Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 331 reacties

T-Mobile komt met een nieuwe databundel, die in combinatie met een smartphone of tablet onbeperkte data biedt. Tetheren is toegestaan, maar met een maximum van 20GB per maand. Videodiensten moeten 'geoptimaliseerd' gebruikt worden, anders geldt daar ook de limiet.

T-Mobile noemt de nieuwe bundel 'Oneindig Online op je Smartphone'. De provider zal controleren of klanten data verbruiken via de simkaart in een mobiele telefoon of tablet. Als dat het geval is, mag de 4g-bundel onbeperkt gebruikt worden. Er is geen datalimiet, al zegt T-Mobile wel dat de dienst niet is bedoeld om een vaste internetverbinding te vervangen en misbruik is niet toegestaan.

T-Mobile zegt videokwaliteit te 'optimaliseren' en belooft 'minimaal 480p'. De provider claimt dat het kwaliteitsverschil met full-hd op een mobiel apparaat nauwelijks zichtbaar is. Het is niet duidelijk wat de maximale resolutie of bitrate is. T-Mobile registreert of een gebruiker een videodienst gebruikt en kan aan de hand daarvan de kwaliteit aanpassen. Gebruikers mogen wel in de hoogste kwaliteit kijken, door bijvoorbeeld op YouTube of Netflix zelf de kwaliteit te kiezen, maar dan geldt de datalimiet van 20GB.

Het 4g-abonnement biedt een downloadsnelheid van 120Mbit/s en upload van 50Mbit/s. De databundel bevat ook 2GB aan data die binnen de EU verbruikt mag worden. Gebruik van tethering is toegestaan, maar daarvoor geldt een harde limiet van 20GB per maand. Klanten die deze limiet overschrijden worden in snelheid teruggezet, net als bij de bestaande databundels van T-Mobile. De provider kan aan de hand van het imei-nummer zien of de simkaart in een smartphone of tablet wordt gebruikt. Detecteert T-Mobile een ander apparaat, zoals een 4g-modem of laptop met simkaartslot, dan geldt de datalimiet. Tethering kan via deze weg gedetecteerd worden omdat de provider ziet dat de verbinding een extra 'hop' maakt. Tethering via een smartphone of tablet naar een ander apparaat is ook niet toegestaan.

De databundel is onderdeel van de T-mobile Stel Samen & Stel Bij-abonnementen. Er geldt een startprijs van 10 euro per maand, de 'Oneindig'-bundel kost daarbovenop 90 euro. Dat is exclusief belminuten. 120 minuten kosten 2 euro per maand, bellen en sms'en zonder limiet kost 10 euro. De Oneindig-bundel kan per maand geactiveerd worden en ook in combinatie met de MB-verdeler gebruikt worden met meerdere simkaarten. Vanaf 6 juni is de nieuwe bundel beschikbaar.

Update 12.02: Informatie over video-optimalisatie toegevoegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (331)

-13310327+1182+217+34Ongemodereerd121
1 2 3 ... 7
Wat een faal dit weer. Kost je in UK 20,- bij Three.co.uk:
http://www.three.co.uk/Store/SIM/Plans_for_phones

Onbeperkt data (4G), 200 min, incl 12GB in het buitenland. Wil je ook onbeperkt bellen kost je dat 10 extra.

[Reactie gewijzigd door Whatson op 26 mei 2016 12:45]

Er werken echt marketing genien bij T-Mobile. Ik walg echt van het feit dat ze dit durven aan te bieden voor zo'n absurde prijs.

Uiteindelijk zijn er mensen die technisch minder vaardig zijn de dupe van dit soort dure abonnement omdat ze geloven dat ze onbeperkt internet hebben.
Haha onbeperkt is leuk indien je onbeperkt kan tetheren. Niet iedereen heeft een goede internet verbinding thuis.. MAAR je mag niet onbeperkt je data gebruiken (via tether), dat is 20GB.

Hoe wil je zonder je data te delen met je laptop bijvoorbeeld aan zoveel gb's komen?

Dan betaal je dus 100 euro voor data, terwijl waar gaat die data heen?
Thuis zit je op de WiFi, en indien je internet ''shit'' is dan ja heb je alsnog pech want wat is nu 20GB voor je thuis verbinding? Downloaden is illegaal dus een torrent programma op je telefoon zetten en zo non stop films binnen halen en die verplaatsen naar de PC is ook geen optie aangezien dat illegaal is..
Buitenshuis, tsja dan moet je al 24/7 ergens op een locatie zitten zonder WiFi, en 24/7 de tijd hebben om online spelletjes te doen via je telefoon..

Ik snap de logica ook niet en vraag me dan ook echt af of mensen 100 euro voor een data kaartje gaan betalen.. Wie in hemelsnaam heeft on the road zoveel GB nodig?

Deze prijs konden ze MISSCHIEN rechtvaardigen door geen 20GB data limiet op tether te zetten. t-mobile heeft natuurlijk allang gezien dat hun klanten gemiddeld (bijvoorbeeld) 1GB verbruiken. Enja ze adverteren op deze manier wel met onbeperkt data, klinkt goed..

Echter heb ik wel 1 dikke maar en tegelijk een vraagteken bij mijn bovenstaande reactie:
Er wordt in het artikel gesproken over tether, tether via bijv een 4G modem of een ingebouwde sim lezer van een laptop.
Als ik een WiFi spot aan zou zetten op de telefoon wordt het imei van mijn telefoon gebruikt waarbij dus geen data limiet van toepassing is. Oftewel dan kan je wel onbeperkt tetheren?

Mijn laptop heeft naar mijn weten geen imei aangezien die geen ingebouwde simlezer heeft. Dus dan ziet t-mobile alleen het imei van mijn telefoon en mag ik dus wel gewoon 100e GB's tetheren via de wifispot op mijn telefoon?
T-Mobile herkent volgens het artikel namelijk of je een imei van je 4g modem/laptop gebruikt of die van een tablet / telefoon. Bij het imei van de tablet/telefoon mag je onbeperkt data verstoken, via het imei van het 4g modem/laptop niet..

Conclusie: je mag dus wel tetheren zolang de sim in je telefoon of tablet zit?

Wowow -1?? Volgens mij ben ik min of meer de enige die hier met een reactie komt die 99% van de andere reacties (inclusief mijn eigen beginstuk) ontkracht?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 mei 2016 15:19]

Nee, daar ga ik niet vanuit. Ik had een soortgelijk abonnement bij T-mobile in de VS, al was die een stuk minder duur. Daar mocht ik 7GB delen met m'n laptop, en dat werd gewoon herkend door ze. Daarna ging het terug naar 256kbps
Ok ja als dat zo is dan dient dat natuurlijk in het artikel hierboven gemeld te worden.. Daar wordt duidelijk vermeld dat het limiet ingaat zodra je de sim uit je telefoon / tablet haalt en die in een 4g modem / laptop / etc steekt.
Tethering is in principe gewoon het verbinden van het ene apparaat met een ander apparaat, dus als je je verbinding "deelt" met je computer valt dit er gewoon onder.
Ja ik weet wat tethering is..
De provider kan aan de hand van het imei-nummer zien of de simkaart in een smartphone of tablet wordt gebruikt. Detecteert T-Mobile een ander apparaat, zoals een 4g-modem of laptop met simkaartslot, dan geldt de datalimiet..

Waarom wordt er dan duidelijk gezegd: laptop MET simkaart slot? Er worden hier apparaten genoemd waar je de sim in dient te steken waarbij een limiet van toepassing is.
Hou je de sim in de telefoon of tablet, is er geen data limiet:
De provider zal controleren of klanten data verbruiken via de simkaart in een mobiele telefoon of tablet. Als dat het geval is, mag de 4g-bundel onbeperkt gebruikt worden.


Dus je zorgt ervoor dat de sim in je telefoon zit: geen data limiet (aldus het artikel hierboven) en je zet een wifispot op.
Besluit je om op je laptop te internetten en de simkaart in de laptop te steken, heb je een limiet van 20GB..

Ik vind het ook krom hoor daar niet van, mede doordat ik ook dacht dat tetheren, tetheren is.. Maar volgens het artikel hierboven van tweakers zit het dus anders in elkaar?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 mei 2016 16:41]

Ik heb het specifiek aan T-Mobile gevraagd. Zij zeggen altijd te kunnen detecteren of een gebruiker tethering gebruikt. Ongeacht welk apparaat. Het is zichtbaar of het internetverkeer direct via de sim in het toestel verloopt, of dat daar een extra stap tussen zit (tethering naar ander apparaat).

De datalimiet van 20GB gaat dus in als:
  • Je de sim in een apparaat stopt dat geen tablet of smartphone is (bijvoorbeeld een laptop, 4g-router, mifi-kastje, etc). Dat is aan de hand van imei detecteerbaar.
  • Je de sim in een smartphone hebt zitten, maar die als hotspot gebruikt (ofwel tetheren)
  • Je video's kijkt in geforceerde hoge kwaliteit, niet volgens de 'optimalisatie' van T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 26 mei 2016 18:10]

Zou je gebruik mogen maken van een VPN? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd hoe T-Mobile tethering gaat ontdekken...
Er zijn vast manieren om het te omzeilen. Mogelijk ga je daarmee wel tegen de voorwaarden in en T-Mobile zegt gebruikers die 'ongewoon veel data' verbruiken te gaan onderzoeken:

Als we zien dat je toch onverklaarbaar veel data hebt gebruikt, onderzoeken we dat. Als we vermoeden dat je misbruik maakt van de bundel, bijvoorbeeld door gebruik als vaste lijn, dan nemen we contact op. We kunnen jouw verbinding blokkeren of terugzetten naar een andere Stel Samen & Stel Bij internetbundel..
Ja, ik vind sowieso dat je het aanbod moet nemen voor wat het is. Omzeilen zou ik zeker niet willen aanmoedigen.

Voor mij is het aanbod niet interessant, omdat ik het niet prettig vind als een provider zo goed in de gaten houdt wat ik doe, zoals een film kijken. Om die reden gebruik ik eigenlijk altijd een VPN. Vandaar dat ik de optie noemde.
Duidelijk, dat vermoeden hadden de meeste al.. Echter stond staat in het artikel iets heel anders :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 mei 2016 18:17]

Ik zal kijken wat ik kan verduidelijken in het artikel. Naar mijn idee stond bovenstaande erin, maar wellicht niet goed verwoord.
Gewoon je default ttl van je apparaat dat de tether van je telefoon 1tje hoger schroeven dan je telefoon's ttl? :)
En wat is dan een MS Surface tablet, die je met Toetsenbord als hybride laptop kan gebruiken in hun ogen?
Wat doet het ertoe "wat" het is? Als je hem via tethering van internet voorziet zien zij dit als tethering. Al zou je je deurbel via tethering van internet voorzien...

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 mei 2016 10:40]

Omdat het artikel hierboven gewoon ontiegelijk krom is.
Je mag de sim NIET in een laptop / 4g modem steken. (anders een limiet van 20GB)
Je mag de sim WEL in een telefoon / tablet steken. (onbeperkt data)

De MS Surface is officieel een tablet, maar tegelijk kan het ook een ''volwaardig'' desktop/laptop platform zijn. Officieel is het een tablet.

Zeer goede vraag dus, waarom jij over tetheren begint weet ik niet. Want een simkaart in je laptop steken is ook geen tetheren. Toch mag je de sim niet in je laptop steken (mag wel, maar dan heb je dus dat limiet van 20GB). Tetheren is naar mijn weten een data verbinding delen, doe ik de sim in de laptop, deel ik niks met andere apparaten hoor.

Verder ook weer krom dat ze veelgebruikers gaan controleren op hun gebruik.. Je neemt een onbeperkt data bundel en zodra je veel gaat verbruiken gaan ze je checken? Lekker dan :P Uiteraard afwachten hoe dit in de praktijk gaat, zal best wel mee kunnen vallen maar goed..
Echter is de situatie niet normaal: mensen wordt maar klant bij ons, krijg je onbeperkt data voor 100 euro per maand, maar als je het onbeperkt/veel gaat gebruiken gaan we je lekker blokkeren of op een ander abonnement zetten.
Laat tweakers.net eerst maar bovenstaand artikel goed neerzetten want het klopt nu voor de meter niet.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 27 mei 2016 09:02]

Ok nu snap ik je vraag. Ik dacht dat je je verbinding wilde tetheren naar de Surface, maar je wilt de sim in de Surface stoppen.
Volgens T-Mobile mogen Tablets onbeperkt, maar wanneer is het een tablet, hoe bepalen ze dat..... Is een MS Surface Pro een tablet volgens hun definities, of een laptop, zoals de Surface ProBook dat is. Hoe definieeren en zien ze het verschil.
Afgaande op het artikel heb je inderdaad gelijk. Met een beetje geluk is het in NL wel zo. Dan zou het de 100 euro meer waard zijn in ieder geval.
Precies, dan is het voor de mensen die geen keus hebben om een snelle thuis verbinding te maken toch wel ineens leuk.
Dit terwijl iedereen over ''marketing'' en etc spreekt zou het in de praktijk nog weleens interessant kunnen zijn..

Maar goed, dit abonnement is alleen leuk indien het artikel van tweakers.net klopt.. Niet dat ik het nodig zal hebben, maar hopelijk geeft tweakers.net nu geen foutieve info door anders zal t-mobile toch wel een aantal 4g klanten erbij krijgen.
Je mag gewoon legaal de hele dag linux distro's downloaden.
Oja dat is wel leuk ja om daar 100 euro per maand voor te betalen.
Wordt het toch wel duur dat linux he haha.
[quote]Als ik een WiFi spot aan zou zetten op de telefoon wordt het imei van mijn telefoon gebruikt waarbij dus geen data limiet van toepassing is. Oftewel dan kan je wel onbeperkt tetheren?[/quote]

http://android.stackexcha...thering-incl-wifi-hotspot

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 mei 2016 17:21]

Heb je het artikel wel gelezen?:P Of mijn reactie direct boven die van jou. Ik heb een aantal punten waar mijn reactie op gebaseerd is eruit gekopieerd.
Niet goed opgelet dan x.x
Maar zijn de netwerkfrequenties daar ook geveild voor astronomische bedragen?
Niet veel duurder dan Nederland; niet echt eerlijk om te vergelijken. Veel meer grote drukken steden, maar ook veel meer land.
Prijzen zijn in NL absurd hoog, blijkt maar weer eens.
Bedankt hea, Nederlandse overheid. Ik hoop dat die paar milliard goed beviel.
Het vloeit op een af andere manier wel weer terug naar de burgers. Er hoeft immers minder belasting op andere zaken te worden geheven.
Maar nu is er weinig concurrentie want alle frequenties zijn van een paar giganten en moet er iemand risico lopen over dat geld.
Het idee achter veilen is dat de koper de prijs bepaalt. Dit betekent dat niet de overheid maar de providers zelf schuld hebben aan het feit dat ze teveel hebben betaald.
Voor onbeperkt 4G kun je ook voor de helft klaar zijn.
(En je krijgt er ook nog onbeperkt bellen en sms-en bij)
http://robinmobiel.nl
Onbeperkt voor de eerste 15gb... daarna gewoon 400 kbps..

https://www.robinmobile.nl/gebruik
Hmmm... dus na die 15GB kan je door blijven verbruiken?

Dus wel onbeperkt.

Tenzij jij suggereerd dat door de snelheidsbeperking er een limiet ontstaat t.a.v. wat je per maand kan verbruiken. Dat zou dan namelijk ook gelden voor een 10GbE verbinding. Er zit een eindig aantal seconden in een maand en natuurkundige wetten vormen ook een beperking.
Dat product lijkt best wel op een eerder aanbod van T-Mobile. De stichting Reclame Code vond daar wat van: https://www.reclamecode.n...praak.asp?ID=86715&acCode

Ik zou de term 'onbeperkt' niet zo durven gebruiken.
Ja maar wl een goed netwerk. In New York was de 4G snelheid bedroevend.
Daarbij moet je wel aangeven dat 3 niet de beste frequenties in handen heeft. Had in London niet bepaald goede dekking. 3 wordt intressant als ze hun 3G frequenties refarmen voor 4G.
Maar daar wonen we niet he?!
Andere dingen zijn weer duur in Engeland. Beetje kromme vergelijking. Je kunt (nog niet uit elk land het goedkoopste halen.
Ja, maar de snelheid van Three is echt niet die 120mbit/s. Verder werkt het voor geen beter als de bus neemt van Tottenham Court Road station naar Marble Arch (oftewel stukje Oxford Street) in Londen. Te druk daar dus nagenoeg niet te gebruiken. Maar goed, voor 20 mag je niet klagen.
Nu woon en werk ik in Ierland bij Three :) maar wat even vergeten wordt is dat dit dus alleen bij een prepaid kaart is. Waarbij je ook nog eens iedere maand een top-up moet doen van 20 Euro of in de uk sterling.

De snelheid varieerd natuurlijk omdat er 4 providers zijn maar 50mbit moet op de meeste locaties mogelijk zijn.

Helaas heeft de EU de overname van O2 afgekeurd wat betekend zou hebben dat Three meer spectrum zou hebben dan Vodafone of EE. En tot die tijd kan er geen hogere snelheid komen dan ongeveer 50mbit.
Three.co.uk gebruik ik altijd in Frankrijk voor onbeperkt internet. Ideaal!
Voor dat bedrag wil je bijna een UK abo afsluiten en je geen zorgen maken als je in Europa op vakantie bent.

Alleen willen de meeste Nederlanders gewoon een NL nummer.
Three is dan ook een voorloper ten opzichte van de rest van de providers in de EU (of zelfs de wereld). Ik heb zelf meerdere SIMs van Three, waarvan er n enkel bedoeld is om voor mijn 4G portable hotspot voor wanneer ik in de UK ben of een van de Feel at Home landen (Frankrijk, Spanje, Itali, Oostenrijk, etc.) zodat ik daar voor een zeer redelijk tarief internet heb.

Hopelijk volgen andere providers snel, zeker gezien de regels die gelden/gaan gelden omtrent roaming. Het hoeft namelijk echt niet zo duur te zijn.
Kun je die als Nederlander ook afsluiten?
Ja, DM me als je interesse hebt, dan kan ik je wat pointers geven.
We leven hier in NL/BE en niet in de UK.
Dit is gewoon het alternatief voor de oude 1200 minuten bundel. Prima voor als je meer dan 12GB/maand nodig hebt en dus zeker geen faal.
Yup, ik zit momenteel op zo'n abbonoment maargoed bij Three.ie , daar betaal ik 40 euro per maand en dan heb ik 25mbit up en down (onbeperkt), meestal wel alleen in de grote steden , op t platteland moet je blij zijn als je bereik hebt , maargoed buiten de steden is t hier ook erg dunbevolkt.
Maargoed ik vindt t wel lekker zo eventjes Netflix kijken terwijl je met de bus of trein naar huis gaat :)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 26 mei 2016 23:38]

Klopt! Ik maak daar nu gebruik van. Ik ben zeevarend dus altijd op zoek naar het goedkoopste, tenminste; niet stervensduur. Met 3 three kan je ook onbeperkt roamen in veel bevriende landen waaronder Ierland en Frankrijk.

In Finland hetzelfde: Saunalaahti met onbeperkt 4g voor 6,90 per maand. Inclusief tetheren!

Het begint steeds meer op Belgi te lijken hier..!
Helemaal mee eens, ik snap niet waarom ze zoveel geld ervoor durven te vragen en dan ook nog eens eisen stellen.

Zelf verbruik ik rond de 8 9 GB p/mnd en moet wel m'n best doen om boven de 10 GB te komen met mijn telefoon (tether wel af en toe voor de kids of als ik even geen WiFi heb voor mijn laptop).

Video kijk ik vrijwel altijd in de hoogste kwaliteit, tenslotte heb ik ook een smartphone met een 2560x1440 scherm alleen het verschil tussen 4K en FHD zie ik niet op het scherm, dus FHD is voldoende. 480p zie je echt wel kwaliteit verlies als je een highend smartphone hebt (tenzij een klein scherm hebt met LCD).

Mijn abo is ook onbeperkt 4G en is net iets meer dan een 10e van dat bedrag, en dan gewoon bij KPN (alhoewel deze abo's niet meer te krijgen zijn, blijf ik het verschil enorm vinden).
Hoe kunnen ze zien dat je aan het teatheren bent? Als ik bijvoorbeeld met een tablet op de camping zit en ik gebruik mijn telefoon om te teatheren dan is het data verkeer niet anders dan wat het met mijn telefoon zou zijn. Iemand een idee?
Elk pakketje dat een apparaat uitstuurt heeft een 'ttl' - time-to-live. Hiermee kun je voorkomen dat packetjes eeuwig rondzingen op het internet want elke router (dus ook je telefoon) verlaagt dat getal met '1'. Met een standaard ttl van 64 kun je dus 64 'hops' maken, waarmee je in de praktijk ruimschoots het hele internet kan bezoeken.

T-Mobile kan gewoon op hun netwerk naar de packetjes van je telefoon kijken. Stel dat ze dit bij de 1ste hop doen (telefoon -> tmobile-router) dan zou de ttl normaalgesproken 63 zijn/worden. Als jij echter je computer aan de telefoon hangt gaat het: computer -> telefoon -> router en dan zullen zij een ttl van 62 zien en daarmee dus 'zien' dat je aan het tetheren bent.

Deze detectie kun je dus omzeilen door de ttl op je laptop naar 65 te zetten ;)

Overigens is dit dus ook hoe een 'traceroute' werkt, je stuurt een pakket met een ttl van 1 uit, en zodra een router die naar 0 zet stuurt die router een packetje terug met 'ttl overschreden' waardoor je weet wat jouw eerste 'hop' is. Vervolgens stuur je een packet met ttl 2, en de 2de hop zal iets terugsturen, etc.
En hiermee kunnen ze zelfs een inschatting maken van welk OS (en zelfs welke versie) je gebruikt voor tethering: elk OS heeft een andere default TTL waarde. Zie hier: https://subinsb.com/default-device-ttl-values

En hier, hoe je die TTL waarde kunt aanpassen naar iets anders. Ik ben wel benieuwd of dat daadwerkelijk de enige manier is hoe ze vaststellen dat je tethered..

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 mei 2016 14:47]

Wat je zoal niet kan leren op een donderdag middag, thnx!
Is het niet gemakkelijker om zoiets te gebruiken: https://play.google.com/s...oldapps.proxyserver&hl=nl?
Correct, vrij lelijk protocol, traceroute.
En als je de lte router het Mac adres van je iPhone geeft. En dan ook of een vanaf de LTe router een vpn opzet naar buiten.

Dan hebben de pakketjes vanaf de router toch een TTL van -1 net zoals je telefoon?

Hoe kan t-nobel dan zien of je aan thethering doet?
Ze kijken waarschijnlijk onder andere naar de user agent die je browser verstuurd.
Nou, dat lijkt me wel een leuk experiment. Even tetheren en wachten tot je een brief krijgt dat je de user-agent van een desktopbrowser gebruikte en dat dat niet mag. Ik ken nog wel een gepensioeneerde advocaat die een hobbyprojectje zoekt :)

Vraag me echt af hoe T-Mobile dat rond gaat krijgen. Naar mijn weten mag zowel onderscheid tussen mobiel gebruik en tethering niet, alsook het anders belasten aan de hand van de gebruikte beeldkwaliteit in video-apps. Brengt ook de vraag met zich mee wat er dan gebeurt als je van een telefoon naar een tablet tetherd.
Vraag me echt af hoe T-Mobile dat rond gaat krijgen. Naar mijn weten mag zowel onderscheid tussen mobiel gebruik en tethering niet, alsook het anders belasten aan de hand van de gebruikte beeldkwaliteit in video-apps. Brengt ook de vraag met zich mee wat er dan gebeurt als je van een telefoon naar een tablet tetherd.

De wens is de vader van de gedachte O-)

Er is niets in de netneutraliteitswet of andere telecomwet wat verbiedt restricties op gebruikt apparaat te hebben. Dus als jij een contract tekent (!) waarin jij verklaart het enkel te gebruiken voor je telefoon, mag T Mobile je aan die voorwaarden houden als jij probeert toch meer data dan toegestaan te gebruiken op andere apparatuur.

De vraag is natuurlijk of en zo ja, hoe men dit gaat handhaven. Er werden al bepaalde opties genoemd zoals user-agent, en ttl, maar als we een stapje terug doen, zien we dat dit natuurlijk enkel is om misbruik te voorkomen. Immers als je zo'n dik abbonement afneemt, zal het T Mobile een zorg zijn als je meer dan gemiddeld data gebruikt. Men heeft wel een stok achter de deur nodig voor die mensen die weer de randen gaan opzoeken en passeren en een oude Android telefoon of zo als permanente theter in hun huis gaan gebruiken.

Die mensen vallen vanzelf op doordat ze verschrikkelijk veel data gaan gebruiken. Op dat moment kan men vrij eenvoudig vaststellen op tal van manieren of het thetering is, en een waarschuwing geven. Het zullen ook enkel enkelingen zijn die dat soort dingen proberen. Ik verwacht dus niet dat men chronisch aan het controleren is, en mensen die 21GB thetered gebruiken meteen met een trottel om hun oren geslagen worden. Maar ik verwacht wel dat die paar mensen die wel misbruiken, aangepakt zullen worden.

Ik denk echter dat het er niet veel zijn, want mensen die dat doen zijn niet de doelgroep die zomaar even 100 euro + belkosten neertellen.
Behalve dat je van het contract dus wel mag tetheren, alleen met een maximum van 20GB. Dus zullen ze alle data moeten tracken...
Dus zullen ze alle data moeten tracken...

Niks moet, het moet alleen als men het heel strikt wil handhaven.

Bij veel telefoons kan dat omdat data via een aparte APN gaat igv tetheren. Dan is tracken super simpel. Maar indien dat niet kan, is het maar de vraag of T Mobile via dit soort technieken exact gaat controleren. Kan, maar het is ook mogelijk dat men niet zo moeilijk doet.

Zoals ik aangaf, gaat het hier immers om zeer goed betalende klanten. Die geeft je graag wat coulance indien het totale (!) verbruik niet dusdanig hoog is. Pas als mensen grof misbruik gaan maken wordt het belangrijk om in te grijpen.
Volgens mij kunnen ze het zien aan het aantal hops dat een packet maakt voordat het bij jou aankomt. Als er dan 1extra is is het zeker dat je aan het tetheren bent.
Heb je daar een voorbeeld van? Tetheren gaat normaal gesproken achter NAT en dat kan je niet van buitenaf detecteren zonder deep packet inspection. Je kan dan ook niet weten dat er een IP achter zit waarvan je externe IP een hop is zou zijn.
Je packet maakt een extra hop.
Op laptop: http://puu.sh/p5H2J/80e5795d47.png
Op telefoon: http://puu.sh/p5HvU/0deeddf6b1.jpg
(Via 3G van Tele2)

Volgens mij verzend je namelijk altijd in je packet mee hoeveel hops je daarvoor al hebt gehad en zelfs welke!
Met deze info kunnen ze dus makkelijk achterhalen of je aan het tetheren bent of niet :).

Correct me if i'm wrong ;)
Of je gebruikt een proxy server, dan kan T-Mobile niets meer inspecteren toch?
Ze zien dan toch nog steeds je hops totdat je het netwerk van je provider verlaat? Dan kunnen ze volgens mij alleen niet het eind punt zien waar je naartoe gaat.

Nogmaals, correct me if i'm wrong ;)
Ik denk dat je verkeerd om denkt.

Als je vanaf een client de hops naar een endpoint meet, dan heb je een hop extra bij een client achter NAT. Echter dat endpoint lijkt voor jou het endpoint ('de webserver') bijvoorbeeld, maar jij kan ook niet erachter kijken of daar ook niet vrolijk geNAT of geproxied wordt.

Een hop is namelijk een router op het (publieke) internet, waar hooguit jouw eigen uplink(s) voor zitten, maar alles achter de publieke router van de andere kant is voor jou onzichtbaar.

Dus omgekeerd kan iemand vanaf een webserver richting jou enkel zien dat jouw publieke IP het laatste hop is. Er staat geen data in je pakketten met info over de achterliggende clients. De NAT router moet dus per verbinding bijhouden welke extern contact bij welk intern contact hoort. Dit gaat via het NAT tabel en dat is berucht om problemen met intensieve applicaties zoals P2P.

Bij een proxy is het zelfs een geheel apart verhaal. Een proxy opent een nieuwe verbinding vanuit zichzelf om de data op te halen. Je hebt het dan niet over 1 verbinding met een extra hop, maar over 2 verbindingen die niet van elkaar weten dat ze voor dezelfde informatie gebruikt worden. Slimme proxies kunnen zelfs dezelfde upstream verbinding voor meerdere requests (ook van verschillende clients) gebruiken, waardoor je zelfs niet eens hetzelfde aantal in- als uitgaande verbindingen hebt.

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 27 mei 2016 09:47]

Aantal voorafgaande hops wordt niet verstrekt. Alleen huidige hop-aantal wat door de router met 1 verlaagd wordt en wordt doorgestuurd naar het volgende station.

TTL is 1 byte in de IP-header en kan dus max 256 waarden bevatten. Dat is ook de max TTL dus meer informatie, zoals vorige aantal hops is geen ruimte voor.

Betekend dat T-Mobile alleen de huidige hop-count kan zien en een educated guess kan doen.

Hier kan je de standaard TTL waarden per besturingssysteem terugvinden:
http://subinsb.com/default-device-ttl-values

Windows 7 heeft een standaard TTL van 128. Dus als de gateway bij T-mobile een TTL van 128 ziet dan zal men aannemen dat je Windows 7 draait en niet tethered (sim in laptop bv).

Windows 10 en Linux heeft standaard een TTL van 64. Zien ze ze dus 01000000 ( 64 binair) in het TTL-veld van de IP-header dan draai je Windows 10 of Android zonder nog een router ervoor. Is de TTL binair 00111111 (63) dan heb je waarschijnlijk Windows 10 met een router (tethered telefoon) daar achter.

Simpel voor de gek te houden voor een techneut dus door de TTL in Windows op te hogen met 1:
HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters
DWORD DefaultTTL = 0x41
Vpn vanaf de LTe router met een gespooft Mac adress ;-)
Dan gaat je verkeer door de tunnel naar buiten en onstaat vanaf de router een eerst hop verbinding bij t-mobile

Of zie ik dat verkeerd ?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 27 mei 2016 23:02]

Tetheren gaat normaal gesproken achter NAT en dat kan je niet van buitenaf detecteren zonder deep packet inspection

T Mobile NL doet dan waarschijnlijk ook aan deep-packet inspection. Immers dat moet toch al om de 480p video data vrij te herkennen en 'optimaliseren'.

Maar de vraag is of ze die moeite echt doen. Ik opper elders dat het vooral een stok achter de deur is, om de extreme gevallen tzt aan te kunnen pakken. Denk aan die gebruiker die "opeens" 400GB aan data verstookt. het is dan vrij simpel na te gaan of dat echt allemaal via de telefoon ging of dat we iemand hebben die zijn contractvoorwaarden overtradt.

Denk aan die slimme studenten die anders met zijn X'en een abbonement afsluiten en een oude telefoon als WiFi hotspot opzetten. Etc. Ik denk niet dat men actief gaat monitoren anders dan grove detectie, waarna manuele inspectie optreedt en eventuele waarschuwingen.

Ook al omdat de doelgroep die even >100 euro neerteld voor een abbonement ook wel beperkt zal zijn. Immers voor dat bedrag kun je ook bij KPN of Ziggo terrecht.
Als ik het in mijn Windows tablet gebruik, gaat dat al niet meer goed.
Ik heb op mijn android tablet ook de useragent van firefox aangepast naar windows10/ff40 oid. Nu krijg ik de gewone desktop versie van websites, en eerder werd ik altijd doorgestuurd naar een mindere/brakke mobiele versie. Dit zou van tmobile dan ook niet mogen :X
Waarom zou dat niet mogen? Men speculeert te veel.

Het gaat hier waarschjnlijk puur om een stok achter de deur om die enkeling die zijn oude telefoon als permanente wifi-hotspot wil gebruiken te kunnen aanpakken. Denk aan die studentenflat die met 4 man een abbonement neemt en een oude telefoon in een hoek legt als permanent internet.

Als blijkt dat een gebruiker opeens 300GB aan data verstookt, kijkt men even en wordt vrij snel duidelijk of we inderdaad een zeldzame chronische 'YouTuber' hebben, of dat het hier om thetering gaat. Het gaat waarschijnlijk toch maar om een relatief klein aantal gevallen.
Valt dat niet onder inbreuk op privacy?
Dat staat in de tekst:
"De provider kan aan de hand van het imei-nummer zien of de simkaart in een smartphone of tablet wordt gebruikt. Detecteert T-Mobile een ander apparaat, zoals een 4g-modem of laptop met simkaartslot, dan geldt de datalimiet."
Dat is geen teatheren, als ik wifi deel vanaf mijn telefoon kan ik alsnog met een laptop online zonder datalimiet.
En na die zin staat: "Tethering kan via deze weg gedetecteerd worden omdat de provider ziet dat de verbinding een extra 'hop' maakt."
maar dan zou een vpn verbinding ook een probleem zijn of niet?
Nee, T-mobile ziet dan alleen de datastroom van de vpn verbinding. Iemand zou eens moeten kijken of tetheren met een vpn verbinding the tether ook over die vpn gaat...

Ook mooi om de video-restricties te omzeilen...

Edit: Op de iPhone wordt het tethered verkeer niet over de vpn gestuurd.

[Reactie gewijzigd door NKR op 26 mei 2016 12:48]

Dat lijkt mij een nogal onbetrouwbare methode. Niet alleen verschilt de default TTL per OS, je kunt het meestal ook eenvoudig aanpassen.
Ook dat is tethering. Alle doorgifte van data is tethering.
naja welk apparaat het ook word in gestopt je betalt 100 ero voor onbeperkt 4g.
dus als ze dat aanbieden moeten ze ook niet lastig doen als je het ergens anders in stopt.
Mag dat wel met netneutraliteit? Onderscheid maken tussen data voor tethering of gewoon?
Op zich wordt er geen onderscheid in de data gemaakt, maar hoe en waar je die data consumeert. Een vaste aansluiting mag je ook niet met je buren delen.
Op zich wordt er geen onderscheid in de data gemaakt, maar hoe en waar je die data consumeert.
Precies, en dat mag dus niet.

Toen NN in Nederland werd ingevoerd zag je ook dat alle operators opeen tethering toe gingen staan, da's echt geen toeval. Zou ook te gek voor woorden zijn. Kan je je voorstellen als je energiebedrijf dit deed ? "Je mag onze stroom niet gebruiken voor koelkasten en diepvriezers, daar heb je een ander abonnement voor nodig"
Dat is geen goede vergelijking, dat zou het alleen zijn als het stroom via je koelkast binnen komt, en dan mag er wel degelijk een restrictie zijn dat je dat niet door mag koppelen.

Het voorbeeld wat Aikon gaf is dan ook veel beter, je mag je internet kabel eigenlijk niet naar je buurman doorkoppelen en dus maar op 1 adres gebruiken, oneerlijk he :)
Het voorbeeld wat Aikon gaf is dan ook veel beter, je mag je internet kabel eigenlijk niet naar je buurman doorkoppelen en dus maar op 1 adres gebruiken, oneerlijk he
Nee, dat is totaal geen goed voorbeeld. In jouw voorbeeld neem jij een dienst af, jij hebt dus toegang tot die dienst en mag die (vanwege NN) gebruiken zoals je wilt. Jouw buurman mag geen gebruik maken van die internet aansluiting want hij is geen klant bij die ISP. NN gaat over de relatie tussen klant en ISP, niet tussen buurman van de klant en ISP.
Je mag die dienst helemaal niet onbeperkt gebruik hoe je die wilt, er mogen heus wel restricties worden opgelegd binnen NN. O.a. een datalimiet en wie of op hoeveel apparaten de data wordt gebruikt.

Maar binnen die restricties mogen er geen additionele restricties worden gelegd aan de data. Het is lastig uitleggen, maar je ISP zegt dat je xx GB mag verstroken, dan mag je binnen die xx GB doen wat je wilt. Of als je je data maar op n apparaat mag gebruiken, dat is dat ok volgens NN. Maar op dat ene apparaat mag je dan je data niet verder beperken/filteren/beheren als ISP.
Waarom mag ik hem alleen gebruiken dan? Dat is toch ook al een beperking die niet nodig is? Waarom mag die beperking wel op een persoon worden toegepast maar dan niet op een apparaat van die persoon?
Een UPS zou dus niet mogen van een Nuon? Dat zou jij acceptable vinden?

Ik tether mijn buurman niet maar mijn eigen apparaat. Waarom wordt die buurman erbij gehaald?
Een UPS zou dus niet mogen van een Nuon? Dat zou jij acceptable vinden?
Wat heeft een UPS er nou mee te maken? Maar als antwoord op je vraag: als dat niet mag ga ik iig niet lopen zeuren, ik kies gewoon een andere provider :Y)
Hoezo zou het in je koelkast binnen moeten komen? Als ik een wifi hotspot aanmaak dan gebruik ik rustig m'n data op m'n laptop, desalniettemin heb je dan plots wel maar 20GB aan internet. Naja, eigenlijk minder, want als je videos een keer per ongeluk op een te hoge kwaliteit kijkt dan gaat dat ook direct van die 20GB van af.

En sowieso, waar slaat het op om het onbeperkt te noemen als het maximum dus praktisch rond de 300GB ligt als je dag en nacht videos zou streamen (480p video heeft een bitrate van rond de 1000 kbps, dus dat is rond de 10GB per 24 uur). Ik bedoel, ik heb geen enkel probleem met videos op 480p te kijken, maar dat is iets wat je bewust doet om zuinig met data te zijn, als dat wordt opgelegd dan mag je wat mij betreft niet meer adverteren met onbeperkte data, want er zijn heel weinig dingen naast video die zo veel verbruiken.
Hoezo zou het in je koelkast binnen moeten komen?
Omdat die in de vergelijking werd gebruikt waar ik op reageer misschien? En het internet dus op je mobiel binnen komt :)
Naja, eigenlijk minder, want als je videos een keer per ongeluk op een te hoge kwaliteit kijkt dan gaat dat ook direct van die 20GB van af.
Dat is natuurlijk wel raar en lijkt me in strijd met de wet, maargoed daar ging de discussie niet echt over, het ging specifiek over het tetheren.

Verders helemaal met je eens, ik ben ook geen voorstander van termen als onbeperkt, eigenlijk heb ik nog nooit iets gezien wat echt onbeperkt is, dus ik vind dat die naam ook niet gebruikt mag worden :)
quote: aaargh!
Je mag onze stroom niet gebruiken voor koelkasten en diepvriezers, daar heb je een ander abonnement voor nodig
en jij stelde daarop
Dat is geen goede vergelijking, dat zou het alleen zijn als het stroom via je koelkast binnen komt
En ik reageerde dat dat natuurlijk helemaal niet van toepassing was op de huidige discussie, want de energie (internet) zou helemaal niet rechtstreeks op de koelkast (laptop) binnen komen. Hij komt binnen op het apparaat waar hij bedoeld voor is (smartphone/het huis) en word door gespeeld naar waar hij gewenst is (laptop/koelkast). Natuurlijk kun je zowel het elektriciteit rechtstreeks op je koelkast aansluiten (met de juiste apparatuur) en kun je een 4G modem in je laptop proppen, maar goed, we hebben het hier over het standaard gebruik.

Maar goed, ik heb zo iets van: als je met een trage maar redelijke snelheid onbeperkt internet aanbied dan hoor je mij niet klagen dat het technisch gezien beperkt is door de snelheid. Wel heb je het dan over een theoretisch maximum van TB's aan data, niet een maximum gebruik van enkel 300GB als je dag en nacht de verbinding gebruikt. Hoe dan ook, denk inderdaad dat we het op zich wel met elkaar eens zijn hier ja :+ .

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 26 mei 2016 18:10]

Dat is een walgelijk slechte vergelijking: als je tethered is dat namelijk in de nabijheid van je toestel, en dus persoonlijk gebruik (jij of iemand met wie je een band hebt gebruikt de verbinding). Het is het equivalent van een verdeelstekker op je stopcontact aansluiten: dat mag verdorie gewoon.
Er mag volgens mij geen onderscheid gemaakt worden in wlke data je gebruikt. Netneutraliteit gaat toch over het aanbod van diensten op internet? Niet over hoe die data te gebruiken?
Er mag geen onderscheid gemaakt worden waar je de data voor gebruikt.
Dt onderscheid wordt dus niet gemaakt, nogmaals, het onderscheid wordt gemaakt in waar en wie die data gebruikt.

Je vergelijking met het energiebedrijf gaat daarom ook mank, want die mag wel verbieden dat je buren niet ook jouw stroom gebruiken, maar idd niet welk apparaat die stroom gebruikt.

Puur ter illustratie natuurlijk, want er is niet zoiets als NN voor stroom.
Dt onderscheid wordt dus niet gemaakt, nogmaals, het onderscheid wordt gemaakt in waar en wie die data gebruikt.
Nee, dat wordt het niet. IK neem een aansluiting bij m'n operator, niet m'n telefoon of m'n tablet, IK.

Met andere woorden: je huurt gewoon een datapijp bij T-Mobile. Het kan en mag voor T-Mobile niet uitmaken welk type apparaat ik gebruik om data door die pijp te raggen.
Laten we even bij de basis blijven... Je neemt een TELEFOONabonnement. Daarom legt TMobile een limiet op andere apparaten dan je telefoon.

En voor wat betreft video lossen ze mogelijk op door een snelheidslimiet per IP-connectie aan te brengen. (Zonder onderscheid waar die connectie voor gebruikt wordt. Hierdoor voldoen ze netjes aan NN) Youtube of een andere video-provider zal de kwaliteit aanpassen aan de bandbreeste die beschikbaar is. Dus de videokwaliteit wordt dan niet door TMobile bepaald.
Laten we even bij de basis blijven... Je neemt een TELEFOONabonnement
Nee, je koopt een mobiele internet verbinding. Dat je er ook mee kan bellen is een leuk extraatje en meer niet. Sterker nog, bij T-Mobile kan je volgens mij nog helemaal niet bellen over 4G. Op 4G is bellen ook gewoon VoIP, dus gewoon een v/d vele dingen die je met je mobiele internet verbinding kan doen.
het feit dat dit "telefoon"abonnement ook in een tablet gebruikt mag worden impliceert dat het simpelweg een data abonnement is dat gekoppeld wordt aan een telefoonnummer (sja, een SIM kan niet zonder tel-nummer).
Dat ze vervolgens zelf nadere regels willen stellen over waar jij het de door jou aangeschafte data wil gebruiken is onderhavig aan NN.
Dit geldt net zo goed voor het ontvangende device als voor selectie in dataleveranciers (YT, Netflix, etc).

Het voor specifieke streams de bandbreedte terugschalen kan je als QoS zien, maar gezien ze voor alle andere content toestaan dat je een hogere doorvoer krijgt, is er geen sprake van noodzakelijk netwerkmanagement.

Bovendien is het heel simpel om met 1 aanbieder af te spreken niet te throttlen. Waardoor deze (al dan niet tegen betaling) een betere beeldkwaliteit zal tonen.

T-Mobile kan wel stellen dat 480p geen merkbare impact heeft op een mobile device, maar je ziet het verschil zeker wel op een 12" iPad pro (en volgens mij ook nog wel op de 5,5" 2k/4k schermen op de flagship devices van tegenwoordig).

Kortom: het lijkt tegen de regels in.
Feit is wel dat voor 100 per maand er bijna geen gebruikers zich zullen melden. Wel krijgt T-Mobile zo een hoop "gratis" reclame voor hun producten.
Dat klopt ook. je huurt een datapijp van 20GB. Voor specifieke content die je op een mobile device gebruikt ben je uitgezonderd van die limiet.

Ze hebben het leuk verwoord, maar het blijft een vorm van whitelisting op een 20GB abbo.

je bent overigens goedkoper uit met de 24GB/maand van Tele2. Of de kwaliteit enigsinds vergelijkbaar is, dat weet ik dan weer niet.
Voor specifieke content die je (..)
In strijd met netneutraliteit dus, je mag geen onderscheid maken. OF alles onder de limiet OF niets.
Stel we gaan Tmobiles voorwaarden op stroom toepassen. Dan mag je stroom gebruiken, mits alles waar je stroom aan afgeeft heel zuinig is. Maar goed, het is niet echt 1 op 1 te vergelijken.
Behalve dan dat ik netjes voor de verbruikseenheden van mijn buren betaal. Er staat nergens dat ik geen haspeltje over de schutting mag gooien.
Eh nee je voorbeeld gaat echt niet op, check: https://www.liander.nl/co...eit-aansluiting-verzwaren

De stroomleverantie blijft dan wel gelijk maar voor een zwaardere aansluiting betaal je wel degelijk meer zowel eenmalig als periodiek.

[Reactie gewijzigd door Miki op 26 mei 2016 12:10]

Ze mogen uitzonderingen maken om het netwerk niet te vol te belasten
Je krijgt toch geen onbeperkte stroom van je energiebedrijf voor een vaste prijs.
Ze afrekenen per kWh.
Maar bij stroom betaal je gewoon voor je daadwerkelijke gebruik dus die vergelijking gaat niet echt op.
Echter ben ik wel van mening dat het volgens de NN niet mag wat ze doen.

Edit: Was al gezegd zie ik, excuses.

[Reactie gewijzigd door ludacrash op 26 mei 2016 16:43]

Jij mag je vaste aansluiting gewoon delen met je buren hoor. Zelfde voor gas/water/licht, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, vanaf je aansluiting mag je met allen -eigenlijk- doen wat je wil.
Onderscheid tussen 'eigen' data en tethering mag volgens mij ook niet.

Hetgene wat wellicht wel mag is alles dat meer dan de bandbreedte voor 480p onder de 20GB limiet laten vallen, en alles met een lagere bandbreedte zonder limiet. Dat is dan redelijk vergelijkbaar met reguliere abo's waarbij de snelheid omlaag wordt gezet als je door je maandlimiet heen bent. Oftewel, dit is een 20GB abo waarbij de snelheid wordt teruggeschroefd naar '480p bandbreedte' als je door de 20 GB heen bent.

Misschien dat iemand met meer inhoudelijke kennis van de netneutraliteit wet hier iets meer over kan zeggen.
Dat zou mogen als 20GB het globale limiet was, maar het is nu 20GB limiet voor tethering en video; maar al het andere verkeer mag "onbeperkt" door... En dt mag volgens mij niet.
Mag dat wel met netneutraliteit? Onderscheid maken tussen data voor tethering of gewoon?
Afgezien van het feit on het de richtlijnen voor netneutraliteit overtreed of niet. Door het verbieden van tethering is dit abonnement praktisch nutteloos. Je onbeperkte 4G is in principe gelimiteerd tot je smartphone en ondanks de mooie hoge snelheden genereer je op een smartphone gewoon maar zoveel verkeer en dat weet T-Mobile precies. Dan is een abonnement van 100 Euro met deze beperkingen heel duur en redelijk waardeloos.

Er zijn al andere providers in Europe die tegen een normaal tarief 4G abonnement aanbieden zonder datalimiet en zonder deze restricties zoals de Finse provider Elisa. Ik snap niet helemaal waar T-Mobile bang voor is, dat men thuis de fiber opzegt en via tethering al hun internet verkeer gaat uitwisselen? De enorme latency op mobiele netwerken samen met de zeer variabele snelheid en relatief regelmatige instabiliteit maken het echt geen alternatief voor een reguliere breukband aansluiting.

Jammere poging van een provider die al jaren een aflopend verhaal is.
Los van of het mag of niet: wie gebruikt berhaupt meer dan 20GB per maand zonder te streamen? Oneindig is in dit geval een wassen neus. Je hebt gewoon 20GB voor 90 euro.
En dan naai je jezelf best een oor aan O-)
100 euro is duur, maar ik denk niet dat het lang zo duur gaat blijven, als ik kijk naar de "kortingen" op andere bundels. Eigenlijk kost een bundel van 12 GB bijvoorbeeld 30, maar met korting wordt dat 16,50 (plus 10 voor het startabonnement). Met bepaalde toestellen is de korting zelfs groter, en krijg je er nog bonuskorting op je toestel bij (bijvoorbeeld een Galaxy S7 voor 470,- als je die gewoon in n keer betaalt).
Die kortingen zijn 24 maanden geldig en zijn er voor zover ik weet eigenlijk altijd, ook als je bij een andere retailer zoals Coolblue koopt. De reden voor zulke hoge kortingen i.p.v. lagere standaardprijzen weet ik niet, maar een waarschijnlijke reden zou kunnen zijn dat ze mensen na hun contract een nieuw contract van 24 maanden kunnen aansmeren in plaats van het contract te laten doorlopen (na het contract wordt de korting namelijk stopgezet).
Als de korting op deze bundel een beetje in lijn gaat liggen met die op bestaande bundels, zou een abonnement 10 + 90 / 2 = 55 gaan kosten (zonder belminuten). Dat is nog steeds veel geld imo, maar het is in elk geval wat redelijker.
Zou ook kunnen dat ze het abonnement eerst een maandje zonder korting verkopen om te kijken wie het zo graag willen dat ze voor de volledige prijs happen, en daarna een korting introduceren zoals bij de andere bundels.
Precies, ze kunnen eigenlijk alleen omlaag met hun prijs, omhoog is meestal lastiger
De reden voor zulke hoge kortingen i.p.v. lagere standaardprijzen weet ik niet
Omdat (te) veel mensen gewoon de volle pond betalen. Elke telco doet aan kortingen op elk abbo. Bij KPN kun (of kon?) je met een beetje moeite doen 15 euro korting krijgen op je 10 euro abo. Alhoewel KPN dat geld toe sturen wel snel gefixt had, gratis abo's bleven toen nog wel mogelijk.
Dat zou ik meestal ook denken ja, maar in dit geval is het heel lastig of zelfs onmogelijk de volle pond te betalen. Voor de korting hoef je niet eens een code in te vullen of iets dergelijks, het is gewoon standaard in de geadverteerde prijs op t-mobile.nl en bij andere websites, en vast ook wel in de winkel. Ook als je het abonnement aanpast (bij Stel Samen & Stel Bij) krijg je een korting op je nieuwe bundel, hoewel die in elk geval bij mij wel lager zou zijn dan m'n huidige korting. Met een beetje moeite doen kun je uiteraard nog wel meer korting krijgen, zoals via T-Mobile Samen, cashbacks en/of de vriendenkorting (en zeker als je een abonnement met telefoon neemt loont rondkijken bij allerlei webshops vaak erg).
De wet op Netneutraliteit lijkt het beperken van video toe te staan, zolang alle videodiensten gelijk worden behandeld.

"Zo zijn er een aantal uitzonderingen geformuleerd waarin providers wl internetverkeer mogen blokkeren of afknijpen. Bijvoorbeeld om verstopping (congestie) tegen te gaan. Hierbij moeten wel gelijke soorten verkeer gelijk worden behandeld."
Wel iets om rekening mee te houden:

"Voor de kenners: minimaal 480p. Het verschil tussen deze kwaliteit en full HD (1080p) is op een smartphone of tablet nauwelijks te merken. Op een grote tv zou je dit verschil wel zien. Hiervoor registreren we of je een videodienst gebruikt, maar zien we niet welke video’s je kijkt."
Beetje een vage tekst. De fair-use policy is er duidelijker over:
3. [...] zal T-Mobile voor de bundel mechanismen in het netwerk toepassen die ervoor zorgen dat videodiensten geoptimaliseerd worden voor het netwerk n de schermgrootte van een smartphone en tablet. Dit betekent in de praktijk dat de videodienst wordt aangeboden in een kwaliteit die ten minste overeenkomt met een resolutie van 480p.
Tot zover netneutraliteit :/

[Reactie gewijzigd door bert_m op 26 mei 2016 12:03]

Dat is gewoon deep packet inspection.
Da's vrij lastig, e.g. Youtube gebruikt HTTPS. Wat wel kan is dat ze de DNS/IP's matchen van de video servers, en/of Youtube's eigen ISP-hosted videos gebruiken, maar da's vrij simpel te omzeilen door middel van wat IP ranges eruit te gooien. Wat natuurlijk op je mobiel vaak weer lastig is.

Hoe ze tetheren willen limiteren, zowel legaal als technisch, geen idee.
Tetheren kunnen ze dus detecteren doordat er een extra hop wordt gemaakt. Dat is via het IP protocol te achterhalen. HTTPS gaat over het IP protocol. Maar de encryptie geldt alleen voor de HTTPS protocol niet voor het IP protocol waar het opgestapeld is.
Behalve als je op de mobiel een proxy zou draaien.
Geld dit ook voor tunneling, door bijvoorbeeld SSH?
Juist niet toch? SSH e/d verpakken het in een eigen pakketten, met zijn eigen TTL, of niet?
Als je de telefoon zelf als tunnel opsteld, maar als je vanaf je laptop getethered gaat tunnelen dan houd je het hop probleem.
Ik ging er even van uit dat je vanaf je computer de tunnel opzet. Echter je kunt het natuurlijk ook van je telefoon doen. Volgens mij moeten ze het dan niet kunnen zien.
Is die detectie niet lichtelijk gokwerk? Je moet ervan uitgaan dat de standaard verwachtte standaard initile TTL aanhoud, of zie ik dat verkeerd? En zo te zien is die op Windows aan te passen, kan je die dan niet gewoon met 1 verhogen?

Bedoelde niet dat tetheren iets met HTTPS te maken, dat waren 2 losse dingen.

[Reactie gewijzigd door Dykam op 26 mei 2016 14:10]

Ik gok dat dit te maken heeft met IPv6 hop count limit.
misschien dwingen ze je gewooneg een app te installeren die vanuit de telf kijkt of je tethered, weiger je deze te installeren hanteren ze gewoonweg de 20gb limitiet uberhaupt..

Dit alles natuurlijk onder het mom dat het voor jou handig is je verbruik in te kunnen zien of iets dergelijks vaags
Ja dit zijn Amerikaanse toestanden. Daar zijn je telefoons zo afgesloten dat je er niet mee kan tetheren (kost extra).

Ah ja ofcourse Tmobile USA doet dit al jaren en nu neemt Tmobile Nederland dit over.

[Reactie gewijzigd door YangWenli op 26 mei 2016 12:49]

Dan vraag ik mij af of dit wel legaal is.
Dat is inderdaad discutabel. Volgens de nieuwe Europese netneutraliteit mag je wel bepaalde diensten afknijpen als deze diensten problemen veroorzaken voor de rest van de gebruikers. nieuws: Europa kiest voor afgezwakte netneutraliteit

Echter, discriminatie van diensten mag niet. Zoals het onbeperkt aanbieden van Spotify: nieuws: Minister: streamen zonder dat het van databundel af gaat blijft verboden

T-mobile doet nu beide :p.
Ok dat was een beetje ongenuanceerd. Het eerste doet T-mobile sowieso. Tweede eigenlijk niet. Al lijkt het er wel op. Onbeperkt videostreamen van bepaalde videodiensten aanbieden, valt in mijn optiek wel degelijk onder prijsdiscriminatie. Ik citeer Minister Henk Kamp (p8):
Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat zowel negatieve als positieve prijsdiscriminatie altijd afbreuk doet aan de rechten van de eindgebruiker zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de verordening.
Ofwel bepaalde diensten als onbeperkt aanbieden mag NIET. In zijn geheel onbeperkt aanbieden wel. T-mobile biedt nu bepaalde diensten als onbeperkt aan en de rest valt onder de 20GB databundel. Ik betwijfel namelijk of T-mobile alle videostreaming van 480P laat vallen onder onbeperkt verbruik. Waarschijnlijk alleen bepaalde apps die geschikt zijn voor T-mobile " optimalisatie" .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 26 mei 2016 14:08]

Vergeet niet dat Nederland hem weer opnieuw heeft versterkt waardoor wij de oude netneutraliteit weer bezitten op zekere hoogte.
Nee hoor. dit is QOS en valt dus binnen het eerste. Ze maken geen onderscheid tussen youtube of vimeo.
Niet helemaal. QOS geeft voorrang aan bepaald verkeer boven ander verkeer. Wat er hier gebeurt is dat n soort verkeer op een andere manier geteld wordt dan een andere en dat dat ook anders gefactureerd wordt. Dat valt wel aardig onder discriminatie van typen diensten. Niet specifieke diensten, maar de categorie videodiensten.

Ze zouden het volgens de Europese wetgeving mogen afknijpen als het overlast veroorzaakt. Als er voldoende bandbreedte is dus niet. Dat zou dus betekenen dat je op rustige uurtjes best 4K-video zou mogen streamen.

Is die Europese NN al van kracht overigens? Hij is wel goedgekeurd helaas, maar kan zo niet vinden per wanneer dat dan van kracht wordt / is geworden.
Ik zie nu dat de Europese NN per 30 april 2016 van kracht is. Het lijkt me dus dat T-Mobilie hiervan misbruik probeert te maken. Ik hoop dat ze snel op de vingers getikt worden.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 26 mei 2016 16:14]

ik zie dat t-mobile alleen de bovenste gebruiken. Hoe willen ze de 2de toepassen als het echt onbeperkt is? netneutraliteit gaat natuurlijk om de data van t-mobile naar buiten. Niet hoe het bij t-mobile binnen komt. Daar mogen ze nog altijd zelf voor kiezen. Anders kan je overlast krijgen op het netwerk.
Ik hoop dat ze alleen naar de (sustained) snelheid kijken, en het IP adres van de bron (bijvoorbeeld bekend als Youtube of Netflix) of je video aan het streamen in hoge kwaliteit bent. Alleen dan zou het geen deep packet inspection zijn.
Maar dan wordt er wel onderscheid gemaakt tussen diensten, en dat mag toch niet? Als ik vandaag TweakTube start en 4K naar je telefoon stream dan heb ik een voordeel omdat T-Mobile mij (nog) niet als video dienst herkent.
Zooi IP's inkomen uit een boel random ranges met een stapeltje domeinen. Een "verstopte" CNC server die alles up to date houd. En zolang je niet een te grote partij wordt heb je als enige een dure premium ervaring te bieden :)
inderdaad. Mag dit berhaubt wel?
Hier ben ik het dus volledig mee eens. Voor zover ik weet mag een ISP niet zomaar verkeer afknijpen (throttling) op basis van de inhoud.
Dan zou ik je ogen eens laten nakijken, ik zie verschil tussen 720p content en 1080p content. Het verschil tussen 480p en 1080p is zo groot dat ik mij afvraag of het de 100 euro wel waard is, aangezien onbeperkt weer niet onbeperkt is.
Is een quote van de website waarnaar wordt gelinked in het artikel :) .
Ja ik zag het! Onbegrijpelijk dat iemand zonder domein kennis zulke uitspraken doet.
onbepert is geen onbeperkt, tja ik roep het al jaren en krijg dan hier keer op keer weer commentaar dat ik onbeperkt verkeerd zien.

Natuurlijk zitten er ook aan dit abbo beperkingen. Ik weet alleen niet of ze het verkopen als oneindig online of onbeperkt.

Onbeperkt is duidelijk = zonder beperkingen.
Oneindig komt in de richting maar is niet zo duidelijk.

Waar het bij dit soort bedrijven weer om draait is pure marketing, termen als onbeperkt en oneindig wekken een verwachting terwijl ze in de praktijk dat niet zijn.

Het is misleiding, net als je in de supermarkt een verpakking ziet met daarop aardbeien en ander fruit en dan blijkt dat er 0,01% in zit.
Ja dat vind ik ook, het is jammer dat het zo werkt.

Natuurlijk moet er een fair use zijn maar om een abonnement met 20gb limiet als onbeperkt te verkopen is hetzelfde als een auto te verkopen die altijd door kan rijden zonder bij te tanken maar dat er in kleine letters bij staat dat het om een bepaald aantal kilometers gaat.
Sommige Smartphones kan je toch via een soort van Mini IDMI poort aansluiten op je TV
dan ziet T-mobile nog steeds dat je alleen je telefoon gebruikt
Ik wil hier nog wel een stukje verder op gaan. Als je je telefoon aansluit op een docking station zoals de Microsoft Display Dock HD-500, dan kan je je smartphone gaan gebruiken als standaard computer.

Je komt thuis, je plugt je SP in en je gaat normaal met je toetsenbord, muis en beeldscherm bezig. Ik ga ervanuit dat er genoeg applicaties te vinden zijn waarmee je wel heel veel uit je Phone kan halen en flinke hoeveelheden aan data verstoken op een manier die dit roze bedrijf niet zo leuk zal vinden. Toch zou deze aanpak volledig correct zijn volgens de door hun gestelde voorwaarden.

Het enige echte nadeel is de beperking van de 480p. Maar met de juiste software is daar ook wel omheen te komen.
Wat dacht je van je scherm casten via chromecast.
Doe ik met alle apps die geen chromecast ondersteuning hebben zoals bijvoorbeeld rtlXL.
Werkt perfect

Lijkt me sterk dat ze dat kunnen registreren.
ik neem aan dat je wel wifi thuis hebt waar de tv zich bevind ;).

Ondanks mijn grote databundel gebruik ik thuis toch echt wel wifi :P
Ja en wat als je blij mag wezen als je 2 mbps haalt. Dan is je 4g toch echt wel sneller als je brakke DSL lijntje die enkele km moet afleggen
die stelling gaat toch in het grootste deel van Nederland niet meer op.
Het merendeel heeft beschikking over Kabel, VDS, Sataliet of zelfs glasvezel.

90% heeft een breedband verbinding van minimaal 50mb
6% heeft toegang tot minimaal 10mb

de 4% die overblijft is dan wel erg klein.
Die 6% met minimaal 10 mbps heeft ook al direct een voordeel uit. ze gaan immers van 10-50 naar 120. en dan heb je nog een deel van die 90% die minder dan 120 kan hebben. Dus is al een stuk meer. En omdat het aandeel kleiner is wil niet zeggen dat ze niet mee tellen.
Ik heb Thuis VDSL van Xs4all maar door afstand kabel naar de wijkkast en andere beperkingen haal ik maar 20/2 thuis dus dan zou die G4 een stuk sneller zijn :)
Maar goed heb opzich genoeg aan die 20/2
al is het alleen maar zodat ik ook mijn versterker, xbmc en andere media-apparaten via het lan kan bedienen.
Mijn phone heeft een quadHD screen en ik merk het verschil wl hoor Tmobile.
Je ziet vooral het verschil in bitrate maar ook zeker een verschil in details op moderne smartphones.
Het verschil is minimaal? Misschien op een 720p display. Op mijn s5 en s7 merk ik toch echt wel een verschil, 480p betekent ook een slechtere audiokwaliteit.

Edit: zoals loki504 ook zegt de bitrate wijzigt, daar doelde ik op; verschil zie je echt wel

[Reactie gewijzigd door osmanov op 26 mei 2016 13:33]

Dat komt omdat YouTube etc de bitrate aanpast. Dus ook de audio. Maar de resolutie zelf heeft niets met audio te maken. 1080p en 4k op YouTube ziet er ook beter uit op een 480p scherm. Maar dat komt door dr bitrate en niet de resolutie
Breek die markt maar open! Hoge instapprijs maar op termijn zal dit ongetwijfeld dalen.
Lees de voorwaarden even door.


Juist de gevallen waar je zo'n extreem grote bundel zou kunnen gebruiken, zijn al ingedekt (tethering, videos kijken).

Wie gaat er met normaal gebruik over de 20GB heen per maand? Met dit abbo mag je voor 100 euro niet eens weten hoe je dat "onbeperkte" internet gebruikt, want videos worden compressed, en tetheren zit je alsnog vast aan 20GB...
Leuk he? ze bieden iets (vroeger bood Tmobile het aan als onbeperkt) als oneindig maar als je het gaat gebruiken als zodanig dan noemen ze het misbruik. Raar ;-)

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door rikoos op 26 mei 2016 12:27]

T-mobile kan de video's niet comprimeren. Als ik naar youtube ga met de browser dan krijg ik standaard een https verbinding, ik neem aan dat de mobiele youtube apps dat ook wel doen. Dus tenzij ze zelf een certificaat op mijn telefoon hebben geinstalleerd voor een MITM kunnen zie dus niet bij de youtube filmpjes komen.

Wat ze wel kunnen doen is detecteren dat ik een verbinding heb met youtube, en aan de hand van de bandbreedte de gebruikte resolutie schatten.
Ze kunnen dit wel, doen ze in de USA ook bij T-Mobile. Hoe het technisch werkt weet ik niet, waarschijnlijk afspraken met Google gemaakt.
YouTube is nu net een van de providers waar het dus niet gebeurd :)

Overigens de verbinding met YouTube.com/nl/be is HTTPS, maar niet de daadwerkelijke streaming verbinding. Dat zijn aparte servers met een ander protocol. Maar ook dat protocol kan T Mobile USA niet downscalen (ze comprimeren niets).

De wijze waarop het werkt is in feite niet veel anders dan ene content-delivery netwerk. T Mobile USA heeft downscale servers waar de video provider op aansluit. De provider moet dus daadwerkelijk actief meewerken aan het downscalen tot 480p. In ruil krijgt d eklant de bits onbeperkt en tellen ze niet mee in het abbonement, ongeacht of dat een dik of goedkoop entry-level is.

Aanvullend wordt video getrottled indien yete en provider betreft die niet aangesloten is bij T MObiel totdat het effectief ook de bitrate van 480p heeft. Dat werkt echter uiterarad niet als het encrypted is, want dan weet T Mobiel niet dat het video is. In dat geval gata het volledige snelheid, maar ook volledig uit je bundel.
Met de uitzondering op tetheren en HD streaming heb je volgens mij minimaal 90% van de doelgroep voor zo'n abonnement uitgesloten. Die 20GB verstook je op je smartphone toch niet, of je moet GTA V willen binnentrekken in de bus. :')
vodafone doet het voor 86 per maand onbeperkt internet
vodafone doet het voor 86 per maand onbeperkt internet
Vodafone Black is het beste wat ze hebben. De eerste drie maanden krijg je onbeperkte data, daarna 25GB/maand. En dat alles voor de stuntprijs van 89! per maand (zonder toestel).

Bij Tele2 krijg je 24GB voor 35/maand.
Vodafone hanteert inderdaad een stuntprijs, maar niet in het voordeel van de klant :9
Als je een mobiele hotspot opstelt via je iPhone bijvoorbeeld is dat ook een vorm van tethering? Die vervolgens dan gebruiken voor laptop.
Een mobiele hotspot is een andere naam voor Tethering ja, daar gaat het ook juist om.
Juist dat is tethering.
Ja, alle vormen van doorsturen vallen onder tethering.
Dus wat we 10 jaar terug ook hadden, alleen sneller en 10 keer zo duur. Want het lijkt nogsteeds op een fair use en ze kijken inhoudelijk naar je gedrag.

Erg vreemd: Internet aanbieden als dienst, maar de verplichting dat je hier via een klein scherm naar moet kijken. Als ik internet afneem wil ik ook zelf bepalen hoe ik dat consumeer.
Je bent ook niet verplicht het abonnement te nemen, mij zint de prijs niet en ik neem het dus ook niet :)

De enige vraag is of dat mag of niet, niet of iemand daar op zit te wachten, wat maakt dat in dit geval nou uit, dat is een probleem voor t-mobile waar niemand om hoeft te geven (behalve t-mobile) lijkt me...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 mei 2016 12:09]

Je hebt niet echt goed gelezen.

Het is mobiel internet voor op je gsm of tablet niet voor je laptop of dergerlijke. het is dus geen internet om je vaste verbinding thuis te vervangen.
Hoezo ?
Is mobiel internet dan geen echt / volwaardig internet ?
Het is gewoon een medium, naast kabel, ADSL of glasvezel.

Maar het is veel duurder dan vast internet (ik weet nog steeds niet waarom, maar dat is andere discussie) dus zul je dat niet gauw doen.
Sowieso zijn dat soort onderscheiden onwenselijk. Het wordt er allemaal niet transparanter op en het kan misbruikt worden om een vendor lock-in the creren. Krijg je straks abonnementen die in Apple toestellen een 10GB limiet geven en in Android toestellen een 1GB limiet.
Internet aanbieden als dienst
Eigenlijk bedoel je :
Internet aanbieden als dienst voor een mobiele platform

Immers gaat het via SIM en is bedoeld voor een mobiele apparaat dat met SIM-kaartjes werkt... Tevens is er sprake van de IMEI code wat letterlijk een mobiele toestel identificeert...
1 2 3 ... 7