Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont eerste gameplaybeelden van Age of Empires IV

Microsoft heeft tijdens het X019-evenement voor Xbox de eerste gameplaybeelden van Age of Empires IV getoond, het nieuwe deel in de rts-reeks van het bedrijf. De beelden tonen een middeleeuwse stad die wordt belegerd door oosterse krijgers.

Age of Empires IV lijkt een aanzienlijk gedetailleerder spel te worden dan eerdere titels, al is het afgaande op de video in de basis tegelijk een vertrouwde titel in de franchise, met stadsmuren, torens, molens, kastelen en trebuchets. Het gaat overigens niet om werkelijke beelden zoals het spel te spelen zal zijn, maar een fly-over die een indruk van beelden tijdens gameplay moet geven. Zo is de interface bijvoorbeeld ook niet te zien.

Microsoft kondigde twee jaar geleden aan dat er aan Age of Empires IV gewerkt werd, maar sindsdien bleef het stil rond het spel. De game wordt ontwikkeld door Relic Entertainment, bekend van onder andere de Company of Heroes-games en de Warhammer 40.000-serie van strategiespellen.

In de tussentijd is wel Age of Empires Definitive Edition verschenen en zo'n versie van Age of Empires II komt op 14 november, gevolgd door een Definitive Edition van deel III. Oorspronkelijk verscheen Age of Empires III in 2005.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-11-2019 • 22:42

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
IK zie er geen gameplay in, hoor. Ziet er te gelikt uit. Alle huisjes die netjes in een rijtje staan, formaties enzovoort. Gewoon een georkestreerde marketingcampagne.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 14 november 2019 23:41]

IK zie er geen gameplay in, hoor. Ziet er te gelikt uit. Alle huisjes die netjes in een rijtje staan, formaties enzovoort. Gewoon een georkestreerde marketingcampagne.
Zou prima gameplay kunnen zijn. Waarschijnlijk zijn die zaken wel in de nieuwe game simpel te doen, of dat gaat automatisch. En de cameraviews kunnen ook een replay van een gespeelde game zijn met (automatisch) switchende camera's, net zoals dat nu standaard in bijv racegames hebben.
Het is een nieuwe game, he. Er kunnen nieuwe dingen zijn toegevoegd.
Dat was ook mijn gevoel. Waar is de gameplay? Een cinematic trailer met in-engine beelden is voor mij geen gameplay reveal.
Inderdaad. Titel aanpassen graag, beste auteur!
De fout ligt in eerste instantie natuurlijk bij Microsoft zelf, die dit een "gameplay reveal" noemt. Helaas zie je dit wel vaker, het is niet enkel Microsoft.
De fout ligt in eerste instantie natuurlijk bij Microsoft zelf, die dit een "gameplay reveal" noemt.
Klopt, de auteur ziet deze fout dan in en post het artikel met de echte naam.

''Microsoft toont in-engine trailer van Age of Empires IV''.
Dat zou inderdaad beter zijn.
Dat is wel zo, maar de auteur van een artikel mag alles naar eigen inzicht invullen. Tenzij dit natuurlijk een persbericht is wat 'ie namens MS moet verspreiden, dan heeft 'ie geen keus.
Formaties zijn er ook in aoe3
Ik zie er alleen maar gameplay beelden in...
Alleen het camerawerk is waarschijnlijk niet zo als in t filmpje. Maar de rest lijkt m.i. gewoon op een nieuwe game engine.
Eerste reactie bij de trailer: "Oef".

Ik betwijfel of dit echt tot de AoE reeks mag behoren (mening van fanbase). Dit lijkt zo een enorm ander spel, krijg er bijna Knights of Merchants/Stronghold gevoel van.
Het is zo gedetailleerd en voelt enorm anders aan dan 1, 2 en 3.
Maar ben benieuwd, AoE 3 is toch mijn favoriete (als je AoM dan niet meetelt) en wie weet word ik zeer blij verrast.

AoE 2 definitive edition hebben ze wel echt goed gedaan naar mijn mening, ze hebben alles verbeterd maar geen grote dingen verandert. Zou het bijna als een grote modpack kunnen zien, veel QoL verbeteringen. Zelden zo een goede 'revamp' gezien.
Ik weet ook niet zo goed wat ik er van vinden moet. Ik kon weinig herkennen van het originele Age of Empires recept. De wijze waarop de stad is gebouwd en hoe de boeren zich bewegen en de soldaten zich groeperen... Gevoelsmatig is het héél anders dan ik verwacht had. Het zegt natuurlijk nog niets, maar ik ben wel wat voorzichtig in mijn mening/hype. Hopen dat ze er wat van maken.
Age of Empires II is nog altijd verre weg mijn favoriet in de series, gevolgd door Age of Mythology.
Dan vraag ik me wel af... Wat 'IS' Age of Empires dan? Slecht geanimeerde sprites? Hoe had deze game dan moeten evolueren? Met allerlei soldaatjes waarvan de modellen elkaar half overlappen als het druk wordt? Pathfinding die niets met realisme te maken had? En zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan.

Ik snap de Knights&Merchants opmerking volledig. Dat gevoel kreeg ik er ook wel bij. Maar tegelijkertijd zie ik heel veel Age of Empires elementen terugkomen hoor. Ik probeer me dan een voorstelling te maken van hoe je Age of Empires zou moeten vertalen naar het heden... maar ik denk niet dat je gemodde AoE op 4K van weleer nu een goede maatstaf is. Dat neigt soms haast meer naar Total War qua schaal en massaliteit...

Age of Empires back in the day ging over enkele honderden units, toch? Die zie je hier ook. Knights and Merchants ging meer over een paar dozijn units en micro.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 november 2019 10:12]

Het is een trailer he. Dan net als in bijvoorbeeld de campaign worden steden zo gemaakt dat ze er leuk uit zien. Als je zelf speelt maak je ze vooral zo efficiënt mogelijk.
Ik kon weinig herkennen van het originele Age of Empires recept.
Ik zie de gelijkenis wel met de intro van AoE en AoE II. Het leger dat zich verzameld om aan te vallen en vervolgens de verdediging die zich klaarmaakt, het is bijna een kopie. Alleen dan met wat speciale effects om het als reveal-trailer te gebruiken en natuurlijk iets betere graphics. Seconde 47-57 van de nieuwe video is precies 1:57-2:07 van de intro van AoE II.
De wijze waarop de stad is gebouwd en hoe de boeren zich bewegen en de soldaten zich groeperen... Gevoelsmatig is het héél anders dan ik verwacht had.
Hey, kom op, we zitten bijna in 2020, 15 jaar later dan dat AOE3 is uitgebracht. Zeker zullen er dingen zijn die anders waren dan 2005.
Ooit heb ik geleerd op scouting dat ‘als je altijd blijft doen, wat je altijd al gedaan hebt, er nooit iets nieuws zal ontstaan’.

Bekijk het van de positieve kant: ze proberen tenminste een ‘iets nieuws’, in plaats van iets uit te brengen wat al 30 keer gedaan is.
En mocht het niet in jouw straatje passen, dan kan je nog altijd even AOE1,2,3 opstarten in compatibility modus:)
Deze snap ik als groot aoe fan echt niet. Het eerste wat ik dacht toen ik de trailer zag was hoeveel het op de oude spellen leek. Natuurlijk gedetailleerder, maar qua stijl is het identiek. Sterker nog, ik hoop wel dat het ook nog vernieuwend is, en niet copy paste van oude aoe spellen met nieuwe engine.
Als iemand die met AOE1, Settlers (vnl 3) and Knights, Knight & Merchants en de eerste Anno (1602) is opgegroeid kan ik het niet sterker met je oneens zijn.

Art style voelt heel erg aan als Knight & Merchants, met gebouwen die visueel sterker lijken op de AoE gebouwen die we al kennen. De vele wandelende poppetjes in het dorp voelen meer aan als een mix tussen Knights & Merchants en Settlers 3. De algehele atmosfeer van de gebouwen voelt meer aan als Anno.

De gevechts units doen mij ook denken aan Knights & Merchants, alleen dan in grotere hoeveelheden.

Natuurlijk moet AoE innoveren, maar ik heb niet het gevoel dat het innovatie is, maar meer een identiteits crisis. Op zijn minst lijkt de interne economie hier veel gedetailleerder te zijn geworden met alle micro die dat dan met zich meebrengt, en dat vind ik zorgwekkend. AoE stond altijd sterk omdat het om het globaal ontwikkelen van je beschaving ging, en niet om alle kleinere details.

Maar misschien zijn die details er niet en zijn er gewoon een hele hoop menigten om de stad er drukker uit te laten zien, maar in dat geval zou ik mij weer zorgen maken over het overzicht. Een goed idee krijgen van wat er in je civ speelt is wel cruciaal.
Ik zie hier weinig Knight and Merchants in terug, ik zie hier meer een opgepoetste AoE waarbij de banen van de troepen al vooraf zijn in geprogrammeerd (wat je vaker ziet in trailers). En waarbij dit in de normale gameplay niet zo is.

Tot nu toe ben ik positief verrast door de trailer.
Ik heb de trailer even pauze gezet en de "vele wandelende poppetjes" geteld. Daarvan zijn er elf (11!!!) workers/civilians, en de rest combat units. Dat is dus echt compleet standaard voor AoE.

Zover ik kon zien was elf de max die ik heb gezien in de trailer, de rest zijn allemaal soldaten.

"Op zijn minst lijkt de interne economie hier veel gedetailleerder te zijn geworden [...]" Ik heb echt geen idee hoe je dat uit deze trailer kunt halen. Je ziet gebouwen zonder paden daartussen met dedicated workers, je ziet combat voor 80% van de trailer (ik tel units en combat gebouwen mee), en je ziet een paar civs rondlopen die wat taken volbrengen (die je niet eens kunt zien).

Ik verbaas me enorm over het "een hele hoop menigten" etc. Jouw comment, en die van anderen hier, is voor mij typisch geval "Oeh, dit ziet er nieuw uit, en het is geen AoE2, dus het is niet meer AoE". Het is grafisch verbeterd, maar verder ziet het er precies hetzelfde uit als de rest van de AoE reeks.

Je gaat gewoon weer lekker je eenvoudige gebouwen kunnen bouwen, een paar resources hebben, en combat doen. Niks ingewikkelde economie a la Anno of Settlers (ingewikkeld?).
Nou, inderdaad! Ik vind de beelden in de trailer erg teleurstellend.

Grappig dat je dit zo zegt, het allereerste wat ik dacht was "wtf, dit lijkt meer op Knights and Merchants meets Total War dan Age of Empires..."

Wat ik dan ook wel weer interessant vind aan je opmerking, dat deel 3 je favoriet is. Voor mij is en blijft dat deel 2. Ik vond deel 3 juist al teveel de kant van 'kinderlijk'? op gaan en meer richting, tja.. een Settlers-achtig gevoel? Ik denk dat de hoeveelheid 'bloom' in de graphics daaraan mee heeft geholpen.

Het kan ook een beetje tegenvallen omdat ik er veel van verwacht en al een tijd naar uit kijk, juist omdát AoE2 veel voor mij betekend. Als dit is hoe de game eruit gaat zien en speelt, dan denk ik dat AoE 2 Definitive Edition écht ook datgene is voor mij, dé versie van AoE die ik zal blijven spelen.

Anyway, het is nog redelijk vroeg? Mogelijk veranderen ze me nog van gedachte met meer gameplay beelden.
De reden dat ik meer fan ben van AoE 3 dan 2 is mijn leeftijd voornamelijk. Age of Empires 3 had vette scheepsgevechten, redelijke graphics en wat interessante mechanics. Het sprak mij veel meer aan, ook vond ik de campaign erg leuk.
Zoals je zegt is AoE 3 misschien wat kinderlijk maar dat is juist wat mij trok, AoE 2 is duidelijk meer een game uit eind 20e eeuw en begin 21e eeuw.

Wat ik ook vrees is dat de AoE gemeenschap uit elkaar wordt getrokken. Een deel van de hardcore mensen zal zweren bij AoE 2 (mss HD). Een ander deel zal over stappen naar 2 DE, en als IV een groot succes is zal daar weer een deel heen gaan.
De huidige community is redelijk geconcentreerd rond 2 (HD) nu er met deze snelheid nieuwe uitkomen ben ik benieuwd hoe dat gaat werken.
Zoals bekende Age2 streamers zeggen, denk ik ook dat het volk zal volgen daar waar de streamers en tournaments zitten. Microsoft heeft beloofd mee te werken aan tornooien voor DE. Ik vermoed dus dat de pros zullen overschakelen naar daar waar het geld zit. De streamers dan ook. En de community volgt vanzelf.
Als fan van AoE voel ik geen enkele band met streamers. (Sterker nog, ik wist niet eens dat ze bestaan). Ik denk dat de AoE-speler (daarmee bedoel ik niet de opgepoetste HD versies) meer van de "oude" generatie gamers is en niet zo veel geeft om streamers, dansjes en top100-lijstjes, maar gewoon een goede RTS game wil hebben.
De meesten gasten die gamen van de oudere generatie die 'k heb tegen gekomen streamen net zelf.

Streamen is echt casual geworden, dat jij er nog eens niet gehoord van hebt is gewoon weg ontzettend bizar

En nee ben geen super fan van twitch ofzo, maar het is echt niet onbekend bij een bepaalde groep gamers. Ver iedere gamer is wel actief op youtube of in mindere mate op twitch .
Moest men twintig jaar geleden dezelfde technische mogelijkheden hebben, lijkt het me anders wel precies wat men toen gemaakt zou hebben.
Ik denk zelf dat er een aantal dingen zeer overdreven zijn in deze trailer. Neem bijvoorbeeld de hoogte van de heuvels, de cinematische/verschillende snelheden van de units in het begin en de camerhoek. Dat zal allemaal wel geen onderdeel worden van het spel zelf vermoed ik.

Ik denk zelf dat het een mix van AoM en AoE wordt; de 3D en vrijheid van AoM met de historische units en techs van AoE. Dat klinkt me niet verkeerd eerlijk gezegd!
Ik snap deze reacties ook niet zo goed. Als ik die trailer zie, zie ik nog steeds gewoon (mogelijk) de gameplay van de oude AoE(?) Nog steeds stadjes bouwen, nog steeds clubjes units over de map heen trekken.. Het ziet er allemaal veel dynamischer uit (in de trailer), maar als je er over nadenkt hoeft het gameplay technisch gezien echt niet anders te zijn dan AoE van vroeger.
En toch koop ik dit direct (tenzij ik het met Game Pass al krijg), puur omdat ik zo graag wil dat dit soort RTS games (en C&C RA en Generals etc) weer veel uitkomen. Heerlijke tijd was dat!
Ik had net een "oef" reactie van de extreem slechte graphics met weinig detail voor een spel in 2020..
Lijkt wel een mobile game..

Ga dan ofwel voor de nostalgische graphics of ga voor echt goeie graphics..
Ik las eerst de comments en toen keek ik de trailer. Ik moet zeggen idd dat het Cinematisch overkomt. De losse poppetjes ect is idd anders naar wat lijkt. Maar groepering is een optie/keuze. Ik hoop en denk echt dat microsoft dit niet gaat verknallen. Het is immers 14 jaar geleden sinds ao3.

Zolang ze ook de community erbij betrekken zit het wel goed denk ik.

Ik heb er eigg wel zin in weer ouderwets gevoel bij een nieuwe telg.
Wat raar. Ik dacht aan de hand van de timeline te zien dat AoE 4 zich rond de 1e en 2e wereldoorlogen zou afspelen. Ik krijg nogal een teleurgesteld gevoel nu. Ook vooral omdat het weer de middeleeuwen zijn.
denk dat je in de war ben met empire earth
Nope. Oude AoE games (dacht AoE3) hadden een timeline papiertje in de doos met daarop AoE 1 t/m 5, daaruit was toen te halen dat AoE 4 ergens in de 20e eeuw zou plaats vinden.

Maar goed. Plannen lopen altijd iets anders.

Edit: dit is het betreffende papiertje
https://media.discordapp....3/Age_of_Empires4and5.png

[Reactie gewijzigd door Caayn op 14 november 2019 23:46]

Nee, dit is de artbook die heel wat jaren geleden bij Age of Empires kwam: https://tweakers.net/ext/f/bdwoVFzO1kDYm1uklmtIDUDV/full.jpg

Bovendien spraken ze zelf bij de aankondiging van "a new age is upon us".
ah, nja ik ben blij dat het middeleeuws is, zou wel leuk zijn als ze het als expansion uitbrachten, als ze met deze een goed framework neerzetten om op te bouwen
Begrijpelijk, ik heb namelijk precies het tegenovergestelde.
Dat zou gewoon een verschrikkelijke keuze zijn om het rond die tijdsperiode te doen

Age of empires voor mij persoonlijk zijn gewoon de middeleeuwen, nu ben ook veel meer aangetrokken tot die periode

Company of heroes persoonlijk vond 'k weer stukken minder. Age of empires was voor mij de koning in rts games. En de setting had er veel mee te maken

Men zou ook nooit dezelfde gameplay elementen meer kunnen gebruiken mocht ze de setting helemaal aanpassen
Er zullen ongetwijfeld veel mensen die mening delen. Desalniettemin zijn er ook een hoop mensen die games zoals C&C of Empire Earth hebben gespeeld. Dan weet je dat het best wel leuk kan zijn.
Natuurlijk hadden die games ook succes, maar voor mij was age of empires de koning van de strategie games.

En daar hoort gewoon die middeleeuwse setting bij imo , nergens gezegd dat een moderne setting gedoemd is om te falen. Maar zou het wel echt een zeer vreemde keuze vinden

Nu het zal wel weer een verhaaltje zijn van zoveel spelers en zoveel wensen. De eerste beelden stellen me al vast niet teleur
Als de gameplay het zelfde is als bijvoorbeeld de eerste 3 delen is er niks aan de hand.

Mocht het afwijken tja dan is het geen AoE meer natuurlijk.
Ik heb mijn twijfels als het op een Xbox moet draaien. Alleen al de input methode zou extreem limiterend zijn. Nu zijn de Age of Empires spellen nog geen Starcraft, waar 400 acties per minuut noodzakelijk zijn, maar een beetje rap shortcuts af kunnen gaan is ook in Age of Empires noodzakelijk.
Ik heb AoE 2 op de PS2 gespeeld ging best prima :)
Microsoft heeft al meermaals gezegd dat ze muis en toetsenbord gaan voorzien als input op hun console.

Denk zelf dat er onlangs ergens een beta geweest is

Kan 'k enkel maar toe juichen, zou een grote stap zijn om verschillende inputs toe te laten op console. Moeten ze enkel lobbies voorzien voor de verschillende inputs
Enerzijds mooi. Anderzijds ga ik me dan wel een beetje afvragen waar consoles nog voor zijn. Alleen voor de platformafhankelijkheid van bepaalde spellen, geforceerd door een afgesloten OS. Huidige consoles hebben al PC hardware. Met ook nog PC inputs blijft er niet veel verschil meer over, anders dan het besturingssysteem.

Ik ga er ook van uit dat muis en toetsenbord erg mainstream zal worden wanneer het goed ondersteund wordt. Shooters bijvoorbeeld hebben er teveel profijt van. Als je niet meedoet aan de wapenwedloop win je gewoon veel minder.
Op pc is het toch ook mogelijk om verschillende inputs te hebben, waarom zouden ze op console zich enkel moeten focussen op één input ?

En om alles eerlijk te laten verlopen moeten ze enkel lobbies voorzien op basis van input. Maar men heeft nu al een probleem met die xim adapters op console die het toelaten om een muis en toetsenbord te gebruiken.

Console is vooral toegankelijker vind 'k persoonlijk voor een casual publliek. Een console heeft echt wel zen voordelen op sommige vlakken. En dit komt van iemand die pc gaming verkiest :p

Vind het net positief dat een console meer en meer features overneemt van een pc,

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 16 november 2019 23:01]

Ziet er heel goed uit. Ik ben ook enorm blij dat er gewoon weer voor de middeleeuwen gekozen is.
Ik ook, dat geeft toch het echte AoE gevoel.
Moesten ze voor de moderne tijd gegaan hebben, dan sloeg 'k hier echt gaten in de muur 8)7
Lijkt een beetje op een moderne versie van The Settlers.
Dat zie ik om eerlijk te zijn echt niet, of ga je puur op de stijl af? Settlers heeft geen enorme legers, geen directe combat controle, etc. Voor mij ziet dit er uit als een nieuwe versie van AoE : P
Ben benieuwd hoe Relic, Age of Empires gaat aanpakken.
Zeker gezien relic van oudsher wat minder van base building is.
Iets wat juist een groot onderdeel van Age of Empires is

[Reactie gewijzigd door qlum op 14 november 2019 23:02]

Ik ben daar juist niet benieuwd naar
Qua bouw van de stad doet het me denken aan de laatste settlers reeks, dus ben benieuwd of de vrijheid van AoE2 er nog in zit in dat opzicht. Ik vind het er verder heel gaaf uitzien. De legers en gevechten zien er mooi uit. Veel units op het veld met veel detail. En wat het altijd goed doet: gejuich/gebrul van het leger voor het aanvallen aan.
Ik kijk er naar uit!
Tja, dit lijkt wel erg op een willekeurige app reclame. Hopelijk bewijst het eindresultaat het tegendeel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True