Google brengt Android 8.0 Oreo uit voor Pixel- en Nexus-apparaten

Google heeft Android 8.0 Oreo officieel aangekondigd en de system images voor zijn Pixel- en Nexus-apparaten online gezet. Gebruikers kunnen het nieuwe besturingssysteem handmatig installeren. De over-the-air-update volgt later.

Android OreoDe images zijn te downloaden via de Android-website. Bij handmatige installatie gaan alle gegevens op het toestel verloren en er moet dus eerst een back-up worden gemaakt. Android 8.0 Oreo is nu beschikbaar voor de Pixel, Pixel XL, Nexus 5X en 6P, de Nexus Player en de Pixel C-tablet.

Google zegt dat Android 8.0 Oreo momenteel wordt getest door telecomaanbieders en binnenkort via een ota-update naar de Google-hardware komt. Verder stelt de maker van Android dat Oreo voor het einde van het jaar naar smartphones van partners komt. Het gaat daarbij onder andere om Essential, General Mobile, de Nokia-toestellen van HMD, Huawei, HTC, LG, Motorola, Samsung en Sony. Waarschijnlijk zullen de smartphonefabrikanten zelf binnenkort bekendmaken wanneer welke toestellen de update krijgen.

Google presenteerde de nieuwe Android-versie tijdens de zonsverduistering die in de Verenigde Staten te zien was om 20:40 uur Nederlandse tijd. Het is de tweede keer dat Google een merknaam koppelt aan zijn besturingssysteem voor smartphones. Alle Android-versies zijn genoemd naar lekkernijen en bij versie 4.4 werd de merknaam KitKat gebruikt.

In de nieuwe Android-versie zit onder andere picture-in-picture, wat het kijken van video's of videochatten tijdens het gebruik van een andere app mogelijk maakt. Ook krijgt Android 8.0 'meldingsstipjes' bij app-iconen die aangeven dat er voor die app een notificatie is. Door het icoon lang in te drukken worden de notificaties getoond.

Daarnaast belooft Google betere bescherming tegen malware en ook zouden de prestaties en accuduur verbeterd moeten zijn. Zo legt Android Oreo automatisch limieten op wat apps op de achtergrond kunnen doen. Verder is er ondersteuning voor meerdere schermen, betere omgang met toetsenborden, kleurprofielen en ondersteuning voor Sony's ldac- en Qualcomms aptX- en aptX-HD bluetoothaudiocodecs. Met Project Treble trekt Google het Android OS Framework los van de 'vendor implementation', wat ervoor moet zorgen dat meer smartphones sneller updates krijgen.

Tweakers publiceerde in maart een preview van Android O, op basis van de ontwikkelaarsversie. Binnenkort publiceert Tweakers een uitgebreide review van de definitieve versie van Android 8.0.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-08-2017 • 22:20

152

Submitter: Anoniem: 193142

Lees meer

Reacties (152)

152
147
57
7
0
73
Wijzig sortering
Android O zal naast de nodige nieuwe kleurtjes, knopjes en functies één ding toevoegen waar iedereen op zit te wachten: een verbeterd updatebeleid. Nou ja, niet dat er iets mis wat met de updates van Android: die werden immers altijd al snel uitgerold door Google. Wat er dan wel mis mee was? Tja, die verdomde fabrikanten die als een kip op de gouden eieren bleven zitten.

Met Project Treble trekt Google de boel uit elkaar. Hadden ze best eerder mogen doen van mij, maar soit, het zij zo. Beter laat dan nooit. Hebben we in ieder geval dit heikele punt ook eindelijk voorgoed gehad.
Jammer, ik ga de leuke "update percentage" slides van meneer Cook wel missen in zijn presentaties haha XD!

Zoals deze http://img.talkandroid.co...android_fragmentation.png

Vind het jammer, maar hoop voor 'men' dat het de laatste keer is

[Reactie gewijzigd door kcNL op 25 juli 2024 01:18]

De skins van de fabrikanten worden echt niet zomaar bijgewerkt en getest voor nieuwe Android versies.

Ik zie deze nieuwe functie daar niet zo veel in veranderen. Het is makkelijker maar dwingt niks af. Het enige dat Google echt zou kunnen doen is het verbieden om nog custom skins te gaan maken. Zoals ze al doen met hun watch OS.

Maar het is een stuk makkelijker om dit te doen bij een nieuw product zoals een Smartwatch dan een bestaande waarbij de fabrikanten dit ook nog eens gebruiken als verkoopargument (hoe vreemd ook want de meeste mensen haten die skins). En ze hebben liever dat je een nieuw toestel koopt dan een gratis update uitvoert.

Dus inderdaad zoals @steefmek hierboven zegt.. Minor updates zal het wel versnellen. Maar van de situatie zoals op iOS dat je een compleet nieuwe OS versie vanaf dag 1 op elk apparaat kan krijgen, zijn we nog heel ver verwijderd. En dat is waar die slide over gaat. Eigenlijk kan dat ook niet zonder medewerking van de fabrikant (drivers!) en dat zal met Android dus nooit zo makkelijk gaan als bij Apple die alles zelf in de hand heeft.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 01:18]

Updates op driverniveau interesseren mij eigenlijk geen bal, laat staan nieuwe of andere functionaliteit. Ik wil gewoon security-updates!
Daar kunnen ook bugs in zitten.

Maar het ging hier (die slide van Tim Cook) om de adoptie van nieuwe android versies. Daar zijn wel degelijk updates voor nodig. Dit was in het verleden vaak de beperkende factor bij het uitbrengen van nieuwe android versies voor bepaalde toestellen met bijvoorbeeld Qualcomm processoren, omdat zij geen drivers hebben gemaakt voor de nieuwe versies.
Dus, als ik je bericht goed begrijp blijft de versplintering en zal meneer Cook dit nog vaak op komische wijze aan kunnen halen?
Ja, dat is eigenlijk iets dat niet op te lossen is omdat Android zelf ook een behoorlijk versplinterd systeem is. Het is eigenlijk een inherent voordeel van Apple dat zij zowel de fabrikant als OS leverancier zijn. Voor Google is het gewoon veel moeilijker om het op dezelfde manier te doen door die splitsing (en het probleem van meerdere leveranciers).

Dus Cook zal dit nog regelmatig glunderend aanhalen. Niet helemaal eerlijk wat mij betreft. Want dit is gewoon een inherent voordeel aan hun model. Net zoals Mac OS veel minder problemen heeft met OS support door drivers omdat ze daar ook alle hardware zelf in de hand hebben,

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 01:18]

Je verwoord het heel mooi. Alleen ben ik het er niet mee eens dat dit 'oneerlijk' is. Dit is het business model waar ze voor gekozen hebben.

Wel zonde, als Apple voorstander vind ik het iedere keer weer prachtig om te zien en gniffel ik er zeker even om. Maar als User Experience Designer/IT'er vind ik het jammer omdat het problemen met zich meebrengt van bruikbaarheid/compatibiliteit tot aan veiligheid.
Wat ik bedoel met 'niet helemaal eerlijk' is dat Cook dit er nooit bij vertelt. Hij zegt het alsof dit een doel is dat Android ook zou kunnen halen. Maar dat is gewoon niet realistisch.

Vanuit een zakelijk perspectief vind ik juist Apple wel erg prettig en veiliger. Door de mindere fragmentatie weet je precies met welke software je users rondlopen (de verschillende Android fabrikanten veranderen veel, zie bijvoorbeeld MAC randomisatie die op veel toestellen niet goed werkt, en bijvoorbeeld Samsung die IKEv2 VPN toevoegt maar andere merken niet), en de beheertools zijn gewoon ontzettend goed. Je hebt heel veel controle en je kan alles met een enkel profiel instellen. Met Android is dit veel meer gefragmenteerd.

Ook zie ik op Android wat minder goede ondersteuning voor standaarden. Bijvoorbeeld, op stock android zie ik veel apparaten geen certificaten controleren bij het verbinden met WPA Enterprise access points. iOS geeft netjes een waarschuwing en vraagt of je dit heel zeker weet (wat je bovendien als admin uit kan schakelen), Android verbindt gewoon met SSID namen die hij herkent (zelfs in je broekzak zonder enige interactie) en probeert een handshake te doen waar je de username/paswoord uit kan achterhalen. Dit is een risico.

Een ander punt dat ik zag: Op iOS worden alle stappen van de MSCHAPv2 handshake compleet uitgevoerd. Op Android houdt hij er mee op zodra de server toegang verleent, en checkt dus niet of de server daadwerkelijk het ingestelde paswoord weet (two-way authentication). Dit is ook een risico omdat je fake AP's kan maken die elke login accepteren en dan data sniffen of spoofen.

En dit zijn alleen dingen waar ik zelf eens naar heb gekeken. Dat geeft niet zo heel veel vertrouwen in het goed naleven van protocollen.

Dus zakelijk zie ik eigenlijk veel liever iOS dan Android op het netwerk. Qua usability vind ik het ook niet slecht, voordeel is dat je weet dat elke iPhone hetzelfde werkt. Zo werken bijvoorbeeld Samsung TouchWiz anders qua menubalken dan andere Android apps met material design. Dat maakt het verwarrend.

Alleen met iOS zit je natuurlijk wel verplicht aan dure telefoons vast, een goedkope range als de Samsung J-serie is er niet bij.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 01:18]

Helemaal mee eens :]!

Wat betreft toestellen, zeker "goedkopere". iPhone SE!
Tja... Ik heb heel lang een iPhone 5S gehad, en die vond ik niet prettig door het smalle scherm. Lastiger typen, zeker als je ook met Androids werkt en dus een breder toetsenbord gewend bent. Ook vond ik de browsing ervaring een stuk minder. De iPhone 6 die ik nu heb vind ik een verademing.

Ik zie de iPhone SE vooral als een niche produkt voor de mensen die grotere telefoons niet fijn vinden, niet zozeer als een 'budget' optie.

Wat ik bij Apple mis is de keuze, dat een groter scherm automatisch aan een veel hogere prijs zit. Bij andere merken is dit absoluut niet het geval, je hebt ook goedkopere ranges.

Natuurlijk gaat het hier maar om een merk. Sommige Android fabrikanten hebben ook niet zo'n breed produkt spectrum. Maar dat is bij iOS wel het hele platform dus ik vind dat een belangrijker punt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 01:18]

Mwoa, dat is natuurlijk een deel branding. Apple wil niet geassocieerd worden met 'goedkope producten'. Want goedkoop is per definitie slecht. En dat snap ik. Apple was voorheen vooral een luxe productmerk, lifestyle, iets waarmee je kon pochen. Daar zijn ze nu al een heel stuk van afgestapt.. Maar van mij mogen ze 'duur' blijven zolang ze goede producten blijven maken en waanzinnige klantenservice blijven bieden.
Android zit qua updates gewoon niet goed in elkaar. Je leest ook wel eens dat telefoons geen update kunnen krijgen omdat de SoC leverancier geen driver meer uitbrengt. Ook voor telefoons van soms slechts een jaar oud.

En stiekem komt het fabrikanten ook niet verkeerd uit dat mensen elke 2 jaar een nieuwe telefoon willen omdat hun huidige telefoon geen updates meer krijgt. Dit zou op laptop/desktop markt totaal ondenkbaar.
Dat een soc leverancier geen driver meer uitbrengt, is bij mij maar een keer overkomen (van de tig toestellen die ik heb gehad) en dat was bij een van de eerste budget smartphones van Huawei, de ascend y300 (dat waren nog de tijden dat Huawei nog niet zo groot was). Ik kon toen alleen maar een custom rom vinden van 6.0 of lager ivm de wat 'exotische' soc die er in zat. Snapdragon geeft over het algemeen wel de nieuwste drivers voor al hun soc's
Ha ja vorige week nog een update van MS Office 2013 gekregen.

Als niemand stemt met zijn voeten en het niet verplicht is om telefoons te updaten gaan de meeste bedrijven het ook niet doen.
Is dat dan echt zo? Het lostrekken van het os met de "skin" betekent dat fabrikanten sneller en makkelijker updates kunnen maken, helaas betekent dit niet dat ze dat ook zullen doen. De meeste fabrikanten kunnen het ook niet financieel permenteren om een toestel 5 jaar te updaten (zoals Apple doet).

Tenzij Google het updaten van het os los van de fabrikant doet. Maar dan ben ik bang dat een fabrikant als Samsung volledig op tizen gaat inzetten want, laten we eerlijk zijn, 90% van de smartphone gebruikers geven enkel om een merk en het aanbod van apps
mooie taak voor de eu om het wettelijk te verplichten, het updaten van de software dus

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 195390 op 25 juli 2024 01:18]

Hoezo moet vadertje staat in actie komen? Als wij consumenten nou eens fabrikanten straffen door hun troep dat geen updates krijgt te kopen. Vaag updatebeleid zullen ze in hun omzet en winst moeten voelen }>
En welke telefoon wil je dan wel kopen? Een €600 iPhone?

Het gros van de mensen begrijpt niet eens wat ze missen, laat staan dat ze hun koopgedrag aanpassen.

Zou een verplichte duidelijke vermelding op de verpakking + promotiemateriaal helpen? Misschien, maar is beveiliging niet belangrijk genoeg om het zekere voor het onzekere te nemen?
Zelfs met updates is het al moeilijk genoeg om tegen 0days beschermd te geraken.
een goed android toestel is tegenwoordig net zo duur als een iPhone. onzin argument dus.
Ja en een minder goed Android toestel is tegenwoordig (altijd al) goedkoper dan een iPhone. Niet iedereen geeft honderden euro's uit aan mobieltjes.
Dat weet ik toch zo niet hoor ... ik gebruik nu al enkele jaren toestellen uit de Samsung A-reeks met enorm veel plezier en jah, die zijn ietsje duurder dan de competitie voor dezelfde hardware maar zo heeft mijn bijna 2 jaar oude A3 toch ook mooi nog een update gekregen naar Nougat een paar weken geleden (toen ik 'm kocht draaide hij Kitkat, wat vrij snel naar Marshmallow werd geupgrade, en kreeg daarna regelmatig updates tot onlangs de ugprade naar nougat)..
Mijn phone heeft me bij aanschaf net geen 300€ gekost (dec'15)
Dit is m'n tweede A3 die ik heb (ik had daarvoor het eerste model, maar dat heb ik per ongeluk stuk gemaakt met behulp van een Ardense rivier) en als ik deze vervang, zal ik zeker terug eentje uit de A-reeks nemen; deze toestellen zijn echt goed gebouwd, worden goed ondersteund, en ook de software is goed in orde als ik kijk naar bv de galaxy ACE die ik vroeger gehad heb (daar heb ik de software van gemod omdat hij gewoon te traag was door al de samsung troep; deze A3 heeft totaal geen last ervan)
Moet ik een Apple kopen om een goeie telefoon te hebben? zeker niet... waarom zou ik meer gaan betalen dan nodig; ik kan alles doen wat ik wil met m'n phone, en wellicht meer dan een gemiddelde iphone gebruiker.
Een paar weken terug de upgrade naar Nougat gehad... Deze is een jaar geleden uitgekomen, en nu krijg je pas deze update.
Nu loop je alweer direct een complete release achter nu Android O is uitgekomen. Deze zie ik de komende maanden nog niet naar Samsung komen.

Dat is wat ik altijd een groot nadeel vind aan Android, als er een nieuwe versie uitkomt dan mag je blij zijn als een fabrikant als Samsung deze binnen een half jaar ook uitbrengt.
een goed android toestel is tegenwoordig net zo duur als een iPhone. onzin argument dus.
Ik heb hier een redelijk goed Chinees toestel in gebruik , wel met een custom Rom
De Jiayu S3 draaiend op Android 7.1.2 MadOS voor een prijs van 180 euro incl.
en als ik nu b.v kijk naar de Maze Alpha dan is in mijn opinie ook niet echt een slecht toestel .
Helaas slechte ondersteuning
'chinees toestel' 'ook niet echt een slecht'.. je zegt het zelf al :)
Ik geloof eerlijk gezegd dat het gros van de mensen er ook weinig om geeft, daarom zou juist wel vadertje staat de belangen moeten bewaken
Vanaf 329 heb je een SE
En wat nou als je een scherm wil wat groter is dan 4,5 inch? Kom je al gouw rond de 500 euro uit. Ik kan met mijn handen echt niet goed een SE vasthouden. Volgens een medewerker van de AMac moest ik maar een iPhone 7 plus kopen 8)7
(Ik snap trouwens niet waarom dit gedownmod wordt, is immers een ervaring van mij)

[Reactie gewijzigd door WybrenPC op 25 juli 2024 01:18]

Iphone 6 is 399 :-). Sorry, ben net aan het kijken voor een cadeautje voor mijn schoonouders en ben dus nogal aant rondkijken naar hoe ik zo goedkoop mogelijk hen een smartphone kan bezorgen waar ik later geen support werk aan heb en waarvoor er nog 2 jaar updates zullen zijn :-).
Hoezo moet vadertje staat in actie komen?
Omdat het een veiligheidsrisico is: als je in de EU 200 miljoen onveilige smartphones hebt, en er breekt eens een echte cyberaanval uit, dan ligt alle, maar dan ook alle infrastructuur plat met zo een enorm groot potentieel botnet.
Updates zijn dus een kwestie van je vitale infrastructuur beschermen.

Daarnaast is het ook consumentenbescherming: smartphones zijn vele malen persoonlijker dan PCs, dus als je smartphone onveilig is, loop je een veel groter risico.
Net zoals de wet ervoor zorgt dat ik me geen zorgen hoef te maken dat eten in de winkel dodelijk is, of een klustool uit de gamma niet zal ontploffen als ik hem gebruik, Vind ik het steeds meer nodig dat de wet garandeert dat de supercomputer-met-het-internet-verbonden-camera-en-microfoon-met-gps-en-gyrosensoren-en-biometrische-sensoren in mijn broekzak redelijk betrouwbaar is qua veiligheid.

Hetzelfde met al die smarthome shit die de markt op komt overigens.

Jouw argument dat de consument maar moet stemmen met zijn euro's is erg leuk, maar het strookt niet met de realiteit: net zoals de consument vaak de goedkoopste kipfilet neemt en niet wil opletten welke er een 'gegarandeerd geen kwik'-sticker heeft, interesseert het de gemiddelde consument niet wat het updatebeleid is. Tot het fout gaat natuurlijk: dan is diezelfde 'ik neem de smartphone die me is aangepraat in reclame, en kijk niet naar udpatebeleid'-consument plots wel bezorgd met de veiligheid van zijn toestel, maar dan is het al te laat natuurlijk. Net zo met die kipfilet: mensen klagen nu over de zogenaamd overdreven voedselveiligheidsregels, maar men vergeet dat quasi al die regels zijn ingevoerd nadat er echt een groot probleem aan het licht kwam.
Het is al consument ook niet werkbaar dat we alles moeten nakijken je hebt noch de tijd noch de info welke je nodig zou hebben, om als consument een juiste keuze te kunnen maken.
Er zijn bovendien een aantal instanties die de producten voor ons testen en dus mag je er vanuit gaan dat ze goed zijn bevonden wanneer ze in de rekken liggen. Of het nu gaat om kipfilet met of zonder fibronil of een broodrooster.
In heel de keten mag wat mij betreft de overheid wel wat meer inspelen op duurzaamheid, en er een eco taks op heffen geef je slecht 2j garantie +5% komt je bloemkool uit een ver weg land taks per kilometer apparaten welke software nodig hebben om te werken min 5j security updates.
Europa zou mechanisme in werking moeten stellen dat een elektrisch apparaat 10 jaar mee kan.
Wil je bellen in Europa met Amerikaanse Iphone dan gaat het niet, dat verplicht de fabrikanten het ook elders toe te passen. We hebben een EuropeanFCC nodig.
Het probleem is denk iku dat je dit pas na een paar jaar merkt...
Fair point.

Ik heb een Moto G5+ en echte updates naar major of minor versies blijven min of meer uit ondanks dat Lenovo beterschap beloofd (maar dan wel weer voor de toestellen die vanaf dat artikel utigebracht gaan worden D'oh 7(8)7 ). Het is en blijft idd afwachten.
ja dat heeft ook gewerkt bij de standaard oplaad poort van een telefoon ... niet dus.

Blijkbaar moet je dat wettelijk afdwingen anders doet de fabrikant het niet.
op het moment dat je een nazorg plicht instelt van +/- 5 jaar en wellicht ook een recycle plicht zoals dat bij de auto industrie ook is gebeurd dat ieder component eenvoudig hergebruikt kan worden, zet de industrie maar goed aan het denken hoe ze dat gaan oplossen.
In dat geval blijft er voor Android niets meer over. Zelfs Google zelf geeft slechts twee jaar versie-updates.

Ik heb het zelf echter wel gedaan, precies om deze reden overgestapt op Apple en dus gestemd met m'n portemonnee.
En telefoons duurder maken? Als er nou geen keus was had het idd met wetten opgelost moeten worden. Maar mensen kiezen er zelf voor en vinden het duidelijk prima zoals het is. Op een hand vol tweakers na. En natuurlijk iPhone gebruikers :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 01:18]

De meeste fabrikanten kunnen het ook niet financieel permenteren om een toestel 5 jaar te updaten
Dat klopt natuurlijk niet. Indien fabrikanten hetzelfde budget houden voor updates en het updaten wordt gemakkelijker dan zijn ze minder tijd kwijt aan per update dus kunnen ze er meer uitrollen.
Het klinkt allemaal te mooi om waard te zijn dus dat is het dan vast ook. Ook al is het na Android O makkelijker voor fabrikanten om te updaten dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan ook langer doorgaan met het updaten van hun toestellen. Het enige voordeel zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat updates sneller uitrollen.....
Is het niet zo dat dankzij Android O de updates rechtstreeks vanuit Google komen? Zoals updates vanuit de Play Store ook niet door fabrikanten goedgekeurd of doorgevoerd hoeven te worden. Als de updates alsnog langs de fabrikant moeten dan is dit project gedoemd te mislukken.
Nee helaas niet. Voor zover ik weet hoeft een deel van de drivers nu niet steeds geüpdatet te worden (denk aan SoC drivers etc). Dat betekend dat Samsung, LG etc niet meer hoeven te wachten totdat bijvoorbeeld Qualcomm de drivers geschikt gemaakt heeft voor de nieuwe Android versie (en dus gelijk aan de slag kunnen met hun eigen gedeelte). Er gaat dus een stap tussenuit en ook gaat in theorie de reden dat een update niet kan vanwege drivers niet meer op.
Ik kan niet een bron vinden maar volgens mij was er tijdens Google I/O wel gezegd dat het pas gaat werken bij toestellen die Android 8 direct verkopen ipv met een update Android 8 krijgen.
Yay! Ja, of net zoals vorige keer, even aanmelden via het linkje voor de directe OTA update, met behoud van gegevens :) -> https://www.google.com/android/beta
Daar zat ik vorige keer ook al naar te kijken. Moet ik bij zoiets gewoon denken aan een stabiele versie van het os, of kan ik het beter niet op mijn telefoon die ik altijd nodig heb zetten?
Via dit kanaal worden de beta-versies verspreidt. Maar als de stable versie klaar is, wordt deze ook (als laatste) via dit kanaal verspreidt. Je moet ook voor iedere Android versie je opnieuw aanmelden voor deze dienst.
Die staat zo te zien ook al op dat kanaal. Mijn Nexus 5X met de laatste preview heeft nu net een OTA update beschikbaar. (Van slechts 35.8MB :) - Weinig wijzingen dus meer t.o.v. de laatste preview)

Edit:
En bij de installatie daarvan een op zijn rug liggende android met alleen de tekst "Error!" er onder...
In het updatescherm na een herstart "Couldn't update - Verification problem"

[Reactie gewijzigd door SambalBij op 25 juli 2024 01:18]

Hier hetzelfde gehad. Je kunt ook de image downloaden zoals in het artikel aangegeven, en in het 'flash_all' script de '-w' flag verwijderen, welke voor 'wipe' staat. Dit werkte bij mij, en mijn data bleef behouden.

YMMV.
Al opgelost? Hier hetzelfde probleem. Weet iemand of ik deze met flashfire kan doen?
Kan de locatie van de zip ook niet vinden.
Gewoon OTA geupdate op laatste preview, inderdaad, 35.8Mb, direkt na eclipse was het beschikbaar gistern 20.40. Heel netjes!
Alles werkt nog op m'n 5X
Ah, klinkt prima, bedankt!
Heb dit ook gedaan, krijg je gelijk de stable versie met build number OPR6.170623.013 binnen.
Nog niet tegen issues aangelopen.
Via klantenservice bevestiging gekregen dat de volledige moto z lijn vanaf december 2017 Android Oreo zullen krijgen gevolgd door alle andere moto toestellen uitgebracht in 2017. Motorola doet het best aardig in tegenstelling tot Samsung want mijn z play staat al enkele weken op 7.1.1
Via klantenservice bevestiging gekregen dat de volledige moto z lijn vanaf december 2017 Android Oreo zullen krijgen gevolgd door alle andere moto toestellen uitgebracht in 2017. Motorola doet het best aardig in tegenstelling tot Samsung want mijn z play staat al enkele weken op 7.1.1
Daar wil ik toch even opmerking bij maken. Ik heb een moto x style. Deze heb ik gekocht omdat Motorola de reputatie had snelle updates te geven. Dat was echter waar tot ze werden overgenomen door Lenovo. Mijn update naar nougat heb ik nu denk ik 3 a 4 weken. Dat is dus bijna een vol jaar na de release van nougat. De moto x style was in 2015 het nieuwe toptoestel van Motorola. Dus je kan wel hopen dat een producent snel updates levert maar je hebt daar geen enkele garantie op. Voor mij is het niet nodig dat der wetgevend iets veranderd maar ik zou het wel fijn vinden als producenten bij hun toptoestellen zelf aan de klant de garantie geven om gedurende x jaren updates voor Android te leveren binnen de x maanden na release door Google. Ik ben gerust bereid om daar een paar extra euro's voor te betalen. Dat kan vooraf mee in toestel vervat zitten maar zou evenzeer achteraf kunnen zoals je ook betaalt voor een nieuwe Windows versie.
Op deze site is een lijst met welke toestellen wel en welke geen update krijgen.
https://androidtutorial.n...-android-8-0-oreo-update/
En hier de reacties tot dusver van de verschillende fabrikanten op de vraag welke van hun toestellen Android O gaan krijgen.

Voor mijn Motorola G5 Plus uit 2017 houd ik mijn hart vast. Op de supportpagina staat de telefoon zelf nog niet eens genoemd, laat staan iets over Android O. Ik zit momenteel op Android N (7.0) en inmiddels zitten we daarmee alweer op versie 7.1.2.
Volgens onderstaande link zou de G5 Plus wel degelijk in aanmerking komen voor de update.
https://motog5.net/motorola-android-8-0-oreo-update/
Die "wishful thinking" lijst heb ik ook gevonden. Wanneer je deze vervolgens probeert te checken kom je nergens. De site waar je naar verwijst is geen site van Motorola maar een particuliere site. In het artikel staat ook nergens een bron voor die lijst. Gelet op Motorola's prestaties met Android N zou ik dus niet te vroeg juichen.

En zoals in het artikel staat dat ik citeerde:
Although Motorola couldn’t give us a list of devices upon our request or provide a timeline, (...)

[Reactie gewijzigd door arnovos op 25 juli 2024 01:18]

Welke features wil je perse hebben dat je je hart vast moet houden?
Sure ik zou 't leuk vinden dat mijne geupdate word naar Oreo, maar ik zou er echt niet wakker van liggen als dit niet gebeurd, zolang er maar security patches binnenkomen vind ik 't al prima.
De security patches zijn voor mijn telefoon afgelopen week geüpdate naar de versie van mei 2017. Op de website van Motorola staat mijn telefoon niet in de lijst van toestellen die in de EU actief zijn. En met Android N zit ik op 7.0 terwijl 7.1.2 al uit is. En dan zou Motorola in december 2017 al met Android O komen?

De reden waarom ik mijn hart vasthoud is kortom dat ik vrees dat Motorola mijn G5 Plus op 7.0 laat staan. Terwijl juist 8.0 belangrijk is voor wat betreft Project Treble.
Vorig jaar waren er dezelfde zorgen roond update naar Nougat voor de G4 (plus). En hoewel de datum steeds verder werd uitgesteld, is het (3 maanden later) nog wel goed gekomen. Ben benieuwd of mijn G4 plus Oreo nog mee gaat maken.
OT: Oreo en lekkernij in één zin zonder ontkenning?
Ik hoop stiekem dat Motorola zo druk bezig is met Android O dat ze geen tijd hebben voor security updates. O-)
Als je het huidige update beleid aanhoud dan ben ik inderdaad bang dat we Android O nooit gaan zien.
Zou die fabrikant van de koekjes, die in de USA doorgaan als een basis voedingsmiddel, betaald hebben aan google voor de promotie ?

Volgend jaar dan misschien Android A "Audi".
Uit de washington Post:

Google did not pay the famous cookie's maker, Mondelēz, any money to use the name, said spokeswoman Valerie Moens, who in an email called it a “pure co-branding partnership.” The company said in a news release, however, that it and Google will partner on a “variety of global initiatives designed to create innovative, playful experiences for both OREO and Android fans.”

Android Audi zal er wel niet komen. Het is altijd zoetigheid waar de Android versies naar vernoemd worden. Android Popsicle lijkt dan waarschijnlijker

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 25 juli 2024 01:18]

Grappig dat ze andersom denken, ik zou eerder verwachten dat Oreo google zou moeten betalen.
De koekjes zijn overigens zwaar overgewaardeerd, maar ja kwaliteit van eten is dan ook onbekend in de USA.

Bedankt voor het antwoord :)
Android Porsche dan ;)
Porsche kan je niet eten
Met die instelling niet nee.
een Porschie patat wel weer
Als je naar de specs van smartphones kijkt tegenwoordig dan is dat echt belachelijk, 6 of 8GB geheugen, een quad of octacore in je broekzak en er draait gewoon een complete linux distro op.

Ik had liever gezien dat ze een keer from scratch zouden beginnen met een nieuw OS op super efficiente basic hardware.
Ze zijn toch ook bezig met een gloednieuw besturingssysteem?

Deze wordt helemaal van scratch opgebouwd.
Vanmiddag stond m'n Pixel C 'm al binnen te harken (OTA). Ziet er goed uit tot nu toe. :)
Ik denk dat het eerde de Security patch is van augustus.
Die is geen 900MB en heet geen 8.0 Oreo
Bij mij was get een security patch van 35 mb. Misschien nog niet beschikbaar dan voor de Nexus 5X
Mijn Nexus 5X is inmiddels ook geupgrade naar 8.0.0 (vanaf de development preview)
Je zou kunnen proberen om je nog aan te melden voor het beta programma, je krijgt dan namelijk de final nu, en als het goed is ook meteen de update.
Oooh zo. Ja ik zit al in de Beta Programma. Ik dacht dat er misschien een grotere update zou zijn voor de finishing touches. Ben zelf niet al te erg onder de indruk van Android 8.0
Dan was die update van 35 MB de update naar de final.
Als het goed is heb je na de reboot ook niet meer die waarschuwing over het beta programma gehad.
Klopt. Heb er niet eens bij stil gestaan
Na het meedoen met beta word je nu dan uit de beta gegooid en moet je je dan weer aanmelden voor de nieuwe versie?
Ik wil me wel aanmelden maar eigenlijk alleen voor de final versie.
Ja als het goed is wel. Ik heb net wel gekeken en ik zit dus nog wel in de Beta Programme, dus het is waarschijnlijk nog niet voorbij of de final versie die uit de beta OTA's komt
En de android gebruikers kunnen weer 9 maanden wachten tot ze de update ontvangen 8)7
Kunnen jullie hem wel gaan minnen, maar hij heeft wel een punt.. kon met mijn Galaxy S7 maanden en maanden wachten op mijn update en zit nu nog maar op 7.0 ipv 7.1
Jajaja, hij doet het verder prima en blablabla.. maar geef alleen maar aan dat hij zeker een punt heeft en totaal niet gedownmod hoeft te worden.. en moet nog maar zien of dit nu allemaal sneller gaat zoals beloofd...
en moet nog maar zien of dit nu allemaal sneller gaat zoals beloofd...
Wie heeft wat beloofd?

En we kunnen allemaal oneindig over de bekende feiten blijven zeuren. Denk dat ondanks dat het klopt mensen de eindeloze stroom aan gezeur op iets wat altijd al zo is geweest misschien zat worden en daarom weg proberen te modden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 01:18]

Daar is dat modden natuurlijk niet voor.. als het offtopic is oid is het terecht om te downmodden.. niet als het wel ontopic is maar de mening je gewoon niet aan staat.

Maar inmiddels zijn velen het wel met hem eens en staat hij terecht op +1.
Niet als je een Nexus, pixel, android one programma, oneplus, wileyfox of een andere degelijke merk of brand met een update beleid hebt.
Oneplus en updatebeleid? Laten we eerlijk zijn, oneplus mag dan wel redelijke kale skins leveren maar hun updatebeleid is om van te janken.

Ik hoop dat de mensen achter lineageos de tijd kunnen vinden snel de boel te porten zodra de source code uit is, dat zal oneplustoestellen sneller naar 8.0 helpen dan oneplus zelf.
Ik zou die website niet vertrouwen, die site is pure speculatie. Of een device wel of niet LineageOS 15 krijgt is afhankelijk van of de device maintainers eventueel extra inspanning willen/kunnen leveren om een device ondersteund te krijgen.

Doorgaans is dit nogal een probleem aangezien cameradrivers etc. niet echt backwards compatible zijn en helemaal met Project Trebble verwacht ik dat veel apparaten die vroeger misschien een versie omhoog konden, nu vast blijven zitten.
Helemaal gelijk hoor, gelukkig zie je langzaamaan een ommekeer in de trend om android op te tuigen met allerlei zaken. Zelfs de china phones komen stock of bijna stock tegenwoordig. Dus misschien kunnen we in de toekomst een stuk sneller updaten, of zelfs direct via google... Dromen mag.
Vraag me af of de nvidia shield tablet deze krijgt. Als ze dat doen hoef ik daar waarschijnlijk nooit meer te klagen over updates(hoewel die voor deze tablet altijd ten minste redelijk goed geregeld waren)
Anoniem: 532811 @rjberg22 augustus 2017 09:59
Ik heb d'r er ook eentje liggen en vraag het me ook af. Eerlijk gezegd hou ik er rekening mee dat het nu echt klaar is omdat de tablet vrijwel niet meer verkocht wordt.
Anders zijn er altijd nog custom roms
Anoniem: 532811 @rjberg22 augustus 2017 10:51
Vind de tablet de laatste tijd nogal stroperig aanvoelen, vooral bij het scrollen hapert de boel nogal. Misschien eens rustig rondkijken voor een nieuwe tablet. Wat dat betreft erg jammer dat er niks meer binnen de Nexus of Pixel-lijn wordt uitgebracht op dit vlak door Google.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.