Smartphonetak Samsung maakte in 2016 meer winst ondanks Note 7-debacle

Samsung heeft in het afgelopen kwartaal meer winst gemaakt met de verkoop van smartphones dan in het vergelijkbare kwartaal van 2015. Ondanks het Note 7-debacle wist de Zuid-Koreaanse fabrikant ook over het hele jaar een hogere winst te boeken dan een jaar eerder.

Samsung maakt in de presentatie van zijn kwartaalcijfers bekend dat de omzet van de Mobile-divisie in 2016 in totaal 100,3 biljoen Koreaanse won bedroeg en dat de winst uitkwam op 10,8 biljoen won. Omgerekend is dat 80 miljard en 8,6 miljard euro. Een jaar eerder was de omzet met 82,6 miljard euro iets hoger, maar de winst van 8,1 miljard euro was iets lager.

Volgens Samsung heeft het succes van de Galaxy S7 en de S7 Edge de verliezen van de Note 7 weten te compenseren. Ondanks dat Samsung in het afgelopen kwartaal geen nieuw vlaggenschip in de winkels had liggen, boekte de smartphonedivisie in de laatste drie maanden van vorig jaar een omzet van 18,8 miljard euro en een winst van 2 miljard euro. Daarbij is eveneens de omzet iets lager, maar de winst iets hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Dit jaar wil Samsung naar eigen zeggen 'blijven innoveren op het gebied van hardware en software en de veiligheid van consumenten vooropstellen'. Om eenzelfde scenario als bij de Galaxy Note 7 te voorkomen, presenteerde Samsung maandag een plan voor betere controle van accu's in smartphones.

In de kwartaalcijfers meldt Samsung verder dat het zijn marktleiderschap op de smartphonemarkt wil verstevigen door 'innovatieve functies' toe te voegen aan high-end modellen. Welke functies dat zijn maakt de Zuid-Koreaanse fabrikant nog niet bekend.

Samsung verwacht dit jaar goede zaken te doen met het maken van flexibele oledschermen. Samsung stelt dat er smartphones met innovatieve form factor op de markt komen, die van dergelijke panelen gebruik zullen maken. Volgens geruchten presenteert Samsung in de zomer zelf een vouwbare smartphone. Samsung levert echter ook schermen aan andere fabrikanten.

Alle divisies van Samsung samen boekten in het afgelopen kwartaal een omzet van 42,3 miljard euro en maakten daarbij 7,4 miljard euro winst. Ook deze cijfers zijn beter dan het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. Volgens Samsung is dat te danken aan de goede verkopen van oled- en lcd-panelen, nandgeheugen, chipproductie en de stand van de dollar ten opzichte van de Koreaanse won.

In het eerste kwartaal van 2017 verwacht Samsung een lagere omzet te behalen dan een jaar eerder. Dat komt onder andere door hoge marketinguitgaven van de Samsung Mobile-divisie.

Note 7 rood

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-01-2017 • 09:17

124

Lees meer

Reacties (124)

124
118
45
1
0
17
Wijzig sortering
Hoe erg betaal je veel te veel voor die hardware als een hele lijn smartphones ontwikkeld, geproduceerd, verkocht, teruggeroepen en terugbetaald en afgeschreven kan worden en dat de smartphone-divisie dan nog steeds winst maakt... Of laten ze alle kosten voor het überhaupt in de winkels krijgen van de S7 hier buiten beschouwing? Dit kan toch bijna niet?
Blijkbaar betaal je niet teveel want ze maken winst en ze verkopen er miljoenen. De juiste prijs is de prijs waarbij ze de meeste winst maken tenslotte, mensen hebben het er voor over. Zelfde verhaal als bij Apple, blijkbaar zijn dit soort high-end producten niet te duur maar simpelweg kostbaar.
En uiteindelijk kunnen ze de nieuwigheden die ze in hun high-end toestellen steken later gebruiken in hun budget-telefoons. maw: op die manier worden de kosten voor goedkopere telefoons ook nog eens gedrukt...
Ik was in eerste instantie ook verbaasd dit te lezen, maar misschien is het zo vreemd nog niet. Er werden aanzienlijk minder Notes 7 verkocht dan S7+S7 edge. Die laatste categorie heeft waarschijnlijk geprofiteerd van het cancellen van de Note 7. Verder kan waarschijnlijk het grootste gedeelte van de onderdelen van de Notes 7 hergebruikt worden en de kosten voor de rest worden waarschijnlijk uitgesmeerd over een paar jaar. Je hebt aan directe kosten dus voornamelijk shipment en productie + demontage en dat is blijkbaar wel te overzien...
Smartphones zijn eigenlijk bijna niks voor hen. Hier is een informatief film van hoe groot Samsung eigenlijk is https://www.youtube.com/watch?v=6Afpey7Eldo
Samsung maakt in de presentatie van zijn kwartaalcijfers bekend dat de omzet van de Mobile-divisie in 2016 in totaal 100,3 biljoen Koreaanse won bedroeg en dat de winst uitkwam op 10,8 biljoen won. Omgerekend is dat 80 miljard en 8,6 miljard euro.

...

Alle divisies van Samsung samen boekten in het afgelopen kwartaal een omzet van 42,3 miljard euro en maakte daarbij 7,4 miljard euro winst.
Smartphones bijna niks zei u? Meer dan de helft van de omzet is niet niks lijkt me.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 24 juli 2024 03:34]

Het gaat hier specifiek om de Smartphone-tak... de titel van dit artikel is:

"Smartphonetak Samsung maakte in 2016 meer winst ondanks Note 7-debacle".

Dat suggereert dus dat alleen de onderdelen van Samsung die zich bezighouden met het produceren en verkopen van smartphones alsnog winst gemaakt hebben, ondanks het afschrijven van de hele S7-serie.
Als je scherm reparaties voor dik 400 euro verkoopt op de S7 verdien je 2 keer aan een smartphone S7 edge is een enrome cash cow .
Ja, er zit een leuke " spin" in deze pressrelease.
Kijk maar even naar hoe het echt zit:

http://www.telegraph.co.u...-lowest-level-five-years/
De winst werd niet gedreven door de verkopen van mobieltjes:
Fourth quarter earnings were driven by the components businesses, mainly the Memory business and the Display Panel segment, which manufactures OLED and LCD screens. Robust sales of high-end, high-performance memory products and expanded process migration in V-NAND, plus strong shipments of OLED and large-size UHD panels contributed to profitability. The stronger US dollar against the Korean won also had a positive impact on operating profits.
Ja, dat Samsung het kan hebben geloof ik wel. Maar het gaat hier specifiek om de smartphonetak, zoals de kop van het artikel al zegt.
Inderdaad verkeerd gelezen, het verbaast me niet, ze zitten in zoveel markten en hebben een groot arsenaal aan telefoons en de S7/edge blijven goed verkopende toestellen.
Profit is an opinion, cash is a fact.
Uit dit beknopte artikel blijkt niet hoe het Note-debacle is opgevangen. Daarvoor zou je de bedrijfsstrategie, de leveranciersafspraken, het ontwerp, het productieproces, kortom: de gehele supply chain moeten analyseren met alle onderwerpen van dien. Misschien heeft Samsung zichzelf verzekerd tegen een calamiteit als deze? Misschien hebben ze een bizar hoog marge? Zulk soort uitspraken vereisen meer onderzoek.

Iemand die ons van dit antwoord kan voorzien? :)
Het gros van de onderdelen en/of technieken zat al in de S7/S7 Edge en de aantallen betroffen minder dan 1 procent van hun totale smartphone verkopen in 2016. De winst wordt geleverd door een heel breed scala aan verschillende modellen.

Om alles even in perspectief te zetten...

[Reactie gewijzigd door Jortio op 24 juli 2024 03:34]

Zo zie je maar weer hoe sterk Samsung is. Eigenlijk is het gewoon bizar te noemen.
Denk dat dit ook laat zien dat de flagship toestellen bij Samsung niet de primaire bron van inkomsten zijn. Dat zal voor een groot deel komen uit de budget lijnen vermoed ik. Wel jammer dat ze niet iets meer van deze winst gebruiken om een beter update beleid te faciliteren ;)
Uit de budget lijnen?
Volgens Samsung heeft het succes van de Galaxy S7 en de S7 Edge de verliezen van de Note 7 weten te compenseren.
Overheen gelezen :o

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 24 juli 2024 03:34]

Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik een minpunt van Samsung moet bedenken is het wel de update beleid.
En waarom dan, als ik vragen mag? Ik krijg gewoon netjes elke maand updates van Android.
Ik bedoel ook niet beveiliging updates. Maar de update naar een nieuw versie van android. Dus bv van android 6.0 naar 7.0
Ach ja, ik heb nu een zeer stabiele Android 6 op mijn S6. Wat heb ik in Andorid 7, wat ik in Andorid 6 niet heb dan? Ik kan mij zo snel niks bedenken. Ik vind securirty VEEEEEEEL belangrijker.
Het is ook veel belangrijker. Maar je betaalt een hele gods vermogen aan een smartphone. Dan verwacht ik wel dat mijn toestel gewoon een aantal jaar up to date blijft.
Als je veiligheidsupdates en patches krijgt, en alle apps draaien nog op jouw android-versie, waarom ben je dan niet meer "up-to-date"?

Upgraden om te upgraden leidt ook regelmatig tot tegenvallende prestaties, omdat de oudere hardware de nieuwste software niet meer vlot kan verwerken. Ik ken genoeg mensen die klagen dat hun telefoon plots trager is geworden na een OS update.

Geef mij maar gewoon een aantal jaar noodzakelijke patches voor het OS waar de telefoon mee ontworpen was, dan ben je teminste zeker dat je continu een goede gebruikservaring gaat hebben.
Dit is fanboyism, omdat het niet gebeurt praat je het goed, maar als je de kans wel kreeg, dan zou je gewoon upgraden naar de laatste versie.

Hoevaak heb jij jouw PC geupgrade naar de laatste versie van een OS? (Bijvoorbeeld Windows Vista naar 7 of naar 8 of naar 10?).

Je product actief ondersteunen is een onderdeel van wat verwacht mag worden van producenten en dat betekend niet je beperken tot het primair noodzakelijke en vereiste, dat betekend ook de wil om een stukje extra te geven. De Android markt kent dit maar heel beperkt, de iOS markt vind die wijze van handelen normaal. Microsoft begint dat model enigszins te volgen op hun Windows platform en Google heeft zelf met Android toch ook wel die intentie. Het is jammer dat de meeste fabrikanten in de Android markt de bewuste keuze maken om klanten niet de keuze te bieden.
Grappig voorbeeld met windows. Windows 7 word nog zeer veel gebruikt terwijl upgraden naar 10 veelal gratis is. Daarnaast is Windows 8 massaal links laten liggen.

Hiermee onderbouw je juist het punt wat je wilt ontkrachten.
Het gaat om de mogelijkheid te kiezen welke je ontnomen is omwille van commerciele overwegingen. Dat is niet aan de orde bij PC's. Daar ligt de keuze bij de eindgebruiker, niet bij jouw computerfabrikant.
Uhm jij bent degene die zegt dat mensen als ze kunnen het nieuwste zouden kiezen. Lees je eerste alinea maar. En dat is dus simpelweg niet waar zie windows verhaal :)
Gemiddeld genomen is dat ook zo, maar los van dat feit is de keuzemogelijkheid hebben en krijgen toch waardevoller dan dat deze niet gegeven is.
Oke dan zijn we het verder eens.

PS. Ik weet dat niet alle aanbieders het helemaal niet doen, maar de mate waarin het gedaan wordt is gemiddeld genomen behoorlijk beperkt op het Android platform en daar zijn naast economische redenen ook nog legitiemere redenen voor zoals complexiteit van het hardwarelandschap en de ondersteuning daarvan middels drivers, de mate waarin dat een legitieme reden is is een eigen overweging, in mijn optiek zouden veel van de grotere fabrikanten daar zeker wat meer aandacht aan besteden.
Hoevaak heb jij jouw PC geupgrade naar de laatste versie van een OS? (Bijvoorbeeld Windows Vista naar 7 of naar 8 of naar 10?).
Ben nooit geupgrade naar Vista en nooit naar Windows 8 ( 8.1 ) :D
En ik weet 100% zeker dat ik niks gemist heb!
Dus dat het fanboyism is, is gewoon gel*l. Het is heel simpel ik upgrade niet, als het niet nodig is. Ik krijg securityupdates voor Android 6, dus heb ik een potentieel slomer Android 7 niet nodig! Is het nou echt zo moeilijk te begrijpen? 8)7
Je praat iets wat relatief krom is recht. Omdat het voor jou belangrijker is om te doen alsof beperkte ondersteuning acceptabel is.

Je hoort de keuze te hebben, zeker bij een OS dat als open bestempeld is. De fabrikant ontneemt jou de mogelijkheid door het gewoonweg niet te bieden, simpelweg omdat zij dat liever als unique selling point bewaren voor een nieuwer toestel.
Als je een toestel van 6/7/800 euro koopt, dan hoor je voor dat bedrag versie-updates te krijgen, in ieder geval 3 jaar, maar meer zou niet misstaan. Het is per slot van rekening een Android vlaggenschip. Beter kun je niet kopen. Daar hoort langere ondersteuning bij.

Vervolgens is de keuze aan jou om deze te installeren of niet. Jij kiest er dan voor dit niet te doen omdat je 6.0 prefereert. Een ander kiest ervoor om het wel te doen. Jouw mening is niet beter of meer waard dan de mening van een ander in dit geval :)

[Reactie gewijzigd door marhalm op 24 juli 2024 03:34]

Als je een toestel van 6/7/800 euro koopt, dan hoor je voor dat bedrag versie-updates te krijgen, in ieder geval 3 jaar, maar meer zou niet misstaan.
In welk wetboek staat dat dan? Als jij iets vind, betekent dat niet dat dat zo is. Ik had het ook liever gezien!
Ik vind dat het zo hoort, daar heb je gelijk in. Ik vind stiekem ook dat dit wettelijk verplicht zou moeten zijn, maar dat is logischerwijs niet te bewerkstelligen.
Man man man, lever je IQ in voor korting op een iPhone ofzo tegenwoordig? 8)7
Wil je daarmee zeggen dat dat voor mensen die voor Android gaan geen optie is door een gebrek aan IQ? Of wat probeer je te zeggen?

Respectvol reageren is netter als meteen als iemand jouw punt bekritiseerd als "dom" te bestempelen....
Je zegt toch dat ik zou upgraden als ik de kans kreeg en ik zeg dat ik dat niet doe. Hoe is dat "vrij interpreteerbaar"? Er zitten gewoon gewoon erg veel haken en ogen aan " gewoon upgraden", dus dat doe ik niet. Het kan zo zijn dat het iets goeds iets, maar zo zie ik dat dus niet. Heb bijvoorbeeld met mijn S2 erg veel problemen gehad na upgraden van een nieuwe Android versie. Dan heb ik liever dat ik gewoon op 6 blijf, met security updates. Helemaal omdat de upgrade vooral weer een nieuw kleurtje is. Dat weegt voor mij niet op tegen de "downsides".

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 24 juli 2024 03:34]

Je hebt helemaal gelijk, in jouw geval is de keuze hebben niet nodig.

De rest van de wereld wil echter toch graag kunnen overstappen naar nieuwere versies van besturingssystemen, of het nu om een telefoon, PC of wat dan ook gaat. Anders hadden we nog steeds kunnen genieten van Windows 2000 en was Android 1.0 vast voldoende geweest.

Dat jij de keuze niet nodig hebt betekend niet dat de keuze er niet gewoonweg hoort te zijn. De problemen die jij ervaren hebt zijn ook een onderdeel van dat hele probleem lijkt me of niet? (je hebt het immers wel geprobeerd, je doet het nu niet meer door slechte ervaringen).
Ik heb de keuze wel, alleen ik moet geduld hebben. En laten we eerlijk wezen, omdat 6 zo goed werkt ( volgens mij bij iedereen wel ), heeft het toch ook niet zo'n haast? Ik heb de keuze nog voor juli 2017 of ik wil upgraden naar 7 met mijn S6. Dus de keuze is onderweg :)

Al had ik wel liever gezien dat Google dat gewoon allemaal deed en iedereen gewoon dezelfde updates heeft zoals bij Apple.
Goed daar heb je een punt mee en Samsung doet het in ieder geval nog voor zijn high end telefoons, iets dat lang niet overal zo is.

Het mooiste zou zijn als Google dat zou doen, maar dan hebben de fabrikanten ook gelijk geen mogelijkheden meer tot een eigen sausje eroverheen gooien.

De Apple methode is er een die voor Google een stuk lastiger is door de wildgroei in hardware platformen.

De keuze hebben is het belangrijkste en die is helaas niet zo rijk als wenselijk zou zijn.
Apple doet dat wel inderdaad, maar vervolgens maakt elke nieuwe update van je ios device het ding weer langzamer. Mijn wat oudere ipad is hierdoor redelijk onbruikbaar in de praktijk.
Ik heb dan liever dat systeemupdates achterwege blijven, en mijn toestel wel bruikbaar blijft. Dat ie dan niet de nieuwste features heeft neem ik graag op de koop toe.
Oneens. De 5S bijvoorbeeld draait gesmeerd op iOS 10 hoor. Geen problemen. :)
Ben ook een iphone gebruiker. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn iphone trager is geworden door een update. Vind het altijd erg vreemd om dit bij anderen te lezen en te horen.
ik hoor het ook erg veel in mijn omgeving, en ik vind het daarom nog vreemder als iemand zegt dat ie er geen last van heeft ;)
Vraag me af wat mensen met hun iphone doen. Als mijn iphone merkbaar en vervelend traag zou worden na een update dan was het einde oefening met iphone voor mij.
En dat is dus ook het geval. ☺️
Hmm apart, het hele internet staat er namelijk vol mee. Er zijn zelfs studies naar gedaan hahaha.

http://www.dailymail.co.u...spike-ahead-launches.html
Daily Mail, dat is wel kwaliteitspers. Heb je misschien confirmatie van De Telegraaf?
Nee heb zelf een iPhone gehad, misschien is dat iets? :)
Nou, ik heb dan geen iPhone, maar wel een iPad (Mini, 1st gen.)
Het apparaat is prima, goede batterij, prima scherm, bijna geen krasje... De enige reden om hem te vervangen is de snelheid...
Hij heeft iOS 9 op dit moment en is echt niet vooruit te branden.
Blijkbaar is dat toch niet vreemd...
Jouw hardware is behoorlijk verouderd en is in die optiek niet meer prima.
https://youtu.be/zH7FslRYsNg

Demonstreeet het mooi op de 4s. Heb wel het idee dat het sinds 64 bit minder is geworden.
De vraag is meer hoelang jij met je telefoon doet, als jij ieder jaar of iedere twee jaar een nieuwe iphone neemt dan merk je er niks van/weinig van. Als je zoals ik circa 5 jaar met een iPhone doet, dan merk je het wel. iPhone 5S van 9 naar 10 zat echt wel wat verschil in qua snelheid. Ondanks de 64Bit processor merk je het wel.
Tjah het is ook niet gek dat je een vertraging merkt van een iphone dat 5 jaar oud is.
Natuurlijk niet, maar als je de vertraging pas krijgt als je de overstap maakt naar het volgende OS, ga je je er wel aan irriteren.
Dat klopt wel vanaf iOs 8 werd het kut op oudere devices als de 4S,iPad 2/Mini 1. Maar moet zeggen op iOs 10 draait de 5S echt als een zonnetje.
Klopt, kan ik ook zeker inkomen. Alleen is het voor mij al genoeg als dat qua security zo is. Mijn telefoon is nu super stabiel en gewoon up to date qua security. Waarom zou ik dan Android 7 willen met de kans op sneller batterij leeglopen, onstabiliteit of ander gezeik? Vandaar ook de vraag: Wat mis ik aan Android 7?
Split screen hebben we bijvoorbeeld al lang via Samsung.
Het is niet perse dat je iets mist, maar meer dat je toestel niet op de nieuwste versie van android draait en dat terwijl je toestel dat makkelijk aan kan. Maar goed de een vind dat niet belangrijk en de ander zo belangrijk dat ze liever voor een ander merk of os gaan.
Voordeel is weer dat Samsung al jaren functies bied waar Nexus gebruikers weer lang op moesten wachten (splitscreen bijv). Het is maar een nummertje gelukkig ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 03:34]

Ik ben het met je eens hoor. Ik zou toch minstens drie jaar versie-updates willen voor dat bedrag :)
Tjah lijkt me ook toch? Niet meer dan logisch.
Ik vermoed dat het niet gaat om security patches and updates.

Maar meer om OS versie upgrades. Iets dat bij veel android toestellen nog steeds wel een hekel punt is...
Maar meer om OS versie upgrades. Iets dat bij veel android toestellen nog steeds wel een hekel punt is...
Bij een telefoon koop je hardware en software (in de vorm van een besturingsysteem) in het geval van een samsung s7 koop je hardware en android 6. en heeft samsung de verplichting om tot twee jaar na het uitbrenngen van de telefoon beveiligingsupdates uit te brengen. een upgrade naar een komende versie is niet veplicht omdat je dat niet gekocht heb, want je koopt android 6. Dat iedereen het nieuwste os wilt is niet het probleem van samsung. samsung komt zijn verplichtingen (meestal) na en bied bij sommige toestellen een upgrade aan naar een nieuwere versie van android, ondanks dat ze daar wettelijk niet verplicht toe zijn (hooguit sociaal gezien).
Wettelijk is Samsung dit niet verplicht. Maar het zou ze wel sieren om een klein beetje meer moeite hier in te stoppen, gezien hoe laks ze gemiddeld zijn met updates en patches.

Één van de redenen dat ik wederom voor een iPhone heb gekozen is het debakel wat Android versies heet. Als dit opgelost zou worden, zou dit voor mij dit tot meer vertrouwen in het geheel ecosysteem leiden. Maar ja, korte termijn kosten ten opzichte van lange termijn klantenbinding zijn niet makkelijk om te maken.
Om de flamewar te voeden. Je betaald voor een Samsung Galaxy S7 Edge zo'n 600 euro en de kans dat je van Android X naar Android Y gaat is nihil Omdat de S8 er alweer aankomt en dat is je mogelijkheid om naar Android Y te gaan.
Voedt dan ook met de waarheid, S7 heeft net Android 7 gekregen, S6 krijgt die ook gewoon. 2 grote updates is bij de dure Samsung toestellen eerder regel dan uitzondering. Verdiep je eens in zou ik zeggen ipv gewoon wat roepen...
Wat is er mis met het updatebeleid dan?
Ik krijg al jaren netjes zeer regelmatig updates, ze zijn altijd stabiel ook, ik snap heel het probleem niet.
Het is gewoon lastig; Nu ook is de 7.0 update voor de S7 tot standstil gekomen vanwege problemen. Samsung wil zijn telefoons van software beschikken die eigen is, en niet zoals Google. Dit kost heel veel werk en moeite, zeker voor de grote hoeveelheid telefoons die Samsung elk jaar uitbrengt.

Ik hoop stiekem toch dat Samsung ooit zijn eigen OS op de markt gaat brengen.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 24 juli 2024 03:34]

Nu ook is de 7.0 update voor de S7 tot standstil gekomen vanwege problemen.
Dit heb ik gemist, wat is er aan de hand?
Volgens mij is het een beetje overtrokken. Het originele item is http://www.express.co.uk/...te-Android-upgrade-halted
Dit gaat niet verder dan 'beta users kunnen al wel, en er waren geruchten dat de rest vandaag zou beginnen, maar er is nog niet gebeurd!!!' met enkele uren later een update 'oke de updates zijn toch begonnen, maar nog niet overal' - terwijl dat laatste bij Samsung heel normaal is: de update wordt gefaseerd over verschillende landen uitgerold. Je kan op verschillende sites zien dat ze gewoon langzaam aan het uitrollen zijn.
Het is gewoon lastig; Nu ook is de 7.0 update voor de S7 tot standstil gekomen vanwege problemen. Samsung wil zijn telefoons van software beschikken die eigen is, en niet zoals Google. Dit kost heel veel werk en moeite, zeker voor de grote hoeveelheid telefoons die Samsung elk jaar uitbrengt.

Ik hoop stiekem toch dat Samsung ooit zijn eigen OS op de markt gaat brengen.
Dat OS hebben ze al maar dan komen ze in hetzelfde schuitje als MS met Windows Phone, een app-gap waardoor consumenten weg blijven.
En Samsung maakt het zich wat dat betreft nog moeilijker door van hetzelfde toestel meerdere versies uit te brengen... de ene A3/A5/S7 is de andere niet, meestal afhankelijk van het continent waar je het toestel hebt aangeschaft.
Nougat wordt momenteel gewoon uitgerold hoor.
Welke problemen zouden dat moeten zijn?
Ik draai nu al een paar dagen 7.0 op m'n s7 Edge en gebruik hem intensief, enige wat ik ben tegengekomen is S Health dat het niet doet voor de rest vind ik hem fijner werken dan 6.0
Uit de budget lijnen?
Volgens Samsung heeft het succes van de Galaxy S7 en de S7 Edge de verliezen van de Note 7 weten te compenseren.
Winst investeren in updates is tot nu toe het slechtste wat Samsung zou kunnen doen.
Juist de gebruikers van goedkopere toestellen, waar Samsung blijkbaar een groot gedeelte van de inkomsten uit haalt, maken zich niet druk om een nieuwe versie van Android. Het is geen factor in de aankoop beslissing, noch een factor in de tevredenheid.
Ook lijkt dat het geval te zijn bij de meeste gebruikers van de high end toestellen, gezien de verkoopaantallen van de S7(Edge).
Investeren in iets wat niemand(*) boeit is dom.
(*) Het boeit het kleine groepje tech enthousiasten en sommige consumentenbond leden, maar dat is miniscuul vergeleken bij de grote groep.
En door deze successen zullen ze hun koers niet wijzigen betreft updatebeleid. Waarom zouden ze? Iedereen koopt toch wel hun telefoon en hun concurrentie op iPhone na updaten de telefoons hooguit anderhalf jaar.

Ik ben blij dat de Note 7 trouwens geen ernstige schade heeft toegebracht, maar daar is Samsung ook veels te groot voor. Toch heeft het voor wat meer druk gezorgd, als je kijkt naar de kwaliteitscontrole. Hopelijk zal het ten goede doen voor de S8.

Ik vind het aan de andere kant wel jammer dat de cosument (non-tweakers) vaak niet verder kijken dan Samsung en Apple terwijl andere modellen meer dan voldoende voor hun gebruik voldoen.
Ik denk dat steeds meer mensen die voorheen een Chinees merk hadden weer terug gaan naar Samsung omdat er bij die merken bijna altijd wel wat aan mankeert na een tijdje. Als iets perfect werkt dan realiseer je je dat vaak niet. Pas als je een ander merk koopt dan zie je dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Ik had een collega die zich niet realiseerde dat zijn Samsung telefoon gewoon jaren goed werkte, totdat hij een ander merk kocht.

Ik voorspel ook dat de Chinese overheid in de toekomst allerlei boetes en sancties aan Samsung gaat opleggen om te voorkomen dat teveel Chinezen Samsung kopen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 24 juli 2024 03:34]

Ik ben wel benieuwd naar de onderdelen die te recyclen zijn uit de overgebleven Note 7's.
Zaken als camera modules en vinger scanners zijn redelijk universeel en het lijkt mij aannemelijk dat deze hergebruikt kunnen worden in andere Samsung hardware.
En wat te denken van de displays. Maar ik denk dat wanneer het ergens van losgesoldeerd moet worden het al niet meer economisch is om dat te gaan doen.
Idd bedacht mij later dat er nog meer in een telefoontje zit.
Veel onderdelen zitten met clips en flatcables verbonden dus zonder soldeer.
Aangezien er met het main board ook niets mis is (waar processor en geheugen op vastgesoldeerd zitten) zou dat eventueel ook nog en een tablet of ander device op kunnen duiken.
Die notes worden gewoon weggegooid, recyclage is redelijk duur en op dit moment niet rendabel (ook al worden in een telefoon grondstoffen gebruikt die redelijk zeldzaam zijn)
( lees hier meer daarover )
Mmm verhelderende link...
Dank!
Stemt niet vrolijk deze manier van produceren :(

Een lage score bij ifixit qua repareerbaarheid staat dus bijna gelijk aan een milieuramp wanneer het om zo'n groot aantal toestellen gaat wat teruggeroepen moet worden.
Economie is geen exacte wetenschap, maar ik vind de markt echt verrot door het grootkapitaal.

Een bedrijf als Samsung komt weg met dergelijke miskleunen, terwijl kleinere spelers de markt amper kunnen betreden, waardoor concurrentie gefnuikt wordt wat dan ultiem leidt tot dit soort artikels.

De reden volgens mij? Ondanks alle technologie die beschikbaar is, zijn wij meer dan ooit gebonden aan gesloten ecosystemen. En we juichen het nog toe dat bedrijven als Apple en Samsung daarmee ongelooflijk succesvol zijn en daardoor de markt nog verder om zeep helpen. Het volstaat om er een fake sausje van "betere ervaring voor de consument" overheen te gieten (alsof dat enkel haalbaar is met geslotenheid) en voila.

Naar mijn mening (zodat we er geen feiteljike discussie over hoeven te voeren, daar kom je toch nooit uit) blijft Apple koning van de "only us" mentaliteit en "overpriced" technology. Samsung en Android daarentegen hebben grote problemen op het "update en security" front.

Ik vraag mij soms echt af hoe vrije markt minder onderhavig zou kunnen zijn aan de grillen van "the powers that be". Met de technologie die beschikbaar is zouden we er als consument beter aan toe moeten zijn.
Vind je niet dat samsung het uiteindelijk netjes heeft proberen op te lossen? Ja, ze hebben een fout gemaakt maar ze hebben ook goed werk ervan gemaakt het weer recht zetten. Dat eindeloze bashen van grote bedrijven, puur omdat ze groot zijn en 'nieuwe spelers kapotconcurreren' word een beetje langdradig. Zo werkt het (helaas) in elke branche. Pak dat systeem dan aan, niet willekeurige bedrijven.

Los daarvan denk ik dat je tevens de reden verkeerd ziet. Apple is een gesloten ecosysteem, Samsung over het algemeen not so much. (uitzonderingen daargelaten) Feit is dat Samsung met de S7 lijn weldegelijk een van de betere telefoons op de markt heeft weten te zetten. Dat is de reden dat ze dit jaar succesvol zijn, zie overal de reviews. Dus niet het fake sausje wat je aanhaalt. Het is gewoon een goed/mooi product m.i. . En ja, natuurlijk kunnen ze dit soort producten 'makkelijker' ontwikkelen omdat ze een dergelijk groot bedrijf zijn met genoeg kapitaal voor r&d en design etc.

Vind mij een telefoon met betere accuduur en betere camera dan de S7 Edge in 2016: you can't. :)
Vind je niet dat samsung het uiteindelijk netjes heeft proberen op te lossen?
Was niet mijn punt.
Pak dat systeem dan aan, niet willekeurige bedrijven.
Ik heb het over het systeem. Bedrijven ter illustratie.
Apple is een gesloten ecosysteem, Samsung over het algemeen not so much.
Wat ik zeg. Anderzijds moet je die "openheid" ook niet overdrijven. Probeer eens iets te doen wat root access nodig heeft bijvoorbeeld.

Ik heb het niet over "hackable" in dat geval.
Vind mij een telefoon met betere accuduur en betere camera dan de S7 Edge in 2016: you can't. :)
I can't, maar dat betekent niet dat ze niet bestaan, ik heb hele mooie concepten gezien de laatste jaren. Daarover gaat nu net mijn post. Bedankt om het mooi te illustreren.
Samsung sluit je niet echt op in hun ecosysteem, apple daar in tegen wel. Als je weg wilt gaan zijn in 1x al je snoertjes waardeloos en ben je je aankopen in de app store kwijt. In de toekomst zit je ook vast aan je koptelefoon met een lightning kabel.

Samsung heeft z'n succes te danken aan de enorme marketing machine en de s7 is ook de beste android telefoon op het moment.
Anoniem: 636203 @sam_vde24 januari 2017 12:26
Samsung is groot geworden omdat ze goede, betrouwbare smartphones maken. En ze hebben, in tegenstelling tot Philips, meer aan verticale integratie gedaan in plaats van steeds maar weer afsplitsen. Het succes versterkt elkaar. Ik koop een Samsung magnetron, tv of wasmachine omdat ik goede ervaringen heb met Samsung smartphones. Daarnaast maken ze ook nog eens veel componenten zelf, zoals displays en DRAM geheugens. Dat verhoogd weer hun marges.
http://www.ibtimes.co.uk/...et-biggest-history-525979 was de snelste link die ik vond.

10 miljard euro marketing, op 1 jaar tijd.
Anoniem: 636203 @sam_vde24 januari 2017 13:55
Het gaat niet om marketing alleen. Je moet het ook gewoon kunnen waarmaken. Als ze rotzooi zouden maken dan zouden die kopers niet blijven terugkomen.
Maar dat beweer ik ook helemaal niet.

Ik zeg enkel dat kleinere spelers de markt niet meer kunnen betreden, wat de concurrentie fnuikt, waardoor de markt verrot is (naar mijn mening). Dat was mijn punt. Als die producten voor zich spreken, waren die 10 miljard euro marketing niet nodig.

Intussen is iedereen geinvesteerd in een ecosysteem wat introductie nog moeilijker maakt, waardoor de markt verder verdampt.

Ja, zo gaat het in de wereld. Ja, ik vind dat contraproductief. Nee, dat betekent niet dat alle Samsung producten an sich slecht of minderwaardig zijn.
Anoniem: 636203 @sam_vde24 januari 2017 14:26
Je kan altijd de markt betreden. Of je met de grootste kan concurreren dat is twijfelachtig inderdaad. Maar waarom maakt dat uit? Zolang jij goede producten tegen een eerlijke prijs krijgt dan ben jij tevreden.

En Samsung heeft het Android eco-systeem helemaal niet in handen. Zelfs de smartphone markt hebben ze niet in handen, daar zijn genoeg alternatieven. Naar mijn mening zijn de alternatieven gewoon allemaal slechter, dus ga ik niet gokken door iets anders te kopen.

In China zijn honderden fabrikanten van smartphones. De meeste daarvan maken rommel en recent zelfs door malware geïnfecteerde producten (waarschijnlijk om toch nog winst te maken).
Al die dingen betekenen niet dat de markt goed werkt. Maar goed, ik ga niet blijven weerleggen wat ik niet beweerd heb.
Wellicht dat het updaten en onderhouden van je eigen , door jezelf ontwikkelde ios, macos, tvos, watchos en de daaraan gekoppelde diensten (eigen serverfarms, etc) ook gewoon geld kost?

De concurrentie gooit daarentegen een schilletje over een android versie met een paar bloatapps, kost bijna niets.
Microsoft, Blackberry, Mozilla en Canonical doen/deden wel wat meer als het laatste.
Ja, laten we ms nemen.
Due brengt nu ook hardware uit.
Maar verre van goedkoop , toch?
Nee, best duur. Het ging over investeringen in onderliggende infrastructuur, wat is je punt juist?
Ah ja, wel zoals ik schreef, die discussie is al tot in den treure gevoerd, ik hou het dan ook zeer bescheiden op "mijn mening". Daar kom je nooit door :-)

Edit: en vergis je niet, ik heb mijn nichtje aangeraden een iphone te kopen.

[Reactie gewijzigd door sam_vde op 24 juli 2024 03:34]

Ja, begrijp ik. Die discussie gaat idd nergens meer over zo langzamerhand.
Is ook een samsung topic, geen apple topic, dus stop ermee.
Wat een dominatie, ze domineren ook al de tv markt.
En wasmachines zijn ze ook erg goed in
Wasmachines kan ik niet over oordelen omdat ik er niet een heb maar ik heb wel een Samsung magnetron.

Maar man man man wat een bagger is dat zeg, ik zou iedereen aanraden ver weg te blijven van een Samsung magnetron.

Het ding is zo slecht in elkaar gezet en werkt totaal niet intuitief.

Ik had een Whirlpool magnetron van 20 jaar oud en die was gewoon technisch beter en ook nog eens veel makkelijker te bedienen.
N=1
Zowel met een Samsung wasmachine (5 jaar) als met oerdegelijke combi magnetron (15 jaar) uiterst tevreden.
Vergis je niet hoe enorm dat bedrijf wel niet is en ze doen heel veel meer dan (consumenten) elektronica alleen.
Samsung heeft als groot voordeel van de processor in je telefoon tot het containerschip wat die telefoontjes de wereld over vaart zelf maken.
Het Note debacle is slecht voor de naam maar voor de Samsung liefhebber was de S7 ook beschikbaar, of een tablet.
Het is niet dat de consument door het terugtrekken van de Note verplicht werd zijn heil bij een ander merk te zoeken.

[Reactie gewijzigd door resteter op 24 juli 2024 03:34]

Ik heb het niet over de levensduur, als je praat over levensduur kan iedereen een andere ervaring hebben.

Iemand anders kan best een Samsung magnetron hebben die na 1 jaar of zelfs na 1 week al problemen heeft.

Ik heb het over de bouwkwaliteit en de manier van besturen, het is allemaal niet intuitief.

Samsung heeft geprobeerd om kosten te besparen en daardoor minder knoppen op de magnetron gezet waardoor je soms te vaak op knopjes moet drukken en sommige dingen zijn gewoonweg heel onlogisch.

Bij het ontdooien bijvoorbeeld stopt ie midden in het ontdooiproces en gaat het pas verder wanneer je weer op de start knop drukt.

Of de hetelucht functie die niet hoger gaat dan 200 graden terwijl mijn Whirpool van 20 jaar oud tot 250 graden kon.

En de lijst is nog lang, als je het hebt over levensduur is het een totaal andere discussie en daar geldt dat jouw ervaring niet zo veelzeggend is, je moet dan kijken naar levensduur bij 1000 of 10.000 stuks.
-behoorlijk off topic stukje weggehaald-

Minder knoppen hoeft niet altijd kostenbesparing te zijn, zo duur zijn knopjes niet maar er is wel meer risico op mechanisch falen en binnendringen van vloeistoffen/vuil.

Blij dat jouw whirlpool prettig werkt, dat was voor mij namelijk een merk om met een grote boog omheen te lopen na jarenlang wit en bruingoed verkocht te hebben. (destijds kwam daar nogal wat defect van retour)

De achterliggende gedachte bij het halverwege stoppen tijdens ontdooien is dat je het te ontdooien product keert of ff doorhusseld om zo een gelijkmatiger ontdooi proces te krijgen ipv gekookte uiteinden met een blok ijs in het midden.

Overigens vind ik mijn oude tiptoets combi magnetron ook logischer te bedienen dan de modernere draaiknop variant ;)

[Reactie gewijzigd door resteter op 24 juli 2024 03:34]

Samsung kennende zal het pure kostenbesparing zijn.

Echter dat ontdooien vind ik nog steeds onlogisch want die magnetron is er om gemak te geven aan de mens, wat is het gemak als ik na een paar minuten weer naar de magnetron moet lopen om het knopje in te drukken?

Die draaiplateau is er juist om te zorgen dat het vlees gelijkmatig ontdooit.

Ik heb Whirlpool gekocht in de tijd dat het een A merk was, tegenwoordig lijkt het een B merk te zijn geworden dus misschien zie jij daarom veel defecten.

Overigens kunnen defecten zomaar bij een A merk ook optreden, kijk maar naar die ontploffende Samsung wasmachines.
Ik heb een Samsung magnetron van 12 jaar bijna. Heeft nog nooit een krimp gegeven terwijl het dagelijk gebruikt wordt.
Het gaat niet om of de magnetron lang meegaat of problemen heeft, daar heb ik het niet over.

Ik heb het over onlogische menu's en slechte bouwkwaliteit, mijn whirlpool van 20 jaar oud had zelfs een hetelucht functie die tot 250 graden kon, deze Samsung kan maximaal 200 graden.

Waarschijnlijk puur om op kosten te besparen terwijl de magnetron niet eens zo goedkoop was.

En ik wil ook ingaan op wat je zegt over jouw Samsung, 1 exemplaar die jij bezit zegt namelijk niets over alle andere Samsung magnetrons.

Je moet je eigen ervaring met betrekking tot defecten niet gebruiken om aan te geven of het merk wel of geen defecten krijgt.

Als je het hebt over de bouwkwaliteit of de besturing dan kan je zeggen wat je wilt.

Defecten kunnen namelijk bij alle merken optreden.
Ik heb nu al meer dan 10 jaar een combimagnetron van Whirlpool. Doet het nog steeds perfect! :) Was wel een prijzige(500 euro) maar daar heb ik(mijn ouders dus) mijn geld dus wel goed uitgehaald.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 24 juli 2024 03:34]

Er wordt gesproken over een Mobile-divisie en smartphonedivisie, bieden met een verschillende omzet en winst. Wat is hier het verschil tussen?
De Mobile-divisie en smartphonetak zijn hetzelfde. Maar de eerste alinea gaat over de omzet en winst over het hele jaar 2016 en de tweede alinea gaat over de cijfers van Q4 2016. Dat heb ik nog iets duidelijker aangegeven in de tekst, want ik zag de mogelijke verwarring :)
Wat ik niet helemaal snap, de mobiele tak heeft een winst van 8,6 miljard euro, maar de volledige tak heeft een winst van 7,4 miljard euro.

Dus de rest heeft verlies gedraaid en de mobiele tak heeft het gecompenseerd? Hoe moet ik dat lezen?


Never mind, het leest wat lastig.. Maar de eerste alinea gaat dus niet om de kwartaal winst maar de jaar winst

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 juli 2024 03:34]

Anoniem: 870725 24 januari 2017 13:19
zijn mensen nou echt zo raar heel de tijd ja krijg updates dit en dat dat snappen wij ook wel dat we die krijgen met security patches enzo maar waar ik me zelf aan irriteer is dat je er te veel voor betaald en je krijgt alleen maar security updates really ? geen features en midrange devices hebben meer functies dan die van mijn s6 wat is daar logisch aan als je zo veel betaald ? kom op zeg als ik er 600 euro voor betaal verwacht ik ook gewoon mooi de laatste security patches en nieuwe functies en interface alles zo niet ben ik lekker klaar met dit bedrijf koop ik lekker wel iets anders waar ik wel alles terug krijg voor me geld en niet net als samsung betalen maar voor wat ? security patches jaaaa daaaggg en dan weer een s8 kopen en je krijgt even je updates en dan ben je er ook gelijk klaar mee en dan worden de s6 / s7 allemaal vergeten ja en nog iets denk misschien het verstand minder telefoons te maken per jaar 1 miloen aan telefoon vind je het gek dat het niet bij gehouden kan worden met updates '' samsung doe aub iets aan je update beleid zelfs de a5 2016 heeft security patch januari en s6 zit nog vast op november hou toch op met het verdedigen van samsung want is gewoon onlogische hoe ze daar te werk gaan lekker hoor money hunters en aub minder telefoons uit brengen met telkens met andere processoren voor elke land iets speciaals breng een telefoon uit die alles kan net zoals apple doet met telefoons en update neem keer voorbeeld van apple en ja apple is duur maar je krijgt er alles voor terug dus terecht de iphone 5 draait nog op ios 10 dus bedenk het zelf maar :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 870725 op 24 juli 2024 03:34]

Ooit van interpunctie gehoord?
Tja steeds absurdere prijzen die iedereen blindelings betaald als een kip zonder kop maar nog altijd de zelfde samsung 'kwaliteit'
Zo kan ik ook meer winst maken maar die groei stopt een keer en dan crash je heel hard net als HTC een aantal jaar terug.
Gek he als die krengen 700 euro kosten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.