Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samyang brengt 85mm f/1.8-objectief zonder autofocus voor systeemcamera's uit

Samyang brengt een 85mm f/1.8-objectief uit voor spiegelloze camera's. Net als bij veel andere objectieven van het merk heeft het nieuwe exemplaar geen autofocus. Vanaf begin september is de 85mm f/1.8 te koop voor een adviesprijs van 379 euro.

Het optische ontwerp van de Samyang MF 85mm f/1.8 bestaat uit negen lenselementen in zeven groepen en het diafragma heeft negen lamellen. De lenzen zijn afgewerkt met een zogenaamde Ultra Multi Coating en de fabrikant heeft ook een Extra-low Dispersion-element toegevoegd.

Het lichtsterke objectief wordt uitgebracht in uitvoeringen voor camera's met een Sony E-, Fujifilm X-, Canon M-lensvatting. Deze camera's hebben een aps-c-sensor, maar het objectief komt ook uit voor Olympus- en Panasonic-camera's met een micro four thirds-vatting. De 85mm f/1.8 is niet geschikt voor systeemcamera's met een fullframesensor.

De minimale focusafstand bedraagt 65 centimeter. Inclusief de lenskap weegt het objectief gemiddeld 412 gram; per uitvoering verschilt het gewicht enigszins. Er passen filters op met een diameter van 62mm en zonder zonnekap is het objectief ongeveer 8cm lang.

Transcontinenta, de importeur van Samyang in de Benelux, laat weten dat het 85mm f/1.8-objectief vanaf begin september verkrijgbaar is voor een adviesprijs van 379 euro.

Samyang 85mm f/1.8

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

27-08-2018 • 15:52

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Ik snap dit niet helemaal. We zijn al 3 decennia geleden overgestapt op AF, en vooral nu komen er lenzen zonder AF op de markt. Het gaat hier om een 85mm objectief, dus niet een pancake waar ze geen motor in kunnen krijgen. Vreemde keuzes...
Ik weet niet hoe duur/moeilijk het is om een AF in te bouwen. Maar als ik eventjes kijk naar de pricewatch (los van de optische kwaliteit)
Voor de Nikon F-mount is de eerst volgende 85mm f/1.4 lens is bijna 3 keer zo duur. 304 vs 849 euro. Of als je kijkt naar een automatische lens dan heb je een f/1.8 voor 499, 200 euro duurder.

Op de Sony E-mount is het 314 vs 1499 voor een automatische lens :'( of als je een f/1.8 kiest dan heb je voor 649 euro een automatische Sony lens.

Die prijzen verschillen dus heel veel als je perse een f1.4 wilt hebben. als je een automatische lens wilt dan moet je vaak bijbetalen om naar een f1.8 te gaan. Voor een amateur fotograaf met een d3300 is een samyang lens een zeer goeie budget optie, als je creamy bokeh wilt en genoegen neemt met manual focus.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 27 augustus 2018 17:11]

Een 85mm 1.8 (135mm APS-C) is een portret lens. Deze doelgroep gebruikt de autofocus niet echt. Aangezien je handmatig veel precezier het focuspunt kunt bepalen. Zeker met een zeer lichtsterke lens moet dit zeer nauwkeurig. Er zit al enorm verschil in tussen wimper en oog.
Je kunt alleen fatsoenlijk handmatig focussen met een dSLR als je een aangepast matglas hebt. Met een normaal matglas is het vrijwel niet te doen en zeker niet preciezer dan de AF van je camera (IMHO). Je AF punt kun je prima op het oog mikken bij een 85mm en als dat niet kan, dan is het onderwerp dermate ver weg dat de DoF ruim genoeg is om dat op te vangen. Met mirror-less camera's is het vaak al wat beter vanwege focus-peaking functies (zal niet preciezer zijn dan AF van je camera zelf), maar dan nog vind ik de optie van AF te preferen.

Een professional zal niet gauw portretten schieten met een APS-C of MFT camera. Die werken over het algemeen met full-frame of nog grotere sensoren. Daarbij is het kostenaspect vaak ook wat minder. Een professional die veel portretten kiest kan prima een Canon EF85 f/1.4L IS USM verantwoorden. Overigens heeft Canon ook een EF 85 f/1.8 USM voor vrijwel hetzelfde geld als deze lens, maar dan met AF. Ik heb deze 85 1.8, maar deze blinkt niet echt uit in optische kwaliteit. Vooral de paarse randjes maakt de lens met veel contrast eigenlijk niet echt bruikbaar (is wel deels weg te krijgen in post, maar heb het liever direct goed).

De reden dat veel merken geen AF inbouwen is vanwege kosten, maar vaker nog omdat de auto-focus niet vrijgegeven is door de fabrikant. Dan krijg je vaak reverse-engineered AF implementaties (Tokina, Sigma, ...) en die zijn niet altijd vrij van problemen.

Overigens vind ik 85mm op full-frame een goede portretlens. Voor een APS-C vind ik het al aan de lange kant.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 27 augustus 2018 16:58]

Ik ben het niet eens dat je een ander matglas moet steken om MF te doen op een FF.
Zelf ben ik nogal liefhebber van MF objectieven (zowel nieuw als vintage) en ik heb niet zoveel problemen met mijn D800 body om manueel scherp te stellen. Ik gebruik hiervoor de scherpstelhulp van de body. Maar je hebt uiteraard meer missers dan met een AF objectief.
Samyang maakt ook echt wel prima objectieven. Mijn favoriete objectief op FF is mijn Samyang 135mm/F2. De manuele focusring is zeer precies en het objectief is scherp op F2.

Samyang is vooral een concurrent voor Zeiss. Die maken als sinds jaar en dag (uitstekende) MF objectieven. Samyang is beter geprijst dan Zeiss.

Voor volwassenen is MF bruikbaar, voor kinderen is dat al veel moeilijker. Die zitten niet stil.
Ik denk ook niet dat er veel mensen voor brood met een MF objectief portretshoots doen, dat is zeker juist. Maar er is zeker een grote hobby markt voor.

Ik vind het brandpunt niet aan de lange kant. Alles tussen 85mm en 135mm (FF) wordt als portretlens gezien. Voor een full body moet je wel redelijk wat achteruit, maar ik vind het perspectief mooi.

PS: de Nikon 85mm f1.8 is beter dan de Canon, en een prima lens, maar deze heeft ook een beetje last van purple fringing in de highlights.
Ik had heel heel vroeger een Practica B200 die ik ooit van m’n vader had gekregen. Die had geen AF, maar door z’n ingenieuze matglas kon je heel makkelijk scherpstellen. Het was een cirkel met daarin een diagonaal en een ring om de cirkel. Als die drie delen scherp waren wist je dat je onderwerp scherp was. Handmatig scherpstellen ging echt snel.
Totdat ik een camera met AF (Canon 50D) gekocht had, heb ik altijd gedacht dat AF het ultieme hulpje zou zijn. Maar daar ben ik op teruggekomen. Vaak vind ik dat het toestel z’n focuspunten nogal arbitrair instelt. Persoonlijk vind ik MF met de Canon met z’n effen matglas lastiger focussen dan de Praktica met z’n ingenieuze focusring in het midden van het matglas. Ik mis dat het meest op m’n Canon.
Dus ik ben het niet met je eens dat je geen ander matglas nodig zou hebben voor MF. Ervan uitgaande dat je een effen matglas bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Tachi op 27 augustus 2018 23:59]

Persoonlijk vind ik de oudere Analoge camera's zoals:
Praktika mtl5
nikon f501 (met mf glas)
pentax reeks.

veel fijner werken op MF je ziet ook veel beter of het object scherp in beeld is.
maar ook de lichtmeters van deze cameras lezen zich veel sneller en makkelijker af.
Een aantal camera's hebben de optie om het matglas te wisselen, zodat dit ook mogelijk is. Het heeft echter ook nadelen (zie mijn post hier beneden).
Volgens mij schrijf je eigenlijk dat je wel een ander matglas nodig hebt, omdat die Practica een ander type matglas had dat je veel prettiger vond bij MF :)

Het is niet voor niets dat Canon een speciaal matglas heeft (Ee-S voor Canon 5D) voor lichtsterke lenzen, waarbij veel MF gebruikt wordt. Die heeft denk ik hetzelfde type matglas als die oude Practica. Het nadeel van dat matglas is dat het bij een wat minder lichtsterke lens wat donkerder is. Daarom wordt er tegenwoordig vaak een "normaal" matglas gebruikt, omdat de meeste mensen toch niet meer handmatig scherpstellen.
Ik moet me even verdiepen in de terminologie, maar ik denk dat de Praktica standaard met een lichtsterke lens geleverd werd.
Want vanaf wanneer is een lens niet meer lichtsterk?
Bij mijn huidige camera ben ik niet voor een kittens gegaan, maar heb ik een fatsoenlijke groothoekzoomlens (EF-S 17-55mm 1:2.8 IS USM) gekocht. Hij was iets duurder dan de body en het was een rib uit mijn lijf, maar het is een o zo fijne lens onder praktisch alle lichtomstandigheden. Dus ik denk dat bij bovengenoemde lens jouw genoemde matglas geen probleem mag zijn.
En ja, ik denk dat je gelijk hebt m.b.t. het matglas :)
OK, ik zei het wellicht wat simpel maar dit zijn vrij populaire lenzen ook al heeft deze geen AF er is dus zeker wel een doelgroep voor anders zullen ze het echt niet produceren.
Je AF punt kun je prima op het oog mikken bij een 85mm en als dat niet kan, dan is het onderwerp dermate ver weg dat de DoF ruim genoeg is om dat op te vangen.
niet iedereen heeft een FF camera met 400+ autofocus punten. Zeker kopers van deze lens hebben dat niet.
Een professional zal niet gauw portretten schieten met een APS-C of MFT camera. Die werken over het algemeen met full-frame of nog grotere sensoren.
Dit lees ik zo vaak en is echt klinkklare onzin. Sterker nog de klant ziet echt het verschil niet dus fotografeer lekker waar je zelf het beste bij voelt. En niet "ik moet een 5D mark IV omdat iedereen op internet zegt dat je hier de beste portretten mee schiet".
Overigens vind ik 85mm op full-frame een goede portretlens. Voor een APS-C vind ik het al aan de lange kant.
135mm is best leuk op een APS-C ook een manier om wat extra DOF te creëren.


Nog even wat anders ik merkte ook op uit een eerder nieuws artikel over de nieuwe Nikon camera's dat de echte kennis over fotografie over het algemeen ver te zoeken is. En ik vooral argumenten lees in het kader van "omdat ik op internet lees dat het zo moet dan zal het ook wel zo moeten". Ga lekker zelf op onderzoek uit en ga vooral eens een dagje weg met alleen een 28mm ofzo en laat al je standaard zoom lenzen lekker thuis :). Dan zul je snel zien dat er meer is dan een 24-70 en een 70-200.
Met een Canon 40D met iets van 9 AF punten was dit ook redelijk goed te doen. Dus beetje focus & recompose en daarmee haalde ik betere resultaten dan met MF. Vooral op de "goedkopere" bodies met kleinere viewfinder en standaard matglas is MF gewoon erg lastig. Wellicht dat je met veel training het voor elkaar krijgt, maar ik denk dat bij de meerderheid van de mensen AF toch betere resultaten geeft.

De meeste professionele fotografen die ik ken werken met full-frame bodies. Die zullen echt niet of fora afgaan, maar alleen als het feit dat je met minder licht toe kan, groter zoekerbeeld hebt, betere ondersteuning en de mogelijkheid hebt om betere lenzen te gebruiken (een 24-70 f2.8 werkt toch echt fijner op ff dan op aps-c) zal vaak de doorslag geven.

135mm kan inderdaad voor portretten, maar dan moet wel wat ruimte hebben. Ik vind het aan de lange kant, maar als je veel buiten schiet (of een grotere studio hebt), dan is het prima inderdaad.

Beetje vreemd om in deze reactie aan te geven dat er weinig echte kennis is. Ik heb voldoende kennis, maar in sommige dingen wellicht een andere mening dan jij. Niet alles in fotografie zijn feiten, maar veel is persoonlijke voorkeur. Beetje experimenteren kan nooit kwaad natuurlijk...
Je spreekt duidelijk voor jezelf.
Genoeg professionals die mft ook gebruiken voor portret fotografie.
Maar zelfs dan is het met de huidige bijna perfecte focussystemen niet meer echt veel gebruikt.

En met de DOF van deze lens komt de focus wel erg nauwkeurig.
Daar ben ik het wel met je eens. Vooral het 75mm objectief van Olympus is erg geschikt voor portretfotografie. En ook makkelijk met mf te gebruiken.
Overigens vind ik 85mm op full-frame een goede portretlens. Voor een APS-C vind ik het al aan de lange kant.
Inderdaad, deze lens is eigenlijk te lang voor portret fotografie. Ik heb zelf de Olympus 45mm voor portretten. Deze komt overeen met 90mm op fullframe, een betere match imho.

Ik vraag me af welk doel ze voor ogen hebben met deze lens?
IMHO is ~90mm (APS)/~135mm (135)/~210mm (MF) best bruikbaar voor headshots. Daarnaast is een korte telefotolens ook best aardig voor landschapsfotografie en eventueel ook voor het architecturele details zou ik zeggen.

Maar het is inderdaad niet de populairste lengte voor al die doeleinden denk ik.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 27 augustus 2018 17:48]

De Zeis Planar T-series zijn niet goedkoop, maar hebben ook geen autofocus, dus je punt gaat niet op
Het E-mount protocol is (door niet-fabrikanten iig) nog steeds niet volledig reverse-engineered helaas. Zie ook http://www.dyxum.com/dfor...ineering_topic119522.html

Als je een NDA met Sony tekent kan je wel de 'simpele' specs krijgen volgens mij. Voor AF zal je inderdaad wel moeten betalen en veel Chinese/Koreaanse makers willen of kunnen dat niet, zoals je zelf ook al aangaf.
Op veel systeemcamera's kan je gebruik maken van focus peaking (in je viewfinder). Dat maakt handmatig focussen een fluitje van een cent.
Lol in 1995 was dat misschien zo ja. Ik schiet veel portret buiten en ik moet er niet aan denken geen autofocus te hebben.
Vreemde keuze? AF objectieven met dergelijke specs kosten gewoon teveel.

Ik voeg deze met plezier toe aan m'n collectie, ik heb ook al een 12mm Samyang lens zonder AF.
Je mist dat niet, die lens is overigens haarscherp vanaf F5.6. Als ik lager ga heb ik de optie focus peak op m'n fuji en daar kom je al een heel eind mee.

1000 euro voor een lens als amateur fotograaf kan ik echt niet spenderen : )
Ik heb waarschijnlijk dezelfde 12mm Samyang (F2.0) en daar is autofocus idd minder van belang. Zelfs bij F/2.8 is de scherptediepte nog enorm, vrijwel alles scherp 2 meter tot inf

Maar een 85mm is een héél ander beest, en zeker bij F1.8. Dan is de scherptediepte zo klein dat je bij het handfocussen nauwelijks een paar centimeter naar voor of achter mag bewegen omdat het dan alweer onscherp is. Dan is autofocus, liefst eye-autofocus, vrij essentieel zelfs.

Ja, vroeger deden ze ook alles zonder autofocus, maar dan moest het model telkens heel stil zitten, wachten tot elke foto genomen was. Focus peaking maakt het wel gemakkelijker, maar je bent nog steeds aan het freubelen met focus en je model moet nog steeds heel stil blijven zitten. Je foto's worden er zeker niet natureller van. (is dat een woord?)

Gouden tip voor iedereen die portretjes wil doen, waar een 85mm F1.8 nou juíst zo geschikt voor is; spaar in godesnaam door voor eentje mét autofocus. Zonder is gewoon gehandicapt.
Ik vind het toch altijd jammer dat een objectief zonder autofocus vaak ook geen electrische contacten krijgt voor overdracht van informatie, zoals focusafstand, diafragma, brandpuntsafstand.
Dit klopt vaak inderdaad, maar ik heb een samyang 85mm f/1.4 voor de Nikon d3300. Hierop zitten wel contactpunten voor de overdracht van informatie. Zo kan bijv. de camera in auto-mode zelf de aperture kiezen. Ook zie ik alle informatie ook gewoon netjes terug in lightroom. Ik weet dat deze lens voor sommige andere mounts, deze contactpunten niet heeft en dus met de aperture-ring op de lens zelf moet worden ingesteld.
Dit. En/of een makkelijke manier je lens kunnen kiezen in de camera. Bijvoorbeeld na een lenswisseling.
Dan moet je bij o.a. Panasonic zijn die vraagt nl na lenswissel bij mf lens of je de vorige brandpuntsafstand wilt houden of wil wijzigen.
Ik heb verschillende handmatige lenzen. Gebruik er soms 4 per dag.

Dan is het wel fijn om te weten met welke lens een foto gemaakt is. Die informatie wordt niet opgeslagen.

Nu is er op de A6500 geen andere optie dan de bestandsnaam aanpassen. Dat is omslachtig.

Dus mijn wens is: Of een chip in de lens en de lens identificeert zich. Of een snelkeuze menu op de camera om zelf de lens te kiezen zodat deze in de exif van elke foto staat.
Dit lijkt me een lens voor professionals, en hij zal vast wel uitstekende optische eigenschappen hebben, maar zou de doelgroep niet voor fullframe gaan? Aps-c misschien nog maar toch zeker geen micro 4 thirds.
Waarom lijkt jou dit een objectief voor professionals? In geen enkel opzicht lijkt mij dit een objectief voor professionals. Het heeft geen AF en heeft geen sealing. Het is een vrij goedkoop objectief.

Professionals kiezen de apparatuur die ze voor hun doel nodig hebben. Sommigen kunnen prima uit de voeten met MFT, sommigen zelfs beter aangezien ze mobiel moeten zijn. Weer anderen kiezen voor Medium Format en de bulk kiest voor FF.
Misschien ook omdat er nog een 85mm is die goedkoper is? De 1.4.
https://www.samyanglensgl.../product-view.php?seq=311

Kan iemand uitleggen wanneer je welke lens zou gebruiken?
Ik begrijp het ook niet zo erg goed. Ik dacht eerst dat de f1.4 niet in MFT mount bestond, maar blijkbaar wel. Het nieuwe f1.8 object is wel kleiner en lichter. Maar zo erg groot is het verschil niet.
Er is blijkbaar dan toch wel een markt voor ?
Voor consumenten dan, zonder AF (en zonder zoom)???

Ik heb zelf een micro-four thirds camera, maar als ik er een lens bij zou kopen zou het deze zeker niet zijn. Misschien dat de optische kwaliteit van deze lens opweegt tegen het ontbreken van AF, maar dat lijkt me dan van toepassing voor een professional die er een specifieke toepassing voor heeft.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 27 augustus 2018 17:35]

Of een consument die er een specifiek doel voor heeft ? Genoeg mensen die niet professioneel bezig zijn maar ook niet tot de standaard 'kijkt alleen maar de meeste/hoogste cijfertjes' consument behoren en zoiets leuk vinden.

Dit soort lenzen zijn prima lenzen om leuk mee te spelen en soms voor wat serieuzere dingen in te zetten. Daarin tegen kosten ze soms maar een derde van een merk-eigen objectief met AF wat het voor veel mensen leuk houd.
Voor Canon EF is de prijs van de lens precies gelijk, dus dan moeten er wel optisch heel bijzondere dingen gebeuren om deze lens zonder AF de moeite waard te maken. De lens van Canon is namelijk niet slecht.

Edit: Ik zie net dat de Samyang 85mm 1.4 €329 kost. Ik snap deze lens dan niet helemaal

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 27 augustus 2018 16:08]

Ik heb de Canon EF 85 f/1.8 USM en dat vind ik optisch geen geweldige lens. Bij flink contrast wil de CA nogal erg nadrukkelijk aanwezig zijn.
Gek zeg met een ontwerp uit begin jaren '90

Maarja wel native EF, AF, USM. Moet zeggen dat de Samyang dan wel erg goed moet zijn wil je voor die kiezen :P
Zet em op een star tracker of piggyback op een telescoop die kan tracken en het zou wel eens een leuke lens voor astrofotografie kunnen zijn.Vind mijn Samyang 16mm f/2 fenomenaal voor melkweg fotos. Manuele focus is een pluspunt in deze toepassing.
Worden daar niet meestal wide-angle lenzen voor gebruikt?
Sorry voor de late repliek, was er effe tussenuit.

Hangt er van af wat je wil schieten. Voor een landschap met sterrenhemel en/of een flinke hap van de Melkweg wil je liefst wide-angle gaan ja. Ga je wat nauwer (op een tracker, dus niet op een statief dat stil staat) kan je met pakweg 50mm objectief er 1 sterrenbeeld uitlichten, zoals Orion met Barnard's loop. De boogschutter of de zwaan zijn ook mooi om zo te capturen. Met pakweg 200mm kan je een van de grotere deep-sky objecten (Andromeda Galaxy, Pleiaden) mooi vangen met wat ruimte errond om het te framen. Vanaf 300mm en hoger pak je een telescoop vast en een serieuze montering, Andromeda galaxy vult de ganse APS-C sensor op mijn 80mm f/5 (=400mm focal length) telescoop bijvoorbeeld.

Deze lens zou leuk kunnnen zijn (afhankelijk van hoeveel coma, vignetting en andere afwijkingen er zijn, je wil nette puntvormige sterren tenslotte) voor regio's waar een aantal deep-sky objecten bij elkaar staan in 1 shot te nemen of bij samenstand van een planeet/komeet met zo een object bijvb.
Het lichtsterke objectief wordt uitgebracht in uitvoeringen voor camera's met een Sony E-, Fujifilm X-, Canon M-lensvatting. Deze camera's hebben een aps-c-sensor, maar het objectief komt ook uit voor Olympus- en Panasonic-camera's met een micro four thirds-vatting. De 85mm f/1.8 is niet geschikt voor systeemcamera's met een fullframesensor.
Als je dan toch volledig wil zijn vermeld er dan ook even bij dat de Canon APS-C sensor net even iets kleiner is dan de APS-C sensoren van X en E mount.

Hoe gaat dit werken op een E-mount camera met ff sensor? Cropt de sensor dan automatisch, moet je zelf bijsnijden of krijg je een error?
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar de werkelijke verschillen met pricewatch: Samyang Optics 85mm f/1.4 AS IF UMC (Sony E)
Die lens is f/1.4 ipv f/1.8, zwaarder, geschikt voor fullframe sensoren en heeft een 35cm grotere minimale focusafstand. Zoals je zelf ook had kunnen lezen via de link die je zelf geeft ;)
Ja, en net zo duur. Dus waarom deze lens dan?
Het is toch redelijk algemeen bekend dat aps-c bij Canon 1.6x is, terwijl bij andere aps-c-sensoren het 1.5x is? Dat vermelden leek me ook niet per se heel relevant voor dit bericht, dat puur over het objectief gaat.
Dat is minder bekend dan dat MFT een grotere cropfactor heeft dan APS-C. Dat wordt vermeld, waarom het minder bekende niet?
Omdat het verschil tussen aps-c bij Canon en andere merken vrij klein is en in die zin niet heel noemenswaardig. In dit nieuwsbericht leek me dat in ieder niet heel relevant om te vermelden. Het verschil in sensorgrootte en lensvatting tussen mft en bijvoorbeeld Fujifilm X is heel wat groter, dus om duidelijk te maken dat het objectief niet alleen voor aps-c mirrorless is, maar dus ook voor spiegelloze camera's van Olympus en Panasonic, leek me dat uiteraard wel het vermelden waard.

Op een Sony E-mount met fullframesensor kan er wellicht een crop-modus worden gekozen, maar dat is niet altijd ideaal, soms nog wel voor video overigens.
Prima hoor, maar dat had je gewoon kunnen doen door het rijtje "Sony E-, Fujifilm X-, MFT-, Canon M-lensvatting" te plaatsen.

Kan je op een FF E-mount camera handmatig selecteren dat het een APS-C objectief betreft zodat de software er rekening mee houdt?

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 27 augustus 2018 16:24]

Kan je per setting kiezen: crop mode: auto / on / off
Bij "auto" ziet de camera zelf of het E of FE lens betreft en schakelt automatisch om op crop-mode, bij "On" blijft ie altijd op crop-mode en bij "Off" zul je vignettering zien en mag je zelf gaan croppen.
Had gekund inderdaad :)

Weet ik niet uit eigen ervaring, maar ik meen dat de A7's van Sony dan automatisch in crop-modus gaan. Zo gaat de A7Rii van 42 naar 18 MP, maar dat valt ook weer handmatig te overriden, als ik het goed heb. Vignetting ligt natuurlijk wel op de loer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True