Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Fujitsu stelt dat een directly modulated laser data met 40Gbps over een glasvezel heeft gestuurd zonder dat actieve koeling nodig was. Het stroomverbruik van optische netwerkapparatuur zou hierdoor gereduceerd kunnen worden.

GlasvezelVolgens Fujitsu zijn onderzoekers van zijn research & development-afdeling erin geslaagd om met de toegepaste laser een stabiele doorvoersnelheid van 40Gbps over glasvezel te behalen zonder dat er een thermo-elektrische controller nodig is. De laser opereert op een golflengte van 1,33µm. Momenteel kunnen optische verbindingen zonder actieve koeling tot maximaal 10Gbps worden gelegd.

Bedrijven die de doorvoersnelheid van hun optische dataverbindingen van 10 naar 40Gbps willen ophogen, kunnen volgens Fujitsu flink besparen op de energiekosten, omdat er geen actieve koeling meer nodig is. Hoe snel Fujitsu de gebruikte techniek op de markt kan brengen, is echter nog niet bekend. De fabrikant stelt dat de technologie nog in de r&d-fase verkeert.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Dan kunnen dus gelijk de 40Gbit/s & 100Gbit/s Ethernet standaarden weer op de schop :)

Deze standaarden maken gebruik van meerdere 10Gbit/s channels vanwege onder andere de problematiek die Fujitsu nu heeft weten te tackelen.

En ze hebben dit trouwens weten toe te passen over 5 km (!)

Petje af!
Signaalverlies bij glasvezel is toch juist heel laag, en daarmee inherent aan de gebruikte techniek en niet zozeer een prestatie die Fujitsu nu heeft neergezet.

edit:
Wat erover gelezen, en het is vooral afhankelijk van de golflengte
Je hebt overigens wel gelijk dat de bron veel invloed heeft over het signaalverlies.
http://www.juniper.net/te...ersion-understanding.html
Ook is dit wel een interesting read (als je echt specifiek meer wil weten of signaalverlies van optical fiber cable: http://www.imcnetworks.com/Adocs/Support/to-fibercaldist.pdf

[Reactie gewijzigd door Urza- op 10 maart 2011 14:38]

Ze praten wat betreft het signaal verlies over een enkelzijdige meting, maar de echte demping van een glasvezel kabel weet je pas bij een dubbelzijdige meting, dan praat je over positive en negative dempingen die elkaar kunnen opheffen.
Je kunt natuurlijk altijd links combineren om meer bandbreedte of fouttolerantie te krijgen, hier zijn al veel langer protocollen voor. Van het open LACP tot het gesloten PAGP, ik neem aan dat ze beiden gewoon toepasbaar zijn op 10Gbit ethernet, en 40 Gbit ethernet, mits je hardware backbone de doorvoersnelheden intern aankan, natuurlijk.

(Dat klinkt misschien belachelijk, maar ik heb ervaring met Cisco devices waarvan de backbone gewoon niet groot genoeg was, en de hele switch in stroop veranderde....)
Dan heb je meerdere fibers of meerdere kleuren op een fiber nodig + de interfaces, etc.. om dezelfde bandbreedte te kunnen benutten. Niet echt rendabel dus.
Kul. Etherchanneling doe je gewoon met n dezelfde fibers.
Ik zei toch; "of meerdere kleuren"?? Feit blijft dat dit een inefficiente oplossing is wanneer het alleen om bandbreedte gaat.
Lol, dat is echt echt heel veel, nou hopen dat het relatief goedkoop is, dan word er vast meer gespendeerd om te kijken hoe ze dit zo snel mogelijk een toegankelijke technologie word voor de gewone consument. Of zit ik er verkeerd naast en is dit sowieso niet nuttig voor de wereld?
Fujitsu richt zich met deze technologie enkel op ISP's en grote bedrijven. De kans is heel klein dat jij dit binnenkort in je huiskamer hebt staan! ;)

Fibers voor je huiskamer zijn al langer beschikbaar, al zijn die producten helemaal niet populair bij de doorsnee consument. Voor die doelgroep blijft het koper nog steeds de beste, goedkoopste en efficintste oplossing!
Zelfs grote bedrijven hebben nauwelijks gigabit fiber liggen.

Ik werk zelf voor een grote telco, en de gigabit lijnen zijn vrij zeldzaam.

40Gigabit is echt alleen interessant voor backbone netwerken (zelf nu nog niet, aangezien we nog een zee aan capaciteit hebben op 10Gigabit links).
Meestal zitten er wel gigabit backbones tussen servers/switches bij "grote" organisaties. Maar inderdaad, 40gb is meestal niet nodig behalve bij ISP's.
Voor een WAN kopppeling: Ja, je zou gelijk kunnen hebben.
Voor LAN/Datacenter koppelingen: Nee, 10Gbps ethernet is de standaard hedentendage.
Was niet verkeerd beetje meer bandbreedte :P

de 120Mbit wat ik nu heb ben ik al aan gewend en het downloaden mag nog een stapje sneller :+
Multi gigabit fiber wordt enkel gebruikt voor backbone netwerken.
Volstrekt nutteloos voor een consument, op dit moment.
Ik las gisteren het volgende:

http://www.idw-online.de/pages/en/news412526
(een engelse versie heb ik niet kunnen vinden)

Maar daar hebben zij het over een 10,2 Tbit/s snelle verbinding met glasvezel (240 dvd´s per seconde).

Lijkt mij toch iets sneller of zie ik het nu verkeerd?
En dan ook over een lengte van 29 km!

[Reactie gewijzigd door Brambo84 op 10 maart 2011 14:28]

houd er wel rekening mee dat hier niet de snelheid nieuw is maar eerder de temperatuur. 10tbps zal vast wel kunnen, (met wat LN2 ofzo. maar dat is hier dus juist NIET meer nodig. waardoor het gebruik ineens veel gemakkelijker blijkt
Goed, over temperaturen en koeling heb ik inderdaad niets kunnen lezen in dat artikel van idw-online. Ik ben toch benieuwd of bepaalde elementen van deze twee onderzoeken met elkaar te combineren zijn.

Mooi om te zien in ieder geval dat bij glasvezel noch lekker veel ruimte voor verbetering is.
Ja dat is sneller. Maar dit gaat over een record zonder koeling, de bron die jij geeft is een "gewone" recordpoging, met koeling.
Gaat dit over de huidige kabels die er liggen?
Dat is geheel afhankelijk van de kabels die er nu liggen!

Ook bij Glasvezel is er verschil net als bij UTP. Deze verschillen bepalen de maximaal te behalen afstand en de maximale doorvoer snelheid.
Het gaat overigens nog veel verder, maar ik heb geen zin omdat hier allemaal uit te gaan leggen.

Ik neem aan dat je geen 40Gbit over een standaard Multimode kabel kan halen over een afstand van 500 meter of meer.
Ik neem aan dat je geen 40Gbit over een standaard Multimode kabel kan halen over een afstand van 500 meter of meer.
Ja klopt, dit ga je zeker niet halen, op geen enkele lengte, over een multi-mode kabel (50 / 62.5 micron)
Wel over een single-mode (9 micron), maar dan wel een redelijk goede kwaliteit kabel.
40Gbit was al langer mogelijk met Nortel-switches, maar het bijzondere aan de techniek van Fujitsu is de (beperkte) koeling die nodig is.
Bij glas is de kwaliteit tussen verschillende merken niet veel anders, tegenwoordig kijken bedrijven vaak naar de prijs, regelt de aannemer de kabel, dan kijkt ook die naar de prijs.
Mocht de opdrachtgever zelf de kabel regelen dan word er ook vaak naar geld gekeken.
Je bent ook afhankelijk van de lassen die er tussen zitten en de patches, daar zitten wel eisen aan maar die moeten wel mee geteld worden.
Verschil zit 'm ook niet zo zeer in de verschillende merken, maar wel in de verschillende standaarden en daarmee de kwaliteit icm de te overbruggen lengte op hoge snelheden.
Met 40Gb kan je met de ene single-mode 300 meter overbruggen, en de andere single-mode 50 meter.
Dan ben ik wel benieuwd over wat voor singelmode standaard jij kent. Ik ben dan glasvezel monteur, maar Zover ik weet is in Nederland sm sm en mm mm.
volgens mij kan de dikte van mm verschillen; Namelijk 50 micrometer en 62,5 micrometer. en op aanvraag waarschijnlijk nog custom diktes ook.

Ik geloof trouwens dat Siemens bezig is en of was met kunstof glasvezelkabels, dus ook daar verschil. ik heb het hier over glasvezel kabels met dezelfde eigenschappen als de traditionele, aangezien plastic optical fibres al langer bestaan.

Ook kan volgens mij glasvezel uit verschillende materialen gemaakt worden en met verschillende coatings, hoewel ik veronderstel dat de meest gangbare altijd dezelfde standaarden gebruiken.

correct me If Im wrong, want ik ben niet geheel zeker van wat ik hier zeg :p

edit:
Siemens is blijkbaar bezig met het perfectioneren van plastic glasvezel, zie ook nieuws: Siemens stuurt data met 1Gbit/s over plastic fiber

[Reactie gewijzigd door white modder op 10 maart 2011 22:34]

klopt plasticvezels worden her en der gebruikt in fabrieken voor het aansturen van machine'.s
MM 50 en 62.5 klopt, 62.5 word vaak gebruikt bij nieuw te leggen trace's 50 is vaak op verzoek van de opdrachtgeven omdat deze al veel 50 in gebruik heeft, en 62.5 op 50 gaat niet lukken.

of glasvezel om custom dikte's gemaakt kan worden weet ik niet zou me trouwens niet verbazen, mij is het tot dusver niet bekend.
MM 50 en 62.5 klopt, 62.5 word vaak gebruikt bij nieuw te leggen trace's 50 is vaak op verzoek van de opdrachtgeven omdat deze al veel 50 in gebruik heeft
Andersom.
en 62.5 op 50 gaat niet lukken.
Jawel, maar 't levert wel verlies op dus een goed idee is 't niet.
Met welk las apparaat krijg jij 62.5 op 50...mijn fitel en fuijkura lukken het niet.(ja met instellingen klote misschien)
En 62.5 is de momenteel de meest gebruikte MM, 50 is in dat opzicht van vroeger.

[Reactie gewijzigd door Peaky op 11 maart 2011 16:21]

Met welk las apparaat krijg jij 62.5 op 50...mijn fitel en fuijkura lukken het niet.(ja met instellingen klote misschien)
Als je een lasapparaat hebt dat dit zelf tracht uit te zoeken zal 't niet gaan nee, maar als je in je patch-panel mixt gaat dat best, mits de afstand niet te lang is want zoals ik al zei: verlies.
En 62.5 is de momenteel de meest gebruikte MM, 50 is in dat opzicht van vroeger.
50m is, gek genoeg, zowel van vroeger als de modernste variant.

62.5/125m wordt in nieuwe installaties eigenlijk niet meer gebruikt. De op dit moment beste MM vezel echter is het welbekende OM3* en dat is toch echt een 50m vezel met een modal bandwidth van 2000MHz-km, die geoptimaliseerd is voor lasers (ipv LEDs).

Als je op dit moment een installateur een nieuwe MM verbinding aan laat leggen is dat, tenzij je zelf anders specificeert, OM3.

*) OM4 is ook gespecc'ed maar die ben ik nog niet te koop tegengekomen.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 13 maart 2011 01:54]

dat hangt natuurlijk af van, 'het reflecteren' en de 'helderheid' van de kabel, de eerste is een afwijking die je gelijk kunt stellen aan dat van EMI de tweede zou je kunnen vergelijken met de weerstand.

vergelijkbaar met koperen kabels: hoe optimaler beide eigenschappen zijn in je kabel hoe groter de kans is dat deze snelheden nog haalbaar zijn.

verder zal de 'dikte van je kern ook nog wel van invloed kunnen zijn om te bepalen welke golflengten (lees kleuren / freqenties) er mogelijk zijn.

toch denk ik dat deze 40gbps lasers ook op een goedkoper kabeltje misschien wel voordelen bieden al was het alleen maar in het energie vebruik.
Uiteraard, een bepaalde basiskwaliteit is nodig.

Op het moment dat de glasvezel van een slechte optische kwaliteit is, dan gaat je snelheid teruglopen.

Bij goede, heldere glasvezel is de kabel echter niet de beperkende factor, maar de aansluitingen.
De golflengte bedroeg 1,33m.
Dat is in de range van Single Mode Fiber (1310 - 1350nm). Ergo: 9/125 kabel is goed genoeg. De grote vraag is dus of het LX, LH of ZX modules zijn. Dat bepaalt de afstand.

ZX lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat die de krachtigste lasers hebben. Maar dan nog: een LH op 40Gbps is niet onaardig :)
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar:
  • Het is is SX, LX en/of ZX (geen LH - LH is long haul)
  • Volgens mij is SX/LX/ZX de Cisco benaming voor SFP's en zijn dat geen open standaard termen.
En dan nog eens voor gigabit ook.
Er staat toch gewoon glasvezel? Het enige wat er anders is is de "toegepaste laser" die deze snelheid zonder actieve koeling kan toepassen.

Een viervoudige verhoging zonder temperatuur omhoog gaat is natuurlijk aanzienlijk!
Hopelijk weten ze dit rendement ook op de markt te zetten.
Over de huidige fibers ja.
Het is puur de apparatuur die je aan beide zijden aansluit.

De fibers hoeven niet gekoeld te worden, enkel de lasers (in dit geval dus niet meer).
Ik heb ooit bij een firma gewerkt die dit soort kabels leverde.

Als ik het goed heb begrepen ligt de vraag over de snelheid niet aan de kabels, maar aan de verzender en ontvanger. Het is de vraag hoe snel gezonden en ontvangen kan worden.

Uiteraard moet de kabel wel heel zijn en niet gebroken of beschadigd.

Als je de bekabeling laat liggen maar er een betere zender en ontvanger aanhangt, dan moet het op zich werken.

Het gaat om licht, dat wordt geleid door glasvezel. De kabel krijgt het daarbij niet zo warm, maar de laser daarentegen... Die werd dus gekoeld. Ik weet niet of de ontvanger gekoeld moest worden.

Wat mij mogelijk wel een punt lijkt is, of er voldoende precies aangesloten wordt door de laser en de ontvanger op de kabel.

[Reactie gewijzigd door Gadgetfreak op 10 maart 2011 14:13]

Toch wel ontzettend gaaf deze dingen.
Om te zien dat bedrijven als Fujitsu blijven doorontwikkelen om het internet ng sneller te maken. Is ook wel nodig als je de traffic op knooppunten als de ams-ix bekijkt, welke maar blijft groeien...

vraag me bij dit soort dingen altijd af, hoe lang zou het duren voor iedereen thuis 10 of 40gbit heeft liggen, en welke extreme snelheden dan gerouteerd moeten worden op internet knooppunten....
Het zijn natuurlijk altijd gevaarlijke uitspraken, maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat een gemiddeld huishouden 10Gbit bandbreedtte consumeert. Ik gebruik nu m'n symmetrische 100mbit lijn ook maar voor een paar procent.
Ik denk dat dat wel meevalt, in zuid-korea zijn er al initiatieven gestart om de ' gemiddelde koreaan' te voorzien van 1gpbs internet in 2012. Nu heeft de gemiddelde zuid-koreaan 100mbps internet. Ziehier: http://tweakers.net/nieuw...n-verder-opschroeven.html
Dus met de komst van deze technologien zit het er mogelijk sneller in dan je misschien wel zou denken, aangezien de vraag in een land als zuid-korea al zo hoog ligt, nederland (en het westen in het algemeen) zullen daar op een vergelijkbare manier achteraanhobbelen vermoed ik. Gemidded heeft een nederlands huishouden ~18mbit internet per huishouden dit jaar, terwijl dat in 2009 maar 5,4 mbit was...
bron 2009: http://www.breedbandwinke...d-met-28-procent-gestegen
Zijn er koreaanse verbuikscijfers te vinden? Want ik vraag me af hoeveel werkelijk ze ervan gebruiken, ik dacht trouwens dat volgens speedtest.net korea met on average 35MB/s zat.
Niet elke koreaan zal ook naar speedtest.net gaan of uberhaupt van de site gehoord hebben (geldt voor elk land). Tevens moet je je afvragen wie er eventueel naar dat soort sites gaat: de gewone consument die denkt: verrek, wat is mijn internet langzaam! Even kijken hoe hard ik daadwerkelijk ga! of de meer technische consument die wilt kijken hoeveel % hij van zijn geadverteerde snelheid haalt.

Ik zelf zit hooguit op speedtest.net als ik f een nieuwe verbinding heb of merk dat alles trager is geworden (en dat laatste zal vaker voorkomen dan het nieuwe en daardoor krijg je automatisch lagere gemiddelden).
'Internet' is een smalle term.
Ik denk dat je eerder kunt spreken van data.
Er wordt verschil gemaakt in glasvezels: multimode of Singlemode, multimode is voor kleinere LAN's (tot 500 mtr) terwijl singlemode tot 70 km kan gaan. Grootste verschil is dat multimode meestal met led's wordt belicht, terwijl ze voor die 70 km echte lasers gebruiken.(die dus weer gekoeld moesten worden voor de hogere snelheden)

Vervolgens kunnen ze weer meerdere kleuren over dezelfde glasvezel tegelijk (via prisma's ) sturen, bij Cisco de zogenaamde DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing) maar dan gaan de prijzen hard omhoog. http://nl.wikipedia.org/wiki/Golflengtemultiplexing
Je zegt singelmode tot 70km? Dat klopt zeker weten niet. SM kan veel en veel meer km's aan.
By using optical amplifiers and dispersion-compensating devices, state-of-the-art DWDM optical systems can span thousands of kilometers at 10 Gbit/s, and several hundred kilometers at 40 Gbit/s. bron
Het klopt inderdaad dat het meer kan doen, maar enkel als je actief versterkt onderweg. By default is zijn schatting van 70km wel kloppend met 10Gbit/xenpack.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 10 maart 2011 16:17]

Ik weet een lijn ( waar ik zelf aan mee gewerkt heb) 40gb. Die 113,4km is zonder versterking.
En een totaal van 23db demping...best netjes.

[Reactie gewijzigd door Peaky op 10 maart 2011 16:24]

Er wordt verschil gemaakt in glasvezels: multimode of Singlemode, multimode is voor kleinere LAN's (tot 500 mtr) terwijl singlemode tot 70 km kan gaan. Grootste verschil is dat multimode meestal met led's wordt belicht, terwijl ze voor die 70 km echte lasers gebruiken.(die dus weer gekoeld moesten worden voor de hogere snelheden)
Nahh. Een LED kun je maar gebruiken tot iets van 600mbps. In 1000BASE-SX optics zitten ook gewoon lasertjes. VCSELs dan wel.
Als het vier keer sneller kan zonder active koeling ben ik wel benieuwd welke snelheid Fujitsu kan halen als ze wl actieve koeling toepassen met deze nieuwe techniek :)