Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Submitter: Rudicolo

De Zuid-Koreaanse objectievenfabrikant Samyang heeft zijn eerste objectieven met autofocus aangekondigd. Het gaat om een 14mm f/2.8 en 50mm f/1.4 met Sony FE-vatting. De objectieven zijn geschikt voor de camera's in de Sony A7-serie met fullframe-sensor.

Samyang maakte de afgelopen jaren naam met objectieven die vaak een goede prijsprestatieverhouding bieden. Tot nu toe ging het echter altijd om glaswerk dat enkel over handmatige focus beschikt. Met de introductie van de 14mm f/2.8 ED AS IF UMC en 50mm f/1.4 AS IF UMC komt daar verandering in. De ultragroothoek en het standaardobjectief zijn te gebruiken op alle Sony-camera's met E-vatting en geoptimaliseerd voor de fullframe-modellen uit de A7-serie, zegt Samyang.

He 50mm-objectief heeft een filterdraad van 67mm. De 14mm heeft een bol lenselement en geïntegreerde zonnekap. Samyang heeft nog niet alle specificaties bekendgemaakt en geeft geen verdere informatie over de gebruikte autofocustechniek. Wel zegt de fabrikant dat de autofocus zowel werkt met fasedetectie als met contrastdetectie.

Volgens Transcontinenta, importeur van Samyang in de Benelux, komen de objectieven vanaf juli 'beperkt' beschikbaar. Adviesprijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Samyang 14mm en 50mm AF

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Ik verwacht dat deze lenzen optische klonen zijn van de pricewatch: Samyang Optics 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (Nikon) en de pricewatch: Samyang Optics 50mm f1.4 AS UMC (Nikon F)

De 14mm f2.8 staat bekend als een geweldig goede lens, met als enig nadeel een moeilijk type vervorming. De 50mm f1.4 is niet zo goed, hij kan bijvoorbeeld niet meekomen met de sigma 50 f1.4 art

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 3 mei 2016 12:52]

Nee maarja die Sigma is ook wel erg goed, daar kan bv. canon's eigen 50/1.4 ook niets tegen beginnen.
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als concurreren op prijs of prijs/kwaliteit :)

De 14mm vond ik persoonlijk bloed-irritant, ook mede door die snor-vervorming. Heb hem geprobeerd maar meer dan een leuke speellens kon ik er niet van maken :(
Idd, daarom maar een Canon 14 mm gekocht, die heeft geen last van snorvervorming
Vignetering is ook een grote Achilles hiel van de 14mm samyang, in de hoeken meer dan -3EV!
Dat betekend bij beeldcorrectie meer ruis in low-light foto's (bijv. niet wenselijk bij astro fotografie).
Voor het geld is het echter een goede lens.
Bij Sigma was de 50mm f/1.4 ook niet meteen van het niveau 50mm f/1.4 Art, daar zijn ook een paar versies aan vooraf gegaan die zich bij lange na niet konden meten met het niveau van de 'grote jongens'. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat Samyang voor deze objectieven wat gesleuteld heeft aan de optische formules zodat ze mee kunnen met de concurrentie.
Samyang zegt dit:
"Both 14mm F2.8 ED AS IF UMC and 50mm F1.4 AS IF UMC are specifically designed to work in harmony with full frame mirrorless cameras in Sony E mount. The flow of light is devised based on the uniqueness of the distance from glass to sensor in mirrorless cameras to create optimal performance. "

Het is niet 100% duidelijk, maar volgens mij betekent dit dat het nieuwe optische ontwerpen, geoptimaliseerd voor mirrorless zijn.
Elke lens moet zich houden aan de juiste afstand van de lens tot de film of sensor.

Dus dit lijkt me een gevalletje DUH van de PR afdeling.

Als een lens niet goed afgesteld zou zijn dan zou hij bijvoorbeeld niet goed scherp kunnen stellen op Infinity of zou de dichtbijzijnste scherpstel punt niet kloppen met de specificaties.

In kort, ze hebben een lens gemaakt die goed moet werken. Ja dat mag je verwachten als je een lens koopt. Zeker als het geen Lomography modelletje is.
Het gaat niet om individuele exemplaren. Het gaat over het lens-ontwerp.

Een objectief bestaat meestal uit meerdere lenzen. De scherpstelling wordt niet bepaald door afzonderlijke lenzen die dicht bij de sensor zitten, maar door het objectief als geheel (alle lenzen in het objectief samen).

Omdat er geen spiegel "in de weg zit" kan de achterste lens dichter bij de sensor zitten (15-20 mm komt vaak voor). Hierdoor heb je meer vrijheid in het ontwerpen van een goed objectief. In het algemeen is het beter als de achterste lens dichtbij de sensor zit.

Overigens: bij deze lenzen is er geen sprake van afstelling, de lens stelt zichzelf in, in samenwerking met het AF-systeem.
https://www.imaging-resou...ws/5797/zeiss-batis-1.jpg
Dit is wel een goeie vooruitgang moet ik zeggen. Nu maar hopen dat er een EF-mount komt voor Canon DSLR's. De huidige EF-mount heeft echt verbazingwekkend goeie scherpte, kleur- en contrastweergave, maar manual focus op deze focal length blijft vaak erg lastig, zelfs met een redelijk grote viewfinder + precisie matglas. Enige wat nog ontbreekt is AF en die stap lijken ze nu te zetten. Wat de komst van AF gaat doen met de prijs weet ik niet, maar wanneer ze deze trend doorzetten op Canon en Nikon mounts, dan komen ze echt aant zweten, want de performance van die Samyangs zijn gewoon super.
Ik ervaar manueel focus niet als een enorm last. Ik zie autofocus meer als een vergemakkelijking. Ik heb sinds de aanschaf van een camera, alleen 1 manueel lens gehad en daardoor geforceerd was om er goed mee te leren omgaan. Het is een uitdaging, dat klopt. Echter wat voor mij telt, is dat manueel focus, voor mij 100% betekent dat de focus is hoe ik het wil hebben. Ik merkte bij mijn Zeiss 24-70 F4 dat de focus niet zo precies en scherp was als ik dat manueel zelf zou doen. Al begrijp ik de gemak dat het meebrengt.

Ik snap alleen niet dat de 14mm autofocus nodig heeft? De 50mm begrijp ik, alleen ik zou dan ipv de 14, de 85mm van een autofocus motor voorzien (landschap vs portret). Ik ben benieuwd of de komende periodes meer van de lenzen van Samyang voorzien zullen worden van AF.
Ik zet mijn AF objectieven vaak op manual als ik snel wil werken. Hoe goed een AF systeem ook is, het kan altijd gaan hunten op het verkeerde moment en met MF stel je gewoon in waar je de actie verwacht en wilt hebben en je wacht daarop.

Voor straatfotografie is het ook veel beter om MF te gebruiken: 35mm lens, afstand op 3 meter, f/8, 1/250 sec en auto ISO. Altijd goed. Daar kan geen AF tegen op.
Helamaal mee eens, MF kan je vaak gewoon op een bepaalde afstand wel instellen, en helemaal als je f8 toepast. Maar met een autofocus kan je ook eerst je focussen en die vastzetten door de autofocus van je shutterbutton te halen en naar een andere knop te verplaatsen, backbutton autofocus. Zo heb je het focussen en afdrukken separaat gemaakt.
Voor zover ik weet is Sony erg transparant over hoe hun autofocus systeem werkt, en Canon juist totaal niet. Waardoor Sigma, Tamron etc systeem voor Canon moeten 'reverse engineeren'.

Het is maar de vraag of Samyang daar zin in heeft, ik zou er in elk geval niet van uit gaan.
Grote voordeel voor de sony mount is dat stabilisatie er bij sony al in zit. Slimme zet.
Nou nee. Geen enkele Sony-e mount met aps-c heeft stabilisatie.Alleen de dure Sony a7 II a7s II en a7r II hebben dat. De eerste versies hebben ook geen stabilisatie.

Sony Alpha mount is een ander verhaal, maar daar zijn deze samyangs niet voor gemaakt.

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 3 mei 2016 14:46]

Deze Samyang lenzen zijn gericht op de full frame camera's, en die hebben IS.
De sony a7,a7s en a7r zijn Full frame camera's en hebben allemaal geen IS.
Dat is spijkers op laag water zoeken. Punt is dat de opmerking van bbob1970 nuttiger is voor mensen die in dit systeem geinteresseerd zijn.
Dit zijn full-frame lenzen, dus voor de nieuwere FE-mount camera's geldt dat voordeel wel degelijk.

Heel veel 14mm en 50mm primes met stabilisatie zijn er niet, dus het ontbreken ervan in deze lenzen zet Samyang niet direct op een achterstand. Het ontbreken van AF wel, en daarom is het geen rare zet dat ze het ontwikkelen van AF prioriteit gegeven hebben.
Het is handig maar het heeft wel zijn beperkingen.
IS is bijvoorbeeld effectiever en sneller dan IBIS.
Dat hangt van de brandpuntsafstand af. Bij telelenzen is stabilisatie in de lens effectiever, maar bij korte brandpuntsafstanden is IBIS effectiever.
Als deze lenzen zijn ontworpen voor Sony E-mount (waar het dus wel heel erg op lijkt), dan komt er sowieso geen EF-mount versie van, aangezien de registerafstand totaal verkeerd is.

Ze gaan denk ik niet echt zweten van Samyang bij Canon. Sigma en Tamron zijn veel grotere concurrenten en produceren al jaren AF lenzen (met reverse engineering) voor Canon.
"Ze gaan denk ik niet echt zweten van Samyang bij Canon"

Dat valt nog te bezien. Sigma en tamron zijn concurrenten, maar zij houden het ecosysteem van Canon en Nikon in stand (veiligstellen van de DSLR-verkopen en bijbehorende objectieven i.p.v. open innovatie).

Samyang is een nieuwkomer, een concurrent waar ze niet zomaar op kunnen vertrouwen, die alles zal doen om zelf een betere positie in te kunnen nemen.
Wat noem jij open innovatie. Samyang is helemaal geen nieuwkomer. Daarnaast heeft Sigma ook een aantal lenzen speciaal voor mirrorless met AF gemaakt (ook tamron voor Sony trouwens).
En denk jij niet dat Sigma ook niet alles doet om een betere positie in te nemen? Tot nu toe heeft Samyang bijna alleen maar lenzen gemaakt die al bestonden (14/2.8, 24/1.4, 35/1.4, 50/1.4, 85/1.4, 135/2 en 24/2.8 T/S). Sigma brengt al jaren lenzen uit die nog niemand heeft gemaakt (12-24 voor FF, 18-35/1.8, 24-35/2 voor FF, 50-150/2.8, 50-100/1.8, 120-300/2.8, etc.). En dat noem jij geen innovatie?
Akkoord, geen nieuwkomer maar was speler op een MF niche-markt. gaat zich nu richten op mainstream AF-lenzen. Reken maar dat ze sterk gaan groeien. Dit is een bedrijf dat de kracht heeft om disruptive op te treden.

De mirrorless lenzen van Sigma en Tamron zijn voor de show. Kleine spelers zoals Fuji, Sony, Zeiss toveren massaal objectieven uit hun hoed. Als grote lens-fabrikanten dan 2 of 3 middelmatige lenzen op de markt brengen, vind ik dat teleurstellend.

Sigma ontwikkelt producten die een variatie zijn op wat ze al bieden. Ik herhaal wat ik hierboven al typte: "veiligstellen van de DSLR-verkopen en bijbehorende objectieven". Het zou voor consumenten beter zijn (en ze zouden hun vertrouwen winnen), als ze ook nieuwe ontwikkelingen zouden omarmen, ook al brengen die mogelijk hun huidige businessmodel in gevaar. Er zijn al te veel bedrijven die oude waarden hooghouden en innovatie afremmen (denk aan Shell en de filmindustrie).
Mooie lenzen op papier maar ik vraag mij ook af wat ze daadwerkelijk weten te presteren.
De Sigma Art 1.4 is erg groot en scherp maar kwa kleur en scherpte zijn er mensen die de voorkeur geven aan de FE55 of de loxia 50. 14mm heeft een unieke positie.
Evenwel goede ontwikkelingen voor Sony E mount, er komen steeds meer lenzen uit, waarmee het grootste struikelblok (in reviews) weg komt te vallen.
Mijn ervaring met Samyang is een slechte kwaliteitscontrole, twee wazige lenzen en een los op de vatting was genoeg om ervan af te stappen.
Het "struikelblok" valt in de praktijk wel mee denk ik: hoeveel objectieven heeft een mens nodig en wat zit echt niet in Sony's gamma? Er wordt altijd geschermd met de uitgebreide gamma van Canon en Nikon, maar hoeveel daarvan worden daadwerkelijk gebruikt en welke zou je niet missen als ze er niet waren.
"Samyang (...) geeft geen verdere informatie over de gebruikte autofocustechniek. Wel zegt de fabrikant dat de autofocus zowel werkt met fasedetectie als met contrastdetectie."

Met focusdetectie heeft zo'n lens toch niets van doen? Het enige dat er in de lens moet zitten om autofocus mogelijk te maken is een motortje om de brandpuntsafstand van de lens te verstellen, dat via de elektrische contacten in de lensvatting kan worden aangedreven. Het is de body die meet of de focus goed is ingesteld.
Niet helemaal, dit hangt af van de implementatie van de autofocus techniek.
Als je bijvoorbeeld een metabones adapter op een a6000 zet heb je alleen CDAF terwijl de camera wel PDAF heeft.

Dezelfde adapter op een A7R2 heeft wel PDAF, dat is omdat sony by de A7r2 en de a6300 de uitlezing van het protocol iets heeft aangepast waardoor de metabones manier van aanspreken ook PDAF bestuurt.

Anyway lang verhaal kort er zit blijkbaar een verschil tussen PDAF en CDAF aansturing op een Sony. Ik vermoed dat Samyang hier een licentie deal met sony heeft afgesloten en het hele emount protocol en daarmee PDAF op all bodies implementeerd. (Net als Zeiss dat doet voor bijv de Batis)
Er zijn ook verschillende soorten focus-motoren. Voor CDAF moet de motor heel snel veel kleine nauwkeurige stappen kunnen maken. Ook bij andere fabrikanten zie je dit, zij noemen hett bijvoorbeeld STM.

Het lens-ontwerp zelf kan ook bijdragen of een objectief geschikt is voor CDAF en on-sensor PDAF. Omdat de AF-sensoren over het gehele beeld verspreid zijn, stelt dat extra eisen aan de lenzen.
De 85mm f1.4 is een goeie lens - mechanisch volgens bepaalde mensen die 't kunnen weten iets minder stevig - nu ik draag veel zorg voor m'n materiaal - en aldus hoop ik 't met de mijne die ik aan 200 heb kunnen kopen - nog lang mee te kunnen!
En ja - meteen voor de e-mount - wellicht door de open specs - wat volgt? Fuji? M4/3?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True