Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hyperloop One toont vorderingen van aanleg testbaan in Nevada-woestijn

Door , 163 reacties, submitter: A4553

Hyperloop One heeft foto's vrijgegeven van zijn vijfhonderd meter lange testbaan in de woestijn in de Amerikaanse staat Nevada. Nog in de eerste helft van dit jaar moet daar een Hyperloop-test plaatsvinden.

De testbaan, die DevLoop wordt genoemd, maakt gebruik van buizen met een diameter van 3,3 meter en de constructie weegt meer dan een miljoen kilogram. Volgens Hyperloop One werkt een team van 150 technici, ontwikkelaars en bouwvakkers aan de constructie van de DevLoop. Het zou de eerste functionele Hyperloop-baan op ware grootte moeten worden.

In mei vorig jaar deed Hyperloop One op dezelfde locatie al een test met het aandrijfsysteem. Dat gebeurde op testrails in de buitenlucht en niet in een buis. Bij de test behaalde een Hyperloop-slede een snelheid van 187km/u binnen 1,1 seconde. Het doel is om met het systeem van gesloten buizen een snelheid van 1000km/u te halen.

Hyperloop One is een van de bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van een commercieel Hyperloop-transportsysteem. In januari werden tests gehouden door de studententeams die deelnemen aan de Pod-competitie van SpaceX. Dat gebeurde in een 1,25km lang buizenstelsel met een kleinere diameter van 1,83 meter. Deze zomer vindt er een vervolg van die competitie plaats, opnieuw in de testbuis met een kleinere schaal dan de uiteindelijke versie.

Hyperloop One onthulde de beelden tijdens de Middle East Rail-conventie in Dubai. De start-up toonde eind vorig jaar een concept van een Hyperloop-verbinding tussen Abu Dhabi en Dubai. De start-up onderzoekt samen met de transportautoriteit in Dubai, architecten en bouwbedrijven of de realisatie van het project mogelijk is.

Hyperloop One heeft ook studies lopen naar de haalbaarheid van zijn transportmiddel in Finland en Zweden, Rusland, Zwitserland en de Verenigde Staten. Eind februari begon het bedrijf gesprekken met overheden in India. Dat land gaat volgens Bloomberg omgerekend 56 miljard euro investeren in het moderniseren van transportsystemen.

Eerder getoond concept van Hyperloop-systeem in de Verenigde Arabische Emiraten.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

8 maart 2017 13:24

163 reacties

Submitter: A4553

Linkedin Google+

Reacties (163)

Wijzig sortering
Ze doen hun test meestal in de woestijn. Hoe zit het eigenlijk met de hitte in dit systeem. Zijn die buizen geïsoleerd of worden de sleeën gekoeld? Ik zou denken dat die buizen vanbinnen onaangenaam warm kunnen worden?
Ik vraag me af hoeveel last je daarvan hebt als de buis zelf een (nagenoeg) vacuum heeft.
Volgens mij is dat namelijk een vrij goede isolator :)
Zou een dergelijke high-end oplossing een opvallende keus vinden voor een omvangrijk 'derde-wereld' land als India.
Dubai/Abu-Dahbi lijkt me ideaal.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 8 maart 2017 13:26]

deze oplossing is meer gericht aan grote steden (welvarende regios) niet vor de boeren op het platteland. de oude trein infrastructuur zal wel blijven bestaan, de hyperloop zal waarschijnlijk worden ingezet als alternatief voor inlandse vluchten.
Ik woon in Amerika en public transport loopt hier generaties achter op andere gebieden in de wereld. Dit komt ook voornamelijk door de structuur van de steden en het feit dat Amerika een vrij "jong" land is (Lees, gegroeid in het auto tijdperk, daardoor dus grote uitgestrekte steden). Je zult altijd met de auto moeten omdat je van je huis naar het station zo een aantal kilometers zal moeten vervoeren, dus waarom dan niet meteen naar je eindbestemming rijden?

Hoge snelheidslijnen zijn hier nooit van de grond gekomen doordat privebezitters eigenaar zijn van de grond en je alle grond zou moeten onteigenen. Ook zijn de investering van miljarden die nodig zijn voor "goed" spoor niet te rechtvaardigen omdat public transport niet populair is, het wordt gezien als iets voor de lagere klasse.

Hyperloop krijgt wat traction omdat ze in een uur van LA naar San Francisco kunnen, nu kan een gemiddelde hoge snelheidslijn of Maglev dat ook, maar daar hebben de meeste Amerikanen niet van gehoord.

Het valt te bezien of hyperloop de volumes van vervoer kan halen die nodig zijn om een miljarden investering te rechtvaardigen. 500meter test track is leuk, nu 500Km met controle en dan per uur 10.000 mensen vervoeren, dat is andere koek. Kan je in een lange buis meerdere mensen tegelijkertijd vervoeren of blijft het bij een single carriage?

Wat we hier zien is een technologie experiment met heel veel challenges in het vooruitzicht op investerings en technologies gebied. De challenge is niet zozeer de techniek, maar kan je de grond en de mindset van de mensen veranderen.

En dan het laatste stukje... als je dan aankomt in LA, moet je dan een auto huren? Met de bus gaan is bijna zeker een No No in de USA.
Leuk verhaal, maar hoe komen die Amerikanen dan op het vliegveld? Die vergelijking moet je trekken, en dan heb je met de hyperloop waarschijnlijk nog het voordeel , dat deze direct gaat aansluiten op het Metronetwerk ...
met de taxi, het is echt waardeloos! (JFK-ugh)

of gewoon lang parkeren of een uber(dit verklaard ook ubers populariteit)

de taxi-unions hebben ervoor gezorgd dat er geen metro of trein direct naar de luchthaven gaat. Het duur ongeveer 1.5 uur om van JFK naar centraal Manhatten te gaan tijdens spitsuur. (16km afstand)

[Reactie gewijzigd door madhapee op 8 maart 2017 16:07]

40 minuten met de fiets!
Lekker met je hutkoffer achterop :)
Uber en Lift zijn daar juist enorm groot door geworden.
Daar kun je letterlijk honderde dollars in een week verdienen puur als uber chauffeur.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 8 maart 2017 20:43]

1000 en dollars. Maar in NL ook ;) In Amsterdam is het bruto inkomen voor een gemiddelde taxi chauffeur nog altijd rond de 4500 euro per maand. Ook uber X Chauffeurs.
Dat is echt veel! Heb je daar toevallig een bron voor? En hoeveel zou een Uber-pop-chauffeur hebben kunnen verdienen in Amsterdam, per maand? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik ben zelf chauffeur ;)

Uber-Pop is afgeschaft. Dat is gewoon simpelweg verboden. Je kan alleen chauffeur zijn met de juiste papieren en daar zit enorm veel tijd en geld in. Een Chauffeurskaart halen kost enorm veel met een peper dure Vergunning van de kiwa waar je zo 1500 voor betaald. En je moet ondernemer worden en dus inschrijven bij de KVK en netjes je belasting aangifte doen. Anders kun je niet Uber rijden. Ook moet je je aanmelden bij een TTO (Toegestaande Taxi Organisatie) om in Amsterdam of andere grote steden te mogen rijden.

Uber X en Uber Black zijn nu de enige opties waarbij Black gaat om een luxe auto en een Chauffeur in Pak met een trambaan ontheffing en dus volledige straten kennis in Amsterdam.

Maar als ik had moeten schatten wat mensen met uber-pop verdienden toen het net uit kwam zou ik eerder denken aan max 15 tot 20 eu per uur. Elke gek kon met zijn 4 wieler mensen mee nemen toen uber net uitkwam en dat lijkt me niet zo goed voor de concurrentie en veiligheid.

Ook nu is Uber zijn chauffeurs vaak aan het uitbuiten door 25% commisie en lagere prijzen zonder fooi. Straat Taxi is dan een stuk fijner.

Op een goeie Vrijdag/Zat avond verdienen Taxi Chauffeurs vaak zo'n 35 tot 55 euro per uur Maar dat mag ook wel. Er komt veel bij kijken als je kijkt naar kosten voor zo'n auto en de opleiding. En hoeveel concurrentie er nu is in Amsterdam zit je soms toch 2 uur zonder klanten afwachten door de weeks. Dus denk maar alleen aan nachtritjes die leveren het meeste op.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 9 maart 2017 03:11]

Dank voor de informatie!

Ik weet dat Über Pop niet meer rijdt, vandaar ook "zou hebben kunnen verdienen"...

Ook weet ik dat het moeilijk en duur is om officieel als taxichauffeur te mogen rijden.

Wat betreft de opbrengst van Überpop van ¤15–20 per uur, dan vraag ik me af wat de bezettingsgraad was in vergelijking met een reguliere taxi. Als Überpop-auto's een hogere bezettingsgraad hadden, konden ze misschien wel meer per maand verdienen dan je op het eerste gezicht zou denken? En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ze alle genoemde, hoge kosten van reguliere taxichauffeurs niet hadden, natuurlijk.
Nee met 15 - 20 euro per uur bedoel ik ook echt wat er te halen viel in dat uurtje werken pop was zo groot in die paar maanden dat de concurrentie ook enorm werd en er heel weinig ritjes te halen waren.

Bij uber X is dat nu ongeveer tussen de 25 - 35(vr zat) eu per uur
Als consument had ik liever uber. De meeste stadstaxi's in binnen en buiteland vliegen door de straten en als wil betalen is het vaak cashe ofwel moet doorrijden tot aan een bancontact. Of is het printpapier op voor een factuur..

Uber werkt met een ratingsysteem net zoals airbnb. Onvoorzichtige, vuile of bedenkelijke chauffeurs (bijv express in een fille rijden of omweg nemen) vallen er uit. Goede chauffeurs krijgen als eerst de rit. Je betaald via de app en je op een kaartje en pop-up krijg je een melding als de taxi er is.

Taxi's zijn nuttig maar gewoonweg veel te duur. Dat komt door de hoge belasting op arbeid en de papiermolen/belasting van chauffeurs en omdat taxibedrijven zich hoofdzakelijk richten op individueel vervoer (te duur om taxi pupulair te maken) terwijl ride sharing (uber pool) perfect mogelijk zou zijn om de last mile tussen de hyperloop en de rest van de stad te regelen. Maar de taxi-industrie Is zo log als een schip. Waarom innoveren ze niet?

Zo'n hyperloop heeft enkel zin als de last mile problematiek ook wordt opgelost. Het openbaar vervoer is niet overal even goed geregeld. In het ideale geval komt uber gewoon terug maar zonder de uitbuiting van de chauffeurs. (Lastenverlaging/loonsverhoging). Alles netjes geregeld in een app, met ride sharing, zonder luchthaven/hyperloop taksen.

Een goed Hyperloopsysteem verbind steden en dat zorgt voor economische groei zeker in combinatie met openbaar/ubervervoer. Sommige techbedrijven vinden nu geen personeel omdat de volgende stad te ver ligt of omdat pendelaars (potentieel talent) het niet meer zien zitten om met de auto in de fille te staan.
Probleem met Uber-Pop blijft toch echt veiligheid. Auto's die niet onderhouden zijn. Chauffeurs die net hun rijbewijs hebben. Geen ervaring met de stad en de routes. Slechte service. En het zijn prijzen die simpelweg oneerlijk zijn voor iemand die 6000 euro heeft geinvesteerd om al alleen aan de juiste papieren te komen met een lange opleiding. Laat staan de dure auto waar je mensen comfortabel mee wilt brengen.

Zoals het nu is is het zowel voor consumenten als chauffeurs redelijk eerlijk. Uber-X is nog steeds ontzettend goedkoop! Wat ik oneerlijk vindt is dat Uber 25% commisie neemt. Dus er blijft niks over voor de chauffeur. Tenzij je echt ritjes achter elkaar blijft krijgen, maar zelfs dat is helaas bij uber niet het geval. Nog altijd moeten consumenten een creditcard hebben om gebruik te kunnen maken van Uber. In NL is dit simpelweg niet de standaard. Er moet ondersteuning voor Nederlandse banken komen!
LA heeft een uitgebreid metro netwerk.
Dat zelfde geldt voor de meeste grote steden in Amerika.

Maar ben het met je eens dat openbaar vervoer hopeloos achterloopt. Sommige lijnen hebben een max snelheid van 80km/h. Je kan je toch niet voorstellen +100 km moet reizen op een snelheidtje van 80 km/h uur.
Wil niet zeggen dat ons prorail netwerk goed is maar zeker beter dan het landelijke netwerk van Amerika.

[Reactie gewijzigd door N97 op 8 maart 2017 14:22]

Het scheelt per stad, in SF heb je BART en dat is aardig goed. In Seattle heb je het lightrail systeem, nog beter en goedkoper en je komt overal. Het scheelt dus waar je komt.
En dan het laatste stukje... als je dan aankomt in LA, moet je dan een auto huren? Met de bus gaan is bijna zeker een No No in de USA.
Hyperloop pods daar zodanig groot maken in dat er auto's mee in kunnen misschien een oplossing? Beetje hetzelfde idee als die treinen waar je met de auto op rijdt die door de bergpassen van Oostenrijk gaan.

[Reactie gewijzigd door Reteip op 8 maart 2017 16:16]

Auto's erin? Ze doen er alles aan om de pods zo licht als mogelijk te maken. En dan een auto erin? Zie ik niet zo snel gebeuren.
Mooie reactie, en voor wat betreft het laatste stukje van trein naar bestemming; in de VS is Uber al behoorlijk ingeburgerd en ik denk een goede manier om dat gedeelte van het vervoer in te vullen. Al dan niet met op AI rijdende auto's op termijn.

[Reactie gewijzigd door mengskii op 8 maart 2017 14:12]

Ik denk dat ze het in NY niet met je eens zullen zijn.
De hyperlink gaat anders een stuk sneller en is geschat 10 keer zo goedkoop als de California High Speed Rail
hmm vond vervoer met de bus in LA best goed en anders heb je nog Uber.
Dit is echt niet voor de grote steden. Dit is voor tussen die steden, aangezien het pas op grote afstand interessant wordt om dit ding in te zetten.
Inderdaad, bijvoorbeeld Amsterdam - Parijs in een half uurtje. Dat zijn interessante mogelijkheden.
Wonen in Duitsland/Belgie of nog beter Luxemburg en gewoon blijven werken in Den Haag, Rotjeknor of Amsterdam....
Ik zie het al helemaal gebeuren O+

[Reactie gewijzigd door N97 op 8 maart 2017 14:06]

De huidige snelheid is rond de 150km/h.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanvaksnelheid
Die in japan is rond de 300km/h
https://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen
Hyperloop probeert rond de 1000km/h te halen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperloop

Dus een 6 voudige versnelling. Dat zou ook binnen Nederland interessant kunnen zijn. (tenminste als er niet een 6 voudige prijs verschil is :P )
dat bedoelde ik ook :p
India heeft momenteel al 1 van de grootste treinnetwerken ter wereld en investeren het meest in deze vorm van vervoer.

Nederland verwacht 18 miljard te investeren in spoorwegen t/m 2030.
http://www.bouwendnederla...tructuur%20tot%202030.pdf

India wil ditzelfde bedrag de komende 4 jaar investeren in spoorwegen!
Maar volgens mij komt dat vooral omdat de staat van de infrastructuur in India(vooral spoorwegen) aardig slecht is. Ze hebben nogal last van achterstallig onderhoud.
Yup... zwaar achterstallig onderhoud, meeste sporen stammen af van voor 1947. En dat voor de 4e grootste tre ter wereld met dagelijks 23 miljoen gebruikers.

Maar de portemonnee is eindelijk opgetrokken.
01-02-2017
India announced record spending of 3.96 trillion rupees ($59 billion) to build and modernize its railways, airports and roads as Prime Minister Narendra Modi aims to upgrade the strained infrastructure in Asia’s third-largest economy.
https://www.bloomberg.com...h-as-bombardier-ge-invest
23 miljoen valt mij nog enorm mee op 1 miljard inwoners.
Het landschap van India is daarbij ook nog eens anders dan dat van Nederland. Bovendien zijn afstanden een stuk groter dan hier. Van noord naar zuid India is al bijna 3000km. Een investering in een Noord-Zuid-lijn daar zou dus vele malen meer kosten dan een lijntje trekken van Delfzijl naar Maastricht.
Daarbij zijn opkomende economieën (zeker India en China) erg geïnteresseerd in prestigeprojecten. Hiermee kunnen ze laten zien dat het beeld dat jij (eL_jay) van ze hebt (achterstandsland) niet juist is (ook al is er nog steeds heel veel armoede binnen India).
Wat ik me vooral afvraag bij de hyperloop in India is hoe ze dat gaan doen met al die mensen die op de trein zitten :+
Wat ik me vooral afvraag is hoeveel energie ze gaan pompen in het vacuum houden van die buizen, ook omdat ze veel groter lijken hier dan in het concept.

En zo'n groot vacuum geeft ook een hele grote boem als er iets mis gaat.
Musk gaf ook aan dat ze voorlopig semi vacuum gehouden worden omdat dat makkelijker is. Het geeft al minder weerstand, dus levert al snelheid op tegenover andere middelen.
Absoluut vacuum is onmogelijk te behalen, dat zal ook een reden zijn.

Die ene bar verschil met de buitenlucht zal niet zo'n probleem zijn. Bovendien is de constructie een buis, de perfecte vorm (na een bol) om krachten op te vangen en te verspreiden.
Wie weet blijkt semi vacuüm een achteraf een goede oplossing. Een vliegtuig vliegt ook door het ijle lucht en haalt net geen 1000km/h en dat vinden wij allemaal prima.
En zo'n groot vacuum geeft ook een hele grote boem als er iets mis gaat.
Dat lijkt me wel mee te vallen.
Zelfs bij een perfect vacuum zou het verschil met de buitenlucht slechts 1 bar zijn.
Voor zover ik kan zien gaan aardgas-transmissieleidingen over de 1000 psi of 68 bar.
Waarom? Absoluut vacuüm is niet mogelijk maar een vacuüm wat afdoende is voor de hyperloop, is vrij eenvoudig te bereiken. Zoals hierboven gezegd is het simpelweg een drukverschil van 1 bar gemiddeld en zijn er toepassingen waar het drukverschil veel groter is.
De hyperloop in zijn oorspronkelijke vorm heeft zoveel fundamentele problemen dat het hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken.

Er zijn verschillende fundamentele problemen, oa.

* hoe houd je een vacuum over zo'n groot volume

* hoe houd je zo'n grote buis op vacuum als je de uitzettingscoefficient mee gaat nemen (de buis is bovengronds dus forse temperatuurverschillen).

* hoe beveilig je zo'n buis tegen schade, bv. door terroristische aanslagen

Ik raad je aan om eens op https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk te kijken of, als je zelf een beetje natuurkundig onderlegd bent wat berekeningen te doen.

De gevaren zijn zo verschrikkelijk groot met de voorgestelde vorm en uitvoering dat ik vermoed dat het nooit in de huidige vorm wordt gebouwd.
* hoe beveilig je zo'n buis tegen schade, bv. door terroristische aanslagen
Hoe doe je dat met een spoornetwerk? Dat lijkt me zelfs nog makkelijker te saboteren, en de risico's zijn een pak groter gezien de hyperloop vermoedelijk met kleine onafhankelijke pods werkt, terwijl een treinstel meerdere honderden mensen tegelijkertijd vervoert.
Maar ze hebben geen absolute vacuüm. Het is een hele lage druk, juist omdat een absolute vacuüm niet in stand te houden.

Ze weten echt wel wat ze doen daar.
Thunderf00t als referentie is... 8)7 8)7 8)7 8)7
Ze zullen vanzelf wel merken dat je niet vooruitkomt als je op de "buis" gaat zitten.
Je vergeet de wet van de remmende voorsprong!
Urbanization in India is occurring at a breakneck pace. Its cities are expected to grow from 340 million people in 2008 to 590 million by 2030. The speed of growth in cities poses huge challenges, but also offers big opportunities.

In response to the growing size and influence of cities, the Indian government, under the leadership of Prime Minister Narendra Modi, has set a bold and ambitious urban development agenda. The Prime Minister’s signature program is called the Smart Cities Mission, which aims to improve the quality of life in 109 of India’s fast-growing urban centers. The central government has allocated an estimated $7.5 billion to the Mission.
https://www.bloomberg.org...dia-smart-cities-mission/

En een hyperloopverbinding tussen die steden past perfect in het plaatje.
india zou ik niet meer onder en 3e wereld land scharen, ze zijn technologisch langzaam verder dan het westen aan het raken :+
Dubai/Abu-Dahbi zijn juist landen waar het extreem heet kan worden, iets met uitzetting en zo. ;)
Er zijn genoeg rijke mensen in India hoor.
AIIB: Asian Infrastructure Investment Bank.
De China-variant van het IMF & de Wereldbank.
India is niet achterlijk; het is 250 jaar lang 'kort' gehouden door het Westen.
Het is de enige manier om de indiers af te leren op het dak van de trein te gaan zitten :Y)
Ik vind het een onzinnig idee want als je met snelheden van 1000 km / u over land gaat reizen dan wordt zo'n constructie automatisch een doelwit voor terroristische aanslagen. En je kan zo'n buizennetwerk niet overal beveiligen. Als je tevens net zo scherpe controles gaat aanbrengen als bij vliegen dan is het voordeel ervan verdwenen.

Als een vliegtuig eenmaal is opgestegen kan je er in principe niet meer bijkomen. Dat is daarom veel veiliger. Je hoeft alleen maar het opstijgen en landen te beveiligen, meer niet.
Wat is dat nou weer voor onzin? Hoe zat het ook alweer met MH17?

Als je overal maar bang voor bent dan kun je beter de rest van je leven in een bunker onder je huis gaan zitten. Dit betekent echter niet dat er verder niemand meer mag gaan innoveren.
Ik heb het natuurlijk over terroristen. Die beschikken niet over militaire luchtafweer.

Je mag innoveren, maar het moet wel nut hebben. En gezien de beveiliging denk ik dat het geen nut heeft.

Ik kan je garanderen dat als ze zo'n buis opblazen dat geen van de passagiers het gaat navertellen.
In aanvulling op de opmerking van Mantlet komt hier ook nog eens bij dat een hyperloop helemaal geen aantrekkelijk doelwit is voor terroristen.

Terroristen lijken voorkeur te hebben voor high profile doelwitten (ok, dat is dit wel in het begin), maar ook voor hoge concentraties van mensen om zoveel mogelijk slachtoffers te maken.

Gezien de beperkte capaciteit van een pod (hooguit 30 man) en ongetwijfeld noodremsystemen die activeren zodra het bijna-vacuum wegvalt, zul je dus relatief weinig slachtsoffers maken. Als je die al maakt, want een explosie op EXACT het juiste moment dat een pod voorbij vliegt is vrij klein gezien de hoge snelheid, als de buis beschadigd is en de pod vervolgens eruit geslingerd wordt, is er nog een redelijke kans dat de pod niet tegen de pilaren aanbotst (want dan is het inderdaad voorbij) maar op hoge snelheid in een relatief leeg traject doorstuitert om uiteindelijk tot stilstand te komen. De pods hebben hierbij mogelijk ook nog iets van airbags om verder letsel zoveel mogelijk te minimaliseren.

Dan is een trein een beter doelwit (maar ook die worden niet om de haverklap aangevallen).
Ik ben geen fysicus, maar ik heb het gevoel dat als er ergens een lek slaat terwijl te tunnel in gebruik is, de luchtdruk zo'n grote kracht uitoefent aan die kant dat iedereen in de tunnel gewoon dood is. Feitelijk reis je dan toch gewoon in een heel groot geweer, met in plaats van buskruit, een vacuum dat gevuld wordt met lucht.

Misschien kan de tunnel beveiligd worden met schotten die dichtslaan als er een lek is ofzo, maar die moeten dan vast wel een flinke stoot kunnen hebben.

Hebben we niet een paar natuurkundigen rondlopen op tweakers die hier iets over kunnen zeggen?
Als je een gat in de buis maakt zal er lucht instromen en zal de druk geleidelijk toenemen over de hele lengte. Natuurlijk sluiten er dan meteen deuren die secties van elkaar scheiden. Als er een treintje precies in die sectie zit kan het allemaal best spannend worden, geef ik meteen toe.

Ongeveer net zo spannend als een grote kei op de rails van een TGV leggen. Dan gaat ie ook de rails uit met 300 kmh en gaan er mensen dood. Maar daar hoor je nou nooit iemand angstig over doen.
Als er een gat in wordt geblazen dan stroomt de buis vol met lucht en zal de trein uiteindelijk door het hoge luchtdruk tot stilstand komen (of nagenoeg).
Neem voor de grap eens een vacuum pompje of injectie spuitje (zonder naald).
Zet die op je hand, trek hem vacuum en laat dan los.
In een fractie van een seconde klapt hij terug.

Datzelfde kun je verwachten als hier een lek komt. Dit gaat niet rustig ;)

Deuren tussen secties sluiten is simpel gezegd maar kan praktisch nog lastig zijn. Er razen immers ook capsules door die buis en je kunt niet een deur sluiten net voor een aanstormende capsule. Daarnaast kun je een capsule ook niet in 2sec stilzetten gezien de G krachten die dan op de 'lading' komt te staan.

Ik ben erg benieuwd naar hoe ze dat allemaal uit gaan werken :)


Met je kei maak je een erg goed punt.
Op bijna elke rails kun je een balk leggen die een trein laat ontsporen. Toch gebeurd dit zelden(/nooit?).
Hier lijkt echter niemand bang voor te zijn.
De overlevingskans lijkt me niet relevant anders ten opzichte van een huidige hogesnelheidstrein die 250-300 km/uur doet. Als die ontspoort, door welke oorzaak dan ook, is de kans op navertellen door de passagiers ook nihil.

De huidige spoorlijnen worden ook gewoon benut, dus blijkbaar valt het met de angst onder passagiers wel mee.
Ik zie geen reden waarom er geen veiligheidssystemen ingebouwd kunnen worden. HSL-trajecten hebben ook tal van systemen actief. En als je een vliegtuig opblaast is ook iedereen dood. Dat weerhoudt ons er niet van te blijven vliegen.
ik denk dat het opblazen van de buis alleen een probleem is voor de pod die op dat moment zeer dichtbij de explosie is. En dat is dan weer vergelijkbaar met iemand die zichzelf opblaast in een gewone bus, want zoveel mensen gaan er niet tegelijkertijd in een pod.
Als een vliegtuig eenmaal is opgestegen kan je er in principe niet meer bijkomen
tja, daar denkt een BUK anders over, daarnaast, wat is het verschil tussen een rebel en een terrorist? Wat mij betreft allebij net zo slecht, en hebben allebij toch ergens die wapensystemen vandaan gekregen....

Je kent vast de beelden wel van Heer Stegeman, hoe makkelijk het hier in NL al is om zo een militaire basis op te rijden....
hier sluit ik me bij aan.
Ik zie niet in hoe dit anders is dan het 'gewone' treinstelsel. Tuurlijk, bij hogere snelheden is de foutmarge groter, maar neemt niet weg dat het niet 'automatisch' een doelwit voor terroristische aanslagen is.
is de foutenmarge kleiner bedoel je :+
even met wat ANFO naar die buis lopen is makkelijker dan een vliegtuig inkomen denk ik, je kunt nooit 600KM buis goed beveiligen gezien hij ook langs snelwegen? moet lopen.
Je kunt die ANFO beter onder een Thalys plakken, dan maak je heel wat meer slachtoffers dan dat ene Hyperloop karretje dat niet op tijd zal kunnen remmen.
Ik weet niet of het veel verschil maakt, 1000km/u voor deze hyperloop of ~140km/u voor een trein.

Het spoor van Amsterdam naar Maastricht is ook niet overal te beveiligen en als je je best doet kan je zo'n trein best laten ontsporen, denk ik - waarschijnlijk makkelijker dan zo'n hyperloop beschadigen. En een trein die met 140km/u ontspoort, boordevol passagiers - da's al dramatisch genoeg bij een aanslag, lijkt mij.
Het maakt veel uit kan ik je vertellen. Als een trein ontspoort vallen er al vaak doden. Bij 1000 km / u gaat niemand het overleven.
Klopt - maar dan heb je dus hooguit 30 doden in een pod. De Duitse ICE die bij Eschede ontspoorde veroorzaakte 101 doden.
Er zitten veel pods achter elkaar hoor. Denk je dat ze maar enkele mensen per keer gaan versturen? Dat is veel te duur en oneconomisch.

De uiteindelijke pods zullen ook veel groter zijn en veel meer mensen bevatten dan de prototypes.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 8 maart 2017 14:31]

Waarom ga je er van uit dat die volgende pods een probleem hebben? De onderlinge afstand tussen pods zal ongeveer de remweg zijn.
Ik mag hopen minimaal remweg x 1.5.
Er zal toch ook gereageerd moeten kunnen worden door de controllers/software/monitoring/alarmering/pods.
denk dat het wel groter is..die mensen moeten toch ook uit en instappen, denk dat remweg * 1,5 dan niet genoeg tijd oplevert...

ben sowieso benieuwd hoe ze dat gaan doen, eigenlijk moet die buis soort een rondje zijn, want heen en weer door zelfde buis schiet dan niet op. Of iets met wissels :? .
Zal uiteindelijk wel veel op het huidige spoorwegnet lijken, dubbel track en rangeren op de kopstations (van ene naar ander track verplaatsen)
als de buis "lek" is, zal er een drukgolf van 1atm. de buis in rushen, en die wil je niet tegenkomen als je bij 0.01atm in die buis zit, dat komt met de snelheid van het geluid ongeveer op je af, en dat zul je niet eens meer voelen denk ik :+
Wat is het probleem daarmee? 1 atmosfeer is 23 gram per liter. En hoe scherp denk je dat dat luchtfront is? Lucht is een gas, dat houdt z'n vorm niet vast. Je krijgt een drukfront wat geleidelijk van 0 naar 1 atmosfeer oploopt.
Ik zou het niet graag willen uitproberen , ik sluit me aan bij aadje,
Als jij in een vacuum zit en er komt van voren 1 bar vrij, vertel je dat niet na
Klopt - maar bij 140km/u praat je al over tientallen doden, genoeg voor wereldwijde publiciteit.

Maar terrorisme gaat niet persé over het aantal doden. Het gaat meer over het zorgen dat mensen zich nergens veilig voelen. Als je met een treinongeluk en tientallen doden al zorgt dat mensen niet meer gerust de trein instappen, dan is het doel al bereikt.
Waarom zou men wel een terreuraanslag plegen op een hyperloop en niet op bv een HST/TGV? Of een gewone trein, of een metrostel, of....
Ook daar zijn al aanslagen voorgevallen.

Maar je hebt wel een punt dat hier wellicht een andere manier of extra manier van beveiliging nodig is.
offtopic: Zouden we dit soort comments 10 jaar geleden teruggevonden hebben voor dit sort oplossingen? Je weet wel, de tijd een terreuraanslag nog erg ongewoon was.
Omdat er dan wel doden vallen maar niet zoveel. Bij een TGV gaan er ook veel doden vallen, ik schat enkele tientallen.

Bij een hyperloop is gewoon iedereen dood, misschien wel honderden slachtoffers.
In een Hyperloop-capsule zitten veel minder personen dan in een trein. Als een volle TGV ontspoort liggen een paar honderd mensen op hun zij, bij een gat in een hyperloop zijn er maar een paar pods en enkele tientallen passagiers getroffen.
iedereen die in de loop zit is gewoon gedoemd te overlijden als zo'n buis lek raakt, gezien de lucht met praktisch geluids snelheid (bij 1atm.) de buis in komt, dus circa 350?m/s. Dat zijn schokgolven die we alleen van nucleaire bommen kennen, en die zijn behoorlijk destructief.....
Er gaan geen honderden mensen in een pod. En er zit een grote afstand tussen de verschillende pods, dus meer dan 1 pod zal waarschijnlijk niet geraakt worden. Als je grote groepen mensen wil ombrengen met een explosie, dan zijn er veeeel makkelijkere mogelijkheden.
Zoals ik al een paar keer zei in dit topic. Als die buis lek raakt, zal de lucht er met 1 atm "overdruk" ingeperst worden, en dat gaat niet met beleid. Dat zijn gewoon krachten die we alleen kennen van een atoombom, die schokgolf die dan de buis ingaat (vanaf het gat) zal alles op zijn weg verwoesten.
Een rijdende trein kun je altijd nog blokkeren of erop springen als die rijd maar zeker met treinen lopen vaak mensen op het spoort of dieren, blaadjes, sneeuw, dat probleem zal je niet hebben dus dit is een stuk veiliger als de huidige treinen, ook op het gebied van aanslagen.
Dit lijkt me 1000 keer veiliger dan met de auto op stap te gaan. Langs de snelweg zie je ook niet overal beveiliging tegen terreurdaden.

Je moet niet zo bang zijn. Je hebt meer kans om gedood te worden door een koe dan door een terrorist.
Zoals ik al een paar keer zei in dit topic, Als die buis lek raakt, zal de lucht er met 1 atm "overdruk" ingeperst worden, en dat gaat niet met beleid. Dat zijn gewoon krachten die we alleen kennen van een atoombom, die schokgolf die dan de buis ingaat (vanaf het gat) zal alles op zijn weg verwoesten.
Zoals ergens hierboven al uitgelegd: dat is echt bullshit.

Je praat over een drukverschil van één bar.
Een beetje wielrenner rijdt rond met 6 tot 8 bar in z'n tubes, die vertonen ook geen explosieve decompressie als er door een spijkertje gereden wordt. Het drukverschil is veel te klein om 'verwoestend' te zijn. De vergelijking met een atoombom raakt helemaal kant nog wal.
Een bar is een bar, daar heeft het volume geen invloed op.
Vertel dat aan de passagiers van MH17..
Als er iets mag blijken uit alle onderzoeken dan is het wel dat MH17 niet in neergeschoten door amateuristische raketten. Wel raketten die amateuristisch gebruikt zijn, maar niet iedere terrorist kan aan dit soort apparatuur komen. Een paar kilo TNT naast een buis tot ontploffing brengen lijkt me wel degelijk makkelijker en zeker iets om rekening mee te houden, al is daarmee het risico niet veel groter dan op bijvoorbeeld een snelweg of een (HSL-)treinrails.
in de nacht een 30-50cm uit een spoor-rails snijden en je hebt hetzelfde effect...
Sabotage is altijd mogelijk, echter inderdaad op land stukken makkelijker dan in de lucht
Gewoon een bazooka is natuurlijk ook geen probleem.
Laatste alinea gaat natuurlijk niet op, zie vlucht MH17...
Ja. En in den beginne liet men ook vlaggers voor de trein uit rennen, om te waarschuwen dat er een trein aankwam.

Qua terrorisme gok ik dat dat wel zal meevallen: doelwit haalt wel veel nieuws, maar weinig slachtoffers. Het is veel effectiever om een trein te laten ontploffen/ontsporen.

[edit]
Nu ik er over nadenk, valt het mij trouwens op hoe weinig technologische centra het doelwit zijn van terroristen. Waar jij het over hebt, is wat het verzet deed; sabotage van treinlijnen en dergelijke. Terrorisme heeft een ander doelwit: onze westerse ideologie. Ze vallen onze instituten aan, niet onze infrastructuur.

En een Hyperloop is geen ideologische, maar een technologische ontwikkeling.

Terrorisme: ok, vliegtuigkapingen. Dat heeft echter een hoog media- en dramagehalte en een hoge vrijheidswaarde. Een Hyperloop kapen heeft weinig zin. Het is niet dat je 'even' linksaf kunt slaan om naar een andere eindbestemming te reizen.

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 8 maart 2017 19:54]

Dat gezeur over die mogelijke aanslagen kennen we nu wel.
Of je nou 100 man de dood in jaagt bij 50km/u of 1000km/u maakt erg weinig verschil.
(Godsdienst)Idioten hou je niet tegen zonder tot in het extreme te gaan beveiligen, wat ook niemand ziet zitten. In elk geval is het daarom geen argument tegen de komst van de hyperloop.
Enne vliegtuigen kan je ook prima uit de lucht schieten, zoals we helaas in NL ook veel te goed weten.
Vliegverkeer is totaal niet beveiligd tegen terrorisme. Dat is een droom. Het is schijnveiligheid wat je doet om de massa gerust te stellen.

Iedere idioot kan een vliegtuig neerhalen. Ga maar tussen de vliegtuig spotters staan naast de A5, of naast de A9. Daar vliegen vliegtuigen op minder als 500m hoogte over je heen.

Een enkele goedgericht bazooka of ground to air raket en je schiet ze voor 2000-4000 euro uit de lucht.
Waarom steken ze die volledige tube niet onder de grond?
Ik ga ervan uit dat het meer kost, maar is het uiteindelijk niet beter dat die uit de weg zit ipv overal waar je kijkt die grote lange buis te zien passeren?
Als testversie is het beter om het ding boven de grond uit te voeren:
Lagere kosten en beter/snellere toegankelijkheid voor aanpassingen en reparaties. Ook zijn de weersomstandigheden (temperatuur, vochtigheid, etc) minder constant dan onder de grond dus is het meteen mogelijk om te kijken wat ze daar in de praktijk aan kunne doen.
Om dezelfde reden dat grote stukken van de Amsterdamse "metro" gewoon bovengronds liggen: ondergronds bouwen is extreem duur, vanwege de veiligheidsproblemen. Evacuatie en hulpverlening in een tunnel is niet makkelijk.
tja, hoe wil je evacueren in een vacuüm tunnel :+
Goed plan. Elon Musk is ook (weer) een nieuw bedrijf begonnen. The Boring Company (also To Be Continued, Tunnels R Us and American Tubes and Tunnels) _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Shadow op 8 maart 2017 14:53]

Zoals een ander ook al opmerkt is Elon Musk hier ook mee bezig.

Hij heeft een bedrijf wat zich richt op het boren van tunnels.
Recentelijk heeft hij nog een teaser geplaatst van de boormachine.
187km/u in 1,1 seconden staat gelijk aan een versnelling van 4,8G. Dat lijkt me niet prettig. Maar het lijkt me dat dit met een lege 'pod' is en alleen een indicatie geeft van de mogelijkheden hiervan?
Ik denk het ook. Om comfort redenen zal die versnelling wel redelijk wat omlaag gaan. Men wilt snel transport, maar die 10 seconden extra bij het vertrekken zal dan wel niet uitmaken.
Capsules met alleen vracht pods.
Al kan dat ook weer afhankelijk zijn van de soort vracht.
Vraag me af of deze buizen bestand zijn tegen aardbevingen welke in California toch vrij sterk kunnen zijn.
Is het gewicht van de constructie nou zo relevant? Het is een mooi getal maar het lijkt me verder totaal niet belangrijk voor andere mensen dan constructeurs.
Bij de bezichtiging van een huis staat het gewicht van het gebouw ook niet op de folder. :p
Amerikanen geven overal het gewicht bij. En dan nog in retard maten zoals pounds. Zie je ook bij gebouwen en bruggen (en aquaria). Net alsof de aarde zwaarder wordt van al die constructies.
Had TU delft met de vorige test een kleinere model gebruikt of leek het zo?
Ik ben wel benieuwd welke snelheid zij nu kunnen halen als het over een lange afstand (20/30/50 km) gedaan zou kunnen worden en of er ook straks bochten in de loop komen. Al met al is dit wel iets wat proof of concept is, het is nog niet iets volledigs, maar de voortgangen zijn wel te merken. Als zo'n loop ook in Europa komt, dan denk ik dat je met een kleine 2 uur in het zonnige Spanje zit.

Ik juich dan dit soort dingen aan, want het is een stap in de oplossing voor het welbekende forenzenprobleem (laat komen door OV of geen zitplek hebben). Nu ik elke dag met het OV ga naar mijn eindstage, merk ik soms ook dat het gigantisch druk is en dat er dan soms onvoorziene problemen komen, waardoor je dan nog later thuis bent. Daarnaast zijn de voorzieningen ook niet altijd even goed in de treinen.

Maar goed, ik hoop wel dat er straks meerdere alternatieven zijn waardoor de drukte afneemt. Dat is dan wel een hele grote uitdaging. En wie weet komt er ook een hyperloop naar Amerika
Ik zie niet goed in waarom je niet gewoon het vliegtuig zou blijven pakken naar Amerika ipv een hyperloop. Ongeveer dezelfde snelheid dus het duurt ook even lang. Bovendien zal de constructie van de hyperloop redelijk ingewikkeld worden.