Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft kondigt Age of Empires IV aan

Door , 122 reacties, submitter: -8-

Microsoft komt met een nieuw deel in de Age of Empires-serie. Het gaat om een volledig nieuwe game en niet om een remaster of remake van een ouder deel. Het spel wordt gemaakt in samenwerking met Relic Entertainment en komt uit voor Windows 10.

Wanneer Age of Empires IV uitkomt is nog niet bekend. Microsoft heeft alleen een trailer met concept art getoond, beelden van de game zelf zijn er nog niet en verdere details ontbreken. Microsoft maakte de komst van de nieuwe strategiegame bekend tijdens de Gamescom. De game wordt gemaakt in samenwerking met Relic Entertainment. Dat is de studio achter de Company of Heroes-games en de Warhammer 40.000-serie van strategiespellen.

Aankondigingstrailer van Age of Empires IV

Tijdens de presentatie maakte Microsoft ook de releasedatum van de 4k-remaster Age of Empires Definitive Edition bekend. Dat is een verbeterde versie van de originele game die dit jaar twintig jaar oud is. De nieuwe versie komt uit op 19 oktober in de Windows Store. Daarnaast maakte Microsoft bekend dat er ook 4k-remasters komen van Age of Empires II en Age of Empires III.

Nieuwe trailer van Age of Empires Definitieve Edition

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-08-2017 • 22:52

122 Linkedin Google+

Submitter: -8-

Reacties (122)

Wijzig sortering
Microsoft heeft alleen een trailer met concept art getoond, beelden van de game zelf zijn er nog niet en verdere details ontbreken.
Ik denk niet dat het hier gaat om concept art voor Age of Empires IV. PCGamer leek ook in die veronderstelling, maar ik heb daar een andere kijk op.

De beelden die voorbijkomen slaan naar mijn idee op de vorige edities van Age of Empires. Grieken, Romeinen, middeleeuwen, de Conquerors expansion, Age of Empires III en The War Chiefs en Asian Dynasties expensions zijn allemaal te herkennen. Dit wordt ook begeleid door een stem die terugkijkt:
Time changes everyone and everything. Empires rise and kingdoms will fall.
Er wordt afgesloten met:
Now a new age is upon us
wat suggereert dat Age of Empires IV over een andere tijd zal gaan.

Wat zal het thema dan zijn?
Our thirst for adventure and exploration, discovery and conquest, will stand the test of time. Together we [had a?] battle through history. Now a new age is upon us.
Adventure, exploration, discovery and conquest zijn dus blijvende thema's, maar wat is de "new age"? Wat mij betreft zijn er drie mogelijkheden
1. Verder waar het spel is gebleven en 20ste- en 21ste-eeuwse thema's (WOI, WOII, moderne oorlog)
2. Licht futuristisch ŗ la toekomstige oorlogsvoering
3. Sterk futuristisch, science fiction met space exploration, andere planeten.

De genoemde thema's doen mij het meest denken aan mogelijkheid 3, maar durven ze dat aan? Relic, die het gaat maken, zegt:
We can’t wait to tap into our strengths as a studio to fuse historical context with deep strategic gameplay, and to bring this franchise back to the forefront of gaming and into the hands of its beloved community.
Dit lijkt te sturen naar een historische context.

In ieder geval: spannend voor fans van het eerste uur!

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 21 augustus 2017 23:10]

Een afbeelding in de collectors edition van Age of Empires 3, jaren geleden, suggereerde al dat 4 en 5 zich in andere modernere tijden zouden afspelen (eindigen). Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben.
Voor de gene die de AoE-III art book niet gezien hebben:
http://static.gamespot.co...7325-1444842183-aoe3..jpg
Wauw, nooit gezien, heb de standaard editie gekocht toentertijd. Leuk om te zien. Maar die informatie is natuurlijk al wel uit 2005, 12 jaar oud. In de tussentijd is de stekker uit de franchise geweest. Dus die tekeningen geven vast geen garantie meer ;)

Edit @SiC123 hieronder: inderdaad niet de gehele tussentijd. Maar met het opheffen van Ensemble kun je wel stellen dat ze de stekker eruit trokken en je kunt dit als de echte revival zien, die al een opmaat had in de komst van Age of Mythology HD, Age of Empires II HD + nieuwe expansions en de komst van Age of Empires I Definitive Edition binnenkort.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 21 augustus 2017 23:49]

Nou ja, tussendoor is er nog Age of Empires Online geweest, maar de studio die daarachter zat ging failliet dus dat heeft maar kort geduurd.
Nee die zijn er af gehaald omdat ze iets anders gingen maken (Robot Entertainment). Toen nam Gas Powered Games het over, en het spel werd gecancelled voordat Gas Powered Games over genomen werd door Wargaming.
Dat spel is niet geannuleerd hoor, ik heb hem destijds gewoon gespeeld. Of GPG of de eigenaar van de servers ging toen failliet en toen ging AoE Online offline.
We hebben ook nog AoE:Castle Siege. Een samenwerking tussen Microsoft en SGI. Wel een heel anders soort spel.
Interessant! Als dit klopt, dan zou dat wel de keuze voor Relic Entertainment verklaren, want die hebben met Company of Heroes al geruime ervaring met het 1e en 2e wereldoorlog tijdperk.

[Reactie gewijzigd door Xyrr op 21 augustus 2017 23:19]

Het Artbook :9~

Ligt nog op zolder. 8)7
Age of Empires V "Halo Wars"?
Ik neig juist naar optie 1 of 2. Microsoft heeft met Halo namelijk al een hele goede IP in handen voor een sterk futuristische RTS, waarvan Halo Wars 1 en 2 uitwerkingen zijn, en ik zie niet zozeer de noodzaak om met Age of Empires ook die kant op te gaan.

Hoewel de lineaire opbouw van de nieuwe trailer wel suggereert dat er een recenter tijdperk wordt gekozen dan dat uit Age of Empires 3, is het daarnaast ook nog mogelijk dat er wel een nieuw maar niet zozeer recenter tijdperk wordt genomen, misschien een deel van de geschiedenis dat tot nu toe relatief onbelicht is gebleven.
Ik geloof er niet in dat AOE IV zich in de recente of verre toekomst zal afspelen. Ik ben fan van het eerste uur en het zou compleet waanzin zijn indien er plots f16's , drones of ufo's zouden rondvliegen. Een Spitfire van WOII snap ik ergens nog maar dan nog... Age of Empires... de naam op zich spreekt al boekdelen. Empires...

Zonder landbouw, windmolens, verdedigingsmuren,katapulten, pijl en boog, kastelen, houtkappers enz zouden de de 20ste verjaardag van AOE oneer aandoen.

Het zou even absurd zijn als een Landrover Defender 20th university edition uitbrengen als een sportwagen.!

Als er ooit een nieuwe defender komt id het ergste wat kan gebeuren een laag geluidsisolatie, een deftige radio, eco-modus en parkeersensoren maar maakt er aub geen sportwagen van.

Mijn kop er af dat AOE IV zich gaat verlagen tot laser guns en anti gravity boards. Het ergste wat nog kan gebeuren zijn zepelins, handgranaten, paarden of mss ook nog klungelige tanks van WO I. (Lees: handgranten en paarden, zeppelins etc vallen net nog binnen de geest van AOE, maar geen f16's)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 augustus 2017 11:55]

Klopt en zo'n game is er al vanuit de microsoft studio's: Rise of Nations

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 22 augustus 2017 10:36]

De vergelijking met Land Rovers ontgaat me volledig, maar ik zie niet in waarom AoE geen handgranaten en vliegende units zou kunnen hebben. Vliegende units zijn er in AoM en AoE III ook, en handgranaten zijn geen grote stap na grenadiers en kanonnen in AoE III. Wat er precies mis is met paarden zie ik ook niet. Zo'n stijlbreuk zou dat dus helemaal niet zijn en ik zie niet waarom dat geen goede AoE IV zou kunnen opleveren.

Dat het woord "empires" blokkades opwerpt zie ik ook niet. Volgens mij was het wel degelijk de ambitie van Duitsland in WOII om een groots rijk te stichten. Ook in een toekomstige context is het woord "empire" prima te gebruiken, kijk maar naar Star Wars.

Ik maak uit je reactie vooral op dat je niet graag ziet dat AoE een dergelijke kant op gaat, maar ze kunnen ook moeilijk oude thema's gaan herhalen, zeker nu AoE II en III remasters krijgen. Wat mij betreft kan ook een meer recente, of toekomstige setting een goede AoE opleveren.
Wat betreft kanonnen en paarden denk ik aan een optie voor een verhaallijn met WWI. Het probleem daarvan is alleen dat de oorlogsvoering vrij saai is. Er zijn forten, loopgraven, er wordt heen en weer aangevallen en dat is het. Daarom zie ik het meest in WWII, maar dat zou betekenen dat ze een behoorlijke tijd in de geschiedenis overslaan.
Kijk nog even naar dat Art Book dat hierboven geplaatst is. Daarin zie je precies wat de bedoeling / het tijdperk is van AoE IV en V. AoE is oorlog voeren tussen verschillende stammen / naties, controle krijgen over grondstoffen, jezelf ontwikkelen... Dan valt een WO I / II setting of zelfs futuristischer dan dat niet uit de toon :)

Als je (net als ik om eerlijk te zijn) bij AoE I bent blijven hangen en latere versies nooit hebt gespeeld, voelt het wellicht wat raar aan, maar het ligt wel in de lijn van de ontwikkeling.
Ik zou een Art Book gemaakt door een andere studio dan die er nu mee bezig gaat niet echt gebruiken om de koers te voorspellen waar ze nu heen gaan. Ik zie zelf niet echt hoe WW1/WW2 in Age of Empires past. Dan speel je als de Duitsers ofzo, begin je met een paar arbeiders, en ga je dan tanks maken? Bij bijvoorbeeld Age of Empires 3 past het in de settings om met een kleine basis te beginnen en dat uit te bouwen, bij WW1/WW2 vind ik het toch wel vreemd worden.
Voordat we ons gaan druk maken om de Futuristicen plannen van Age of Empire, zal er vast alweer een tijdje op zitten dat we de Anounce trailer van AOE 5 zien.
WO 1 of 2 zou echt insta buy voor mij zijn!
Dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk. De game heet Age of Empires, wat niet echt meer van toepassing was in de 20ste eeuw. Ik denk hooguit de 19e eeuw, met de industriŽle revolutie, de Amerikaanse burgeroorlog en het grote Britse rijk.

Science fiction zou ik niet zozeer een probleem mee hebben, maar vind ik niet echt bij AoE passen.
Het Derde Rijk?
Ik denk ook niet dat het alleen WO1 of WO2 word.
Misschien een doorloop van pre WO1 naar post WO2 maar niet alleen WO1/2.

Helemaal omdat Relic dan in zijn eigen vaarwater gaat zitten aangezien zij ook de developers van de WO2 RTS Company of Heroes zijn.

De games spelen in geen opzicht het zelfde maar kwa tijdperk zou het onlogisch zijn.
Het Britse koloniale rijk heeft volgens mij tot het einde van WO2 bestaan.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Britse_koloni%C3%ABn
Nederlandse koloniŽn ook zoiets. Japan was ook een Empire nog in de 20e eeuw. 'Empires' bestonden zeker nog wel in de 20e eeuw. Misschien niet in de traditionele zin van het woord, maar veel europese landen hadden gewoon nog koloniŽn.

De tijd van het echt nieuwe koloniŽn stichten enzo was natuurlijk wel voorbij, dat dan weer wel.

Het lijkt mij wel een mooie setting.
Adventure, exploration, discovery and conquest zijn dus blijvende thema's, maar wat is de "new age"? Wat mij betreft zijn er drie mogelijkheden
1. Verder waar het spel is gebleven en 20ste- en 21ste-eeuwse thema's (WOI, WOII, moderne oorlog)
2. Licht futuristisch ŗ la toekomstige oorlogsvoering
3. Sterk futuristisch, science fiction met space exploration, andere planeten.
Rise of Nations, ook uitgegeven door microsoft, is al eens tot het heden gegaan, een spel met dezelfde structuur als AoE (ook zelfde engine?)

Ik zou het persoonlijk jammer vinden als het een spel in het heden of de toekomst word, dan komt het namelijk wel heel erg in de buurt bij andere spellen met dezelfde speelstructuur die daar allang zijn geweest (Rise of Nations, C&C Generals, Star Craft, Act of War). Zeker als die door de studio achter Company of Heroes word gemaakt dan voelt het misschien wel helemaal als copy & paste

Age of Empires vond ik juist altijd leuk door de klassieke Empires.
Rise of Nations speelde ook heerlijk weg, beetje zelfde insteek maar die word toch heel anders aangepakt waardoor die modernere tijden niet uit hun plaats voelen. (meer management gameplay)

Maar we zullen het zien, tegenwoordig zijn er niet meer zoveel grote RTS'en dus hij is meer dan welkom

Die UHD remaster ziet er ook wel nice uit trouwens, Ik heb de heruitgave van AoEII op steam, die is ook al leuk maar die heeft enkel ondersteuning voor hogere resoluties, die is niet geremasterd

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 22 augustus 2017 10:29]

Mooie analyse. Persoonlijk vond ik juist de game het leukst toen het nog in de oudheid afspeelde. Daarmee onderscheidde het zich (in mijn optiek).

Wanneer het over WOI of WOII gaat denk ik altijd aan Red Alert en Command and Conquer.
Futuristisch is wat mij betreft StarCraft \ StarCraft 2.

Ik ben dus heel benieuwd waar Microsoft mee komt aanzetten.
Of ik het ga spelen dat denk ik niet vanwege te weinig tijd :)
Wat er ook komt, welke setting ook, ik ben blij dat er eindelijk weer eens een game in dit genre komt!

Heerlijk, basis bouwen, resources verzamelen, aanvallen! Weer eens wat anders dan die eeuwige shooters...... _/-\o_

En dan ook meteen een AOE..... Top!
Het thema "Our thirst for adventure and exploration, discovery and conquest, will stand the test of time. Together we [had a?] battle through history. Now a new age is upon us." lijkt mij eerder te slaan op de nieuwe tijd: ontdekking van Amerika, kolonisatie, en zo misschien verder tot aan de Amerikaanse revolutie en Napoleon
Dat is dus het thema van AOE3: vanaf de eerste kolonisatie van de 'nieuwe wereld' tot de industriŽle revolutie. Je kunt zelfs bij het upgraden van de era's in (geloof ik) de 4e era ervoor kiezen om onafhankelijk te worden van je oorspronkelijk gekozen natie. Je verandert dan feitelijk in de USA en krijgt daarbij bepaalde perks zoals gatling guns :)
Yes eindelijk :) ik heb dit zoveel gespeeld en helaas kwam geen 1 spel in de buurt van dit spel.
Rise of Nations (andere developer, wel ook Microsoft Studios als uitgever). Ook echt een niet normaal goede RTS welke wel een beetje iets weg had van AoE.
Rise of Nations vond ik nog wel een waardige opvolger van Age of Empires. Dat spel heb ik echt tot in den treure gespeeld. Vond zijn opvolger weer wat minder, maar dat kan ook kunnen omdat het gewoon niet stabiel liep.
Opvolger ooit gehaald en kan mij eigenlijk amper iets van herinneren, zal dus wel niet echt goed geweest zijn. Ze mogen opzich wel een waardige opvolger maken van dat spel (en ik hoop ook ooit nog op een waardige opvolger van Settlers 3 & 4 nu we het toch over RTS games hebben)
Opvolger ooit gehaald en kan mij eigenlijk amper iets van herinneren, zal dus wel niet echt goed geweest zijn. Ze mogen opzich wel een waardige opvolger maken van dat spel (en ik hoop ook ooit nog op een waardige opvolger van Settlers 3 & 4 nu we het toch over RTS games hebben)
Rise of Nations, Rise of Legends had een geweldige setting (Steampunk universe), maar 't speelde gewoon niet lekker. Zeker niet in vergelijking met de andere games.
Rise of Legends is niet echt een opvolger van RON te noemen , in de zin van het was niet de bedoeling het spel uit te brengen als een RON2.

Rise of Legend is tot RON wat Age of Mythology was tot Age of Empires.
Alleen was AOM een heel stuk beter uitgevoerd, persoonlijke mening.

Rise of Nations speelde ik al in 2003 en het is inderdaad een zeer sterke RTS. Vooral de Techtree is enorm uitgebreid ten opzichte van spellen als AOE, WC e.d. . Komt ook hoogstwaarschijnlijk door de aanwezigheid van Brian Reynolds, die eerder werkte aan Civilization games.

Ik heb RON fijner vinden spelen vanwege de grotere diversiteit aan ages en units per tijdsframe.
Echter een "nadeel" tov AOE2 e.a. is dat het defensief minder was. Je kent geen muren en verdedigen kan alleen middels natuurlijke barrieres en towers/forts. In dat opzicht kan je basis minder goed afschermen.

[Reactie gewijzigd door morten op 22 augustus 2017 14:02]

Age of Mythology was de enigste denk ik, maarja zelfde studio he
Je had ook nog Age of Empires Online (https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_Empires_Online), bij mijn weten geen groot succes, iets met veel micro transactions content... Volgens Wiki is het gemaakt door Robot Entertainment wat blijkbaar opgericht is door de mensen van Ensemble Studios (ik in iedergeval weer iets nieuws geleerd).
Er zijn wat fans van Age of Empires Online bezig met een fan server. Momenteel in beta. In deze video kan je de laatste stand van zaken bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=cdVljhnOuUw
Dit zou wel eens heel leuk kunnen worden inderdaad.
Ik hoop dat ze niet te veel van hun roots af gaan..
Never change a winning team zeg maar..
In dit geval concept ipv team maar je snapt wat ik bedoel...
Teveel games die gewoon kapot zijn ontwikkeld. .
Ik hoop echt op een goed opvolger.. dat zou echt tof zijn.
Relic Entertainment is bepaald geen vreemde als het gaat om het maken van RTS-spellen. Zie bijvoorbeeld hun wikipedia-pagina:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Relic_Entertainment
Het zijn de developers achter de Company of Heroes, Homeworld en Warhammer 40.000 series (en meer). Ervaring komen ze dus zeker niet tekort. Indien er voldoende budget is gereserveerd voor de titel kan het misschien iets moois worden. We zullen zien.

PS. Net 10 minuten geleden de submitjes in de queue gezet met het idee om er een combi-artikel van te maken voor beide titels. Een beetje laat dus :+

Update: er komen ook remasters van Age of Empires II and III: https://www.gamespot.com/...s-announced/1100-6452723/

Er zijn nog geen release-dates bekend van Age of Empires II: Definitive Edition en Age of Empires III: Definitive Edition.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de nieuwe remaster van AoE II een verbetering is t.o.v. de vorige remaster die in 2013 op steam verscheen.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 21 augustus 2017 23:55]

De komst van de remasters stond al in het artikel hŤ ;)
Voor mij nog een reden om aan te nemen dat IV in ieder geval niet een periode uit II of III opnieuw zal gebruiken, dat zou dubbelop zijn.

De remaster van II is inderdaad erg spannend. AoE II heeft een levende en competitieve community die niet erg open zal staan voor veranderingen. HD Edition uit 2013 (de laatste expansion uit december 2016) is daar door velen al koeltjes ontvangen en begint pas sinds een half jaar wat in de competitieve scene door te dringen. Grafisch zou de remaster veel goed kunnen doen. De gameplay kunnen ze denk ik maar beter zoveel mogelijk vanaf blijven. Ze kunnen meer fout dan goed doen bij die remaster.

Edit @dusty-2011: ja, ik meen dat ik het er de eerste keer ook al zag staan. Maar misschien heb ik die info zelf ingevuld omdat ik ook de aankondiging net live had gezien ;) Ik ben het met je eens dat de video's veel te groot zijn in het artikel, wat het lezen belemmert. En nog wat tekst tussen twee video's helpt ook niet.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 21 augustus 2017 23:51]

Ja, stond het al vermeld in het oorspronkelijke artikel? Ik heb geen oude browsertab meer open staan om dat te controleren. Indien dat het geval is moet ik de laatste zin van het artikel over het hoofd hebben gezien. Ik denk dat je het hier makkelijk kunt missen omdat de titel van het artikel en het korte dikgedrukte stukje bovenaan het niet vermelden. Kijk hoe PC Gamer bijvoorbeeld dat veel beter doet: http://www.pcgamer.com/ag...remasters-are-coming-too/ Niet te missen zo.

Ik verwacht inderdaad ook dat IV in een nieuwe tijdsperiode (=Age) gaat plaatsvinden. Ik ben het met je eens dat dat de juiste interpretatie van de trailer is.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 21 augustus 2017 23:47]

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de nieuwe remaster van AoE II een verbetering is t.o.v. de vorige remaster die in 2013 op steam verscheen.
Age of Empires II HD op Steam is niet echt een remaster maar meer een heruitgave met ondersteuning voor hogere resoluties, extra nieuwe content en expansions (DLC), improved AI, multiplayer en steam workshop support. Grafisch is er wel iets aan gepoetst maar lang niet zoveel als in de bovenstaande trailer, bij de UHD remaster is er echt meer detail toegevoegd terwijl bij de HD versie je voornamelijk meer bent uitgezoomd dan bij het origineel.
Dus nadat ik Age of Empires II gekocht heb, en II HD komt er nu een 4K versie. Daar mag uiteraard ook weer apart voor betaald worden ? EA is er niks bij qua uitmelken :+

Nouja eerst eens kijken wat de prijs doet, al vind ik de prijs van II HD ook belachelijk. Kost nog steeds bijna §18 kaal :(
In de kestsale was het 18§ voor alle uitbreidingen van AoE II. Voor mijn oudste dochter en oudste zoon een goede investering. Dochterlief is goed op weg en heeft al een aantal scenario's afgerond. Mijn tweede dochter taalt er niet naar en zoonlief heeft het even gedaan en weer laten staan voor de pulp van de jeugd: CoC. Maar als ie wat ouder is dan de huidige 12 komt dat vanzelf...

Dus nee, 18§ is geen geld voor zoveel plezier, zoveel ontwikkeling van strategisch inzicht. Ook niet 20 jaar na dato.

Fijn dat er wat nieuws komt. Hopelijk is ie net zo goed als AoE II, want die was denk ik toch het best. Wat heb ik een schik gehad van AoEII. Iets om naar uit te kijken!
Het gaat me niet perse om die §18 euro maar meer om het feit dat ik hem dan 3x moet kopen ;)

Als ik kijk hoeveel ik AOE II gespeeld heb was het idd geen geld. Als ik dan nu zie wat de HD versie zonder mods kost :X dan is mijn originele spel met mods een veel betere aankoop geweest. Maar goed dat moet ieder voor zich weten.
CoC
Wat bedoel je precies hiermee?
Clash of Clans


Nee ik denk dat hij command&conquer bedoelt, is de laatste dagen ook weer veel besproken in de reacties dus dat zou m kunnen zijn.
Command & Conquer pulp van de jeugd noemen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.....
Het word door Relic ontwikkeld. Dat word een flop. Ze hebben met Dawn of War III een van de slechtste RTS' afgeleverd die ik ooit gespeeld heb.
Relic heeft oa gemaakt:
Homeworld
Homeworld 2
Company of heroes
Company of heroes 2 (iets minder dan 1. Te veel dlc)
Dawn of war 1 (mijn favo)
Dawn of war 2 (Niet mijn stijl maar verkoop was goed en voor wat het was was het goed.)

Dawn of war 3.... Als het niet die titel had en niet de w40k units. Dan is het goed voor wat het is. Maar nu vergelijk men het met deel 1 en 2.
Ik vind het persoonlijk leuker dan deel 2.

Dus gebaseerd op hun laatste product denk je direct dat het gaat floppen?
Relic heeft inderdaad een lijstje indrukwekkende games, toegegeven.
Een deel van het probleem is echter dat de verwachtingen voor een AOEIV wel hoog zijn.

AOEIV komt uit een tijd dat er meer goede studio's waren die zich op het RTS genre gericht hadden.
(Blizzard met Warcraft , Westwood met Command and Conquer , het relatief onbekendere Big Huge games met Rise of Nations) en vele andere.

Relic heeft mogelijk bij de (nog) oudere Rts-ers niet hetzelfde aanzien.
Niet het zelfde aanzien? COH en Homeworld horen bij de beste rtsen ooit en kan zich prima meten in dat rijtje.
Geloof dat je niet helemaal leest wat er staat: "heeft mogelijk bij de (nog) oudere Rts-ers"
Lang niet iedereen die AOE, Warcraft , C&C en dergelijke speelden hebben ook Homeworld en/of COH gespeeld, of vonden deze spellen ook even goed.

Zo heb ik zelf Homeworld maar even gespeeld en homeworld 2 al helemaal niet, omdat het spel uitkwam in 2003 in een tijd waar ik veel liever bezig was met Rise of Nations. Dit spel lag veel meer in het verlengde van AOE2.

Hoe dan ook: het gaat niet om de kwaliteit van de spellen van Relic, gezien de positieve reacties zal dat best wel goed zitten. Het gaat er mij meer om dat niet iedereen even overtuigd gaat zijn dat Relic hetzelfde niveau kan halen als Ensemble Studios, of Westwood.
Of dat terecht is , is inderdaad ook nog maar de vraag. Het kan dus ook gewoon een kwestie zijn van met een te nostalgische blik kijken.

Hoe dan ook: ben persoonlijk benieuwd wat Relic van AOEIV gaat maken. Vooralsnog ben ik sceptisch (oude IP's opgepakt door nieuwe studio's is vaker slecht dan goed, even de kwaliteiten van Relic volledig buiten beschouwing latende) , maar hoop ik op een goed resultaat.
Het RTS genre kan wel wat vernieuwing gebruiken.
Als men zo'n geweldige franchise zoals Age of Empires naar de verdoemenis durft te helpen door een dumbed down opvolger te voorzien, geef ik RTS op. Sudden Strike 4 was ook triestig. :'( Deze aankondiging doet mijn hart sneller slaan, maar ik ben er zenuwachtig voor! Hopelijk wordt het iets!

[Reactie gewijzigd door BlueSmileyBE op 21 augustus 2017 23:01]

Als Microsoft Relic inschakeld denk ik toch wel dat ze het serieus nemen. Relic is misschien wel de beste RTS studio die er bestaad.
Hopelijk gaat het spel niet alleen beschikbaar gesteld worden in Windows store maar ook in Steam.
Goed kans dat het eerst een tijd windows-store-only gaat zijn daar heeft microsoft wel een handje van. Om vervolgens na enkele maanden, en ' tegenvallende' sales het op platformen aan te bieden waar gamers niet direct jeuk van krijgen...
Super, kom maar op! Veel plezier beleeft aan de oude delen, tof dat er nog een nieuwe game uitkomt!
Ik heb met groot enthousiasme de stream van het Gamescom-evenement bekeken, en kan niet wachten op Age of Empires 4. Wel denk ik dat we er nog een flinke tijd op moeten wachten. De trailer laat niets van het spel zien, dus erg ver gevorderd zal de ontwikkeling ervan nog niet zijn. Daar komt ook bij dat ze ook definitive editions van Age of Empires 2 en 3 hebben aangekondigd, naast de definitive edition van Age of Empires 1 die op 19 oktober uit komt. Ik denk dat we die drie als zoethoudertjes moeten zien tot Age of Empires 4 over enkele jaren gereed is.
Ik vraag me af wat voor thema het nieuwe deel zal hebben, of in welk tijdperk het afspeelt.
1 2 3 ... 6