Hoofdcategorieën
Device Settings

Fujitsu maakt 100Gbps-glasvezelverbindingen mogelijk

Door Willem de Moor, woensdag 22 september 2010 12:12, views: 13.784

Fujitsu heeft techniek ontwikkeld waarmee de datadoorvoersnelheden van glasvezelverbindingen vertienvoudigd kunnen worden. De techniek zou over vijf jaar voor dataverbindingen van meer dan 100Gbps kunnen zorgen.

Het Japanse bedrijf werkte samen met zijn r&d-lab in China aan de ontwikkeling van de nieuwe techniek. De snelheid van glasvezelverbindingen is momenteel over het algemeen nog beperkt tot 10Gbps per kanaal, maar Fujitsu's techniek zou deze op kunnen rekken tot meer dan 100Gbps. In glasvezelkabels worden verschillende licht-golflengtes gebruikt om zo meerdere 'kanalen' te creëren en zo de bandbreedte te verveelvoudigen.

In tests bleek het mogelijk data met een snelheid van 112Gbps over een afstand van 1200 kilometer te transporteren. De techniek zou al in 2015 commerciëel kunnen worden toegepast: dat is vijf jaar eerder dan verwacht werd. De supersnelle glasvezelverbindingen zouden ingezet kunnen worden als hoofdaders voor internetverbindingen en om datacentra te verbinden.

De doorbraak dankt Fujitsu aan de ontwikkeling van een nieuw algoritme om de signalen aan het eind van de kabel te ontwarren. De huidige technieken volstaan nog voor 10Gbps-doorvoersnelheden, maar voor de verwerking van 100Gbps-signalen moeten de chips momenteel vele malen complexer worden. Het algoritme herstelt de signaaldegradatie die door onder meer verstrooiing van het licht in de glasvezel optreedt.

De statistische bewerkingen van het nieuwe algoritme vergen minder elektronische circuits dan alternatieve technieken: de chips kunnen met slechts een kwart van de hardware toe. Dat zou niet alleen leiden tot tienmaal snellere dataverbindingen over grote afstanden, maar ook de kosten zouden door de kleinere chips gereduceerd worden. Fujitsu glasvezel

 

Volgende 12:40 Regisseur Christopher Nolan wil game maken van film Inception
Vorige 11:44 Seagate kondigt externe 1,5TB-schijf met usb 3.0 aan - update
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

100Gbps per wavelength. Als je je fibers op 850, 1300 en 1550 nm laat lopen, dan kan er theoretisch dus 300Gbps over die pijp.

Nice :)

Dat is een optie :)

Er bestaat echter een techniek (WDM) Het multiplexen van meerdere signalen. (wat je zelf al schets met 3 kanalen) maardan in theorie tot 73 kanalen op DWDM (Dense). Deze lasers hebben een veel smallere bandbreedte in het spectrum dan "grijze" optics, waardoor ze dichter op elkaar kunnen zitten.

Zie ITU DWDM Grid:
http://www.telecomenginee...Table%20-%20100%20GHz.pdf
http://www.telecomenginee...Table%20-%20200%20GHz.pdf

De vraag is dus, krijgen ze het 100Gbps siignaal binnen deze bandwidth :)

edit:
Op alle banden nog meer kanalen ooverigens:
http://www.bayspec.com/pdf/ITU-DWDM.pdf

Ik dacht dat MRV mogelijkheden tot 160 kanalen kon realiseren in totaal.

[Reactie gewijzigd door Dennizz op woensdag 22 september 2010 13:27]


Theoretisch klopt wat je zegt, maar dan in andere golflengtes, want met 850, en 1300 ga je dat niet redden.
In de praktijk komt het neer op bv. 1550.00, 1550.05, 1550.10, enz

@Dennizz, met DWDM is 160 kanalen idd niet ongebruikelijk (zeekabels o.a.)

Als dat er ook komt zullen de prijzen voor een langzamer abbo wel drastisch naar beneden gaan :P
opzich wel hele zieke snelheid maar daar heb je dus ook niks aan als je geen raid of ssd hebt...

Dit is bedoeld voor backbones van het internet, niet je residentiele lijntje.

Klepel? een systeem met raid of ssd kan deze snelheden ook niet verwerken..

Ik denk van wel. want Gbps is iets anders dan GBps.
100Gbps = 10MB/s

afijn,
Ik zie deze snelheden graag terug op commercieel gebruik.
Glashard en UPC hebben al glasvezelkabels. dus in principe kunnen ze deze snelheid voor de echte die-hards beschikbaar stellen.

Klopt niet wat je zegt
100Gbps gedeeld door 7 = 14GigaByte per seconde.
Dat red je inderdaad niet met Raid of SSD en je netwerkkaart kan dit zeker niet aan (gigabit netwerkkaart)

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op woensdag 22 september 2010 18:09]


Wow, hier gaat er iets mis :P

100Gbps is niet hetzelfde als 10MB/s. Als je van Gb naar GB wilt moet je door 8 delen, dus 100Gb/s (=Gbps) zou overeen komen met 12,5 GB/s. Dit betekent dat je een blu-ray image van 50 GB in 4 seconden binnen hebt.
Los van het feit dat dit inderdaad met ssd's en raid-configuraties niet bij te benen is, zou ik zelf niet weten wat je als consument met zo'n enorme hoeveelheid bandbreedte moet...

als een veel snellere lijn ook nog eens goedkoper is dan de langzame word de bandbreedte die beschikbaar is voor isp's goedkoper en dankzij concurrentie zullen ze dat waarschijnlijk doorberekenen aan de klant: dus snellere thuislijntjes (onder het theoretisch maximum van je adsl+2 of kabel verbinding natuurlijk, maar bij kabel is dat nog lang niet bereikt.)

Betekend dit nu dat dit gehaald kan worden over dezelfde kabels? Dat kan ik niet helemaal opmaken uit het artikel.

Als ik het goed begrijp kan er dus vanwege het gebruikte algoritme meer data door dezelfde kabels?

De snelheid van glasvezelverbindingen is momenteel over het algemeen nog beperkt tot 10Gbps per kanaal, maar Fujitsu's techniek zou deze op kunnen rekken tot meer dan 100Gbps.
Ik denk het wel :)

Betekent dit dat bedrijven hun verbinding in de toekomst kunnen upgraden zonder de glasvezelkabels te vervangen? Dus door alleen aan beide uiteinden de apparatuur te vervangen?

zolang er geen versterkers tussen zitten op de zeebodem(die zijn wat lastig te upgraden) ja dan zou moeten kunnen.

het verhaal is geloof ik tweeledig :
er is een nieuwe techniek die meer signalen tegelijk over de zelfde draad kan duwen
er is een nieuwe chip die deze signalen met behulp van een nieuw algoritme ontward.

[Reactie gewijzigd door Subigo op woensdag 22 september 2010 12:20]


nee, het nieuwtje is allen het tweede deel;

het eerste deel is alleen mogelijk danzij de nieuwe chip

" meer signalen tegelijk over dezelfde draad" is al lang bekend, en heet multiplexing. Specifiek met glasvezel heet dat DWDM, en wordt al een jaar of 10 praktisch toegepast.

Deze nieuwe chip kan bits uit 1 signaal halen, en wel 100 miljard bits per seconde (100 Gbps).

Ja, de transportmethode veranderd. Het medium (de fiber) blijft hetzelfde.

Ja, daar zullen kabeltrekkers niet heel blij mee zijn. In plaats van 9 nieuwe kabels gaat er opeens 10x zoveel door 1 kabel.

Hoezo over 5 jaar? Dit bestaat nu al: http://www.cellular-news.com/story/43715.php

Dat artikel is met 9 juni vrij recent, ik denk niet dat dat product al op de markt is

En daarbij gaat het over 100gbit voor de totale fiber, niet over 100gbit per golflengte. Belangrijk verschil, want met 100gbit per golflengte kun je zoals hierboven geschreven al minimaal 300gbit voor de totale fiber gaan halen.

"[...] the first commercially available solution to carry a single carrier 100 gigabit per second (100G) on a wavelength"

en

"[...] is also being deployed on all of Alcatel-Lucent's dense wavelength division multiplexing (DWDM) platforms."

Het gaat dus wel degelijk om 100gbit per golflengte, en met DWDM kunnen meerdere van zulke golflengtes gemultiplext worden.

Dit gaat over 100GbpsE standaard. Deze standaard gebruikt optische interfaces die met 4 of 10 golflengtes werken.

ja in de toekomst mogen we nix meer downloaden dus die snelheid doet er niet meer toe :P

Thuiswerken met snelheden alsof je op kantoor zit lijkt me anders vrij fijn.

Thuiswerken met snelheden alsof je op kantoor zit doe ik al een hele poos, de lijntjes vanaf je werkstation zijn meestal 100Mbit, ik heb 60Mbit internet en merk het verschil niet met de zaak of thuis.

Het lijkt me wel mooi voor ontwikkelingslanden die een dunne backbone hebben, die kunnen straks met minimale investering 10x de bandbreedte over dezelfde lijn sturen.

Poosje in Zuid Afrika en Thailand gezeten, maar die snelheden buiten het land waren nou niet echt om over naar huis te schrijven.

HD streaming via web, supersnel remote desktop via web, Gamen via web (server speelt games af, dus ik bedoel niet gewoon multiplayer op het internet zoals bijvoorbeeld in COD MW2 (zoiezo de meeste games))

Je bedoelt zeker P2P natuurlijk dat komt tot een eind maar niet over 5 jaar BTW rond die tijd is er weer een slimme persoon die heeft het licht weer gezien en die heeft weer en mooi systeem gemaakt.
Dat dan nog sneller is dan P2P netwerken.

dat is er al, heet usenet/nieuwsgroepen;)

Als we niets meer kunnen downloaden komt er een Crazy Bytes en Twilight mafia en dan zullen ze iedereen smeken om weer te gaan downloaden.
Sites als the pirate bay afsluiten is niks meer dan het probleem verplaatsen. :P

The Pirate Bay afsluiten? Hoe willen ze dat doen, die gasten verhuizen toch weer (de servers athans)

Ik heb laatst nog Mass Effect (1) gekocht op steam en dat was een download van 10 GB dus ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken :)

Juniper en Cisco hebben al routers die dit doen.
Zo is er voor de CRS-3 router een lijnkaart die 100Gbps doet, door 4 WDM kanalen (kleurtjes laser licht) te gebruiken. Maar dit is slechts 10km.

Wat wel bijzonder is dat Fujitsu 100Gbps doet over 1200km.

Zou Fujitsu hiervan gebruik maken? Zou erg vlot zijn, dit bericht is van 9 September 2010, maar....

Dit zijn interfaces die meerdere golflengtes transporteren (4 of 10). Dat dit op 10km gebeurt ligt aan de kwaliteit en het vermogen van de laser. Je kunt ook 100km optics krijgen. Langer dan 100km zal gerealiseerd moeten worden met versterkers ertussen.

Ja... Dat heb ik er toch neergezet? WDM = meerdere golflengtes.

Een hoge throughput halen is geen uitdaging.
Een hoge throughput halen over een grote afstand is de uitdaging.
( Hardware engineering technisch gezien...
Je zit dan met lasers die door de hitte / vermogen instabiel worden. )

De CRS serie heeft optics waardoor je grote afstanden kan overbruggen, zonder het signaal te versterken. Deze lijnkaart doet bijvoorbeeld 40Gbps over 2000km.

[Reactie gewijzigd door Bl@ckbird op woensdag 22 september 2010 22:55]


Nee, dat zijn routers die 25 Gbps doen, op 4 kanalen. Hier gaat het expliciet om 100 Gbps per kleur.

Hier gaat het om 100Gb per kleur (wavelength), dat is wel wat meer. Ik vind alleen 5 jaar wel ver weg liggen.

Cool.. Heb net een ftth'tje binnen gelegd gekregen. Dus laat maar komen.

Fuijitsu is ook een vrij grote speler op het gebied van zeekabels. (oa aanleg van deel van SEA-ME-WE4) In deze bedrijfstak komen deze nieuwe technieken ook goed van pas.
En zoals ze zelf al zeggen: "This advance will usher in long-haul fiber-optic transmission systems transmitting data at a rate of more than 100 Gbps per wavelength at a lower cost than conventional 10 Gbps systems..."
Oftewel: een vertienvoudiging van transportcapaciteit voor dezelfde kosten als de huidige 10 Gbps systemen, nice! :)

Leuk voor thuis, dan heb je 20gig zo binnen ik moet daar nu nog 30min op wachten :(.
De tijden dat je je pc aan liet staan 's nachts om een bestand van 700mb te downloaden :) zijn gelukkig voorbij.

Over aantal jaar zit alles in het huishouden verbonden met het internet, dat is handig en ook weer niet. Geef lijstje op aan koelkast met producten die altijd op voorraad moeten zijn, en als het product op is dan wordt deze automatisch besteld bij de AH ofzo ;).

Ben alleen nieuwsgierig hoe stabiel dit is....

Ben 10 jaar gelden hier mee bezig geweest toen Global Crossing 10G DWDM verbindingen had aangelegd voor onder andere CW en D-Telecom maar ik werd er niet zo vrolijk van. Heb veel tijd doorgebracht in het Belgische Bredene waar een zeekabel vanuit de UK aankwam...
DWDM spektrum naar de kl$ten omdat er te veel stof op de verzwakker zat ... en dan was je een paar uur zoet om het geheel terug up and running te krijgen met een spectrum analyser. (wel leuk speelgoed ;-))
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:40 Regisseur Christopher Nolan wil game maken van film Inception
Vorige 11:44 Seagate kondigt externe 1,5TB-schijf met usb 3.0 aan - update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011