Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung kondigt Android 10- en One UI 2.0-bètaprogramma aan voor Galaxy S10

Samsung heeft de start van het bètaprogramma voor Android 10 en de nieuwe One UI voor de Galaxy S10-modellen aangekondigd. Samsung toont met screenshots dat bepaalde schermelementen bij de vernieuwde One UI minder ruimte innemen.

Om deel te nemen aan het One UI Beta Program moeten gebruikers een Samsung-account hebben, zo wijst het bedrijf erop. Het testprogramma voor Android 10 is beschikbaar voor de verschillende Galaxy S10-versies in meerdere landen. Volgens Sammobile is het programma afgelopen weekend in Zuid-Korea live gegaan en volgen in ieder geval Duitsland en de VS maandag.

Samsung toont hoe de vernieuwde interface gestroomlijnd is zodat notificaties minder ruimte innemen en de gebruiker minder afgeleid wordt. De donkere modus past de helderheid van beeld en tekst automatisch aan en tekst op het Smart Lock-scherm wordt automatisch zo weergegeven dat deze goed leesbaar is.

Verder wijst Samsung op de aanwezigheid van Focus Mode om apps tijdelijk te kunnen pauzeren en Device Care voor snelle toegang tot belangrijke functies zoals het verwijderen van dubbel aanwezige foto's.

Samsung Galaxy S10 Android 10

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-10-2019 • 08:15

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
Gaat dit werken met de Galaxy S8(+)? of alleen S10? Als je dit zou uitvoeren
Nee dit is echt voor de S10+/S10/S10e
Samsung toont hoe de vernieuwde interface gestroomlijnd is zodat notificaties minder ruimte innemen en de gebruiker minder afgeleid wordt.
Ja, stel je voor, je bent een game aan het spelen en je wordt ineens gebeld op je TELEFOON.
(Het voorbeeld wat in dit nieuwsbericht te zien is.)

Ik wordt oud denk ik ;)
Off-topic: Hoort bij het ouder worden ook het vergeten van de spellingsregels? :P ("ik wordT")

OT: toch blijf ik het jammer vinden dat Samsung zo kort android updates blijft geven voor haar telefoon. De S8 krijgt volgens mij niet eens meer Android 10. Ik zit zelf op een S7, welke op zich nog prima werkt. Alleen jammer dat ik het met een oude android versie moet doen...

[Reactie gewijzigd door greg-a op 14 oktober 2019 11:18]

Samsung Note 4 hier met Android 6.1.0 :)

Werk nog prima hier zoniet dan andere rom erop !
ik heb er ook 4 jaar van genoten, uiteindelijk via werk een android 8 toestel kunnen wennen en met aantrekkelijke inruilactie toch nu de Note 9 (250 voor 4 jaar oude telefoon)
Dat doet niet alleen Samsung. De meeste fabrikanten houden 2 jaar OS ondersteuning aan en iets van 5 jaar security ondersteuning. Dat laatste kan in fout hebben.
De S7 heeft een zeer goede ondersteuning voor custom roms, is nog een erg actieve community op XDA. Dus als je een nieuwe versie wil kan je altijd dat proberen. Ze hebben vaak ports van een S9 of je kan kiezen voor een stock android versie.
Nederland dus nog even niet. Afwachten dus.
Mooie toevoeging aan Android 10. Het is jammer dat hij niet meer uit komt voor mijn Galaxy S8+ generatie. Mijn Tablet de Samsung Galaxy Tab S5e (2019) krijgt de update naar Android 10 en ik ben erg benieuwd en ik vraag me af wanneer Android 10 officieel uit komt?

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 14 oktober 2019 11:09]

Voor de geïnteresseerden in Nederland die dit graag ook zouden willen uitproberen. Op XDA staat een tutorial hoe dit kan zonder het trippen van Knox of andere zaken. Ergens deze week zal er een update.zip gereleased worden waarmee je via een microSD kaartje kan updaten. Dit is mogelijk omdat de Duitse firmware dezelfde MultiCSC gebruikt als de Nederlandse.
Device care die dubbele fotos verwijderd zit ook gewoon op mijn s9 met pie?
Veel zaken die in Android 10 zitten heeft Samsung al uitgebracht in Android 9 met one ui.
Denk ook bijvoorbeeld aan de donkere modus.
Ik heb sinds een kleine maand een S10 na jaren lang Nexus/Pixel telefoons gehad te hebben. Ik heb deze stap met name gemaakt vanwege het steeds "schonere" One UI wat overal is genoemd, maar in the end is het nog steeds een doolhof aan instellingen waarbij dingen half zijn doorgevoerd. Donkere modus? Ja, enkel in een standaard thema. Donkere modus? Ja, maar tig apps waarbij de navigatiebalk verblindend wit is. Always On display met broekzakdetectie? Nee hoor, gewoon, altijd aan, ook in je broekzak. Erg doordacht vind ik het persoonlijk niet allemaal...
Ik heb zelfd de navigatiebalk compleet verborgen. Vind het omhoog swipen veel fijner en natuurlijk werken en het geeft je meer scherm :)
Ja maar iets kei cool dat ze uitbrengen is eindelijk RSAP bluetooth profiel ondersteuning voor volkswagen/audi/skoda/etc.. wagens

Eindelijk geen tweede sim meer nodig in de wagen, veel beter bereik en minder batterij verbruik.

Bij het gebruiken van een navigatie app op de gsm word hij ook niet meer gestoort bij inkomende telefoontjes, vermits die direct op de wagen komen.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 14 oktober 2019 11:16]

Dat is goed nieuws! Maar ik kan daar nergens iets over terugvinden. Heb je daar een bron van?
Thanks. Dat lijkt idd goed nieuws. Nog wel even afwachten of het ook daadwerkelijk erin komt.
Hoe zit t met nfc betalingen? Begreep dat ING en ABN etc er niet op werken om dat Android 10 geen toegang tot de imei geeft of iets dergelijks
Pas een android 10 beta lanceren als Android 10 officieel uit is. Ben toch blij dat ik een OnePlus telefoon heb waar ik de android 10 update bijna instant ontving.
Mwa, de grote Android 10 feature (voor mij) zit al standaard in Android 9/OneUI1 dus wat dat betreft vind ik het geen ramp. Het is een tijdje geleden dat een major Android versie echt als vernieuwend en must have aan voelde, het voelt steeds meer "meh". Vind het belangrijker dat de security updates vlot gaan (zit nu op 1 oktober 2019), wat ze gelukkig gaan.

Android 10 komt wel, liever dat ze de tijd nemen in plaats van de release rushen (met bijhorende bugs en issues) om de eerste te zijn.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 14 oktober 2019 08:31]

10.0 bied inderdaad niet echt veel meer dan 9.0 op een Samsung toestel. En zolang dat zelfs op de S8 draait, en die elke maand nog braaf z'n secruity updates krijgt... is er toch niks te klagen?
Wacht even: jullie zijn bezig met goedpraten dat je niet meekunt naar de nieuwste release van je OS en dat het allemaal niet zoveel uitmaakt dat dit soms niet kan. Of zie ik dat verkeerd?
Hoewel een nieuw OS leuk is, speelt er ook het volgende:

- Er zitten géén nieuwe features in voor Samsung gebruikers. Overigens is er door Treble al wel een upgrade mogelijk, maar waarom zou je? Zelfs de oude S8 draait op Android 9, en heeft Treble ondersteuning.
- Security updates blijven gewoon komen

Er is, behalve een versienummertje, dus géén reden op te upgraden. Sterker nog: Google ondersteund, en dat is náár de leveranciers toe, zelfs versie 5.0 nog. Hoewel ik dáár wel iets van zou zeggen.

Maar goed, om het compleet te maken, dit zijn de werkelijk nieuwe features in Android 10:

- Live caption: zit al in de Samsung Camera
- Smart reply: Erg minimaal, zit soms in de apps zelf.
- Sound Amplifier: Ambient mode, maar dan via je telefoon. Toegegeven, erg leuk, maar veel koptelefoons hebben dat ook (en dat werkt zonder telefoon).
- Gesture navigation: zit al heel veel in OneUI via Android 9. Ik heb de sys-knoppen al een tijd uitstaan.
- Dark mode. Geweldig. Zit er alleen al in.
- Foldable support - Kan m'n S8 niet. Niet zonder te blijven werken.
- Privacy features - Zit al in het Samsung stuk.
- Focus mode: Klinkt als DND mode.

Eigenlijk is het een hele kleine update. Die erg weinig toevoegt. Ik snap dat Samsung de tijd neemt (en in de tussentijd security updates laat vloeien) om er nog een laagje op te zetten.

Ik praat het inderdaad goed. Nieuw omwille van nieuw, zelfs ík als ICT-er ben daar huiverig in. Je update omdat het veiliger is, omdat er een feature in zit die je wilt, of omdat je zeker wilt zijn van ondersteuning. Deze drie redenen zijn allemaal afgevangen. De upgrade voor de S8 naar Android 8, en later 9 (ding kwam uit met 7...) waren allen huge, maar 10 zie ik niet zo zeer het nut in. Als hij komt, upgrade ik. Als hij niet komt, en security updates komen nog wel: even goede vrienden. Naar een S10 hoef ik niet, telefoon is nog goed.
Er is, behalve een versienummertje, dus géén reden op te upgraden. Sterker nog: Google ondersteund, en dat is náár de leveranciers toe, zelfs versie 5.0 nog. Hoewel ik dáár wel iets van zou zeggen.
Off-topic: Zijn er nog Android 5.0 apparaten die vanuit de fabrikant patches/updates krijgen, of überhaupt Android 8.0 apparaten of lager die dit krijgen?
Lijkt me sterk. In ieder geval is het verdienmodel dan niet echt geweldig van dat merk.
Mwoah, er is een hoop meer android dan telefoons. En zelfs binnen telefoons... er zijn ultra-rugged devices (die soms geeneens de Play services draaien, puur voor een specifieke taak zoals in boodschappenscanners/etc...), of zelfs... brillen. De Epson Moverio-reeks draaide de langste tijd native Android op de dingetjes zelf.
Dat kan wel kloppen, maar naar mijn weten komen daar geen systeemupdates van.
De dark mode van Samsung op Android 9 is alleen voor Samsung apps.

Andere apps nemen die instelling niet over terwijl dat op Android 10 wel zo is. Ik heb ook een S8 overigens en ik mis met name die functie erg.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 oktober 2019 15:57]

Outlook, Office, de Google apps, eigenlijk mis ik niet zo gek veel hoor... zelfs Teams heeft het overgenomen!
Je vergeet een belangrijke toevoeging: muziek scrubben vanaf notificatievenster en dus ook lockscreen, eindelijk nadat iOS t al 2 jaar heeft. https://www.reddit.com/r/...udio_scrubbing_to_google/

[Reactie gewijzigd door rse1 op 15 oktober 2019 13:36]

Inderdaad, zolang er in die nieuwe versie niet heel veel vernieuwende features zitten ten opzichte van wat we nu draaien én dat we de security patches nog maandelijks blijven ontvangen.

Daarnaast heb ik persoonlijk ook liever dat 10 wordt gereleased wanneer de Samsung laag helemaal gereed is en hij zo soepel mogelijk werkt. Niet dat ik straks 10 installeer en ik opeens 0,75 dag met een batterij kan ipv mijn huidige 2 dagen.
Ok bedankt, dan doe ik geen moeite. _/-\o_
Ben het met je eens wat beveiligingsupdates betreft. Mijn € 700+ Galaxy Tab S4 LTE zit nog steeds op de patch van afgelopen Juli. Voor flagship devices moeten maandelijkse updates worden verplicht.
Op dit punt kan ik het met je eens zijn maar de featureset die (mijn) s10e heeft, is toch al uitgebreider dan wat android 10 bracht..
Het gaat hier om Android 10, dus geen idee wat de iPhone ermee te maken heeft.... |:(
Tja dan kun je ook zeggen, het gaat over de s10, geen idee wat dat met de oneplus te maken hebt. Jij zet 1 stapje van het onderwerp af en een ander doet daar weer een stapje op, maar dat gaat je dan te ver?

Ondertussen geniet ik gewoon al ruim 2 a 3 een jaar van darkmode, waar jij (lees Google) dan weer laat mee was, lekker boeiend allemaal.

Ik heb het al vaker gezegd maar in sommige opzichten loop je achter en in sommige voor, wat is dan beter, tja...
Lijkt mij meer haantjesgedrag over wie er als eerste een update uitbrengt
Ja waar hebben we het over inderdaad.. iedereen doet tegenwoordig net of hun telefoon totaal onbruikbaar is als ze niet op dag 1 een nieuwe update krijgen... net of het zoveel verschil maakt allemaal.

Ik zou het liefst helemaal geen updates meer krijgen voor mijn note 10+. Samsung gebruikt namelijk iedere updates om de accu iets verder in te perken en zo mensen te bewegen naar nieuwere toestellen. En dit is een behoorlijk serieus probleem. De accu heeft namelijk na een jaar nog maar de helft van de capaciteit als de nieuwe galaxy is aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door sygys op 14 oktober 2019 10:19]

Samsung gebruikt namelijk iedere updates om de accu iets verder in te perken en zo mensen te bewegen naar nieuwere toestellen. En dit is een behoorlijk serieus probleem. De accu heeft namelijk na een jaar nog maar de helft van de capaciteit als de nieuwe galaxy is aangekondigd.
Mag ik vragen of je hier ook concreet bewijs voor hebt? Een url naar een bevestigende bron zou voor mij al voldoende zijn.
Niet te veel van aantrekken. Elke batterij slijt en ook tussen updates verbetert en verslechterd de accuduur. Ik zit zelf bijvoorbeeld op de open beta van de oneplus 7 pro en met beta 2 was de accuduur waardeloos, maar in beta 3 is het weer een stuk beter.


Kortom aluminium hoedje kan af.
Typisch geval van maar iets roepen wat niet onderbouwd kan worden..
dan hoop ik vooral dat,
- jij me nooit hoeft te bellen,
- je ook niet voor een bedrijf of instelling werkt waar ik iets mee te maken heb
- je ook niets te maken hebt met de hardware van mensen die iets met mij te maken hebben.

want in the end, data veiligheid begint bij 'update management' misschien zitten er flaws in android of de hardware die alleen softwarematig konden worden opgelost. misschien waren er bekende problemen met de accu waardoor ze een grotere veiligheidsmarge hebben ingebouwd. misschien is het gewoon een bug.

In ieder geval: mensen die maar wat roeptoeteren en hun pc, hun telefoon, of hun kinderen niet laten inenten, heb ik liever zo ver mogelijk bij me vandaan. Aluhoedjes af AUB!. Dank u!
Een beetje kort door de bocht: Een oudere versie met de laatste security updates is natuurlijk ook goed. Het hoeft niet per se de nieuwste major versie te zijn.
Apple en ei verhaal :+
Is er ook duidelijk wanneer de update voor de Samsung Galaxy S10+ komt?