Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 121, views: 22.797 •

Uit een personeelsadvertentie van Valve blijkt dat de ontwikkelaar op zoek is naar een senior-software engineer die aan Steam gaat werken en daarvoor Windows-games naar het Linux-platform kan overzetten.

Steam-LogoValve zoekt een senior-software engineer met twee jaar werkervaring die 'een grote cluster machines kan beheren die zowel op Windows als Linux draaien'. Daarnaast wordt verwacht dat de kandidaat 'kennis heeft van netwerktechnologie en grootschalige systemen voor digitale distributie en gameplatforms'. Opvallend is echter dat de ontwikkelaar ook verwacht dat de kandidaat 'op Windows gebaseerde games naar het Linux-platform overzet'. De laatste eis valt op omdat Valve eind augustus nog ontkende dat het een Linux-client van zijn eigen Steam-platform in ontwikkeling heeft.

Geruchten over een Linux-versie van de client doen al geruime tijd de ronde en doken op toen Valve een bètaversie van de client voor Mac OS X vrijgaf. In de code van de Apple-client zouden aanwijzingen te vinden zijn dat er ook een versie voor Linux bestaat. De ontdekking leidde tot groot enthousiasme onder Linux-gebruikers, omdat het zou betekenen dat het aanbod van games op het opensource-besturingssysteem flink wordt uitgebreid.

Update, 15:27: De oproep is oud. Valve blijkt de advertentie al in 2007 op zijn site te hebben geplaatst en deze is daar nog steeds te vinden. Het is dus zeer de vraag of de vacature nog beschikbaar is, en daarmee ook of Valve nog plannen heeft om Steam en Windows-games naar Linux over te zetten. Wellicht klopt daarmee ook de bewering uit augustus, dat Valve geen Linux-client voor Steam in ontwikkeling heeft.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)

Reacties (121)

Reactiefilter:-11210120+174+24+30
Dacht dat steam al op linux verkrijgbaar was
Dus steam laat een groot gedeelte van de online communtiy liggen ...:S
De meeste linux-gamers hebben nog wel een windows installatie voor die games hoor. :)
Dit is juist omdat er zo weinig games beschikbaar zijn voor Linux.
Dat zegt hij toch, ze hebben om games te spelen nog wel Windows geïnstalleerd.
Omdat er weinig tot geen games beschikbaar zijn voor linux
Toen steam uitgebracht werd voor OS X zijn er veel titels ook voor de Mac verschenen.
Waarschijnlijk omdat het gamemakers over de streep trok, omdat alle steamfuncties ook beschikbaar kwamen.

Datzelfde effect zou ook kunnen optreden bij Linux.
Er zijn helemaal niet veel games ook uitgekomen voor OS X. Percentueel zijn er nog minder games in de steamcatalogus beschikbaar voor OS X dan er in de wereld gebruikers van OS X zijn.

Er zijn ook niet spectaculair veel gebruikers of verkopen bijgekomen na de eerste dagen. Die OS X gebruikers hebben namelijk bijna allemaal ook al een Windows draaien op hun bootcamp.
Gebruik dan ook meteen OpenGL. Ben je meteen cross platform. DirectX is enkel en alleen maar bedoelt om Microsoft Windows vendor lock-in te veroorzaken.
Nee DirectX is bedoelt omdat OpenGL vreselijke bucht was vroeger en Ms is daarom met een oplossing gekomen die developers hun leven makkelijker maakt.
Jep zoals ik.
Primair draai ik Arch Linux of Ubuntu (wisselend afhankelijk van achter welke pc ik zit), maar ik heb altijd een dualboot optie om Windows te starten voor wat games.
Photoshop en dergelijke incl sommige games doen het prima in CrossOver:Games, maar niet alles.
inderdaad, ik zit op dezelfde boot. Het is eigenlijk de enige reden waarom ik nog windows in huis heb... al ben ik aan't afwegen welke games ik kan missen en welke er vlot op wine draaien. en dan zien we wel weer verder.
Ik draai alles wat ik aan games nodig heb op wine. Met een beetje gehack krijg je veel aan de gang. Niet alles, maar die games laat ik dan gewoon links liggen. Kwestie van keuzes maken. Er zijn goede games zat die prima draaien onder Linux.

Als Steam komt met een Linux client ben ik zeker van de partij en ook bereid geld weg te leggen voor games...
Ja is mooi, ik zou dat best kunnen dat knoeien en prutsen om het toch aan de gang te kunnen. Maar ik heb absoluut geen zin om op een werkstation/pc moeite te doen om een game/applicatie aan de gang te krijgen.

Ik ben erg anti-microsoft, maar ik kan er niet omheen dat Windows vista/7 na configureren best redelijk werkt en zonder al te veel ellende. Onder de streep bespaard het me heel veel uren om dan toch maar windows te draaien op me pc in plaats van linux.


Zodra bijna elke populaire game ook op linux verkrijgbaar is, gaat linux op mijn pc(welke distributie bekijk ik dan nog wel..). Dit geld denk ik ook voor de massa.
Steam laat inderdaad 0.1% van de markt liggen, ja. Niet dat Linux niet groter is, maar de "echte" gamers die veel geld uitgeven aan games draaien toch echt op Windows.
Steam laat inderdaad 0.1% van de markt liggen, ja. Niet dat Linux niet groter is, maar de "echte" gamers die veel geld uitgeven aan games draaien toch echt op Windows.
Waar komt dit lulkoekargument toch altijd vandaan? Alsof Linuxgebruikers alles gratis willen hebben.

Ik kan net zo goed zeggen dat Windowsgebruikers toch alles illegaal kopieëren en dus geen interessante markt zijn.

Als je kijkt naar de stats van de The Humble Indie Bundle lijkt het er eerder op dat Linuxgebruikers eerder bereid zijn om ergens voor te betalen.

En de "echte" gamers die veel geld uitgeven aan games hebben allang een console gekocht want veel grote titels halen de PC niet eens meer, of met een enorme vertraging. Dus dan kan je de support voor de PC net zo goed helemaal stopzetten?

Er is ook Steam voor de Mac dus Linux is ook niet zo ondenkbaar. En nu Mac supported is is Linux een relatief kleine stap om nog wat extra rendement uit de investering van de Mac-port te halen.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 3 september 2010 13:32]

Deels mee eens, deels mee oneens. Linux heeft tegenwoordig inderdaad een veel grotere markt, en het is zeker niet waar dat alle Linux gebruikers alles gratis willen hebben. Het verschilt geowon per persoon. Die mooie lijst die je daar hebt staan, dat zijn alleen maar cijfertjes, zowel Linux als Windows gebruikers zullen illegaal kopieren, of legaal kopen. Ik vind het een goede stap dat Steam nu een Linux versie gaat lanceren, want volgens mij gaat Linux steeds meer van de markt overnemen in zeer korte tijd.
Ik denk dat piraterij veel minder voorkomt onder linuxgebruikers. Het past niet in onze filosofie.

Linux draait zeer stabiel en zonder virussen en malware. Je gaat je bak echt niet blootstellen aan gekraakte versies van closed source-software waar eender welk soort rotzooi kan inzitten.
Steam en zijn games zullen ook niet altijd opensource zijn... Ook tegen de princiepes van Linux.

Jullie tijd komt nog wel; via Mac os x wordt crossplatform development steeds populairder.
Neuh, alleen de echte die-hard Linux gebruikers die alleen maar Tuxracer spelen die willen alles opensource hoor
Ik zou het zelf erg leuk en handig vinden als ik eindelijk een beetje kan gamen op m'n Ubuntu installatie, dan kan ik eindelijk helemaal overstappen
Tsja, misschien komt onze tijd nog wel. Tot die tijd heb ik een PS3 om het uit te zingen en dat bevalt me uitermate goed.
Misschien dat dat geldt voor de die hards, maar het grootste deel van de gebruikers installeert toch echt wel de closed source binary blob voor de ATI of Nvidia kaart. Ook Flash wordt met enige regelmaat geïnstalleerd.

Het is tegen het principe om het bij de distro zelf mee te leveren, maar dat heeft meer met de GPL licentie te maken.

Wel jammer dat dit het zelfde oud nieuws is. Ik zou de stap van Valve, net als een paar
jaar geleden, toegejuicht hebben.
Zeker!

Als valve nu steam overbrengt naar Linux, dan zullen er op de lange termijn steeds meer developers en publishers die voor linux titels gaan maken. Nu zijn het grootste deel van de spellen die op linux draaien open source spellen. Als echter grote uitgevers hun spellen closed source en betaald aan gaan bieden, zullen er meer grote spellen voor linux komen, waardoor ik eigenlijk geen goede reden heb om windows te gebruiken, want de enige reden dat ik geen linux gebruik is dat ik er niet op game en te weinig ruimte en tijd heb voor een fatsoenlijke dualboot. en natuurlijk kan foorbar2000 dan hopelijk ooit native naar linux komen...
Ik denk dat piraterij veel minder voorkomt onder linuxgebruikers. Het past niet in onze filosofie.
'Onze' filosofie? Mijn idee van de linux filosofie is dat juist alles open en 'free' en gratis moet zijn. De ontwikkelaars van de eerder genoemde Humble Indie Bundle lijken het daar ook eens mee te zijn, aangezien een deel aangegeven heeft hun spellen als open source vrij te geven.

Ik geloof zo dat er een aantal Linuxgebruikers zijn die pertinent weigeren om dat soort dingen te installeren omdat ze alleen open source op hun systeem willen hebben. Daarom heb je ook geen officiele drivers bij een groot deel van de linux distro's - niet open source, dat 'vervuilt' de distro.

iig, lijkt me ook niet dat ze snel naar piraterij grijpen. Misschien ook omdat de linuxgebruikers minder in de massaconsumptie-maatschappij passen.
'Onze' filosofie? Mijn idee van de linux filosofie is dat juist alles open en 'free' en gratis moet zijn.
Dat denken een hele grote berg mensen, maar niets in minder waar. Die 'free' is voor de meeste linux'ers toch echt 'free as in speech, not free as in beer'.

En ik ben al helemaal van mening dat sommige dingen gewoon het aanschaffen waard zijn, ook al is het closed source propietary. Liefst zie ik 't opensource voor de bak geld die ik neerleg, maar als het het echt waard is? Dan betaal ik er net zo graag voor.

Ik kies Linux (en sneller nog FreeBSD) vooral omdat het ongeloofelijk goeie software is.
Mijn idee van de linux filosofie is dat juist alles open en 'free' en gratis moet zijn.
Ik denk dat je de Nederlandse mentaliteit in dit geval iets teveel op het woord 'free' projecteert.

Bij het verspreiden van een distro heeft het geen plaats, omdat je daarmee niet de vrijheid kan garanderen, maar achteraf installeren op je systeem staat daar volstrekt los van. Distro's horen wat mij betreft idd vrij te zijn, maar wat daarna gebeurt... Ik installeer ook gewoon vrolijk closed source als ik dat handig vind.
Misschien ook omdat de linuxgebruikers minder in de massaconsumptie-maatschappij passen.
Dat is wel *heel* generaliserend.
Er kleven wel hele grote nadelen aan het ontwikkelen van Linux: de APIs zijn niet stabiel. Je zult voor iedere distributie die uitkomt je software moeten testen c.q. updaten omdat e.e.a. niet backwards compatible is. Dat vergt veel meer onderhoud dan bij Windows waar eens in +/-8 jaar een radicaal nieuwe versie van uitkomt.
We zitten ook al jaren op RedHat Enterprise Linux versie 5. Daar zitten wel wat wijzigingen in, maar geen al te extreme.

Bovendien kun je 't heus wel zo in elkaar draaien dat 't altijd werkt. De meeste distro's houden daar namelijk gewoon rekening mee. Als ik nu Unreal Tournament (1) instaleer op een recente Ubuntu, werkt 't volgens mij ook nog steeds.
Waar je deze 'wijsheid' nou weer vandaan haalt. Linus weigert iedere wijziging in de kernel pertinent zelfs als een wijziging gemaakt zou worden om een bug op te lossen als deze de huidige werking van applicaties mogelijkerwijs zou veranderen. Daarnaast is linux 2.6.0 gereleased, dat is inmiddels 7 jaar geleden.

Microsoft daarentegen heeft iedere paar jaar weer een servicepack, waarbij het maar weer afwachten is of je applicatie al dan niet werkt, en ook maken updates geregeld maar kapot dan dat ze repareren.

Dan heb ik het natuurlijk nog niet gehad over het feit dat bij windows je gebruikers hebt met windows xp, vista, en 7, terwijl bij linux vrijwel iedereen zonder uitzondering op 2.6.x zit.
klinkt een beetje als klok klepel, met lsb/opengl/pulseaudio etc zijn er genoeg stabiele standaarden/api's), er is opengl 3.3 en 4.0 support voor linux dus al je direct3d 11 goodness kan ook gewoon getoond worden op linux.

Nee, het is zeker niet moeilijk om commerciele games op linux te maken, ik heb zelf nog meerdere versies en die draaien (ondanks dat ze deprecated api's gebruiken in sommige gevallen) nog allemaal prima, en zelfs als dat niet zo zou zijn dan is er (itt op windows) altijd wel een manier om ze wel werkend te krijgen.

Het is gewoon onbekendheid en angst, omdat er weinig betrouwbare cijfers en onderzoeken zijn mbt gamen en linux.
Je hebt helemaal gelijk.

Laatst was er een humble indie bundel of zoiets (5 spelletjes in 1 bundle) beschikbaar voor Windows en Linux (en meen ook Mac). Mocht betalen wat je wou.

Linux gebruikers betaalde veruit het meest voor de bundel (gemiddeld iig).
Omdat games voor hun platform zo schaars zijn, simpele economische wet. Als je 1 cd hebt is hij veel meer waard voor je dan dat je 2000 cd's hebt, ook al is hun kostprijs hetzelfde.

K'heb die bundle ook gekocht, maar net omdat alle games cross platform zijn.

Focussen op linux lijkt me niet kosten effectief, misschien niet omdat mensen het niet zullen kopen maar omdat er gewoon weinig gebruikers zijn, zie ook:
http://www.macrumors.com/...ternet-browsing-platform/
Een vergelijking tussen Android, iOS en Linux gebruikers statistieken op basis van het gebruik van een aantal web apps is natuurlijk absoluut niet representatief voor de grote van de user base van de linux distro's voro PC's.

Er staat niet beschreven in jou bron of het om mobiel internet gebruik gaat of niet maar gezien de nummers mag je er veilig van uit gaan dat de apps waarvan de stats bijgehouden zijn veel al gebruikt worden op de mobiele platformen.

Daarnaast is een website gedecideerd is aan Apple producten nou niet bepaald een goede bron. http://www.w3counter.com/globalstats.php is al een betere en bedenk goed dat met de ten minste 8.590.162 je een aardige afzet markt hebt (ter vergelijking dat is ongeveer even veel als alle PS3 in Canada, Japan en de UK!) dit terwijl je het platform zelf niet hoeft te ontwikkelen of verkopen).
Weer eens iemand die de cijfers van die bundle misbruikt.

1) Die bundle is bedoelt om geld te verzamelen voor een goed doel, niet om cijfers te maken.
2) Die bundle is bekend geraakt onder Linux gebruikers en niet onder communities voor Windows. Maar zelfs dan zijn er veel meer verkopen bereikt door Windowsgebruikers met als resultaat dat zij de grootste omzet hebben gebracht.
Linuxgebruikers zijn ook bereidt om nog meer te betalen omdat ze een schaarste kennen. Windowsgebruikers hebben veel grotere keuze dan de kleine games uit die bundle.


Om 't schijt van te krijgen elke keer iemand weer die aktie met nobel doel gebruikt om zonder kanttekeningen te willen doen blijken dat Linuxgebruikers extra zouden betalen of dat hun omzet het de moeite zou waard maken om games te gaan omzetten of duizenden developers te gaan omscholen van Dx naar OpenxL.
Ik draai steam en orange box via linux. Ik koop vaker games voor de PS3 dan voor de PC, omdat ik nooit zeker zal weten of het goed draait in combinatie met wine en ubuntu. Echter heb ik orange box nooit onder windows gespeeld en alleen via wine en dat ging helemaal super. Ook starcraft 2 en wow heb ik alleen via wine gespeeld en nog nooit onder windows.

Of ik in de toekomst meer zal kopen als steam voor linux er is weet ik niet, aangezien portal 2 ook voor PS3 komt en mijn PC niet de laatste state-of-the-art hardware bezit.
Of ik in de toekomst meer zal kopen als steam voor linux er is weet ik niet, aangezien portal 2 ook voor PS3 komt en mijn PC niet de laatste state-of-the-art hardware bezit.\
Zelfs op een oude pc kun je echter hetzelfde niveau als een ps3 (of xbox) halen, ik heb zelf ook een ps3 voor ernaast en de grafische kwaliteit is gewoon pover tov een pc, dus als je daar niet om geeft kun je gewoon prima gamen op 720p op je pc.
Kip ei verhaal.
Als er geen leuke games voor linux zijn kan ik ze ook niet kopen.
Waar slaat dat op? Gamers op Linux is absoluut geen groot gedeelte van de community :?
Hoewel ik toch blij word van dit nieuws :)
Is het gebrek aan linux gamers een oorzaak of gevolg?

Er zijn geen linux games want er is niemand die ze zal spelen?
Of zijn er geen linux gamers omdat er geen grote spellen op draaien?

Van mij mag portal2 een native linux port krijgen, dat zou dan het eerste spel in jaren zijn dat ik koop (en speel)
Het is idd het kip en het ei verhaal... Games zijn 1 v/d redenen dat ik Windows als main OS heb (doe alleen internetten en gamen op me pc)
Nu valve crossplatform gaat draaien zal dit hopelijk ervoor zorgen dat games vanaf het begin cross platform gebouwd kunnen worden waardoor het aanbod zal stijgen en Linux zeker een goed alternatief is voor Windows (OSX is niks voor mijn hoofdcomputer, das meer voor mobile devices naar mijn mening)
Most desktop computers run either Microsoft Windows or Mac OS X, with Linux having anywhere from a low of an estimated 1–2% of the desktop market to a high of an estimated 4.8%.
Bron

Dat "grote gedeelte" is dus nog niet eens een twintigste van alle gebruikers, in het gunstigste geval.

[Reactie gewijzigd door Bal0n op 3 september 2010 13:19]

De net gepubliceerde cijfers van Netappications stellen inmiddels het marktaandeel van Linux op behoorlijk onder de 1% en dalende.

Het is nauwelijks de moeite waard.
Lies, damn lies and statistics... anyway, net applications meet Linux al bijna 2 jaar rond de 1% lijn. amper schommelingen die buiten de foutmarge van de metingen vallen. Afwijkende trends zijn in mijn bescheiden mening dus niet af te leiden...
Ik had niet echt zin om te reageren, maar van Net Applications is bekend dat ze voor een jaar of twee terug de data zijn gaan opsplitsen naar continenten en het opviel dat met name in Europa het Linux gebruik vrij hoog lag. Sindsdien zijn de cijfers voor continenten alleen tegen betaling te zien. Persoonlijk geloof ik van die Net Applications dan ook helemaal geen barst. Zie hier: http://en.wikipedia.org/w...operating_systems#Servers . Heeft Windows nu 75% van de server-markt in handen of heeft Linux nu 75% van de server-markt in handen? Geloof mij, ik heb al aardig wat servers voor mijn neus gehad ... het grootste gedeelte draait Linux. Dergelijke statistieken zijn standaard idd. gebaseerd op leugens.

@hAl
1% Linux gebruikers zijn 15.000.000 gebruikers (ervan uitgaand dat 25% op de aarde een desktop tot zijn beschikking heeft). Dat is dus bijna heel Nederland ... en dat is een behoorlijke markt! En die 5% zou dus ongerveer 75.000.000 gebruikers betekenen (bijna heel Duitsland)
Aangenomen natuurlijk dat er per persoon maar 1 pc is ;)
maar 1 pc? je komt vaak genoeg tegen dat er per huishouden maar 1 PC is :)

Dat nerds/geeks/tweakers/etc nou een lading computers in huis hebben ;)
since such operating systems may be obtained for free with or without a support plan and may be loaded onto machines that did not ship preloaded with them.
Als je inderdaad alleen de retail cijfers opvraagd, dan hebben ze in ieder geval al de 1200 servers onder "ons" (bedrijf waar ik werk) beheer gemist, zelfde geld voor vorige werkgevers. Die worden gewoon zonder OS geleverd.
Het aantal geschatte pc's in gebruik op de wereld is maar 1miljard.

En wie een linux gebruikt heeft sowieso al een hoge kans om een gebruiker te zijn die zelfs geen interesse heeft in games. Op Windows is het percentage non-gamers zelfs vreselijk hoog en bij OS X of Linux zal het nog veel hoger zijn. The Sims bijvoorbeeld heeft maar 16miljoen exemplaren verkocht en dat is op een groep Windowsgebruikers van 900 000 000miljoen.
Dus moeilijk om in te schatten maar het zal lager dan 1% van die 1% Linuxgebruikers zijn. Of dus minder dan 100 000 zieltjes en van die gamers gaat nog eens niet iedereen interesse hebben.

Als je naar het bekende Humble Indie Bundle event kijkt, zie je dat ze zelfs maar 24785 kopers hadden die onder Linuxgebruikers vielen.
bron?

Ik hoor regelmatig van mensen die overstappen van Windows op Linux, maar overstappen van Linux op Windows :?
Heb je ook een bron? Want bij w3schools loopt het aandeel over 7 jaar gestaagd op. Daarbij moet ik wel vermelden dat dit alleen w3schools verkeer is.

Maar als de technische mensen meer Linux gaan gebruiken dan wordt er ook meer voor ontwikkelt. En als dat gebeurd dan wordt het ook gebruiksvriendelijker. Kijk maar naar Ubuntu, iedereen die computers eng vindt raad ik het aan. Zelfs Exact online support nu Ubuntu. Het hoofdkantoor van het bedrijf waar ik werk gebruikt Ubuntu maar Exact vereiste een Windows systeem. Mijn baas heeft daar toen een klacht van gemaakt en nu kunnen we gewoon Exact online met Firefox op Ubuntu gebruiken. _/-\o_

Dus dat het aandeel van systemen met een Linux kernel daalt lijkt me erg sterk.
Dat het aantal systemen met Linux stijgt houdt nog niet in dat het marktaandeel van Linux stijgt want daarvoor moet Linux sneller stijgen dan andere systemen.
De cijfers van w3schools zijn in procenten, niet in aantallen.
Nogmaals, dat geeft alleen maar dat hun doelgroep meer Linux is gaan gebruiken, zelfs als het percentage is gestegen, om een wereldwijd marktaandeel te laten stijgen is een paar procent niet voldoende.

Linux is blijkbaar geen markt voor Steam, dat is een realiteit, dat is geen waardeoordeel maar een zakelijk oordeel.
Steam is ook al beschikbaar op Linux, maar alleen voor servers.
Dat is het ook wel hoor, om server binaries te downloaden.
dit wil niet perse zeggen dat ze steam op linux uitbrengen.
kan net zo goed zijn dat ze de gameservers op linux willen laten werken,
grote clustermachines lijken me namelujk clouds en databaseservers...
niet direct pc's om op te gamen...
Steam biedt al native Linux server software. Dus daar hoeven ze niet perse nieuw personeel aan te nemen.

En daarvoor hoeft de game ook niet onder Linux te draaien (wat dus wel in de advertentie wordt genoemd.)
Het is echter wel zo dat de linux servers een beetje buggy zijn, meer dan de windows servers. (bijv. de -autoupdate launch option werkt niet)
Steam biedt al native Linux server software. Dus daar hoeven ze niet perse nieuw personeel aan te nemen.
Het artikel gaat ook over "grote cluster machines ... beheren". Dat is een taak waar je permanent personeel voor nodig hebt. Het zou goed kunnen dat hun vorige beheerder is opgestapt.
Steam biedt al native Linux server software. Dus daar hoeven ze niet perse nieuw personeel aan te nemen.
Want die software wordt niet uitgebreid of onderhouden? Als je het team dat aan die software werkt nou wil uitbreiden?
ik denk dat ze wel hun voordeel doen met een Linux-client voor Steam. een van de hoofdredenen voor gamers om nog steeds met windows te werken is omdat de het grote gros van de spellen gewoon het beste op draait...

als er een linux variant van steam komt, dan kan ik tenminste volledig overstappen op linux!
Kip-ei

Waarom extra geld aan development uitgeven als tot op heden gebruikers het gewoon acceptabel vinden om een windows licentie te kopen en te dual-booten. Of alleen dat laatste... Het zal Valve een rotzorg zijn dat MS geld misloopt.

Pas als hele hordes het gaan boycotten tot het op linux loopt zal het niet veel vaart hebben. Mss dat we dan platenmaatschappij tactieken kunnen hanteren. Er zijn 3.000.000 linux gebruikers en als u een linux versie had zouden ze allemaal kopen. Echt waar }:O !
Interessant! Volgens mij een hele goede stap van Valve.
Ik heb zelf geen ervaring met Linux (ik moet me schamen...) maar een groot gemis waren volgens mij toch wel de games.
edit:

Schijnbaar was ik te langzaam, het antwoord is hierboven al gegeven. :+

Hoe zit het dan trouwens nu met DirectX op Linux (is Wine nog steeds een goed alternatief)?

[Reactie gewijzigd door Gytax op 3 september 2010 13:18]

Wine is nooit een goed alternatief geweest, ja een paar spellen draaien er op, maar het gros niet, en dan heb je nog een lading spellen die er langzamer op draaien.

De enige goede manier om spellen cross platform te maken is gebruik te maken van OpenGL en DX te laten liggen.
Thanks voor de uitleg.
Ik zie het dan niet zo snel gebeuren Steam inclusief bestaande games op Linux gaan draaien.
OpenGL is naar mijn weten altijd een ondergeschoven kindje geweest.
opengl is een ondergeschoven kindje geworden omdat windows met nieuwe directx op de proppen komt en spellen daaronder uitbrengt.
open gl en dx10....opengl kan er net zo mooi uitzien inmiddels...

helaas wordt open source nooit als main gekozen....als dat eenz zou gebeuren dan zouden op linux ook echt wel veel spellen prima draaien.


oftopic: zodra het er is ga ik wel zoveel mogelijk onder mijn ubuntu proberen te draaien :)
Ook niet zo onlogisch, het is een hele kleine markt, waarvan een deel ook alleen maar Open Source software wil. Dus geen gesloten spellen, die wel gewoon draaien. De kleinste markt lijkt me ook commercieel niet interessant. Echter is het voor Steam een relatief kleine investering, hoop dat ze wel zo aardig zijn naar de community.
OpenGL is geen open source software. OpenGL is een standaard, een open standaard. Mesa3D is een open source implementatie van de OpenGL standaard. Dat is dan ook gelijk het grote verschil in de voorwaarde van OpenGL en DirectX. OpenGL mag iedereen implementeren en gebruiken. DirectX niet.

Met de technische verschillen ben ik niet zo bekent. Maar over het algemeen wordt er gezegd dat OpenGL beter presteert en DirectX een completer pakket is. DirectX kan netwerk, geluid en natuurlijk grafics. OpenGL is allen grafics. Voor geluid heb je dan weer OpenAL nodig en voor netwerk functies heb je ook weer een andere library nodig. Maar of het nu DirectX is, of OpenGL. Elke game gebruikt tegenwoordig een game engine die dat allemaal abstraheert.
Maar het wordt weer populairder via Mac os x. Linux's tijd komt nog wel met deze stroom aan crossplatform development.
DX kan nog steeds. Kijk eens naar de oude Unreal Tournament, die kon met heel veel render engines overweg: DirectX, OpenGL, etc. etc.

Dit is de laatste tijd niet echt meer mogelijk omdat GPU's veel meer instructie sets hebben voor nog meer hardware based rendering technieken.
Het is dus veel meer werk als je geen engine gebruikt zoals UT3, Raydium, Irrlicht, etc. etc.
Maar niet onmogelijk!
*kuch*
de meeste windows games draaien redelijk goed met wine.
http://appdb.winehq.org/o...pName&bAscending=true

counterstrike/halflife/steam draaien bv al tijden prima met wine

als er nieuwe populaire games voor windows uitkomen duurrt het meestal een paar maanden en dan draaien ze (soms met een paar tweaks) ook onder wine.
er wordt zelfs beweerd dat sommige windows games onder wine zelfs hoge framrates halen dan native onder windows

maar goed, neemt niet weg dat het mooi zou zijn als er meer native linux games zouden komen zoals bv Wolfenstein/enemy territory/Serious Sam/quake/X3/unreal/doom/Heavy Metal die bewijzen dat linux een prima game platform kan zijn.
http://icculus.org/lgfaq/gamelist.php
Cedega en Crossover Games (beiden gebaseerd op Wine), daarentegen, bieden iets meer support voor Windows gaming onder Linux.
Goed, je moet er voor betalen, maar dat moet je normaal voor een Windows licentie toch ook.
Dit is goed nieuws. Op mijn pc staat zowel Ubuntu als Windows 7, waarvan het laatste eigenlijk enkel gebruikt wordt voor games. Dit zou nu overbodig worden.
Dan moet (net als met mac) eerst de game ook linux/mac compatible worden gemaakt.
Het is helaas niet zo dat als steam werkt opeens ook alle games gaan werken ;)
Alle door valve ontwikkelde spellen werken naar mijn weten nu op OS X dus waarom zouden ze dit niet voor linux kunnen doen (OS X gebruikt toch ook Open GL, dus deze port zou toch makkelijker moeten zijn?)
Alle door valve ontwikkelde spellen werken naar mijn weten nu op OS X dus waarom zouden ze dit niet voor linux kunnen doen (OS X gebruikt toch ook Open GL, dus deze port zou toch makkelijker moeten zijn?)
Als ze de code zo generiek mogelijk hebben gehouden (puur C/C++ bijvoorbeeld) zou dat een kwestie van een recompile kunnen zijn. Onder Mac OS X vind je in hoofdlijnen dezelfde gcc compilers en libc.

Maar dat is een grote 'if'. Het kan zijn dat er best veel custom assembly hacks in die 3D engines zitten bijvoorbeeld.
Die "custom assembly hacks" in de 3D engine zouden op x86/amd64 linux-gebaseerde systemen natuurlijk gewoon blijven werken, aangezien er niks aan is dat specifiek is aan één besturingssysteem.
Mij lijkt het dat ze vooral iemand zoeken voor hun backoffice.
Crazy wild thought: Valve denkt aan plannen om games volledig op afstand te hosten waardoor je eigen computer gaan zware hardware meer hoeft. Om deze reden moet Steam op linux kunnen lopen en de games ook. Het verklaart ook grootschalige gameplatforms/distributie/netwerk vereisten. /Crazy wild thought.

[Reactie gewijzigd door Wientje op 3 september 2010 13:18]

Dat proberen OnLive en en anderen inderdaad ook al, maar ik weet niet of het al klaar is voor het grote publiek. Lage latency en hoge bandbreedte heb je nog lang niet overal, helaas.
Voortvloeiend op die wilde gedachte: dan maakt *jouw* OS ook niet meer uit, aangezien jouw pc alleen als ontvanger is van pakketjes dat door de server wordt verwerkt en verstuurd.

Overigens bestaat zo'n service al wel, het heet OnLive, alleen nog geen client voor Linux (weet even niet zeker of de al wel een Mac versie voor OnLive)
Linux is nooit bedoeld geweest als gameplatform. Een opmerkelijke stap dus van Valve. Wie weet het begin van een doorbraak voor Linux voor de massa?
Vast niet. bedenk maar eens hoe slim de gemiddelde computer gebruiker is. en de helft van de gebruikers is dommer dan dat.

Dat samen met het feit dat mensen kudde dieren en gewoonte dieren zijn is het zeer onwaarschijnlijk dat ze veranderen van OS ten zijn ze de kudde van OSX volgen. maar dan ook alleen maar omdat de hardware esthetisch appetijtelijk lijkt te zijn.
OSX, Nintendo Wii / DS, android en veel andere platformen zijn afgeleid van POSIX/Linux/GNU. Vergeet niet dat linux alleen een kernel is! De gnu toolset en POSIX standaard die in elke distributie zitten zijn ook terug te vinden in OSX, BSD ed.

Linux is nooit als iets bedoeld geweest, behalve een (nu uit de hand gelopen) hobbyproject.
..t'is echt een hobby project.....vandaar dat bijna de helft van alle servers en bijna alle modere telefoon's, Pad's en andere meuk met 1 of andere linux-uitvoering draaien....


Volgens mij was het eerste vliegtuig ook een hobby project waar heden ten dage miljarden uit getrokken wordt.. en echt niet meer als hobby projectje gezien wordt...
Wat een onzin.
Al die implementaties die jij noemt zijn Unix implementaties.
Dit is inclusief Linux! Zelfs Windows is origineel op Unix gebaseerd.
Als op deze manier linux meer gebruikt zal gaan worden is dat natuurlijk erg goed nieuws! Daarnaast hoe flexibeler je bent met je operating system, hoe beter dit ook is voor de markt.
windows is ook nooit bedoeld als gameplatform, maar dat wil niet zeggen dat het er niet voor gebruikt is, juist op de softwaremarkt is door vendor lock-in zelden het beste product degene met de beste verkoopaantallen.
Linux is nooit bedoeld geweest als gameplatform. Een opmerkelijke stap dus van Valve. Wie weet het begin van een doorbraak voor Linux voor de massa?
Windows is ook nooit bedoelt als game platform denk ik. Maar omdat in de tijd dat gamen op de PC populair werd Windows het grootste marktaandeel had zijn de meeste games daarvoor ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Reinstein op 3 september 2010 13:30]

oud nieuws ?

kijk naar de datum van deze post:

http://www.meneame.net/st...rtar-juegos-windows-linux

13-09-2007
Misschien zoeken ze wel opnieuw iemand.. ?

Maar in iedergeval leuk nieuws voor de Linux gebruikers toch ? _/-\o_
Ik denk dat ze vergeten zijn de advertentie weg te halen. In 2007 was de tekst al letterlijk (letterlijk) hetzelfde als dat ie nu is.
Dat zijn ze zeker want op de "echte" jobs pagina welke wel naar wordt gelinkt op hun site staat helemaal niets over linux: http://www.valvesoftware.com/jobs/index.html
Als je de source opent staat er dat Valve enkel Half life2 en Counter Strike maakt. Lijkt me wat achterhaald.

Jaartal staat onderaan ook op 2009.

De pagina ziet er ook uit als de oude site en ze zijn gewoon vergeten die pagina weg te halen. End of story.
Het gaat er niet om dat er weinig gamers op linux zetten, maar het is belangrijk dat games 1 van de mogelijkheden is voor Linux om meer mainstream te worden.

Games is voor mij de enige reden waarom ik 2 OS'sen draai, maar omdat ik dan toch al in windows zit, start ik mn brwoser ook maar gewoon op, anders moet ik weer rebooten .
Veel mensen met linux hebben een dual boot systeem met windows om hun games op te draaien, ik zal 1000x liever op linux gamen dan op windows als de games daar ook goed op draaien ;)

Dus ze laten geen kleine groep links liggen maar ze houden een grote groep op windows ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013