Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Samsung gaat ultrasone vingerafdrukscanner van Galaxy S10 verbeteren'

Samsung gaat de ultrasone vingerafdrukscanner die onder het scherm van de Galaxy S10 en S10+ zit verbeteren met updates. Een update die de prestaties moet verbeteren is al uitgebracht, maar volgens de fabrikant zullen er nog meer komen, stelt The Korea Herald.

Dat schrijft The Korea Herald die zegt iemand van Samsung te hebben gesproken. De ultrasone scanner werkt volgens de medewerker in sommige gevallen niet goed. In een droge omgeving, bij een zeer droge huid of als de gebruiker een kras in zijn vinger heeft zou de scanner bijvoorbeeld minder goed kunnen werken.

Om de snelheid en nauwkeurigheid van de scanner te verbeteren moeten er in de toekomst softwarematige updates uitkomen. Een eerste update om de nauwkeurigheid te verbeteren is al uitgebracht. Op Reddit klagen sommige mensen over de scanner. Zo zou het te vaak niet lukken om de telefoon te ontgrendelen. Er zijn echter ook gebruikers die nergens last van hebben.

De Samsung S10 is de eerste telefoon van Samsung met een ultrasone vingerafdrukscanner. Eerder werd bekend dat de scanner niet zelf te repareren is. Gebruikers met een defecte vingerscanner moeten waarschijnlijk het complete scherm vervangen. De Samsung Galaxy S10-lijn is op 8 maart in Nederland uitgebracht. Naast de S10 en S10+ met ultrasone scanner heeft Samsung ook de Galaxy S10e uitgebracht. Dit model heeft een capacitieve vingerafdrukscanner.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

14-03-2019 • 13:32

74 Linkedin Google+

Reacties (74)

Wijzig sortering
Wanneer komt de Tweakers S10 review een keer? We zijn bijna een week verder na release. Ik dacht dat Tweakers wel redelijk snel was met dit soort "grotere" reviews?
Staat op de planning voor zaterdag. De samples waren dit keer rijkelijk laat. In combinatie met de uitgebreidheid van onze reviews is het daardoor wat later dit keer helaas.
Fijn deze uitleg, maar er zijn natuurlijk wel goede techsites die ook erg goede reviews plaatsen. En inmiddels geplaatst hebben. Ik mag aannemen dat Samsung ze gelijktijdig verspreid. Zo niet dan zou ik als grote site eens vragen gaan stellen aan Samsung.

Als geïnteresseerd consument wil je snel lezen wat tweakers ervan vindt. Dit is rijkelijk laat helaas. Nu moet je maar elders uitwijken, niet zijnde YouTube uiteraard ;)

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 14 maart 2019 18:37]

Volgens mij zijn er ook sites die het toestel eerder krijgen van Samsung.
Op internationaal vlak is Tweakers natuurlijk geen speler; de site richt zich op Nederland en België.
Er zal bij de grote internationale jongens ook wel geld mee gemoeid zijn.
Benelux is ook internationaal. In Europa is Tweakers toch wel een van de belangrijkste tech sites hoor. ;)
Tweakers kun je toch zien als influenzers :)
Sommige sites krijgen het eerder, of vinden het niet nodig om het toestel eerst te gebruiken voor een langere periode.

Verder wordt er ook wel eens gelogen. Mensen die zeggen dat ze iets al twee of zelfs drie weken gebruikt hebben terwijl ze het veel later hebben gehad. Vooral YouTubers doen dit omdat ze afhankelijk zijn van de tijd. Maar ook schrijvende media, bijv. omdat ze met planning zitten of omdat ze iets niet interessant genoeg vinden om langer te gebruiken.
Dat is al tijden niet meer zo helaas. Wanneer ze dan eindelijk uitkomen voelt het een beetje mosterd na de maaltijd. In die tijd had ik zelf door een van de inmiddels duizenden verschenen reviews te combineren, een dijk van een review neer kunnen zetten. Bij wijze van dan ;)

[Reactie gewijzigd door WouterL op 14 maart 2019 14:00]

Helaas?
Ik zie liever een goed uitgewerkte in-depth review, dan eentje die enkel voor de hype en clicks so snel mogelijk wordt uitgewerkt. Ik vind het juist te prijzen dat ze hier niet op azen en wachten totdat alle testresultaten en bevindingen binnen zijn zodat er een een grondig oordeel geveld kan worden alvorens het op internet te plempen.
Veel mensen willen telefoons ZSM hebben. Ik weet niet hoeveel % van de verkoop in de eerste week gebeurd. Maar ik denk dat dat relatief hoog is.

Een goede review is dan fijn. Maar misschien moeten we dan naar de preview kijken.

Overigens mijn sensor werkt prima.
Veel mensen willen telefoons ZSM hebben. Ik weet niet hoeveel % van de verkoop in de eerste week gebeurd. Maar ik denk dat dat relatief hoog is.

Een goede review is dan fijn. Maar misschien moeten we dan naar de preview kijken.

Overigens mijn sensor werkt prima.
Vaak volgen er in de eerste week aan de hand van gebruikersklachten nog updates van de software die voor grote veranderingen van de review resultaten kunnen leiden. Er zijn best wat toestellen/apparaten die zo uit de winkel direct na release nog te grote bugs hebben, terwijl 1 tot 2 weken na de release die grote zaken wel opgelost zijn. Heel soms zie je later nog een update op de eerste review komen met een aanpassing van het puntentotaal. In veel gevallen blijft een laag punten totaal voor accuduur etc. ook na updates die het energiebeheer grondig aanpassen ongewijzigd. Je ziet zelfs nieuwe functies verschijnen op toestellen van 6 tot 12 maanden oud.

Een eerste dag review is voor mij dus geen pré voor een serieuze site als Tweakers.
Deels mee eens. Maar misschien moet de preview die wel komt een pre review worden. En ja bewust zo geschreven.

Dus een review op dag 1, waarbij een verwijzing komt voor een followup na 1 á 2 weken. Ik denk zelfs dat dat voor tweakers gunstig is.

Ik denk zelfs dat deze strategie ervoor zorgt er denk ik zelfs voor dat er minder klanten zijn. Dus vanuit dat oogpunt vind ik het een gewaagde keuze.
Als je de telefoon z.s.m. wil hebben, waarom wacht je dan op een review? :+

Alles gaat al zo snel tegenwoordig, een beetje geduld kan geen kwaad. Zeker als je kwaliteit wil.
Helaas?
Ik zie liever een goed uitgewerkte in-depth review, dan eentje die enkel voor de hype en clicks so snel mogelijk wordt uitgewerkt. Ik vind het juist te prijzen dat ze hier niet op azen en wachten totdat alle testresultaten en bevindingen binnen zijn zodat er een een grondig oordeel geveld kan worden alvorens het op internet te plempen.
Ik ben het met je eens, maar ik verwacht toch weer een generieke review met weinig nieuwtjes, dus dan kun je hem maar het beste zo snel mogelijk publiceren. Inhoudelijk zal het wel weer een prima toestel zijn en qua cijfer schat ik tussen de 8 en de 9. Net als elke Samsung en iPhone de laatste 5 jaar...
Mwoah, misschien kan het sneller hier bij tweakers, maar wil je ook dit soort vingerscan haperingen eruit halen, batterij goed testen en iets zeggen over usability van het apparaat dan moet je er gewoon even de tijd voor nemen.

De vraag gimmick of écht handig? wordt vaak alleen beantwoord door gebruik. Bixby is een goed voorbeeld. Ik geloof er niet in, maar je weet het natuurlijk écht als je het een tijdje intensief gebruik zoals bedoeld en dan vergelijkt met alternatieven om hetzelfde gedaan te krijgen.

Daarnaast zijn veel snelle reviews bagger. Ofwel gesponsorde blogjes, youtubers, danwel slecht getest. Bijvoorbeeld een camera testen, doe dat dan consequent onder verschillende omstandigheden (maar dezelfde verschillen als bij andere telefoons) en vergelijk die foto's gedegen met elkaar. Dan heb je resultaat om over te praten in plaats van 'de camera is snel, want bedrijf X zei dat op de presentatie'.

Die haastig gepubliceerde artikelen gaan voor de snelle kliks en roepen maar wat. Ik hoef niet binnen twee dagen de 'vijf dingen die je foonX kan die jij niet wist'-blablabla. De reviews van tweakers zijn relatief goed, transparant in werkwijze en met vergelijkingen met alternatieven. Laten we hopen dat er genoeg mensen voor dat soort 'kliks' gaan, zodat het hier niet omslaat naar clickbaits only.
Ik denk dat Tweakers met een review juist waarde kan toevoegen. Door de giga marketingcampagne van Samsung en alle daarbij horende previews en hijgerige youtubers, die over elkaar heenbuitelen in het verspreiden van marketinginformatie, zit men juist te wachten op een gedegen objectieve review.

Of ben ik alleen in de die mening?
Ik ben het helemaal met je eens. Ware het niet dat er genoeg objectieve tech-websites zijn met ook in-depth reviews van niveau. Een tijd geleden was Tweakers dan ook behoorlijk vlotter met het plaatsen van reviews. Op een gegeven moment mis je gewoon de boot als je te lang wacht. Dat vind ik geen waarde meer toevoegen. Niet dat ik de reviews van Tweakers daarmee niet waardeer, maar ik blijf het toch vreemd vinden.

edit: lees dus dat de reviewsamples laat waren.

[Reactie gewijzigd door WouterL op 14 maart 2019 14:30]

Nee, want op het forum kun je ook al niet meer terecht zonder dat er door -incognito- medewerkers van Samsung informatie verspreid wordt (da's trouwens al een aantal modellen zo en je mag zelf uitzoeken wie dat is, maar zo lastig is dat niet :+ ).
@Chris Broesder is daarmee bezig, hoorde ik vanochtend in de Tweakers podcast. Misschien kan hij er meer over zeggen? Of anders misschien @arnoudwokke...

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 14 maart 2019 14:12]

Een beetje tweaker doet z'n eigen huiswerk
Als er geen Samsuns S10 review is betekent dat dat Samsung niet heeft betaald voor een review voor reclame.

Heb al jaren het gevoel dat Samsung meer geld investeert in reclame zoals billboards of Youtube of op tv dan bijv zoals old times reviews.
Zijn er nog niet genoeg reviews te vinden? Samsung heeft de reviewers leuk betaald, en T.net slaat die rage gewoon over. Kudo's daarvoor.

Bovendien hoeft er niet een review van ieder nieuw telefoontje te komen. Alleen als het echt heel speciaal is. De S10 is een doodnormale telefoon (zeker vergeleken met de S9) met een nieuw snufje dat af en toe werkt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 maart 2019 14:04]

S10 is naar mijn mening veel specialer dan de S9 vergeleken de voorganger.

S9 was grotendeels identiek aan de S8 behalve iets (alleen te zien als je ze naast elkaar houd) andere verhoudingen. En de herlocatie van de fingerprintsensor.

S10 vergeleken met de S9 heeft al een ander design aan de voorkant, (Waar veel mensen verschillende meningen over hebben en dus zeker het noemen waard) en een hele nieuwe manier van fingerprintsensor op de andere kant van de telefoon.

Verder zitten er drie camera's op de S10 en S10+ (was niet zo bij de S9) en is er nu ook een S10e versie die strijd in een andere prijsklasse.

Dus de S10 is zeker een review waard en zeker niet een "doodnormale telefoon".
Ik claim ook zeker niet dat de S9 zoveel aandacht verdiende als de S10.

De S10 ziet er aan de voorkant exact hetzelfde uit: het is gewoon een glasplaat. Zoals letterlijk elke smartphone. Qua camera: er zijn zat telefoon met weetikveel hoeveel camera's achterop. Lekker belangrijk. Ik ga sowieso geen 3 foto's tegelijk maken. En het is maar afwachten of het ook werkt met iets anders dan de crap software die Samsung denk dat je moet gebruiken, en daarmee, wat al die camera's eigenlijk waard zijn.

Het is een doodnormale telefoon. Net als de S9, de S8, de S7, etc. Er zit wat evolutie in, maar geen revolutie.
Nee, ik wil dat T.net door de hypes heen kan prikken. Daar is T.net oud en wijs genoeg voor om dat zelfstandig te kunnen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 maart 2019 15:27]

Inderdaad, ik ben dan ook blij dat ze met een review komen.
Is ook wel echt nodig.

Nu 5 dagen mijn S10 in bezit.
Ook na de software update is de fingerprint sensor alles behalve snel en accuraat (heb de screenprotector reeds verwijderd).

Het is dan ook voor Samsung een ''first gen techniek'', benieuwd of dit echt met software updates verbetert kan worden.

[Reactie gewijzigd door Geert1976 op 14 maart 2019 13:35]

Ik kan je aanraden dezelfde vinger meerdere keren te registeren in de software.
Mijn duim staat er bv 3x in, elke keer vanuit een andere positie.
Heb mijn duim ook 2x gescand. Heel af en toe pakt hij hem niet en dat is dan na het douchen. De rest van de dag gaat het goed. Heb zelf de ''screenprotector'' er nog opzitten.
mijn duim staat er ook 2 keer in, en moet zeggen dat ik tot op heden geen problemen heb met mijn scanner, wel kan ik zeggen dat het zeker niet de snelste is. maar hij doet t bij mij zelfs onder de douche nog. _/-\o_
Heb je hem ook onder de douche ingeleerd? :+
Dat na het douchen heb ik met de S8 (met gewone capacitieve scanner) trouwens ook altijd... Moet altijd een minuut of 10-15 wachten voor hij het weer doet.
Geloof me, heb dat al gedaan als ook andere technieken ;)

Maar het is ook zeer afhankelijk van de structuur van je huid van je vingertoppen.
Als je veel in de bouw werkt of bijvoorbeeld tijdens de winter dan kan je er veel moeite van ondervinden icm deze fingerprint sensor vanwege de (fijne) structuur van je huid

[Reactie gewijzigd door Geert1976 op 14 maart 2019 14:01]

Ik had in het begin issues, de fingerprint sensor werkte echt slecht.
Nu na de update, en mijn duim opnieuw te scannen, werkt hij perfect.

Zoals hieronder al gezegd, het is even wennen om de positie te vinden, omdat je de hardware niet voelt zoals bij andere fingerprint sensors.

Maar een korte "tap" op de sensor en hij is unlocked.

[Reactie gewijzigd door Sam1an op 14 maart 2019 14:22]

Ik heb het nog niet kunnen vinden, maar weet iemand of de frequentie gebruikt door Samsung in de Galaxy S10-generatie hoorbaar is voor mensen? Zo ja, leeft dat geen vervelende situaties op voor mensen in de buurt?
Het is een ultrasoon sensor, ultrasoon is per definitie geluid wat we niet kunnen horen:
Het ultrasone geluidsgebied begint vanaf ongeveer 20.000 hertz (20 kHz) en loopt tot 800 miljoen hertz (800 MHz). Bij de mens verandert vanaf 20 kHz de gehoordrempel, het geluidsniveau dat iemand nog net kan horen, afhankelijk van de leeftijd. Jongeren kunnen hoge tonen beter horen dan ouderen.
Geluid gata met 4500 m/s door glas. Om iets te 'zien' van 1/10e millimeter zal je dus een frequentie van meer dan 45 MHz moeten inzetten, lijkt me.
Een leuke opdracht om dat te meten overigens.
(een ieee paper heeft het over 10-50 MHz, en een nieuwe ontwikkeling met geluid op 1.3GHz...)

[Reactie gewijzigd door sympa op 14 maart 2019 23:49]

Dus honden en katten kunnen het wel horen.
Ultrasoon loopt vanaf 20 kHz tot 800 MHz. 20 kHz is voor de gemiddelde mens de hoorbare drempel en wordt alleen maar minder als je ouder wordt. Dus ik gok dat de scanner flink boven het hoorbare gebied zit.
Ja dat moet ook wel, anders kan je niet met een hoge resolutie werken.

De golflengte bij de geluidssnelheid van 20kHz door lucht is al rond de 1,5cm. Door materialen (glas in dit geval) is de geluidssnelheid een stuk hoger, dat kan zo een factor 10 verschillen, en de golflengte dus langer. Reken bijvoorbeeld met 15cm. Dus nooit genoeg om kleine details op te kunnen meten zoals een vingerafdruk. Dit moet wel een veel hogere frequentie zijn. Denk zelf rond de 1MHz ofzo.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 maart 2019 14:04]

Het schijnt dat je er jeugd mee kunt wegjagen op hangplekken.
Ultrasoon geluid is per definitie al door niemand te horen. Ultrasoon begint pas vanaf 20 kHz, wat de gehoorsgrens van de mens is.
De definitie van "ultrasoon" is letterlijk dat de frequentie te hoog is om te horen.
Ultrasoon is per definitie niet hoorbaar voor mensen.

Ultrasound is sound waves with frequencies higher than the upper audible limit of human hearing. Ultrasound is not different from "normal" (audible) sound in its physical properties, except that humans cannot hear it.

[Reactie gewijzigd door Oeroeg op 14 maart 2019 13:52]

Nu wil ik niet direct de scepticus uithangen, maar in de tech-wereld zijn vaker claims gedaan over specificaties met marketingterminologie. Het liefst zou ik de registratie van een patent van Qualcomm willen zien waarin echt word bevestigd wat eraan word gehangen.
Je krijgt een duidelijke uitleg dat ultrasoon niet hoorbaar is voor de mens en dan is het nog niet goed.

Ga eens zelf op zoek naar het begrip ultrasoon zou ik zeggen dan.
Alsnog zou je de harmonische tonen van ultrasoon geluid kunnen horen.

Edit: bij een vingerafdrukscanner zal het volume dusdanig laag zijn dat je ook de harmonische toon niet hoort.

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 14 maart 2019 14:12]

Heb er af en toe problemen mee met droge vingers, maar niet méér dan bij mn oude S7.
Ik heb een ultrasone scanner op mijn reservetelefoon, een leeco le pro 3 uit 2016. Vind het juist super goed werken, ook met een bezwete of natte vinger. Hopelijk krijgt samsung haar under display scanners ook op dit niveau.
Gelukkig heb ik er geen enkel probleem mee, de enige keren dat het niet lukt is het mijn eigen schuld omdat ik hem er niet goed op leg. Dat zal ook even moeten wennen dmv muscle memory.
Als ik hem er goed op leg is het echter altijd een instant unlock.
Ik had in het begin wat moeite maar na het instellen van meerdere profielen (zelfde vinger) heb ik er vrijwel geen last meer van.
Gelukkig. Ben dus niet de enige die hier problemen mee heeft.. 3 kwart van de pogingen tot unlocken met de vinger mislukt.. gelukkig werkt de gezichtsscanner wel fatsoenlijk
Wat helpt is als de vinger die je het meest gebruikt om te unlocken, 2 keer registreert.
Ik heb de vinger zelfs 3x geregisteerd en nog werkt t slecht helaas..
Idem hier. Ben er erg ontevreden over... 2 profielen voor 1 vinger is gewoon nonsens. Het moet gewoon werken. Een grote stap achteruit voor mij persoonlijk tov een normale scanner op de achterkant onder de camera. Mijn Nexus 6P was top en te unlocken in de tijd dat hij uit mijn broekzak kwam. Dit is technologie voor de technologie... Verder is de S10 wel een vlotte telefoon, daar niet van...
Ik ben blij met mijn Xiaomi MI 9 FPD erg accuraat nu en erg snel.
Dus zoveel verschil zou er niet moeten zijn met ULTRA-SONE..
Helemaal andere techniek. Waarom zou er dan niet zoveel verschil moeten zijn?
Gaan ze ook meer dan 3 banden koppelen met 4G+ bij KPN fixen? Of ligt dat aan KPN?

S8 en S9 doen het wel.
https://gathering.tweaker...message/58235342#58235342
iJustine had de S10+ Ceramic wit iig al op 6 Maart https://youtu.be/AYYpXWzYT7U?t=70 ze komt met nog een 3e video na 1 week ervaring dacht ik, ze is natuurlijk niet de beste reviewster.
Jammer dat face unlock waarschijnlijk niet veilig genoeg is, anders hadden ze nog een workaround ofzoiets kunnen doen met iets van fingerprint en/of face unlock samen zodat je je telefoon wel snel genoeg kunt unlocken. Als je al leest dat heel het scherm misschien helemaal vervangen moet worden. Alle S10+ hebben toch allemaal hetzelfde scherm (Ohw en de gewone S10 ook!) ? En vroeger brachten ze toch de + altijd later uit ?

[Reactie gewijzigd door Pentiummania op 14 maart 2019 16:52]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.