Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple verliest rechtszaak van Spaanse tabletfabrikant

Door Dimitri Reijerman, donderdag 3 november 2011 16:54
Submitter: partyondude, views: 46.832

Apple heeft een rechtszaak van het Spaanse bedrijf NT-K verloren. De rechter verwierp de beschuldigingen dat NT-K het ontwerp van de iPad onrechtmatig heeft gekopieerd en beschuldigde de iPad-producent van machtsmisbruik.

In 2010 diende Apple een aanklacht in tegen NT-K. Het bedrijf zou het ontwerp van de iPad gekopieerd hebben met een eigen, op Android draaiende, tablet. Apple wist bij de rechter onder andere een blokkade af te dwingen, waardoor het Spaanse bedrijf geen tablets meer kon importeren vanuit China. Ook werd NT-K op een zwarte lijst geplaatst, omdat het zich schuldig zou maken aan het kopiëren van producten.

NT-K ging echter in het offensief en klaagde op zijn beurt Apple aan. Volgens het Spaanse bedrijf maakt de iPad-producent zich schuldig aan machtsmisbruik, zo meldt FossPatents. Deze stap blijkt vruchten af te werpen; volgens de rechtbank heeft Apple zich inderdaad schuldig gemaakt aan machtsmisbruik. Ook verwierp de rechtbank alle claims dat NT-K het ontwerp van de iPad heeft gekopieerd.

De rechter moet nog een definitief vonnis uitspreken. NT-K heeft bovendien aan toezichthouder Comisión Nacional de la Competencia gevraagd om een antitrustonderzoek naar Apple in te stellen. Het is niet geheel duidelijk hoe ver dit onderzoek is en of Apple ook hiervoor zal worden vervolgd.

Volgende 17:01 Werkgroep wil standaard voor m2m-communicatie
Vorige 16:31 Ontwikkelaar verkrijgt roottoegang op Samsung Galaxy Nexus
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Eindelijk
Niet dat ik anti-apple ben maar die rechtzaken liepen me de spuigaten uit.

Hopelijk dat ze er meer verliezen. Leren ze het mischien af.

Verder hebben ze wel leuke proucten.

Inderdaad, ik heb zelf al jaren symphatie voor apple maar merkte recent bij het kiezen van een smartphone dat men aversie voor hen te groot is geworden om nog een product van hen te kopen.

Vanwege rechtzaken? Ik heb daar als consument totaal geen interesse in, het gaat mij toch echt simpelweg om het product. Rechtzaken spannen bedrijven al meer dan 100 jaar aan, alleen lees je nu plots vanalles in het nieuws.

het imago van een merk speelt wel degelijk sterk mee in de keuze die vele consumenten maken
zeer veel mensen kopen niet het meest gebruiksvriendelijke of technische beste toestel, maar bv het mooiste toestel (subjectief uiteraard) of een toestel van het merk waar ze zich mee kunnen associëren

met alle rechtzaken ivm tablets en gsm's, kan ik mij gerust voorstellen dat mensen Apple als vijandig gaan beschouwen, en zodus kiezen voor een ander merk

Ik kan mij dat ook voorstellen inderdaad, maar ik begrijp die redenering niet zo. Als de media er niet over zouden berichten dan had niemand dat sentiment, en dit gebeurt dus al jaren en jaren, maar nu is het plotseling slecht.

Komt mede doordat er nu wel erg veel rechtszaken tegelijk en achter elkaar spelen. Een enkele rechtszaak zal wellicht nauwelijks tot geen aandacht trekken.

Ben wel benieuwd of na de dood van Jobs de rechtszaken af gaan nemen. Cook heeft wellicht minder behoefte om veel geld uit te trekken om Android te zieken.

@ vgroenewold.: Dat geld niet voor idereen hoor. Ik koop, als ik even kan niks van Sony wegens hun rootkitaffaire. Sommige van hun producten vindt ik wel mooi en goed maar als ik even kan laat ik het liggen.

Ik denk dat de meeste fabrikanten net als jij denken maar dat er stiekem meer mensen zijn als ik.

Ik denk dat catfish wel een punt heeft

+1 niet alleen voor de rootkit, maar de PS3/Unix discussie en nog wel wat.

Ze hebben mooi spul hoor, maar ik zoek wel even naar alternatieven. Maargoed -0 het is soms ook kiezen uit 2 slechten OF je koopt iets wat van een dochteronderneming afkomt 8)7


even herhalen;
Apples producten nooit echt goed geweest.
Apples producten zijn altijd derde rangs Chinese rommel.
Heeft alles te maken met imago.
BMW's zijn niet 20.000 euro waard.


Mag ik je vragen waar je je 'wijsheden' vandaan haalt. Niet uit de artikelen die je er zelf bij hebt geplakt in ieder geval. Bovendien kloppen al je statements niet en is bijkans altijd het tegenovergestelde van wat je zegt waar. Wil je een bron? Maak een printje en laat je (schoon)vader het lezen...
Je zit te bitchen om te bitchen en als het een troll is.. is het een slechte.

Al overdrijft hij, toch heeft Sleep0rz een punt. De vraag die je mag stellen is of je het de meerprijs waard vind. Ik heb ooit een dubbeltest gelezen van een Ricoh KR10x of KR10m tegen een Leica R-E (destijds Leica's budgetmodel). Wat betreft features waren ze ongeveer gelijkwaardig (de KR10m heeft extra een ingebouwde motordrive maar de Ricoh (beide type's) mist een scherptedieptecontrolekonop en AE-lock)Het prijsverschil was echter enorm, de Ricoh kostte minder dan ƒ500 en de Leica was iets van ƒ2700.

Er zat echter een enorm verschil in bouwkwaliteit. De Ricoh was niet slecht, echter de Leica was geproduceerd met kleinere toleranties, nauwkeuriger dus en dat verhoogd de productiekosten. Op het moment dat je op 80% van de het technisch haalbare zit heb je mischien 10% van de kosten, ga je naar 90 dan zit je op 20%, en voor 95% zit je op 40 enzovoorts. Op zo'n moment moet je gaan afvragen of de betere fijnmechaniek opweegt tegen de meerkosten. Voor de objectieven van beide camerasystemen geld dat veel meer als voor de bodies.

Zoiets speelt ook bij de BMW's waarbij men in Beieren ook nog bepaalde ontwerpbeslissingen neemt waardoor die BMW meer storingen heeft als die Japanner maar wel een andere rijervaring (heel subjectief) bied. Voor iemand die zuiver rationeel tussen de beide merken maakt is de BMW een onverstandige keus maar die heeft wel degelijker uitstraling en geeft een luxueus gevoel.
De BMW kost 20.000 tot 150.000 euro meer (ook als een Franse auto) maar slechts een deel van dat bedrag is daadwerkelijk 1:1 kwaliteitsverbetering, de rest hangt samen met het steeds duurder worden als men iets beter wilt maken, pure luxe en merkuitstraling.

In het geval van de Leica en de Ricoh is de degelijkheid van beiden goed. Of iemand de hogere kwaliteitsindruk (en de betere objectiefen) de hogere prijs waard vind zal in veel gevallen afhangen van iemand budget ervoor en dus van diens inkomen en banksaldo (tenzij er een zakelijke noodzaak is te kiezen voor de duurdere omdat men de optische kwaliteit nodig heeft om de gemaakte foto's te kunnen verkopen).

ontopic:
Ik vind het design van de Apple's goed, ik vind ze daarvoor echter niet de meerprijs waard. Bij de iPad's wegen de beperkingen ook nog erg zwaar en daarbovenop gaan ze steeds agressiever te keer tegen degenen die producten maken die mij wel aanspreken zoals:
- Psystar (OK die waren wettelijk fout bezig)
- Samsung (die sinds Android wel goed bezig zijn)
en vele anderen
- Apple Corps (van de Beatles, bestond uit o.a. Apple Electronics, Apple Films, Apple Publishing, Apple Records, Apple Retail en Apple Studio)
- City of New York's travel and tourism office (The Big Apple)
- Motorola (Android)
- Amazon
- HTC (later ook omgekeerd)
- mom & pop shops
- Fun Zone
- ...
en eigenlijk iedereen die ze kunnen op alle mogelijke redenen die ze kunnen verzinnen: naamgebruik (apple, appstore, ...), vormgeving (terwijl bv Samsungs Tabs sprekend lijken op hun fotolijstjes van 10 jaar voor de iPad), Interface, enzovoorts.

Als je dan in aanmerking neemt dat Apple zelf vrijwel alles heeft overgenomen*1 en gekopiëerd*2 van anderen, en eigenlijk alleen de integratie en de optimale werking zelf heeft verzonnen, dan is het hufterig dat ze zelf zo sue-happy zijn
Waarschijnlijk is het omdat anders zou blijken dat ze zelf totaal geen bestaansrecht hebben.

*1 en *2: Soms met nemen van een licentie, maar alleen als men echt niet weg kon komen zonder. Voorbeelden: GUI en muis van Xerox, OS-X basis (Darwin) van BSD e.d., MP3-spelers waren er voor de iPod, touch-telefoons waren er voor de iPhone, tablets bestonden er al en er is in 1993 al een video gemaakt over hoe tables de krant zouden opvolgen (volgens mij hebben ze bij Apple veel lering uit deze video getrokken) en vernieuwen.

Het is niet voor niets dat Apple zelf in het verleden veelvuldig is aangeklaagd.
http://en.wikipedia.org/w...igation_of_Apple_Computer
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Corps_v._Apple_Computer

Wow, in 1 post aangeven dat je geen verstand hebt van telefoons noch van auto's :-)
Ik ben ook geen apple fan, ios is niet mijn smaak en de bedrijfsethiek staat me niet aan (wat overigens al zo was voor alle rechtzaken in beeld kwamen, die hebben dat gevoel alleen versterkt), maar apple maakt zeker geen rotzooi. Het zijn over het algemeen kwalitatief hoogwaardige producten, overpriced, maar zeker geen rotzooi.
Zo ook bmw, ik ben geen autokenner, maar mijn zwager wel, zeer goede monteur, hij geeft bv aan dat bmw bv geen distributieriem maar een ketting gebruikt wat veel duurzamer is en waardoor je minder risico loopt je moto op te blazen.


Je 325i kan niet op tegen mijn BMW killer RS3.

Je had ook gewoon BMW kunnen schrijven hoor :)

Het is net sinds de komst van Cook dat men meer rechtzaken is gaan aanspannen. Het is onder meer onder Cook dat men de aanval op Samsung geopend heeft.

Het is anders blijkbaar Steve zelf geweest die heeft uitgesproken dat hij het uitrusten van Android als levensdoel had verkozen (<--- vrij vertaalde quote dit).

Maar in dit geval vind ik het gewoon gezever. Die twee tablets lijken in niks op elkaar. De iPad is portrait, de NT-K duidelijk landscape. Beide hebben een zwarte rand rond hun scherm en daar houdt de vergelijking wel een beetje op.

de grap is dat Jobs Android beschuldigd van Diefstal maar zelf hun MacOS idee gestolen heeft van Xerox.
Om dat dan weer goed te praten zei Jobs:
"Goede kunstenaars kopiere, uitzonderlijk goede kunstenaars stelen"

Is toch altijd al je meer info hebt over een onderwerp, persoon, bedrijf etc etc.

Ander voorbeeld:
Als ik weet dat merk A alles laat maken door kinderen voor 0.01cent per dag 16 uur werken of
gelijkwaardig merk B waar alles netjes verloopt.


Dan denk ik bij twijfel toch liever merk B.

Heb hier ook diverse Apple producten maar als een lutje frutje bedrijf zoiets aankaart dan gebeurt er niks maar een bedrijf als Apple legt met een uitspraakje zo deze hele productie plat van een concurent.


Begrijp jouw redenering eerder niet zo: Zonder media kom je er toch ook bijna niet achter.... Logisch dat als je weet dat apple zijn macht misbruikt dat je daar bij aankoop wel mee neemt in je beslissing als je nog echt twijfelt.


Hoe belangrijk is per persoon.

[Reactie gewijzigd door r.marijnissen op donderdag 3 november 2011 20:51]


Over het algemeen is merk A de helft van de prijs van merk B en kijken mensen er dan ineens heel anders naar. Ga er maar vanuit dat 99.99% merk A in huis haalt hoor. Apple is de grote uitzondering. Dat is merk A met de prijs van merk B. Heel frappant hoe dat werkt.

Sentiment is er altijd, pos of neg. Dat is ook 't idee van marketing en/of in 't nieuws zijn.
Punt is een beetje dat Apple nogal agressief om zich heen aan 't slaan is de laatste tijd. Bijna dagelijks lees je wel weer over een nieuwe zaak en dat gaat op een bepaald punt irriteren en schaad 't imago (in mijn geval wel).

Wat charmant was van Apple, naast het design, was dat ze schijt hadden aan iedereen, durfden te innoveren en hun eigen weg in te slaan. Echter lijken ze nu te vervallen in behouden wat ze hebben en dat beschermen ipv gewoon door innoveren en de rest voor blijven. Dat is toch wel een essentieel verschil in beleving (voor de 1 meer dan de ander).

IMO komt Apple zo langzamerhand een beetje sneu over. Zeker dat gedoe met Samsung die hun nota bene voorziet van mooie techniek (die ze zelf dus niet maken).

Rechtszaken zijn er altijd al geweest. Maar de omvang en de manier waarop de laatste tijd is zoals een "normaal" bedrijf doet. Misschien terecht, misschien niet. Maar Apple had nu juist met slimme marketing een "imago" gecreëerd wat daarboven stond door altijd met nieuwe dingen te komen. Ik raad ze aan zich daar vooral op de focussen, want hun imago wordt met de jaren toch wel steeds minder, ook hoe ze zich meer en meer beginnen te gedragen in de markt (monopolie) en qua service ook lang niet altijd best meer. Ook het OS is met de lancering minder stabiel de laatste jaren. Zijn allemaal kleine dingen, maar bij elkaar opgeteld gaat 't wel tellen. Dit zijn vaak wel acties van een bedrijf wat "out of ideas" is en niet meer vertrouwt in hun eigen kwaliteiten.

Al wil ik ook niet zeggen dat ze geen "recht" hebben op rechtszaken. Het is gewoon de manier waarop (vrij agressief) en de frequentie.

[Reactie gewijzigd door xs4me op vrijdag 4 november 2011 01:22]


Zeker dat gedoe met Samsung die hun nota bene voorziet van mooie techniek (die ze zelf dus niet maken).
Ehm, Apple levert bepaalde specs aan en vraagt Samsung (of eender welke andere toeleverancier) om bepaalde hardware volgens die specs te bouwen.

Met andere woorden: de techniek van Apple gebouwd door een derde.

Dat een bepaald SOC door Samsung wordt gebouwd, wil niet zeggen dat ze hem ook ontworpen hebben, daar gaat jouw redenering mank.

Dus jij denkt werkelijk dat Apple hun cpu's helemaal zelf ontwerpt? Jij doet aannames zonder onderbouwing. Daar gaat jouw hele redenering op mank.

De A4 processoren van Apple zijn nu wel volgens specs van Apple gemaakt, maar dat heeft meer te maken met het locken en unlocken van bepaalde functies, de aansturende lagen boven op de cpu dan de cpu zelf. Het is en blijft nog altijd een Arm cortex-8 core... waarvoor Apple de instrucies aanlevert.

@xs4me... Apple is (helaas) geworden wat ze zelf al die jaren hebben gehekeld. Hun manier van zaken doen begint toch wel heeeel erg te lijken op de manier van zaken doen zoals deze bij MS werden gedaan een x aantal jaren geleden; "ben je niet voor ons, dan ben je tegen ons'... Een zelfde soort zakendoen waardoor Apple toentertijd door MS bijna de afgrond in was geduwd. MS heeft hun manieren door de jaren heen toch wel wat vriendelijker gemaakt (al dan niet gedwongen), maar zijn nu wel veel socialer waarin Apple zichzelf steeds meer een status boven de rest probeert te veroveren.

Ik kan mij dat ook voorstellen inderdaad, maar ik begrijp die redenering niet zo. Als de media er niet over zouden berichten dan had niemand dat sentiment, en dit gebeurt dus al jaren en jaren, maar nu is het plotseling slecht.
Als ik niet wist dat er duizenden kinderhandjes hebben gewerkt aan dat mooie goedkope product zou ik het ook kopen. Feit is dat ik het wél weet en dat dus niet doe.

Dit is toch een compleet onlogische beredenering? Alsof de normen en waarden die je aanhangt geen rol spelen bij de aankoop van een product.

Dan zou iedereen nu in 100% bont lopen in de winter. Je kunt zeggen wat je wilt: het isoleert prima! En toch mijden veel mensen het...

Of nog leuker: ik verkoop doodleuk de complete benodigdheden voor een bom aan iemand waarvan ik weet dat hij er een trein mee op gaat blazen. Immers: als ik dat niet had geweten had ik hem de onderdelen ook verkocht :?

Nee, je logica ontgaat me.
En ik moet zeggen: het feit dat Apple iedereen aanklacht die iets maakt wat rechthoekig of vierkant is en een touchscreen heeft zorgt er bij mij wel voor dat ik geen product mee van ze koop. Zeg nou zelf: hoe moet je nu een scherm/tablet maken welke niet op de IPad lijkt? Ronde schermen? :P

Sinds het de iPhone en later iPad is Apple wel flink op dreef als het om patentrechtszaken gaat. Mensen hadden juist een positief beeld van Apple omdat ze jarenlang campagne hebben gevoerd met het uitgangspunt dat het om mensen draait en niet om grote bedrijven (Microsoft). Door nu de concurrentie aan te vallen zoals Microsoft dat ook al jaren doet (aanklagen) beschadigen ze hun imago.

De normale consument interesseert het geen reet joh.. Die kijken naar een leuk toestelletje.. En een iPhone is zo ongeveer een must tegenwoordig, dus 99% maakt het geen moer uit of ze nu wel of geen rechtzaak aanspannen!

Dat vind jij misschien, maar een Iphone is alles behalve een must. Er bestaan tegenwoordig zo veel mooie toestellen die een Iphone (beter) kunnen vervangen!

Zoals je stelt, dat vind jij...

Het interesseert mij ook geen enkele moer wie nou wie aanklaagt. Ik heb een iPhone, omdat deze destijds veruit de beste touchscreen had.
Nu heb ik Apps gekocht en zie ik geen reden om niet weer een iPhone te nemen (vendor-lock-in). Sowieso zou bij mij het alternatief een Nokia met Windows Phone zijn, omdat ik voor de Apple 14 jaar tevreden Nokia gebruiker was en Google al jaren uitkots (dan behalve de zoekmachine). Maar dat is mijn mening gelukkig...

Wat ik wil zeggen is dat de hele jeugd van tegenwoordig een iPhone of een BlackBerry WIL hebben.. Ik kies geen kamp hoor..

Ik merk in mijn directe en indirecte omgeving juist een sterke stijging van Android-toestellen en iPhones bij jongeren. Blackberry lijkt bij hen allemaal al lang afgedaan te hebben.

heb je dan geen hipster matties? al die hipsters gaan keer op keer voor een nieuwe BB.


Samsung maakt echt wel goede smartphones, bijna die hele iPhone komt bij Samsung vandaan, je kan een Nokia 9000 ook wel met een 4S vergelijken, maar ik snap echt niet wat je nou bedoelt.

Het imago van een product of bedrijf speelt toch wel een grotere rol dan je denkt, ook al zijn de producten erg goed.
Het kan bewust of zelfs onbewust zijn of we iets wel of niet kopen door het imago.
Marketing is erg belangrijk, maar wat Apple met die rechtzaken doet is er juist het tegenover gestelde van.

Mijn mening over apple is dat het te dure troep is en ik wil niet horen bij het 'kijk mij eens hip zijn clubje', dus zal ik het ook nooit kopen.
Waarschijnlijk pure vooroordelen, want ik heb nog nooit met apple producten gewerkt.
Dit is trouwens niet om te flamen, maar zo'n beeld heb ik er van.
Ik ben echter een groot voorstander van telefoons met een fysiek qwerty toetsenbord, maar Blackberry koop ik ook niet, omdat het tegenwoordig zo'n ding voor 14 jarige meisjes is geworden, dus zal ik die ook niet kopen, terwijl de keuze voor een qwerty telefoon erg klein is.
HTC zie ik weer als een wat serieuzer en zakelijker product, dus ben ik voor een Desire Z gegaan.

Imago heeft dus best een grote invloed gehad.

[Reactie gewijzigd door Loki.Nya op donderdag 3 november 2011 20:34]


Je geeft eerst aan niet bij een "clubje" te willen horen en geeft erna aan een telefoon niet te kopen omdat het een "clubje" heeft? Spreekt dat elkaar niet een beetje tegen?

Het zou niet uit moeten maken, je hebt voor jezelf dingen die wel of niet mee wegen. Of dat imago is, opties van de telefoon, gevoel bij een telefoon of wat dan ook is volgens mij helemaal aan jezelf.

Marketing wil je gewoon beinvloeden en probeert het imago van het product te veranderen. Daar zullen ze alles aan doen, zeker zo'n groot bedrijf als Apple; die daar dus ook de resources voor heeft.

Je geeft eerst aan niet bij een "clubje" te willen horen en geeft erna aan een telefoon niet te kopen omdat het een "clubje" heeft? Spreekt dat elkaar niet een beetje tegen?
Hij wil niet bij een clubje horen dus koopt hij de telefoon niet omdat het een clubje heeft...
Hoe spreekt dat elkaar tegen?

Valt mee. de normale consument begint steeds meer alternatieven te 'zien' voor de iPhone. Ik ken normale mensen (aka, geen mensen ind e ICT) die tegenwoordig zeggen dat ze nadenken over een nieuwe iPhone of misschein toch de Samsung Galaxy 2. Dat betekend dat ze zelf de iPhone niet (meer) als een must ervaren in de aanschaf van een mobiele telefoon.

Het klinkt als vreemd dat mensen nu slechts 2 telefoons overwegen bij de aanschaf van een high-end smartphone maar eigenlijk is dat een redelijke aardverschuiving. Op het moment dat er twee telefoons overwogen worden in de gedachten van de gewone consument gaan plotseling dingen meespelen zoals de prijs omdat uiterlijk van beide reeds goed is bevonden. Juist op die 'secundaire' keuzes die mensen soms lings laten liggen als een bepaald product de markt domineerd is iets waar Apple aan het kortere eind dreigt te trekken.

Vergis je overigens niet, de gewone mensen op straat weten ook van de rechtzaken. Ze volgen het minder, maar ze weten het wel. Ze zijn echer alleen in de directe gevolgen geinteresseerd en minder in de achterliggende redenen voor de rechtzaken.

/ontopi; Wat betreft de rechtzaak ben ik blij met de uitspraak. Het toont aan dat een blokkade weten af te dwingen nog helemaal neit betekend dat het recht aan je zeide staat. Het kan ook een voorbode zijn voor de rechtzaken in Nederland en Duitsland.

Het gaat ook om de inhoud van de rechtszaken. Apple onderscheidt zich door mooie produkten te maken die goed werken. Als ze dan ook nog rechtszaken gaan voeren die burgers rechtstreeks raken, want dat is hier het geval: Apple probeert de verkoop van alternatieve produkten te verbieden. Dat ze dat in Nederland nog niet is gelukt, maakt het niet minder erg.

De iPad is alle andere tablets ver voor. Dat is genoeg om ze voorlopig een enorme voorsprong op de tabletmarkt te geven en deze kunnen ze heel lang behouden als ze steeds betere iPads ontwikkelen. Het getuigt van enorme arrogantie dat ze die paar andere tablets dan ook nog proberen te verbieden. Dat haalt het kleine beetje keuzevrijheid dat er nog is, uit de markt.

En de reden waarom, andere fabrikanten zouden het ontwerp van de iPad hebben gekopieerd, kom nou. Hoe wil je een tabletpc anders ontwerpen dan? Het is een plat rechthoekig ding met een aanraakscherm. Als je dat een bijzonder ontwerp noemt...

Maar dat blijft dus de hele discussie. Geschermen ze haar eigen eigendom of proberen ze een monopolie te creëren?

Ik neig enigszins naar het eerste. Ik vind namelijk dat tabletmakers niet bijzonder creatief zijn. Een goed voorbeeld vind ik tablet van Sony, die dus echt een afwijkend design heeft.

Maar ik kan de andere kant van het verhaal ook wel begrijpen, maar waar ligt dan de grens?

Wat ik overigens mis in dit bericht is een foto van de betreffende tablet!

innovatie is innovatie. als het echt zo innoverend was dan dacht niemand er zomaar aan. Coca cola heeft bijvoorbeeld geen patent nodig, niemand komt er toch achter wat het recept was. maar dat is niet visueel. wanneer is iets domweg makkelijk of innoverend? moet ik nu echt een driehoek design maken om te voorkomen dat een 4hoeks design te veel op een ipad lijkt?
goed gezegd "maar waar ligt dan de grens?". of de vraag, hoe bescherm je als klein bedrijf tegen innovatie blokkades van de grote bedrijven zonder al te veel geld en tijd in te steken om de rechter te overtuigen dat dat idee echt te algemeen is.

edit @mensen hieronder.
oke ik weet niet precies of niemand anders het heeft of niet compleet terug te halen valt. maar dit geeft aan dat het niet simpel genoeg was om het perongeluk na te maken of dat het simpel genoeg was om het uit makkelijkheid te gebruiken. en dat is de essentie. sommige dingen staat een patent op die domweg makkelijk gebruik belemmeren. de reacties dat het een mythe is en chemisch te achterhalen is geeft al aan dat je dan al actief bezig bent om het na te maken, niet per ongeluk.

en is het echt zo dat je alles kan achterhalen? een tijd geleden dat ik in een documaintaire gezien over een nieuwe methode om gas uit de grond halen. ze gebruiken een mix met veel elementen *ik ben hier niet in thuis*. het werd niet vrijgegeven wat erin zal maar waar ze het lieten testen gaven het resultaat dat er veel verschillende dingen in zat en zelfs "unknown elements" < ik weet niet of dat door de mix komt dat het niet terug te halen is of omdat het echt unknown is. (http://www.volkskrant.nl/...-in-Brabantse-bodem.dhtml). zoek naar iets als "america new gas extration unknown elements" ik kan het niet meer 1,2,3 vinden. ik dacht dat het een docu van Reporter (kro) was.
het geeft alleen aan dat niet alles publiekelijk is al heeft het grote gevolgen voor de natuur. (heel tegenstrijdig tegen perongeluk het zelfde uitvinden)

wat is nog innovatie?

[Reactie gewijzigd door Madnar op vrijdag 4 november 2011 03:33]


Is dat niet een myth? Ze kunnen tegenwoordig toch zeker wel alles wat er in cola zit achterhalen via onderzoek? Lijkt me erg sterk dat dit nog steeds onbekent is..

Ze kunnen makkelijk zien welke elementen er in voorkomen en zelfs in welke hoeveelheden, maar niet hoe ze gebonden zijn met elkaar. Om echt te zien welke moleculen er in Coca Cola zitten moet je een zeer dure en moeilijke analyse gaan doen. Ze doen er trouwens ook een hele hoop "rommel" bij dat absoluut nergens een invloed op heeft puur om de daadwerkelijke stoffen die er wel toe doen in de smaak te maskeren. Aangezien het hier om honderden verschillende moleculen gaat is het echt niet haalbaar.

Het is niet omdat je weet welke groenten er in de soep zitten dat je ook ineens het recept + bereidingswijze kan achterhalen.

Ik ben toevallig chemisch analist en ik heb zo een vermoeden dat dát helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, vandaag de dag. Dat en je bent wettelijk verplicht om alle ingrediënten die in je product zitten, op het etiket te vermelden. Dan hoef ik alleen nog de concentratie te bepalen...

En laat er bij Coca-Cola nou 1 ingrediënt op staan met de benaming: SECRET!

ik begrijp totaal niet dat apple een zaak kan maken op het uitzicht van zijn tablet. Een tablet kan maar op zoveel manieren gemaakt worden.
Het is niet zo dat philips ooit sony heeft aangeklaagd omdat hun tv te sterk op die van hen leek.

Maar dat blijft dus de hele discussie. Geschermen ze haar eigen eigendom of proberen ze een monopolie te creëren?
Dat is het probleem met patenten en auteursrecht (samen intellectueel eigendom). Het ene heeft het ander tot gevolg. Een monopolie is markttechnisch voor de burger ongezond, voor het bedrijf in deze situatie juist erg wenselijk. De oorzaak waarom een bedrijf een monopolie heeft is niet altijd illegaal tot stand gekomen. Omdat een monopolie voor de burger ongezond is zorgt de overheid, in dienst van de burgers, ervoor dat een bedrijf in deze situatie strenger gecontroleerd wordt op machtsmisbruik. Maar zelfs dan is het waard om als bedrijf naar een monopolie te streven. De weg via intellectueel eigendom is voor een bedrijf de weg bij voorkeur omdat je zo onder het mom van eigendomsbescherming relatief makkelijk een monopolist kunt worden.

Het zou daarom goed kunnen dat Apple ook deze tactiek hanteert om monopolist te worden in de tablet markt. Met mijn belang als burger en geen Apple aandeelhouder of werknemer kijk ik dan ook met argwaan naar rechtszaken rond intellectueel eigendom van bedrijven als Apple. Maar ook Oracle, Microsoft en andere grote bedrijven zouden zich hier schuldig aan kunnen maken. Daarom is het belangrijk om kritisch te zijn en goed de verschillende belangen in de gaten te houden bij grote bedrijven.

Misschien een beetje of-topic maar de trend dat bedrijven zich dichter naar onze overheid bewegen en wij burgers er verder vanaf. Is mijns inzien behoorlijk onwenselijk.

Er zijn vele andere modellen te bedenken voor een tablet, die niet heel veel lijken op het ontwerp van Apple. Hoe kan je dan van een monopolie spreken als er nog vele andere mogelijke ontwerpen mogelijk waar Apple exclusiviteit op kan doen gelden? Het zijn juist de knock-off bedrijven die op het succes van Apple willen meeliften door een vergelijkbaar apparaat te gaan verkopen.

de ipad is alle andere tablets ver voor? en waarom zijn er dan zovele review site's die bv. de asus eepad transformer boven of iniedergeval gelijk stellen aan de ipad2?
dus dat is niet echt een reden. ze willen zeker zijn van hun zaak, wat ik opzich wel begrijp maarja doe het dan door al dat geld in extra r&d te steken niet in de zakken van weloverbetaalde advocaten. begrijpelijk, maar een beetje kinderachtig van apple vind ik het dus wel ja.

Hoe wil je een tabletpc anders ontwerpen dan?
Zo ongeveer: http://www.digibieb.nl/content/tabletpc2002.jpg

Het enige wat daar anders aan is is de rand. Het is een plat, rechthoekig ding met een touchscreen. Die rand en knopjes doen daar niets aan af.

Eigenlijk zeg je dus, als je dit in het licht van de rechtzaken zet, dat alle niet-i-pad tablets maar een rand moeten hebben. Randloze ontwerpen zijn bij voorbaat afgeleid en dus gepikt van Apple.

Maar dan heb ik nieuws voor je: er waren al randloze tv's en fotolijstjes ver voor de i-pad op de markt kwam. Sterker: de hele consumentenelectronicaindustrie streeft al 15 jaar naar zo randloos mogelijke apparaten. Omdat de klanten dat mooi vinden, dus omdat de markt het wil.

Dus in mijn optiek probeert Apple het alleenrecht te krijgen op een ontwerp waar de hele inustrie al jaren naar streeft.

sorry maar de ipad is slechter hardwarematig dan alle andere tablets het heefd zelfs nog een 4:3 scherm van wat ik zie (1024x768) en er waren tablets voor apple telefoons voor de iphone.
en er waren mp3 spelers voor de ipod het enigste wat apple gedaan heefd is een modebeeld gecreerd en de jeugd het denkevermogen afgenomen en dat is waar apple goed in is aangezie het niet nieuw is wat apple doet ze stopen het alleen in een mooi (tegenwoordig goedkoop plastic ) jasje.

Niemand kocht al die rommel omdat het niet goed werkte. Apple maakt het gewoon beschikbaar voor de consument, zonder dat het allemaal traag is en blijft hangen.

Gelukkig koopt iedereen een iPod omdat hij zo slecht is en hadden ze beter een of ander plastic geval kunnen kopen dat net zo goed werkt.... zucht....

Daar gaat het niet om. Apple lijkt te claimen dat zij met hun iPad het eerst waren en dat iedereen daarna de iPad heeft nagemaakt. Hoe lijkt deze NT-K tablet op de iPad dan? Net zoveel als de iPad lijkt op die tablet PC die Sijmen aanhaalt. Is het dan niet hypocriet om een ontwerp van een ander te "verbeteren", maar het niet te accepteren dat een ander met jouw ontwerp aan de haal gaat?

Of nog beter gezegd: het ontwerp van Apple te verbeteren. Dit doet Apple ook, verbeteren (bijna perfectioneren) van een idee door gebruik te maken van nieuwe toegankelijk hardware.

http://www.celularis.com/...oads/2011/08/nt-k-pad.jpg

Als je denkt dat dat geen apple kloon is heb je geen ogen in je hoofd. En nee, dat is dus niet de huidige versie die ze nu verkopen en die een stuk minder lijkt.

Hier ben ik het helemaal mee eens, het is een trend van de media om dat de laatste tijd in het nieuws te kwakken (niks beters te vinden?¿) Is er even geen oorlog met soldaten om over te vertellen gaat het over de handel oorlog.. kom op dit is geen nieuws, dit gaat zo sinds er meer dan 2 mensen op aarde waren hoor.....

goed ontopic: Apple heeft zo'n fijne producten maar hun arrogantie en dit gedoe met recht zaken zal ze vroeg of laat toch in het kwade daglicht zetten lijkt mij???
Hoewel ik hun wel kan begrijpen, stel ikzelf vind iets exclusiefs uit(jaja zal nooit gebeuren:D) op een gebied van iets wat er al veel is (zoals smartphones en andere gadgets) waarbij de markt al zo breed is maar ik zelf toch exclusief weet te blijven, en andere gaan mijn exclusiviteit nabootsen, ojojoj ik zou ook een oorlog beginnen en als je dat op een nette manier wilt doen ja dan moet dat helaas via recht zaken,, maar om elke recht zaak in het nieuws te kwakken? Wordt boring en is negatieve reclame voor Apple.
En over android tsja, ik werk samen met iemand wat ook applicaties voor android ontwikkelt ( voornamelijk bedrijven ) maar hijzelf verteld mij dat android in zijn baby schoentjes staat en er een grote kans is dat ze er niet uit zullen komen. ook dat zal apple allang in de gaten hebben, dat ze android fabrikanten of wat dan ook wat android gebruikt gewoon met rust laat en ze zelf tegen hun eind laten lopen.. jammer van dit gedoe allemaal :D

Se ik ben nu klaar op werk mensen :D

GroetjeS!!!!

je hebt echt geen idee waar je over praat,

maar om je op weg te helpen, niet ios maar windows mobile, (dus niet windows phone = voor de duidelijkheid, de windows die je bijv op htc touch ver1. had maar ook op andersoortige toestellen zoals oa. de bekende 'pocket pc's' heeft de markt voor de tablets uitgevend en ook daarin had je al 'een soort apps' als smarthone alternatief had je dan bovendien nog heel wat nokia's s60 voordat apple uiteindelijk van een nuttig device ook een HIP device maken.

als apple ook maar op 1 ding innovatie heeft gebracht dan is het op het gebied van nutteloze gadgets inmens populair maken. bij mensen die aan juist dat ding totaal geen nut hebben, lees kinderen met supercomputers in plaats van een nintendo ds

kun je lekker veel lijnen in pong bereken of wellicht 4d pong???? - maar is het nuttig???

de rechtzaken verhogen anders aardig de prijs van consumenten electronica de laatste jaren dus rechtzaken aanspannen is nadelig voor de consument en apple heefd hier een aardig groot aandeel in alsniet het grootste.

Sorry, maar als het men echt om de producten zou gaan zou men geen Apple kopen. Begrijp me niet verkeerd, de producten zijn echt goed. Maar veel te duur. Apple kopers gaat het dus echt om het imago/het merk.

Als het imago dus minder wordt door bijvoorbeeld een arrogante opstelling of door machtsmisbruik, is het niet gek dat men voor een ander product kiest. Er zijn immers genoeg concurrenten.

Verder is het natuurlijk mooi dat Apple eindelijk eens tegengas krijgt. Het is absurd dat een bedrijf zo groot of zo machtig als Apple één product verzint (vaak op basis van ideeën van anderen, maar erg goed uitgevoerd) en vervolgens iedereen aanklaagt met een soortgelijk product. Dit houdt elke vorm van innovatie tegen.

Je zegt het zelf al. Apple producten zijn "echt goed". Dan is dus de prijs een barrière maar als je redelijk wat verdient is de prijs niet meer zo heel relevant. Zeker niet voor een product waar je dagelijks veel gebruik van maakt.

Als ik kijk naar een smartphone kan ik kiezen tussen enkele OSen. Als ik dan kijk naar de reputatie van iOS dan is dat systeem populair, eenvoudig, de toestellen zien er leuk uit en gewoon algemeen geaccepteerd als een top toestel. Waarom zou je als zakelijke gebruiker dan niet voor een iPhone kiezen? Het is nou niet zo dat de prijs van het toestel bij een wat zwaarder abonnement echt uitmaakt.

Waarom zou je als zakelijke gebruiker dan niet voor een iPhone kiezen?
Mijn baas wou absoluut geen iPhones als zakelijke telefoon, omdat hij het nog steeds als een overpriced gadget ziet. Hoewel de iPhone tegenwoordig prima als zakelijke telefoon gebruikt kan worden, vind ik wel dat hij gelijk heeft, een iPhone vind ik gewoon totaal geen zakelijke telefoon, maar gewoon een consumenten phone

[Reactie gewijzigd door Sinester op vrijdag 4 november 2011 11:15]


Als je baas niet jouw keuze in telefoons doet staat ie natuurlijk niet aan buiten werktijd/on-call tijd.

Ik heb nooit veel met Apple gehad. Veel te duur, verouderde hardware en overhyped. Het ontwerp is een kwestie van smaak; daar valt niet over te twisten. Persoonlijk vind ik er niet veel aan.

Dat ik een iPhone 3G heb is puur omdat ik deze z.g.a.n. van een goede vriend over kon nemen voor een zacht prijsje. Mijn volgende telefoon wordt definitief een Samsung.

Die kosten half zo veel, hebben betere specs en spelen probleemloos FLAC bestanden af die ik simpelweg op een micro-SD kaartje kan zetten zonder dat ik de hele zwik via iTunes moet gaan converteren. Ik vind het "gebruiksgemak" van Apple-hardware daarom ook maar een "wassen neus".

Zeg nou zelf; wat is er makkelijker ? MP3's en FLAC bestanden direct via Windows Verkenner op een geheugenkaartje plempen of alles via iTunes omzetten ?

En sorry; ¤ 950 voor een simlockvrije iPhone 4S ??? Daar krijg je twee Galaxy S2-toestellen voor ...

Ontopic : Eindelijk een rechter die het wél snapt.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op donderdag 3 november 2011 23:01]


Zeg nou zelf; wat is er makkelijker ? MP3's en FLAC bestanden direct via Windows Verkenner op een geheugenkaartje plempen of alles via iTunes omzetten ?
Dat is een beetje kort door de bocht. iTunes doet vooral ook aan het ordenen van muziekbestanden en het beheren van afspeellijsten.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf veel liever Banshee gebruik. Gewoon maar toevoegen van lokaties en afspelen maar.

Waarom "kort door de bocht" ? Apple wordt gepromoot als hét meest gebruikersvriendelijke product wat je kunt kopen. Als je al je muziek al geordend op je PC hebt staan is het helemaal niet nodig om dit nogmaals door iTunes te laten doen.

Je kopieert gewoon de hoofdmap inclusief de gehele map-structuur op een micro-SD kaartje en klaar. Simpeler als dat gaat niet.

Daarbij; iTunes is al jaren een draak van een programma. Traag, totaal niet flexibel en onhandig. Waarom kan ik apps niet direct naar mijn telefoon slepen ? Nee, die moeten eerst weer in de database worden gezet en gesynchroniseerd voordat ik ze naar de telefoon kan slepen. Gewoon een onnodige, extra stap die nergens op slaat.

iTunes (x64) snapt nog steeds niet dat "Program Files" de juiste map is voor 64-bit applicaties en niet "Program Files (x86)".

Een iPhone 4S kost afhankelijk van de geheugencapaciteit 599/699/799. Ik weet niet waar je die 950 vandaan haalt maar dan heb je ergens op een vreemde plek zitten kijken.

En wat makkelijker is? iTunes. De gemiddelde gebruiker weet neit wat windows explorer is laat staan dat ze het weten te begrijpen en een nestandssysteem snappen.

Naast al die rechtzaken heb je ook de Apple garantie affaire. 1 jaar garantie ipv de wettelijke 2 jaar. Vooral nu het programma Radar er een uitzending aan heeft besteed.
Meer imago schade daardoor.

Wettelijke grantie in Nederland is 6 maanden...
Daarna komt het conformiteitsbeginsel in beeld.

en als consument is het niet Apple (fabrikant) die je garantie moet geven, maar de winkel waar je het koopt. Volgens mij zijn de Apple winkels in de stad niet van Apple zelf maar zelfstandige zaken, of vergis ik me dan?

Dat klopt, en dat geldt wel alleen voor consumenten, niet voor bedrijven. Die mag je iedere garantietermijn geven die je maar wilt (inclusief geen enkele)

Apple.nl/store en de volgend voorjaar te openen apple retail store in amsterdam zijn de enige methodes om apple apparatuur direct bij apple aan te schaffen onder Nederlands recht. Bij die plekken gekochte apple apparatuur valt onder conformiteit en zal na de eerste zes maanden dus moeten worden gerepareerd of vervangen door Apple zelf als jij kan aantonen dat het apparaat non-conform was toen je het kocht. Bij resellers gekochte apparaten meoten door die resellers worden afgehandeld. Die zullen zich echter grotendeels verschuilen achter het feit dat Apple hun gemaakte kosten niet meer vergoed, iets waar jij echter niets mee te maken hebt en wat je Apple ook niet aan zou moeten rekenen. Wettelijk gesproken.

Wettelijke garantie bestaat helemaal niet, ook niet 6 maanden. Je hebt alleen het conformiteitsbeginsel. Wat er verandert is dat de eerste zes maanden de bewijslast bij de fabrikant ligt (om conformiteit aan te tonen), en daarna de bewijslast bij de klant (om nonconformiteit aan te tonen).

Ja dat verbaast me ook. Alsof je bij het kopen van schoenen of een auto daar ook op let. Koop lekker wat je leuk vindt. Er zijn maar weinig mensen die het anders doen hoor.

Als er bij auto's of schoenen 1 partij zou zijn met grote marktmacht die die macht aan probeert te wenden om de keuzevrijheid van de consument te beperken door triviale zaken te patenteren en te verbieden dat andere producenten dat soort zaken gebruikt? Dan zou ik absoluut hetzelfde reageren ja. Helemaal als ik van die producent ook al wist dat ze ondanks de hoge prijs die ze vragen er alles aan doen om onder garantiewetten uit te komen als ze er mee weg komen (want zo is apple, probeer jij na 1 jaar maar eens garantie te krijgen).

Garantie is tegenwoordig een scheldwoord :D

En dat is wat er mis is in de wereld. Mensen hebben geen enkele scrupules meer. :( Zolang het product maar goed is, zolang het jouw niet raakt als er sprake is van machtsmisbruik, dan kan alle moraal of ethiek overboord. Principes? Wat zijn dat? Eerlijke concurrentie? Irrelevant.

Negatieve reklame is ook reklame. :)

Je laat je keuze voor smartphones leiden door berichtgeving over rechtzaken? Ben benieuwd hoe je dan voor een hypotheek shopt...

Wat heb je nu gekocht, een android? Het is de hele mobiele sector die met elkaar in de wilgen hangt, dus je kan wat dat betreft geen 'heilige' keuze maken :/

Alle Apple fans zullen weer los gaan in deze topic en iedereen na beneden modden(of mij dat wat kan schelen). Het lijkt net alsof hun ego verbonden is aan Apple. Zelf vind ik dit een goede ontwikkeling dat appel heeft verloren want andere fabrikanten hadden ook nog een appeltje te schillen. Als je kijkt naar wat Apple heeft gekopieerd kwa tablets en software snap ik niet waarom andere ook niet wat mogen kopieren. Ik vind dat hypocriet en dat mag gezegd worden vind ik.

Maar apple wordt toch ook aangeklaagd als ze geen licentie afnemen voor patenten? Ik snap de discussie wat dat betreft niet zo. En wat voor appeltje hadden andere fabrikanten dan nog te schillen? Hun gemiste verkoopaantallen?

Er zijn inderdaad een aantal apple fans actief aan het modden, maar om dan zelf alles weer zo zwart-wit te zien getuigt ook niet echt van grote objectiviteit. Om het nog maar eens makkelijk te maken, hierbij een overzicht wie nou wie in telecomland voor de rechter daagt:
http://www.androidappmobi...images/1/130682988394.png

Kan aan mij liggen maar plaatje is niet heel erg betrouwbaar of wel?
Wat zijn bijvoorbeeld de rechtzaken van Apple vs Samsung ?
Geen 1 zie ik er in.

Plaatje is prima betrouwbaar, het gaat alleen niet over dit jaar. Dit plaatje is uit october 2010. En inderdaad, toen stonden Apple en Samsung elkaar nog neit naar het leven.

Maar zoals je ziet waren er al plenty rechtzaken. Het is dus niet alsof dat vandaag de dag anders dan anders is.

Apple probeert zelf altijd om weg te komen zonder een licentie af te nemen, de patenten-zaken rond G3 (o.a. Motorola, Nokia, en Samsung) tonen dat aan, het was bij Apple al lang bekend dat diepatenten er waren en er licenties voor nodig waren.

Als je te goeder trouw bent dan sluit je die licentiedeal af voordat je product op de markt komt, tenzij je uiteraard niet op de hoogte was van die patenten.

Apple heeft bijvoorbeeld wel eerst een licentie genomen op de GUI van Xerox (Alto en Star) omdat ze wisten dat ze daar niet mee weg konden komen. Ook hebben ze enkele kleinere bedrijven overgenomen om die hun technologie te kunnen gebruiken, maar ze hebben ontzettend veel gekopiëerd zonder er rechten voor te betalen (en in sommige gevallen, zoals met de BSD-gelicentiëerde dingen mocht dat ook).

En als je vraagt om een licentie te nemen, maar de ander wil die niet geven tegen een fatsoenlijke prijs, terwijl ze daar wel toe verplicht zijn omdat het patent onder een standaard valt en dus onder FRAND termen gelicenseerd dient te worden.. dan neem je geen licentie, en dan wacht je totdat je ervoor wordt aangeklaagd zodat de rechter de ander kan dwingen om op een normale manier dat patent te licentieren.


Dat er zonder Apple geen tablet markt is, wil niet zeggen dat ze het niet gekopieerd hebben ...

Ach dat 'kopieer imperium' (jouw woorden) staat binnen nu en 10 jaar boven ons hoor in het rijtje "technologisch vooruitstrevend" :) Niemand heeft bewezen dat patenten daadwerkelijk helpen, het tegendeel lijkt toch wel op te gaan, op wat rechtzaken na gaat het nog prima met Apple :)

Dus wat je nou wil zeggen, je roept enkel de industrie na die veel patenten heeft, ja als ik die zou hebben zou ik waarschijnlijk ook voor zijn omdat het wel in me voordeel is, kan ik andere namelijk een poot uitdraaien :)

Zonder Apple was er GEEN tabletmarkt?
Tiens nochtans in 98 had Jobs van iemand een voorloper van de tab met een touchscreen gekregen (die hoopte dat Jobs die zou commercialiseren)
Jobs weigerde, want er was geen markt voor..

Jij als Apple adept: zijn bio nog niet gelezen?
En voor je er over begint: het boek is op vraag van Jobs zelf geschreven dus niet door iemand die hem niet mocht

Ik heb hem gelezen, en ik heb nergens gelezen dat er in '98 een tablet aan hem gepitcht is.

Ik denk dat je doelt op het UMPC fiasco van Microsoft/Intel, uit 2001. En zoals de markt ook heeft uitgewezen: Voor een tablet _zoals dat met de stand van techniek toen mogelijk was_ was geen markt. Die dingen kostten 1500-2000 euro en waren gigantisch groot/zwaar/lelijk. En ze hadden een pennetje.

Het is niet voor niks dat een van de eerste acties van Jobs was in '97 het afschieten van de Newton.

een bank met allemaal rechtzaken doe je liever geen zaken mee

Als ABN-AMRO werd aangeklaagd voor machts-misbruik, laat je je natuurlijk daardoor leiden bij keuze van een hypotheek; Machts-misbruik betekent vrijwel per definitie dat een bedrijf woekerwinsten maakt op haar producten. En die woekermarges worden natuurlijk betaald door de consument. Zie o.a. Windows het vorige decennium.

Het gevalletje DSB (maar bijv. ook IceSave) heeft overigens laten zien dat het heel goed is rechtzaken maar vooral ook sentimenten in de gaten te houden.

Gedeeltelijk met je eens. Mijn sympathie is al jaren zoek.

Momenteel heb ik nog een macbook pro en ik vind het een ontzettend mooi en goed apparaat (nadat ik een fatsoenlijk opensource OS heb geinstalleerd dan) maar ik zal geen apple product meer kopen en inderdaad ALLEEN vanwege de rechtzaken en de arrogante houding van Apple.

Ik vraag me eigenlijk af, Apple komt altijd in het nieuws van rechtszaken, nu zie je dat er iemand gewonnen heeft (hoera btw.)

Maar is er ergens een overzicht te zien van alle rechtszaken die Apple momenteel aan het voeren is?

Anders gezegd, hoeveel producenten proberen ze af te dreigen?

alle grote producenten, meestal op zaken die zich in Android bevinden...
Maar Google zelf durven ze blijkbaar niet aan te vallen.

Als dit vonnis standhoudt, dan kan NT-K een flinke schadevergoeding eisen van apple lijkt me.

Apple heeft een inkomstenbron afgepakt door het importverbod. En die zwarte lijst zal ook wel wat imagoschade mee hebben gebracht.

Gaan ze ook doen, de civiele rechtszaak is al gestart:
Parallel hieraan start de bijbehorende civiele procedure tegen Apple
gevolgschade, gederfde winst en morele schade.
Mijn spaans is niet zo goed :P :
http://translate.google.n...do-la-razon-ante-apple%2F

Oooh dit gaat zeker nog een fiks staartje krijgen. Ik verwacht hierin een sneeuwbaleffect. Worden ze in het gelijk gesteld dan staat niets ze in de weg Apple op europees niveau aan te klagen.

Aan de ene kant ben ik het zat al die 'je mag het niet omdat ik het lekker heb gepatenteerd, ook al is het niet origineel'-patenten. Laten we hopen dat dit duidelijkheid biedt.

Dan heb ik niks tegen Apple, maar wel tegen patent trollen en bedrijven die zich van dit soort praktijken bedienen.

er is geen "europees niveau" om te klagen als je enkel maar in spanje producten verkoopt. Het bedrijfje heeft 3 producten, waarvan deze tablet en 2 budget mini-pc's (eentje met windows7 en de andere met ubuntu 11) die op de spaanse markt gericht zijn

Als ze aannemelijk kunnen maken dat ze Europees wilde gaan heb je mogelijk anders een goede basis voor een zaak op europees Niveau.

Die zwarte lijst zal wel onder ACTA zijn vastgelegd, dus daar kun je Apple niet (als enige) op aanspreken. Misschien dat ze de ambtenaren die het zonder volksmandaad hebben ingevoerd kunnen laten betalen?

Terechte uitspraak denk ik.

Prima als je een product probeert te beschermen maar apple gaat in mijn ogen een beetje te ver affentoe.
Het lijkt bijna een marketing truc.

Ja net als dat groningse bedrijf aanklagen.. alsof hun een bedrijging vormen voor apple.

Apple is inderdaad behoorlijk ver gegaan als ik de bron zo lees. Ze hebben NT-K niet alleen aangeklaagd voor het kopieren van het ontwerp van de iPad maar ook beschuldigd van product piraterij. Dat valt natuurlijk onder het strafrecht en het bedrijf is daarom ook een tijdje op de zwarte lijst terecht gekomen met bedrijven die namaak producten leveren.

Dat gaat natuurlijk wel erg ver voor een simpel dispuut.

Als ze niet in de problemen willen komen voor productpiraterij moeten ze het niet plegen.

http://www.celularis.com/...oads/2011/08/nt-k-pad.jpg

Dit is een rebrand van een van de allereerste cheapo chinese namaak iPads. In China werd deze verkocht als ePad of aPad oid als ik het me goed herinner, in ook nog eens een namaak doos. Zo'n doos met een iPad erop die gescaled is, ipv een plaatje van het daadwerkelijke product.

dit gaat eem berdrag met aardig wat nullen worden lijkt me zo.

Ook al ben ik een fan van de producten van Apple en heb ik zowel een Macbook, Ipad & Iphone, vind ik de tablet van NT-K geen ripoff. Als ik deze Google dus een goede zaak ook fijn dat een klein bedrijf eens op durft te boksen tegen een van de machthebbers in de tech sector!

Ik ben benieuwd hoe het balletje verder gaat rollen.

daar heb je een mooie. indirect wint google een rechtzaak.

Als ik zo die tablet zie dan heeft Samsung een *extreem* goeie case voor dat het namaak is van een Galaxy Tab. Dat doortrekkend is de case van Apple ertegen waarschijnlijk ongeveer even sterk als die tegen Samsung.

We hebben beiden bij de verkeerde NTK tab gekeken -- Wat er nu op de website lijkt niet zo ontzettend op een iPad. Echter:

http://www.celularis.com/...oads/2011/08/nt-k-pad.jpg

Dit is een regelrechte ripoff.

Overigens is dit een bekend design van een paar maanden na de release van iPad 1. De kosten die zij dus hebben gestoken in het ontwikkelen van dat product? Nul. De winst die ze hadden kunnen maken met het verkopen van dat ding? Bar weinig.

En zo hoort het! Hopen dat dit niet de laatste is die ze verliezen. helemaal mee eens: Machtsmisbruik

Lijkt bijna? Dit lijkt me de perfecte manier om de concurrentie onder de duim te houden, daar waar mogelijk. Vanaf Apple's optiek snap ik het dan ook volledig en weet zeker dat ik het ook gedaan had, al sik de kans kreeg. ;)

[Reactie gewijzigd door Bierdopje120 op donderdag 3 november 2011 17:04]




welk risico neemt Apple dan?
fabrikanten zien een stijl bij een concurrent die succesvol is en nemen die over, dat doet men reeds honderden jaren, zo was er een fabrikant die begon met aluminium kleurige tv's (weet niet meer juist welke) en een paar maanden later waren letterlijk alle tv's in de winkel ook in dat kleur... moet daar dan een rechtzaak uit volgen?
zo neemt Apple ook wel dingen over, maar blijkbaar denken sommigen dat alles wat Apple doet "uniek" is

Dus zijn de anderen aan het kopiëren en meeliften! Welk risico? Om de tabletmarkt van de grond te krijgen daar waar niemand daar echt wat in zag! Meeliften ja! Prima hoor, maar probeer zelf ook eens wat te verzinnen!!

Wat heeft apple zelf verzonnen dan?

ze denken niet alleen dat alles wat apple doet uniek is, ze denken zelfs dat apple als enige kwaliteits producten kan maken! hoe naief kun je zijn.

laat apple hier maar s lekker op hun bek gaan, hopen dat er een paar grotere fabriekanten opstaan en hier op door gaan en het apple nog even wat moeilijker gaat maken door meerdere rechtzaken aan te spannen wegens machts misbruik!

Als machtsmisbruik wordt erkend zou dit wel eens verregaande gevolgen voor apple kunnen gaan hebben, Dit betekend dat alle bedrijven die lopende zaken en of nog zaken gaan aanspannen (of vica versa) hier beroep op kunnen gaan doen.

Ik weet alleen niet of dit een bindende uitspraak is of dat apple nog in hoger beroep kan gaan, wel zal zoals michel2506 meldt dit een flinke schadevergoeding opleveren, alleen is de vraag zoe ze gaan aantonen hoeveel schade ze opgelopen hebben (hoeveel zouden ze er van verkocht hebben als ze niet op de zwarte lijst zouden hebben gestaan en geen import verboud zouden hebben)

Ik ga er dan ook vanuit dat o.a. samsung deze uitspraak zal gaan gebruiken in komende rechtzaken.

De schrijver van het artikel waarnaar wordt gelinkt is het met je eens:

What makes this is even more noteworthy is the fact that Apple asserted the same design-related right -- a so-called Community design -- with which it won two injunctions against Samsung in Germany.

Wat dan weer geinig is, hetzelfde design-patent is nu dus van tafel geveegd in Spanje _en_ in Nederland. 2 software patenten zijn in Nederland ook van tafel geveegd, en het derde is al door Android omzeild.

En de rechtzaak in Duitsland (o.a. tegen 'helden' (!) JayTech) loopt nog. Dus de voorlopige stand is 2-1 lijkt het.

Apple is nogal stom bezig: Als ze alleen Samsung hadden aangeklaagd, had niemand er een probleem mee gehad. Samsung heeft immers meer patenten dan Apple, en niemand zal Samsung ooit zielig vinden.

Maar het aanklagen van kleine bedrijfjes die zich praktisch geen juridisch circus kunnen veroorloven, lijkt op afpersingspraktijken. Natuurlijk niet gericht op het uit de weg ruimen van die kleine bedrijfjes, dat zal Apple worst wezen; Ze gaan net te werk als MSFT. Eerst kleine bedrijfjes uitzuigen en van de markt drukken, en dan bij de grote bedrijven gaan dreigen met verwijzing naar de kleine bedrijven.

En tja, dan keert de publieke opinie zich tegen AAPL en zijn ze voor de underdog, een klein Catalaans bedrijfje dat redelijk verouderde tablets op de markt brengt en er maar zeer weinig verkocht had als Apple ze gewoon hun gang had laten gaan. JayTech: Zelfde laken een pak.

Mss. interessant om ff op te merken, maar de rechtszaak tegen Samsung in Duitsland werd gevoerd in Dusseldorf, die zich wil uitten als een 2e texas (veel geld verdienen door positief over patenten te spreken, zodanig dat men daar hun "dure" rechtszaken voert)

Meer info?

http://www.forbes.com/sit...apple-went-to-dusseldorf/

Wat dan weer geinig is, hetzelfde design-patent is nu dus van tafel geveegd in Spanje _en_ in Nederland. 2 software patenten zijn in Nederland ook van tafel geveegd, en het derde is al door Android omzeild.

En de rechtzaak in Duitsland (o.a. tegen 'helden' (!) JayTech) loopt nog. Dus de voorlopige stand is 2-1 lijkt het.
Klopt, er zijn nog meer landen (oa Australie) waar rechtzaken lopen tussen Apple en Samsung. Bovendien is de wetgeving op gebied van patenten per land verschillend. Het bizarre is dat de ene rechter een andere mening kan hebben dan een andere rechter. Het is maar net hoe je de wet uitlegt. Zo zou Apple deze zaak in Spanje in hoger beroep misschien wel kunnen winnen.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op donderdag 3 november 2011 21:51]


Het bizarre is dat de ene rechter een andere mening kan hebben dan een andere rechter.
Dat is niet bizar dat is de keerzijde bij menselijke rechters, die hebben ook gevoelens en een mening, terwijl een rechtszaak om alle behalve een mening zou moeten draaien, ooit een mens zonder mening gezien?...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 4 november 2011 09:16]


NT-wie? Opvallend dat zo'n onbekend bedrijf in de rechtzaal voor elkaar krijgt wat Samsung niet is gelukt. Uiteindelijk gaat het allemaal nergens over, want al die apparaten lijken gewoon op elkaar. Het is gewoon logisch dat tablets en smartphones met touchscreen een vierkant blok zijn met weinig knoppen, daar hoef je geen Steve Jobs voor te zijn om dat te kunnen bedenken.

Als ze niet waren verboden, had je wellicht het merk wel gekend. Dat is natuurlijk ook de crux van het verhaal. Niemand kent het, omdat Apple het bij de bron al verboden had. Een beetje kip/ei gebeuren.

Terechte uitspraak, Apple komt wel veel negatief in het nieuws door hun eigen toedoen. Succes komt te voet en gaat te paard... Ik ben benieuwd hoe dit in de toekomst gaat uitpakken.

Nou, nee, dan had je ze ook niet gekend. Dit is een bedrijf dat alleen in spanje opereert, en dat wij dus in nederland niet kennen.

ohoh! das niet helemaal waar, in nederland is Samsung juist in gelijkheid gesteld.
dit stond in de artikel van:
nieuws: Duitse rechter verbiedt Samsung Galaxy Tab 10.1 en 7.7

"Een Nederlandse rechter oordeelde eerder dat het ontwerp van Apple te algemeen was: elke tablet zou moeten beschikken over een groot scherm en ronde hoeken. Anders zouden andere fabrikanten dan Apple concessies aan het meest ideale ontwerp moeten doen om geen inbreuk te maken op het design van Apple. "Zij (andere fabrikanten, red.) moeten feitelijk onnodige franje aan hun ontwerp toevoegen om buiten de bescherming van het model te blijven", oordeelde de Nederlandse rechter enkele weken geleden. Ook zouden er voor het vastleggen van het ontwerp door Apple in 2004 al tablets zijn geweest met soortgelijk design."

wat natuurlijk helemaal waar is. Appel draaft een beetje door in de rechtzaken tegen de diverse fabrikanten/bedrijven. ze doen net of dat ze eerste zijn met de iphone/ipad maar dat zijn ze dus helemaal niet. zo was de smartphone al veel eerder gemaakt.

De rechtspraak in nederland is meer marktwerking dan wettelijke oplossing treffen. Van die hele rechtspraak in Nederland hebben ze echt een groot commercieel rommeltje gemaakt onder Donner als Minster van Justitie. Dat komt nooit meer goed.

[Reactie gewijzigd door LucasAmsterdam op donderdag 3 november 2011 23:45]


uhm de rechter heeft toch zijn oordeel gegeven? dat betekend dus dat het wettelijk toegestaan is?

Hoho, in Duitsland is nog geen uitspraak gedaan! Die komt pas over een jaar, en parallel loopt hoger beroep. Voor de 'tussentijd' is er een tijdelijke uitspraak.

Duesseldorf is helaas een beetje het Europese walhalla voor 'intellectueel-eigendom' uitbaters: Een beetje het East Texas van de EU dus, waar de klager bijna altijd in het gelijk zal worden gesteld. Want zonder 'intellectueel eigendom' is in een keer half Duesseldorf werkloos.

Als Samsung Apple gaat aanklagen voor machtsmisbruik zou het natuurlijk potsierlijk zijn, maar ja in het geval van NT-wie lukt het kennelijk toch vrij aardig.

Overigens geinig om er even bij te vermelden dat het Europese bureau waar Apple haar ontwerp heeft gedeponeerd en wat is ingewilligd door dit Europese bureau, zetelt in Spanje.

[Reactie gewijzigd door kidde op donderdag 3 november 2011 18:46]


Eigenlijk vind ik het gek dat een aanklager een rechtbank mag kiezen. Als het namelijk de wet is moet een land (at random) een rechtbank kiezen.

Dit lijkt me het eerlijkst, ook om dergelijke uitspraken te voorkomen.

Daarnaast vind ik als uitspraken duidelijk (te) vaak in het voordeel van de klager zijn (dus overrulled worden door een Europese/hogere rechter) een rechtbank hoort te sluiten. Deze zijn dan namelijk duidelijk tegen het "corrupte" aan. En met corrupt bedoel ik dan meer dat ze lijken te handelen in eigen belang in plaats van het eerlijk uit laten zoeken.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:01 Werkgroep wil standaard voor m2m-communicatie
Vorige 16:31 Ontwikkelaar verkrijgt roottoegang op Samsung Galaxy Nexus
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011