×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Motorola Moto G5S en G5S Plus kosten 249 en 299 euro - update

Door , 88 reacties

Lenovo-dochterbedrijf Motorola heeft de Moto G5S en de Moto G5S Plus aangekondigd. De S staat voor Special Edition en de toestellen hebben ten opzichte van de gewone G5-versies een metalen behuizing uit één stuk, een iets hogere accucapaciteit en betere camera's.

Verder zijn de specificaties vrijwel gelijk. De Moto G5S heeft een 5,2"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels en maakt gebruik van een Snapdragon 430-soc. Er is 3GB ram aanwezig en 32GB opslagruimte. De accu heeft een capaciteit van 3000mAh en ondersteuning voor snelladen. Bij de gewone G5 is dat 2800mAh. Aan de achterkant van de telefoon zit een 16-megapixelcamera met fasedetectie-autofocus. De frontcamera heeft een 5-megapixelresolutie en een ledflitser.

Het iets grotere G5S Plus-model heeft een 5,5"-scherm met dezelfde full-hd-resolutie en ook de accucapaciteit is gelijk. Het Plus-model beschikt echter over een snellere Snapdragon 625-soc, komt in uitvoeringen tot 4GB ram en 64GB opslagruimte en heeft een dubbele 13-megapixelcamera aan de achterkant. De camera's hebben hetzelfde brandpunt, maar één van de twee maakt foto's in zwart-wit, terwijl de ander in kleur schiet. De dubbele camera kan ook gebruikt worden voor een scherptediepte-effect. Aan de voorkant van de Moto G5S Plus zit een 8-megapixelcamera met een groothoeklens en een ledflitser.

Motorola Moto G5S Plus

Volgens het Motorola-blog zijn de Android 7.1-toestellen vanaf augustus beschikbaar in een aantal landen. Of Nederland en België daar ook bij zitten is op het moment van schrijven niet bekend. De Moto G5S krijgt een adviesprijs van 249 euro en de G5S Plus moet 299 euro opbrengen. De versies zonder S, die al een tijdje op de markt zijn, kosten nu respectievelijk zo'n 180 en 275 euro.

Update, dinsdag: Lenovo laat weten aan Tweakers dat de Moto G5S en G5S Plus naar Nederland komen, maar wanneer en in welke exacte configuraties is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-08-2017 • 19:03

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Volgens het Motorola-blog zijn de Android 7.1-toestellen vanaf augustus beschikbaar in een aantal landen.
Waar in het blog staat dat deze telefoons Android 7.1 krijgen bij lancering?
Dit is de US-versie. Het klopt dat de Europese versie ook 7.1 krijgt, maar andere specificaties verschillen wel zoals nfc en frequenties.. De 64 GB versie komt helaas niet in Europa uit, en deze S-versies lijken ook alleen uit te komen in de grote landen als Duitsland en Frankrijk.

Daarnaast is de accu van de plus nog steeds 3000 mAh, alleen die van de G5 gaat 200 mAh omhoog met de S-versie. Opvallend detail, ze praten op de pagina van de G5S over betalen met NFC maar er zit geen NFC in de telefoon. Die vind je alleen in de Plus, de Europese versie dan. Daarnaast verschilt het nog per land en model of het dual of single-sim zijn.

Hopelijk krijgen de half jaar oude modellen zonder S (G5 en G5plus) ook nog Android 7.1 of hoger, aangezien die nog steeds met 7 verkocht worden.

[Reactie gewijzigd door TheodoorDG op 1 augustus 2017 22:55]

Wat is jouw bron? Ik heb geen specifieke EU-informatie kunnen vinden direct bij Lenovo/Motorola.
Ik heb de specificaties op de Duitse Motorola website bekeken: https://www.motorola.de/p...lus-gen-5-special-edition
Op de website van Motorola voor Europese landen zonder lokale website (Bijvoorbeeld NL en BE) staat de telefoon niet waar ik uit concludeer dat hij niet overal officieel uitkomt: http://www.motorola.com/we/products/moto-g-family.

Edit: Bij Android Police waren ze ook al opgevallen dat NFC niet in de G5S zit en er alleen een 32 GB versie uitkomt in Europa: http://www.androidpolice....-design-improved-cameras/

[Reactie gewijzigd door TheodoorDG op 1 augustus 2017 23:00]

...
Op de website van Motorola voor Europese landen zonder lokale website (Bijvoorbeeld NL en BE) staat de telefoon niet waar ik uit concludeer dat hij niet overal officieel uitkomt: http://www.motorola.com/we/products/moto-g-family.
...
Ik denk dat die website nog gewoon niet is bijgewerkt. In de tijd dat het importeurschap van Pentax bij De Beukelaar lag (ongeveer 2007 - 2011 schat ik) duurde het ook vaak een half jaar tot een jaar voordat nieuw uitgebrachte modellen op pentax.nl (en pentax.be) vermeld stond terwijl de Duitse en Engelse sites wel kort na het persbericht bijgewerkt waren. Sommige modellen verschenen volgens mij pas op pentax.nl als ze in Japan al uit productie genomen waren.
Dit klopt. Veel leveranciers en webshops nemen klakkeloos de informatie over. Bijv. van de Motorola Moto E4 heb je twee versies:

XT1762 met dual sim maar geen NFC
XT1761 met single sim wel NFC

Geen een shop in NL levert de XT1761. Jammer zijn prachtige toestellen met de stock rom van Android, veel beter dan de J5 2016 van Samsung. Heb er voor dit jaar 120-150 stuks van nodig, maar helaas nergens te koop.

[Reactie gewijzigd door rolex op 1 augustus 2017 23:40]

Daarnaast verschilt het nog per land en model of het dual of single-sim zijn.
In NL zullen waarschijnlijk alleen de single-sim versies verkrijgbaar zijn. Ik hoop dat de potentiële koper al die verschillen bewust is en massaal de Dual-sim versie (64GB) besteld in het buitenland en dat er van de single-sim versie niet één verkocht wordt.

Verder jammer dat Motorola(/Lenovo) geen updates meer uitgeeft terwijl dit vroeger een USP van ze was. Zelf ga ik niet voor deze want ik ga, als mijn huidige telefoon vervangen moet worden, denk ik groter dan 5,5" proberen, kleiner als 5.5 komt er bij mij niet meer in (dat is voor de kinderen).
Heeft deze wel USB Type-C? Zijn enige 64GB versie prijzen bekend?
De specs vermelden micro-USB dus helaas geen USB-C.
De accu heeft een capaciteit van 3000mAh en ondersteuning voor snelladen

Is er een snellaadtechniek in combinatie met micro-USB?
Quick Charge van Qualcom
Edit:
Protocol staat namelijk los van USB vormfactor, link QC:
https://www.qualcomm.com/products/features/quick-charge

[Reactie gewijzigd door pknl op 1 augustus 2017 21:17]

De G4 (Plus) beschikt ook al over snelladen. Ideale functie is dat.
De G5S plus vind ik nog interessant en zou ik zeker overwegen voor 300¤. De G5S is veel te duur vind ik persoonlijk.
Eens, die 50 euro voor een sd 625 ipv een sd 430 is een nobrainer.
Je kan 50 euro besparen door een 8 core 1,4 GHz processor te nemen in plaats van 2.0 GHz. voor de veelvragende zal 2,0 GHz zeer fijn zijn. Echter, voor mensen die geen zware taken op een mobiel uitvoeren -zoals ik-, moet de 1.4 GHz toch wel genoeg zijn.

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

(ik heb tevens de g4 plus vanwege de uitstekende camera)
Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Een beetje. Misschien is het belangrijkste verschil nog dat de Snapdragon 430 op 28nm is gebakken, terwijl de 625 SoC's op een energiezuiniger 14nm process word gemaakt. Qua GPU en geheugen snelheid loopt de 625 ook voor. Maarja, of dat allemaal bijelkaar 50 euro waard is, kan alleen jij beoordelen.
Aha, bedankt voor het inzicht.
Met de 625 bespaar je dus een paar euro aan stroomkosten per jaar en kan je in theorie beter spelletjes spelen.

Dan vraag ik me toch echt af of je hier in praktijk ook iets van merkt. Of zou het net zoiets zijn als van een gtx 1060 naar een 1080ti stappen om te gamen op een 720p scherm? Dat is theoretisch wel sneller, maar in praktijk heb je er niks aan en je betaalt extra.
De batterijduur zal waarschijnlijk een stuk beter zijn. In de test van Twekers met G5 vs. G5+ heeft de plus-versie een veel langere batterijduur (10:09 uur browsen bij G5+ vs. 7:20 uur browsen bij G5).
Benchmarks, snelheid ect. zijn in de praktijk waarschinlijk niet al te merkbaar, maar ik zal nu waarschijnlijk om die reden de G5+ kopen (ik wil geen grote telefoon en 5.2" is me al te veel eigenlijk).
Denk dat het minder gaat om de paar euro minder stroom per jaar, maar een langere batterijduur ;)
jammer dat er geen 626 in zit, gemiste kans
En wat is dan precies het verschil tussen de 625 en 626 dat dat verschil maakt? 200 meer MHz en Bluetooth 4.2 vs 4.1 is niet echt superspannend te noemen.
je hebt gelijk, ik was in de veronderstelling dat ik had gelezen dat er beter batterij verbruik zou zijn, dat is eigenlijk misschien de 630.
Ideale vervanger voor de OnePlus X!
Zeker omdat de G5S Plus ongeveer voor dezelfde prijs heeft als de OnePlus X in de tijd was.
Mij lijkt het ook een interessanter toestel dan de Nokia 6 die dan wel 50 euro goedkoper is. Maar deze heeft 64 gb ipv 32 gb en een betere processor.

Edit: Europese versie heeft NFC maar Amerikaanse niet?

[Reactie gewijzigd door KoensSocialL op 1 augustus 2017 20:23]

De Europese heeft NFC en geen kompas en de Amerikaanse heeft een kompas maar geen NFC.
Ik heb de Europese g5+ en ondanks dat ik vaak navigatie en Ingress gebruik heb ik het kompas nog niet gemist.
Dat verduidelijkt een heleboel!
Misschien weet je ook of het missen van het kompas invloed heeft op het gebruiken van Pokemon GO? Ik kan met mijn OnePlus X gebruik maken van de AR functie erin, mijn vriendin met haar Moto G (generatie 3, 2015) niet. Kan dit met de G5+ wel?
Ik heb Pokémon go niet geprobeerd, want boycot sinds ze rooted spelers blokkeren. Echter, als ik streetview gebruik kan ik heel goed "om me heen kijken" door de telefoon te bewegen en dat werkt feilloos. Alle aan GPS en navigatie gerelateerde functionaliteit werkt op deze telefoon beter dan op mijn Xperia Z2.
Met de fiets en lopend mis ik mijn compass toch wel degelijk. Met name wanneer je reis wilt beginnen, loop je snel eerst een stukje de verkeerde kant op. Nfc kan ik een stuk beter missen.
Inderdaad dat is even wennen. Je moet je even oriënteren mbt tot de omgeving door de kant van de weg waar je staat, de dichtsbijzijnde afslag of een ander oriëntatiepunt te gebruiken om te zien welke kant je op moet bij het begin van een traject.
Op de fiets/in de auto mis je het kompas niet. Lopend wel, is mijn ervaring bij de G4+.
Het plus model gaat tot 4 gb ram en tot 64gb opslag dat zou denk ik beteken dat de versie hier 3 gb en 32 gb de instapmodel is.
Hmm, spijtig dat hierover niet wordt gesproken in het artikel. Het kwam over alsof de 64gb versie het instapmodel was.
Jammer dat er nooit eens een kleiner model uitkomt, 4,3 of 4,6 inch ofzo. Zou ik wel interesse in hebben.
Het is rottig om kleinere schermen te vinden voor een redelijk bedrag. Maak je het ding iets groter, dan past er direct ook een grotere batterij in. Verder hou je meer ruimte over voor je heatsink, cpu etc etc. En dan komt de kicker.. hij verkoopt beter op 5 inch. Dus je inkoper heeft het eenvoudiger, je mag als engineer iets luier zijn en je verkoper hoeft ook niet zo hard te lopen... What's not to like
"What's not to like"

De wens van de klant, al zal het een kleine doelgroep zijn. Ik denk dat 20% van de Nederlanders liever een telefoon zou willen met dezelfde snelheid, maar een betere accuduur, maar in een kleiner formaat smartphone (en dus scherm).
Uiteraard kiest de fabrikant liever voor een product voor de massa en die 20% gaat dan ook maar mee met de massa. Een veel kleiner percentage wacht nog vurig op een telefoon die hun Xperia compact kan vervangen zonder direct een grotere telefoon bij zich te "moeten" dragen. Ik ben uiteindelijk ook gevallen voor een grotere telefoon met een 5,15" scherm, maar als Sony op 31 augustus gaat stunten met een kleine krachtpatser, dan bestel ik er direct 1 en gaat mijn huidige smartphone de deur uit.
Een S8 mini maar met exact dezelfde specs zou denk ik wel nog verkopen al vind ik persoonlijk 5,2 inch al iets te klein worden zeker met die S8 en LG G6 18:9 schermen en dunne bezels.
Wederom vind ik Wileyfox interessanter (Swift 2 Plus & 2 X) als je over de G5S zit te dubben.

Specs zijn identiek EDIT: Correctie enkel de specs van de G5S zijn identiek aan de WFS 2 P&X. Gevalletje te snel gelezen. de plus heeft een 720p, de 2 X een1080p scherm & hebben tevens USB C.
Zijn ook nog eens ¤100 (of meer) goedkoper.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 2 augustus 2017 00:00]

Maar geen band 20 LTE, essentieel voor je 4G bereik in NL/Europa.
Heb anders prima bereik met een Swift (en Swift 2) op 4G in NL (en hier buiten).

Late edit: Voor zover ik kan vinden hebben de Swift 2 P & X gewoon ondersteuning voor band 20 hoor (uitzondering is het Indische netwerk).
4G Bands:FD-LTE 1800(band 3) / 2600(band 7) / 800(band 20)

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 2 augustus 2017 09:12]

De Willeyfox toestellen hebben een veel tragere soc en zijn daarmee totaal niet te vergelijken met de G5 Plus en G5S Plus.
Een midrange of high-end Wileyfox zou ik wel zien zitten maar ik wil toch minimaal een SD625.
Dat zal wel meevallen, de Wiley's Swift 2P & X waarnaar ik refeerde draaien namelijk toch echt op een snapdragon 430.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 1 augustus 2017 22:33]

En de G5 Plus en G5S Plus niet, dus daarom kun je ze niet gelijkstellen aan de toestellen van Willeyfox. De toestellen van Willeyfox behoren tot een lager sigment.

[Reactie gewijzigd door -ION- op 1 augustus 2017 23:09]

Vanuit het artikel boven je..

De Moto G5S heeft een 5,2"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels en maakt gebruik van een Snapdragon 430-soc

Beetje nutteloze discussie dit. Niet?
Kun je nu echt niet lezen? Je stelt de Willeyfox toestellen gelijk aan de G5 Plus en G5S Plus die hebben een SD 625.
EDIT: Ik zie dat je gauw je originele post aan hebt gepast. En dan vervolgens deze discussie nutteloos noemen, lekker kinderachtig.

[Reactie gewijzigd door -ION- op 2 augustus 2017 07:40]

Daar heb je gelijk in, alleen is het een typfout van mij in de startpost geweest. Deze/dit heb ik later puur voor de verduidelijking van het verhaal gecorrigeerd, niet om jou in een slecht daglicht te zetten (of de discussie te winnen).

Ik heb (na de eerste opmerkingen) alleen nog maar vergeleken met de G5S. Ik heb de Wiley's hierna nooit meer met de G5 Plus of de G5S Plus vergeleken.

Door deze onduidelijkheid voor beide partijen is en blijft het een nutteloze discussie. :*)

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 2 augustus 2017 09:07]

Sinds wanneer zit daar een 625 en 64Gb enz. in?Je hebt het over 100¤ goedkoper dus doel je op de G5s plus.b

[Reactie gewijzigd door Pinin op 1 augustus 2017 21:00]

De G5 en 2x zijn vrij vergelijkbaar. De G5 is echter goedkoper. Is op een aantal punten ook net iets minder interessant maar heeft in ieder geval wel de mogelijkheid om 2 simkaarten te plaatsen en een extra SD kaart. Ik heb hier Tweakers pricewatch aangehouden en de normale G5. De G5S is verhoudingsgewijs duur. Wel hebben ze beide gewoon een 1080p scherm zoals ik in de specs zie.
M'n vriendin twijfelt tussen de G5 en de Swift 2X, op papier is de laatste beter, vooral omdat die 32GB aan opslag heeft. Ze heeft momenteel een Moto G3 met 1GB/8GB en loopt constant tegen de limiet aan. We waren aan het wachten op de G5S, maar om nu 70¤ (en 50¤ t.o.v. de 2X) meer te betalen voor een metalen body en een upgrade van 16GB naar 32GB is precies toch niet de moeite. Verder lijkt Wileyfox sneller te zijn met updates dus zal het die wel worden vermoed ik.
Mijn vriendin heb ik destijds ook de 2x aangeraden. Alles erop en eraan voor een heel leuk bedrag.
Wat haar tegen staat/stond aan het toestel waren allerlei advertenties waar ze niet op stond te wachten. Bijvoorbeeld bij het openen van de camera kwamen deze in beeld. En pas na een paar seconden kon je deze wegklikken. Weg foto-moment. Iets wat ik in geen enkele review terug heb gelezen gek genoeg, maar wel bij haar heb geconstateerd.
Simpelweg de standaardcamera-app vervangen voor open camera volstond en nu is ze een stuk meer tevreden over het toestel.
Hmm, reclame in de camera app? Daar lees ik in het 2X topic op Tweakers niets over. Zeker dat ze niet een of andere malafide app had geïnstalleerd? En was dat vóór of na de update naar Nougat?
Ja dat vroeg ik me dus ook af toen ik het van haar hoorde. Ik kon geen enkele bijzondere app in de lijst vinden. Althans, niets dat meer malafide was dan Facebook ;)
Was inderdaad met laatste android versie.
16GB is tegenwoordig ook niet meer zoveel. Nu kan er in de 2X wel een geheugenkaartje waarmee je de opslag aanzienlijk kunt vergroten. Helaas gaat dit dan wel weer ten koste van de 2e simkaart, mocht je de duo-sim functionaliteit willen gebruiken.

Dat laatste pleit weer voor de 5G(S). Deze heeft plaats voor 2 simkaarten en een geheugenkaart. Wellicht handig om mee te nemen in je overweging.
Een 2e SIM-kaart gebruikt ze sowieso niet en nu roaming geen extra kost meer meebrengt in Europa zal ze het waarschijnlijk ook nooit meer nodig hebben. De 2X heeft standaard 32GB, dus daar komt ze zeker 2 jaar mee toe. Ik kom persoonlijk toe met 16GB, maar heb geen zware apps zoals FB etc ..., die zij wel gebruikt dus voor haar is 32GB een vereiste.

Ik zie nu ook dat de batterij en de camera van de G5S een upgrade krijgen tegenover de G5, maar slechts 200mAh en gezien het scherm 0,2" groter is verwacht ik geen gigantisch verschil in batterijduur. Hoe de nieuwe camera's presteren is nog afwachten, benieuwd naar de eerste reviews.
Als al het onderstaande je vriendin net zo weinig als mij interesseert, zou ik als ik haar was gewoon een Swift 2 X aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 1 augustus 2017 22:36]

Ik heb nu de Moto G5 Plus en die bevalt me heel erg goed moet ik zeggen. Die zal nu nog interessanter geprijsd worden verwacht ik. Dus ben je op zoek naar een fijne middenklasser met bijna stock Android, dan raad ik em van harte aan.
_/-\o_
Mee eens. Waarom zou je een duurdere versie nemen met een mindere processor?
Vorig jaar de g4 aangeschaft. Beste telefoon voor die prijs ooit.
Gebruik hem dagelijks naar alle tevredenheid.

G5 zal nog iets beter zijn, dus zeker een prima dingetje
De G5S+ en de G5+ hebben toch dezelfde SoC? Snap niet wat je bedoelt.
Was het ook niet zo dat hier wel een kompas in zit, terwijl de G5(Plus) die niet heeft? Ik overweeg ook om één van deze te gaan kopen... mits er dus wel een kompas in zit.
Volgens GSM arena wel (http://www.gsmarena.com/m..._g5s_plus-8699.php#europe). Was voor mij de reden om de G5 Plus nog even te laten voor wat ie was en te wachten op de G5S Plus.
Bij de G5 plus had de Amerikaanse versie wél een kompas, en de Europese versie had NFC (https://forums.lenovo.com...etic-Compass/td-p/3605562). Ik weet natuurlijk niet of dit ook zo is met de G5S plus, maar GSM arena, een Amerikaanse site, is dus misschien niet je beste bron.

Edit: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Nexusser op 1 augustus 2017 23:24]

Eigenlijk is de g5 plus er vanaf 255 euro. (volgens de pricewatch) Gek genoeg is dat de dual sim versie die goedkoper is.
De G5 (Plus) wordt in NL toch enkel als dual-sim verkocht?
Volgens de pricewatch waren er twee versies.
De Snapdragon 625, waarom word één van de opvolgers nog niet gebruikt? (626, 630)
Deze chip is al zo lang op de markt.
Om de prijs zo laag mogelijk te houden. Oudere chip zal goedkoper in te kopen zijn.