Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo stapt over naar stock Android voor toekomstige toestellen

Door , 93 reacties, submitter: Azin

Lenovo heeft bij monde van een van zijn topmannen bekendgemaakt dat zijn aankomende toestellen gebruik zullen maken van stock Android. Het eerste toestel met deze Android-versie is de K8 Note, die op versie 7.1.1 van het mobiele besturingssysteem zal draaien.

Topman Anuj Sharma vertelt aan Gadgets 360 dat Lenovo de afgelopen 11 maanden naar zijn software heeft gekeken, waarbij er geluisterd werd naar de wensen van gebruikers. Dat zou ertoe geleid hebben dat Lenovo zijn huidige Android-versie inwisselt voor stock Android. Een andere overweging was dat het weglaten van een eigen overlay voor betere prestaties zorgt. Dat betekent dat het bedrijf zijn toestellen niet meer zal voorzien van zijn eigen Vibe Pure UI.

Sommige aanvullingen die aanwezig zijn andere toestellen, zoals Dolby Atmos en vr-techniek TheaterMax, zullen nog wel deel uitmaken van het softwarepakket, aldus Gadgets 360. Volgens Sharma moet het gebruik van stock Android er bovendien voor zorgen dat er sneller updates naar nieuwe versies van het OS kunnen komen. Zo krijgen alle Lenovo-telefoons die dit jaar in de K-lijn uitkomen een update naar Android O, aldus de topman. Het tijdstip waarop dat gebeurt verschilt echter per toestel.

Volgens de site moet de K8 Note volgende week in India uitkomen en zal de telefoon alleen via Amazon beschikbaar zijn. Het gaat om een 5,5"-toestel met een Helio X20-soc en 4GB ram.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

04-08-2017 • 16:59

93 Linkedin Google+

Submitter: Azin

Reacties (93)

Wijzig sortering
Uitstekende keuze, zouden meer fabrikanten mogen doen imo. Stock Android blijft voor tweakers toch echt de beste keuze, en zorgt ervoor dat je hele telefoon niet meteen volstaat met bloatware zodra je deze ontvangt. Extra features zijn altijd welkom, maar ze mogen niet in de knoop komen met de workflow van je mobiele apparaat. Het zou wel een stap worden voor gebruikers die al gewend zijn aan dit soort bloatware op bijvoorbeeld Samsung apparaten.
Hmm, hangt van je definitie van bloatware af zou ik zeggen. Daarnaast zijn de meeste klanten geen tweakers en willen ze gewoon een toestel dat werkt.
Stock Android is een volledig werkende OS zonder extra apps die o.a. door Samsung geleverd worden. Er draait gewoon een play store op en de gemiddelde gebruiker zal er niet meer moeite mee hebben dan een skin van een fabrikant.

Sterker nog, als iemand die veel met UX bezig is, ik denk dat de meeste mensen stock android makkelijker vinden en komt qua UX ook meer in de buurt van iOS wat mij betreft (qua gemakkelijkheid om het OS te leren).
Het zelfde argument anders gezegt: 'Stock android is een grotendeels werkend basic OS dat gewoon werkt, nergens goed in is, en geen enkel uniek verkoop argument biedt'
En als iemand die evenzeer professioneel bezig is geweest met de gebruikers ervaring van software (en andere interactie), wil ik wel zeggen dat android een hoop features, en vereenvoudigingen mist die andere varianten en skins wel hebben. van slecht werkende bluelight filters, en diep verborgen find my device tot aan het gebrek van root enabled apps aan toe.
Waarom krijgt de software van mijn bank, mijn antivir, en een of 2 andere geen toegang tot root en zou ik daarvoor mijn toestel moeten unlocken (of hacken),

android 6 is aanzienlijk beter dan android 4.4 maar laten we eerlijk zijn, zelfs 7.1 stock biedt nog lang niet alle nuttige features die bedrijven als Samsung Huawei en motorola aan hun roms hebben toegevoegd.

Ik geef toe dat de ene van die drie meer aanpassingen doet dan de andere twee maar alle drie hebben ze punten waarop ze beduidend beter zijn dan stock aosp.
Stock aosp != Stock Android zoals geleverd door Google.

En waarom zou je bank software root nodig hebben?! Ik zit bij ING en die heeft dat niet nodig.
Het zelfde argument anders gezegt: 'Stock android is een grotendeels werkend basic OS dat gewoon werkt, nergens goed in is, en geen enkel uniek verkoop argument biedt'
Wat een onzin. De taak van een OS is stabiele basisfunctionaliteit bieden met o.a. een goed power management en uitgebreide libraries en frameworks.

Bij de meeste mensen wordt functionaliteit gerealiseerd door apps. Dwz de voor hen bekende apps zoals Whatsapp, Facebook, Gmail, Chrome. Ik ken werkelijk geen doorsnee gebruiker die de troep aan apps die Samsung erbij levert daadwerkelijk gebruikt. Maar van die 20 ongebruikte bloatware apps bevatten er 10 services die altijd actief zijn en in de achtergrond draaien. Fijn hoor. Je noemt dan ook precies de 2 fabrikanten die hierin volledig zijn doorgeschoten, Samsung en Huawei.

Voor mij is stock Android dus *wel* een killer feature van een verkoopargument, hiermee weet ik dat een telefoon ook vloeiend functioneert met een 'simpele' Snapdragon 430 en 2 GB geheugen.
En oh ja dat scheelt ook nog eens EUR 400.
Je krijgt op bijna geen enkel OS zomaar root toegang en dat is by design. Dat is niet altijd leuk, maar voor bijna iedereen wel het beste.
Hoezo krijg je niet 'zomaar' roottoegang? Het is tegenwoordig vrij simpel om root te krijgen aldan niet met een app die je op je telefoon installeert of ff prutsen met wat programmatjes op je pc, maar dat even ten zijde.

Hoezo is dit voor bijna iedereen het beste?

Ik vind juist dat de klant de keuze moet krijgen zoiets als:
Wilt u root toegang (geavanceerd) of wilt u gebruikers toegang (aanbevolen) ?
Klik hier voor meer informatie.

Nu weet ik dat dit technisch niet 123 te regelen valt maar zou het wel geweldig vinden als een HTC of OP hier mee aan de slag gaat (waarom ik alleen deze 2 fabrikanten noem is omdat zij vrij soepel omgaan met rooten van telefoons)
Waarom krijgt je bank geen toegang tot root? By design krijgt geen enkele app uit de playstore toegang tot root. Welke skin of wat nog je ook neemt. Voor root acces moet je even frunniken in de bootloader.

Heb met samsungs touchwiz, htc's sense en stock android gewerkt. Doe mij maar stock android. UI is bijna hetzelfde. Android 6 stock werkte gewoon. Al die bloatware van samsung "Galaxy Apps" wat een grap.
Alle "unieke verkoop argumenten" die fabrikanten aan hun toestellen toevoegen, maken deze duurder en zijn vaak gimmicks. Ik heb ze liever niet dan wel. De helft van het marketing budget van Samsung gaat naar mensen overtuigen dat hun gimmicks leuk zijn om te gebruiken. Hoeveel minder zou een Galaxy S8 kosten, als Samsung geen eigen skin over android heen gooide en al die gimmicks die ze bij elk nieuw S model bouwen niet zouden bestaan?

Telefoonfabrikanten zijn met al die custom android versies alleen bezig zichzelf werk te verschaffen
Het zelfde argument anders gezegt: 'Stock android is een grotendeels werkend basic OS dat gewoon werkt, nergens goed in is, en geen enkel uniek verkoop argument biedt'
Integendeel. Stock Android is een volledig werkend OS zonder extra apps (zoals @Topener al zei) en waar de gebruiker zelf de apps kan kiezen die hij fijn vind. Zo vindt ik op mijn Acer 630Z de filemanager heel fijn en ga ik instinctief voor het gele bloemetje van de Gallery app maar heb ik Acer-portal uitgeschakeld (zie er geen nut van in), AcerNav (powered by TomTom) en TomTom NavKit uitgeschakeld (ik vindt het een flutapp, Here Wego was en is beter, en ga nu ook KartaGPS proberen omdat Here Wego in het afgelopen jaar met iedere update minder geworden is) News Republic uitgeschakeld. Zelfs het vanuit Google voorziene Hangouts (dat volgens mij niemand gebruikt en waarvoor Google de ondersteuning heeft beŰindigd ten faveure van Duo dat volgens mij ook niemand gebruikt). Verder heb ik uitgeschakeld Google Talkback en de Google-app.

Apps waarover ik nog twijfel of ik ze uit ga schakelen zijn abFiles, abMusic, abPhoto, Acer Backup, Acer Liquid Homee, Acer Live Updater, Acer SnapNote, Acer APNUpdater, Acer AppManager, Acer Extend ( service),Amundsen, Beltoonbewerker, Bluelightfilter, Opera LeftPage Service.
Enkele (van de ab* apps) lijken me wel nuttig (synchronisatie met de PC, PC-toetsenbord gebruiken voor een SMS/Whatsapp/..) maar een deel zeker ook niet.

Al die apps zijn niet te verwijderen en nemen kostbare ruimte in van het systeemgeheugen die ik graag voor andere, voor mij nuttigere apps zou gebruiken. Ik kan op dit moment 13 apps niet meer updaten (waaronder die van een bank) omdat de interne 16GB vol zit en ja, ik heb alles wat ik naar de SD-kaart kan verplaatsen al daarheen gezet.
En als iemand die evenzeer professioneel bezig is geweest met de gebruikers ervaring van software (en andere interactie), wil ik wel zeggen dat android een hoop features, en vereenvoudigingen mist die andere varianten en skins wel hebben. van slecht werkende bluelight filters, en diep verborgen find my device tot aan het gebrek van root enabled apps aan toe.
En evenzeer zijn er varianten en skins die slecht werkende bluelight-filters hebben (ik heb die op mijn Acer genoemd, die er voor mij af mag) of andere zinloze apps en waar functies ontbreken. Veelal zijn die ontbrekende functies via een losse app wel toe te voegen (alhoewel ik niet ÚÚn filemanager vond die zo eenvoudig en overzichtelijk is als die van mijn Acer) maar de nuttige ruimte die alle nutteloze, niet te verwijderen, bloatware inneemt kun je niet terug krijgen.
Waarom krijgt de software van mijn bank, mijn antivir, en een of 2 andere geen toegang tot root en zou ik daarvoor mijn toestel moeten unlocken (of hacken),
Omdat die bank dat niet nodig heeft en die antivir zelf ook steeds vaker zero-days bevat.
android 6 is aanzienlijk beter dan android 4.4 maar laten we eerlijk zijn, zelfs 7.1 stock biedt nog lang niet alle nuttige features die bedrijven als Samsung Huawei en motorola aan hun roms hebben toegevoegd.
Als ik de reviews en reacties hier op Tweakers er op na lees, dan zijn mensen het over drie dingen eens:
- de Samsung skin werkt behoorlijk vertragend en maakt zelfs de snelste (en dus duurste) soc traag.
- de Huawei skin is behoorlijk afwijkend en voor wie deze skin niet gewend is behoorlijk onhandig. Hij legt ene stijle leercurve op en zelfs dan bied die wel de meeste functies maar ook nog niet alles.
- de Motorola skin is geliefd omdat deze bijna stock-Android is en maar heel weinig andere bloatware bevat, helaas echter geeft Motorola niet meer de snelle updates die ze wel gaven toen ze onder Google vielen.
Ik geef toe dat de ene van die drie meer aanpassingen doet dan de andere twee maar alle drie hebben ze punten waarop ze beduidend beter zijn dan stock aosp.
Dat zal best, maar alle drie hebben ze ook bepaalde punten waarop ze minder zijn en bij Samsung zit er veel bloatware op en ook bij Huawei is het niet eenvoudig om naar een meer standaard gui te gaan.
Samsung en andere bedrijven kunnen toch ook nog een optionele app maken voor eventuele extra functionaliteiten, of denk ik te simpel?
Dat zou je denken: maak de bloatware verwijderbaar zoals het onder Windows is, daar kun je alle "handige" tooltjes direct verwijderen of een schone Windows-installatie doen. Maar helaas wordt er zoals jpsch al aangeeft grof geld verdiend juist aan die software.

Toch vraag ik me af wie het zou missen. Voor al die bloatware zijn veelal gratis alternatieven en ik wed dat 9 van de 10 mensen alleen een beetje internetten, Whatsappen en Facebooken op hun telefoon.
Het hele punt van stock android is dus dat je de hardware koopt met de nodige software om het werkend te krijgen. Vervolgens kan de koper zelf bepalen wat hij nodig heeft en gebruikt in het dagelijks leven. Op deze manier staat er niet 3gb aan apps voorge´nstalleerd wiens functionaliteit al in de OS op een andere manier is ge´mplementeerd.
Iedereen heeft net wat ander gebruik van hun smartphone en zou dan ook zelf moeten kunnen bepalen wat er wel en niet op het zojuist gekochte apparaat staat.
Ik snap dat het een grote inkomstenbron is voor Samsung maar waarom zijn hun telefoons dan nog steeds tussen de 700 en 1000 euro? Terwijl mijn 140 euro kostende moto g4 play vrijwel stock android draait (met enkele werkelijk handige toegevoegde customizations) en meer opslag vrij heeft en gewoon vlot werkt en makkelijk een dag of twee mee kan op een batterij?

Oh en dual sim en sd kaart slot en verwisselbare batterij heeft?

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 5 augustus 2017 08:30]

Op deze manier staat er niet 3gb aan apps voorge´nstalleerd wiens functionaliteit al in de OS op een andere manier is ge´mplementeerd.

IDD het is alleen zo verdomde jammer dan van alle meuk die tegenwoordig al in android zit ik ook 95% niet gebruik maar het wel permanent actief mn accu staat leeg te slurpen.
Root blijft dus nog altijd een noodzaak om al deze bagger er uit te rippen en de accuduur waar ik voor betaald heb te verhogen.
Een kale/stock android gebruikt op een 16 gb toestel gewoon 3.5 GB rom en tot wel 2.3 GB ram en en dat terwijl ik nog steeds niet meer nodig heb dan dat een toestel met android 2.3 die nog geen 240 Mb rom en 185 Mb ram gebruikte. je betaald er wel voor maar je krijgt het bijna nooit omdat android zelf bijna logger en lomper is als windows tegenwoordig.
Ben ik ook helemaal met je eens. Gewoon zorgen dat de barebones os aanwezig is en dan gewoon zorgen dat Google play erop staat zodat de gebruiker zelf kan kiezen wat hij of zij gebruikt. Dacht dat dat nu juist de kracht van een goed smartphone OS was. De gebruiker kan zelf bepalen wat hij wil hebben en gebruiken. Als je het niet nodig hebt waarom staat het er dan op.
Dat zou je denken: maak de bloatware verwijderbaar zoals het onder Windows is, daar kun je alle "handige" tooltjes direct verwijderen of een schone Windows-installatie doen.
Ik kan die "handige" telemetry toepassingen die Microsoft in Windows heeft gevogeld helemaal niet direct verwijderen.
Samsung krijgt (veel!) Geld om apps mee te leveren die je vervolgend niet kunt verwijderen. Is een belangrijke bron van inkomsten geworden met verkoop van miljoenen telefoons
Als toestel iets duurder is, maar met stock Android kies ik denk ik daarvoor.
Nee stock Android betekend dat het niet meer een eigen UI van de maker heeft en afwijkende dingen van de standaard Android, maar dat er daarnaast nog een hoop losse apps van de maker wordt meegeleverd is een hele andere zaak..
Jou laatste zin. Juist daarom is stock per definitie beter. De nare issues worden veelal veroorzaakt door slechte skins en brakke meegeleverde software. Plus dat je op stock Android veel eerder je updates krijgt.
mensen willen inderdaad een telefoon met een up to date os. maar over welke nare issue's je nu praat ontgaat mij een beetje ik heb de laatste jaren verschillende toestellen gehad varierend van HTC (android 4.4 met sense) tot moto met nagenoeg stock android, en nu huawei die ook zijn eigen skine toepast.
toch heb ik weinig issue gehad met nare issue's. en updutes, ook mijn moto g met stock kreeg geen (of heel erg laat) updates naar nieuwere versies of recentere patchlevels. terwijl de 3g versie volop support kreeg, bleven de updates voor mijn 4g toestel lange tijd gewoon achterwege.
Nou bijvoorbeeld een bug in de Samsung clock waardoor de wekker niet af ging op mijn Samsung S4.....

Allemaal van die fijne dingen..

Settings op iedere telefoon anders georganiseerd waardoor ik iemand met een andere telefoon al niet snel kan helpen
Je kunt wel helpen, je moet alleen eerst alle submenus doorklikken om de juiste settings te vinden :P
Sleutelwoord was 'snel'.
Goed punt btw, veel van mijn familie komt met hun smartphone problemen of voor hulp naar mij toe. Gelukkig heb ik in het verleden ook Samsung gehad maar zelfs ik moet soms zoeken en loop tegen onlogische dingen aan als ik in hun settings of OS iets wil doen dat ik op stock android binnen enkele tikken heb gedaan.
Het is inderdaad puur vanuit welk perspectief je het bekijkt. Tegenwoordig zijn de meeste apparaten vrij vlot, dus boeit het de meeste mensen niet of hun telefoon deze software bevat of niet. Ik raad de meeste mensen altijd aan om te kijken naar welke telefoon ze vroeger hebben genomen en of ze daar tevreden mee waren. Waren ze dat, dan maakt het niet veel uit, omdat het als niet storend wordt ervaren.
Ik vond het behoorlijk storend dat al die bloatware op de achtergrond allemaal dingetjes deed.

Dan moest ik weer gaan rooten en zo...
Die behoefte heb ik bij stock Android absoluut niet...
Mijn huidige is enkel geroot voor adblocker, dus wel nog nodig imo. Tenzij je die ads kunt verdragen natuurlijk.
Als het je alleen daar om gaat kan je makkelijker simpelweg es file explorer even downloaden je hosts file aanpassen en de google add server ip adressen/url's even erin zetten en rebooten. dan worden ze vanaf dan permanent geblocked.
Je telefoon en accu zullen er ook van profiteren.
En die staat in /system wat niet schrijfbaar is zonder root, toch?
geen idee in de guide stond geen woord over root maar dan nog is het vriendelijker voor je accu en telefoongeheugen dan een ingewikkelde app.
De app die ik gebruik doet nochtans enkel dat hoor. Maar dan automatisch en met geupdate url's. Checkt ene keer per dag en voegt urls toe indien nodig. Heeft root nodig want hosts file staat op /system.
Niet alleen voor tweakers, ook voor de "gewone" consument. Ik verwacht namelijk door het gebruik van stock Android meer en langer updates. Dit is voor iedereen belangrijk. :)
De bloatware is sterk verminderd op de Samsung toestellen, in dergelijke mate zelfs dat ik nu weer sinds tijden een Samsung heb. Sinds de D500 heb ik ze niet aangeraakt.
het is niet omdat je een stock-android levert, dat er geen crap-apps bij zitten die je niet kan verwijderen (die van google zelf bvb)
Wat jammer is van Stock Android is dat Google amper updates doet aan de stock Android-launcher en veel andere componenten. Die zijn tegenwoordig allemaal proprietary play store-ware zoals de Pixel Launcher.
Ik hoop dat Lenovo er flink door zal groeien zodat anderen het ook gaan overwegen.

Aan de andere kant partijen zoals Samsung willen heel Android op termijn vervangen en derhalve zullen ze nooit hun "GUI" vervangen.
Android is altijd even open geweest en gewoon te compileren zonder de google diensten, google diensten zijn geen onderdeel van het OS maar zijn aparte apps.

Dus ik weet niet wat je bedoelt met "lockdown" maar dat is dus echt onzin immers is er letterlijk niks veranderd in al die jaren aan het feit dat het open source is en gebruikt wordt als basis voor meerdere custom roms zoals bijvoorbeeld MIUI die standaard geen google diensten bevatten.

De google diensten zijn echt 100% optioneel.

Hardware bouwers geven gewoon geheel niet om hun klanten als het om software updates gaat, nu ze merken dat dit ten koste begint te worden van de verkoop cijfers zoeken ze naar een snelle oplossing om zonder al te veel extra uitgaven toch updates te kunnen leveren. Resultaat is dat ze sneller kiezen om skins achterwege te laten.

[Reactie gewijzigd door seapip op 5 augustus 2017 01:14]

Ik heb een Lenovo Tab 2 A10-30 met Android 6.0.1. Als ik daarop de Google app uitschakel kan ie niet meer opstarten. Hij blijft dan tijdens het booten hangen op het Lenovo-logo en zit muurvast. Het enige dat ik dan kan doen is een hard-reset naar fabrieksinstellingen. Ik ben dus verplicht om die rommel op de achtergrond te laten draaien. Dat noem ik niet echt optioneel. Ik kan me trouwens niet herinneren er ooit een update op te hebben gehad. Ik ben een sterke voorstander van een stock zonder Google. desnoods wil ik daar wel een wat hogere prijs voor betalen. Nu heb ik geen keuze.
Of je flasht een custom rom zonder het gapps package? Is dat soms een idee?
Dat zou ik heel graag doen. Er zit echter nog garantie op dat ding en die ben ik dan kwijt. Bovendien is het lastig om dat te doen als je maar een amateurtje bent en niet weet hoe je het precies moet doen en waar je de juiste custom rom vandaan haalt. Ik weet wel meer dan de gemiddelde Nederlander en heb al heel wat aan gerommeld met computers en aanverwante artikelen. Maar de meeste telefoons en tablets zijn behoorlijk dichtgetimmerd. Het is me ooit gelukt om een IPhone te jailbreaken maar mijn oude Xperia SP krijg ik niet unlocked. Met mijn tablet heb ik het nog niet geprobeerd.
Meh ik was ook een amateurtje, was zo gepiept met Windroid. Custom roms haal ik altijd bij XDA
De keuze om google toe te voegen is vanuit de fabrikant dit naderhand verwijderen door simpelweg de app te blokkeren zorgt uiteraard voor problemen. De rom is immers al gecompileerd en de systeem code en systeem apps zijn dus al verweven.
dan is het dus voor de meeste mensen niet optioneel :P
Wel worden veel van de stock Android apps slecht onderhouden. De stock browser is heel erg matig. Android agenda is heel erg beperkt. Het toetsenbord word niet goed geŘpdatet. Google brengt zelf wel vernieuwde apps uit, gboard gebruikt android keyboard als base, maar heeft veel meer functies. Google agenda is ook uitgebreider en vind ik (persoonlijk) wat gelikter. En dan moet je weer aan de gapps.
Iedereen die de Samsung apps wil hebben, of welke ap dan ook, kan ze gewoon downloaden uit de ap store.

Maar ik denk dat we allemaal wel weten waarˇm carriers en makers bloatware op de telefoon zetten.
Ik vind nochtans dat Google met 'stock' Android (dus inclusief Play Services etc) het meeleveren van behoorlijk wat bloatware verplicht stelt.

Wel een stap in de goede richting natuurlijk van zo'n fabrikant, maar Google mag ook wel een tikkeltje rustiger aan doen op dat vlak. Misschien dat zo'n miljardenboete ze de juiste richting wijst...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 6 augustus 2017 13:24]

Zouden ze allemaal moeten doen of beter nog, gewoon de klant de keuze geven: Stock of met eigen schil.
Waarom niet ßltijd standaard Android met de mogelijkheid tot vooraf ge´nstalleerde apps die enkel en alleen uit de Play Store kunnen komen Ún Úcht verwijderd moeten kunnen worden, dus niet 'uitgeschakeld'. Klinkt als een prima verplichting voor fabrikanten om Android mÚt Play Store te leveren.
In het verleden waren het juist de fabrikanten die tegen stock Android waren, dit was de manier om je onderscheiden van je concurrent. Google wou oorspronkelijk stock verplichten maar heeft dit uiteindelijk toch laten varen (met name door druk van Samsung). En nu lijken ze toch alsnog de zin te krijgen.

De reden dat fabrikanten toch bloatware installeren is omdat omdat er hierdoor extra inkomsten bij hen binnenstromen wat de verkoopprijs weer iets kan drukken. Ze krijgen deze inkomsten alleen als de app ook echt ge´nstalleerd is, optioneel telt dus niet. Maar dat model wordt ook steeds minder lang houdbaar. Zie bijvoorbeeld ook de customization van de toestellen van de netwerkoperators. Via sim sensing wordt er dan 1 app extra ge´nstalleerd en via deze app kun je weer extra apps installeren. Vodafone heeft bijvoorbeeld de Vodafone Start app wat een soort van kiosk app is. De app zelf is zeer klein en biedt alleen maar de mogelijkheid om extra Vodafone apps (zoals My Vodafone) te installeren.
Dat snap ik maar ik ben ook niet tegen op customization, maar het moet een optioneel laagje zijn. Samsung mag best z'n eigen TouchWiz apk als launcher instellen en een super fancy speciaal Settings apkje voor het fine tunen van je S-Pen of weet ik veel wat maar de gebruiken moet dat gedrag wel kunnen blijven be´nvloeden.
Het zijn beste bedragen die Samsung vooraf of middels inkomsten achteraf binnen harkt.

Zou me niets verbazen dat ze middels bloatware meer binnen halen gedurende economische levensduur van smartphone dan de ze er bij verkoop op verdienden.

https://arstechnica.com/t...year-for-android-patents/

Ze hebben een miljard redenen om Office op hun producten te zetten.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 5 augustus 2017 01:36]

Inclusief de troep van Google zelf, dat zou mooi zijn. :D
Dat is inderdaad wel een soort van weder vereiste, buiten de Play Store zelf natuurlijk. Google mag fabrikanten van bij best verplichten dat soort zaken vooraf te installeren maar de eind gebruiker moet natuurlijk wel de controle over de software houden.
Mee eens. Hoewel een heleboel apps wel usefull zijn (mijn mening) zou ik het heel erg kunnen waarderen om zelf te kunnen kiezen welke apps je kunt verwijderen. Een beetje ala gapps nano of micro
Dat zou nog beter zijn !
Daar heeft Google al support voor sinds Nougat. Het enige probleem is dat je of de "schil" zelf laten downloaden of je het laten verwijderen.

Bij het laatste geval kan het nooit echt compleet verwijderd worden: /system/ is een beveiligde read-only partitie(die wordt gecontroleerd op hash) en je kan een app nooit volledig verwijderen want dan breken OTA-updates en kun je de /system partitie nooit goed beveiligen. Het enige verschil tussen Uninstall en Disable in dit geval is dat bij Uninstall de OS de .apk bestand compleet (permanent) negeert en je het dus ook niet meer aan kan zetten zonder een /data/ wipe te doen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 augustus 2017 23:39]

nog beter zou zijn android en de driver packages te scheiden zodat mensen zelf kunnen kiezen welke versie ze willen hebben en updaten wanneer zij het willen door simpelweg de kale rom te downloaden die vervolgens tijdens de boot de driver package inlaad.
Het opdelen van het geheugen in partities voor de gebruiker zou nog beter zijn. Dan kan je bij problemen gewoon een firmware reload of reset doen en blijft je data gewoon op je telefoon staan ipv dat je steeds alles kwijt ben.
Als ik om me heen kijk hoeveel mensen er fotos van toch kostbare momenten kwijt zijn omdat ze nooit hun telefoons backuppen en die vroeg of laat 'kapot' gaat en ze dus alles kwijt zijn.
Dat is te voorkomen door simpelweg de data apart te houden.


En stel je eens voor op de dag van de release een nieuwe rom puur omdat het kan...

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 augustus 2017 15:15]

Dat gebeurt al in Android O. De OS komt los te staan van drivers en skins zoals dat al is in Windows. Waarschijnlijk alleen voor "telefoons die native met Android O komen" zoals het update-systeem van 7.1.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 5 augustus 2017 18:07]

Volgens Sharma moet het gebruik van stock Android er bovendien voor zorgen dat er sneller updates naar nieuwe versies van het OS kunnen komen.
Voor Moto toestellen (ook stock Android) lukt Lenovo dat anders totaal niet. :(
De moto toestellen hebben geen stock android maar een rom met minimale Tweaks.
Ze draaien praktisch stock Google Android. Vooral het stukje 'Google' niet vergeten, iets wat veel nog wel doen. Stock Android is zonder alle Google services.
Je hebt gelijk: Stock Android is niet meer dan AOSP gebouwt met de hardware props en repos erbij.
Dit is aan een kant een hele goede zaak, want de meeste rommel die mee wordt geleverd is vaak....rommel. aan de andere kant, mits goed uitgevoerd, kunnen fabrikanten zich onderscheiden van de rest. Hm... Als het bespaarde budget terug komt in betere hardware, hogere specs en dus ook langere updates, ben ik toch voor!
Ze moeten zich met hardware en software toevoegingen onderscheiden.
De skin zoals een ander look of ander instelling indeling kan de consument gestolen worden.
Onderscheid je met de hardware uiterlijk en je prijs. ik koop geen telefoon vanwege de software, ik koop telefoons die ik niet mooi vind vanwege de software van anderen.

Focus op de telefoon en maak de rom bijzaak. standaard werkt het ook en vaak beter.
Ik lees dit bericht meer als "eigen ontwikkelingen aan Android zijn duur, dus wij stoppen ermee".
Hierdoor besparen zij fors geld. Mogelijk hebben ze ook andere problemen, zoals de juiste expertise vinden of die kunnen/willen betalen.
Ze zouden vrij makkelijk een eigen store kunnen toevoegen met handige apps voor hun kopers, maar dat doen ze ook niet.
Marketing is wel goed bezig, deze bezuiniging als pluspunt verkopen. :/
Het is voor tweakers een pluspunt, marketing of niet
Bij de moto-lijn deed lenovo al iets vergelijkbaars geloof ik.
Maar ook daar is het updatebeleid als het gaat om de nieuwste versies niet altijd je-van-het.
Krijgen we dan ook de maandelijkse android security updates? Dat is een van de belangrijkste features waar ik naar kijk bij mijn overweging voor telefoons.
Vind het maar beter dat stock Android steeds vaker op toestellen is terug te vinden. Hoewel sommige opties van Samsung wel bedoeld zijn voor gebruiksvriendelijk mis ik het totaal niet.

Overigens is stock Android (ligt denk ik aan van welke leverancier) vaak toch nog volgegooid met Google apps wat ik zie als bloatware. Ik draai een custom rom met minimal gapps want anders zit ik nog steeds met apps zoals Google+ waar ik niets van hoef.. Nu heb ik dat allemaal niet en heb ik 20 apps ge´nstalleerd staan, precies wat ik dagelijks gebruik en geen extra meuk.
inclusief enkele "totaal onschuldige" apps, lenovo kennende.
Stock Android is the shit, dit is een voorbeeld dat veel moeten volgen
Van mij mag google het gewoon in het contract zetten dat het verplicht is stock te leveren.
Maarja dan krijg je veel van die zuurpruimen uit brussel die weer een slachtoffer zien om hun 2 miljard kostende pand en hun peperdure uitjes en veel te hoge salaris te vergoeden.
Als gebruiker hoor je gewoon de keuze te krijgen uit stock Android of het de fabrikant versie die omzeggens geen updates aanbied doordat de Android versie zoveel aanpassingen heeft gehad dat de boel om zeep geholpen is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*