Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung komt met update voor Galaxy S10 na prestatieproblemen

Samsung heeft een update voor zijn Galaxy S10-serie teruggetrokken nadat gebruikers problemen meldden met de prestaties van de software. Er lijkt echter al een nieuwe versie te zijn ontwikkeld, die inmiddels bij sommige gebruikers is aanbeland.

Het gaat om de softwareversie G97xFXXU1ASE5, die door Samsung kortgeleden beschikbaar is gemaakt voor de gehele Galaxy S10-serie; daarbij gaat het dus niet alleen om de gewone S10-versie, maar ook om de Plus- en e-variant. Na release kwamen er al snel klachten van gebruikers die klaagden over haperingen in de software en slecht presterende apps, zo meldden onder andere gebruikers van de smartphone op Gathering of Tweakers.

Inmiddels is de bewuste software-update van de updateservers van Samsung gehaald. Sam Mobile rapporteert echter dat er in Zwitserland al een nieuwe versie wordt aangeboden die de problemen zou moeten verhelpen. Zwitserland was tevens het eerste land waarbij de inmiddels teruggetrokken update werd aangeboden, waardoor Samsung aan nieuwe cyclus bezig lijkt te zijn, en waardoor Belgische en Nederlandse gebruikers de software ook binnenkort kunnen verwachten. Een Tweaker die de update al handmatig heeft geïnstalleerd, stelt dat problemen daadwerkelijk zijn opgelost.

Het is niet de eerste keer dat een update van Samsung kortstondig terug wordt gehaald. In veel gevallen werd er binnen afzienbare tijd een nieuwe versie gepubliceerd.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

30-05-2019 • 08:50

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Ben erg blij met mijn s10 plus maar een paar dingetjes:
- camera kan soms echt veel ruis opleveren
- batterij ondanks optimalisaties niet denderend
- weinig tot geen updates
- na 3 maanden nog steeds geen update voor Bluetooth problemen {disconnecten} maar ook autostuur bediening die niet werkt. https://community.spotify...otify/m-p/4701917#M147592

Ben benieuwd of er binnenkort een custom rom komt want van een 1000 euro telefoon verwacht je toch wat meer service. Weinig zin om maar te blijven tweaken om dingen te laten werken..
Misschien heb je een niet nl toestel gekregen ? Mijn ma haar belsimpel S10 loopt ook achter. Scandinavisch model.
Hoe kan je zien wat voor model het is? Ik heb hem ook bij Belsimpel genomen (de S10e dan toch).
Onderin bij settings is wel iets te vinden, about phone. Met een software of hardware versie die je kan googlen. De s10 s9 loopt nog op android 8 terwijl 9 er al lang is voor NL

[Reactie gewijzigd door Xfade op 30 mei 2019 11:23]

De S10 kwam toch echt uit met Android 9.
Snap niet hoe deze dan op 8 kan zitten.
Had me vergist met de s9. Zou nog steeds kunnen kloppen voor updates.
Heb hier een s8 met Android 9
Lijkt mij strek dat de s9 nog op Android 8 draait
Ik denk dat bedoeld wordt dat 'ie standaard nog met Android 8 verkocht wordt en dat je na aankoop zelf even op de updateknop moet drukken in de Android-installatiewizard om 9 te ontvangen ;)
Bijna. Omdat hij scandinavisch is pakt de update knop geen updates. Zal hem om moeten flashen naar NL. Bij eerste boot start hij ook in het fins ofzo.
Dit is precies de reden waarom ik nooit meer bij Belsimpel koop. Mijn S3 was Pools, kwam met Poolse handleiding en verpakking en er stonden allerlei Poolse pre-installed apps op die ik niet kon verwijderen. De opvolger daarvan, mijn huidige Honor 8 komt uit Duitsland. Vriend van mij heeft een S7 uit Roemenië, ook via Belsimpel. Softwareupdates kwamen niet verder dan Android 6.0, klantenservice van Samsung gebeld, maar 'kon hem niet helpen', hij moest maar naar Belsimpel stappen... Belachelijk
Heb nog nooit problemen gehad met toestellen van Belsimpel. Onderstaande oplossingen lijken me prima
Je kan de countrycode (CSC) aanpassen via de computer. Heb ik zelf ook gedaan gezien ik een Duitse Gear S3 kreeg omdat ik hem op Amazon heb gekocht. Daarvoor heb je sdb nodig. Hier is een handleiding https://forum.xda-develop...gear-s3-r760-csc-t3784226
als je bij eerste startup Nederlands kies en daarna NL sim in doet heb je nederlandse flash
Serieus? Wordt dat echt zo beperkt op land/regio niveau beperkt bij Samsung?
dan flash je even de nederlandse versie erop. elke maand netjes een update hoor
Je kan naar nederlands flashen op de volgende manier:

1. maak backup
2. naar fabrieksinstellingen zetten.
3. als alles gewist is telefoon uit en zet Nederlandse sim in
4. zet telefoon aan en selecteer Nederlands
5. wacht op automatische reboot en dan staat het op Nederlands model met maandelijkse update.

Getest op Galaxy A50

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 30 mei 2019 22:51]

Zal het eens proberen. Maar volgens mij hadden we het zo gedaan. Bedankt iig!
Ik kocht m'n S8 via Amazon.it.
Even snel gereset (zoals beschreven door Dutchredgaming) en toestel staat nu op LUX/LUX/ITV (LUX is CSC code voor België en Luxemburg, laatste code is ITV voor Italië: dit is de productcode en verandert in mijn geval niks aan de functionaliteit).
Updates komen even snel als andere Belgische toestellen.
Voor de meeste Europeanen zijn de updates trouwens dezelfde omdat ze binnen de multi CSC firmware 'OXM' vallen waar oa Frankrijk, UK, Duitsland, Belgie, Nederland etc onder vallen. In de praktijk wil dit zeggen dat vanaf er een update is voor een van de landen die binnen deze groep vallen (vaak Duitsland bvb), je zelf semi-manueel de update kan uitvoeren via Odin. Als je wil wachten over de OTA update, dan hangt de timing af van het land van de software waarin je telefoon geregistreerd is (bij mij dus LUX).

[Reactie gewijzigd door Church of Noise op 31 mei 2019 09:11]

Ik zal het iig via odin proberen een keer. Voor dat ik hem terug moet zetten naar fabriek zoals een andere tip.
Xfade, wat is de CSC code van je telefoon?
Volgens mij stond er OXM in. Multi csc voor meerdere landen. Maar dan dus verkeerd gezet op finse regio.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 1 juni 2019 08:53]

Hmm ik krijg op de s9+ iedere maand netjes een beveiligingsupdate. Zou het vreemd vinden als dat op de s10+ anders is.
Bluetooth problemen zijn absoluut niet netjes. Ik heb dit ook gehad met de nexus 6p. Deed google vrolijk 6 maanden over om op te lossen. Ronduit slecht.
Ik hier zelfs op mijn S8, elke maand beveiligingsupdate 👌
Hier ook S9+, en inderdaad zogoed als iedere maand een update, maar sinds december ongeveer zijn ze wel telkens meer en meer beginnen achterlopen, updates die trager binnenkomen, wat bijzonder jammer is. Ondertussen is het gat al zo groot geworden dat we nog maar op de "April 1, 2019" update zitten terwijl we al bijna juni zijn, en ze gewoon doodleuk de "May 1, 2019" update zullen pushen als de volgende update, in de plaats van gewoon meteen de "June 1, 2019" update. Ze lijken niet echt moeite te doen om dat gat te dichten.
Ik draai toch echt met m'n S9+ op beveiligingspatch van 1 mei 2019
Weinig tot geen updates? Ik heb 3 updates gehad, met als laatste beveiligingsupdate nu van 1 mei. Vind ik behoorlijk wat, ook al valt deze nu tegen.
Die custom roms hebben dan zelf weer 300 eigen issues, voor die weer opgelost zijn ben je alweer toe aan de nieuwe S12 ;)
V.w.b. de camera: staat ie toevallig op een (te) hoge ISO waarde? (ook als er genoeg licht is)
Dus eigenlijk gewoon een &!@!# service wederom vanuit Samsung. Bijzonder. Ik dacht dat ze inmiddels wel een keer op het goede spoor zouden zitten. Achjah zolang iedereen en z’n neef blijft kopen wordt er natuurlijk ook geen signaal afgegeven dat het er toe doet.
Had je maar een iphone moeten nemen :)

[Reactie gewijzigd door jdevries189 op 31 mei 2019 21:17]

Ik draai de G97xFXXU1ASE5 al een paar dagen en ervaar totaal geen problemen.. deze update brengt trouwens ook nieuwe camera mogelijkheden met zich mee.. voor oa night mode.
De night mode was bij de update in april al beschikbaar.
Edit: My bad, een update voor night mode schreef je.
Mja, we zien de updates wel verschijnen.

[Reactie gewijzigd door neeecht op 30 mei 2019 10:19]

De night mode update is echt een mega verbetering! Hier is een voorbeeld: https://www.sammobile.com...mera-night-mode-and-more/ (scroll onderop voor de vergelijking tussen oud en nieuw). Als je goed kijkt is er echt veel minder ruis te zien. Night mode is nu over het algemeen een stuk better dan Automatic mode. En als cherry on the cake kan je nu Live Focus(bokeh) gebruiken met de Telelens en de Ultrawide lens.

Ik denk dat Samsung nog lang niet klaar is met de camera verbeteren. :) Er is al meerdere malen bewezen dat een smartphone camera's performance voor 90% bij de software ligt en niet de hardware. De hardware is er ook gewoon, al zijn het niet die nieuwe 60 megapixel camera's(waarvan nog maar even bewezen moet worden wat nou precies het nut is van 4x meer megapixels).

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 30 mei 2019 15:21]

Hier idem met de S10. Ervaar totaal geen problemen. Ben het wel met @Mr Eekii eens dat de batterij niet denderend is. Zou idd beter zou mogen.
Ik zie trouwens geen mei update hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
Hij blijft zeggen dat april de meest recente is.

Ps nog veel merkbaar verschil in nightmode?
Ik zit met mijn Nederlandse S10+ ook nog met de april update, deze is voor mij ook de meest recente.
De mei update is terug getrokken door Samsung ;)
Whoops, niet helemaal goed opgelet xD Ben net 10 minuten wakker haha :P
En de nieuwe update is nu ook voor de Nederlandse versie beschikbaar :)
Net binnen!
Apart mijne zegt dat april nog steeds de meest recente is
Heb je wel PHN/ PHN /PHN als Sw-versie serviceprovider of heb je misschien een branded toestel?
Nee maar grijs import zie dat je dan moet wachten tot update in betreffende land uitkomt even wachten dus
Heb ook via belsimpel een s10 + bleek een model uit italie branded met vodafone apps. gaat dus om een OMS / ITA als CNC
Nu met odin de nieuwste firmware PHN NETHERLANDS G975FXXU1ASE5 geflashed en de nieuwste update dus draaiend met als voordeel geen vodafone apps meer . :)
Is dat flashen nog met risico's cq makkelijk moeilijk
En is hij daarna voor altijd 'normaal ' dus voda loos?
heb zelf nog geen Vodafone of tmobile gevonden dus denk dat hij wel zonder brand/merk is
Maar tjechisch of zo moest hem op NL zetten hij stond op iets Oostblok achtig als default keuze
Als je alle stappen volgt is het niet zo spannend. Hij is nu ind. "normaal" kan ook gewoon updaten via ota en heb dus nog garantie.
Voor de zekerheid zou ik even kijken naar de cnc code of die compatible is. Er is een compleet topic hierover op xda forum
Heb zelf OXM zie ik maar na flashen is hij wel gereset
Weinig trek om alles weer opnieuw on stellen
Zelfs na een backup terugzetten kun je alle iconen op de goede plek zetten
Ze hebben het er maar druk mee.
Deze update zal helaas nog wel even op zich wachten: nieuws: Samsung Galaxy S10 ondersteunt niet volledige 4g-snelheid bij KPN

Op het forum van Samsumg melden gebruikers ook veel banden combinaties die niet gebruikt worden.
Is dit haasten geweest of gewoon geen verstand hebben van sommige zaken?
Mijn Samsung Galaxy A70 kwam ook vandaag met een update, ik had voornamelijk problemen dat het Touchscreen soms uit zich zelf reageerde, dat hebben ze in deze update gefixt.
Top, denk dat de Lux toestellen op de Belgische markt uit de boot zullen vallen .
Hoe kan je zien of je toestel uit nederland komt? Ik heb nog steeds G975FXXU1ASD5 met 1 April als beveiligingspatch . Ik loop dus achter.
Het is niet de eerste keer dat een update van Samsung kortstondig terug wordt gehaald. In veel gevallen werd er binnen afzienbare tijd een nieuwe versie gepubliceerd.
Dit is best wel kwalijk te noemen, helaas heb ik zelf in het verleden ook te vaak problemen gekregen met de updates van Samsung... ik snap echt niet dat ze hiervan leren. Want ja, ook goede betrouwbare support is wat waard voor de klanten.
De nieuwe update is al beschikbaar! :9
Wat ik pas bijzonder vind, ik zie dat alle3 s10 modellen dik 200 euro goedkoper zijn dan bij release. En dat na wat, 2.5 maand? Dat minpuntje van prijs mag wel weggehaald worden in de reviews. Wel lullig als je niet het geduld hebt gehad om even te wachten, en het volle pond hebt betaald.
Zo gaat dat bij de meeste Android toestellen?
Wel lullig als je niet het geduld hebt gehad om even te wachten, en het volle pond hebt betaald.
Geduld is een schone zaak?
Als die trend een consument na jaren nog niet is opgevallen, is dat hun eigen schuld... en de webwinkels en providers maken natuurlijk graag even misgebruik van deze "smartphone-digibeten" in de eerste maanden. Zo gaat dat al jaren.

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 30 mei 2019 09:28]

Ik vind 2.5 maanden wel extreem rap. En dik 200 euro erg veel. Ik zie dat de s8 een goede 150 euro kwijt was na een kleine 3 maanden. Zou de nog grotere daling van de s10 te maken hebben met algehele tegenvallende smartphoneverkopen?

Je koopt nu bijna 2 galaxy s10 128gb's voor de prijs van 1 iphone xs 256gb. Gewoon om een bijzonder vergelijk van 2 enigszins vergelijkbare telefoons te maken.
De price alerts van tweakers.net zijn bij uitstek geschikt voor telefoons van Samsung. Ik heb een prijsalert op de s10e staan als ie onder de 500 euro zakt, je weet gewoon dat het gaat gebeuren.
En dat je op dat moment al heel veel geruchten hebt gehoord voor de volgende, waardoor je toch weer moet nadenken over sparen vs voor deze gaan.... haha
Nee, je weet namelijk van tevoren dat er in maart een nieuw model gelanceerd wordt. Het nieuwste van het nieuwste vind ik niet interessant meer, een S8 voldoet nu nog perfect.
Kun of iets he niet verlengen dat kan soms ook behoorlijk schelen ik moest sowieso via kpn mijn twee jarig contract verlengen scheelde 200 euro en 2,50 per maand minder betalen voor meer data
Was wel tijdelijk actie is nu weer iets duurder zie ik ja dat kan blijkbaar ook
Is altijd zo bij Samsung. Enkele weken na de lancering komen ze ofwel met een cashback, een verlaagde prijs of een andere actie om de prijs naar beneden te trekken. Vorig jaar de S9 gekocht enkele weken na de release en toen gaf men 200euro extra inruilwaarde als je een oud toestel inruilde. En zulke acties zie je dan weer niet terug in bijv. de pricewatch omdat de retailprijs gelijk bleef.
Vergeet de gratis buds niet en de goede provider acties. Ik was op dag 1 minder kwijt dan die nu (los) kost :Y)

Daarnaast verkoopt de s10 echte ik uit berichten lees echt heel goed vergeleken met de s9.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 mei 2019 10:09]

Een vergelijking met de S8 lijkt mij dan ook meer op zijn plaats.
De S9 was een bijzonder karige upgrade ten opzichte van de S8, ik verwacht daarom dat de S8 aanzienlijk meer verkocht werd dan de S9.

Heb je een bron? Ben wel benieuwd. :)

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 30 mei 2019 10:14]

Ik denk dat de s10e ook wel mooier is (wat uiteraard wel persoonlijke smaak is). Ik vond zelf namelijk al die edges / aflopende randen niet echt mooi, nu is het meer 'plat', waardoor ik van plan ben om binnenkort ook de s10e te kopen.
Kan ik je aanraden. Zelf eind april de S10e gekocht (in de 2e prijsval voor mooi 549 euro).
Super mooie tel. Groene achterkant, doorzichtig gel-hoesje, mooi plat en geen gezeur met gebogen randen (mijn vrouw heeft de s9, lelijk ding...)
En itt tot veel andere tel's geen notch of brede balk maar klein rond gaatje voor de front camera, beeld loopt er mooi omheen.
Navigatie onderin uitzetten en je hebt een tel die op 1mm randen na helemaal uit beeld bestaat.
(en persoonlijk vind ik die 1mm rand nodig om het toestel vast te pakken...)
Winkels verdienen echt geen 200 euro op een S10.

Die prijsverlaging komt vanuit Samsung.
> Wel lullig als je niet het geduld hebt gehad om even te wachten, en het volle pond hebt betaald.

Alleen relevant als je het geld niet hebt. Voor veel mensen is 200 euro te overzien om niet 2,5 maand te wachten.
Ook als je geld niet had was er je na paar weken als je goed keek soms al flinke korting krijgen er waren leuke aanbiedingen
Kreeg hem zelf bijna 350 euro goedkoper toen hij net paar weken uit was
Kun je toch andere leuke dingen voor doen geld of geen gekd
Ja maar heb jij de Galaxy buds er ook gratis bijgekregen?
Nee geen Galaxy buds
Zelfs met de pre-order zijn er soms hele scherpe prijzen bij de MM.
Ik heb de Galaxy S10+ met gratis Galaxy Buds en was 'maar' 672 euro kwijt(inclusief verlenging sim only).
Kwestie van goed in de gaten houden en een beetje mazzel.
Apart dat het als ongewenst is gezet, maar goed … :?

Klopt, het is altijd de moeite waard om even te wachten. Het is ook een keuze maken, wat is het mij waard? Als ik iets wil kopen, dan heb ik er een bepaald bedrag voor over. Dan maakt het mij helemaal niks uit als het een week later voor de helft te koop is. Ik weet dat er mensen zijn die dan heel boos reageren, maar stel hun dan de vraag: "Je had het geld er een week eerder voorover, waarom zou je dan nu teleurgesteld zijn". Dat het als 'lullig' wordt gezien, voel ik niet zo.
Ik weet nog hoe ik 2 jaar geleden mijn abbo verlengde en de S8 ( in augustus ) met 450 euro bijbetaling haalde..
Iets van 2 a 3 weken geleden ging ik even langs bij de MM om te vragen hoeveel ik nu bij zou moeten betalen mocht ik de S10 halen....Dat was dus 456 euro..
Ben dus benieuwd hoeveel ik moet betalen als ik weer in augustus ga verlengen..