×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt bŤta van Android O uit

Door , 132 reacties

Google heeft woensdag de publieke bŤta van Android O vrijgegeven. Het bedrijf demonstreerde enkele nieuwe eigenschappen van het OS, zoals de mogelijkheid om notificaties van apps te tonen door het icoontje voor de app ingedrukt te houden.

Google verdeelt de nieuwe functies onder in de categorieën Fluid Experiences en Vitals. Fluid Experiences moet de gebruikerservaring verbeteren. Een voorbeeld hiervan bij Android O is de introductie van Notification Dots. Kleine puntjes in het icoon van apps geven aan dat er een notificatie bij die app is. Deze is vanuit het notificatiescherm te tonen of op te roepen door het icoontje ingedrukt te houden.

Google demonstreerde tijdens de I/O-bijeenkomst ook picture-in-picture. Gebruikers kunnen een videovenster openhouden en tegelijk met andere bezigheden verdergaan. Daarnaast toonde het bedrijf Autofill in apps: vanaf O werkt dat niet alleen meer in Chrome maar kan dat in alle apps gebruikt worden. Het OS krijgt verder de optie voor het slim selecteren van tekst: de software herkent bijvoorbeeld adressen en selecteert deze automatisch.

Onder de Vitals-categorie valt bijvoorbeeld Google Play Protect, dat de beveiliging meer zichtbaar maakt, onder andere door te tonen dat apps gescand zijn. Verder heeft Google niet alleen de accuduur verbeterd bij 'O', maar ook de opstarttijd: de Pixel zou twee keer zo snel opstarten. Google brengt later dit jaar TensorFlowLite naar Android-smartphones. Functies die berusten op machine learning kunnen daarvoor de hardware van de smartphone inzetten, waar die nu nog moeten inhaken op de servers van Google. Verder kreeg Google applaus bij het bekendmaken dat Android ondersteuning krijgt voor de programmeertaal Kotlin van JetBrains, in aanvulling op Java en C++.

Google maakte al eerder functies van Android O bekend. Een van de eigenschappen is de komst van notificatiekanalen. Dit zijn verzamelingen van notificaties van een bepaalde categorie. Gebruikers kunnen onder andere instellen of een categorie geluid moet maken, op het lockscherm getoond moet worden, tijdelijk moeten snoozen, enzovoorts.

Verder brengt het OS ondersteuning voor meerdere schermen, betere omgang met toetsenborden, ondersteuning voor kleurprofielen, ondersteuning voor Sony's ldac- en Qualcomms aptX- en aptX-HD bluetoothaudiocodecs en ondersteuning voor dynamische icoonvormen.

Belangrijk is verder de komst van Project Treble. Google maakt het voor smartphonefabrikanten makkelijker om toestellen te updaten naar een nieuwe Android-versie door de 'vendor implementation' los te trekken van het Android OS Framework. Dit moet voor snellere updates zorgen, iets waar Android al jaren voor onder vuur ligt.

Google maakt de publieke bèta, oftewel de tweede developer preview, van Android O per direct beschikbaar voor de Nexus 5X, 6P , Pixel, Pixel XL, en Pixel C. De release zou ergens in het derde kwartaal moeten plaatsvinden. Nougat kwam vorig jaar medio augustus uit.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

17-05-2017 • 20:59

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
Waar staat die 'O' nou voor ...
Gok op Oreo.
Oreo is een merknaam dus dat zou daarom twijfelachtig kunnen zijn... maar daarentegen hebben ze ook KitKat gehad door een deal te sluiten, dat zou nu ook weer kunnen gebeuren. Er zijn niet echt veel alternatieven voor 'O'... orange slice misschien, of oatmeal cookie.
En kitkat dan? Ook geen merknaam?
Ik meen dat kitkat ook een soort van reclame actie er aan had gekoppeld :-)
En Oreo maakt geen reclame? :P Ik denk dat ze geÔnspireerd zijn geraakt door Kitkat en ook een eigen versie willen. Moet je alleen wel even op wachten als Twix zijnde :+
Het zou me niet verbazen als bij het contract van Kitkat dat ze een afspraak hebben om geen concurrentennamen te gebruiken voor een bepaalde periode (en zou het me niet verbazen als Kitkat en Oreo van hetzelfde moederbedrijf zijn)
Oreo is van Nabisco en KitKat van Nestlť. Maar dan nog: het kan perfect hoor en zou inderdaad alleen maar slim zijn.

Het is overigens al sinds 3 september 2013 dat KitKat bestaat. Dus na een jaar of 4 mag van mij zo'n deal wel klaar zijn (:
Klopt, toendertijd nog een Nexus 7 gewonnen met de nexus KitKat actie :)
Nice :-) Kunnen we nu weer wat winnen ?
ah dat verklaart het :)

[Reactie gewijzigd door pcfreak1997 op 18 mei 2017 08:27]

Organic whatever dan?
Oreo kan natuurlijk prima. Als ik fabrikant was van Oreo dan had ik het een hele eer gevonden. Toch een half miljard mensen die even fijn herinnert worden aan het bestaan van Oreo.
KitKat ook...
En Marshmallow, ook gewoon een merknaam
Nee, een Marschmallow is gewoon een soort snoepgoed. Het is geen gevalletje Maggi waarbij het naar de fabrikant word vernoemd.
Oreo mogen ze niet gebruiken aangezien het een merk is. Kitkat is puur zo genoemd door een marketiting stunt.
Want waarom zou dat met Oreo niet kunnen? :)
Het zou wel kunnen.. Maar ik denk dat als het wel Oreo zou zijn dan hadden ze het nu al bekend gemaakt.
Als het goed is maken ze dat pas bekend bij de officiŽle launch van de nieuwe Android-versie.
Orange (juice)? Als je naar de eerste afbeelding in dit artikel kijkt staat er een vermelding naar 'lemonade stand'. Als je het mij vraagt iets te veel toeval.
Ze kiezen altijd een desert met de namen. Orange is dat niet dus die gaat het sowieso niet worden.
Iets anders met Orange dan. Je ziet op veel plaatsen een oranje O terug komen zoals hier: https://developer.android.com/preview/index.html
Dat hoeft natuurlijk niks te betekenen! Google liet ook overal hints vallen van de codenaam van Android K, die vervolgens op de dag van release compleet anders bleek te zijn:
The original codename for the followup to Jelly Bean was indeed Key Lime Pie until late in 2012. Googlers began to note that Key Lime Pie wasn’t a very common food and many people didn’t even know what it tasted like. In typical Google fashion, this bothered the Android team. The relative lack of candy and dessert names starting with K (Android code names are alphabetical) led the team to consider KitKat, which are reportedly kept stocked in the Google kitchens.
Ongelofelijk of Ongelooflijk? Een Nederlandse naam zal het niet worden denk ik.... :)
Onbelievable :+
O(pvolger van Nougat) :+
Oliebol, of in goed Engels: Oily Balls.
Android oliebol 😁

Maar is geen Engels zeker
Dat zou wel geweldig zijn. Ook wel (een heel klein beetje) goed voor ons taalminderwaardigheidscomplex.
De volgende letter in het Alphabet (weet eigenlijk niet of dat ook komt omdat de holding van google , Android etc. Alphabet heet).

De vorige Android versie was N, dus nu komt O: https://nl.wikipedia.org/...ngssysteem)#Veranderingen
Tweakers, uit jullie ervaring. Komt deze versie nog op de S7E? Zo ja, ook op de S6
Ik snap dat er geen garantie gegeven kan worden. Vandaar de ervaring.

Reden: ik heb altijd Windows Phone gehad en daarna IOS. ik weet het dus echt niet.
S6, 100% niet. S7 edge waarschijnlijk wel aangezien samsung, hoe traag ook, eigenlijk altijd 2 android versies in 2 jaar meegeeft. Daarna stopt de support.
s5 krijgt nog steeds security patches...
Die zijn echter aanzienlijk makkelijker door te voeren dan een volledige OS Upgrade.

Alhoewel vanaf deze versie ook de volledige upgrade makkelijker moet gaan worden.
Denk ook niet dat ie wou zeggen dat het moeilijk was, maar dat het op de volgende tekst sloeg: 'altijd 2 android versies in 2 jaar meegeeft. Daarna stopt de support.'.

Wat dus niet waar is als de S5 (hoe simpel te maken dan ook) nog steeds security updates krijgt ;) Dan spreek je namelijk niet over 2 jaar en dan stopt het, maar over minimaal 3 jaar....

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 mei 2017 09:29]

Als je gaat googlen kom je op gegeven moment allemaal hoop berichten tegen. Uiteindelijk weet alleen Samsung het.

Veel toptoestellen krijgen 1 soms 2 major android versies als upgrade.
Samsung Galaxy S7 edge kwam met Android 6.x; dus ja het is mogelijk dat Samsung hem nog een keer update van 7 naar de volgende.
Geen garantie.
tot nu toe kregen samsung toptoestellen wel 2 androids updates!!
dus wel garantie. :)
Ik het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst.
Waarschijnlijk is het wel, maar garantie is het zeker niet.
Die komt zeker op de s7E maar de 6 ga ik niet van uit.
S7E normaal wel, ik verwacht ook op S6. Ordere modellen (zoals mijn S5 |:( ) niet meer, dan moet je naar custom roms gaan kijken.
even los uit de pols, maar is er een mogelijkheid om dit op mijn s5 te zetten?
nee alleen nexus en pixel devices
dan ga je naar iets als lineage os moeten kijken: https://download.lineageos.org/klte

Deze versie gaat bijlange niet alle nodige dingen bevatten voor jou gsm, drivers en dergelijke ontbreken onder andere.
ik dank jullie
hou xda in de gaten. Nougat kan wel
dus ik zeg een kwestie van tijd voordat iemand het uit hobby lukt. Maar hoe leuk je ROM elke 2 weken flashen ook is. Met alle eventuele eigenaardigheden van dien. Ik doe het nu al een jaar of 3 niet meer. Een gewoon stabiel OS met een mooi custom laagje is meer dan genoeg voor mijn s6.
Belangrijk is verder de komst van Project Treble. Google maakt het voor smartphonefabrikanten makkelijker om toestellen te updaten naar een nieuwe Android-versie door de 'vendor implementation' los te trekken van het Android OS Framework. Dit moet voor snellere updates zorgen, iets waar Android al jaren voor onder vuur ligt.
Project Treble en Android Go zijn ontwikkelingen die hard nodig zijn voor het Android platform. Regelmatig updates op verouderde (>2 jaar) platformen is nodig, nu meer dan ooit, om Android veilig en betaalbaar te houden.
In de praktijk plukken we hier pas over 3-4 jaar de vruchten van. Meer dan 60% vd apparaten draait nog op Lollipop of lager dat uit 2014 komt... De vraag is of de fabrikanten zich dat kunnen veroorloven met de druk die steeds verder opgevoerd wordt vanuit consumentenorganisaties.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 17 mei 2017 22:08]

WannaCry is een goed voorbeeld waarbij een fabrikant (Microsoft) de keuze heeft gemaakt om software (WinXP, Win8.0) niet bij te werken met alle gevolgen van dien. De kans is groot dat dit vaker gaat voorkomen......

Hopelijk ontstaat door dit soort incidenten meer druk van consumentenorganisaties en (semi-) overheden om fabrikanten meer verantwoordelijk te stellen voor hun producten voor de normale levensduur (telefoon 3 - 4 jaar?), niet voor de wenselijke vervanging cyclus (telefoon 1 - 2 jaar).
Jahoor. Dus nu is Microsoft opeens de schuldige dat bedrijven in 2017 nog XP gebruiken. Kom nou. Microsoft waarschuwt al ruim 10 jaar bedrijven dat ze moeten overstappen.

Als je je software niet compatibel krijgt in 10 jaar ben je een log en onnozel bedrijf. Het is wel 2017. Voor niet Internet en afgesloten netwerk systemen: ok

[Reactie gewijzigd door Malarky op 17 mei 2017 23:00]

@catfish @Malarky Ik gebruikte Wannacry als een voorbeeld wat verouderde software kan veroorzaken. Dat Microsoft na 10 jaar Windows XP niet meer ondersteunt is m.i. terecht en IT organisaties hebben genoeg tijd gehad om e.e.a. te vervangen, maar dat heeft wel gevolgen als dat software nog steeds veel (illegaal/dom/noodzakelijk) wordt gebruikt.

Dat Android Kitkat en ouder niet meer door Google (en telefoon fabrikanten als Samsung, Sony, HTC enz) wordt voorzien van major updates neemt niet weg dat nog steeds ~30% van alle telefoons erop draait. Als ik Google I/O mag geloven gaan we richting 2 miljard Android devices (2015: 1.4Mld).
Als er dan een vergelijkbare exploit uitkomt die deze verouderde devices misbruikt, dan zijn er potentieel 450 - 600 miljoen telefoons de klos.

Dus het feit dat een device of software "oud" is kan niet meer zomaar de verantwoordelijk van de makers/fabrikant wegnemen. DAAR bedoelde ik op met mijn opmerkingen, een onderwerp waar (semi-)overheid een grotere rol moet aannemen.

Luister voor de gein eens naar IoT problems - computerphile waarbij de problematiek (en risico's) van oude software door prof Ross Anderson wordt verduidelijkt.

edit: toevoeging laatste alinea

[Reactie gewijzigd door _Zedd_ op 17 mei 2017 23:47]

Er zijn gewoon patches voor bovengenoemde.
After the fact wel ja maar daar doelde ik niet op.

Stel dat er een vergelijkbaar beveiligingsgat in alle android v4 en ouder bekend wordt gemaakt, dan heb je een nieuwe "WannaCry". Gaan we dan maar alle telefoons blokkeren totdat er een patch OTA wordt verstuurd?
Of gaan we (de overheid + fabrikanten) eens wakker worden en structurele oplossingen verzinnen voor het updaten van producten zolang ze redelijkerwijs (dat is volgens de gebruikers, niet de fabrikanten) worden gebruikt.
Wannacry is een goed voorbeeld van de risico's van het blijven gebruiken van verouderde software, en het niet-tijdig installeren van updates. Dat MS alsnog patches uitgebracht heeft voor shizzle die ze al geruime tijd niet meer officieel ondersteunen is een geste aan diegenen die zichzelf (en anderen) in gevaar brengen. Voor alle courante systemen was de patch al geruime tijd beschikbaar.

Het idee in Android O is juist dat er een van de (vele) lagen die updates vertraagd of zelfs tegenhoud geŽlimineerd wordt. Het resultaat is snellere updates. Natuurlijk heeft dat geen invloed op de updates op telefoons die geen Android O draaien, maar dat is niet Google aan te rekenen.
Op dit moment moet een Android-patch de volgende stappen doorlopen:
* Patch/update wordt uitgebracht door Google.
* Moet worden bekeken en aangepast door de leverancier van de hardware (en/of de bouwer).
* Daarna moet er ook nog een plas over gedaan worden door de provider (want die heeft een aangepaste versie met meer of minder gesponsorde apps laten bouwen van Android)
En pas na die stappen komt de update naar jou telefoon.

Haal de hardware-leverancier weg, en de update komt vele malen sneller. En als je ook nog eens een stock-Android hebt, zonder de reut van je telecom-provider heb je een tweede winst. Met (in theorie de mogelijkheid dat je telefoon niet al na anderhalf, twee jaar geen updates meer krijgt).
Dit klinkt wel heel geweldig eerlijk gezegd. Dat kan betekenen dat Android O voor een veel langere tijd gebruikt kan worden. Wordt ik als Nexus 6P gebruiker wel blij van :+
Komaan, voor Windows7, 8 en 10 waren patchen te krijgen. XP is gewoon vreselijk verouderd en ook Vista is al te oud om goed te zijn.
Wie zijn " we" ?

De gemiddelde levensduur van een smartphone in NL zit rond de 16 maanden en de nieuwe modellen blijven gretig in trek, kortom, velen kunnen hier binnen een jaar al de vruchten van plukken. Overigens draait ongeveer 38% (niet " meer dan 60%" ) op een 2014 versie van Lollipop (5.0) of ouder en rond de 62% op 5.1 (2015) of nieuwer.

T.a.v. de opmering van _Zedd_: veiligheid is op dit moment meer gerelateerd aan security updates dan systeem updates en die security updates komen ook van fabrikanten zelf, vaak zelfs met patches die Google nog moet uitrollen (zie bijv. maandelijkse Samsung updates, bijv. ook nog voor de ruim 3 jaar oude S5).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 17 mei 2017 23:19]

Dit roep ik al een hele tijd; de software en overige meuk die fabrikanten op hun toestellen mee leveren moet los staan van het Android OS. Zo wordt het makkelijker om updates te leveren en ben je minder afhankelijk van de fabrikant van je toestel.
Dat roept iederwen al een tijdje, net als niemand oorlog wil.

Echter, zo werkt de wereld helaas niet.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 mei 2017 07:08]

En als ik lees:
Google maakt het voor smartphonefabrikanten makkelijker om toestellen te updaten naar een nieuwe Android-versie
Denk ik, dan zijn we er nog steeds niet. Makkelijker maken, betekent nog steeds afhankelijk zijn van de fabrikant. Geen garantie op updates dus. Het zou eigenlijk gewoon vanuit google play store moeten werken ofzo, zeker met security patches.

Ik heb hier een Amerikaanse Samsung Galaxy View, laatste security patch is van 1/11/2015. Geen updates beschikbaar. De tablet kwam uit in november 2015 :(
Zou Android O nu beschikken over een dark mode?
Mogelijk! Android O preview heeft namelijk support voor themes, mogelijk dat hier nog een dark mode bij kan komen: http://www.androidpolice....ng-native-support-themes/

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 17 mei 2017 22:11]

Zo te zien is dat niet beschikbaar op mijn Nexus 5X.
Update ook OTA via https://www.google.com/android/beta programma, was zo gebeurd ;>)
Ik draai de beta, maar ik heb geen optie op het thema te wijzigen.
ik ook niet, niet kunnen vinden, weet niet of het allen op pixel is misschien
Zou wel leuk zijn, gezien steeds meer mobiele telefoons OLED schermen krijgen. In de zon alleen niet erg praktisch, dus misschien daarvoor die lichtsensor inzetten.
Zwart op wit of wit op zwart, wat maakt dat in de zon nou uit?
Witte letters op zwart is minder goed te zien in fel licht, tenminste, dat is mijn ervaring.
Belangrijk is verder de komst van Project Treble. Google maakt het voor smartphonefabrikanten makkelijker om toestellen te updaten naar een nieuwe Android-versie door de 'vendor implementation' los te trekken van het Android OS Framework. Dit moet voor snellere updates zorgen, iets waar Android al jaren voor onder vuur ligt.
Ik hoop van harte dat dit een succes wordt en vrijwel alle fabrikanten ook daadwerkelijk maandelijks updates uitbrengen. Wat mij betreft verplicht Google de fabrikanten dit zelfs om een telefoon met Google Play Services te mogen leveren. Dit zal de prijs van de goedkoopste smartphones wellicht iets doen oplopen, ondersteuning moet ook ergens van betaald worden. Maar security en goed patchwerk mag, zoals de laatste dagen in het nieuws is, geen ondergeschoven kindje blijven.

Verder interessante nieuwe features, ik had op dit moment nog niet bedacht dat ik ze mis, maar wellicht zijn de handig.
Een telefoon die in Europa verkocht wordt zal altijd de Play Services bevatten dus dat speelt hier gelukkig niet. Daarnaast lijkt het me/hoop ik dat Treble leveranciersonafhankelijk is. Je zou dan het OS via de Play Services kunnen updaten en niet hoeven te vertrouwen op een matige leverancier.
Om een Android toestel met Play Services te mogen uitbrengen moet de fabrikant voldoen aan eisen van Google. Namelijk dat een minimaal aantal Google Apps voorgeÔnstalleerd staat. Daar heeft Google de vinger in de pap, een fabrikant WIL namelijk geen toestel uitbrengen zonder. Daarom mijn wens dat Google zijn eisenpakket uitbreid met een minimale ondersteuning van x jaar.
Je kan alleen niet zomaar eisen veranderen op bestaande afspraken. Gelukkig maar want anders had de bank mijn hypotheekrente vast al omhoog gegooid ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 mei 2017 09:22]

Ik vind dat de Android versies nu een wat rapper tempo mekaar lijken op te volgen. Zo heeft mijn S6 sinds gisteren de Nougat update en Nougat zelf is al dik een jaar oud.
Ik vind dit erg kwalijk. Niet zo zeer omdat de functies uitblijven, verschillen met andere toestellen onnodig groot worden of omdat het gewoon wenselijk is de nieuwste versie van Android te draaien maar vooral omdat fabrikanten lak hebben aan maandelijkse beveiligingsupdates.
Zo zag ik bijvoorbeeld dat de April Patch voor de S7 halverwege mei verspreid werd en zo heeft mijn S6 ruim 4 maanden op de januari 2017 patch gehangen. Zeker met de wereldwijde cyberaanvallen op computers vind ik onacceptabel dat de Smartphones (welke eigenlijk gewoon computers zijn) achterblijven. Dit is anno 2017 gewoon not done in mijn optiek.
Niet alleen fabrikanten hebben hier een enorme invloed op maar zijn de providers ook ontzettend traag. In Amerika is dit heel goed te zien dat Verizon en AT&T later zijn dan T-Mobile.. Ook in Nederland speelt dit, Vodafone is bijvoorbeeld sneller dan T-mobile.... en waarom? Omdat ze hun eigen zooi willen toevoegen? Testen duurt volgens mij geen maanden..
In BelgiŽ is het nog lachwekkender met de S7, die heeft pas sinds 1 mei de nougat update gekregen, daarvoor hadden we beveiligingspatch van 26 december. Bij de release van de S7 was er beloofd door verschillende oems om maandelijkse security updates te doen, maar daar heb ik nog niets van gezien. Hoe kan je dat soort marketing praat nog geloven?

Als mijn S7 het binnen een paar jaar begeeft ga ik toch echt apple overwegen. Ben dit soort zever beu.

Zolang google niet zelf android updates volledig in beheer krijgt van alle oems, waar "added oem specific features" nadien leuk via de playstore binnenkomen als updates etc ... zie ik geen hoop meer voor android.
Dit probleem heb ik ook, alleen ik heb een S6 dus een iets ouder toestel als jij.
Samsung zal een grote rol spelen maar als ik zie hoeveel extra apps via de Playstore naar binnen gehengelt worden na een OS update.... :/ Slaat nergens op dat het zoooo lang duurt.
Ik ben sinds iPhone 6 over op iOS, en moet zeggen bevalt mij allemaal prima.
Je kan ook overwegen om over te stappen naar OnePlus of general mobile (of een ander merk met een goed update beleid). Zelf heb ik allebei de merken gehad en 2 jaar lang os updates en security patches gehad, die werden gereleased een dag nadat Google dat had gedaan! Ik denk dat je dan wel een wat andere (en hopelijk) ervaring met Android krijgt. Mocht je het allemaal toch nog tegenvallen kan je natuurlijk ook nog naar iOS eventueel
In BelgiŽ is het nog lachwekkender met de S7, die heeft pas sinds 1 mei de nougat update gekregen
Nougat had ik eind februari op mijn S7 en ik woon ook in BelgŽ ...
Alleen proximus csc kreeg update eerder. De meerderheid krijgt in BelgiŽ een toestel met Luxemburg csc. LUX CSC is pas updated naar nougat begin mei. Heb samsungbe op Twitter er zelfs voor lastig gevallen.
Ik flash een custom rom Superman rom en heb ik binnen enkele dagen na release al de security patches. Zou niet mogen dat je de patches maanden later krijgt!
Nougat is officieel pas uitgekomen in augustus vorig jaar. Dus dik een jaar is een beetje overdreven ;)
9 maanden dan.. en nu komen ze al met Android O... gaat wel een stukje rapper
Uh nee niet echt... Ieder jaar komt er een nieuwe versie net als dat iOS dat doet en telefoon fabrikanten met nieuwe telefoons.

Het is ook nog niet uitgebracht. Krijgt eerst nog Alpha en Beta releases en voordat die echt officieel uit komt zitten we al weer in augustus of later.
Klopt ook wel, maar dan nog gaat het vrij rap met als resultaat een heleboel toestellen die in gebruik zijn en achterlopen ;) Niet zo zeer qua Android versie maar voornamelijk qua veiligheid.
Qua veiligheid zou je niks te klagen moeten hebben, als het goed is krijgt je S6 nog altijd maandelijkse security patches.
Ik heb januari 2017 eentje gehad en sinds die tijd niets. Gisteren kwam Nougat op mijn toestel en die tilde direct door naar de mei 2017 patch.. niets maandelijks dus.
Zelfs mijn S7 Edge staat nog stil op januari 2017 security patch.
Helaas...
Dat komt eerder doordat fabrikanten de behoefte hebben om er dusdanig aan te sleutelen dat het gewoon langer duurt (te lang?) om het toestel vervolgens weer bij te werken bij een volgende update.
S7 zit sinds vandaag (?) op mei met de beveiliging.
Waarom zit ik dan nog op februari 2017 met mijn S7?? (T-Mobile)
Brandend toestel misschien?
Dat Samsung pas de update klaar heeft bij de betarelease van de volgende versie maakt het eerder traag ;)
Als je dat niet fijn vind koop je toch geen toestel die vaak veel meer bied/bood dan stock android.

Theme engine, multiwindow, vr, en dat soort dingen zaten/zitten allemaal eerst niet in android en wel bij verschillende fabrikanten. Die losse dingen moeten vaak weer aangepast worden nadat er een nieuwe android build is (omdat het in de core inhaakt).

Mis je dat allemaal niet of heeft Google dat soort dingen eindelijk voor zn rekening genomen? Dan moet je lekker een stock toestel kopen die vaker en sneller upgrades krijgt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 mei 2017 07:21]

Bij het begin van de I/O presentatie werd het cijfer van 2 miljard getoond. Nog volgens het commentaar waren dit 'phones and tablets', die dus maandelijks inloggen op de play-store.

Als je er de cijfers van het android distribution platform naastlegt dan heb je een schatting van het aantal toestellen die momenteel op Nougat zitten (https://developer.android.com/about/dashboards/index.html) :
Nougat 7.0 (6,6%) : 132 miljoen sinds augustus 2016
Nougat 7.1 (0,5%) : 10 miljoen sinds oktober 2016

[Reactie gewijzigd door lukadad op 17 mei 2017 21:20]

Ben erg benieuwd naar Project Treble en hoe dit gaat uitpakken straks met updates. Zou Android goed doen als de updates bij andere fabrikanten dan Google wat sneller komen, en misschien langer ondersteund blijven als het makkelijk is voor de fabrikanten..

[Reactie gewijzigd door Brummetje op 17 mei 2017 21:31]

Als ik het zo zie dan zit er wel echt een verbetering in over het algemeen. Ik vind het namelijk steeds minder nut hebben om een complete app te openen, fullscreen, om info te krijgen. Als ik het zo zie dan kan je de belangrijke of actuele info op andere manieren te zien krijgen. Dan werkt een os toch net wat innovatiever en lekkerder na mijn mening.