hebben.

Denk aan bijvoorbeeld een ouderportaal voor de kinderen van school, declaraties van zorgverzekeraar, etc. Natuurlijk kun je via het web alles benaderen maar een app is in mijn ogen dan makkelijker.

Daarnaast maak ik nu best veel gebruik van bijvoorbeeld google maps.

Zo kunnen we doorgaan en zal je altijd voor en tegenstanders hebben. Tuurlijk kun je er omheen werken.
Je kunt al een Purism5 bestellen: een PC en een telefoon ineen met het formaat van een mobielltje. Met een HDMI monitor en een bleutooth keyboard maak je een volledige desktop combinatie. Als je onderweg bent neem je het mobiel deel mee en heb je altijd en overal al je gegevens beschikbaar.
Okee, dus als ik het goed begrijp heeft de VS halverwege mei sancties aan Huawei opgelegd, omdat ze op de een of andere manier een bedreiging voor de nationale veiligheid vormen. Nu, ruim drie maanden later wordt het daadwerkelijk invoeren van die sancties nog steeds uitgesteld, is het mogelijk om een uitzondering aan te vragen en mogen bestaande contracten gewoon doorlopen. Waar slaat dat op, dat is toch niet hoe je met "national security" omgaat!?

Als een bedrijf op de zwarte lijst wordt gezet omdat ze (noem eens iets) gifgas produceren voor een aanval op de VS, dan gaan die sancties meteen in, vliegt iedereen die zelfs maar vraagt om een uitzondering ook meteen de bak in en hoef je echt niet te proberen nog een paar containers chloor te verschepen "want het contract was al getekend". Als er een echte bedreiging is, dan neem je echte maatregelen.

Moeten we nog steeds doen alsof deze boycot ook maar in de buurt komt van een legitieme actie of kunnen we eindelijk toegeven dat het niets meer is dan een gevalletje "China pesten" met een volledig bij elkaar gelogen excuus...?
Pesten is nog te naïef.
Het gaat erom dat ze onder de duim gehouden worden, op welke manier dan ook.
maar China geeft geen krimp.
Dit gegeven zorgt nu al voor een grote daling in verkopen van HUAWEI telefoons.
Is toch ook niet raar? Als ik al een Huawei in gedachte had. Was die er sinds de eerste aankondiging al niet meer gekomen. Er zijn genoeg alternatieven, dat is ook nou net het punt wat ze laat verstikken.

De enige mensen die nog een Huawei kopen, weten simpelweg niks van dit verhaal af of willen graag een telefoon zonder gapps.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 28 augustus 2019 21:41]

Nee hoor, die Mate 30 pro gaat er gewoon komen. ;)
Trump krijgt mij niet aan de Apple of Samsung, veel echt high-end is er verder niet. :+
Desnoods dus met een alternatieve store of Harmony. En licenses to pay voor apps. (Kost die #^#&$ handelsoorlog me toch nog geld :X )
Tevens zou het me niet verbazen als Huawei de bootloader weer vrij geeft, zodat je zelf roottoegang hebt en een versie van Android kan installeren.

Persoonlijk is dit hele achterlijke gedoe (van Trump) eigenlijk op zich al een reden te gaan ontGooglen/de-Amerikaniseren.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 augustus 2019 23:33]

Android mag gewoon preinstall. Enkel de Google apps niet. En die kun en mag je zelf wel legaal installeren.
Het enige dat Huawei hier voor moet doen is root toegankelijk maken. Ze kunnen zelfs een compleet script op het toestel zetten. Login bij Google, registeren, downloaden en installeren van het Google apps pakket.
Vanaf dat moment is het een volledig werkende Android toestel met alle Google diensten.
Van de Google apps. Via het standaard Google update mechanisme. Gaat vanzelf.
Voor het OS, het zelfde als bij elke andere fabrikant.
Heel juist, ik ben daar ook druk mee bezig. Heb een beetje een hekel gekregen aan Amerika.

Data graaiers hebben geen kans meer bij mij, gebruik nu nextdns en dan zie je dat in Amerika verreweg de meeste graaiers zitten
Nee hoor. Ik werk in een telefoonwinkel en wijs mijn klanten op het verhaal.

Ze kiezen bewust voor de Huawei’s omwille van de goede specificaties en camera en ‘zien het wel’.

Keuze van de klant, ik heb mijn plicht gedaan door aan te geven dat het een risicovolle aankoop is. Helaas zijn de Huawei’s momenteel zeer scherp geprijsd en daar is men gevoelige voor dan halfwerkende telefoons.
De telefoon zal totaal niet half werken, voor bestaande huidige toestellen blijft de ondersteuning wat betreft beveiligingsupdates en Google services.
Beetje paniekzaaierij wat bij veel ketens gebeurt in mijn optiek.
Informeer je klanten gewoon correct.
Geen idee hoe ketens het doen, ik heb een base met klanten waarvan er maar zeer weinig Huawei hebben of willen. Weinig last van, maar als er iemand komt wijs ik ze hooguit op de actuele stand van zaken. En dat lijkt mij wel zo netjes.
Helaas? Die eikel van Trump is voor mij juist een reden om WEL voor Huawei te kiezen.
Helaas in de zin dat mensen niet twee keer nadenken over de gevolgen. Ik snap de keuze voor een Huawei qua specificaties prima. ;)
Want China is beter dan Trump?

We zouden er in het westen juist goed aan doen minder Chinese meuk te kopen en meer te zoeken naar in Europa geproduceerd spul.

Trump brengt het nogal achterlijk, maar hij heeft wel een punt.

Maar blijf vooral Chinees spul kopen, je kunt vinden van de Amerikanen wat je wilt. Maar ze onderdrukken niet een waslijst aan bevolkingsgroepen, hebben geen werkkampen, hebben vrijheid van meningsuiting, bescherming voor het volk van de overheid... Etc. Wij westerlingen financiering die Chinezen namelijk met het kopen van dat goedkope gesubsidieerde spul.
Hoe naïef. Amerikanen beschermen helemaal niemand, alleen hun politieke belangen. Overigens: veralgemeniseren is niet goed. Amerikanen zijn de leiders, niet de bevolking. Amerikanen doen alles goed? Hoe blind ben je?
Waar heb ik het dan over dat ze andere landen beschermen zonder eigen belang, want ze beschermen wel degelijk hun eigen volk? Of stopt de VS ook hun eigen volk massaal in werkkampen met miljoenen tegelijk? Of dat ik beweer dat ze niets fout doen.

wtf
Ik ben ook voorstander van eigen Europese waar kopen. Maar kan je mij dan een lijstje geven met telefoon merken die nog in Europa worden gebouwd?
Amerikanen weten waar ze het over hebben. Dat handelsoverschot, daar zijn ze zelf rijk mee geworden.

Over onderdrukking. Dan moet je het nieuws beter volgen.

Werkkampen? Hebben Amerikanen uitgevonden en geen land heeft procentueel meer mensen achter het tralies. Geheel toevallig is het merendeel donker of hispanic.

Oftewel: vs is net zo min paradijs als eu of china.
Nou dat ligt wel iets genuanceerder. China is geen dictatuur maar een één partij stelsel. Dat klinkt misschien als hetzelfde, maar is het zeker niet.

Maar Trump heeft m.i. een heel andere agenda. De mensenrechten zullen hem worst zijn (denk maar aan de perikelen rond de grens met Mexico). Hij heeft een bijzonder grote hekel aan bedrijven uit Silicon Valley en dit gedoe met Huawei komt hem bijzonder goed uit.

Economisch is het m.i. bijzonder onverstandig wat hij nu doet. Het uitsluiten van Huawei zal er voor zorgen dat de ontwikkelingen met duizelingwekkende snelheid richting China zullen gaan. Hij zorgt ervoor dat Huawei (net als Google destijds moest bij het uitkomen van de iPhone) op stel en sprong een alternatief moet gaan presenteren. Huawei heeft daar al een aankondiging van gedaan en je zult zien dat dit doorgezet gaat worden. Niet alleen omdat Trump dit in gang heet gezet, maar vooral omdat China niet zal accepteren om afhankelijk te zijn van (de grillen van) de VS.
De verkopen stijgen juist.
Hoewel Chinese apps niet mij voorkeur hebben, liever niet ivm privacy. Zou ik geen bezwaar hebben bij een opt-out optie voor Google apps. Behalve Google Play heb ik zelf geen behoefte aan Google apps die nu verplicht op mijn telefoon zitten en die niet verwijderd worden. Ook Facebook en andere verplichte apps mogen van mij er op af.
Waar wringt het bij jou dan met de privacy? Ik kies vaker voor Chinese hardware omdat het mij een zorg zal zijn wat een Chinees bedrijf of staat over mij weet. Ik weet iig dat er geen data uitwisseling tussen China en us/EU zal zijn.

En ik zal daar nooit een voet aan land zetten dus ik wens ze veel plezier met mijn data. :P De US/EU/NL daarentegen kunnen het wel misbruiken. En ik ben niet zo naïef dat ik de ene meer vertrouw dan de andere met mijn data, kans op misbruik is door china wel veel kleiner gezien het gebrek aan relevantie voor hun.
Behalve dat China ook bedrijven in het westen opkoopt en die informatie ook hier gewoon gebruikt kan worden. Je weet ook niet wat de toekomst brengt gezien China nogal een side-hobby heeft met hun expansionisme.

Ene kwaad vervangen met een ander. Resultaat is hetzelfde.
Yep. Zolang we dus allemaal blijven stemmen op lieden die dit legaal houden zal er niets veranderen. Is het meer de vraag.. Door welke club zal ik me laten bespioneren?
Dan kiezen voor het land dat het minste kwaad doet. Op dit moment focused China op zich zelf. Het wil een grote economische positie innemen. Dat wil elk land wel. Ze zijn namelijk veel intern bezig. Amerika (of in minder mate Europa) is enkel bezig de machtigste te blijven. Ze zijn veel meer bezig met wat andere landen doen en benadelen daarmee dus ook andere landen. Met andere woorden, wij hebben op dit moment véél meer last van de acties uit de US, dan van China. Uiteindelijk zullen heel veel problemen veroorzaakt worden door de US, terwijl die maar blijft wijzen naar China. Als ik dan moet kiezen tussen twee kwaden, kies ik China. Want een telefoon is mij nu onmisbaar.
geworden, dus de optie om helemaal niet te kiezen is er niet. Ik ben iedereen geval erg blij met mijn Mate 20 en kan niet wachten totdat het systeem geheel vrij van Google wordt. Dat is, als Huawei mij die keuze gaat geven. Waar ik stiekem wel vanuit ga. Zo niet, ach dan word het de volgende generatie telefoons.
Elk land focussed op zichzelf. Zelfs Amerika, ondanks hun bemoeizucht in de wereld.

Die bemoeizucht in de wereld is nou eenmaal iets wat het machtigste land ter wereld eenmaal doet in een poging die macht te behouden. Of denk je dat het VK, Spanje, Portugal en zelfs wij Nederlanders... niet hetzelfde deden tijdens onze hoogtepunten? Wij hadden ook door de hele wereld een fort staan in onze gouden eeuw.

China is ondertussen ook bezig druk uit te oefenen op regios waar ze eigenlijk helemaal niet thuis horen, zie heel recent Hong Kong bv. Maar ook het huidige kolonialisme in Afrika.

Altijd maar naar de VS wijzen is net zo kansloos als altijd maar naar China wijzen. China is een opkomende supermacht die heel waarschijnlijk in niet al te lange tijd het westen op een tweede plek zal zetten.

Uiteindelijk ben je IMO beter uit bij een bevriende natie, waar we als Nederland (en EU) nog enige invloed hebben en er toch een vorm van vertrouwen bestaat, ook al is dat enkel financieel. De VS is nog een beetje voorzichtig vanwege eventuele financiele schade en dat bedrijven daar zelf in opstand komen tegen bepaalde wetgeving, zie ook MS vs Patriot Act. China heeft totale schijt aan het westen en eigen belang zal altijd voor ons belang komen.
Als Facebook en andere verplichte apps er op zitten is dat een keus van Huawei. Die zul je dus ook terugvinden op een telefoon die onder de boycot verschijnt.
Wat mis ik? Ik dacht dat het handelsverbod alweer van tafel was geveegd...
nieuws: President Donald Trump schort handelsverbod met Huawei deels op
Wat mis ik? Ik dacht dat het handelsverbod alweer van tafel was geveegd...
nieuws: President Donald Trump schort handelsverbod met Huawei deels op
Tja, Trump veranderd dagelijks zo niet elk uur van mening. En daar is de Chinese overheid (terecht) helemaal klaar mee.
Net zoals China dagelijks van mening verandert. Die hebben ook al herhaalde malen dingen beloofd die men gewoon niet nakomt. Denk aan het kopen van extra landbouwgoederen uit de VS. Dat was onderdeel van de afspraak om de Huawei-zaak op te schorten. Heeft China gewoonweg niet gedaan (ook al hebben ze daar een beetje een goede reden voor).

Trump is een lompe koe die zijn mond niet genoeg kan houden, maar China is een dictatoriaal regime met letterlijk concentratiekampen dat aan de lopende band bij ons steelt, ons voorliegt en bedriegt voor eigen gewin. Vervelende is dat al die nette politici die wij in de EU hebben en die nette politici (ongeacht politiek kleur) die de VS tot nu toe had, niks deden om een divers aantal redenen allemaal omwille van korte termijn belangen. Ik zou willen dat Trump wat verfijnder was, maar hij is de enige die wat doet, dus tja ... :X
Ja die wat doet uit puur eigenbelang. Hij gaat niet alleen tekeer tegen China/Huawei wat betreft handel. Sterker nog, denk dat hij flink baalt dat hij Europa etc niet kan betichten van spionage en het richting zijn 'bondgenoten' iets wijzer moet spelen. Hoewel die uitspraak over Groenland 8)7
Hij gaat niet alleen tekeer tegen China/Huawei wat betreft handel

Klopt, al heeft hij daar natuurlijk niet ook altijd ongelijk. De EU is ook niet bepaald een 'lieve' partner en haalt regelmatig ook enorm smerige zaken uit. Wat de EU in Afrika uithaalt met handelspraktijken is ronduit schandalig bijvoorbeeld. Ook het Franse voorstel betreft de recente belastingen gericht op Amerikaanse bedrijven was niet echt netjes. De EU echter is wat zakelijker in de omgang dan China ivm wederkerige belangen, en afspraken kunnen gemaakt worden en zijn dan doorgaans ook afspraken waar men zich aan houdt. Ook heeft de EU nog de VS concentratiekampen en zo en een onafhankelijke rechtspraak. Maakt het ietsje genuanceerder ;)

Hoewel die uitspraak over Groenland 8)7

Die was overigens minder dom dan meeste mensen denken. Ruwweg 1/3 van het grondgebied van de VS is aangekocht, inclusief eerder aankopen van o.a. Denemarken. De VS heeft bovendien juridisch al verregaande exclusieve rechten op gebruik van Groenland en er strategisch belang bij. Denemarken aan de andere kant zit er al decennia mee in haar maag en wil eigenlijk stiekem niet die ~600 miljoen euro per jaar aan subsidies ophoesten. Nu opeens komen er allerlei nationalistische gevoelens op, maar normaal hoor je daar ook veel geluiden betreft hoe duur Groenland wel niet is, dat ze niet op eigen benen kunnen staan, etc.

Denemarken heeft dus al onlangs (!) geprobeerd toegang tot Groenland te verpatsen aan de Chinezen, iets wat de Amerikanen in 2017 hebben kunnen voorkomen. Dit vloeit hier uit voort, alszijnde dat de Amerikanen aangeven dat de VS best bereid is meer van de lasten te betalen als Denemarken dat wil, in ruil voor extra rechten.

Dat Trump dat afspiegelt als kopen, is uiteraard weer Trump's stijl 8-)

In realiteit zou er natuurlijk een hele andere constructie bedacht worden. De VS heeft talloze semi-onafhankelijke gebieden over de hele wereld die verbonden zijn aan de VS, maar wel eigen bestuur hebben.
Over het liegen en bedriegen voor eigen gewin, is dat niet hoe de hele wereldpolitiek en handel werkt? U.S, E.U, Azië, Zuid Amerika zijn de grootste boefjes op het toneel, die hier allemaal net zo schuldig aan zijn. Als de U.S die nu wordt gezien als wereldleider er constant een zooitje van maakt, is het niet gek dat een andere grootmacht zijn kans schoon ziet om de U.S van de troon te willen stoten. China valt echter totaal niet te vergelijken met onze cultuur, dus logisch dat we er bang voor zijn. Het steekt teveel af. Maar zonder dat we het doorhebben is dat nu ook zo met onze bondgenoot, de U.S. Ze vervreemden zich van ons...
Je mist het weerbericht dat het al maanden heeft over wisselvallig, lees onvoorspelbaar weer, met hier en daar extreme buien die spontaan kunnen komen en binnen minuten weer verdwijnen. Tenminste zo dacht ik dat je Trump moet lezen.
Dan blijft er niet veel over. LineageOS zou dan nog kunnen, maar gezien de geslotenheid van Huawei vraag ik mij af of dat iets gaat zijn. /e/ is een optie, maar data niet verkopen en Huawei gaan ook niet echt samen. Het lijkt mij ook geen optie om "even snel een OS te maken" specifiek voor de Mate30, dus er zal vast wel gekozen worden voor een Android gebaseerd systeem met een Huawei Market (en natuurlijk allerlei andere Huawei apps).
Het zal me niets verbazen als HarmonyOS onderhuids gewoon de opensource versie van Android zal bevatten. Dat maakt het poorten van Android apps stukken eenvoudiger.
of gewoon de opensource versie van android geheel uitgekleed, als virtual system draait, waarin dan de apps worden gerunt, hierdoor krijg je ook een sandbox effect.
waardoor je minder malware op je telefoon krijgt omdat het allemaal in een VM runt.

ze hoeven dan alleen een clear android system optie toe te voegen indien je alle android apps wilt verwijderen
Het zal me niets verbazen als HarmonyOS onderhuids gewoon de opensource versie van Android zal bevatten. Dat maakt het poorten van Android apps stukken eenvoudiger.
Het zou mij wel verbazen. Aangezien al bekend is dat niet zo zal zijn. Nogal logisch ook eigenlijk, aangezien Android nou niet bepaald bekend staat (bij mij) als lekker snel, fijn of makkelijk te gebruiken. Bij Huawei zullen ze ook gedacht hebben dat ze het beter kunnen:
Yu said, without offering any proof, that HarmonyOS is “more powerful and secure than Android.” He said HarmonyOS’ IPC performance is five times that of Google’s Fuchsia. The top executive also claimed that HarmonyOS’ microkernel has “one-thousandth the amount of code in the Linux kernel.
Voor het porten van apps heeft Huawei al aangegeven een compiler te gaan leveren waarmee ontwikkelaas heel makkelijk Android apps direct voor HarmonyOS kunnen compileren. Dat is misschien nog wel slimmer en makkelijker dan wat Blackberry ooit probeerde door een Android emulator in het Blackberry10OS in te bouwen (met langzaam draaiende Android apps als gevolg die zeuren over afwezigheid van Google play services).
Het geniale aan deze aanpak van Huawei is dat ze tijdens het compileren alle Google spyware afhankelijkheden uit de Android app kunnen verwijderen en kunnen vervangen door een Huawei tegenhanger. Geen data meer voor Google!!! Dat is dan natuurlijk het definitieve einde voor Google in China.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 29 augustus 2019 08:34]

Die stores hebben ze al. In China hebben ze geen Playstore.
Nu ben ik voor het eerst van mijn leven van Samsung afgestapt en erg tevreden over de P30 pro. Zou er niet mee zitten als ik Google vaarwel mag gaan zeggen.
Goeie keuze om van Samsung af te stappen. :P
Tijd is rijp voor Harmony OS
Gouden kans voor Sailfish OS :9


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True