Het ministerie van justitie wil niet openbaren hoe een lijst met verboden kinderpornosites, die door providers moeten worden geblokkeerd, tot stand komt. Een verzoek op basis van de wet openbaarheid bestuur werd afgewezen.
Het zogeheten internetfilter is bedoeld om websites met kinderporno af te schermen; providers zouden deze moeten blokkeren. Het filter is een initiatief van het ministerie van Justitie en wordt in samenspraak met de isp's en het Meldpunt Kinderporno opgezet.
Het filter moest eigenlijk al op 1 april worden ingevoerd, maar die doelstelling is niet gehaald. Er bestaat onduidelijkheid over de websites die op de zwarte lijst zullen staan: deze zomer stelde de VVD hierover al kamervragen.
Onderzoeker Rejo Zenger diende een zogeheten wob-verzoek in om duidelijkheid te krijgen over de totstandkoming van het filter, maar hij kreeg nul op het rekest: het ministerie van justitie weigerde inzage in vrijwel alle aangevraagde documenten. De overheid wees de verzoeken af, omdat het niet over de informatie zou beschikken.
Zenger wilde weten welke afspraken er met de internetproviders zijn gemaakt, hoe het filter technisch werkt, wat er precies mee moet worden bereikt en hoe het wordt geïmplementeerd. Ook wilde hij gegevens over de inhoud van de zwarte lijst, zoals het aantal adressen dat er op staat en de criteria die worden gehanteerd voor opname van een site. Bits of Freedom noemt het gebrek aan openheid 'onacceptabel'.
De grootste onzin die er is.De politie moet simpelweg de verspreiders van kinderporno oppakken, en justitie moet ze veroordelen. Daar zijn al wetten voor. Dit filter wordt dus voorgesteld met andere doelen dan kinderporno.
Als de overheid die informatie niet heeft... wie dan wel? Aangezien de overheid de wet heeft gemaakt neem ik aan dat ze weten wie de lijst WEL beheerd en als je openheid van bestuur moet geven moeten ze ook aangeven wie de lijst beheerd, lijkt mij.De overheid wees de verzoeken af, omdat het niet over de informatie zou beschikken.
Interessante stelling, hoeveel kinderporno kom jij tegen? Ik heb een hoop gezien op internet maar kinderporno ben ik nog nooit tegengekomen. En ik heb toch hele zieke dingen gezien, online. Dat zet je aan het denken hoeveel er eigenlijk is.Remco schreef
Als het echt zo simpel is als jij denkt, was er allang geen kinderporno meer hoor. Of in ieder geval in veel mindere mate.
Hetzelfde geldt voor terrorisme. Hoeveel mensen zijn er in Nederland door terrorisme omgekomen de afgelopen 10 jaar? Toch is er onder het mom van deze twee onderwerpen een enorme heksenjacht ontketend.Interessante stelling, hoeveel kinderporno kom jij tegen?
En in dit geval is omdat er hier enkel sprake van censuur is een vergelijking met de NSB nogal vergezocht en dus ongewenst. Aan de andere kant is een admin break in de eerste reactie op een topic over censuur natuurlijk wel ironisch...The rule does not make any statement about whether any particular reference or comparison to Adolf Hitler or the Nazis might be appropriate, but only asserts that the likelihood of such a reference or comparison arising increases as the discussion progresses. It is precisely because such a comparison or reference may sometimes be appropriate, Godwin has argued[4] that overuse of Nazi and Hitler comparisons should be avoided, because it robs the valid comparisons of their impact.
[Reactie gewijzigd door Bugu op woensdag 22 september 2010 23:50]
Ik maak dus niet dat soort opmerkingen. "Doet me denken aan vroeger" impliceert dat je erbij bent geweest. Onze generatie kan zich echt geen voorstelling maken van het leven in die periode. Dus ik vind een dergelijke opmerking respectloos tov degenen die de 2e Wereldoorlog nog wel bewust hebben meegemaakt. Het feit dat mensen dergelijke opmerkingen durven posten is het meest duidelijke bewijs dat de situatie nu niet te vergelijken is met de situatie toen.en jij wel?
Waar in mijn post lees jij dat ik er niet over zou nadenken en ik daar geen doordachte mening over zou hebben? Ik reageerde niet op het onderwerp zelf maar op de uitspraak van tes_shavon. Ik ben echt wel op de hoogte van de negatieve ontwikkelingen op privacy-gebied en ik maak me daar wel degelijk zorgen over.er zijn ook mensen die WEL nadenken over vrijheid, en die dus derhalve een doordachte mening hebben kunnen ontwikkelen,
[Reactie gewijzigd door Vuggie op woensdag 22 september 2010 16:24]
Dat impliceert dat je niet geïnteresseerd bent in geschiedenis, en/of denkt dat het niet relevant is. Als je je er een beetje in verdiept dan kan je je er wel een voorstelling van maken.[...]
Ik maak dus niet dat soort opmerkingen. "Doet me denken aan vroeger" impliceert dat je erbij bent geweest. Onze generatie kan zich echt geen voorstelling maken van het leven in die periode.
[Reactie gewijzigd door beezzthing op donderdag 23 september 2010 17:51]
[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op woensdag 22 september 2010 14:34]
“Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends.”
Al je geld op je spaarrekening wordt belegd in zaken waarvan jij niet weet welke. De bank maakt hier winst mee en geeft jou daarvoor in dank een paar procenten.Stel dat ik een flink kapitaal naar de bank breng met de opdracht dit netjes voor me te beleggen en de bank weigert mij vervolgens inzage te geven in waar mijn geld precies in is belegd. Iedereen voelt op z'n klompen aan dat dit niet kan.
Nee, het is beter om er continu maar doodsbang voor te zijn. Vader die met zijn zoontje op de bank in de speeltuin zit, die kan zomaar een pedofiel zijn!Zou jij het prettig vinden als er vroeger compromitterende foto's van jou als kind gemaakt waren, dat iedereen daar nu zich opeens gratis en zonder consequenties bij mag gaan aftrekken?
Daar denken bepaalde mensen/bevolkingsgroepen heel anders over! Het is een besmettelijke ziekte die we moeten uitbannen.Die redenering is natuurlijk belachelijk, ik word ook niet spontaan homo als ik per ongeluk naar gay porn zou kijken.
Behalve dat KP al welig tierde lang voordat internet bestond.Blokkeer het aanbod en de vraag zal minder worden.
Alleen als ze goede technische kennis hebben, of kennissen die wél aan die zooi kunnen komen. Als je kinderporno blokkeert en censureert maak je het moeilijk om te vinden, en voorkom je dat nieuwsgierige mensen iets vinden en op basis daarvan juist meer proberen te vinden.Blokkeren/censureren is doen alsof het niet bestaat en het daarmee verbergen voor mensen die er toch al niet naar op zoek gaan. Mensen die het wel willen zien komen er toch wel aan, of weten toch wel hoe het te omzeilen.
[Reactie gewijzigd door Beelzebassie op woensdag 22 september 2010 15:48]
Onzin, stap in de trein en rij naar een grote stad (amsterdam, rotterdam utrecht oid)Het is niet lastig om aan te komen als je een beetje in dat wereldje zit, voor iemand die er totaal geen verstand van heeft is het toch wel redelijk lastig.
Oja? En hoe weet jij dat zo goed?De makkelijkste manier om aan KP te komen is zeker niet via http maar de juiste zoektermen weten op p2p netwerken.
[Reactie gewijzigd door FalSe op woensdag 22 september 2010 16:00]
Mensen zijn van nature nieuwsgierig, ik denk dat het daar aan ligt....hoe haal je het anders in je hoofd om het op te zoeken, en het dan, na het gezien te hebben, vervolgens ook nog te proberen?!
[Reactie gewijzigd door K1LL3RB33 op woensdag 22 september 2010 16:17]
Dan is nog steeds niet duidelijk waarom we niet eens mogen weten hoe die lijst tot stand komt. (het gaat daarbij dus niet over welke sites op die lijst staan)Enerzeids censuur. Anderzeids gaat het hier wel om een behoorlijk diep zieke vorm van Porno.
Het mes heeft wel even twee kanten. Enerzijds keur ik KP zeker niet goed, omdat er onschuldige kinderen slachtoffer van worden, al is het niet in NL. Moeten we het daarom maar gaan censureren?Enerzeids censuur. Anderzeids gaat het hier wel om een behoorlijk diep zieke vorm van Porno.
(...)
En dat soort mensen moeten onthouden worden van voeding voor hun obsessie / ziekte.
Het is dus wel censuur. Maar misschien ergens terecht. Anderzeids., what's next?
[Reactie gewijzigd door Abom op woensdag 22 september 2010 14:35]
Ja idd, ik zou ook geen lijsten met kinderpornosites uitgeven als ik de regering was. Maar de regels en procedures voor het blokkeren van een site zouden wél gewoon openbaar gemaakt kunnen worden, lijkt mij, tenzij ze zodanig slecht zijn dat ze ook ontweken kunnen worden (door bijvoorbeeld de rommel achter een login te plaatsen)Misschien wijzen ze het verzoek af omdat sites er dan achter komen hoe ze die lijst kunnen ontwijken.
Maar dat alles afgewezen wordt is wel een beetje vreemd.
Misschien wel, maar dan zit je al op een hellend vlak. Want een niet-kp site die geblokkeerd wordt, zal toch ook wel niet de netste site zijn. Anders hoefde hij niet geblokkeerd te worden. En dan komen er weer mensen zoals aaperik die zeggen "iedereen die vindt dat deze site onterecht geblokkeerd is, is een viezerik/pedofiel/terrorist/etc."Overigens: een niet-pedofielensite die geblokkeerd wordt zal wel snel de media halen.
[Reactie gewijzigd door Lightmanone1984 op woensdag 22 september 2010 20:17]
bronHet Ministerie van Justitie werkt samen met Nederlandse providers aan een zwarte lijst van verboden websites. Daar zouden in eerste instantie alleen websites met afbeeldingen van seksueel kindermisbruik op worden geplaatst. Al vóór implementatie wordt echter geadviseerd om die lijst uit te breiden met pokersites.
[Reactie gewijzigd door GENETX op woensdag 22 september 2010 14:45]
Nee, niet die lieve Mark...What is next? De monarchie afschaffen en Mark Rutte "De Geliefde en Grote Leider" noemen?
[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op zaterdag 25 september 2010 00:40]
enDe overheid wees de verzoeken af, omdat het niet over de informatie zou beschikken.
Als de overheid de informatie niet heeft, kan zij niet controleren wat er geheim moet blijven. Ergo, er kan geen geheimhouding worden nageleefd. Dan kun je dus de aangeleverde lijst van Meldpunt kinderporno opvragen en vergelijken met de lijst die de ISP's krijgen. Deze moeten dus in principe exact hetzelfde zijn.Zenger wilde weten welke afspraken er met de internetproviders zijn gemaakt, hoe het filter technisch werkt, wat er precies mee moet worden bereikt en hoe het wordt geïmplementeerd. Ook wilde hij gegevens over de inhoud van de zwarte lijst, zoals het aantal adressen dat er op staat en de criteria die worden gehanteerd voor opname van een site.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Games Microsoft Politiek en recht Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True