Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Age of Empires IV gaat beginnende spelers op weg helpen op basis van speelstijl

Microsoft voorziet zijn komende rts-game Age of Empires IV van verschillende manieren om beginnende spelers op weg te helpen. Onder andere krijgt het spel analytics-based tutorials, waarbij de mate van hulp afhangt van het speelniveau.

Age of Empires IV gaat gebruikmaken van tal van mogelijkheden die er bij de eerdere games in de franchise nog niet waren om nieuwe spelers aan boord te krijgen en hen te helpen spelen, meldt creative director Adam Isgreen tegen Pcgamesn. Hij geeft als voorbeeld dat de toegenomen rekenkracht de analytic-based tutorialising mogelijk maakt: "We kunnen nu dingen doen waarbij we zien hoe spelers spelen en melden 'hey, wist je dat je dit kon doen' of 'hey, er is iets cools dat je niet doet'."

Ook verwijst hij naar de Art of War-missies van Age of Empires 2: Definitive Edition, die hun oorsprong hebben bij de ontwikkeling van Age of Empires IV. Volgens Isgreen zijn de missies zoals ze in Age of Empire 2: Definitive Edition zijn gekomen 'nog maar het begin'. De Art of War-missies zijn missies die spelers belangrijke strategieën bijbrengen en hen voorbereiden op rts-potjes. Zo leren ze bijvoorbeeld voorkomen dat ze snel in het spel overrompeld worden. Overigens zijn in sommige andere rts-games vergelijkbare missies aanwezig, zoals de Challenge-missies in StarCraft II.

Deze week maakte Isgreen tegen GamesRadar bekend dat authentieke geschiedenis een grote rol speelt en dat er veel onderzoek is gedaan naar de verschillende beschavingen. Zo zouden medewerkers van Relic naar verschillende plekken op de wereld zijn gegaan om onderzoek te doen, waaronder Mongolië. Microsoft toonde half november de eerste beelden die een indruk van de gameplay moeten geven. Wanneer het spel verschijnt is niet bekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-11-2019 • 19:47

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
Ik hoop op Clippy!

Het lijkt erop dat je de Hunnen wil aanvallen
[x] Hulp krijgen met het doden van hun koning
[x] Ik wil zelf hun koning doden
Toch baal ik van de setting. Het lijkt mij teveel op de vorige AoE's. Zoals dit plaatje in het handboek laat zien zouden we nu een militaire 1e of 2e wereld oorlog scenario moeten zien in AoE IV: https://qph.fs.quoracdn.n...a014370dbbc4e4945391.webp
Je kan Empire Earth proberen, een AoE-kloon, welke door alle tijden gaat.
Wacht nog steeds op deel 4 maar na het fiasco wat deel 3 was betwijfel ik of die ooit nog komt.
Deel 3 is vele malen leuker als de eerdere versies. 8-)
Of Star Trek Armada II :+
De enige reden waarom ik geen empire earth (1) meer speel is dat het spel niet ver genoeg kan uitzoomen op een ultrawide scherm. je hebt totaal geen overzicht.

maar volgens mij komt er eerst nog age of empires 3 Definitive (Die ik op een gegeven moment ook zal kopen. Tis sterker dan ik)
Beetje gemengd gevoel, besef je wel dat aoe 2 18 jaar geleden uitkwam.
En dan zijn er ook mensen die klagen dat een game grotendeels niet lijkt op voormalige versies.
dat was hoe Ensemble Studios het 20 jaar geleden voor ogen had, maar die zijn ondertussen al bijna 11 jaar gesloten door Microsoft.
Moesten ze inderdaad het spel hebben blijven volgen zou dit de meest voorkomende oplossing zijn.

Maar met geweren en moderne wapentuig is totaal niet te vergelijken met ouderwets oorlogvoeren.

Ik vind het beter wat ze momenteel doen en ze kunnen wel nog steeds later een modernere versie maken.

Staar je toch niet blind op een document wat jaren geleden gemaakt is.
De Middeleeuwen zijn toch verreweg het populairste thema in deze serie. Het is ook een dankbaar thema in het algemeen voor strategiespellen, met veel historische verschillen in units en beschavingen maar aan de andere kant toch ook makkelijk te begrijpen rock-paper-scissor mechanieken: boogschutters zijn zwak tegen ruiters die weer zwak zijn tegen speermannen, etc. Binnen de Total War series vond ik de Middeleeuwen ook altijd het best tot zijn recht komen als strategie setting.
Alle drie de games spelen zich af in verschillende periodes. Deel 4 lijkt dezelfde ‘periode‘ aan te nemen als deel 2, de middeleeuwen, maar absoluut niet hetzelfde als deel 1 (Steentijd, Ijzertijd, Romeinse tijd) en deel 3 (nadruk op 17e, 18e en 19e eeuw).

Dat plaatje is inmiddels alweer bijna 15 jaar oud en Ensemble Studios bestaat al lang niet meer. In principe heeft Ensemble Studios ook al deel 5 gemaakt, Halo Wars 1+2. En Relic heeft deel 4 van dat plaatje gemaakt, Company of Heroes 1+2.
Ik vind moderne oorlogsvoering juist veel minder leuk. Geef mij maar lekker elke keer de middeleeuwen of daarvoor. Lekker met je paardjes door de velden crossen en je kruisbogen afschieten. Moderne oorlog kan ik helaas al op tv zien.
Eens, er zijn al bergen RTS-games die zich in de middeleeuwen afspelen. Ik kreeg direct een "Oh... het is een nieuwe AoE2" gevoel hierbij. Als de lijn van de vorige drie was gevolgd had dit deel een periode behandeld van ruwweg de Napoleontische tijd tot WO2... veel bijzonderder, wat mij betreft.
Nog meer hand-holding bij spellen? Holla. Is er iets mis met zelf ontdekken? Ik heb ook weleens gehad dat ik zat te kloten in een spel en na tig uur er achter kwam dat een bepaalde setting of onderdeel misschien net iets anders moet. Zo hoort dat.
Ik speel Half-Life met vrienden en het is een verademing om zelf uit te zoeken wat je opdracht is, en zelf uitzoeken hoe je deze kan oplossen. Jammer dat deze ervaring niet meer terug te vinden is in moderne games.
Gewoon geen tutorial spelen?
Meeste games tegenwoordig hebben geen tutorial meer, maar leren ze je door middel van het begin langzamerhand steeds meer dingen te introduceren.
Handholding word gewoon gigantisch veel gedaan, en ik denk dat strategy games 1 van de uitzonderingen zijn als het gaat om toch tutorials er bij te maken.
Tutorial is meestal geen probleem, het zijn meer de gigantisch grote pijlen op je scherm met "ga deze kant op".
Er is nog geen enkele Age of Empires (of uberhaupt serieuze RTS waarschijnlijk) geweest zonder tutorial. Nu hebben ze alleen het soort tutorial wat aangepast. Woopdiedoop. En ontdekken hoort binnen de spelwereld te zijn, niet ontdekken hoe je het spel bestuurd. Ik vind er geen drol aan iig om uren bezig te zijn met iets waarbij dan uiteindelijk bleek dat de ontwikkelaars ervan uitgingen dat je wist hoe het moest, en het dus helemaal niet de bedoeling was dat je uren vast zat.
Ik vind het een goed idee wat ze doen echter zou je de opties hiervoor ook gewoon moeten kunnen uit zetten. Spellen vergeten vaak in hun tutorials en game starts dat dit soort dingen gebruikters keuzes horen te zijn, waarbij hoort dat als je de verkeerde keuze maakt je geen hulp krijgt en je het zelf moet uitzoeken.
Rustig jongen...
Die 'hand-holding' is er al heel lang: Het internet.

De drempel om 'hulp' te zoeken om verder te komen in games is al erg laag. Het is toch mooi dat je als beginner in-game de mogelijkheid krijgt om hulp te krijgen? Beter dan sfeerloze kort en bondige tips van één of andere met reclame volgestouwde website...
Maar gelukkig is het (denk ik ook in dit geval) volledig optioneel, zodat je als doorgewinterde gamer het spel gewoon op je eigen manier kan spelen :Y)
Dit merk je volgens mij ook bij de nieuwe Pokémon.

Best wel een interessante discussie.
https://www.reddit.com/r/...l_pokemon_games_too_easy/
Bij Pokémon is het meer irritant dat je in de nieuwe games amper een stap kan zetten of een hyperactive NPC pakt je hand vast. Dit is bij (ultra) sun/moon en Sword/Shield heel erg merkbaar.

Dat ze de storyline gevechten niet super complex maken snap ik :)
Ik ben hierom heel snel met Sun/Moon afgehaakt. Ik werd helemaal gek dat ik na een paar uur spelen nog steeds 90% van de tijd naar 'storyline' en 'tutorials' aan het kijken was i.p.v. zelf spelen. Zelf maar terug gegaan naar PokeMMO voor een wat moeilijkere en leukere 'zonder-handjes-vasthouden' ervaring.
Soms had ik bij games +-10-20 jaar gelden (wtf ik ben oud) dat je ECHT NIET verder kwam, zonder ergens een game guide te kopen
Komt bekend voor, echter niet door de reden die jij schets maar meer omdat ik toen zo jong was dat ik er niet door heen kwam.

Als ik nu spellen speel die ik vroeger super moeilijk vond, knal ik daar nu zonder denken door heen
ik ben blij dat ze het doen. genoeg spellen die ik leuk denk te vinden maar waar ik totaal niet uit kom en waardoor ik ze links laat liggen. heb maar beperkt de tijd, als ik weet ik hoe lang bezig moet zijn voordat ik het spel begrijp is er voor mij al snel de lol vanaf.

het is een tutorial dus je hoef hem niet te spelen.
De moderne jeugd heeft geen geduld meer voor dit soort zaken. Toch niet wanneer de concurrentie wél alle dopamineknoppen indrukt.
Spreek voor jezelf...
Jij bent duidelijk geen commercieel directeur ;-)?

Als mensen het lastig vinden om een game te snappen dan gaan ze weg.
Ik zou wel willen zien wat die AI zegt als TheViper gaat spelen :)

(Hij is de beste AoE2 speler wereldwijd.)
Waarschijnlijk: "DauT did it faster and better"
Ik vind die trailer er heeeel karig uit zien, met name de graphics lijken wel 10 jaar oud. Maar...ik meen elementen te zien uit lotr: bfme (1). Namelijk het rallyen van je troepen met een hero-achtig figuur. God wat was dat een mooi spel. Helaas om zeep geholpen in deel 2 met vage facties en vrije bouw, maar als ze een paar mooie elementen uit dat spel hierheen halen kan het wellicht wat nieuw leven in de franchise en het genre blazen.
Het age of empires publiek heeft nagenoeg geen interesse in mooie graphics... De game play is belangrijk...

Heb aoe2 DE een weekje geleden gekocht op steam.... vond er niets aan dus ben gewoon terug naar de 20 jaar oude versie gegaan op Voobly... Veel beter imo :)
Oh kom op. BFME 2 was leuk!
Sure, het was geen BFME 1, maar nog steeds een leuke game om te spelen.
Ik vind t wel een mooie ontwikkeling, zo lang niet letterlijk alles wordt voorgekauwd. Een beetje een duwtje in de goeie richting kan wel lekker zijn bij zulke micro manage games.
In rpg’s is het tegenwoordig heel normaal dat je tijdens het spelen tips krijgt op momenten dat het relevant is. Ik ben wel voor!
Ik zeg, mooi mooi! Had gameplay beelden nog niet gezien, tranen in mijn ogen van geluk :P
Waarom komt deze game niet op de Xbox One (X) ?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True