Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 166 reacties

Apple heeft een techniek bedacht waarmee een apparaat kan worden gepersonaliseerd terwijl het nog in de verpakking zit. Het bedrijf heeft patent aangevraagd op de technologie, maar het is onduidelijk of die ooit zijn weg naar een product zal vinden.

In de vinding van Apple moet een gebruiker zijn bestaande apparaat - bijvoorbeeld een iPhone - tegen een bepaald punt op de verpakking tappen, waarmee de personalisatie wordt uitgevoerd. Dat meldt Patently Apple. Het patent maakt geen melding van de gebruikte technologie, maar het ligt voor de hand dat het gaat om nfc in combinatie met bluetooth, waarbij bluetooth-low-energy het meest waarschijnlijk is. Apple zou apparaten in de verpakking in een zuinige modus aan willen zetten om de verbinding te kunnen accepteren.

Google biedt al langer de mogelijkheid om instellingen van apparaten over te nemen door een Android-apparaat tegen een ander apparaat te tappen, al kan dat dus pas als het toestel uit de verpakking is. Het is onduidelijk of Apple ook van plan is om instellingen over te zetten, of dat het enkel om personalisatie gaat, waarbij de gebruiker wordt begroet bij het instellen van het toestel.

Hoewel Apple patent op de technologie heeft aangevraagd, wil dat niet zeggen dat het bedrijf van plan is om de technologie snel te integreren; bedrijven vragen veelvuldig patent aan op technologieën die ze uiteindelijk nooit gebruiken. Zeker is wel dat de Apple Watch, de iPhone 6 en de 6 Plus geschikt zouden zijn voor de nieuwe technologie: die apparaten hebben een nfc-chip aan boord, al wordt die nu enkel nog gebruikt voor Apple Pay.

Apple patent

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (166)

Hier zie ik dus echt het nut niet van in :?
Ik wel. Zo is je iPad al klaar voor gebruik tegen de tijd dat jij thuis bent en kan je er dus meteen mee spelen in plaats van eerst de hele setup door te gaan.

Nu duurt die setup max 10 minuten ofzo, maar het is wel een leuke/handige feature. Zeker als je meerdere iphones/ipads in bezit hebt.

[Reactie gewijzigd door Dorest0rm op 27 maart 2015 09:19]

Dit lijkt me de volgende logische stap in een ontwikkeling die al jaren loopt. In de beginjaren van de GSM kocht je een toestel, en moest je de batterij nog zelf uit de verpakking halen, in de telefoon doen, x uur opladen voordat je hem kon gaan instellen.

Daarna werd "ready to go" gemeengoed: verpakking openen, simkaart erin stoppen en de accu is al voldoende opgeladen voor de eerste paar uur. "Bellend de winkel uit" noemde Ben of Telfort dat revolutionaire concept in die tijd.

Volgende stap lijkt me dan ook in lijn met dit patent: tik tegen de verpakking, uitpakken en bellen. Als je daarmee (naast contacten, skins en apps) ook het toestel af-fabriek van een programmeerbare simkaart voorziet die met diezelfde tik geconfigureerd wordt, heb je echt wel weer een typische Apple-beleving gecreëerd, waarmee (Herman Finkers-alert) "alweer een zeer tevreden klant de winkel verlaat".
Allerlei moderne snufjes maar nog steeds een simkaart ?
Kan dan niet eerst eens afgeschaft worden ?
Bestaat al maar zitten meer na dan voordelen aan.

Het voordeel is dat je geen simkaart hebt en het voordeel daaraan is dat je geen klein kaartje in het toestel hoeft te duwen.
Het nadeel is dat je geen simkaart hebt. Dus wil je een ander toestel (met behoud van nummer) dan moet dit via je provider.
Daarnaast geef je de provider meer controle over jouw toestel en als je wilt overstappen naar een nieuw toestel dan kan de provider een beperkende factor zijn aangezien deze niet altijd alle toestellen wensen te ondersteunen. Of exclusieve deals hebben.
Nu is overstappen naar een andere provider de bottleneck. Ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef....
Nou, bij het systeem zonder simkaart heb je die bottleneck dus bij beide.
Of je nu van toestel of van provider wisselt. Bij beide heb je de medewerking van de provider nodig en dat is geen 24 uurs dienst.

De uitzondering is dat je van toestel en provider wilt wisselen en nummerbehoud speelt niet mee.
Met de nieuwe iPad Air kan je gewoon zelf een provider kiezen.
Zoek anders eens op CDMA, wordt in de US al jaaaaren gebruikt ;)
eSIM bestaat al een tijdje, maar operators zijn nog niet zo happig om te investeren in een techniek die het makkelijk maakt om over te stappen naar een ander en er maar weinig apparaten geschikt voor zijn. Geef het een paar jaar en loopt een winkel uit met een telefoon die al een soort prepaid sim voorgeinstalleerd heeft als bootstrap zodat je je gekozen operator SIM kunt downloaden en installeren. Gemalto heeft al jaren een demo setup.
Hij word niet vooraf geconfigureerd maar slechts als je de doos al binnen heb.
Je wint er dus een minuut mee, ipv uitpakken en wachtwoord invoeren is het nu tikken en uitpakken.

Nee ik tik zelf liever mijn account naam en wachtwoord in ipv dat wanneer iemand mijn telefoon heeft hij alles op een nieuwe tablet kan zetten.
Alleen als je hem in de winkel haalt en je dan tapt, den is het dus klaar als je thuis bent. Mits de batterij niet leeg is.

Het wordt wel gevoeliger voor hacking je kan immers contact maken met aan apparaat zonder dat je er fysiek toegang tot hebt.

Uiteraard hebben ze daar ( vast ) over na gedacht, maar toch.
En die batterij is dus 1 van de redenen waarom ik deze techniek niet snel zie gebruikt worden. Vandaag staat een apparaat in de verpakking volledig uit en kan de batterij dus een lading houden. Wanneer je het apparaat in standby moet houden dan loopt de batterij stilaan leeg en bij vele draagbare apparaten word vandaag een batterijtype gebruikt waarbij als je deze gedurende een week of twee ongeladen laat ze gewoonweg voor de vuilbak zijn.
Heel goed opgemerkt van je maar wie zegt dat er binnen 10 jaar geen batterijen op de markt zijn die wekenlang mee gaan? In dat geval is het voor Apple goed mogelijk om hun producten in slaapstand te verschepen.

Wat je dan zou krijgen is dat jouw gegevens door de koeriersdienst op je toestel worden gezet.En wanneer je het uitpakt is het al volledig geïnstalleerd.

Net hetzelfde in de Apple Store. Ben je al klant bij de Apple Store dan zet die in de winkel al je gegevens op het toestel.

[Reactie gewijzigd door monojack op 27 maart 2015 16:35]

Draadloos opladen is toch iet zo heel spannend meer? Dat zou dan ook moeten kunnen terwijl er nog een verpakking omheen zit.
Je vergeet even dat de logistiek van Apple er voor zorgt dat de tijd tussen productie en klant minimaal is. Dat is 1 van de redenen waarom Apple zo ontzettend veel geld verdiend. De voorraad is minimaal in vergelijking met de meeste andere bedrijven. Als je dat goed op orde hebt dan lever je bijna altijd "verse" apparaten.
"bij vele draagbare apparaten"

Het gaat hier over Apple. Onlangs een iPhone 3G die al 2 jaar helemaal ongeladen in de lade lag nog eens geladen en gestart. Hield nog perfect zijn lading.
Leuk, als je iemand een iPad cadeau wil doen, of er een hoop op een bedrijf moet leveren aan medewerkers...
Dan gebruik je toch niet die feature? Waar ligt het probleem? Het is geen verplichting.
Hoe weet de verpakking of je het wel of niet wilt gebruiken? Als je een pallet aan het uitladen bent kan je best wel eens met je heup tegen een stapel verpakkingen stoten; hoppa, tien devices gelijk op die magazijnmedewerker gepersonaliseerd, da's niet echt handig.

Ik zie het grote voordeel niet van
- Personaliseren
- Uitpakken
- Aanzetten
ten opzichte van
- Uitpakken
- Aanzetten
- Personaliseren

Bovenstaande is onder de aanname dat een groot deel van de apparaten thuis wordt afgeleverd door webwinkels (en de verpakking seconden na het personaliseren meteen wordt opengemaakt). Als personaliseren een langdurig proces is, dan is er enigszins een case te maken voor personalisatie starten in de winkel, waarna het al klaar is als je thuiskomt. Maar hoeveel mensen halen hun electronica nou daadwerkelijk nog in de winkel...?

@Reactie:
"met je heup [ertegenaan] stoten" -> je heup, je weet wel, waar je broekzak zit, met daarin je telefoon...? Als je daarmee tegen een pallet botst, dan vermoed ik dat dat er voor de acceleratie-sensor hetzelfde uit zal zien als een opzettelijke "tap".

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 27 maart 2015 13:36]

Hoe weet de verpakking of je het wel of niet wilt gebruiken?
Doordat er niet tegenaan getapt wordt door een ander apparaat. Heb je het artikel wel gelezen? :)
Maar waarom tegen de verpakking? Waarom zou je niet gewoon je ipad uitpakken en je telefoon ertegenaan tikken en dán je data laden?
Tenzij je een 10gb data bundel hebt en via personal hotspot dus indirect 4G je iPad activeert en alles terugzet. :*)
En dan ¤15,- extra betalen omdat de productiekosten van je verpakking een stuk duurder zijn geworden die je vervolgens bij het oud papier gooit?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Frishe1992 op 27 maart 2015 09:32]

Volgens mij zal de verpakking er helemaal niets mee te maken hebben.

Denk zelf dat wanneer je hem afhaalt bij een Istore dat ze draadloos de gegevens overdragen. En het lijkt veel chiquer dan het is.
Je gegevens zijn in principe gelijk aan je Apple-id, die kun je bij aanschaf koppelen aan een device wetende dat ook elk device is genummerd.
Amazon doet dit al met de Kindle e-readers. Als je er één bij Amazon besteld met je Amazon ID dan is je Kindle ook al aangemeld als je hem uit de verpakking haalt,
Dus het concept is alvast prior art :9
Plastic, Apple gebruikt vreemd genoeg plastic verpakking voor hun iPhones iPads en iPods.
Plastic, Apple gebruikt vreemd genoeg plastic verpakking voor hun iPhones iPads en iPods.
Dat is dus gewoon niet waar wat je zegt. Ze gebruiken milieuvriendelijk karton.

https://www.apple.com/environment/
Bestaat er niet-milieu-vriendelijk karton dan?
*facepalm*

was vergeten, alleen plastic verpakking bij de iPod...
Echt niet? Je gaat bijvoorbeeld naar de Apple Store in Amsterdam. Je koopt een nieuwe iPhone en tijdens het afrekenen tik je met je oude toestel even tegen de verpakking. Vervolgens worden tijdens je rit naar huis al je gegevens, instellingen en apps geïnstalleerd zodat, als je thuis komt, je meteen met je nieuwe telefoon aan de slag kunt.

Bovenstaande scenario lijkt mij wel wat hoor.
Maar dan moet je hem toch eerst uit de verpakking halen om er een simkaart in te stoppen, indien hij onderweg naar huis van alles moet doen? Dan kun je die 'tik' net zo goed uitdelen wanneer hij uit de verpakking is...
1. Simkaart? Wat is dat?
2. Wat heeft een simkaart te maken met je geïnstalleerde apps, instellingen, foto's en ingestelde achtergronden e.d.?

Stel je zelf eens voor dat het 2025 is, in plaats van 2015. Denk vooruit.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 27 maart 2015 11:47]

Hoe moet je device dingen installeren? Of verwacht jij dat je toestel de installatiepakeeten bijhoud van alles wat je installeert?
Wifi, 4G, nieuwe technologie die nu nog niet bestaat. Zomaar 3 opties.
Als je wilt dat onderweg naar huis al je apps en dergelijke geïnstalleerd worden dan heb je internet nodig. Wil je internet onderweg dan heb je een simkaart nodig.
Nu kan je die tetheren met je oude toestel maar wat als er 3gb aan apps gedownload moet worden dan zitten de meeste mensen meteen over hun data limiet. Je kunt dit dus beter thuis doen met je eigen Wi-Fi, maar op dat moment is er ook geen reden meer om je nieuwe apparaat niet uit te pakken.
Misschien is over 5 jaar de simkaart wel embedded in je telefoon. Je bent echt de zoveelse tweaker op Tweakers met een aversie tegen innovatie die alleen maar in problemen en bedreigingen denkt in plaats van kansen en mogelijkheden. Zo gek altijd. Zouden er bij een wedstrjid van het Nederlands elftal ook enkel mensen met een aversie tegen voetbal in het stadion zitten?

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 27 maart 2015 12:28]

Daarvoor hoef je geen 5 jaar te wachten, Apple doet er in sommige landen al een eigen SIM in (aka Apple sim). The next step om deze sim te integreren. Maar voor nu is het vooral toetsen of de eigen sim wordt geaccepteerd. Niet dus gezien dat er sommige providers al zeggen er toch een simlock op te zetten.

Lees http://www.ibtimes.co.uk/...ork-end-sim-cards-1471065
Stuiptrekkingen van telecom operators die bang zijn dat hun verdienmodel in rook opgaat :) .
Ook zonder vooruit denken staan de instellingen inderdaad niet op de simkaart.

Maargoed, in 2025 is de kans inderdaad groot dat de SIM ook gewoon geladen wordt inplaats van fysiek geplaatst. Dan misschien niet in een iPhone, maar mobiel bellen zullen we dan nog steeds wel doen.
Het zou toch ook direct via bluetooth of wifi gethetered kunnen worden via de data verbinding van je andere device?

Persoonlijk vind ik dat nou net het leukste van een nieuw product, er mee knoeien en alles instellen. Als alles al klaar is als die uit de doos komt is het ook zo saai :P
Daar zijn ook oplossingen voor. Sterker nog, Apple is er al jaren mee bezig.

Het komt alleen nog niet echt van de grond omdat de providers dit niet zien zitten.
Het is bovendien een security horror.

Iemand in de logitistieke pipeline kan een batch apparaten op een eenvoudige manier infecteren (zonder de doos te openen!) door bvb een personalisatie met malware te applyen. Dan kom je thuis, tapt je toestellen tegen elkaar. Mogelijk heb je dan 2 geinfecteerde toestellen, worden je paswoorden gestolen of wat dan ook.

Nee, hoeft echt niet.
Really? Hopelijk ben jij dan niet verantwoordelijk voor de security van appliances. Ik moet helaas wel nadenken over secure maken van toepassingen en zoiets is zeker mogelijk.
Het is niet omdat het niet publiek is of publiek wordt gemaakt dat het niet kan. Of denk je nog altijd Apple zo'n hacks wel publiek zou maken? Dat is imagoschade en imagoschade is slecht voor de verkoop en voor de Tim Cook's bonus.
Kijk bijvoorbeeld naar hard-disks or laptops die met malware geshipped worden, of apparatuur die bij de douane onderschept wordt om chips in te bouwen.

Dit systeem kun je vergelijken met wifi protected setup. (Zie ook: http://en.wikipedia.org/w...#Physical_security_issues) In dit systeem is bovendien nabijheid een voldoende (en de enige) "authenticatie" factor, met alle problemen van dien.

Het systeem in de doos kan geen enkel onderscheid maken tussen een 'goede' gebruiker en een 'slechte' gebruiker. Iedereen die in de buurt is, is per definitie geauthenticeerd. Ze maken het de NSA dus nog makkelijker om even 'tap-en-klaar' te doen, zonder de doos te hoeven openen.
Het enige wat nodig is, is een security hole (in de NFC/BLE/personalisatie software) om remote code execution of iets dergelijks te doen. Daarna subverten van diezelfde software stack om de gegevens op te sturen naar een centrale server, wanneer jij zelf je toestel wenst te personaliseren.

Trouwens wil ik wel eens horen hoe je "eenvoudig" dit kan voorkomen. De enige manier is om de authenticatie niet op proximity te doen, maar om het toestel zelf vooraf te programmeren waarmee hij wel en niet mag communiceren. Maar dan kun je je afvragen of je dan niet beter alle data uit de Apple Cloud kunt halen tijdens productie (en dus dit proces omzeilt).

[Reactie gewijzigd door H!GHGuY op 27 maart 2015 12:55]

Op zich hoeft dat geen uitdaging te zijn. De verkopende partij kent je apple-id ook al. Dus de verkoper geef je een masterkey die je nieuwe iApparaat "open" zet voor jouw apple-id.

Personalisatie kan ook zitten in het preloaden van "geaccepteerde apparaten" (eg je ipod/ipad/iWhatever) met je nieuwe iSpeeltje of je favo playlists. Maw alle "technische beslomeringen" waarmee de gemiddelde noob/domme Apple gebruiker zich niet wil bezighouden en nog meer argumenten geeft om in het Apple ecosysteem te blijven hangen.
Om in mogelijkheden te kunnen denken, moet je eerst weten waar je tegenop gaat lopen voordat je die mogelijkheden succesvol kunt realiseren. Dat is niet denken in problemen, maar gewoon goed ingenieursgebruik.

Of vanuit veiligheidsoogpunt: door te denken als een hacker (in mogelijkheden dus, al noem jij het problemen) , voorkom je dat hackers een kans krijgen.

En dan nog, als ik even het concept "denken in problemen" aanneem en van toepassing verklaar: Door te zeggen "scenario's die misschien helemaal niet voorkomen" impliceer je dat ze kunnen voorkomen en in de praktijk ook misschien wel voorkomen. Door die dan te negeren, denk je misschien niet in problemen, maar je brengt wel jezelf en anderen in de problemen. Wat is volgens jou erger?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 maart 2015 04:09]

Voor bijna alle problemen zijn oplossingen, dus ik zie niet in waarom de problemen die jij aankaart zorgwekkend zouden moeten zijn.
Je geeft hier juist aan waarom de punten die H!GHGuY wel relevant zijn. Voor bijna alle problemen zijn inderdaad oplossingen; maar alleen als iemand de moeite neemt het als probleem te erkennen en naar oplossingen gaat zoeken.
Voor bijna alle problemen zijn oplossingen, dus ik zie niet in waarom de problemen die jij aankaart zorgwekkend zouden moeten zijn.
Net als dat Apple geen SSL check uitvoerde op OSX en IOS? Het heeft serieus een lange tijd geduurd voordat ze deze bug gefixed hadden (in het begin wilde ze het niet eens toegeven). Zo kon je zeer gemakkelijk verkeerd afluisteren als een hacker gebruikt maakt van MITM-attack.

Nee, ergens vanuit gaan dat iets veilig is, is anno 2015 totaal niet slim. Zeker niet als iets via WI-FI en bluetooth gaat.

[Reactie gewijzigd door vali op 27 maart 2015 17:08]

Ik wel, scheelt een procedure doorlopen van een Apple ID invoeren met wachtwoorden en Wifi settings....op de Apple TV werkt het ook goed, je kan dan met je iPhone alle settings al overdragen.

Granted het gaat alleen werken indien je al een Apple device hebt natuurlijk.
Hier zie ik dus echt het nut niet van in :?
voor je je apperaat (ipad in dit voorbeeld) uit de verpakking haalt, heeft hij al je account gegevens, wifi wachtwoorden, etc.

overigens kan je een AppleTV (vanaf huidige generatie) zodra hij uit de verpakking is, op een soortgelijke manier configureren. Moet hij wel uit verpakking zijn en aan stroom hangen.
Veel apple gebruikers willen gewoon een apparaat wat werkt. Daarom kopen ze het. Dus dit sluit hier perfect bij aan, nog meer eenvoud! :)
Maar als we eerlijk zijn willen nog meer gebruikers een iDevice omdat het posh staat; iedereen kent immers de pricetag.
Ik ook niet. Ik laat m'n instellingen niet over aan een andere partij. Voor zoveel geld, maak ik zelf uit hoe ik het wil gebruiken.
Als deze techniek het mogelijk maakt om bijvoorbeeld al contacten, gespreksgeschiedenis en inlogcodes van bijvoorbeeld FB of Instagram over te zetten, is dit een interessante vinding! Het is een kleine moeite om dit soort gegevens te back-uppen en op je nieuwe toestel terug te zetten. Ik vraag me alleen af wat met je oude toestel gebeurt: worden gegevens dan parallel bijgewerkt of wordt je oude toestel (misschien met abonnement en al) meteen inactief gemaakt?

Onmiskenbaar een patent dat "typisch Apple" is, waarbij het gebruikersgemak vóór privacy of aanpasbaarheid gaat. Ik weet nog niet of ik het een goede of slechte zaak vind.
Als deze techniek het mogelijk maakt om bijvoorbeeld al contacten, gespreksgeschiedenis en inlogcodes van bijvoorbeeld FB of Instagram over te zetten, is dit een interessante vinding! Het is een kleine moeite om dit soort gegevens te back-uppen en op je nieuwe toestel terug te zetten.
Dit is op dit moment al mogelijk (in ieder geval met WP). Het enige wat Apple toevoegt is dat je de settings kan overzetten voordat je het apparaat uit de doos hebt gehaald.
Mogelijk met iOS, Android en WP. Wat dat betreft ontlopen de OS-en elkaar niet. Apple wilt al personalisatie uitvoeren wanneer het in de doos zit. Laten we eerlijk zijn, als je de iPad voor de eerste keer aanzet en hij begroet je met je naam: Dat is wel baas!
Laten we eerlijk zijn, als je de iPad voor de eerste keer aanzet en hij begroet je met je naam: Dat is wel baas!
Deze optie zal zeker niet gratis worden dus zou je deze optie echt willen als je 10 a 20 euro extra moet betalen? Ik besteed die halve minuut dan liever bij het invoeren van mijn wachtwoord.
Hoezo zou deze optie niet gratis worden? Het is toch niets anders als de telefoon op standby in de verpakking laten zitten via NFC kan er dan worden geconnect met de iDevice. Ik zie het probleem niet?
Niks wordt bij Apple gratis. Als je bekijkt dat het verschil tussen de ipad mini 2 en de mini 3 alleen een vingerafdruk knopje is en daar flink voor betaald moet worden, zal het bij dit ook het geval zijn.
Daar geloof ik niets van, de updates van OS-en kosten ook geen geld. Dat is nergens zo. Apple apparaten kosten een bepaald bedrag en dat bedrag blijft ook vaak zo.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je haalt Microsoft, Apple en Google weer eens door elkaar. Ik zal het nog één keer uitleggen:
Volgens mij heb je mijn comments verkeerd gelezen, want ik haal helemaal niks door elkaar.

De discussie ging of men hierop staat te wachten. Wat ze nu toevoegen is dat je een device gebruikt klaar kan maken voordat je hem uit de doos haalt. Op dit moment kan je het doen (net als bij android en Windows/WP) als je hem uit de doos haalt door je account gegevens in te voeren. Mijn vraag was, wil je echt meer betalen voor een handling wat nu in halve minuut gedaan kan worden.

Daarnaast, als je mij wilt verbeteren met informatie waar bedrijven geld aan verdienen doe het dan wel goed. Microsoft verdient ook geld met hardware o.a, toetsenborden/muizen, tablets, smartphones, camera's en ze verdien ook geld aan advertenties.

[Reactie gewijzigd door vali op 27 maart 2015 12:10]

En Apple verkoopt ook iCloud-opslag als dienst. Ik heb het over de core business. MS is geen hardwareboer. Ik behang ook wel eens een muurtje, wil niet zeggen dat ik een behanger ben.
Je maakt een grapje? NIKS in deze wereld is gratis. Usb kabel betaal je gewoon voor. Oke dat ze t vrrkopen alsof is gratis is prima. Maar de mensen die de prija bedenken en bepalenen hoeveel winst er moet zitten nemen dat kabeltje dat een chineea voor 2 cent in elkaar zet echt wel mee in de berekening en berekenen ze gewoon door naar de klant. Je betaald zelfs niet eens alleen voor je product. Ook de promotie, transport etc wordt er in mee genomen. Nee gratis vind je misschien in de hemel of 40 jaar geleden bij de hippies in de grotten van spanje. Maar niet in 2015
Daar zijn efficiëntere oplossingen voor, bijv. i.c.m. iCloud? Maar dit is weer iets wat niemand nodig heeft, waar niemand om heeft gevraagd en als het er eenmaal is, iets wat iedereen wilt hebben. Typisch Apple dus, inderdaad ;-)
Het idee is dus dat je met een tap van je oude telefoon, de iCloud-gegevens op de nieuwe zet en zo dus juist al die informatie gedownload kan worden.

Probleem in Nederland is alleen dat telefoon simkaart-loos worden geleverd en dingen dus pas vanaf de iCloud kunnen worden gedownload als er WiFi is. Beter is als Apple in elke winkel een draadloos netwerk opzet, waar elke iPhone verbinding mee kan maken in de doos. Wordt er dan een telefoon gesynchroniseerd, kan al die zooi meteen via WiFi gedownload worden.
Probleem is dan dat iemand zijn telefoon tegen mijn iPad doos kan houden en ik met iemand anders' data opgescheept zit.
Genoeg oplossingen. Automatisch wifi-instellingen van de werkende telefoon overnemen bijvoorbeeld.

Iets soortgelijks doet Apple trouwens al met de Apple TV. Als je daar je telefoon tegenaan houdt worden de instellingen van je Apple ID en wifi automatisch overgenomen.
Snap niet waarom dat lokaal hoeft. iCloud heeft allen informatie al.
iCloud maakt al een backup van je telefoon mits je hem aanzet..

Als je dan b.v. een iPhone hebt en een iPad + een MAC dan is het alleen inloggen op je iCloud en je favorites van Safari worden overgezet. je Keychain wordt gerepliceerd tussen devices. Foto's in iCloud komen op je devices contact enz...

das niet echt nieuw..
Dat zit alleen in iCloud opgeslagen. Wel op de telefoon zelf maar iCloud maakt bijna een hele image van je gegevens. Nu met iCloud Photo Library gaat t proces nog sneller werken want dan hoef je niet al je foto's meteen te downloaden.
Het zal wel echt heel jammer zijn als je eerst je telefoon moet opstarten om je ouwe en nieuwe daarna tegen elkaar te moeten tikken... Dit zijn nou van die dingen die een verpakking alleen maar duurder maken en waar (bijna) niemand om staat te springen.
Het zal natuurlijk niet "moeten", maar voornamelijk een optionele time-saver zijn.
Maar je betaalt er wel voor een maakt dus iedereens Apple product duurder, of je het gebruikt of niet.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 27 maart 2015 09:20]

Ik denk niet dat dit echt kosten met zich meebrengt. Het is een stukje software dat gebruik maakt van reeds aanwezige hardware. Daar staat tegenover dat er in de winkel tijd bespaart wordt (wat indirect weer geld oplevert.)
Dit gaat niet om kosten of besparingen - dit gaat over het verbeteren van de klantervaring. Hoe tof is het als je je nieuwe MacBook/iPad/Apple Watch uit de verpakking haalt en aanzet en dat ding zegt: "Welkom MrAcid". Taalvoorkeur op Nederlands, bestaande wifi netwerken vast overgenomen, mijn iCloud gegevens er al op, een voorstel om apps die ik op mijn iPhone heb ook alvast op mijn nieuwe device te installeren, etc.

Laat de toekomst maar komen! :)
Schiet mij maar lek... ik snap werkelijk niet wat het voordeel is ten opzichte van dezelfde functionaliteit ná het uitpakken. Alleen de volgorde verander je met deze 'vernieuwing', ik zie de meerwaarde in het geheel niet. Wel je gegevens overzetten, maar niet om dit voor het uitpakken te doen in plaats van na het uitpakken...

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door Edddd op 27 maart 2015 10:56]

Bovendien zie ik de toegvoegde waarde niet van het "Personaliseren" van een iDevice. Er is namelijk niets persoonlijks aan de UX van een iDevice. Dus waarom zou de OOBE dat wel moeten zijn?
Niets persoonlijks?
- Achtergrond
- Apps
- Sortering van apps
- Instellingen
- Widgets
- Etc.
Als je dat ziet als personalisering, dan is mijn punt gemaakt denk ik.
Doe niet zo recalcitrant. Is gewoon superhandig als je instellingen en Apple ID automatisch ingesteld wordt Dat jij als enige ter wereld live tiles als de heilige graal beschouwt, prima, maar dat maakt het nog geen waarheid.
Jij ziet LiveTiles als personalisatie? :/
Je moet alsnog zelf handelingen verrichten, het zou immers nogal vervelend zijn als hij zegt: "Welkom Pakketbezorger van MrAcid die met zijn iPhone in de buurt kwam bij je pakketje". Oftewel het verschil is enkel of je je huidige apparaat instelt om te synchronizeren als de nieuwe nog in de verpakking zit, of 30 seconde later wanneer je hem uit de verpakking heb gehaald en op de aanknop hebt gedrukt.

Met nog het probleem dat als hij altijd op zo'n synchronisatie werkt, je dus moet hopen dat niemand anders dat voor de grap in het proces al heeft gedaan.

Oftewel behalve een nogal triviaal patent, lijkt het me ook nogal zinloos. Als je nu tijdens het bestelproces al je iCloud gebruikersnaam ofzo moet opgeven, en dat ze hem dan al voor het verzenden daarop instellen, dan zou ik het nog als grappig dingetje kunnen zien.
}:O En nu wachten op degene die een scriptje schrijft om al die apparaten alvast te injecteren met een Trojan....

Leuk idee, maar met de nodige uitdagingen om op te lossen.
Het gaat om een patent... voor de patentoorlog mocht het ooit in productie komen en aanslaan.
Dit zijn nou van die dingen die een verpakking alleen maar duurder maken en waar (bijna) niemand om staat te springen.
heeft niets met de verpakking te maken, maar alles met het device er in.
Het zal wel echt heel jammer zijn als je eerst je telefoon moet opstarten om je ouwe en nieuwe daarna tegen elkaar te moeten tikken..
Eh? Ik heb ze altijd even naast elkaar liggen, omdat de nieuwe nog alle apps aan het downloaden is / synchroniseren is. Dit zou het allemaal maar wat vlotter maken / handwerk schelen. (en dat is al weinig bij een iPhone, inloggen op icloud, zeggen dat ie de meest recente backup van de vorige iphone moet ophalen, klaar)
Inderdaad, en het eerste wat je toch doet is je toestel uit de verpakking halen en kijken of er nergens mankementen zijn?
Lijkt me wel grappig om met een iPhone door een iPhone opslagplaats te lopen en even op de verpakkingen te tikken.
Is 1 van de leuke dingen aan een nieuw apparaat niet wat tweaken en personaliseren?

Achja een groot deel van de iphone gebruikers zijn ook "leken". De wat oudere mensen, die weinig van technologie e.d. afweten, en vrouwen/meisjes zie ik het meest met iphones. Die zitten hier wel op te wachten denk ik.
Plus op ios is al minder te personaliseren in vergelijk met andere systemen, dus dit is toch een extra stukje service.
Huh ? Ik weet genoeg van techniek af, maar het lijkt mij zeer fijn om het apparaat uit de doos te halen en er meteen mee aan de slag te kunnen ipv uren aan configuratie te spenderen. Die "vrouwen/meisjes" lijken me een stuk slimmer.
Ik zeg ook dat het een extra service is, die vast gewaardeerd gaat worden. Ikzelf zit er niet op te wachten omdat ik het leuk vind om wat met nieuwe apparaten te klooien, kijken hoe het werkt, etc.

En het vrouwen/meisjes ding, heb natuurlijk geen gegevens dus weet niet of het waar is, maar zit nu bijvoorbeeld in de trein. Zie 2 meisjes met een iphone 5, 1 met de 6, een vrouw met de 6+, 2 jongens met samsung en één met een oneplus one.
En het is voor die mensen die net als jou niet houden van configureren een mooie feature, als deze er gaat komen
Nee, het is juist een geweldige ervaring als een apparaat dat je nieuw uit de verpakking haalt al aanvoelt als je eigen apparaat, omdat je in de winkel al even je huige telefoon er tegenaan gehouden hebt (of iets dergelijks).
Dus als ik een iphone bestel, Post NL levert deze af (als dit ze al lukt)
ik open de doos en zie ik daar: een gepersonaliseerde telefoon van een pakket bezorger.
Hier zat ik ook aan te denken. Of je koopt tweedehands een iPhone nieuw in doos welke je niet kan gebruiken doordat vind mijn iPhone al ingeschakeld staat op iemand anders zijn account. Met een beetje pech doet deze persoon vervolgens aangifte tegen jou, omdat je zijn telefoon gestolen hebt.

Leuk idee, maar ik zie teveel nadelen.
Die aangifte doet niets als het in goeder getrouw gekocht is.
Allemaal aannames....
Daar zullen ze bij Apple vast niet over nagedacht hebben. Ik vermoed dat je eerst wel op een huidig device kenbaar moet maken dat dit je apparaat is.
volstrekt nutteloos..
het maakt een verpakking super duur, als apple zo met de tijd mee wil moeten ze de verpakkingen ecologisch verantwoord gaan maken.

Je iPhone kun je in 15 minuten compleet overzetten naar een nieuwe als je thuis bent en hem even aan de computer hangt
Jij misschien, maar er zijn andere gebruikers
Deze functionaliteit kan wel degelijk heel makkelijk zijn. Nu moet je eerst een aantal gegevens invoeren en een Wifi verbinding maken voordat je de backup kan terughalen. Dat wordt hiermee overbodig, je pakt dat ding uit de verpakking en je Wi-fi is bijvoorbeeld al voorgeconfigureerd.
Zoiets dergelijks doet men al bij de Apple TV, alleen moet die dan eerst uit de verpakking zijn.

Kan dus wel degelijk makkelijk zijn voor een bepaalde gebruikers groep.
Dan lijkt het mij nog altijd het beste om niet de verpakking erop aan te passen maar alleen het product.

Dat het product in de verpakking al aan staat en zodra het eruit is het gemakkelijk kan worden geconfigureerd vind ik een prima idee, maar de verpakking erop aanpassen?
Je wilt het product toch gaan gebruiken? Het moet uiteindelijk dus toch worden uitgepakt..
Tja verpakking bij Apple is verpakking iets meer dan zomaar een verpakking, weinig bedrijven die er zoveel aandacht aan besteden. Schijnbaar vinden zij het toevoeging aan de gebruikerservaring bij het uitpakken en in gebruiknemen van het product.
Ze zijn inderdaad wel altijd net wat mooier dan andere verpakkingen, de doos van een iPad bewaar je terwijl je die van je Galaxy Tab meteen in de kliko smijt.

Het idee van snel configureren vind ik top, maar om hem onderweg naar huis te kunnen configureren lijkt mij weinig meerwaarde te hebben, bovendien erg gevaarlijk in het verkeer 8)7
Wat een totaal nutteloze toevoeging.

Waarom zou je een product in de verpakking al willen personaliseren?
Je moet hem voor gebruik toch eruit halen en of je dan na openen verpakking alles instelt via een aanraking (NFC o.i.d.) of dat van te voren doet is volgens mij exact hetzelfde.
Ik zie dus niet de tijdswinst of extra feature die dit toevoegt behalve dat je de telefoon helemaal werkend ingesteld uit de verpakking haalt, nadat je hem eerst hebt moeten instellen door op de verpakking te tikken.

Als het zou gaan via de winkel dat je van te voren online de instellingen kan opslaan is een toevoeging , maar ook hier zie ik niet 123 de meerwaarde behalve dat je iets sneller de telefoon werk klaar hebt.

Als het nu ging om personalisatie van het product zelf (gravering o.i.d.) dan zou het een heel ander verhaal zijn. dit zal dan bij de fabriek al gebeuren ipv via Apple waarbij het product alsnog uit de verpakking gehaald wordt.

[Reactie gewijzigd door Rubman op 27 maart 2015 09:35]

Waarom zou je een product in de verpakking al willen personaliseren?
Omdat de telefoon die je dan uit de verpakking haalt helemaal de jouwe is. Mogelijk zelfs al helemaal ingericht. Kun je meteen spelen, in plaats van eerst te wachten of saai in te richten. Geeft een betere gebruiksbeleving.
Maar waarom moet dat in de verpakking? Je moet het waarschijnlijk alsnog zelf doen.

Implementeer het dan zoals Google in de telefoon waarbij je de telefoons tegen elkaar houdt en hij alle instellingen overneemt. Net zo snel als dat je het via de verpakking zou doen en het levert een stuk minder duur materiaal op wat je weggooit (althans ik gooi mijn verpakkingen weg na een x periode)

De telefoon heeft zeker met de nieuwere modellen al 9/10 keer een NFC chip, waarom dan nog 1 in de verpakking stouwen?

Ik zie gewoon de tijdswinst niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar waarom moet dat in de verpakking? Je moet het waarschijnlijk alsnog zelf doen.
Omdat voor sommige mensen het uitpakken een bijzonder moment is. Er staan heel veel "unpacking" filmpjes op youtube. Als je nieuwe telefoon dan al "hallo <naam>" tegen je zegt als je de doos opent zal dat voor sommige mensen een enorm "my precious" gevoel geven. Dat gelukgevoel bij de aanschaf is een stimulans om de volgende keer weer wat van dat merk te kopen.
Het is in ieder geval niet echt "just one more thing".

Dit zou niet via de verpakking mogen om ongelukjes te vermijden, snelle configuratie door met een bestaand iDevice te koppelen nadat je het uitgepakt hebt is dan weer wel een pluspunt.

Kindle levert ook e-readers die al gepersonaliseerd zijn. Heel vervelend als je die als geschenk koopt voor iemand en de personalisatie is op jou gericht.
Kindle levert ook e-readers die al gepersonaliseerd zijn. Heel vervelend als je die als geschenk koopt voor iemand en de personalisatie is op jou gericht.
Je kan een vinkje zetten bij "Het is een geschenk", dan wordt ie geleverd zonder personalisatie.
Juist, maar dat zeg je niet als jij hem als geschenk ontvangt (ik kreeg hem) tegen de schenker :9
Maar de schenker schaamde zich rot.
Voor de gebruiker is er totaal geen reden om dit te doen. Als het overzetten van instellingen e.d. zo makkelijk mogelijk is door het via de verpakking aan te raken, dan is het óók makkelijk mogelijk als je het thuis uit de verpakking haalt. Of als je 'm na aankoop in de winkel even uit de verpakking haalt. Dáár zit het voordeel dus echt NIET.

De échte reden zul je in een andere hoek moeten zoeken. Als je je nieuwe device bijvoorbeeld verplicht in de winkel op deze manier personaliseert, kun je er als Apple store voor zorgen dat het lastiger, of zelfs onmogelijk, wordt om het daarna aan anderen door te verkopen.
Niet mee eens. Het is gewoon nog een stapje verder in een prettige 'onboarding' op een nieuw apparaat. In plaats van een aantal keer op ok te moeten drukken en je AppleID / iCloud gegevens in te voeren kun je nu nog sneller aan de slag.

Veel Tweakers zien het voordeel misschien niet, maar het is wel degelijk een voordeel en een verkoopargument dat een apparaat super simpel in gebruik is te nemen. Tuurlijk, het is niet wereldschokkend, maar al die kleine stukjes gemak maken voor veel mensen wel dat de ervaring met een Apple device fijner is dan met sommige andere merken.

Je argument over doorverkoop vind ik nogal zwak. Je kunt immers altijd je gegevens weer wissen. Dat kan heel eenvoudig, Apple heeft zelfs handleidingen wat je moet doen om je device 'clean' door te geven. En waarom ook niet. Of jij jouw pas gekochte apparaat doorverkoopt of niet maakt hen echt niet uit, zij hebben hun winst al binnen.
Hebben ze dan ook al patent op het gat in de verpakking om het apparaat eerst aan te zetten? 8)7
Shipping met je ipad/pod/phone aan lijk me met de huidge accu duur niet echt haalbaar

[Reactie gewijzigd door Noizzz op 27 maart 2015 13:02]

wireless charging en dan de pallet aansluiten op t lichtnet?