Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google maakt Android O Developer Preview 3 beschikbaar

Door , 45 reacties

Google heeft Android O Developer Preview 3 beschikbaar gemaakt. De testversie van het mobiele besturingssysteem bevat de final api's voor Android O en Google roept ontwikkelaars op hun apps compatibel te maken voor de software.

Google claimt bij de derde preview van Android O met api-level 26 honderden bugfixes en optimalisaties doorgevoerd te hebben. De api 26-sdk is via de SDK Manager in Android Studio binnen te halen, terwijl de Android Support Library 26.0.0 beta 2 via Googles Maven-repository te verkrijgen is. Deelnemers aan het  Android Beta Program krijgen de update van de nieuwe preview op korte termijn.

Google adviseert app-ontwikkelaars hun software compatibel te maken met Android O. De Android-versie bevat wijzigingen die van invloed zijn op apps. Zo legt Android O automatisch limieten op wat apps op de achtergrond kunnen doen. De software gaat daarbij apps beperken op het gebied van 'implicite broadcasts', 'achtergrondservices' en 'locatie-updates'.

Verder markeert 'O' de komst van notificatiekanalen, picture-in-picture, ondersteuning voor meerdere schermen, betere omgang met toetsenborden, kleurprofielen, ondersteuning voor Sony's ldac- en Qualcomms aptX- en aptX-HD bluetoothaudiocodecs en dynamische icoonvormen. Daarnaast is er Project Treble, waarmee Google het Android OS Framework lostrekt van de 'vendor implementation' voor snellere updates.

Na juli volgt nog een vierde developer preview en ergens in het derde kwartaal brengt Google Android O in zijn definitieve versie uit voor consumenten.

Meer informatie over Android O lees je in de preview Een eerste blik op Android O.

Reacties (45)

Wijzig sortering
Het lijkt erop dat media notificaties een nieuw uiterlijk hebben gekregen (Play music & video's in Chrome). De kleur past zich aan aan de coverart.
https://gfycat.com/ComplexInconsequentialAfricanbushviper

In de gif zie je ook dat er nu een kleine opening is tussen de top notificatie en de quick settings.

Ook is er een nieuw unlock en lock geluid.

[Reactie gewijzigd door RobinR_ op 8 juni 2017 21:49]

Interessante notificaties!
Ben benieuwd wat voor mooie creaties App ontwikkelaars hiermee kunnen maken. Ik hoop zelf dat Yatse(kodi remote) dit mee neemt in de App.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de huidige notificaties in android 7 er een heel stuk onduidelijker uit vind zien. Het is heel rommelig. En door alle icoontjes dezelfde kleur te geven/uniform te maken zie je niet in 1 oog opslag meer waar je precies notificaties van hebt. Ik moet soms echt zoeken. Terwijl ik met android 6 altijd in 1 oog opslag alle notificaties kon identificeren.

Als de notificatie kaarten straks kleuren gaan krijgen dan wordt het wel duidelijker denk ik.

[Reactie gewijzigd door sygys op 9 juni 2017 11:25]

Had een tijdje de vorige developer preview op mijn Nexus 5X draaien. Het werd er zo traag van dat ik vandaag terug ben gegaan naar 7.1.2. Zijn er meer die hier last van hadden en is dit opgelost in developer preview 3?
Ja ik ook. Maar sinds de downgrade naar 7.1.2. doen al mijn sensoren het niet meer! Daar hebben velen last van ben ik inmiddels achter. Wat is hier eigenlijk tegen te doen? Factory reset wil ik niet aan beginnen want dit kan toch nooit de bedoeling zijn. En Factory reset kunnen we dan wel voor alle bugs roepen.

[Reactie gewijzigd door Irfang op 9 juni 2017 00:36]

Je kiest er toch zelf voor om beta software te installeren? Dan moet je ook accepteren dat je voor een rollback een factory reset moet doen, lijkt me niet zo een lastig verhaal. Er zijn voldoende disclaimers wanneer je ervoor kiest de DP te installeren.
Ja precies.. Waarschijnlijk zijn in de laatste versie in de kernel drivers geupdate van sensoren die bij een rollback naar een eerdere versie niet worden gevonden omdat de links naar de files zijn veranderd. Eigenlijk heel logisch dat bepaalde dingen niet meer werken. Een vorige versie kan nooit weten wat er in de volgende versie aan drivers gaat veranderen. deze drivers laten voor wat het is en een eerdere versie van android installeren is vragen om problemen.
Hier ook. Ik twijfel of ik nou weer in de beta ga stappen om te kijken of ze het dan weer doen.
Ja ik ook. Vooral ook omdat mijn 5x regelmatig heel heet werd met Android o. Gelukkig doet de vingerafdruk scanner het nog wel na de downgrade. Alle andere sensoren Nope.
Verdorie, ja! Mijn gyroscoop werkt niet meer (scherm kan niet meer kantelen). Ik ga morgen eens een factory reset doen en dan herstellen van een back-up.
Ik had dezelfde issues na een downgrade. Je zult inderdaad moeten gaan voor een factory reset, bij sommige gebruikers moet er nog een reset erna.
Ik kan bevestigen dat een factory reset het oplost. Had er zelf ook last van. Kon geen andere oplossing vinden dan een factory reset.
het is altijd het beste om na een versie up/downgrade (bijv. 6.x naar 7.x of andersom) een factory reset te doen. soms gaat het wel goed maar vaak zijn er toch kleine haperingen. na een factory reset staat alles weer goed.
Mijn Nexus 6p was op 7.1.2 juist super trash en 8 dp2 heeft dit weer terug gebracht naar het normale tempo (behalve camera Oosteren, maar dat is op een of andere manier bij alle betas slecht geweest)
Ik vind hem vrij stabiel. soms zijn de aniematies iets minder vloeiend, maar daar moet je doorheen kunnen kijken in deze fase van ontwikkeling maar echt langzaam is het niet bij mij, maar dat kan ook komen doordat ik bijna geen cpu/gpu intensieve apps gebruik.
Mooi dat Google met 'project treble' eindelijk met een soort van 'Windows Update' komt voor Android. Waar nu Android O bijna uitontwikkeld is, lijkt nog geen 10% van alle android telefoons de laatste versies van android 7.0 of 7.1 te hebben.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 8 juni 2017 21:31]

Ik draai sinds afgelopen weekend Android 7.1.2 op mijn Nexus 5 middels een custom ROM. Ik ben helemaal niet zo bedreven in het modden van mobiele hardware en vond het echt wel even spannend om voor het eerst een custom rom te flashen, maar het is eigenlijk bijzonder eenvoudig.

En dan merk je dat het helemaal geen hardwarematige beperking is dat een nieuwer OS niet meer naar jouw telefoon komt. Mijn Nexus 5 is sneller dan voorheen. Nu heeft Google hem een jaar of 3 onderhouden en dat is ver boven de norm tegenwoordig, toch vind ik het geweldig dat ik hem nog een extra jaar kan geven. Geen idee of Lineage OS voor mijn telefoon nog verder gaat, ik geloof van niet.

Ik hoop dat Project Treble inderdaad brengt wat je zegt. Ik ben erg tevreden over Android, maar dat komt grotendeels omdat ik een Nexus-gebruiker ben. Ik snap de frustratie echt wel als mensen een toestel kopen en na een jaar al geen updates meer krijgen en na anderhalf jaar ook geen beveiligingsupdates meer.
Ik ben zelf ook nog steeds best blij met mn Nexus 5 al is er recent een stukje plastic uit de onderkant gebroken. Heb wel ooit custom roms gehad maar ben daar toch maar weer vanaf gestapt omdat het zoveel geknoei was met met name Google Apps. Hoe is dat bij lineage geregeld? Heb daar nooit een normale download link kunnen vinden.
De apps van google zijn dan ook auteursrechtelijk beschermd. Je had voorheen vrij veel versplinterde Google apps pakketten, nu gaan de meeste roms uit van OpenGapps, die dmv een script dagelijks de nieuwste versie van de google apps ophaalt vanaf de Playstore. Op hun site zijn diverse varianten te vinden, de een biedt een kale basis, de ander juist alle apps denkbaar. Voor elk wat wils.
Ik weet niet of de link legaal is, dus ik geef hem maar niet, maar ik heb van OpenGapps de nano-variant geÔnstalleerd. De systeempartitie van de Nexus 5 is te klein om alles te installeren, maar als je de PlayStore maar hebt samen met bijvoorbeeld GMail en Google Assistant ben je al een heel eind.

Ik heb geen problemen gehad met installeren. Je kunt zelfs de "Aroma"-variant van het pakket installeren waarbij je een grafische interface krijgt waarin je kunt kiezen welke Google Apps je wil hebben.
Opengapps is zeker legaal. Het enige wat niet mag, is de Gapps bundelen met een rom zonder geld te betalen aan Google. Ze zelf installeren mag en kan gewoon.
Dat is mooi. Gaat misschien de beveiliging te goede komen
Toch blijf ik het jammer vinden dat er zo weinig echt verandert... Een optimalisatie hier, een verbetering daar, maar niets fundamenteels. Van Kitkat naar Lollipop was misschien wel de laatste grote verandering, ik ben dan ook benieuwd naar het nieuwe OS Fuchsia :)
OS Wordt volwassen, kunnen ze zich op de beveiliging richten.
Ondanks dat ik je opmerking snap, denk ik dat je het iets genuanceerder mag brengen. Beveiliging is een van de fundamenten van een OS. Daarmee moet je je niet (pas) bezig gaan houden wanneer een OS volwassen is geworden. Daarmee moet je vanaf step 1 bezig zijn. Uitbreidingen en bijv. proactive security zaken kun je inderdaad wel vaak in een later stadium introduceren.

:)
Alhoewel er heus nog wat te wensen valt, zijn de grootste functionaliteiten al wel gerealiseerd. Grote veranderingen zullen uitblijven en dat is een teken dat het os volwassen is geworden.
Ik kan bijna niet wachten op android O. Ik wou eerst deze maand een nieuw toestel kopen, maar ik stel het hiervoor graag uit.

Ook kan ik dan misschien een meer high-end toestel nemen. Ik deed het altijd met budget modellen en gebruikte een tablet, nu een nvidia shield, voor als ik meer nodig had. Dit was mede door slecht update-beleid.

Hoewel ik niets wil kopen boven de 300 euro, en dan alleen als het echt goed is. Ik hoef ook niet veel, behalve een snelle soc en ram. Ook een zo kaal mogelijke versie van android. Voor het scherm hoef ik niet meer dan 720p, hoewel 1080 ook mag.

[Reactie gewijzigd door rjberg op 8 juni 2017 22:18]

Je moet in ieder geval nog een half jaar wachten op telefoons die uitkomen met Android O. De eerste flagships zijn net Android 7. De eerste telefoon met Android O wordt waarschijnlijk de Google Pixel 2, maar die gaat op iPhone-level zitten kwa prijs. Misschien kan je een tweedehands S7 of Oneplus 3 vinden, en kan je daar dan Android O als custom rom op draaien
Ik hoorde dat de nokia 5 android o krijgt. Die zou ik misschien nog wel willen. Een moto g5 of g5 plus zou ook een optie zijn als ik wist dat ze android o krijgen.
Je mag er wel vanuit gaan dat de moto g5 en plus android o krijgen. Al zal het iig wel duren tot eind van het jaar.
Niet heel erg on-topic, maar meer gewoon een reactie op jouw reactie:
Hoewel ik niets wil kopen boven de 300 euro, en dan alleen als het echt goed is. Ik hoef ook niet veel, behalve een snelle soc en ram. Ook een zo kaal mogelijke versie van android. Voor het scherm hoef ik niet meer dan 720p, hoewel 1080 ook mag.
Dan moet je zeker eens naar de recent afgeprijsde Xiaomi Mi 5S kijken. De Mi 6 is uitgekomen en de 5S in prijs gedaald. Dezelfde specs als de Google Pixel en sinds deze week is de eerste LineageOS Nightly uitgekomen.

En als je denkt "een telefoon helemaal uit China - wat doe ik dan met garantie/support?" - net zoveel als in NL :) - da's dan wel een heel andere discussie, maar als er hier vaak wat kapot gaat, wordt het op water- of valschade gestoken. Kun je alsnog naar je centen fluiten.
Dit is dan ook exact de reden dat ik gewoon veel "bang" wil voor "the buck".

En hopelijk komt LineageOS ook met Android O naar dit prachtige toestel :)
- Kale versie van OS moet je dan zelf installeren middels Custom ROM, want MIUI is verre van kaal...
Ik heb 3 weken geleden 2e hands een Nexus 5X gekocht voor nog geen §200. Deze krijgt binnen een week (gok ik) na de final release Android 8 via OTA. Ik heb nu een melding dat ik kan updaten naar Developer Preview 3.
Ik ben zeer benieuwd wat ze hiermee bedoelen:
Google adviseert app-ontwikkelaars hun software compatibel te maken met Android O. De Android-versie bevat wijzigingen die van invloed zijn op apps. Zo legt Android O automatisch limieten op wat apps op de achtergrond kunnen doen. De software gaat daarbij apps beperken op het gebied van 'implicite broadcasts', 'achtergrondservices' en 'locatie-updates'.
Heb net een app uitgebracht die draait om locatie-updates. Mag toch hopen dat ik deze op de achtergrond kan blijven opvragen en verwerken - of dat dit via een specifieke permissie moet lukken. Zou raar zijn anders.

En waarom zouden ze zulke services willen beperken/blokkeren? Wordt er dan misbruik van gemaakt? Dat het niet zo energie efficiŽnt is, das logisch - maar ik mag toch aannemen dat een app die niks met locatie doet, toch niet constant op de achtergrond je locatie opvraagt? - of soortgelijk aan dit soort praktijken.
Normaal kon je de locatie opvragen en dan ging het apparaat ookal was het 2 sec geleden opgevraagd het nog een keer opzoeken. Nu zal je gewoon de locatie van die 2 sec er voor gaan krijgen.

Voorbeeld:
App A vraagt om 10:00 de locatie op en krijgt die.
App B vraagt om 10:01 de locatie op en krijgt dezelfde locatie als App A ookal is de gebruiker al ergens anders in de tussentijd.

[Reactie gewijzigd door Mmaaikel op 9 juni 2017 00:04]

Tenzij je maatregelen neemt krijg je maar een paar keer per uur een verse locatie. Leesvoer.
Thanks voor het leesvoer
Het zou toch mogelijk zijn deze versie van android naar oudere telefoons te flashen? Groot fan van google's android geweest, maar die update praktijken zijn tergend. Dat onderscheiden ze nu juist van Apple, ook die kant op gaan werkt zwaar averechts meneren van google.
als deze versie van android beschikbaar is voor je telefoon dan kun je die inderdaad flashen, dus een pixel of nexus telefoon/tablet
Kon op m'n (nog) huidige S4 doorgaans wel een hogere android versie flashen. Eerst unrooten uiteraard. Jammer dan, dit is dus wel gelocked door hardware begrijp ik?
meer "gelocked" door drivers, als een fabrikant geen updates bied, en de broncode van de drivers is niet beschikbaar wordt het lastig om zelf een nieuwere android versie te bouwen. in sommige gevallen kun je de bestaande drivers gebruiken, of zelfs reverse engineren, maar dat kost veel tijd.

en als je bijvoorbeeld deze android o developer preview download, zal die specifieke drivers bevatten voor 1 bepaalde telefoon, en in dit geval heb je dus alleen versies voor de nexus en pixel lijn

met project trebble wil google juist zorgen er een deel van google is en een deel van de fabrikant, die onafhankelijk van elkaar te updaten zijn, waardoor langere ondersteuning mogelijk is met of zonder updates van de fabrikant

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 9 juni 2017 11:23]

Shit, helemaal vergeten ja. Zo had ik eens een verkeerde versie geflashed, en dan werkt er een hoop niet meer. Zoals de mogelijkheid om te kunnen bellen, 4g te ontvangen :P
dat kan dan inderdaad gebeuren, wat vaker gebeurd is dat android dan helemaal niet meer opstart
Heb ik het nou mis of zijn de mobiele besturingssysteem de laatste jaren gewoon af?
Hmm, vanochtend geinstalleerd op mijn Nexus 5X. Vier dingen de me opvallen:
  • Het versienummer is nu 8.0.0 ipv O
  • Het is niet meer zo extreem traag als DP2, maar nog niet terug op de snelheid van 7.1.2
  • Het keyboard valt steeds uit beeld, vooral in JuiceSSH maar ook in andere apps. Redelijk irritant
  • Na een uur of 4-5 was de accu leeg :X
Vanavond thuis als ik hem weer heb opgeladen toch maar eens een factory reset doen, dit is niet echt werkbaar meer zo.

[Reactie gewijzigd door Chakotay op 9 juni 2017 14:15]