Directeur Niantic: vr is in potentie gevaarlijk voor samenleving

Vr-brillen zijn in potentie gevaarlijk voor de samenleving, omdat ze gebruikers ertoe aanzetten om in een virtuele wereld te verblijven, terwijl ze beter naar buiten zouden kunnen gaan. Dat zegt de directeur van Niantic, de ontwikkelaar van Ingress en Pokémon Go.

Niantic-directeur John Hanke claimt volgens GamesIndustry.biz dat virtual reality mogelijk 'te goed' zal zijn. "Mijn probleem met vr is dat ik bang ben dat het te goed kan zijn, op de manier dat het een ervaring is waar mensen veel tijd in willen doorbrengen", aldus de directeur van de gamemaker. "We zijn mensen en er is veel onderzoek dat laat zien dat we een stuk gelukkiger zijn als we lichamelijke beweging krijgen, wanneer we naar buiten gaan - en specifiek de natuur in. Ik denk dat het een probleem voor ons als maatschappij is als we daaraan voorbijgaan en al onze tijd spenderen in een vr-universum."

Hanke zei verder dat er onderzoek is dat zich richt op de gezondheidseffecten van games die gebruik maken van augmented reality en de echte wereld als speelbord, zoals Niantics games Ingress en Pokémon Go. "Deze games kunnen mensen ertoe aanzetten actiever te zijn dan ze normaalgesproken zelf zouden doen. Als ouder was het mijn motivatie voor het maken van deze games om mijn kinderen naar buiten te krijgen. Ik denk dat er veel goeds te doen is."

De directeur bevestigde verder dat het werkt aan een nieuwe versie van Ingress, de game die in 2012 uitkwam en die sindsdien een trouwe schare spelers heeft.

Terugkijken: videoreportage over Pokémon Go van zomer vorig jaar

Door Arnoud Wokke

Redacteur

05-04-2017 • 19:39

89 Linkedin

Submitter: Zeror

Reacties (89)

89
88
44
5
0
36
Wijzig sortering
Daar was ik ook lang bang voor, totdat ik het zelf probeerde. Het is gaaf, maar dat is het echte leven ook.

De mensen die het hele dag aan het gamen zijn achter hun schermen zullen in de toekomst de hele dag in VR zijn.

De meesten niet, zoals ze dat nu ook niet zijn.
Beter kon je het niet verwoorden.

En dat je bijvoorbeeld een heel weekend vol besteed aan gamen, houd nog niet in dat je omringt met snacks en drinken en een toilet installeerd als bureaustoel.
Refereer je naar Southpark? :)
Southpark aflevering World of Warcraft

Het befaamde toilet momentje (YouTube)

[Reactie gewijzigd door Edwin op 5 april 2017 20:53]

Ik zie een beetje een Surrogates scenario voor me.
Dank je! ik kon niet meer bedenken welke film het was!
Hier moest ik ook aan denken.
Maar Surrogates gaat juist niet over VR. Dan denk ik toch eerder aan Snow Crash. :)

Ik heb VR altijd maar zo-zo gevonden. Er is gewoon een te duidelijk verschil tussen de echte wereld en de virtuele wereld. AR is veel spannender, juist omdat je van de echte wereld alles kunt maken wat je wil. Nu gaat het nog voornamelijk om informatie tonen of objecten tonen bij het spelen van spelletjes, maar ik zie het wel gebeuren dat je met AR de echte wereld volledig naar je eigen hand kunt zetten. Grafisch dan. En dat is dan misschien meteen nog gevaarlijker dan VR.
De mensen die het hele dag aan het gamen zijn achter hun schermen zullen in de toekomst de hele dag in VR zijn.

De meesten niet, zoals ze dat nu ook niet zijn.
Gamen gamen gamen, ... er zitten veel meer mensen nu al eenzaam en alleen achter hun scherm eindeloos a la carte content (porno, tv-shows, music, movies, boeken) te consumeren. En daar schuilt het grote gevaar.
En dat zijn de mensen die dat in de toekomst ook zullen zijn.
Mja wat ik wil zeggen is:
- de groep is veel groter dan gedacht
- groep gaat nog uitbreiden door het afsterven van de neophyte generatie, grotere kolonisatie van nieuwe technologieen, ...

Ik ben natuurlijk een doemsdenker op dit vlak, voornamelijk vanwege
persoonlijke situatie :D.
Dan zou ik maar wat doen aan die persoonlijke situatie!
Het probleem is dat VR nog verslavender kan gaan zijn.
Ja, dit zeg je nu.
Maar wanneer VR succesvol is, zul je ongetwijfeld veel ontwikkeling gaan zien op dat gebied.
En dan is het een kwestie van tijd tot dat VR zo goed is, dat je bijvoorbeeld echt in een wereld kan stappen waar je niet alleen kan zien en horen, maar ook voelen, ruiken en meer.
Misschien zelfs wel de illusie van een heel nieuw lichaam hebben...

Dat lijkt nu nog onmogelijk met huidige technologie maar wie had in 1970 verwacht dat iedereen een computer in hun zak zou hebben met tig keer zo veel rekenvermogen als de Apollo computer(s)?

Er komt een moment wanneer je echt in zo'n virtuele wereld kan springen waar onderscheid maken tussen wat echt en nep is lastig word.

En ik denk dat er dan heel veel "Niet gamers" graag meedoen.
Niet alleen om te gamen, maar ook om "Virtueel" naar vergadering te gaan, the chillen "bij" vrienden of om "naar de bioscoop te gaan met vrienden". Noem maar op.
Zoals ik al zij klinkt dit vergezocht maar ik denk niet dat dit allemaal onmogelijk is. Sterker nog, ik verwacht dat ik dit in mijn leven nog wel mee kan maken, of in ieder geval het begin er van.
Wel grappig hoe films scifi zijn en dan opeens toch niet meer.

Laatst de film surrogates zitten kijken. Gaat de samenleving daar straks heen?
Die mogelijkheid is er daadwerkelijk, maar ik zie het eerlijk gezegd nooit gebeuren. Daarnaast zijn er veel meer films die bepaalde mogelijkheden van VR weergeven. De Film Demolition man is ook iets waar ik laatst aan moest denken toen men over de mogelijkheden van VR en seks begonnen. In die film hebben mensen helemaal geen direct seksueel contact meer, omdat dit ziektes etc met zich meebrengt. Kinderen ontstaan uit reageerbuisjes en enkel door VR wordt er met seks gesimuleerd.

VR kan voor bepaalde mensen inderdaad gevaarlijk zijn, vooral mensen die de realiteit willen ontvluchten. Maar drugs, drank en veel meer andere verslavende zaken zijn nog veel gevaarlijker. Als mensen gewoon zorgen dat we elkaar het leven minder zuur maken, ongeachte afkomst, uiterlijk etc. dan grijpen mensen veel minder snel naar verslavingen. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die een bepaalde aanleg ervoor hebben.

Een bijkomend probleem in de toekomst is dat de eenvoudige banen allemaal overgenomen worden door robots. Een probleem waar men zich nu nog veel te weinig zorgen over maakt, omdat men er enkel bij gebaad is geld te verdienen. Maar dat straks de mensen die niet capabel genoeg zijn geen mogelijkheid hebben op een baan vergeet men. Deze mensen zullen allemaal onderhouden moeten worden om een waardig leven te kunnen leiden. Dat geld zal uiteindelijk ergens vandaan moeten komen.

Automatisering is tegenwoordig erg belangrijk om mee te kunnen komen voor bedrijven. Of dit ons maatschappelijk op de later termijn duur komt te staan zullen we nog moeten zien, maar ik weet zeker dat die tijd er ooit gaat komen. Daarvoor is het denk ik belangrijk om te zorgen dat men zo zelfvoorzienend mogelijk is in de basisbehoeften, zodat je niet afhankelijk bent van al die technische onzin. De techniek moet ons dienen en het leven gemakkelijker maken, niet andersom.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 6 april 2017 12:17]

Mooi gezegd.

Dat sommige mensen er aanleg voor hebben kan ik wel inkomen. Al is toch vaak een externe factor die hierbij een rol speelt. Ik ben vanaf mijn 6de tot mijn 18de dagelijks gepest en loop wat betreft sociale vaardigheden erg achter op andere. Dat merk ik dagelijks in alles. Ik zat daarbij als klein ventje al vrij snel achter de PC juist om inderdaad de ellende thuis en op school te kunnen ontvluchten en mezelf even helemaal op laten gaan in de virtuele werelden. Goed of fout? ik weet het niet. Ik denk wel dat dit mij heeft gered/geholpen. Ik leerde online mensen kennen waar ik veel sociaal contact had online en ook offline.

Je kunt inderdaad zeggen dat mensen elkaar meer moeten gunnen. Maar hoe leer je kinderen van een jaar of 6 dat ze elkaar meer moeten gunnen. Het aard van het beestje is nu eenmaal om te overleven dit doet de natuur door de sterkste te zijn en de zwakste af te stoten. Dat zit in ons DNA hoe goed we ook regeltjes en afspraken maken.

Of VR momenteel de rol kan overnemen van een virtuele wereld waar je nooit meer uit hoeft denk ik niet. Maar social games als second life hebben wel laten zien dat social fuck ups zoals mijzelf daar wel sociaal contact kunnen krijgen die in real life vrijwel onmogelijk is. Dus ook ik denk dat het in de toekomst zeker problemen kan gaan opleveren als je straks bijna levensechte VR games gaat krijgen ala Second life waarin mensen leven werken, eten en weet ik het allemaal in de virtuele wereld.
Dat er altijd externe factoren zijn voor mensen om de werkelijkheid te ontvluchten ben ik helemaal mee eens. Al zijn er wel mensen die gewoon aanleg hebben voor verslavingen, of dit nu drugs, drank of wat anders is. Of deze mensen zo geboren worden is en tweede, waarschijnlijk heeft de opvoeding en hun jeugd er ook veel mee te maken. Ik heb ook het een en ander meegemaakt, en daar heeft een 3dcommuntiy ook veel mee geholpen. Hierin kon ik mijn ei en creativiteit kwijt. Toch moet je je op den duur gewoon blootstellen aan je angsten en eventuele teleurstellingen. Hierdoor kom je er alleen maar sterker uit, en vaak is de angst ergens voor erger dan dat het ook daadwerkelijk is.

Mensen willen nu eenmaal geaccepteerd worden en zich ergens bij voelen. En hierin schuilt het gevaar van VR en social games, je bent dan misschien de persoon die je graag wilt zijn en je wordt meer geaccepteerd in de VR-wereld. Maar zul je er op de langer termijn gelukkiger van worden? Ik denk dat het uiteindelijk een neerwaartse spiraal wordt, waarbij mensen ook steeds meer gezondheidsproblemen en andere problemen krijgen. Daarnaast als VR steeds realistischer wordt dan komen de problemen vanzelf, mensen ontwikkelen ook angsten net zoals in de echte wereld.

Online community's zorgen echter ervoor dat mensen met dezelfde interesses etc. samenkomen, maar hierdoor ontloop je niet het sociale gedeelte en je bent nog steeds jezelf en geen alter ego.

Discriminatie zul je nooit kunnen uitbannen, ook op jonge leeftijd niet. Mensen die anders zijn worden altijd anders aangekeken, dit zal ook altijd zo blijven. Opvoeding daarnaast is iets wat heel erg belangrijk is, net als scholing. Want mensen zijn alleen bang voor dingen die ze niet kennen, dus bij goede scholing voorkom je al veel problemen op latere leeftijd. Daarnaast ben ik een voorstander voor openbare scholen met allerlei soorten kinderen en afkomst. Pesten moet op scholen goed behandelt worden en de consequenties moeten duidelijk gemaakt worden ook al zijn kinderen nog jong. Kinderen hebben geen overlevingsdrang waardoor ze discrimineren of uitsluiten, maar gedragen zich wel vaak op dezelfde manier als de ouders. Ze kijken erg veel af, gedrag, houding, de manier van praten, al denken ouders vaak dat kinderen dit soort zaken niet door hebben. Hoe vroeger kinderen leren om te gaan met elkaar des te beter. Kinderen maken namelijk niet uit zichzelf onderscheid tussen huidskleur, uiterlijk, afkomst of wat anders. Dit komt vaak op latere leeftijd, en door hoe mensen zijn opgegroeid, hun ervaringen en denkbeeld.

Alweer zo'n lang verhaal... :|
Zo kan je elk apparaat/media/platform wel slecht neerzetten. Social media is slecht, mensen sturen liever berichtjes naar elkaar in plaats van elkaar gewoon te bellen of in het echt nog afspreken. Games zijn slecht omdat kinderen het huis niet meer uitkomen, agressief worden. Mobieltjes zijn slecht omdat die in de auto te vaak worden bekeken, ongelukken komen voor.

Er is altijd iets wat beter hoort, zijn ze eindelijk buiten, dan is dat nog niet genoeg, moeten ze bewegen. Bewegen ze, is het nog niet goed, wat de voeding is slecht. Is de voeding op orde, is het wel weer aandacht voor studie of sociaal gedrag door verslaving van die mobieltjes en AR devices.

Nee, zijn AR games zijn de oplossing, dat zou iedereen moeten doen.
Als ouder was het mijn motivatie voor het maken van deze games
Nee droplul, je motivatie was je bankrekening.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 5 april 2017 20:14]

Nee droplul, je motivatie was je bankrekening.
Wat een cynische onwetendheid weer..... De tijd dat we dachten dat "je bankrekening" de enige, of überhaupt primaire, motivatie was is lang vervlogen. De wetenschap heeft 80 jaar geleden al bewezen dat dat onzin is en een jaar of 50 geleden is dat relatief algemeen onderkend.

Ik stel voor dat je even kijkt naar wat Simon Sinek en Daniel Pink hier over te vertellen hebben. "Je bankrekening" is slechts een beperkende factor, nooit een motivator. In dit geval zou het hem hebben kunnen weerhouden, nooit hebben kunnen aansporen.
Ik denk dat hij bedoelt, wat SMillerNL hier zegt.

"Wij van WC-eend". Dat gevoel is bij mij namelijk ook een beetje overheersend.
Hoezo alleen je bankrekening? Ik heb verschillende ideeën die ik thuis zag omgezet in producten,
Ja je bankrekening wordt er beter van maar je eerste motivatie is toch het onderkennen van het probleem en het zien van een mogelijke oplossing. Dat het vervolgens commercieel aantrekkelijk is is natuurlijk zeer prettig. Maar er zijn genoeg initiatieven waar de bankrekening niet de eerste motivatie is.

Overigens zie ik in mijn omgeving dat het scherm steeds minder aantrekkelijk wordt en er juist veel meer in het echt ontmoet wordt. Niet perse gezonder :9 maar wel gezelliger.
Volgens mij heb ik dat ook gehoord over de TV.. en daarna over de computer..

Ik heb mn bedenkingen over deze stellingen.
Of eerder nog in 1790... Over boeken:

"The free access which many young people have to romances, novels, and plays has poisoned the mind and corrupted the morals of many a promising youth; and prevented others from improving their minds in useful knowledge. Parents take care to feed their children with wholesome diet; and yet how unconcerned about the provision for the mind, whether they are furnished with salutary food, or with trash, chaff, or poison?"
Enos Hitchcock, Memoirs of the Bloomsgrove Family (1790)
Anoniem: 286576
@Melkunie6 april 2017 11:31
Punt hier is wel dat je boeken hebt die verrijkend zijn en boeken die afstompend zijn en je proberen in een fantasiewereld op te sluiten. Net zoals je dat met alle andere vormen van entertainment hebt.

Blijft ook het feit dat er een gigantische kloof ligt tussen een programma als "Temptation Island" en "Vranckx' om een belgisch voorbeeld te gebruiken.

Bij VR is dit gewoon nog een potje moeilijker om er een lijn in te trekken. Dit gaat geesten kapotmaken.
En? zijn die beweringen uitgekomen? Volgens mij wel... Er zitten meer mensen dan ooit tevoren achter de PC of voor de TV.
exact dit, het is niet onwaar, menzen zitten meer binnen en komen minder uit hun comfort zone. is dat erg, tsja dat is subjectief, mensen leren ook veel via TV en games etc.
maargoed zitten ze meer binnen, dat denk ik wel ja.
Wel opmerkelijk dat deze waarschuwing juist van de ontwikkelaar van Pokemon Go komt, terwijl er juist met dit spel veel spelers naar buiten zijn gegaan om virtuele diertjes te verzamelen.
Ja, en dat is dus een AR spel. De beste man loopt gewoon via een omweg zijn eigen product aan te prijzen.
Ja, en dat is dus een AR spel. De beste man loopt gewoon via een omweg zijn eigen product aan te prijzen.
Toch zit er wel een kern van waarheid in zijn verhaal.
Stel je voor een Vive bril van 25 gram met 16K schermen en volledig draadloos. Een sloot goede content erbij en een hoop mensen komen niet meer buiten. :P

VR staat nu nog in de kinderschoenen, maar wat als we, over 100 jaar, VR hebben vergelijkbaar met The Matrix? Ik kan me goed voorstellen dat iemand met een slecht leven dan voor een virtueel leven kiest.
Er zijn nu ook al gameverslaafden die te weinig bewegen. VR biedt hoogstens een nieuwe vorm van spelen aan.
Vluchten voor de realiteit kent vele vormen (gaming, drug gebruik, cosplay) en VR is enkel een nieuwe manier. Maar dat neemt niet weg dat vluchten voor de realiteit over het algemeen slecht is voor de samenleving.
Mee eens. Goed functioneren zal steeds lastiger worden.
Shit, En ik heb het nu al zo moeilijk :D.
Ik zit 4 jaar achter in tv-shows, 2 jaar in movies en 10 jaar in gaming.
Tuurlijk probeert hij zijn product aan te prijzen, maar blijkbaar was dit dus zijn motivatie om het product te ontwikkelen.
VR is iets anders dan AR. Waar Pokemon GO op die laatste leunt, en juist aanspoort erop uit te gaan.

Heb vroeger ook veel GPS gebaseerde spellen zonder AR gespeeld, erg leuk tijdens een krantenwijkje her en der je nederzettingen onderhouden :+
Wij van wc eend...
Het zij ze vergeven, ik denk dat we ons over een paar jaar pas de effecten gaan realiseren van de enorme lading vet die verbrand is sinds de launch van pokemon go, dus ik kan hem geen ongelijk geven.
Ik durf redelijk te stellen dat het betaalbaar en toegankelijk maken van (budget)sportscholen daar een stukje meer in hebben gedaan.
Nee hoor. Totaal verschillende doelgroepen.
Als je kijkt naar leeftijdsverdeling van de game (bv forbes) dan is het aandeel 'kinderen in de zorg van hun ouders' krap 20%, de rest is ouder. Diverse polls geven zelfs een gemiddelde leeftijd van 20-25 jaar aan, niet zo'n andere doelgroep als sportscholen.
Doelgroep heeft niet alleen te maken met leeftijd. Ik denk dat nagenoeg iedereen die een sportschool zoekt om af te vallen ook daar beland, niet op Pokemon Go.

Daarnaast zul je niet veel veranderen aan je bovenlichaam als je rondjes loopt. De leeftijdsgroep mag dan overeenkomsten tonen de doelgroep niet.
Sinds ik VR heb (HTC Vive) heb ik nog nooit zoveel beweging gehad. Praktisch alles wat ik speel is staand en bij veel spellen moet je ook nog bukken, om je heen kijken, springen etc.

Dat neemt niet weg dat naar buiten gaan ook gezond is. Ik denk dat het wel meevalt. Mensen verliezen zich ook niet niet-VR-spellen. Ik denk niet dat VR ineens zoveel anders gaat zijn dat mensen niet meer naar buiten gaan.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 5 april 2017 20:32]

Wat weten we echt over die statistieken? Ik heb genoeg plekken gezien waar er constant een item werd geactiveerd en kinderen op de trap van een museum tot in de late uurtjes aan het tappen waren op een scherm. Daar is geen grammetje vet verbrand. Ook waren er hier in ieder geval genoeg op de fiets. Langzaam aan een beetje rondfietsen en steeds stoppen voor een Pokemon, daar verbrand je niet zoveel calorieen mee.
Speelt iemand dat nog dan? Voor mij was na een maand de lol er wel vanaf en ik hoor er verder ook niemand meer over. Pokemon Go was een typische hype. Ik gebruikte het zelf vooral in de bus :) Want juist lopen was niet handig, elke keer als je je telefoon lockt dan stopt hij met tracken.

VR daarentegen, sinds ik de Touch controllers bij de Oculus heb gekocht, heb ik al een paar keer spierpijn gehad van het spelen van wilde schietspelletjes :) Bij sommigen moet je ook steeds wegduiken enzo. Ja, het is best verslavend maar juist de spellen waar je meer moet bewegen zijn leuk, omdat het de immersie veel groter maakt dan als je alleen maar in een stoel zit.

Ik denk dat als loop-controllers (het idee van de Virtuix Omni bijvoorbeeld) een beetje verkrijgbaar en betaalbaar gaan worden, VR juist helemaal een heleboel lichaamsbeweging in het gamen gaat stoppen terwijl gamen voor de meeste mensen nu nog een zit-activiteit is. En het maakt het bewegen een stuk leuker dan als een hamster op zo'n loopband te moeten rennen in de sportschool.

En naar buiten ga je nog steeds wel hoor :z Dat werd ook gezegd toen de eerste TV's op de markt kwamen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 april 2017 23:43]

Ik speel alleen Bf1 op de PS, zo een 3 uurtjes per week. Tegek spel, mogelijk het beste dat ik ooit heb gespeeld maar na een paar uur heb ik het wel gezien.
Ik ben ook al 40 jaar, vroeger ging ik naar lan party's, zat ik dagen aan een stuk te spelen.

Als bf1 vr uitkomt gaat dit mij nog meer meeslepen in het spel, maar dat kan wel een jaar of 5 duren eer dat het geval gaat zijn, wat denk jij ervan?
Denk ik niet. Het gaat nu echt hard met VR. De meeste games zijn nu van die mini games, helaas. Wave shooters enzo. Maar het komt wel. Steeds meer spellen die VR als optie hebben. Ik denk dat het geen 5 jaar gaat duren eigenlijk.
Ehm, ik heb even geen onderzoeken bij de hand.
Echter, ik kan mijzelf en mijn moeder als ervaringsdeskundige opvoeren (Mijn moeder >100kg naar 60kg en dat 30+ jaar vastgehouden).

Bewegen telt voor 20% en aanpassing eetpatroon voor 80%.

Het naar buiten gaan en bewegen is algemeen gezond voor je lijf, je valt er alleen niet veel van af.

Sinds ik iedere ochtend opsta, wat water drink, eerst een half uurtje wandel (stevig wandelen), en daarna pas ontbijt, ben ik energieker en heb ik een uur slaap per dag minder nodig.
Nog even afgezien van het feit dat mijn hersenen daadwerkelijk beter zijn gaan werken (dit kon ik benchmarken aan de hand van bepaalde werkzaamheden die ik doe en deed).

Ik ben er alleen niet van afgevallen.

NB: Dit werd achteraf nog een keer bevestigd toen ik op Papendal kwam (daar worden olympische sporters opgeleid) en die gaven me precies hetzelfde advies.

Enfin, my 2 cents.
Dat was precies mijn idee... pure marketing praat om hun eigen game weer extra in de aandacht te krijgen en zo weer inkomsten te genereren..
Nee dus. Je kunt die onderzoeken zelf nalezen en controleren. Wie de boodschap brengt, maakt totaal niets uit. Je zou ook kunnen stellen dat mijnheer dit soort games bouwt, omdat hij gelooft in het idee van meer beweging buiten.
Ja maar veel jeugd komt al niet meer buiten sinds de consoles in opmars kwamen. Dus ligt niet perse aan de vrbril.
Ik vind zelf dat deze man wel een punt heeft, want op zich is het ook niet gezond als mensen de hele dag binnen achter een computer zit. Ik verwacht zelf op dat het buiten spelen voor kinderen een gezonde manier is om origineel te leren. Aan de andere kant denk ik ook dat vr beter is dan standaard games waar je echt bij zit. Dan toch liever die lichaamsbeweging in vr.
Ik vind dit een bijzonder interessant punt. Ik ben een veertiger, met kinderen (9 en 13). Beiden spelen erg veel buiten, maar ik ben IT specialist, dus er zijn diverse apparaten waar zij zeer goed in thuis zijn. Het gaat volgens mij om de balans. Zelf ben ik geen spellenspeler (Myst en Riven uitgezonderd) maar de kinderen zijn wel spelers. VR hebben we een poosje terug een beetje verkend met goedkope plastic brillen en android telefoons, en dat was leuk, maar ze liggen allemaal in de kast te verstoffen. De kinderen spelen graag spellen zoals skylanders en infinity, dus dat zal op een vr omgeving ook wel leuk zijn. Maar tot nu toe is er altijd een moment dat ze geen zin hebben, of stoppen omdat er buiten gespeeld kan worden. En ik heb daar niets op tegen.
Mooi stuk.
Je opmerking En ik heb daar niets op tegen komt bij mij wel over als de omgekeerde wereld.
Hoe bedoel je, de omgekeerde wereld? Ik bedoel te zeggen dat als mijn kids besluiten liever buiten te spelen, ik ze niet zal tegenhouden...
Je kan de natuur ook in vr beleven.
Wat dacht je van vr op je crosstrainer?
Altijd maar naar die saaie muur kijken of je tablet en nu kan je een natuur scenery door crosstraineren.
Als je echt voluit wilt gaan kijk je even achterom waar dat gebrul toch vandaan komt dan ga je wel tekeer om die grizzly voor te blijven. 😁
Die meneer is niet echt creatief
Of na het werk een uurtje ontspannen op een coconut beach ... elke avond vakantie :)
Waren er niet al tal van in potentie gevaarlijke situaties voor de samenleving door Pokemon GO??
Dat was allemaal gebakken lucht.. Politici die weer zonodig in het nieuws moesten komen. De hype is allang voorbij en er is niks gebeurd.
Met goed weer kan je ook buiten in de tuin of op je balkon van VR games / content genieten. Best of both worlds? :D

Vroeger zeiden ze ook "ga niet te dicht op de TV zitten, je krijgt vierkante ogen!" en dat is ook niet gebeurt... :+
Heb toch een beetje het "Wij van WC-eend" idee hierbij

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee