Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

het Zuid-Koreaanse Samyang brengt in september een handmatig instelbaar 35mm-objectief uit zonder autofocus voor systeemcamera's. De 35mm f/1.2 komt op de markt in uitvoeringen met Sony E-, Micro Four Thirds-, Fujifilm X- en Canon M-mounts.

De Samyang 35mm F1.2 ED AS UMC CS heeft een optisch ontwerp dat bestaat uit negen lenselementen in zeven groepen. Daarvan zijn twee lenzen asferisch om beeldfouten tot een minimum te beperken. Ook is er een extra low dispertion-element in het ontwerp toegepast.

Het diafragma heeft negen circulaire lamellen en een maximale opening van f/1.2, met een minimum van f/16. De minimale afstand waarop scherp te stellen is, bedraagt 38 centimeter. Het objectief heeft een filtermaat van 62mm.

Afhankelijk van de benodigde mount weegt het objectief tussen de 420 en 433 gram. De kleinste versie meet 73mm in lengte en heeft een diameter van 67,5mm. Het objectief is verkrijgbaar vanaf september en krijgt een adviesprijs mee van 450 euro.

Mount Canon M Fujifilm X Sony E MFT
Hoek 42,1° 44,6° 44,6° 34,6°
Lengte (mm) 74,1 74,5 74,2 73
Gewicht (gram) 420 433 420 426

Samyang 35mm F1.2 ED AS UMC CSSamyang 35mm F1.2 ED AS UMC CSSamyang 35mm F1.2 ED AS UMC CSSamyang 35mm F1.2 ED AS UMC CS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Nette prijs, jammer dat hij geen AF heeft :(
Sommige van 's werelds beste foto's zijn met volledig handmatig bediende camera's gemaakt :-)
En meer mét autofocus.
Zonder blijft toch onhandig, zeker nu autofocusmechanismes steeds beter worden...
MF is niet onhandig als je ermee gewend bent. Ik heb een D810 en die heeft een redelijk goede AF systeem. Maar zeker de helft van de keren dat ik hem gebruik staat de AF switch ' MF' , en zelfs voor bewegende subjecten is het geen punt.
Dan toch niet op F1.4 of F1.2 en eventjes een rondhuppelende persoon gaan tracken? Ik zie me al excuseren tegenover de klant omdat ik cruciale foto's niet scherp heb omdat ik manueel aan het focussen was.

Ik gebruik MF nooit op m'n digitale camera's. Tenzij een hevige tegenlicht scene waar de autofocus geen weg mee weet.
En 1.2 is ook niet scherp te stellen met je matglas. Alles door de elektronische zoeker, vandaar alleen op Evil
Lukt mij toch altijd al jaren prima met een superprecision matglas in mijn 5D2 met een Minolta 58mm f/1.2 erop.
En daar zeg je het precies. Met standaard matglas lukt het niet
Jij zegt dat je een elektronische zoeker nodig hebt. Ik geef aan dat dat niet nodig is.
MF is niet onhandig als je ermee gewend bent.
Dat kun je dus ook omdraaien.
Echter maakt dat voor dit soort type lenzen een stuk minder uit dan je zou denken.

Dit soort prime lenzen met zo'n extreme diafragma zijn voor 'normaal' fotograferen bijna onbruikbaar, de kleinste beweging en je scherpte klopt zichtbaar niet meer. Bewegende onderwerpen zou je dan ook bijna niet scherp kunnen krijgen.

Een diafragma van 1.2 wordt exclusief gebruikt voor creatieve doeleinde, echt wanneer je een foto wilt maken ipv nemen, je zal dan gebruik gaan maken van een vaste positie met een stabiele ondergrond, en het maken van zo'n foto zal dan ook langer duren dan een paar seconde. In dat soort situaties is auto-focus niet bepaald relevant, beter gezegd, ik gebruik persoonlijk zelden tot nooit de AF van mijn 1.8.

Je koopt niet dit soort type lens voor 450 euro om even wat shotjes tussendoor te nemen, dit gebruik je om je creativiteit mee los te laten, en dan moet je leren hoe een camera, lens en attributen werken. Natuurlijk zou een AF leuk zijn, maar de kosten van een AF in dit soort type lenzen, maakt ze veel duurder en dat terwijl de meerwaarde voor deze doelgroep minimaal is.
Voor video is dit huist perfect, mits het een lange draai/slag heeft om te focusen. Enige wat ik me afvraag is hoe de scherpte is op 1.8, daar is samyang namelijk niet altijd even goed.
Voor wie zonder autofocus kan leven zijn de f1.2 primes van samyang een mooie aanwinst,zowel de 21mm f1.2 als de 50mm f1.2 zijn erg goed (voor het geld)
Een nadeel blijft wel de kwaliteitscontrole, er zit soms een "rotte appel" tussen.
Gelukkig kan je in Nederland makkelijk een lens terugsturen naar de winkel.
Ik zie dat nog niemand de vraag gesteld heeft, dus kennelijk is de reden duidelijk..

Maar waarom geen Nikon mount?
Noem jij eens een paar APS-C nikon systeemcameras :)
Denk dat je al bij een paar vingers kan stoppen
De Nikon D3xxx, D5xxx en D7xxx serie zijn toch over het algemeen best populair?
Dan heb je ook nog de wat oudere D300, D70, D90...

Zijn toch best een aantal mensen die van die body's gebruik maken?
Ik denk dat je het woordje systeemcamera niet moet vergeten ;) Geen dslr.
Oeps! Helemaal overheen gelezen..
Het feit dat Nikon geen APS-C systeemcamera met korte "flange focal distance" (afstand tussen lensmount & sensor) heeft, zal er wel iets mee te maken hebben, nee?
de Nikon F-vatting is kleiner van diameter dan bv Canon M, de diameter van de vatting bij dergelijk lichtsterke lens bij Samyang is te groot voor de Nikon F-vatting.
De Samyang 85mm 1.4 is mijn 2e meestgebruikte lens op mijn Nikon F7000 en de achterste lens is echt wel de limiet voor de F-vatting.
Scherpstellen met een Samyang gaat vlot want deze lenzen geven in de zoeker aan wanneer het onderwerp scherp is, alleen heeft deze lens geen motortje dat de scherpstelling voor je doet.
De Samyang 85mm 1.4 is mijn 2e meestgebruikte lens op mijn Nikon F7000 en de achterste lens is echt wel de limiet voor de F-vatting.
Euhm, Nikon denkt daar toch anders over, want de Nikon 50mm F1.2 is nog vlot verkrijgbaar en Nikon heeft vorige week nog net een 105mm F1.4 aangekondigd. Die laatste mét AF.
Scherpstellen met een Samyang gaat vlot want deze lenzen geven in de zoeker aan wanneer het onderwerp scherp is
Opnieuw, dit is relatief. Focussen op een landschap oké. Een stilstaande persoon voor een portret. Oké. Maar candid fotografie van mensen die spontaan en overal bewegen of snelle shots van actie op F1.4 of F1.2 is gokken en geluk hebben.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 2 augustus 2016 17:21]

Die 50/1.2 is dan ook f/1.2 zonder AF en de 105mm f/1.4 is geen f/1.2. Kortom, ze hebben gewoon geen enkele AF f/1.2 voor Nikon.
Waar zeg ik dat de 50 F1.2 wél AF heeft en dat de 105 F1.4 een F1.2 is? Ik begrijp de relevantie niet van je reactie.

RIHAHA beweert dat een manuele 85 1.4 de limiet is wat een Nikon vatting aankan. Ik toon aan dat er een 50 F1.2 is (meer glas nodig) en ook een 105 F1.4 AF is (ook meer glas nodig).

Het ging in mijn reactie nergens over het al dan niet bestaan van een autofocus Nikon F1.2, dat haal jij er bij. Misschien eerst eens lezen waarover het gaat.
Mijn reactie heeft te maken met de reactie waar jij op reageerde. Het gaat erom dat de nikonmount te klein is voor f/1.2 met autofocus. Dus mf lenzen van f/1.2 kunnen wel en ook allerlei f/1.4 lenzen met autofocus. Het gaat bij meer glas (zoals jij dat noemt) om het frontelement niet om het achterelement. Voor een 400mm f/2.8 is ook veel meer glas aan de voorkant nodig (frontelement van 400:2,8=143mm), maar het blijft slechts f/2.8.
Oei, keuzes. Bij mij staat de Sony 35mm variant op het lijstje om te halen voor onze vakantie.

Dan rijst toch de vraag: Wat gaat betere foto's bij weinig licht maken, deze Samyang op f1,2 of de Sony lens op f1,8 maar met ingebouwde stabilisatie. Ik heb werkelijk geen idee dus wie het weet mag het zeggen ;)
De Zeiss Touit 32 is ook erg interesant. Kwa kleuren en contrast erg mooi.
Zeiss is beter dan beide varianten. Zeiss heeft waarschijnlijk ook geen stabilisatie. ;)
Vast :) Maar dat is een f2,8 en die is ook 2 keer zo duur ;)
De touit 32mm is een F1.8 net als de Sony 35mm OSS.

Beide zijn zeer goed ontvangen.
Dan hebben we de Sigma 30mm F1.4 nog.

Dan lijkt dit toch echt een verkeerde keuze van Samyang.

Fujifilm heeft deze brandpunt ook aardig afgedekt.

En op MFT is een 35mm lens zo goed als waardeloos.
I stand corrected. En die prijs valt ook nog mee. Hmm. Nog meer twijfels ;) De enige overweging blijft dan of de optische stabilisatie nog een hoop kan helpen.
als je voor landschap gaat bij weinig licht, dan zou ik voor de Samyang gaan...
Dat ligt eraan, je hebt nu ook hele goede high iso camera's en de lenskwaliteit bepaald ook de uiteindelijke kwaliteit. 1 stop meer of minder maakt dan ook niet zoveel uit. Bij landschap ga je toch niet op f1.2 foto's schieten daar de scherptediepte dan zo klein is dat het niet geschikt is voor landschapsfotografie. het is meer geschikt voor portretten en stadsportretten.
35mm is vrij wijd voor hoofd plus schouder portretten , zelfs op aps-c. (52mm eqv) Full body portret is hij meer geschikt.

Maar met de fotografie kan je dit soort stigma's lekker doorbreken door eigenwijs met een groothoek of zelfs fisheye portretten te schieten.

Idem voor landschappen, je kan ook mooie landschappen fotograferen waar delen juist onscherp zijn. Zodat je onderwerp er meer uitspringt. Zeker op grotere afstanden is de f1.2 handig om toch nog duidelijke onscherpte te behalen. Het is maar net wat wil.
Met 35mm 1.2 kun je dezelfde scherptediepte halen als met 50mm 1.4. Dit is op apsc echt een pre, want isoleren met een 35mm (ok ik heb een sigma 30mm) op 1.4 is best lastig.
Toen ik Sony schoot was de 35mm F1.8 met stabilisatie echt mijn favoriete lens.
Sterker nog het is de lens die ik nog wel eens mis op mijn Fuji XT-1.
Ik heb nu de Fuji 35mm f1.4 maar die heeft geen stabilisatie en dat merk je.
Eigenlijk heeft mijn f1.4 een nauwere toepasbaarheid dan die 1.8 (die wel pas goed scherp is bij 2.0)

Deze Samyang is weleens waar sneller waardoor je theoretisch de helft van het licht nodig hebt maar in de praktijk zal je hem waarschijnlijk wel wat moeten afstoppen. Bovendien werkt focus peaking in weinig licht aanmerkelijk slechter waardoor je juist dan de AF mis.

Lang verhaal kort, ik kan de 35mm f1.8 van harte aanbevelen (en hij heeft goede resale waarde)
Het hangt er vanaf wat je gaat fotograferen. Als je bij weinig licht stilstaande dingen gaat fotograferen zou ik voor de 1.8 met stabilisatie gaan. als je bewegende dingen gaat fotograferen (uiteraard geen snel bewegende dingen) zou 1.2 net dat verschil kunnen maken. Ook moet je rekening houden met hoe scherp de lens wijd open is, en de nog beperkte scherptediepte.

Ik raad je aan om als het kan te wachten tot de lens door DXOmark of een andere reviewer getest is en je ook de T-stops weet, de f waarde zegt niet alles mbt hoe veel licht er daadwerkelijk doorheen komt, het heeft eigenlijk met name betrekking op de diafragmaopening en de scherptediepte.

Ik ben wel eens f3.5 lenzen tegengekomen die meer licht doorlieten dan een f 2.8 lens met dezelfde brandpuntafstand.
Er is een verschil van 0.6

Oftewel een stap van 1.2. 1.4. 1.8

Dat is best wel wat licht. Maar zie het maar deze weg. Wat wil je ermee?

Hoe vaak maak je fotos? En is de aankoop van de lens did gebruik waar. Zelfs als amateur die er geen geld mee verdient kosten lenzen zeker wat geld. En dan moet je er toch een waarde aan geven. Gebruik je de lens vaak genoeg om het zijn prijs te moeite te laten zijn?

Het antwoord ligt in je eigen portemonnee en planning.

Ik koop soms ook wel een leuke snoep lens hoor. Maar ik denk wel of het de moeite waard is.
De 35mm 1.8 lens heb ik al tijdje in mijn bezit, super scherp en een mooie lens.
Als ik jou was, zou ik niet twijfelen. De SEL35F18 - die ik zelf heb op mijn A6000 - is één van de meest scherpe lenzen voor het platform. Dit in combinatie met OSS, maakt het voor mij persoonlijk de beste keuze.

Daarenboven, tegenwoordig voor minder dan 400 euro op Amazon!
Sony SEL35F18

Als je dan echt een lichtsterke, manuele lens wilt, dan zou ik eerder gaan naar een oudere, goedkope lens, met een goedkope adapter. Ikzelf heb bv. een oude Nikkor 50mm 1.4 lens met goedkope adapter. Veel goedkoper maar wat leuk om mee te schieten! (en schérp).
Voor degene die 351/.2 liever op een full-frame sensor zien, komt Kerlee binnenkort met een 35/1.2 uit.
Nee, Samyang is al enige tijd één van de weinigen die de MILC markt serieus nemen.
Klopt
7.5mm fisheye voor MFT
8mm Fisheye voor Apsc.
12mm F2 wat een juweeltje van een groothoek is dat.

Sigma begint ook eindelijk wat af te tasten zie de 30mm F1.4.
En natuurlijk de zeer scherp geprijsde F2. 8 lenzen.

Tamron heeft alleen een middelmatige reiszoom.

Tokina een waardeloos spiegel objectief.
En dat doen ze niet zonder verdienste, ik lees er veel goede dingen over. Ik moet bekennen dat ik ze tot een half jaar geleden ook niet kende, en het klinkt ook als een goedkoop merk vind ik.
Nu ik de 8 mm voor mijn x-t1 heb hou ik mijn mond wel, al erg veel plezier van dat lensje gehad. Geen autofocus, maar voor die prijs en die kwaliteit... graag!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True