'Nieuwe 4g-bundel T-Mobile tast netneutraliteit aan'

De nieuwe bundel 'Oneindig Online op je Smartphone' van T-Mobile staat op gespannen voet met de neutraliteit, vinden ict-jurist Arnoud Engelfriet en GroenLinks. De Autoriteit Consument & Markt heeft bij T-Mobile aan de bel getrokken.

De manier waarop T-Mobile met zijn nieuwe 'onbeperkte' dienst tetheren en het kijken naar videostreams in hoge kwaliteit probeert in te perken is in strijd met de Nederlandse netneutraliteitsregels, volgens ict-jurist Arnoud Engelfriet. Volgens hem valt dit niet onder de uitzonderingen van artikel 7.4a van de Telecomwet. Dat artikel verbiedt het belemmeren of vertragen van diensten of toepassingen op internet.

Als afknijpen nodig is om de gevolgen van netwerkcongestie weg te werken mag het wel 'waarbij gelijke soorten verkeer gelijk worden behandeld', maar dat is hier volgens Engelfriet niet aan de orde: "een onderscheid tussen tethered verkeer van een laptop en verkeer vanaf de telefoon of tablet zelf, dat zie ik niet als 'ongelijk soort verkeer' in de zin van dit artikel."

GroenLinks-Europarlementariër Judith Sargentini denkt dat het aanbod van T-Mobile ook op gespannen voet staat met de, minder strenge, Europese regels voor netneutraliteit. Ze wijst bovendien op de privacybezwaren: "Om te zien wat video is en wat niet, zal T-Mobile al het verkeer moeten onderzoeken. Bovendien vraag ik me af hoe T-Mobile gaat voorkomen dat mensen video's via beveiligde verbindingen gaan kijken - gaan ze daarvoor de beveiliging van de verbinding beperken?" De Europarlementariër vraagt aan de Europese Commissie om te onderzoeken of het nieuwe abonnement wel aan de regels voldoet.

De Autoriteit Consument & Markt heeft de zaak aangekaart bij T-Mobile. "Op het eerste gezicht lijkt de propositie op gespannen voet te staan met de regelgeving", zegt de ACM tegen Nu.nl. Donderdag sprak de ACM er nog van dat T-Mobile zich op de 'congestieuitzondering' kon beroepen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-05-2016 • 14:25

154

Submitter: tinzarian

Lees meer

Reacties (154)

154
151
50
5
0
91
Wijzig sortering
Ik begrijp niks van dit artikel.

Er wordt inhoudelijk niks uitgelegd.

Wat is er met de bundel van Tmobile en wat heeft video ermee te maken?
Zie hiervoor het nieuwsbericht van laatst: nieuws: T-Mobile gaat 'onbeperkt' 4g op smartphone aanbieden voor 100 euro per maand

Korte samenvatting: Onbeperkte 4G databundel van T-Mobile met de zeer belangrijke kanttekening dat je niet je mobiele telefoon als hotsport/tethering device mag gebruiken. Je mag dus niet je laptop met je 4G telefoon onbeperkt van internet voorzien om bijv Netflix eeuwig te streamen. Je mag dit wel 'gewoon' doen op de telefoon zelf, al zit je kennelijk wel vast aan 480p.

Quote
De provider kan aan de hand van het imei-nummer zien of de simkaart in een smartphone of tablet wordt gebruikt. Detecteert T-Mobile een ander apparaat, zoals een 4g-modem of laptop met simkaartslot, dan geldt de datalimiet. Tethering kan via deze weg gedetecteerd worden omdat de provider ziet dat de verbinding een extra 'hop' maakt. Tethering via een smartphone of tablet naar een ander apparaat is ook niet toegestaan.

Het netneutraliteit probleem zit voornamelijk in het feit dat T-Mobile middels een 'hop' detecteert of je niet stiekem je pc/tablet/laptop van eeuwig internet voorziet met je 'onbeperkte' databundel.
Als jij met je mobiel je 4G deelt via mobiele hotspots, dan pakt je mobiel toch de 4G verbinding op en zendt hij het door via zijn Wifi module? Kan T-Mobile dat dan ook zien? Mis ik iets hier?
Nee, wat jij zegt klopt. T-Mobile kan daar dan niks van zien.
Ze kunnen het wel zien als je je simkaart in een 4G-modem plaatst, of in een LTE dongle ofzoiets.
Bij tethering wordt er vaak een 2e verbinding met een APN opgezet. Daar kunnen ze het eventueel aan zien.
Plus dat elk IP pakketje een time to live heeft. Dat is een teller die start met (meestal) 64 of voor Windows 128. Elke router vermindert deze teller met één. Als je via WiFi met je telefoon tethered gedraagt je telefoon zich als een router en zal ook de TTL verlagen.

Als T-Mobile opeens allemaal pakketjes met een TTL van 63 of 127 van je mobiel af ziet komen weten ze dus dat je aan het tetheren bent. Oplossing is om je PC standaard met een TTL van 65 te laten sturen. Op Linux:
"echo -n 65 > /proc/sys/net/ipv4/ip_default_ttl". Onder Windows zal er vast een registry key zijn maar die ken ik niet.
Dat wist ik niet, duidelijk verhaal :)
Krijg je bij die 2e apn verbinding ook een 2e IP adres of niet?
Nee, wat jij zegt klopt. T-Mobile kan daar dan niks van zien.

In aanvulling van de andere genoemde aspecten (TTL, aparte APN) kan men vrij makkelijk zien of jij tethered. Als er opeens een Google Chrome desktop Agent-ID voorbij komt, of er wordt opeens een een flinke Windows Update gedownload, weet men meestal wel hoe laat het is.

Men hoeft het ook niet exact te weten, want wat in deze context gemist wordt is dat het hie rom flink prijzige abbonementen gaat. T Mobile wil enkel voorkomen dat mensen het echt gaan misbruiken door het als permanente WiFi gaan gebruiken. Denk aan studentenflats waar men samen een abbonement neemt en een oude Android als HotSpot gebruikt. Of die persoon die in een uithoek van Nedreland woont en geen trage ADSL meer wil.

T Mobile kan simpelweg kijken naar je totale gebruik. Als dat opeens bizar hoog wordt, is het een kwestie van even - desnoods handmatig - kijken of het hier vooral gaat om een YouTube/Netflix verslaafde, of tetheraar. Zie je bijvoorbeeld vooral torents, vooral VPN, en flink wat Desktop user-agents weet je hoe laat het is.

Voor 100+ euro per maand, zal T Mobile vast niet zeuren als je iets meer of minder thetered. Zolang je totale verbruik als gevolg van tetheren niet helemaal bizar de spuitgaten uitloopt denk ik dat men niet zal zeuren.
Als jij een VPN maakt via OpenVPN of OpenSSH dan kan T-Mobile alleen maar uitvogelen dat jij veel data gebruikt; niet dat jij torrents aan het downloaden bent.
Voor 100+ euro per maand, zal T Mobile vast niet zeuren als je iets meer of minder thetered. Zolang je totale verbruik als gevolg van tetheren niet helemaal bizar de spuitgaten uitloopt denk ik dat men niet zal zeuren.
Een MB is een MB, of je nou tethered of niet. Het gaat T-Mobile niet aan hoe jij jouw MBs verbruikt. Dat zijn hun zaken niet.
Als jij een VPN maakt via OpenVPN of OpenSSH dan kan T-Mobile alleen maar uitvogelen dat jij veel data gebruikt; niet dat jij torrents aan het downloaden bent.

Dat zeg ik dan ook niet. Wél dat als blijkt dat jij opeens 300GB per maand neertrekt en het blijkt vrijwel allemaal over een VPN te gaan, T Mobile een redelijk vermoeden heeft dat jij je contract overtreedt. Typische telefoon gebruikers doen dat namelijk niet.

En dat is alles wat nodig is, om verder onderzoek te doen. En dan is de kans groot dat je elders door de mand valt. Dat was namelijk mijn punt. T Mobile heeft geen belang om iedereen te volgen. Enkel om die enkelingen die frauderen op te sporen.

Een MB is een MB, of je nou tethered of niet. Het gaat T-Mobile niet aan hoe jij jouw MBs verbruikt. Dat zijn hun zaken niet..

Dat is jouw wens, doch niet het contract wat aangeboden wordt. Dus in jouw geval zo ik het niet tekenen. Doe je dat wel, wordt het hun zaken als jij dat contract toch willens en wetens overtreedt.
Dat zeg ik dan ook niet. Wél dat als blijkt dat jij opeens 300GB per maand neertrekt en het blijkt vrijwel allemaal over een VPN te gaan, T Mobile een redelijk vermoeden heeft dat jij je contract overtreedt. Typische telefoon gebruikers doen dat namelijk niet.

En dat is alles wat nodig is, om verder onderzoek te doen. En dan is de kans groot dat je elders door de mand valt. Dat was namelijk mijn punt. T Mobile heeft geen belang om iedereen te volgen. Enkel om die enkelingen die frauderen op te sporen.
Da's geen fraude hoor, misschien moet je die definitie 'ns goed nalezen. Bovendien bewijst dat ook niets. Net zoals het feit dat als jij TrueCrypt op je computer hebt staan je ook niet persee illegale MP3tjes of KP op die volume hebt staan. Dat zijn aannames van jouw of T-Mobile's kant. Die aannames zijn niet rechtsgeldig :)
Dat is jouw wens, doch niet het contract wat aangeboden wordt. Dus in jouw geval zo ik het niet tekenen. Doe je dat wel, wordt het hun zaken als jij dat contract toch willens en wetens overtreedt
No sweat. Het contract is niet rechtsgeldig. :) Hoe graag T-Mobile ook zou willen dat dat wel zo zou zijn. Lees Arnoud Engelfriet's blogpost er maar over.
Da's geen fraude hoor,

Je hebt gelijk, het is 'enkel' contractbreuk.

Bovendien bewijst dat ook niets

Klopt, maar dat hoeft dan ook niet zoals ik aangaf.

Het contract is niet rechtsgeldig

Dat is het wel, want jij verwart twee zaken. Het is volledig 100% rechtsgeldig een abbonement te hebben dat niet voor theteren gebruikt mag worden. Niet om eventueel de ene bit over tetheren anders te tariveren.

Abbonementen die beperkingen hebben betreft tetheren heb je al jaren en hebben ook voor de rechter stand gehouden.
Je hebt gelijk, het is 'enkel' contractbreuk.
Zelfs dat niet.
Het contract is niet rechtsgeldig
Het contract is niet rechtsgeldig (in Arnoud's woorden "niet legaal" en "een oneerlijke handelspraktijk").

Ik zal daarover heel kort zijn. Het spijt me zeer maar ik neem een specialist die met naam en toenaam op zijn blog hierover post serieuzer dan een willekeurige Tweaker die hier anoniem zonder bronnen en met allerlei spelfouten iets anders blaat.
Wat jij zegt dacht ik ook, en ik gaf dus ook aan dat je dan wel je laptop op internet kan laten gaan via je telefoon, zolang de sim maar in je telefoon zit.

Echter het voorgaande artikel klopt voor geen meter, uit de reacties van de tweakers kan je de informatie vinden die wel klopt.

Ook staan er links tussen de reacties die wijzen naar pagina's waaruit blijkt dat providers wel kunnen zien indien jij een wifispot aanzet op je mobiel en zo de data doorstuurt.

nieuws: T-Mobile gaat 'onbeperkt' 4g op smartphone aanbieden voor 100 euro per maand

Echter de titel klopt niet, en de rest van het artikel klopt ook helaas maar half, dus even door scrolle naar de reacties eronder :)
Waarom doen ze niet gewoon een cap van 10 gb ofzo, dan boeit t ook niet, geen gezeik, cap is duidelijk en als je daarna gewoon lage snelheid krijgt is t ook opgelost
1. dat bestaat al. Bij iedere grote provider kan je een abo met een datalimiet van (soms zelfs meer dan) 10GB afsluiten. Ondergetekende heeft dit ook :)
2. omdat 10GB niet genoeg is voor iedereen? Omdat ik als student 2 uur heen en terug moet reizen met het OV en graag in de trein een fatsoenlijke internetverbinding heb, voor zowel werk, school als entertainment. En omdat ik thuis met een pauperverbinding van minder dan 10 mbit moet werken, 4G thuis is een stuk sneller. Een onbeperkte 4G-bundel waar ik echt mee kan wat ik wil, is mij dan ook zeker wel wat geld waard (geen 100 euro, maar het gaat om het idee).

Ik snap dat T-Mobile (en KPN, Voda en Tele2) simpelweg niet de netwerkcapaciteit heeft om zoiets aan te bieden - maar de vraag erna is er zeker :)
Gaat volgens mij helemaal niet over netwerkcapaciteit.

Het gaat in essentie om inkomsten.
Men wil gewoon twee abbo's verkopen. 1 voor mobiel en 1 voor data.

Straks verkoopt met gewoon (on)beperkt internet om te concurreren met vast internet....Triple play

Voor een goed voorbeeld verwijs ik naar naar Salt in Zwitserland.
Onbeperkt alles op 4G....(80/50 Down/Up) Voor alles te gebruiken, zonder kleine lettertjes voor een kleine 30 Euro p/m

Scheelt toch weer een 70 Euro t.o.v. T-Mobile
Kunnen we hier nog een puntje aan zuigen.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 30 juli 2024 23:24]

Als het niet om de netwerkcapaciteit gaat, waarom bestaat er dan in Nederland geen enkele aanbieder die écht onbeperkt data (op normale snelheid) aanbied voor een exorbitant hoog bedrag, zoals 100 euro? Waarom is dat er dan nu pas?

Ik denk niet dat mobiele data de vaste netwerken in de weg gaat zitten. Dat gebeurd in de andere landen immers ook niet, en daar zijn de internetsnelheden over het algemeen nog lager dan hier in Nederland.
Omdat er maar een paar aanbieders zijn die hun eigen 4G netwerk hebben hier in Nederland (Vodafone, KPN en T-mobile als ik het goed heb). Ze houden gewoon de prijzen hoog zodat ze meer inkomsten krijgen.
Anoniem: 52706 @peterkos27 mei 2016 17:42
Ze houden gewoon de prijzen hoog zodat ze meer inkomsten krijgen.
Ja want het zijn geen non-profit instellingen, en ook hebben deze bedrijven te maken met enorme wetten en regelgevingen die je in andere landen veelal niet in de extreme vorm tegenkomt als in Nederland.

Het lijkt wel alsof de Nederlandse consument het als straf ziet, maar altijd weer lijkt te vergeten dat ze bij arbeidsongeschiktheid een uitkering krijgen, zelfs toeslagen krijgen wanneer het inkomen te laag is, zekerheden hebben bij ontslag etc. etc. etc. Als we dit alles eens zouden afschaffen kunnen we zelfs de prijzen hanteren die in andere landen gelden, maar moet men niet zeuren dat men tijdens arbeidsongeschiktheid blikjes/flesjes mag oprapen voor wat geld zoals je in een land als Rusland ziet.

Maar belangrijkste is en blijft, bedrijven bestaan niet om break-even te spelen en dus als non-profit organisatie te fungeren. Wie denkt dat alles te duur is, is veelal niet thuis in de enorm grote ondernemerswereld.
Wat een argument,' product x vind ik te duur', 'je krijgt een uitkering niet zeuren'. Wat heeft winstmaximalisatie te maken met sociale voorzieningen?
Anoniem: 52706 @erhan1227 mei 2016 18:55
Het geen jij en ik betalen bestaat voor een zeer groot deel uit het bereiken van zoveel mogelijk winst. Logisch, anders zouden aandeelhouders opstappen wat de kans op het eind van een bedrijf ook alleen maar groter maakt. Het resterende deel verdwijnt in de staatskas, bij verzekeringen, juristen etc. etc. etc. etc.
Dus we moeten alles maar pikken onder het mom van zoveel mogelijk winst? Nee dank je. Ik vind het ook te duur en nee, dat is niet uit de lucht gegrepen: nieuws: 'Mobiel internet in Nederland is relatief duur' - update
Kosten en winst zijn grotendeels van elkaar losgetrokken. Het sturen van een bitje kost heel weinig stroom. Wat wel geld kost is de netwerkcapaciteit en dan wel de piekcapaciteit. Maar ook het kantoor, de reclame, etc.
Een 'GB' heeft dus geen directe kosten. Het moment waarop die GB door het netwerk gaat bepaalt dat.
Wat een goed (en netneutraal) model zou zijn hiervoor: je hebt onbeperkt internet, zonder enige aanspraak op snelheid. Als je snel wil dan kan je de tuboknop aanzetten en dan krijg je voorrang. Maar dan betaal je wel per bit (via een bundel of niet).
Nog mooier zou zijn als je dat per app kan instellen. En (neem ik aan) omdat je zelf stuurt is het niet tegen de netneutraliteit. Je neemt echter twee verbindingen af: een trage/slechte onbeperkte, en een goede duurdere.
Vodafone, KPN, T-Mobile en Tele2. Het is niet veel anders in andere landen, vaker zijn er een stuk of 4 'echte' netwerken.

Laten we inderdaad zeggen dat er een kartelvorming plaatsvind en dat ze inderdaad samen kunstmatig de prijzen hoog houden (ik ben het daar niet mee eens, dure 4G frequenties bijvoorbeeld, maar dat even buiten beschouwing).
Dan kunnen ze de mensen die écht onbeperkt data willen toch nog altijd wel afzetten met een ontiegelijk duur 4G-abo van 100/150/200 euro per maand ofzoiets? Dan krijg je immers nog veel meer inkomsten, toch? ;)
Het is nu gewoon niet verkrijgbaar en dat vind ik opvallend.
Tele2 valt volgensmij onder het netwerk van T-Mobile ;)
Wat betreft 2G en 3G inderdaad, maar sinds een jaar of anderhalf hebben ze een eigen 4G-netwerk :)
In den beginne met de smartfoons was data onbeperkt voor 10 Euro in de maand mogelijk. Nu zie je dat in Nederland niet meer, maar in andere landen als de UK en Zwitserland zijn er wel veel goedkopere onbeperkt aanbiedingen.

Waarom is het zo duur, de aanbieders van mobiel zijn dom door exhorbitant hoge prijzen te betalen voor licenties waar dat niet nodig is, en doordat er een oligopolie is op de markt waardoor er feitelijk geen concurrentie is, in stand gehouden door de ACM.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oligopolie
Destijds moest je het ook doen met een 128/32 verbindinkje hoor :) als je daar tevreden mee bent: bij KPN kan je een pre-paid bundel voor 7,50 kopen waarmee je een maand lang onbeperkt over 128 kbit/s mag internetten ;)

Als er echt prijsafspraken waren, waarom zijn er dan zulke hoge biedingen gedaan voor die frequenties? Dan hadden ze toch ook wel even kunnen afspreken 'jij betaalt drie tientjes, jij vier tientjes en jij vijf tientjes voor de meest gunstige', in plaats van dat ze er letterlijk miljarden voor hebben neergezet.

In de UK zijn er ook maar 4 netwerken trouwens, net als hier.

Edit: zie reactie RDKN-Steven :)

[Reactie gewijzigd door Richh op 30 juli 2024 23:24]

Je bedoeld zeker 128kbit ipv 128mbit. Als ie zoveel was had k ook weer gewoon prepaid genomen...
Anoniem: 767917 @swhnld28 mei 2016 12:29
Tenzij je zoals ik je abbo niet "verlengt"

onbeperkt dataverkeer... zonder fup
gnuift
alleen gebruik ik dus amper aan dataverkeer, daar mazzelen ze dan weer mee.
Kijk, daarom heb ik dat destijds niet gedaan, ik vond €10 per maand voor mobiel internet te duur voor het weinige gebruik. Vind ik nog steeds. Internet gebruik ik achter een beeldscherm.
Anoniem: 767917 @onetime29 mei 2016 09:59
Ik heb een kpn abbo uit 2005
100 belminuten en/of 100 sms'jes en een uitklaptelefoon met beeldschermpje waar je idd op kon surfen
"internet" (lees dataverkeer) was gratis inbegrepen.
En nee er zit geen fup op, geen hond had ooit voorzien dat er smartphones zouden komen.
Maar wat betaalde je daar toen dan voor? En nu?
Anoniem: 767917 @onetime29 mei 2016 13:14
2 tientjes ex. btw (zakelijk abbo)
Het gaat om netwerk capaciteit en datagebruik (zij betalen dat ook).
Ze willen iets verkopen (onbeperkt, hi-speed mobiel internet) dat ze feitelijk niet kunnen leveren voor die prijs, zodra mensen het tegelijk, intensief gaan gebruiken.
.
Daarom stellen ze de volgende voorwaarden om datagebruik te kunnen beperken:
- "Videoverkeer wordt geoptimaliseerd [=vertraagd] voor smartphone en tablet gebruik. ... Hiervoor registreren we of je een videodienst gebruikt."
- [Tethering] "Dan beperken we je data voor die apparaten tot 20 GB per maand. We kijken om die reden op welk apparaat jij jouw verbinding gebruikt."
.
Een slimme gebruiker legt vervolgens natuurlijk een versleutelde VPN aan, om bovenstaande te omzeilen. Daarom hebben ze ook een catch-all voor dit, *kuch*, ongelimiteerde abonnement:
- "Als we zien dat je toch onverklaarbaar veel data hebt gebruikt, onderzoeken we dat. ... We kunnen jouw verbinding blokkeren of terugzetten naar een andere [beperkte abonnementsvorm]."
.
Dus dit hele abonnement is totale marketing onzin, die in strijd is met net-neutraliteit en tevens de privacy van gebruikers schendt om het naleven van de voorwaarden te kunnen controleren.
.
Dus afschaffen deze onzin. Zet gewoon een datalimiet. Of (echt) niet.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 30 juli 2024 23:24]

Er is een cap van 20GB,, had dan op zijn minst de link bekeken die de tweaker aan je gaf.
Je mag de sim in je laptop steken, vanaf dat moment controleert t-mobile lekker wat jij doet, en zodra je de 20GB bereikt wordt het geblokkeerd.

Ga jij zeer veel verbruiken op je mobiel: wordt je geblokkeerd

Hoe dan ook, de kans dat je geblokkeerd wordt omdat je teveel data gebruikt is lekker aanwezig bij dit onbeperkt data abonnement van t-mobile, of de sim nu in je tablet, telefoon, laptop of 4g modem zit het maakt ze niks uit. Jij krijgt gewoon een blokkade indien je er teveel gebruik van maakt.
Dit is dus een beperkt abonnement, geen onbeperkt. Er zitten zoveel beperkingen aan dat er niks onbeperkt aan is.
Ik heb nog niet de kleine lettertjes gelezen.. wel grappig dat al die onbeperkte abonnementen altijd wel beperkt zijn. Snap ook niet dat ze dit zo mogen noemen. Ook niet met een " * btw.. lees de kleine letters want dit betekent niet wat je denkt". Ik vind dat je als bedrijf dan gewoon aan het bedriegen bent. Genoeg mensen die hier wel intrappen.
Kleinde lettertjes moeten worden verboden. Alleen al vanuit een oogpunt van efficientie.
Een bovengemiddeld begaafd persoon op het gebied van begrijpend lezen is er allicht een uur mee bezig. Een minder begaafd persoon zou iemand anders moeten laten lezen. Hoe dan ook is dat verspilde moeite die niets oplevert, behalve dat de aanbieder een leugen in de advertentie kan zetten.

Moet je eens omgekeerd proberen: je eigen voorwaarden sturen aan de juridische afdeling van een bedrijf. 'kunnen we niet aan beginnen' heet het dan.
Anoniem: 767917 @sympa28 mei 2016 12:30
Kleine lettertjes zijn allang verboden
alles dient op duidelijke en voor iedere begrijpelijke manier te worden neergezet.
Tmobile heeft dit soort abonnementen in Amerika en daar zijn ze heel populair.

"Onbeperkt" klinkt goed niet? Dat je niet mag tetheren staat uiteraard in de kleine lettertjes ;)
Dan kan je niet met het woord 'onbeperkt' reclame maken.
nu ook niet, want dat is het gewoon niet. onbeperkt is natuurlijk sws iets wat niet bestaat want er is maar beperkte tijd elke maand. en geen oneindig snelle verbinding.

onbeperkt gaat misschien meer over dat je het gevoel hebt dat het onbeperkt is.
Leuk en aardig, maar internet==internet en data==data.
Oftewel dit is gewoon in strijd met netneutraliteit.
De Europese wet is wat ruimer dan de Nederlandse wet.
Wat T-Mobile wil gaan doen is volgens de Nederlandse wet vermoedelijk niet toegestaan, maar het is niet duidelijk of de Nederlandse wet op dit punt nog geldig is.
De Europese wet is ruimer. Daar zijn wel mogelijkheden in opgenomen om een datastream af te knijpen of juist voorrang te geven.

Wat T-Mobile wil gaan doen valt in het grijze gebied. Ze maken het kijken van video niet onmogelijk. Je kan gewoon kijken wat je wilt, maar in lagere kwaliteit.
Ja maar tot hoever mag dit dan doorgezet worden?

Jouw de video laten bekijken in 80 bij 45 pixels betekend ook niet dat het onmogelijk is hem te bekijken... Echter in de praktijk is dit natuurlijk totaal onwerkbaar. 480p vind ik bijvoorbeeld anno 2016 ook niet meer kunnen, zeker niet voor zo'n gigantisch bedrag
Ja 480p. Jezus daar heb je dan een €600 nexus voor :(
Je mag wel tetheren maar max 20 gb
Dus niet onbeperkt.
"onbeperkt alleen op je mobiel" zou wel kloppen dan. :9
Maar dat klopt ook niet, ook daar zit een data cap. Gebruik jij ''ongewoon'' veel data op je mobiel gaan ze je checken en eventueel blokkeren.
Even aanpassen:
"niet onbeperkt, ook niet op je mobiel" 8)7 what a joke
Het netneutraliteit probleem zit voornamelijk in het feit dat T-Mobile middels een 'hop' detecteert of je niet stiekem je pc/tablet/laptop van eeuwig internet voorziet met je 'onbeperkte' databundel.

Nee, daar zit hem het probleem niet.

Het uitsluiten van tetheren is gewoon toegestaan. Immers je neemt een abbonement voor een telefoon vs een HotSpot. Er is niets in de oude of nieuwe telcomwet die dit verbiedt. Hoe graag wij Tweakers ook zouden willen O-)

Waar het om gaat is dat men bepaalde vormen van video buiten de bundel houdt. Dat is aldus sommigen niet toegestaan onder de Nederlandse interpretatie van de EU richtlijn betreft netneutraliteit zoals recent aangenomen door de Tweede Kamer.
Het netneutraliteit probleem zit voornamelijk in het feit dat T-Mobile middels een 'hop' detecteert of je niet stiekem je pc/tablet/laptop van eeuwig internet voorziet met je 'onbeperkte' databundel.
Ik denk dat het netneutraliteit issue er vooral in zit dat T-Mobile monitort in welke kwaliteit je video aan het kijken bent. Hiervoor moet je vrij goed in inhoud van de pakketjes data duiken, en dat mag niet. Dat heeft niets met de TTL of "hops" te maken, dat heeft alleen betrekking op de detectie van tethering.
Dat is toch precies zoals Robin Mobile het nu ook doet?
Robin Mobile kijkt niet naar wat voor data er gebruikt wordt. Daar is 'gewoon' een limiet gesteld van X GB
ik kon me dit nieuwsbericht herinneren.
Maar is idd al een paar jaar oud, de voorwaarden zijn vast gewijzigd.
Wat snap je niet dan?
Onbeperkt is zonder limieten.

Ze bieden iets aan; ja je mag onbeperkt gebruiken.
Maar als je een filmpje op 1080P (fullHD wilt kijken) dan kan dat niet, want we bieden je onbeperkt 480P aan!

Oftewel er zijn allerlei limieten ingesteld.
Ja mooi is dat. Net als een tijdje terug die tv reclame van Simpel: "Nu onbeperkt bellen, onbeperkt sms'en, en 'onbeperkt' 1 GIEG!"
Volgens mij zijn die reclame's altijd geweest onbeperkt bellen, onbeperkt smsen en 1 GB data voor 10 euro. Ik kan mij niet herinneren dat er ooit sprake is geweest van onbeperkt 1 GB data.
Nee, dat hebben ze nu verandert. Enkele weken geleden riepen ze onbeperkt een gieg.
Is wel vrij misleidend, als je zin hebt kan je klacht indienen bij de reclame code commissie. Hoewel bevindingen van de rcc niet bindend zijn wordt er in het algemeen wel naar geluisterd.

OT: Goed dat de ACM dit gaat onderzoeken, Mooi ook al die marketingskreten en creatief interpreteren van de de regels, maar ook t-mobile heeft zich er gewoon aan te houden.
Ze hebben het inmiddels al verandert.
Daar had ik het laatst ook al met mijn vrouw over. Lekker 'onbeperkt' die 1GB 8)7

Zeg dan gewoon 1GB maar goed dat rolt dan natuurlijk niet zo lekker in die reclameslogan.

[Reactie gewijzigd door D33F op 30 juli 2024 23:24]

Let eens op, ze zeggen enkel onbeperkt bellen en onbeperkt SMSen. Ze hebben het nooit gehad over onbeperkt data of zoals gesteld onbeperkt 1GB (wat onnozel is natuurlijk)
Dat hebben ze nu verandert. Enkele weken geleden riepen ze nog onbeperkt een gieg data. Zie reactie van David ook.
Dat is niet wat ze zeggen, noch laten zien. De letterlijke tekst: "dat is onbeperkt bellen, onbepert SMSen en 1 gieg data..."

Zoals je ziet geen onbeperkt. Zoek hem maar op: de belrevolutie
Dat hebben ze nu veranderd. Enkele weken terug was het ONBEPERKT EEN GIEG DATA.
Nee.

Eerst was het "gratis bellen, gratis smsen en 1 gieg data voor 'maar' 10 euro!"

En toen zei ik nog: gratis voor 10 euro? Dat klopt niet! En dit hebben ze inderdaad aangepast naar onbeperkt. Dat wat jij stelt is nooit gezegd. Zo wel, dan is dit vast ergens op internet te vinden, en wil ik die graag zien.
Alstublieft:

https://m.youtube.com/watch?v=4LBpzS_2KV0

Kleine correctie op de quote: "onbeperkt genieten van één gieg"

Overigens had ik die jij bedoelt ook gehoord en mijn reactie was hetzelfde als die van jouw 8)7

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 30 juli 2024 23:24]

Haha maar dan klopt het weer wel. Je mag van belsimpel onbeperkt genieten van die 1GB. Dat vind ik best aardig van ze. Het zou ook wat zijn: je mag maar een beetje genieten van 1GB.

Dus in dit geval ligt er geen beperking op het genieten, wel op de data. Slim gespeeld van belsimpel, toch?
Ja en het is niet eens onbeperkt bellen, zit ook een fair use policy aan, waardoor het ook eigenlijk niet onbeperkt is
Onbeperkt gebruikmaken van 1 gig (dus zonder dat je provider mee zit te sniffen) klopt opzicht wel...
Het klopt niet, want 1) het is inconsistent met het bellen en sms gedeelte. Daar zit namelijk een f.u.p.op. Even stellen dat deze bijv. 1500 min/sms is. Dan kun je dus ook "onbeperkt 1500 min. bellen/sms'en".

Wat 2) zoiets is als "je mag onbeperkt 400 gr spare ribs eten voor een uur!": Ze beperken de hoeveelheid te consumeren product (400grspare ribs/1gb data) binnen een tijdsframe (een uur/een maand). Genoeg beperkingen om het dus niet meer onbeperkt te noemen.
Je mag voor 100 euro onbeperkt eten kiezen ..... :-) maw je mag overal op zonder beperking... en dus ook HD films downloaden en er is niets geblokkeerd.

Ik probeer er ook maar wat van te maken :-) niemand snapt alle regels meer zo :)

Is maar net hoe je het wil lezen of leest.

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 30 juli 2024 23:24]

Anoniem: 63672 @Dark_man27 mei 2016 14:30
Misschien kun je het originele artikel erbij pakken en lezen.
Deze vindt je hier
Er staat bewust een link in naar het artikel van gisteren, met de volledige uitleg over het betreffende abonnement.
De besproken bundel stond gisteren in een nieuwsitem van Tweakers, deze veroorzaakte heel wat reacties/discussies....
Ik denk dat je niet op de linkjes in het artikel geklikt hebt, anders zou je niet zo'n comment plaatsen.

nieuws: T-Mobile gaat 'onbeperkt' 4g op smartphone aanbieden voor 100 euro per maand
Misschien even terug scrollen op de pagina naar de aankondiging van de bundel
Ik begreep er ook al niets van. Ging me al dom voelen.
Ipv te veronderstellen dat er wel terug gescrold wordt, kan er ook een duidelijker stukje geschreven worden.

[Reactie gewijzigd door spyro op 30 juli 2024 23:24]

Het is nog best een duur abo met 'onbeperkte' beperkingen. Of lijkt het maar zo?

Ik ben ook benieuwd wat het betekent die deze abo nu afsluiten en als later blijkt dat tmobile niet mag knijpen. Kan je dan alsnog onbeperkt alles op volle snelheid doen? Zegt tmobile het abo dan eenzijdig op?

Er zou een regel moeten komen dat providers niet zomaar de keurmerk "ONBEPERKT" overal mogen misgebruiken.

Engelfriet heeft wel een punt. Nu wordt vooraf al de maatregel bepaalt ipv dat het echt gebeurt obv congestie.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 30 juli 2024 23:24]

T-Mobile gebruikt niet het woord onbeperkt, maar 'oneindig'.
Onbeperkt is duidelijk zonder beperkingen maar ja dat lapt iedereen ook al aan zijn laars.

Oneindig letterlijk zonder einde, zonder einde van wat ?
oneindig wekt ook een bepaalde verwachting en feitelijk is het dus niet oneindig als er voor dit verkeer weer voorwaarden zijn of maxima, dan is er dus een einde.

De info bij t-mobile is echter duidelijk of wederom niet duidelijk met kleine lettertjes
Stel je voor dat je jouw mobiele telefoon buiten net zo kan gebruiken zoals thuis? Geen zoektochten naar wifi, maar onbegrensd mobiel internetten met je smartphone of tablet in Nederland. Zonder extra internetkosten, data-stops of snelheidsbeperkingen. We vinden dat het de hoogste tijd is om dat mogelijk te maken. Daarom introduceren we een Stel Samen & Stel Bij internetbundel met ultieme vrijheid; Oneindig Online op je Smartphone.
Ik lees onbegrensd, geen datastops of snelheidsbeperkingen.

Tja als de kleine lettertjes hebben het dan weer over fair gebruik en ja fair gebruik betekend automatisch een beperking.
Je mag het dus weer misleiding noemen. Dat doen ze al jaren met onbeperkt met beperkingen,

[Reactie gewijzigd door bbob op 30 juli 2024 23:24]

Het is wel oneindig, omdat er geen limiet aanwezig is als je gaat internetten met je telefoon, maar het is geen onbeperkt, omdat je met tethering niet oneindig mag internetten.

T-mobile biedt dus een bundel aan met "oneindig internetten", geen "onbeperkt internetten".
.oisyn Moderator Devschuur® @mohf27 mei 2016 15:35
Leuk, de andere woordkeuze, maar dat maakt de betekenis nog niet anders. Een datalimiet is duidelijk niet oneindig.
Inderdaad, en daar komt netneutraliteit kijken, er wordt onderscheid gemaakt in het gebruik, dat mag niet.
Stel je voor dat je jouw mobiele telefoon buiten net zo kan gebruiken zoals thuis?
Als T-Mobile hiermee adverteert, dan zeggen ze eigenlijk dat je 'oneindig' zoals thuis kan data kan verbruiken op volle snelheid.

Dat is in ieder geval voor mij zo. Na 50GB kan ik nog steeds op volle snelheid downloaden thuis. Dat is de belofte die ze dan doen. Al die mooie woorden als 'ultieme vrijheid', 'oneinding', 'zonder data-stops of snelheidsbeperkingen'. Dit riekt naar bewuste misleiding.
goed lezen er staat onbegrensd en dat betekend zonder grenzen. Terwijl er dus wel degelijk grenzen zijn.

Het blijven trieste woordspelletjes, die misleidend zijn omdat ze een bepaalde verwachting geven. Fair gebruik is echter een beperking en om in woorden te spreken een begrenzing. Terwijl er toch staat onbegrensd.
Nou wat er oneindig is, zijn de aantal limieten die erop zitten volgens mij.

Ik heb inmiddels niks anders dan beperkingen gezien (over onbeperkt gesproken..) dat het abonnement gewoon helemaal niet klopt..

Als ze zouden zeggen: oké voor 100 euro per maand kan je onbeperkt whatsappen (niet teveel video's / foto's sturen en ontvangen) dan klopt het wel.. Maar dit niet
What zei Hicks ook al weer?

"If anyone here is in marketing: please kill yourself"
Er zou een regel moeten komen dat providers niet zomaar de keurmerk "ONBEPERKT" overal mogen misgebruiken.
Het is ook geen keurmerk, maat gewoon een kreet. een keurmerk moet aan bepaalde zaken voldoen, 1e zin van Wikipedia:
Een keurmerk is een compact, visueel kwaliteitsoordeel over een product of dienst, afkomstig van een betrouwbare bron
Daarnaast heet het, zoals Xtuv al zegt, oneindig en niet onbeperkt.
Misschien moet zoiets wel als (soort van) keurmerk behandeld worden. Een quote uit hierboven:
Stel je voor dat je jouw mobiele telefoon buiten net zo kan gebruiken zoals thuis? Geen zoektochten naar wifi, maaronbegrensd mobiel internettenn met je smartphone of tablet in Nederland. Zonder extra internetkosten, data-stops of snelheidsbeperkingen. We vinden dat het de hoogste tijd is om dat mogelijk te maken. Daarom introduceren we een Stel Samen & Stel Bij internetbundel met ultieme vrijheid; Oneindig Online op je Smartphone.
Zoals thuis
Thuis kan ik ook na 70GB nog steeds op volle snelheid data verbruiken. Op volle snelheid.
  • Onbegrensd Mobiel Internetten
  • Zonder snelheidsbeperkingen
  • Ultieme vrijheid
  • Oneindig Online
Dit allemaal ruikt wel een beetje naar bewuste misleiding. Er wordt zo geadverteerd, maar het klopt niet echt. Je hoeft dan niet letterlijk een keurmerk op te zetten om aan te geven dat dit niet juist is.
Alhoewel ik het grotendeels eens ben met jou,

Stel je voor dat je jouw mobiele telefoon buiten net zo kan gebruiken zoals thuis? Geen zoektochten naar wifi, maar onbegrensd mobiel internettenn met je smartphone of tablet in Nederland. Zonder extra internetkosten, data-stops of snelheidsbeperkingen. We vinden dat het de hoogste tijd is om dat mogelijk te maken. Daarom introduceren we een Stel Samen & Stel Bij internetbundel met ultieme vrijheid; Oneindig Online op je Smartphone.

Dus zolang je maar op je Smartphone of Tablet op 4G zit, gelden de regels van "thuis". Dan heb je ook geen limiet of beperkingen.

Het probleem zit dan ook in de manier waarop ze detecteren hoe je gebruik maakt van het internet, zoals ik begrijp van bovenstaande post van Stin00.
Op m'n smartphone of tablet wordt de kwaliteit van video's "thuis" niet geknepen tot een (veel) lagere kwaliteit. Bij jou wél (als je in Nederland woont)?
je moet jouw mobiele telefoon en met je smartphone of tablet ook onderstrepen.
Nogmaals: het hangt af van hoe T-Mobile het heeft ingeregeld. Als ze puur kijken naar verkeerspatronen (bijv. dat er telkens korte bursts tcp-verkeer zijn) dan kunnen ze dat specifieke verkeer cappen. Als ze dat doen dan behandelen ze alle soorten verkeer gelijk en schenden ze netneutraliteit niet. De wet laat dat volgens mij gewoon toe nu.

Tethering is een ander verhaal, maar zover ik weet wordt er vaak een extra APN-verbinding opengezet om te kunnen tetheren; dat zouden ze wel kunnen blokkeren en dat valt ook niet onder netneutraliteit.

Dus hangt puur af van hoe het is ingeregeld en daar weten we nu onvoldoende van af.
...dat specifieke verkeer cappen. Als ze dat doen dan behandelen ze alle soorten verkeer gelijk...
Dit lijkt me een tegenspraak, en dus wel een schending van de netneutraliteit.
Het specifieke verkeer over die tcp-verbinding bedoel ik. Als je dat altijd doet bij die verkeerspatronen dan mag het volgens mij. Je behandelt alle netwerkverkeer dan namelijk hetzelfde:
- downloads op hoge snelheid ongemoeid laten
- verbindingen die telkens kort hoge snelheid doen en daarna lage cappen (waardoor adaptive bitrate naar lagere kwaliteit schakelt)
Ja maar t-mobile zou dus niet alleen een dienst beperken, maar je gehele abonnement blokkeren indien je teveel gebruikt..
Dus stel jij gebruikt teveel door non stop youtube te kijken wordt je gewoon keihard geblokkeerd of op een ander abonnement gezet.

Er zijn zoveel kleine lettertjes dat het gewoonweg helemaal geen nut heeft om dat peper dure abonnement te nemen.. Je kan er zo goed als niks mee, heel het idee van onbeperkt data is helemaal niet van toepassing bij t-mobile.

Ja onbeperkt whatsapp, have fun.
Of het wel of niet een nuttig abo is, staat los van netneutraliteit. Ik denk dat het wel nuttig kan zijn voor mensen die heel veel HBO/Netflix oid bingewatchen in het OV. De vraag is of een Tele2 24 GB-bundel dan niet voldoet...
Anoniem: 63672 27 mei 2016 14:28
Toch wel een prettige gedachte dat hier serieus naar gekeken wordt en mee wordt omgegaan.
Op deze manier verzinnen ze 'loopholes' die gelukkig ook als zodanig worden herkent en aangepakt.
Op deze manier verzinnen ze 'loopholes' die gelukkig ook als zodanig worden herkent en aangepakt.

Of dat gelukkig is, is zoals ik al herhaaldelijk heb betoogd maar de vraag. Immers het gaat om de consument, en het is de vraag of deze 'loopholes' op lange termijn slecht uitpakken voor de klant. Maar dat is een andere discussie.

Het punt is dat de EC dit soort zaken eigenlijk niet wilde verbieden, maar Nederland die altijd een van de meer rigide varianten van netneurtraliteit bepleite, nu een interpretatie gemaakt heeft van de aangenomen richtlijn die het wel weer verbiedt.

Dat is relevant, want het "gedownscalde video=onbeperkt" model zoals T Mobile USA hanteerde, en vooralsnog onder de streep daar juist positief uitpakt voor klanten, was daardoor expliciet verboden. Nu probeert T Mobile NL een variant van dit Amerikaane model in te voeren die mogelijk wel binnen de rigide NLse interpretatie van de EC richtlin valt.
Hierdoor kan men toch nieuwe businessmodellen en innovatie aanbieden aan Nederlandse klanten. Ik denk dat dat e en goede zet is, want innovatie en variantie is wat je juist wilt op een competatieve telecommarkt. (Los van de vraag of dit nieuwe abbonement aantrekkelijk is - het is immers wat duur.)

Als T Mobile *alle* video buiten de bundel houdt, is het overigens de vraag of het buiten netneutraliteit valt. Netneutraliteit - zelfs de rigide NLse variant - geeft ruimte om verschillende soorten verkeer anders te behandelen. Het mooie van artikel 7.4a zoals aangehaald is dat het stelt dat telecomproviders niet mogen beperken. Dat doet T Mobile NL echter niet kun je beargumenteren.

Daarnaast, is als het ooit echt zover komt, ook een optie voor T Mobiel NL om bij de Europese rechter de rigide NLse interpretatie van de EC richtlijn te toetsen. Dat zou intersant zijn, al denk ik dat T Mobile NL dan liever niet-concureert. Immers aals men weet dat de consurenten ook niets in die richting mogen doen, hoef je zelf ook niets. Wel zo makkelijk als de wet concurentie op bepaald etereinen verbiedt.

Als het echter wel toegestaan is, is dat echter een uitstekend middelv oor T Mobile NL om te concuerren tegen de grotere broers Vodafone en KPN. Die laatste twee zijn immers groter, maar hebben niet de bestaande bewezen techniek van T Mobile USA beschikbaar om meteen uit te rollen.
Nu probeert T Mobile NL een variant van dit Amerikaane model in te voeren die mogelijk wel binnen de rigide NLse interpretatie van de EC richtlin valt.
Wat zou dan wel binnen de wet vallen?
Als T Mobile *alle* video buiten de bundel houdt, is het overigens de vraag of het buiten netneutraliteit valt
Dat is helemaal niet de vraag. Alle verkeer moet gelijk behandeld worden, niet alleen alle videoverkeer.
Het mooie van artikel 7.4a zoals aangehaald is dat het stelt dat telecomproviders niet mogen beperken. Dat doet T Mobile NL echter niet kun je beargumenteren.
Je kan zoveel beargumenteren als je wil, dat wil niet zeggen dat het ergens op slaat. Volgens Art 7.4a mag een provider geen verschillende tarieven vragen voor verschillende diensten. T-mobile doet dat wel met gratis gedownscalede video.
Volgens Art 7.4a mag een provider geen verschillende tarieven vragen voor verschillende diensten.

Artikel 7.4a zegt dat helemaal niet, anders dan mensen denken. De hamvraag is hoe lid 3 geinterpreteerd moet worden. Dat lid zegt dat internettoegangsdiensten qua tarief niet anders mogen zijn. Een dienst als MMS mag dus wel anders qua tarief dan diezelfde kB aan webverkeer. De vraag is hoe ver je hierin mag gaan.

In dit geval bovendien lijkt T Mobile een flatrate aan te bieden met voorwaarden. En de voorwaarden geven geen andere prijs, maar een "mag niet/wel". Zeker omdat de EC duidelijk aan gegeven geeft meer flexibiliteit te willen dan de Nederandse interpretatie van die richtlijn doet vermoeden te geven, is daar ruimte voor onderhandeling/juridische strijd.

En dat is maar goed ook, want het zou zonde zijn als dit soort nieuwe abbonementsvormen op voorhand verboden zouden zijn.
Toch wel een prettige gedachte dat hier serieus naar gekeken wordt en mee wordt omgegaan.
Hoewel Arnoud Engelfriet en Judith Sargentini mensen met een goede kennis van zaken zijn en in staat zijn hun mening in de pers te brengen, blijft het wel gewoon dat: meningen van mensen. Het heeft pas betekenis wanneer een rechter het zo oordeelt. En het is nog maar de vraag of iemand dit voor de rechter wil brengen. Het is een erg duur abonnement waar maar ook weinig klanten (en dus weinig gedupeerden) voor zijn en de klanten die voor dit abonnement gaan zijn waarschijnlijk helemaal niet van plan het gebruiken voor streaming video.
Nog steeds vind ik het apart dat het in Finland mogelijk is om voor 16 euro per maand onbeperkt op volle snelheid (4g, 80+mbit, midden in een bos) te kunnen internetten en dat in Nederland zo onmogelijk lijkt te zijn. Ik neem aan dat de kosten voor de providers hiervoor in Nederland niet schrikbarend veel hoger zullen liggen.
Ik ben benieuwd hoeveel ze daar voor de frequenties hebben moeten betalen.
In Nederland kent men het fenomeen dat frequenties tegen miljarden geveild worden. Dat zou een rol kunnen spelen. Linksom of rechtsom moet dat worden terugverdiend.
De prijs van die frequenties wordt anders door die providers zelf bepaald.... Zij bieden zulke hoge bedragen....
Uiteraard, maar er is geen provider die zegt: "laat ik 500 miljoen minder bieden want dan kan ik abonnementen voor een tientje aanbieden". Dan grijpt hij naast de frequentie. het zit dus a.h.w. in een impasse: met lagere biedingen en dus lagere abonnementsprijzen pis je naast de pot en met de hogere biedingen blijf je qua abonnementsprijs boven de rest van Europa uitsteken. Het systeem van die veilingen deugt gewoon niet.
Klopt, maar ze laten zich dus wel, door elkaar nota bene, gek maken om zo hoog in te zetten. Terwijl er in Nederland toch echt maar 3-4 spelers zijn, veel meer frequentie kavels, en je echt niet zomaar even een compleet netwerk uit de grond hebt gestampt. TtM/CtM is nou eenmaal fors in deze sector. Dat hebben we wel gezien met de UMTS frequenties...
Anoniem: 532811 27 mei 2016 14:45
Enerzijds wil T-mobile een duur "Onbeperkt" abonnement aanbieden, anderzijds doen ze van alles om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk data verbruikt. Oh ja. 8)7
Ik zou liever zien dat ze voor die honderd euro >25GB zonder verdere beperkingen bieden en dan als enige kanttekening dat na die >25GB de snelheid omlaag gaat naar een dusdanig niveau dat in hoogste kwaliteit video kijken niet meer mogelijk is. Dus bijvoorbeeld net als Robin Mobile doet 400 Kbps (maar ik zie liever 1Mbits) ofzo waardoor tevens downloaden op de laptop niet aantrekkelijk is over je 4g verbinding en Netflix/Youtube in 4k ook niet. Lijkt mij een prima aanbod voor waar het abonnement echt voor bedoeld is zoals nu: voor smartphones en tablets :)
Als je dat wil, kan je ook gewoon naar Tele2 overstappen. Oke, die hebben geen onbeperkt datagebruik nadat je bundel op is geloof ik, maar dan heb je voor 1/3e van dat geld een bundel van (bijna) 25GB :)

Een normale videostream heeft overigens ook niet genoeg aan 1 mbit/s.
Anoniem: 774057 @Richh27 mei 2016 18:49
Naast de oneindig bundel, komt er ook een 20 GB bundel welke de huidige 12 GB bundel gaat vervangen.
Ik vraag mij af wat het daadwerkelijke verschil is tussen bedraad internet en onbedraad internet. Waarom hebben we voor een vast bedrag per maand via DSL, Kabel, Glas wel onbeperkt data, maar kan dit niet voor 3G/4G(+)? De infrastructuur ligt er in beide gevallen al. Sterker nog, een 4G verbinding gaat tot de dichtstbijzijnde mast en dan de grond in via glas het internet op. Dezelfde infrastructuur, maar dan met een '3G/4G Accespoint' zeg maar. Meer is het in mijn ogen niet.
Omdat dat acces point ook grenzen heeft qua bezetting. Als je thuis een enorme berg apparatne aan je wifi hangt wordt het ook trager en bij heel veel kan de router zelfs blokkeren. Dat zal bij een accespoint hetzelfde zijn. Daar zit dus het verschil in. Bedraad geld in principe hetzelfde, als je daar veel te veel aan hangt knijpt je verbinding ook. Het signaal moet immers over meer apparaten verdeeld worden, Correct me if i'm wrong, ben geen IT specialist.
Je zit met bandbreedte in het mobiele spectrum, er is domweg niet genoeg bandbreedte om dit voor elkaar te krijgen. Zelfs niet met alle beschikbare bandbreedte die een provider heeft is het mogelijk om iedereen van die provider van snel internet te voorzien. 5G gaat zeer waarschijnlijk straks met andere oplossingen werken waaronder gebruik van hogere frequenties met veel meer bandbreedte, maar met een klein bereik. Voor de basisdekking macrosites (800/1800/2600 MHz) en bij veel drukte en veel verkeer kun je micro sites bij plaatsen (5 GHz) en bij extreme drukte (en thuis?) in de veel hogere spectrum waar veel bandbreedte beschikbaar is.
Men wil "onbeperkt" aanbieden... maar je mag het niet verbruiken (vandaar de beperking op thethering en videostreams aangezien dat de twee grootste verbruikers zijn)... dat men het dan gewoon niet onbeperkt noemt 8)7
Ik denk dat mensen in het buitengebied graag 100,- per maand over zouden hebben voor een 50-100mbit 4G verbinding!
Ik ken wel iemand die dan een gat in de lucht zou springen. Ze zitten vast aan een 8mbit lijntje en kunnen niet sneller, want dan valt de verbinding gewoon weg en hebben ze niets meer. 50mbit en dan echt onbeperkt voor 100,- zullen ze waarschijnlijk direct afsluiten.
In het oorspronkelijke artikel staat duidelijk vermeld dat dit niet als alternatief voor een gewone internetverbinding geldt.
Maar ik geef je gelijk, in het buitenland zie je al veel vaker 4G modems om alles overal van internet te voorzien. Stel ze gaan 4G internet relatief goedkoop aanbieden in een buitengebied. Dan slaan de hoge prijzen van mobiel internet helemaal nergens meer op. Ze zouden daarmee hun eigen prijzen omlaag brengen, en dat wil natuurlijk geen enkele telecomprovider.
Hangt er vanaf hoe ze dat aanbieden. Zoals ze dat nu doen gaat het niet werken gezien het een 'gewoon' mobiel abonnement is. Bieden ze echter een abbonement aan ter vervanging van vast internet en passen ze hun zendmasten dusdanig aan in gebieden waar ze dat aanbieden kan dat prima samen met huidige mobiele abbonementen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.