Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Smartphones met eerste MediaTek-soc met 5g-modem komen begin volgend jaar

De eerste smartphones met een MediaTek-soc die een ingebouwd 5g-modem heeft, komen begin volgend jaar. Dat heeft de Taiwanese fabrikant bekendgemaakt op Computex. De soc heeft nog geen naam, maar de fabrikant deelde al wel wat details.

Het 5g-modem zal alleen werken op lage frequenties onder 6GHz, maar kan niet overweg met mmWave-frequenties, zegt MediaTek. Daardoor is de 5g-snelheid beperkt, omdat providers de meeste snelheid en capaciteit kunnen aanbieden via mmWave-frequenties als 26GHz. Het modem heet Helio M70. Het ondersteunt ook 4g, 3g en 2g. De maximale 5g-snelheden zijn 4,7Gbit/s down en 2,5Gbit/s up.

MediaTek laat de soc maken op een 7nm-FinFet-procedé, vermoedelijk bij TSMC. De soc heeft Cortex A77-kernen, die ARM deze week aankondigde. Ook de Mali G77-gpu op de nieuwe Valhall-architectuur zit in de soc, aldus de chipontwerper. Ook is de soc voorzien van een nieuwe processorkern voor ai-toepassingen. Daarnaast ondersteunt de soc met een nieuwe kern voor het verwerken van beelden camera's met een maximale resolutie van tachtig megapixels. Zulke sensors zijn nog niet aangekondigd, maar Samsung heeft al wel een 64-megapixelcamera in de line-up.

De soc gaat in de zomer naar fabrikanten van smartphones en verschijnt vanaf begin 2020 in nieuwe modellen, zo zegt MediaTek. Huidige socs hebben nog een apart modem voor 5g. Het ligt voor de hand dat onder meer Qualcomm en Samsung komend jaar ook socs met ingebouwd 5g-modem gaan produceren. Integratie in de soc verlaagt het stroomverbruik van een modem.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29-05-2019 • 21:21

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Ben wel benieuwd naar SoCs met ondersteuning voor hogere frequenties. Da's namelijk technisch gezien nog wel een uitdaging volgens mij. Ook de antenne is een uitdaging; je wil dat het bereik wel enigszins normaal is terwijl de minste en geringste obstakels het signaal al blokkeren bij die frequenties.
5G-ready :+
Jammer dat een standaard 5G zou uiteenlopende frequentie heeft, dat je blijkbaar bij een gedeeltelijke ondersteuning al het 5G logo mag dragen / adverteren. Ga je straks als consument lekker de mist in :9.
Het wordt tijd dat MediaTek de "AMD" concurrent van Qualcomm gaat worden. :)

[Reactie gewijzigd door breaky73 op 30 mei 2019 07:23]

Nee die vergelijking gaat niet op, AMD bakte al snellere 486's dan Intel zelf, MediaTek is een riekende hoop van ellende vol lag en vertraging. (in mijn ervaring)
Ik heb veel telefoons met MediaTek processors in mijn bezit gehad. Vooral de laatste modellen zijn erg goed. Als je last hebt van vertraging of lag is dat vooral een software issue. Ik heb bijvoorbeeld 2 Android One telefoons in mijn bezit gehad, beide trouwens met Qualcomm socs, en die waren na een tijdje niet meer vooruit te branden.
Dan kan je er altijd nog een custom rom op flashen, als software shit is. Dat is weer iets wat bij iets met een Mediatek SOC vooralsnog niet lukte. Ik weet niet of mediatek nu wel hun source vgrijgeeft aan de community inmiddels, maar x jaar geleden was daar echt geen sprake van.
Tja. Daar heb je gelijk in. Als je je telefoon met Mediatek processor wil updaten naar een nieuwere android versie dan heb je een probleem, als de desbetreffende fabrikant geen updates meer vrijgeeft. De source code wordt vooralsnog alleen aan OEM's verstrekt. Uiteraard kunnen huidige android versies wel aangepast en geflashed worden en dat heb ik regelmatig gedaan. Dat doet verder niet af van het feit dat huidige MediaTek chipsets prima zijn. De laatste telefoon met een MediaTek processor (een Lenovo K5 Note met een Helio P10) die ik in mijn bezit had, was snel, soepel, met goede ontvangst en GPS.
En daarnaast is het goed dat er wat competitie is voor Qualcomm.
Het feit dat Qualcom wat concurrentie kan gebruiken, daar is denk ik iedereen het wel mee eens. Als is het alleen maar om de prijzen van mobiele hardware wat onder druk te zetten. Nu doet Samsung het met hun Exynos spul en Huawei met hun Kirin lijn het best ok, maar inderdaad, meer concurrentie is prettig - zeker gezien de Amerikaanse overheid een van deze 2 concurrenten ook probeert kapot te krijgen.
Zelf zijn helaas de laatste ervaring met een simpele 'kindertablet' van Lenovo niet al te best met een Mediatek chipset. Slechte battery life, en performance technisch ook niet al te best. Maar goed, goedkope lenovo kinder tablet, you get what you pay for vrees ik. Nog even voor wat custom roms gechecked om zo te kijken of het ding wat sneller te krijgen was en na verloop van tijd een 2e leven te kunnen geven, maar dan ben je helaas snel klaar. :/ Jammer eigenlijk. Zou Mediatek best een kans willen geven als custom roms een optie zouden zijn daar.
Wat dat betreft is er qua support nog wel wat winst te behalen voor het bedrijf. Ze zouden eigenlijk met een goed ondersteunde, goed gesupporte goedkope killer chip moeten komen en dan gaat het vanzelf zou je denken.
Ik hoop dat Apple pas met 5G iPhones en iPads komt wanneer er genoeg landen klaar voor zijn. Ik heb altijd gevonden dat Apple 4G op het perfecte moment lanceerde in september 2012 met de iPhone 5, ja het was al beschikbaar op de iPad 3 maar ik heb het vooral over de iPhone. Belgische netwerkaanbieders zijn niet lang erna 4G beginnen aan te bieden.

Ik denk dat de iPhone XIS in 2020 de eerste 5G iPhone zal zijn al zou het me niet verbazen dat het 2021 zou worden.
Beetje een vaag argument. Waarom zou je dat willen? Als ik nu kan kiezen voor een 5G toestel zou ik dat liever doen dan dat ik straks een 4G toestel heb voor een paar jaar terwijl er 5G is. Ja leuk voor Apple dat ze jou een nieuwe telefoon kunnen verkopen maar ik zie geen enkel voordeel.
Eerder dat je wat aan 5G heb ben je al weer na een nieuw toestel aan kijken, voor dat het echt beetje goed van de grond is ben je wel weer tijd verder.
Ik dacht dat iPhones altijd lang meegingen. Dan is het toch juist handig om al van te voren dergelijke technieken aanboord te hebben inplaats van te wachten tot het allerlaatste moment :?

Tuurlijk is het financieel gezien voor Apple juist handig om te wachten met de implementatie, maar wij zijn consumenten.
iPhones gaan ook lang mee heb nu de 8 plus van bijna 2 jaar oud, maar die gaat nog makkelijk 2/3 jaar mee.
Maar je heb er genoeg die altijd na 1 of 2 jaar altijd weer nieuwste moeten hebben, dan zou ik dus nu niet dit jaar een telefoon met 5G nemen.
4 jaar vind je lang? Dat zou ik eerder van een budget toestel verwachten
4 jaar met een smartphone doen is lang ja voor de meeste mensen.
Dat klopt, maar doorgaans ligt dat meer aan de gebruiker dan aan het apparaat (uitzonderingen daargelaten).
Mijn vorige telefoon (Nexus 5; 2013) werkte afgelopen december op zich nog goed, buiten dat de accu versleten was. Dat, plus dat ik inmiddels wel een betere camera wilde en een vingerafdrukscanner ook wel pratisch is en zo nog wat dingetjes deed mij besluiten toch maar eens te gaan vervangen. Maar ik kon eigenlijk nog zonder problemen alle spellen spelen die ik wilde. Ik meen dat ik alleen ooit tegen Fortnite aankeek die een 64bit processor vereist (kan een ander spel geweest zijn, geheugen is roestig).

Voor de € 330,- die ik er ooit voor betaald heb vind ik dat een nette afschrijving.

De goede lezer merkt op dat ik wel tegen wat achterlopende techniek keek; in 2013 kwamen net de eerste telefoons met 64bit processors, vingerafdrukscanners, etc. De Nexus had niet die nieuwste techniek. Dat was niet meteen een probleem, maar wellicht had ik nog langer met het apparaat gedaan met eventueel een vernieuwde accu als ik wel die nieuwe techniek aan boord had gehad. En dan kom je dus op het punt wat @Caayn maakt: als je nu een nieuwe telefoon koopt -zeker voor een topmodel wat jaren mee moet- is het handig om ook voorbereid te zijn op de toekomst.

Zou ik dus dit najaar 1000 piek op tafel leggen voor een nieuwe iPhone, dan wil ik er dus echt wel tot 2023 mee kunnen doen en dan niet mezelf moeten vergelijken met budget-telefoons met een MediaTek-soc die dan wel 5G kunnen gebruiken en ik met mijn luxe-telefoon achter de feiten aanloop. Ik zou me dan eigenlijk een beetje bekocht voelen.
Die frequenties zijn nog niet eens geveild toch...
Als zo'n nieuwe tech op het randje van massa-adoptie komt, kan Apple net dat zetje geven. Zoals met 4G in België is gebeurd. Het geeft net dat beetje momentum :)

Ik ben afgestapt van Apple door de prijzen pas (na 3 jaar begon mijn SE kuren te vertonen :( ). Maar hoop dus ook als niet Apple gebruiker dat ze het juiste moment kiezen :)
Ik denk dat dat wel jammer is voor iPhone bezitters. Je ziet dat tegenwoordig de gebruikstijd van een telefoon aan het toenemen is, dus je iPhone released in 2019 gaat zo 4 jaar mee (en als ik tweakers moet geloven nog wel meer). Kan me voorstellen dat als je voor zo'n periode een toestel koopt en een belangrijke feature mist je dan je aankoop uit stelt, wat dan zorgt voor een financiele prikkel richting Apple.
Hoe zit het met de kwaliteit van Mediatek socs?
Heb geloof ik nog geen high-end soc van hen gezien.
Is de site wel objectief ?
Als ze in de eerste alinea al gooien met
"De onzichtbare tentakels van de op volle toeren draaiende 5G PR-machine ?
Ik kan ze iig niet serieus meer nemen dan
Daarnaast zijn de bronnen vaak niet objectief en onafhankelijk of ze zijn niet te bereiken.

Met 4G zouden onze hersenen al lang en breed gekookt moeten zijn en zijn we allemaal al lang de pijp uit.

Kort door de bocht: gebruik je een DECT toestel, WiFi in huis of een magnetron? Dan zou ik me geen zorgen maken voor 4G/5G

Uit gelinkte artikel:
Ondanks dat deze bewering door duizenden wetenschappelijke onderzoeken wordt bevestigd (zie www.bioinitiative.org en overzicht StopUMTS) vinden ze bij politici en beleidsmakers nauwelijks gehoor.
Uit reacties vorige 5G artikel:
Ik zat net even op die site te kijken en een van de titels viel direct op: 5G APOCALYPSE - DE EXTINCTIE EVENT

En toen klikte ik voor de grap op een paar van die zogenaamde "bronnen". Probeer het maar eens:
https://www.stopumts.nl/d...CALYPSE%20-%20DE%20EXTINC

Er staan ook bekende bronnen tussen zoals The Telegraph, France 24, VOX en Ars Technica.
Maar als je op die bronnen hebt geklikt dan zie je dat je bij 95% van de "bronnen" error 404 te zien krijgt :+ _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 30 mei 2019 07:24]

"Met 4G zouden onze hersenen al lang en breed gekookt moeten zijn en zijn we allemaal al lang de pijp uit."

Op zich niet onmogelijk, maar dan moet je wel geruime tijd vlak voor de antennes van een zendmast (dus op een paar centimeter afstand van de daadwerkelijke antennes) staan, zo heb ik geleerd. En niemand die dat zomaar gaat, danwel kan, doen :P

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 30 mei 2019 12:25]

De slang is nota bene op de speaker gemonteerd en trilt daardoor, of dacht je dat het water in je lichaam ook zo ging wiebelen. |:(
Ik weet niet wat het betekent in licht van 5G, maar het ziet er wel cool uit :)
Huawei is een directe concurrent van Amerikaanse bedrijven en heeft buiten China een omzet van tientallen miljarden , terwijl Mediatek net iets boven de 8 miljard omzet wereldwijd zit.
Maar het belangrijkste is dat Mediatek een Taiwanees bedrijf is.
Het moment dat de VS Taiwan gaat pesten zoals China, drijft het die twee in elkaars handen, en dat wil de VS volgens mij absoluut niet.
"Het moment dat de VS Taiwan gaat pesten zoals China, drijft het die twee in elkaars handen, en dat wil de VS volgens mij absoluut niet."

En genoeg andere landen ook niet, want er zijn diverse landen die Taiwan erkennen als zelfstandig land, danwel zelfstandig orgaan.
Omdat ze uit Taiwan komen?

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 29 mei 2019 21:47]

Omdat ze geen Huawei zijn, net als veel andere Chinese bedrijven zoals Xiaomi bijvoorbeeld.

Plus het is een Taiwanees bedrijf (al maakt dat voor China niet uit).

Het verbod geld niet voor China, maar alleen Huawei.
Heb je hier ook bewijs van? 🤔
Hij geeft het niet als feit dus hoeft weinig te bewijzen ;)

Verkeerd gelezen eerste deel :)

[Reactie gewijzigd door Brummetje op 30 mei 2019 00:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True