Redacteur audio en games

IKEA Symfonisk Schilderijlijst Review

Meer voor het oog dan voor het oor

Het ontwerp van Sonos

Minstens zo interessant als het deel dat de ontwerpers van IKEA hebben verzonnen, is het deel waarvoor Sonos verantwoordelijk is: de binnenkant van de Schilderijlijst. Het ontwerp vormde uiteraard een uitdaging, want het uitgangspunt was een zo plat mogelijke speaker en dat is geen gebruikelijke vormgeving voor een luidsprekerkast. Sonos heeft de oplossing gezocht in een speciaal vormgegeven tweeter en een platte basreflexpijp voor de lage tonen.

De tweeter die Sonos heeft gebruikt, is vrij standaard. Sonos heeft de dome van de tweeter echter voorzien van wat het zelf een 'wave guide' noemt. Het is een stervormig stuk kunststof dat ervoor moet zorgen dat de hoge tonen zich meer verspreiden. Van nature zijn hoge tonen juist erg gericht, veel meer dan lage tonen, die zich alle kanten op verspreiden. Je moet dus doorgaans recht voor een tweeter zitten om de hoge tonen goed waar te kunnen nemen. De wave guide moet dat probleem bij de Schilderijlijst oplossen.

Voor de lage tonen zoekt Sonos het in een veel gebruikelijkere oplossing. Een basreflexpijp leidt de lage tonen die in de klankkast achter de woofer ontstaan, via een gebogen pijp via de voorkant van de speaker naar de luisteraar. Het moet meer volume bij de bassen opleveren. Waar zo'n basreflexpijp doorgaans rond is, heeft Sonos hier voor een breed, maar uiterst plat ontwerp gekozen.

Hoe klinkt het?

De grote vraag is natuurlijk hoe dat dan klinkt. Het korte antwoord op die vraag is: helder. Om niet te zeggen: wat schel. De baspoort levert een stevigere bas op dan je van een dergelijke platte speaker zou verwachten. De bas loopt echter niet heel ver door in het laag, maar de tonen die je hoort, zijn lekker compact, lekker strak. Het is echter het hoog dat opvalt. Dat komt niet door de wave guide. Het lijkt erop dat die zijn werk wel doet en inderdaad iets meer spreiding oplevert, maar stel je daar niet al te veel van voor.

Wat veel meer opvalt, is dat het hoog overheerst. Het is prominent in het geluid van de Schilderijlijst aanwezig, wat dus maakt dat hij wat schel klinkt. Er ligt te veel nadruk op hoge stemmen, op solerende elektrische gitaren, op tamboerijnen en instrumenten met vergelijkbare frequenties. Mede doordat de bas niet al diep doorloopt, heeft dat tot gevolg dat de Schilderijlijst wat plat, levenloos of saai klinkt. Het geluid sprankelt niet; het is geen geluid waar je enthousiast van wordt. Anders gezegd: de Schilderijlijst klinkt goedkoper dan je zou verwachten. Op zich zit er in de app van Sonos een zeer eenvoudige toonregeling en door wat hoog terug te schroeven maak je het wel iets beter, maar sprankelend wordt het nooit.

We hebben de Schilderijlijst ook vergeleken met andere speakers. We hebben er een Sonos One en een Boekenplankspeaker van IKEA naast gezet. Dan heeft de Sonos One een veel voller geluid. Ondanks het kleine formaat heeft de One een dieper doorlopend en daardoor voller laag en een minder schel en dus veel mooier klinkend hoog, wat resulteert in een prettiger, veel gebalanceerder geluid. De Boekenplankspeaker daarentegen klinkt vooral anders. In vergelijking legt die de nadruk sterk op de middentonen. Dat is zo prominent dat het hoog erdoor overschaduwd wordt. De Boekenplankspeaker is in het laag minder dan de Schilderijlijst. Het is het effect van de basreflexpoort van de laatste. Ondanks de kritiek op de Schilderijlijst, wint die het duidelijk van de Boekenplankspeaker.

Wat niet?

De app van Sonos is handig en geeft je de mogelijkheid om op makkelijke wijze een multiroomaudiosysteem op te zetten, maar er zijn beperkingen. De samenwerking met Sonos betekent ook dat de Schilderijlijst, net als de andere Symfonisk-speakers, wat functionaliteit mist, enkel en alleen omdat het niet past in de filosofie van Sonos. Voor speakers die je een permanente plek in je interieur geeft, had een vaste audio-ingang niet misstaan. Ook bluetoothfunctionaliteit was wat ons betreft welkom geweest, zodat niet iedere gebruiker de Sonos-app hoeft te installeren en de bijbehorende account hoeft aan te maken. En bij een speaker die permanent met internet verbonden is, was een ingebouwde microfoon ook welkom geweest, zodat je van de Google Assistent of Siri gebruik kunt maken. Anno 2021 was dat toch geen gekke functie geweest.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite