Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Release Age of Empires: Definitive Edition wordt uitgesteld tot volgend jaar

De opgepoetste versie van Age of Empires komt niet volgens plan op 19 oktober uit. Microsoft heeft besloten om in plaats daarvan de bètatest uit te breiden en vervolgens de game pas volgend jaar uit te brengen.

In een nieuwsbericht op de website van Age of Empires: Definitive Edition stellen de makers dat ze lang hebben nagedacht over hoe ze verbeteringen kunnen doorvoeren in de originele versie van Age of Empires, maar toch het originele karakter van het spel kunnen behouden. Het team stelt meer tijd nodig te hebben om dit concept goed uit te werken, waardoor de geplande release op 19 oktober niet doorgaat.

In plaats daarvan krijgt de huidige gesloten bètatest meer plek voor testers. De makers willen nog eens duizenden mensen uitnodigen om Age of Empires: Definitive Edition te testen. Vervolgens wordt er nog enkele maanden gesleuteld aan de game. Er wordt gemikt op een release vroeg in 2018, maar een precieze releasedatum is door de ontwikkelaars nog niet vastgesteld.

Het is niet de eerste remake van Age of Empires. Zo kwam eerder al Age of Empires 2 HD uit, en er is onlangs ook een uitbreiding uitgekomen voor Age of Mythology. In juni werd Age of Empires: Definitive Edition aangekondigd, met onder andere ondersteuning voor 4k-schermen en multiplayer via Xbox Live.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Ik heb de multiplayer nu een maand mogen testen, en hoewel het al veel beter is dan een paar weken geleden, waren steeds meer testers zich wel aan het afvragen of je de huidige versie wel kon uitbrengen. De single player was al een maand niet testbaar voor testers, dus daar kan ik weinig aan zien. Benieuwd of die nu ook weer open gaat.
het originele karakter van het spel te behouden
Dit gaat niet over de graphics denk ik, naar mijn mening zit dat al wel goed, was zelfs positief verrast over die balans op grafisch gebied. Waarschijnlijk gaat het om de mogelijkheden in multiplayer. Zo kon je in het origineel het achievements scherm met statistieken tijdens het spel inzien, wat je veel informatie over je tegenstander gaf. Dit hadden ze er nu uit gehaald, tot ongenoegen van veteranen die betogen dat het bij (competitieve) multiplayer van AoE is gaan horen.

Verder denk ik dat het eigenlijk gaat om enkele gameplay zaken (route vinden van eenheden) en het technisch beter op de rails krijgen van multiplayer (regelmatig falende lobby-functionaliteit, hoge latency, veel hersynchronisaties), daar zaten tot nu toe de meeste problemen. De laatste weken, en zelfs week, is hier heel veel in verbeterd, maar echt goed zijn die nieuwste builds dan natuurlijk nog niet getest, zeker met de vrij beperkte hoeveelheid actieve testers die er leek te zijn. Ik denk dat het terecht en goed is dat ze wat meer tijd nemen. Het resultaat mag er straks zijn, denk ik.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 14 oktober 2017 11:57]

Goed dan dat ze uitstellen zodat ze het eerst goed krijgen. Niets zo slecht als game breaking bugs of zware performance problemen die er bij release nog inzitten. Age of Empires verdient beter dan dat.

Het is niet de eerste keer dat een spel uitgesteld wordt om het goed te krijgen en dat is meestal de juiste beslissing. Zo stelde Bioware Dragon Age Inquisition zelfs een jaar uit en dat werd dan een goed spel. Omgekeerde is natuurlijk ook gebeurd met bijvoorbeeld Assassin's Creed Unity en Mass Effect Andromeda die te snel de deur uit moesten en daardoor hun merk zware schade berokkend hebben.
Goede feedback. Ik wacht denk ik op de Ultimate Definitive HD Special Game-of-the-Year 2.0 edition met dezelfde functionaliteit en 1 ander karakter. Hoewel het uitnodigend is om 6x voor hetzelfde spel te betalen doe ik het deze keer niet.
Werkt deze link effectief ook? Reeds bij de eerste berichten over de beta aangemeld, helaas nooit een uitnodiging ontvangen.. Hopelijk zit ik bij de volgende lichting gelukkige.
"Het is niet de eerste remake van Age of Empires." Het is überhaupt geen remake, maar een remaster. Net als AoE2HD. Ik zou het zelf erg vet vinden om een echte remake te zien ipv een remaster, hoewel veel mensen misschien bang zouden zijn dat de gameplay dan teveel aangepast zou moeten worden.
In mijn optiek is het zeker geen remaster. Graphics en UI zijn compleet nieuw en ook gameplay is zeker niet zomaar even gekopieerd van het origineel, gezien al het gesleutel eraan in de Beta. In hoeverre het echt onder de noemer remake valt ligt een beetje aan je definitie van remake. Maar het gaat stukken verder dan een remaster zoals AoE2 HD.

Overigens krijgt AoE2 als ze hiermee klaar zijn ook een Definitive Edition, wat nog maar eens aangeeft dat deze Editions heel wat meer zijn dan een kleine remaster.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 14 oktober 2017 12:24]

AoE2HD is een remaster afaik.
AoE:DE is een remake. Volgens mij compleet vanaf de grond opnieuw opgebouwd.
Misschien verwar je remake met reboot, zoals Tomb Raider (1996 & 2013)?
AoE:DE is doorgebouwd op AoE. Het is dezelfde game code (Genie engine) maar dan verder uitgebreid. Net als AoE2HD (ook de Genie engine). Met de Classic modus kan je zelfs nog de originele game spelen.
Wat met age of empires IV eigenlijk?
We kregen toen enkel een trailer met zero ingame stuff of verdere info...

2 maand later, weet nog altijd niemand wat men met IV van plan is.
Volgens mij zit er maar een klein team achter age of empires?
Age of Empires IV gaat nog wel jaren duren. Naast de AoE1:DE willen ze ook nog AoE2:DE en AoE3:DE uit gaan brengen. Van Age4 is er alleen nog een kleine teaser van het Age of Empires @ gamescom 2017-event.

AoE4 wordt inderdaad door Relic Entertainment (Vancouver) ontwikkeld. Leuk detail is dat Skybox Labs (ontwikkelaar van AoE2:HDGoT-topic) ook in (de buurt van) Vancouver zit. Voor AoE2:HD werken ze samen met Forgotten Empires. Wat ook weer de ontwikkelaar is van de nu uitgestelde AoE1:DE. En een nog leuker detail is dat Microsoft Studios na gamescom een aantal pro spelers en streamers heeft uitgenodigd in Vancouver.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 14 oktober 2017 21:46]

Age of empires 4 wordt gemaakt door Relic, de devs achter de Warhammer 40k: Dawn of War games.
5 dagen voor de release de game uitstellen tot volgend jaar?
Waarschijnlijk zijn er een aantal bugs gevonden waardoor ze uitgebreider willen testen voor release. ;)
Nah, dat denk ik niet. Vlak voor de release een spel uitstellen is 9/10 keer een marketing move. Uitlopende ontwikkelprocessen worden bijna altijd veel eerder opgemerkt.
ja hoor.. hier gaan we weer.

"Games worden te vaak buggy ge-released! liever uitstellen dan met bugs releasen"
"Games worden uitgesteld omdat het marketing is! totaal niet meer om bugs te fixen"

Wat wil je dan?

Sorry, maar als ik van de testers hoor dat er nog aardig wat bugs/issues mee waren, liever dat ze het uitstellen. Maar goed, zal wel de marketing zijn :+
Dat is waar. Maar zo vroeg voor release de game maanden uitstellen omdat ze conceptuele problemen hebben is mismanagement.
Aangezien het vrijwel kompleet een digitale release is, wordt er ws nog vijf dagen voor release hard gewerkt. Ingeschoten bugs zullen toh verkeerd ingeschat zijn waardoor er geen marge meer over is. Het zal mij niets verbazen als er al een aantal weken overwerk in is gestoken om het toch te proberen.
mee eens, maar dat maakt het geen Marketing stunt, dat is gewoon een onzin argument
ja hoor.. hier gaan we weer.

"Games worden te vaak buggy ge-released! liever uitstellen dan met bugs releasen"
"Games worden uitgesteld omdat het marketing is! totaal niet meer om bugs te fixen"

Wat wil je dan?
Het zou tof zijn als uitgevers gewoon weer net zoals vroeger zelf hun games gaan testen ipv hun potentiële klantenbestand. Dat games met nieuwe en unieke content uitkomen ipv een zoveelste remake van een game die voor het eerst uitkwam in 1997.

Er is specifiek in de categorie van RTS en AoE/AoM-stijl games een enorme vraag naar iets nieuws met een grote achterban van loyale en fanatieke fans.

Maak eens iets nieuws met moderne graphics maar met de ouderwetse gameplay.
Die tests zijn er geweest met spelers ;) Daarom wordt hij juist uitgesteld. Zie de opmerking van @Me_Giant erover
Ik denk dat je hem verkeerd leest. Hij bedoelt niet dat men uitstelt vanwege marketing redenen; dat zal inderdaad om bugs te fixen en gameplay te tweaken zijn. Ik denk dat hij bedoelt dat men het uitstel pas zo laat meldt vanwege marketing redenen; men wil natuurlijk liever geen uitstel melden dus wacht men zo lang mogelijk. Maar zo vlak voor release is er geen ontkomen meer aan. Bovendien wil men dan natuurlijk een nieuwe datum noemen zodat mensen beter weten waar ze aan toe zijn.

Dus ja het gevoel van 'we gaan het niet redden' zal er vast wel al een tijd geweest zijn maar door zo lang mogelijk te wachten met melden kun je dan op het moment dat je het gaat melden wel meer zekerheid geven over wanneer het spel dan wel uitkomt.
hele domme marketing move dan, game uitstellen tot ver NA de feestdagen
Lang leve de pre-order waardebonnen ;-). In principe kun je een steam giftcard oid mooi inpakken.
En zodra ze het wel hadden uitgebracht krijg je weer commentaar over dat ze beter een game af kunnen maken i.p.v. per se de release datum moeten aanhouden en iets met bugs releasen :+
Uitstel moet vaker gebeuren bij games. Het aantal spellen dat met gigantische gamebreaking bugs word uitgebracht is echt te veel. Ik kon me skyrim op de ps3 herinneren waar de savegame zo groot werd (door het progressie in het spel) dat de fps richting de 10 ging. Update om het te fixen... savegame ongeldig, begin maar overnieuw (vond ik niet zo erg, heb duizenden uren in dat spel gestoken daarna ;) )

Maar dit voorbeeld van skyrim is niet geïsoleerd. For honour was bij release onspeelbaar online. Ik houd ook mijn hart vast als de nieuwe Assassins creed uitkomt...
Klinkt lang 'volgend jaar', maar het is al half oktober :) Een gonogo-meeting is nooit plezant, zeker niet op zo'n moment zoals in dit geval...
Ik blijf het een gemiste kans vinden dat het niet voor ios en Android komt, op de tablet moet dit spel ontzettend lekker spelen, vooral fijn voor onderweg.
Dit is een pc RTS, ik ben heel blij dat ze die niet compatible maken met tablets, ik zie niet hoe je daar fatsoenlijk een RTS op moet spelen zonder her spel voor iedereen te verpesten.
Ik heb Age of Empires nog zitten spelen met een stylus op Windows Mobile 5 ofzo :D Dat ging redelijk. Maar inderdaad is het lastig die besturing en dergelijke goed te krijgen.

Ik speel Age of Empires II regelmatig in een gezelschap van een paar man in LAN opstelling. Zowel de Steam als de non-Steam versie (het origineel met Forgotten Empires mod erop zegmaar). Het is en blijft een pc game :)
Dit is een pc RTS, ik ben heel blij dat ze die niet compatible maken met tablets, ik zie niet hoe je daar fatsoenlijk een RTS op moet spelen zonder her spel voor iedereen te verpesten.
Wat is dat voor onzin mag hij het zelf niet bepalen of zo?
En waarom woord het voor iedereen verpest dan?
Wat is dat voor onzin mag hij het zelf niet bepalen of zo?
Jawel hoor, daarom zeg ik ook "ik ben heel blij" en niet "iedereen is blij".
En waarom woord het voor iedereen verpest dan?
Ik zou het heel knap vinden om het spel zowel op tablet en pc uit te brengen en toch te zorgen dat het op de pc een pc-spel is gebleven. Op een pc multiplayer tegen iemand op een tablet slaat nergens op, dan win je op pc altijd.
Of je moet de spellen van elkaar gescheiden houden, maar dan maak je in feite twee verschillende spellen.
Dat het anders gespeelt wordt betekent niet dat het een compleet ander spel hoort te zijn.
Kijk maar naar console en pc spellen.
Ik ken geen enkele RTS die op console is uitgekomen, jij wel?
Red Alert op de PS1 _/-\o_
Voor iOS en Android devices heb je het spel Age of Empires: World Domination ;)

Filmpje van de gameplay: https://www.youtube.com/watch?v=amjuW2-JiaQ
Bedankt, de laatste keer dat ik er voor in de Apple store keek (paar jaar geleden) was er alleen een turnbased age of empires, ik weet niet meer of die ook van Microsoft zelf was.
AoE was van Ensemble. MS was de publisher.
Microsoft Studio’s heeft Ensemble Studios gekocht in 2001.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 15 oktober 2017 17:02]

Dit spel is helaas nooit uitgegeven in de Nederlandse appstores. En in de landen waar het wel was uitgegeven is het ondertussen verwijderd. De site van Age of Empires: World Domination is offline en de laatste update in de Play Store was van september 2016.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 16 oktober 2017 13:56]

Als je serieus goed wilt zijn bij age of empires moet je keyboard shortcuts gebruiken. Dat word hem niet op een tablet
Nog erger is dat het spel exclusief in de Windows Store verschijnt, wat voor veel pc gamers al een reden is om af te haken.
Net als de andere versies alleen via Steam te krijgen zijn en niet in de Windows Store? Daar is geen verschil, alleen een andere winkel. Een hekel hebben aan de Windows Store, maar wel op Steam willen kopen... Nah ja, beetje rare redenatie.

Een online store is een online store. En een goede game is een goede game. Ik zou me vooral niet door afkeer voor een store laten leiden.

Tenzij je toch al niet zo geïnteresseerd was en een mooie aanleiding zag om nog een keer af te geven op de Windows Store. Maar daar ga ik even niet vanuit.
Het verschil tussen Steam en de Windows Store is méér dan gewoon een andere store. Het zijn twee totaal verschillende ecosystemen, met elk hun eigen visie en policies.

Als je beide ecosystemen gaat vergelijken dan zie je dat er een aantal beduidende nadelen zijn aan de Windows Store:

- download problemen die na meer dan een jaar nog steeds niet opgelost zijn
- games worden verkocht als encrypted "apps" die je niet deftig kan modden of tweaken
- parity met de xbox console zorgt voor veel duurdere games (AAA games kosten maar liefst ¤70 in de Windows Store) en voor de beste kortingen heb je een Xbox Live Gold abonnement nodig
- in tegenstelling tot Steam staat Microsoft niet toe dat devs gratis keys genereren om te verkopen op hun eigen website of 3rd party keystores zoals Humble
- de meeste games in de Windows Store vereisen de laatste systeem updates van Windows 10, die altijd wel iets kapot maken (wat bij elk os zo is)
- etc etc etc

Als fervent pc gamer en voorstander van de pc als open ecosysteem, is het dus absoluut geen slecht idee om m'n games elders te kopen dan in de Windows Store. Ik zou immers niet willen dat die nadelen de nieuwe standaard worden voor pc-gaming.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 14 oktober 2017 17:58]

Windows store is echt iets kansloos idd.
Ik ben blij dat eindelijk iemand op tweakers beargumenteerd waarom hij/zij geen games uit de Windows store wilt op pc. _/-\o_

Bijna alle reacties hierzo die over de Windows store gaan komen niet verder dan “Windows store sucks” of vergelijkbaar laagniveau reacties
Waarom? Je haalt toch ook weleens boodschappen bij een andere winkel of een product is bij de ene winkel wel te verkrijgen en bij een ander niet?
Ik heb hierboven beschreven wat de problemen zijn met de Windows Store. Ik koop games in diverse stores en ecosystemen (Steam, Origin, GoG, Uplay, Humble etc) maar ik weiger om een ecosysteem te steunen dat bewust ingaat tegen de meeste voordelen van pc-gaming.
Leunde nogal heftig op toetsen combinaties... Althans - als je een beetje serieus wou spelen. Zie ik op een tablet niet echt werken - hooguit een light-variant erop.
Geweldige klassieker!
Om eerlijk te zijn had ik de graphics van de trailer al verwacht in de HD Edition uit 2013.
Ik zal wel te verwend zijn. Desalniettemin weer een overweging waard. Blijft gewoon een te goed spel!
Je haalt Age of Empires 1 en 2 door elkaar. De AoE2 HD is uit 2013. Dit is de een remake van AoE1.
Geen remake, remaster.
Ik vind het zeker geen remaster. Graphics en UI zijn compleet nieuw en ook gameplay is zeker niet zomaar even gekopieerd van het origineel, gezien al het gesleutel eraan in de Beta. Het gaat stukken verder dan een remaster zoals AoE2 HD.

Overigens krijgt AoE2 als ze hiermee klaar zijn ook een Definitive Edition, wat nog maar eens aangeeft dat deze Editions heel wat meer zijn dan een kleine remaster.
Remake, geen remaster. AoE2 is een remaster, want alles is vrijwel hetzelfde met wat bugfixes en resolutie-bump. Dit heeft qua assets/engine niets meer van het origineel in de core.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 14 oktober 2017 15:35]

Nou goed, laten we niet meer discussiëren over de term. Alle grote gamesites en de press release's praten over remaster, niet remake.

Het is hoe dan ook een grote aanpak, intensiever dan wat meestal onder "remaster" wordt verstaan en hopelijk kan iedereen ervan genieten.
Wololo in het begin :D
Wij deden altijd 14 spammen in de chat aan het begin 🤣

"START THE GAME ALREADY!"

Maar goed, zoals een aantal al zeiden heb ik ook liever dat ze eerlijk zijn en, ook al is het kort dag, toch aankondigen het verder te willen testen. Daar kunnen andere ontwikkelaars nog wat van leren.

Die hebben zo nu en dan het motto "releasen en meteen als de nete aan de day one patch werken".

Dan vind ik dit toch een nettere oplossing.

Ik heb er zin in!
Dat geluid blijft echt iconisch voor dit spel : D Echter, een +2 voor je reactie snap ik totaal niet : P Heb je die mensen toevallig "gewololo'd"?
Ik had me zo erg verheugd om het op me verjaardag te spelen. Erg jammer dat het zo kort voor de release datum toch wordt uitgesteld. Het zal wel nodig zijn geweest. Ik kan niet wachten!
Misschien met de bèta mee doen ! Dan is het toch al iets speelbaar op je verjaardag :)
Heb mij al opgegeven toen het er net was! Helaas niet uitgekozen nog!
Leuk hoe snel ze mijn vetrouwen weten te verliezen.
"One of History's Most Beloved PC Games"
"XBox Live Multiplayer"
Waarschijnlijk geen eigen servers en een fatsoenlijke server browser huh..
Ze verliezen je vertrouwen omdat ze besluiten een spel niet buggy uit te brengen, maar het gewoon eerst 100 procent goed willen maken???
Huh, waar haal je dat uit zijn tekst? Ik geef @Mr.Anderson gelijk. Toen ik Xbox Live Multiplayer zag staan, was mijn enthousiasme een heel stuk minder.
Beetje laat, maar had druk weekend..

Van mij mogen ze zo lang doen over een game als ze willen, hoe meer tijd ze bezig zijn bugs te verwijderen (zonder te feature creepen) hoe blijer ik ben (iig tot zekere hoogte).

Wat mijn probleem is dat ze XBox Live gaan gebruiken voor multiplayer en als PC gamer ben ik nu niet echt onder de indruk van de oplossingen die toen der tijd voor consoles zijn bedacht. Ik wil gewoon de mogelijkheid om zelf een server op te zetten, een grote server lijst te doorzoeken, custom servers etc. Niks mis met matchmaking mogelijkheden, maar wel als dat de *enige* mogelijkheid is.

Plus MS is nu niet echt goed bezig met de PC markt te ondersteunen. OS word een walled garden, mulitplayer word allemaal via de console platforms geregeld en het debakel dat is UWP.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*