Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Niantic heeft met Pokémon Go meer dan een miljard euro gegenereerd

Door , 95 reacties

Pokémon Go heeft sinds de release in de zomer van 2016 omgerekend meer dan een miljard euro opgebracht. De game van ontwikkelaar Niantic zou wereldwijd tot nu toe in totaal 752 miljoen keer zijn gedownload.

Van deze ruim één miljard aan inkomsten werd omgerekend 835 miljoen euro verdiend in 2016. De rest, ruim 200 miljoen euro aan inkomsten, is in 2017 gegenereerd. Dat blijkt uit cijfers die VentureBeat heeft gepubliceerd. De cijfers maken duidelijk dat Pokémon Go voor Niantic nog altijd een lucratieve bron van inkomsten is, maar de app is niet meer zo populair als in 2016.

In juni had Pokémon Go in totaal 60 miljoen spelers. Zo'n twintig procent daarvan hebben de game minstens eenmaal per dag geopend. In augustus 2016 waren er in totaal nog 100 miljoen spelers die actief waren. Van alle spelers is ruim 57 procent man. Bijna 33 procent van het totale aantal spelers is jonger dan achttien jaar, terwijl 38 procent van de spelers in de leeftijdscategorie van 19 tot 34 jaar valt. Deze cijfers zijn afkomstig van de app Apptopia.

Twee weken geleden heeft Niantic een nieuwe grote update voor Pokémon Go beschikbaar gemaakt. De update verandert de manier waarop spelers Gyms moeten veroveren en behouden. Ook zijn er Raid Battles, waarin spelers van meerdere teams samen kunnen vechten tegen een sterke Pokémon.

Reacties (95)

Wijzig sortering
Ok ik ben een wat oudere Tweaker en reageer niet meer zo vaak op de FP, maar hier wil ik toch even mijn mening en visie geven als fanatieke Pokemon speler.

1 van de grootste fouten IMO is dat Niantic de game uit heeft gegeven in een Alpha versie, echt heel veel blocking bugs zaten er nog in toen de game uitkwam, en dan hebben we het niet over simpele bugjes, maar over enorme problemen zoals het niet kunnen inloggen, en nog veel meer.

Na een paar weken waren de grootste bugs eruit, en ging de performance vooruit, echter 1 van de grootste problemen was het scannen, de nearby werkte niet zoals nu, en werd het zoeken naar Pokemon een random actie, dit deed al heel veel mainstream spelers afhaken....

Na ongeveer een maand of 4 waren gelukkig alle grote bugs eruit, echter 1 groot probleem, het spel werd grotendeels verpest door 2 groepen:

-Spoofers, mensen die remote spelen, en dus op een makkelijke manier kilometers kunnen maken, sterke pokemons vangen, en veel gyms kunnen overnemen, in het begin ook nog via bots, gelukkig was dat snel afgelopen.
-Multi accounters, vergelijkbaar met spoofers, vaak nog erger.

Een ander zwak punt: Veel te veel waardeloze pokemons, iedereen die Gyms speelt herkent dit, feitelijk is er een pokemon of 8 waar je serieus mee kunt battlen, zelfs relatief zeldzame Pokemons, die soms qua CP nog best redelijk zijn maken geen kans in gyms, het is altijd zelfde riedeltje: Gyrados, Snorlax, Dragonite, Tyranitar, Blissey en dan nog een paar mindere goden. De rest is over algemeen weinig interessant.

Gelukkig zijn er ook positieve zaken te noemen, de events maken het spelen leuker, en je ziet ook dat mensen echt fanatieker gaan spelen!

Dan de laatste update, ik moet zeggen dat bijna iedereen daar tevreden over is, enige groep zijn de mensen die dagelijks 100+ coins scoorden, met het nieuwe systeem is dit echter slechts 50 max, maar vooral spelers in de grote steden zullen weten dat je daar vrijwel nooit aan kwam, was het niet door de sterkte, dan was het wel voor cheaters. Ook het feit dat je nu niet meer in een bezig bent met het overnemen van een gym maakt het meer positief in mijn ogen.

De raids vind ik echt superleuk hoewel daar nog wel wat aan te tweaken valt, nog steeds weet je niet van te voren wie er mee gaat doen, en sinds de update is vechten heel laggy geworden, het is gewoon rammen, en daarbij schiet de meter op en neer, en weet je eigenlijk niet wat je aan het doen bent.

Ook heb ik idee dat sinds de grote update veel cheaters gebanned zijn wat het spel ten goede komt. Ik hoop dat Niantic deze lijn blijft voorzetten, en als ze dat kunnen denk ik ook op meer aanwas. Ik hoop ook dat er een fixed price model komt omdat ik de store items nu redelijk duur vind.
en dan hebben we het niet over simpele bugjes, maar over enorme problemen zoals het niet kunnen inloggen, en nog veel meer.
Niet zo gek :)
https://cloudplatform.goo...life-on-Google-Cloud.html
Na een paar weken waren de grootste bugs eruit, en ging de performance vooruit, echter 1 van de grootste problemen was het scannen, de nearby werkte niet zoals nu, en werd het zoeken naar Pokemon een random actie, dit deed al heel veel mainstream spelers afhaken....
Na ongeveer een maand of 4 waren gelukkig alle grote bugs eruit, echter 1 groot probleem, het spel werd grotendeels verpest door 2 groepen:

-Spoofers, mensen die remote spelen, en dus op een makkelijke manier kilometers kunnen maken, sterke pokemons vangen, en veel gyms kunnen overnemen, in het begin ook nog via bots,
Als het dikgedrukte, in de eerste quote, geen probleem was geweest, en Niantic had dit kunnen doen door eerst de game gewoon af te maken ipv een 'alpha release' van de game, dan was het probleem omschreven in de tweede quote geen probleem geweest.
De spoofers, de map scanners etc.. zijn er juist gekomen doordat Niantic de game niet op orde had. Mensen hadden hoge verwachtingen van de game, die verwachtingen werden door Niantic, en vooral in het begin, niet waargemaakt. Het is daarom heel erg zuur dat Niantic hun fout nauwelijks erkend en probeert van de 'foute' spelers af te komen.

Niantic kan beter de spelers tegemoet komen hierin door zelf een beter tracking systeem etc.. uit te brengen voor Pokemon Go en spoofers en trackers zullen voor een groot deel verdwijnen. Dat is tenslotte wat de spelers willen zien.
> Ook heb ik idee dat sinds de grote update veel cheaters gebanned zijn wat het spel ten goede komt.

Ik speel sinds kort weer iets (een maand~ na release gestopt), maar gyms zijn nog steeds continu gevuld met spoofers. Als ik op een gym sta wordt deze soms actief aangevallen terwijl ik er alleen ben. 5 minuten later staan er 5 pokemon in. Ook een level 4 raid gehad op een op dat moment zeer druk bevochten gym waarbij we niet het overzicht hadden om mensen te zien, maar geen enkele van de mensen die aan het vechten waren in de gym hielpen mee om de Rhydon aan te pakken. Typisch gevalletje van bots die nog niet geupdate zijn met het raid systeem lijkt me..
Ook ik reageer niet zovaak op FP maar hier ben ik het 100% mee eens!
Ik was in 2016 ook een zwaar fanatieke speler, gewoon omdat het leuk was... lekker de straat op met vrienden of onbekende leren kennen op een nieuwe manier :) maar door met name de bugs die jij al noemde (inlog problemen, het zoek systeem dat compleet gedumpt is) en de vele hackers/cheaters ben ik gestopt...

Het echt tracken van een Pokemon was helemaal weg en de competitiviteit is ook verdwenen door de vele GPS spoofers, het is simpelweg niet meer leuk om je Pokemon met andere te vergelijken wetende dat jij er uren per dag in stopt erwijl iemand anders met 1 uur per week zn beetje alles heeft en met nog beter CP ook... leuk hoor :( 8)7

Zo jammer, het had zoveel competitiviteit.
Hadden ze maar even gewacht en de game eerst robuust gemaakt, voldoende capaciteit ingezet en een beter anti-cheat policy.
Het tracken is een iets minder groot probleem geworden vanwege de vele pokemaps, hoewel dat wellicht een lichte vorm van cheaten is. Feitelijk doet 98% van de spelers dit omdat het anders alleen maar willekeurig rondlopen is.
Het vervelendste van dit spel vond ik dat ik het niet op de bank in me huis kon spelen.
Op zich verdien je nu wel sneller credits in de gym,je kan makkelijker gyms overnemen

Ik hoop dat alleen dat gewoon alle ballen vrijgeven op de pokemon go plus button ipv alleen de rode nog steeds
Scheelt tijdens het grinden als je nog 2 ballen heb van een andere kleur maar niets kan doen
Hadden ze niet ook wat sneller en meer moeten updaten? Ik heb het spel na launch eens bekeken en miste toen een hoop functies. Als die er snel in waren gestopt, was ik misschien langer blijven hangen.
Moet je je eens voorstellen wat ze zouden kunnen verdienen moesten ze een echte open world pokemon RPG uitbrengen. Skyrim in het pokemon universe, dat zou dit cijfer nog kunnen toppen me dunkt.
Inderdaad, pokemon had al zo veel langer zoveel meer kunnen zijn dan wat het nu is.
Als Nintendo enig visie had gehad, dan hadden ze een game groter dan WoW kunnen maken, dan waren de fans tevreden en hadden ze zelf miljarden verdient.
Die verdienen ze alsnog wel met alle andere ondernemingen. De handheld games, licensing, merchandise, ondertussen al 24 seizoenen aan TV shows en films...
Nog meer geld? :D
"Pokémon is the second best-selling video game franchise, behind only Nintendo's Mario franchise and the highest-grossing media franchise of all time."

https://en.wikipedia.org/...grossing_media_franchises
Nintendo bepaalt de visie niet van Pokemon, dat is GameFreak.
Ik denk ook dat het erg tof kan zijn, maar ik denk ook juist dat ze dat niet zouden willen. Dat is dan namelijk de game die een eind maakt aan de pokemon games, want dan heb je juist een ultieme (die als het goed is dan steeds uitgebreid wordt). Het is velen malen lucratiever om iedere keer hetzelfde spel opnieuw uit te brengen met minieme aanpassingen. Dat is echt hun goudmijn, en die werkt goed. Die zullen ze echt niet zo maar opgeven door voor een echte mmorpg te gaan.
Klopt, ben ik geheel met je eens. Maar de grote baas van Pokémon vond dat dit een handheld spel is. Omdat je dan met andere speler kunt ruilen,vechten etc. Nu met de switch lijkt daar een verandering in te komen O+
Dit had al 2 miljard kunnen zijn als ze eens naar de community zouden luisteren...
Absoluut. Een vriend en ik zijn gestopt omdat na een bepaalde update onze coins weg waren. 3 maanden mailen, twitteren en facebooken stalken hielp niet (begon rustig). Tja, hoe wil je klanten verliezen. Want doordat wij twee stopten, stopten anderen ook sneller.
1 begon uit verveling/ergerenis maar te gps spoofen. Dit is dan op kleine schaal maar dit gebeurde denk ik veel.
Ik ben ook gestopt omdat Raymon1988 gestopt was
Voor het geld wat ze ermee verdienen mogen ze best wel wat meer support en updates geven aan de game. Dat is behoorlijk aan de magere kant momenteel.
Ik snap wat je bedoeld, maar ze hebben juist recentelijk het nieuwe gym systeem geďmplementeerd samen met de raid battles (die later ook nog legendaries introduceren). Daarentegen heeft het wel lang geduurd.

[Reactie gewijzigd door Maikjuh op 3 juli 2017 19:01]

de hoeveelheid support en content die ze leveren is wat 2-3 goede programmeurs en 3-4 artists kunnen doen in een paar weekjes, (en ja ik ben een game developer)

ook interessant is te een dat ze hiervoor ingress hebben gemaakt,
in essentie bijna dezelfde game, maar zonder licentie,
deed het niet slecht maar je ziet hoeveel die licentie waard is, dezelfde game met een raskin en het is ineens een megasuccess.
Met alle respect, maar Ingress is toch echt niet hetzelfde. Oké, het zijn dezelfde geografische punten en er zijn wat overeenkomsten maar Ingress is veel meer strategie en teamwork, er komt veel meer bij kijken als domweg rondlopen om beestjes te spotten en een beetje stom buttonbashen bij gyms.
Dus Ingress is zelfs een ingewikkelder spel. Nog erger hoe weinig moeite er in Pokemon Go zit.
Inderdaad, in mijn ogen is Pokémon go een halfslachtige kopie die alleen maar populair is door zijn franchise. Als er onbekende fantasiewezentjes waren gebruikt ipv Pokémon dan was het zeker een flop geworden.
de hoeveelheid support en content die ze leveren is wat 2-3 goede programmeurs en 3-4 artists kunnen doen in een paar weekjes, (en ja ik ben een game developer)
Dat zal denk ik niet eens zo zekerheid het probleem zijn, maar iedere wijziging aan het spel moet volgens mij buiten de interne goedkeuringen ook goedkeuringen ontvangen van de Pokémon company en zijn aandeelhouders. Iedereen wilt er namelijks zeker van zijn dat de verandering aan hun eisen voldoet en voldoende de held binnen (blijft) halen. Hierdoor word de ontwikkeling van het spel ernstig vertraagd. de ontwikkeling naar een compleet product had sneller kunnen gaan als de beta nooit uit gelekt was of ingetrokken had geworden omdat bovenstaande situatie minder van kracht is op nog niet uitgebrachte spellen.
ja das allemaal best, maar de game werd opgeleverd met bugs links en rechts,
hints om pokemon te vinden welke niet werkten etc. dus zo strikt is dat ook weer niet...

kijk ik wil niemand zijn werk belachelijk maken, en ze hebben uiteindelijk bakken verdiend dus ze hebben heus wel iets goed gedaan, en er zullen vast redenen zijn waarom het allemaal zo extreem lang duurt, maar wat die redenen ook zijn dit kan sneller.

ik heb bij EA aan FIFA gewerkt en Need for Speed,
dan heb je het over ECHT strikte licenties, en daar kan het ook gewoon in een paar weekjes.
Ook een developer op een dergelijke grote schaal?
Vergeet niet dat je bij z'n boom tegen veel scaling issues aan loopt. Een platform supporten voor een paar 100.000 users is wat anders dan een paar honderd miljoen
Achter de schermen gebeurt er veel meer.
Zo worden er nieuwe pokestops/gyms weer toegevoegd na een stop van 2 jaar. Er is een community systeem gemaakt dat dit mogelijk maakt. (dus niet meer niantic approved maar community approved)
Dit was ook voor Ingress belangrijk. Er was veel klachten over de verschillende punten, het verdwijnen ervan en sommige die op verkeerde plaatsen lagen (gps ghosting) waardoor ze niet bereikbaar waren.

Overigens het toevoegen van punten gebeurt nog steeds onder Ingress en daar is ook aan gesleuteld.
Toen Ingress begon was het onder de vleugels van Google maar door de hele Alphabet stoelendans van Google is het een los bedrijf geworden en dat kost ook moeite en efford (zeker als je ineens een miljard rijker bent)
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb onlangs level 32 gehaald en ik kan nu opeens niet meer inloggen. Verbannen of iets dergelijks, waarvoor zou ik niet weten. Een ban appeal duurt nu al een aantal weken en ik wacht nu nog steeds op een reactie.
Er van uit gaan dat je niet hebt gecheat op welke manier dan ook. Man dan baal je wel heel hard. lvl 32 dan heb je er wel veel tijd ingestopt.
Ben zelf inderdaad bijna 31. Man man man wat duurt dat langs.

Ik zie wel in de gyms bij mij in de vuurt vaak level 40's zitten. Man niet geloven dat ze legitiem zo hoog zijn.
Had laatst een bug report ingestuurd. Kreeg een dag later een automatisch mailtje met de vraag wat ik de support vond. Heb even de waarheid verteld en ben aardig negatief geweest daarin.
Waarom zouden ze dat doen, ze verdienen toch al extreem veel :) en misschien werken ze wel aan een volgende relaunch van een game...

Ik ben het wel met je eens dat meer support en updates nodig zijn! Al twee accounts zijn gelocked! (ik vlieg veel)
Ze hebben wel net een grote update uitgebracht die onder andere raid battle toevoegt. Over het algemeen heb je wel gelijk, het is aan de magere kant.
Voor het geld wat ze ermee verdienen mogen ze best wel wat meer support en updates geven aan de game. Dat is behoorlijk aan de magere kant momenteel.
Dit soort games hebben een beperkte hoeveelheid content (IP limitatie), dat wil je mondjesmaat uitbrengen, zodat je property zo lang mogelijk relevant blijft en geld op blijft brengen.

Natuurlijk is het niet meer zo populair als in het begin, maar dat was hype (waar gretig gebruik van is gemaakt), maar op dat niveau kan je zo een game echt niet jaren houden. Ruim ¤200 miljoen omzetten in een half jaar na de initiële piek is imho echt een behoorlijke prestatie!
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen het nu nog steeds spelen. Games zoals dit zijn zeer hype gevoelig wat betekent dat grote aantallen het gaan spelen als het populair is en het vrij kort daarna weer van hun telefoon afgooien omdat niemand het meer speelt.
Je hebt eerst een hype en vervolgens blijven de fans over. Dat is wat er nu Pokemon Go speelt, de fans. ;)
Zo gaat dat overigens met elke gehypede game.
Volgens mij staat het antwoord in de tekst. 60 miljoen actieve spelers volgens hun eigen criteria, waarvan 20% dagelijks wat neerkomt op 12 miljoen spelers. Zeker niet de aantallen die er tijdens de hype waren, maar met een omzet van 200 miljoen op relatief weinig spelers... dat is niet niks. Dat neemt niet weg dat het een behoorlijk kale game is.
Het artikel zegt niets over hoe ze dat geld verdiend hebben. Ik ken de app zelf niet, dus ik vraag me af: hoe hebben ze dat geld verdiend dan met een app die volgens mij gratis te downloaden is?
In-app aankopen
Al moet ik zeggen dat dit een van de eerste free to play games is die ook daadwerkelijk leuk te spelen valt zonder er geld aan uit te geven.
Je kunt items kopen met coins. Deze coins kun je kopen met echt geld. Items zijn bijvoorbeeld extra pokeballs of items die dubbel XP geven. Echter kun je zowel de items als de coins ook ingame krijgen zonder geld uit te geven. Het is naar mijn mening een prima balans, geld uitgeven versnelt het proces, maar het is zeker geen pay 2 win aangezien je alles kan zonder geld uit te geven. In dat opzicht dus prima gedaan!
Kun je nu al eens vechten tegen andere mensen?
Dan heeft het spel nog steeds niet bereikt wat ik gok 90% oorspronkelijk van de game verwachtte.
De raid battles zijn reeds aanwezig in de game.
Inderdaad. Level 1 t/m 4 raids zijn nu beschikbaar. Level 5 raids nog niet, dat worden vermoedelijk de raids waar je legendaries kan vangen.
De cijfers laten goed zien dat de hype over is. 80% van de omzet is gemaakt in de eerste 6 maanden. De overige 20% in de 6 maanden erna.

Glijdende schaal.
Dat klopt. Maar is dat erg? :P Er zijn weinig games die in 6 maanden 200 miljoen euro opleveren. Zelfs dat zijn cijfers waar sommige triple-A titels nog niet bij komen...

Oké, Pokémon Go gaat het achtuurjournaal niet meer halen. Bedenk even hoe hoog je de lat daarmee legt. Het is, zelfs nu, nog een van de meest gespeelde smartphone games.
Je omzet zo snel zien verdampen is voor geen enkel bedrijf goed natuurlijk. Zeker niet als de uitloop van spelers nog aan de gang is.

Maar goed zoals je al aangeeft, het is een keurige score voor een smartphone game.
Hoeveel Nintendo hier aan heeft verdiend kan je onmogelijk zeggen. In principe staat Nintendo volledig los van Pokémon Go, dat is waar. PoGo is een samenwerking tussen The Pokémon Company en Niantic.

Wel is The Pokémon Company op zijn plek weer een dochter van Nintendo. Daarmee zal het ze een flinke som meer geld hebben opgeleverd.
The pokemom company, is Nintendo.
Al had Nintendo aan de game helemaal niets verdient of er geld op moeten toeleggen dan nog zal Nintendo het dubbel en dwars terug verdienen. Duizenden mensen zijn in aanraking gekomen met Pokemon en laten de betere Pokemon spelletjes nu net allemaal op Nintendo consoles uitkomen.
En dan komt er een trolls go en dan is iedereen Pokemon weer vergeten, het zal echt geen extra verkopen opleveren voor Nintendo's andere producten want het doet er niet toe of het Pokemon is, en "normale" mensen hebben vaak geen idee dat het iets met Nintendo te maken heeft..

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 juli 2017 19:54]

Hoe durf je dat zo te beweren zonder met bewijs te komen dan?
Zijn de verkopen van de wii-u of de 3ds en pokemon games toen deze game uitkwam gigantisch gestegen? (Dat is genoeg bewijs)
De verkoop van pokemon sun/moon zijn inderdaad door het dak gegaan.
https://www.polygon.com/2...sun-and-moon-sales-record

Ook heeft Nintendo zelf bij de bespreking van zijn financiële resultaten gezegd dat pokemon GO de verkoop van de pokemon games en de 3DS/DS zelf heeft versterkt.
https://www.gamespot.com/...sales-but-b/1100-6447406/
Dan kunnen ze ook wat energie steken in het uitbreiden van het spel.
geld zat zo te horen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*