Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei geeft goedkope smartphones elke drie maanden beveiligingsupdates

Huawei geeft goedkope smartphones voortaan elke drie maanden beveiligingsupdates. Duurdere modellen krijgen de updates elke twee maanden, terwijl de high-end toestellen patches elke maand tegemoet kunnen zien.

Als Huawei zich aan de belofte houdt, is het daarmee in lijn met wat Samsung doet. De Zuid-Koreaanse fabrikant geeft zijn goedkopere smartphones eveneens ongeveer elke drie maanden een beveiligingsupdate. Behalve de aankondiging van de intentie om beveiligingsupdates te pushen naar alle smartphones, maakte Huawei ook bekend welke telefoons een upgrade krijgen naar Android 8.0.

Daarbij is de Mate 9 het eerste aan de beurt, schrijft GSMArena. Dat toestel kan, samen met de Pro-versie, een upgrade naar Android 8 binnen een maand tegemoet zien. De upgrade voor de P10 en P10 Plus volgt vervolgens 'in de nabije toekomst'. Huawei heeft niets gezegd over andere toestellen. De toestellen die een update krijgen, hebben allemaal een Kirin 960-soc van Huawei zelf.

Als Huawei het hierbij houdt, vallen telefoons als de P10 Lite en P8 Lite (2017) buiten de boot, beide telefoons die dit jaar op de markt verschenen. Ook heeft de Chinese fabrikant nog niets bekendgemaakt over de P9-serie en Nova van vorig jaar.

Door

Redacteur mobile

78 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Lees meer

Reacties (78)

Wijzig sortering
Weet niet of dit nou echt positief of negatief is. Wat was de situatie daarvoor?

Lifecycle is belangrijker, hoe lang blijf je een toestel ondersteunen. Samsung werkt er om heen door elke jaar een ‘nieuwe’ versie uit te brengen, waarbij je de belofte krijgt dat je 2~3 jaar updates krijgt.
Samsung is qua updates toch ronduit triestig als je het mij vraagt. Heb er enkele gehad en hoogstens één keer een update kunnen doen. Dat is ook de reden dat ik nooit nog iets van Samsung koop. Zeker als je de prijs bekijkt die ze vragen...
Op de Note 8 na vind ik de prijs voor Samsung toestellen heel redelijk. Helemaal als je een maand of 2-3 langer wacht dan de release. Ben je overgestapt naar Apple of een andere Android? Bij Apple krijg je namelijk wel een uitstekend updatebeleid, alleen wel weer die hoge prijs.
De galaxy S6 van mijn vrouw krijgt nu nog steeds updates en patches... En dat model is ruim 2 jaar oud.
Maar de S6 was destijds bovengemiddeld krachtig, terwijl de meeste smartphone "net aan" zijn. Een S6 kan zich nog steeds meten met veel nieuwe telefoons. Een, pak m beet, A3 uit die tijd wordt toch al wat lastiger.
Ik reageerde op Buzzinga dat de updates vanuit Samsung bedroevend zijn omdat hij maar 1 update heeft gehad. Of hij heeft een 3 jaar oud model gekocht, anders kan ik me dit namelijk niet voorstellen.

Maar goed, dit nieuwsbericht ging over Huawei en niet over Samsung. Waarbij mijn ervaring is dat Huawei het vele malen slechter doet dan Samsung.
Ik heb geen Samsung toestel maar ik als ik de firmware updates releases erop na houdt heeft de Galaxy line(7 en 8 ) netjes iedere maand een update gehad.

Met simpel Google opdrach dit gevonden: https://www.galaxyclub.nl/samsung-galaxy-s7/updates

Ik ben dus benieuwd waar je precies tegenaan loopt.

[Reactie gewijzigd door Miki op 17 oktober 2017 17:49]

Ok, de toptoestellen zullen misschien wat beter voorzien worden, wat ook wel mag voor zo'n prijs.
Bij mij specifiek was het een Galaxy A3 van 2016. Daar stond android 6 op toen 7 al een tijdje uit was en de update naar 7 had ik na een jaar nog steeds niet gekregen.
Een security update was er misschien eens eentje, maar daar bleef het ook bij.
Vond ik toch triestig...

Een S6 gaat ook maar tot Android 7.0 als ik me niet vergis? Ook niet echt geweldig..

[Reactie gewijzigd door Buzzinga op 18 oktober 2017 12:10]

Welk merk heeft u dan aangeschaft als Samsung buiten de boot valt?
Daar was natuurlijk maar één antwoord op mogelijk O-)
Bedoel je deze truuk?
Lanceer de telefoon/toestel in Barcelona MWC.
Wacht vervolgens 1¼jaar met officiële verkoop in NL.
En lever dan uit coulance nog ½jaar software support.
En geef de NL koper terug dat als ze nieuwe software willen dat je een nieuwer toestel moeten kopen, wat volgens de "lanceer" termijn alweer een jaar oud is en nog maar 1jaar updates krijgt.
En dan in de media roepen dat men als klant op 2 jaar support kan rekenen.
Waarom dan uberhaupt het toestel nog kopen? Ik sta net op punt om een nieuwe PC te selecteren en kies ook niet voor een model dat al vijf jaar op de markt is.
2-3 jaar na introductie, of 2-3 jaar na aankoop? Meestal is het het eerste, wenselijk is het laatste. Nog beter zou zijn om hardware en beveiligingsupdates onafhankelijk van elkaar te maken, maar dat is natuurlijk markttechnisch minder interessant.
Na aankoop is natuurlijk vrijwel onmogelijk. Met een beetje zoeken kan ik nog aan een Samsung toestel van 3 of 4 jaar oud komen. Dat zou betekenen dat ze in mijn geval tot wel 7 jaar na de release van een telefoon updates moeten uitbrengen.
Voor professionele apparatuur is onderhoud en reparatie verplicht tot 7 jaar na aankoop. Best wel gek dat je als consument iets kunt kopen zonder vorm van support.
Maar daar betaal je dan wel ieder jaar een support fee voor. Ik denk niet dat consumenten daarvoor willen gaan betalen. En low-end smartphone zijn geen professionele apparatuur.
Daarmee wordt door Google een goede eerste stap gezet met Android 8.
Meer onafhankelijkheid van updates van de fabrikanten.

Eigenlijk het windows/linux-model. Apparaat onafhankelijke updates.
En dat werd hoogtijd.
Meer onafhankelijkheid van updates van de fabrikanten.
Leuk in theorie, maar Google heeft in het verleden hetzelfde naar buiten gebracht met security updates uitbrengen met playservices. Je ziet nu dat het per toestel kan verschillen en veilig is deze situatie helemaal niet.

Ben dus benieuwd of Android 8 echt verandering zou brengen aangezien bedrijven zoals Oneplus al aankondigen dat ze alleen nog Android 8 uitbrengen voor OP3/OP3T.
Niet iedereen koopt het nieuwste model, praktijk is dus gemiddeld kortere ondersteuning.
Na vaak uitstellen heb ik pas mijn telefoon uit 2013 geupdate (Samsung J5). (van android 5 naar 6) Na de update is mijn telefoon er alleen maar op achteruit gegaan; loopt vaker vast, kan niet meer zoveel tegelijk openen. Dus ik weet inderdaad ook niet echt of het nou positief of negatief gaat uitpakken.

[Reactie gewijzigd door Nyltje op 19 oktober 2017 15:42]

deze week op mijn p8 lite uit 2015 nog een security update gehad en dat was niet de enige dit jaar. Wat mij betreft doet Huawei het wel goed op dit gebied .
Met 2 tot 3 updates per jaar is je toestel toch nog steeds zo lek als een mandje?
Ook een toestel met dagelijkse updates kan maandenlang zo lek als een mandje zijn. Het is niet zo dat elke update alle openstaande bugs direct oplost. Dat is verre van het geval. Er gaan meestal een paar maanden overheen, en in sommige gevallen zelfs jaren.

Uiteraard kan die ene extra update je net redden van een aanval die na jouw update andere toestellen treft. In die zin zijn meer updates altijd wenselijk. Maar ik denk dat je je verkijkt als je denkt dat een update per 3 maanden significant minder veilig is dan een maandelijkse update.
Als je security patch level oktober 2017 is dan zijn alle bugs opgelost van oktober en de voorgaande maanden.

Als je een nieuwe security patch krijgt van oktober 2017 en niet alle bugs zijn opgelost dan blijft het op september 2017 staan als je bv. die update hebt gehad.
Als je de patch van oktober bekijkt staan daar bugs tussen uit mei, juni en juli, etc. Als je de patch bekijkt van juli 2017 staan er zelfs bugs tussen uit 2014.

Het idee dat alle of zelfs maar de meeste bugs binnen een maand opgelost zijn klopt niet. Dit kun je zelf eenvoudig zien door de bugs te openen in de security bulletins.
Als je de patch van oktober bekijkt staan daar bugs tussen uit mei, juni en juli, etc. Als je de patch bekijkt van juli 2017 staan er zelfs bugs tussen uit 2014.

Het idee dat alle of zelfs maar de meeste bugs binnen een maand opgelost zijn klopt niet. Dit kun je zelf eenvoudig zien door de bugs te openen in de security bulletins.
Je hebt gelijk. Ik heb dit ook niet ontkend, ben een beetje onduidelijk geweest. Ik bedoelde meer de bugs die in de security bulletin staan van b.v. oktober, ook al kunnen die bugs zelf eerder zijn gemeld.
Zo bedoelt hij het niet. Er kan bijvoorbeeld prima een lek naar voren komen waarvan ze nooit iets geweten hebben.
Klopt. Sommige bugs worden niet opgelost, dat is onmogelijk. (kost teveel tijd en de inpact zou nihil zijn en bureaucratische zooi) Maareh, ik had het over de Google security bulletin.

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 17 oktober 2017 16:03]

12 / 3 = 4 updates per jaar. En het is nog steeds beter dan geen beveiligingsupdates, iets wat juist bij goedkope toestellen eerder regel dan uitzondering is.
Opzicht belachelijk dat ze alleen dure toestellen "snel" voorzien van updates. Heb je een betaalbaarder toestel wet je dus zeker dat je altijd achterloop.

Vraag is ook hoe lang ze dit volhouden overigens.Meestal stoppen ze er na een jaar of 2 mee?.
Het maken van updates kost gewoon geld. Dat een update belangrijk is verandert daar niets aan.

Het vervelende is ook niet zozeer dat het ene toestel meer updates krijgt dan het andere, maar dat fabrikanten daar weinig transparant over zijn geweest.

Daar lijkt nu verbetering in te komen. Wat mij betreft wordt het straks ook gewoon een "feature" die elke winkel netjes vermeld: "X updates per jaar, voor Y jaar totaal".

Dan kun je daar als consument rekening mee gaan houden. En als dan blijkt dat mensen vaker kiezen voor meer updates dan voor een iets mooier scherm, dan passen de fabrikanten zich daar echt wel op aan.
Zou het nou echt zo vreselijk duur zijn om een update uit te brengen? Zou dat niet verregaand te automatiseren zijn?

Ik gebruik zelf LineageOS, geheel gratis, stock Android, elke week (...) de laatste veiligheidsupdates.

Ik begrijp echt niet waarom een fabrikant dit niet voor elkaar krijgt. Eerst cashen, en vervolgens de consument laten stikken. Ik baal er steeds meer van.
Probleem is dat dat geld voor elke component in je telefoon. De betere versie van elk individueel component kost waarschijnlijk slechts een paar centen meer. Het is de optelsom die het grote verschil maakt. Voor fabrikanten zijn software updates simpelweg onderdeel van diezelfde optelsom.

Uiteraard kun je stellen dat software een uitzondering moet zijn ivm de veiligheid, maar dan moet je dat wel onderbouwen. Zelf kan ik geen enkel aanwijsbaar geval vinden waar een bepaald type toestel massaal is gehackt en dat voorkomen zou zijn door het betreffende toestel maandelijks ipv 3-maandelijks te updaten.

Dat alles neemt niet weg dat ik zelf ook graag vaak updates ontvang. Zelfs als ik niks van de update merk geeft het idee dat er iets verbeterd is me een goed gevoel. Momenteel zie ik ook ongeduldig uit naar de Oreo update voor mijn toestel, en als die niet aangekondigd was zou ik ongetwijfeld teleurgesteld zijn geweest.

Ik ben me echter wel bewust dat dat niet norm is. Mensen om mij heen, die ik verder als normaal beschouw, vragen zelden om updates en kijken bij een aangeboden update liever eerst een paar weken de kat uit de boom voordat ze de update uitvoeren.

Kennelijk ben ik een soort update-geil. Gelukkig ben ik daar niet alleen in en zijn er ook wel toestellen die daar goed in voorzien, zoals Google's Pixel. Maar vooralsnog zie ik geen enkele reden voor massa producenten als Huawei of Samsung om daar rekening mee te houden.
Ik snap dat er op de centjes gelet moet worden. Maar Apple krijgt het wel voor elkaar, moet alles helemaal zelf doen (geen Google die updates uitbrengt) en wordt ook nog eens zeer rijk.

Daarnaast vertikken fabrikanten zoals Samsung het om hun documentatie vrij te geven, waarmee bijvoorbeeld LineageOS een mooie ROM zou kunnen maken.

Dan heb je nog zoiets als Sony, die zijn camera op 8 Mpixel zet als je er een andere ROM op installeert.

Wat een sneue ondernemingen zijn het toch.
Het hardware landschap van een Android telefoon is nou ook weer niet dusdanig dat de hele zwik ineens periodiek updaten niet mogelijk is. Een fabrikant, mits geen nieuwe features toegevoegd, zou relatief simpel de kern en drivers moeten kunnen updaten voor alle lopende modellen van afgelopen x jaar.
Als Huawei zich net zo goed aan het update beleid houdt als Samsung dan kun je op je highend telefoon eens in de drie maanden een update verwachten. Op het moment zit ik nog steeds met mijn S7 op de security patch van 1 augustus 2017 en we zitten al over de helft van oktober. De update daarvoor was was geloof ik van mei of juni.

Daarmee aan te geven dat het allemaal wel leuk is die beloftes van fabrikanten, in de praktijk komt er ondanks de goede intenties weinig van terecht.
Mijn S8 heeft al 5 a 6 security updates gehad na aankoop.
Terwijl mijn zoons LG G6 er naar 2 binnen heeft gekregen. En zijn toestel is welgeteld 1 week ouder.

Dus voor mij doet Samsung het goed op dit moment.
Lijkt er op dat Samsung, zolang het toestel van de huidige generatie is iedere maand netjes updates uitbrengt dan. Is het toestel wat ouder kun je het dus vergeten....
Eigenlijk raar. Beveiligingsupdates moeten er komen als er een lek/bug gevonden wordt, niet pas als het in het pakket bij de prijsklasse past.

Gewone updates, à la, maar beveiligingsupdates moeten direct uitkomen, anders loop je het risico dat 1/3 van je telefoons nog 2 maanden gevaar loopt en 1/3 van je telefoons een maand.
De ene beveiligingsbug is de andere niet. Google zelf classificeert ze in elk geval als Low, Moderate, High en Critical.

Het zou Huawei en collega's inderdaad sieren als ze in elk geval de Critical bug fixes zsm vrijgeven en mensen niet onnodig lang risico laten lopen.

Aan de andere kant, bugs die Google zelf als High classificeert zijn soms pas na jaren(!) opgelost. Soms omdat ze zelf niet zo snel zijn maar vaak ook omdat ze moeten wachten op Qualcomm of een andere derde.

Ik wil het nu niet gaan opnemen voor de telefoon fabrikanten, maar ik kan me voorstellen dat deze zich best goed voelen over 3 maanden als ze zien dat het verderop in de keten 3 jaar heeft geduurd.
Voor hoe lang krijg je dan updates? Elke 3 maanden een security update klinkt leuk, maar niet als het maar om een jaar gaat. Ik mis dat een beetje in het artikel. Er zal ergens een moment zijn dat ze uit support lopen.
Weet niet hoe lang Huawei tot op heden support op de software gaf?
Haha ja inderdaad. Al is Huawei zo ie zo niet betrouwbaar met updates. Ik wil het eerst weleens zien voordat ik weer een Huawei telefoon ga kopen.
Ik vind dit eigenlijk best kwalijk. Ik zou liever zien dat security updates zo snel mogelijk gepushed worden naar alle mogelijke platformen; het gaat er toch om dat je als consument een degelijk een veilig product hebt? Accepteren we dat een goedkopere telefoon dus minder veilig is? Ik vind dat een kwalijke zaak eigenlijk, al is het vanuit de fabrikant wel goed te begrijpen qua investeringen in het testen en verificatie van patches op alle mogelijke modellen.
Ja dat zul je moeten accepteren.

De fabrikant zou alleen verplicht moeten worden om hier transparant over te zijn dmv. een concreet minimaal aantal security updates per x maanden en een exacte datum tot waarop er minimaal updates aangeboden gaan worden. (Eventueel Android general updates ook meenemen maar minder prioriteit daar).

Het maakt dan niet uit wanneer de release datum of aankoopdatum was, het is duidelijk voor de consument. De consument kan dan zelf afweging of hij meer wil betalen voor meer updates of juist niet.
Prima. Je krijgt waar je voor betaalt.
Hoop dat voor me 2 jaar oude huawei y360 ook een update komt, ik heb in augustus nog wel 1 update gehad. 4.4.2 :z

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 17 oktober 2017 12:17]

En hoe lang gaan ze dit volhouden na de introductiedatum (fabriek of per land) van een toestel?
Als dat 2 jaar is, dan is het in de praktijk voor de meeste klanten tussen de 1 en anderhalf jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*