Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IKEA Home Smart-app kan timers aanpassen aan zonsopgang en zonsondergang

IKEA heeft zijn Home Smart-app voor de aansturing van zijn slimme lampen een update gegeven. Het is nu mogelijk om timers in te stellen die automatisch aangepast worden aan de zonsopgang en zonsondergang.

De Home Smart-apps voor iOS en Android hebben een update gekregen die de nieuwe mogelijkheid toevoegt. Als gebruikers tijdens het instellen van een timer op de tijd drukken, komt de optie voor automatische aanpassing aan zonsopkomst- en ondergang tevoorschijn. Daarbij kan ook een afwijking aangegeven worden, om de timer bijvoorbeeld iets voor of na de zonsopkomst- of ondergang te activeren.

IKEA's Home Smart-app is de software die gebruikt wordt voor het bedienen van de smarthomeapparatuur van de fabrikant, zoals de Trådfri-lampen, slimme rolgordijnen en Symfonisk-speakers. De nieuwste update voegt ook ondersteuning voor de Silverglans-ledstrip toe. Dat is dimbare verlichting die bedoeld is voor badkamers.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-01-2021 • 13:40

81 Linkedin

Submitter: srakkars

Reacties (81)

Wijzig sortering
Goede toevoeging.
Moet zelf zeggen dat ik wel een vervelend issue heb: Als de hub geupdate is, werken de schakelaars/timers pas nadat ik de app geopend heb....
Maar dat doe ik bijna niet. Dus das niet zo handig. Zou best alleen een probleem van mij kunnen zijn overigens. Ze verwijderen en koppelen aan Home Assistant is lukte hier ook niet met Deconz... vandaar dat ik de hub nog gebruik
Je kunt even kijken of je niet een 'battery-optimization' of iets dergelijks hebt op je telefoon die de app afsluit.
Ik was in de veronderstelling dat dit via de hub gebeurd een niet via de app. Tenminste zo werkt het bij Hue.
Met een iPhone kan ik garanderen dat de telefoon de app sluit :+ nadeel van iPhone.
Maar ik snap niet dat als de hub een firmware update doet, dat de lampen dan niet reageren totdat ik de app open. Dat moet de hub toch gewoon regelen?
Dat ligt er dus even aan wie de oorspronkelijke 'trigger' stuurt en de 'zon tijd' in de gaten houd. Zoals @ManiacsHouse ook hier boven aangaf.
Inderdaad, ik heb de Lidl variant, waarbij de app ook standaard geforceerd afgesloten wordt en dus widgets (van deze app) niet meer werken.

Ik heb Google Home (nog) niet gebruikt gekoppeld/getest, gezien ik niet de functionaliteit/voordelen zag en zie.
Zelfde ervaring heb ik met de Lidl lampen :) de Hardware werkt prima, het lijkt dan dat de hub of app van Lidl en Ikea niet zo betrouwbaar zijn.

Met mijn eigen hub in ieder geval nooit last van problemen.
Een van de redenen dat ik mijn Ikea lampen ben gaat aansturen met Home Assistant was juist omdat de optie miste om ze te schakelen met zonsop- en ondergang. Ik gebruik het nu ook met Deconz, zodat ik de Ikea hub niet meer hoef te gebruiken. Dat scheelt weer een power adapter en een LAN-aansluiting. Het nadeel van Deconz vind ik dat het geen Google Assistant integratie kent.

Nu Ikea ook met zonsopgang en zonsondergang kan schakelen denk ik niet dat ik dat ga gebruiken als vervanging van Home Assistant. Met Home Assistant kan ik dat ook, en nog veel meer.
Home Assistant heeft ook de mogelijk tot integratie met Google assistant :)
Offtopic:
Koppelen met Deconz kan even een hassle zijn. Waar ik achter ben gekomen is dat met de IKEA lampen & andere componenten de lamp echt dicht bij de conbee stick moet zijn. Waar met Hue het goed mogelijk is om te linken op een paar meter afstand van het Mesh, kreeg ik bij bijna alle IKEA apparatuur het enkel werkend wanneer dit op nog geen halve meter van de Conbee stick stroom kreeg.
Let ook goed op de reset procedure van de IKEA apparatuur, dit is per soort apparaat anders.
bij het resetten gaat het al mis helaas. 6x de stroom eraf (5/7x etc ook geprobeerd) maar de lampen gaan niet knipperen ter bevestiging. Enkel de spotjes overigens (enkel wit licht).

Goede tip van de Conbee stick dichtbij houden. Tot noch toe heb ik alles wat ik heb gekoppeld, kunnen koppelen zonder de stick te verplaatsen. Zelfs dingen die op grote afstand staan pakt die gewoon zonder problemen, allemaal tegelijk (dus niet per lamp koppelen, gewoon alles tegelijk)

Binnenkort maar eens prutsen weer.
Je kunt de lampen zelf ook "vergeten" in de IKEA hub settings. Daarna zijn deze ook te koppelen via Deconz.
Ik heb exact het zelfde. Zodra de app een update heeft gehad zijn alle devices onbeschikbaar in HomeKit. Een herstart van de gateway is dan nodig (lang leve een RF schakelaar)
Dit probleem heb ik ook met de hub binnen Home Assistant. Het herladen van de Ikea Intregatie in HA zorgt dan weer dat alles bereikbaar is.
Ik heb identiek hetzelfde probleem.
Vanochtend zelf gehad dat mijn lamp niet aan ging samen met mijn wekker. Moet dan de Ikea app even openen en dan de integratie refreshen in Home assistant en dan is het probleem opgelost.

Zeer vervelend :-/ Gelukkig heb ik geen cruciale dingen lopen met de Ikea integratie, maar kan me inbeelden dat dit vervelend kan zijn voor mensen die hun verlichting graag eens aanzetten als ze op vakantie zijn. Een update en plots werkt de automatisatie niet meer.
ik vind het functioneel (qua setup en initiele configuratie) echt een slecht product - menig aliexpres kitje werkt gebruiksvriendelijker.

hier een rolluik, 2x stopcontact en een lamp; komt ook niets meer bij van deze serie.

of het valt uit, moet opnieuw geconfigureerd worden, de app/authorisatie richting alexa komt te vervallen, opnieuw instellen van stopcontacten moet met een afstandsbediening die maar aan 1 device gelinkt kan worden :r meuk

relevant got topic; Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 12 januari 2021 13:49]

Grappig, mijn ervaring is dat het al ruim een halfjaar stabiel draait. Ik heb echter geen hub van Ikea, ik gebruik hiervoor home assistant met een eigen Zigbee stick. Ikea lampen werken super hier en nooit geen last van.
Ik heb hetzelfde, maar dan heb je ook weinig (lees: niks) met het platform zelf te maken, maar gebruik je ze puur als Zigbee endpoints. Raad het iedereen aan trouwens.
ik dacht ze ook gewoon als Zigbee endpoints te kunnen gebruiken met m'n TP-Link Deco m9 Plus, maar blijkbaar is Zigbee niet gewoon Zigbee...
Volgens mij is dat puur een Zigbee-versterker? Dan moet IKEA maar net ondersteuning hebben voor een dergelijk apparaat.
Nee, hij kan echt wel gewoon apparaten aansturen: https://www.tp-link.com/nl/Deco-M9-Plus/compatibility/
Ik gebruik wel de hub van Ikea, en het draait hier al meer dan een half jaar stabiel. In dat half jaar heb ik al wat lampen en stekkers toegevoegd zonder problemen.
Bij mij werkt het ook stabiel! In het begin had ik nog een instabiele wifi-oplossing. Maar nu heb ik een Mesh TP-Link Deco systeem en werkt het i.c.m. de IKEA-hub prima 👍
Hier net zo, Home Assistant met een Conbee II Zigbee stick met de deConz (Phoscon) integratie werkt prima. Meerdere lampen, bewegingsmelders, stopcontacten, een range extender en knoppen werken ook al bijna een jaar stabiel (18 apparaten inmiddels). Het werkt gewoon. En dingen als zonsopgang en zonsondergang zaten vanaf mijn begin met deConz al in de software.
Top. Hier met een geflashte sonoff zigbee bridge. Vroeger een cc stick.
Ik gebruik het al 5 jaar maar naast een sporadische disconnect van één spotje in de keuken en één E14 lampje op een nachtkastje werkt alles feilloos, de app daarintegen is wel vaak een draak van een ding gebleken. Totale omvang is (inmiddels) 24 apparaten inclusief de ikea hub.
Heel stabiel hier. Is natuurlijk wel mesh die bin weinig apparaten kan bereik een probleem zijn.
Het is goed dat deze functie toegevoegd is, maar ik denk dat het gros van de gebruikers niet de Ikea-app gebruikt om de lampen aan te sturen. Een app als Google Home kan dit al een tijdje.
Ik vind het irritant dat je ze dan niet kan updaten als er een firmware-update is. En dat je ze dan niet kan dimmen met de aparte knop.
Hoe bedoel je precies dat je ze niet kunt dimmen met de aparte knop? Ik kan mijn Ikea lampen altijd gewoon dimmen, zowel via een Ikea schakelaar als via de Hue app.
Ah inderdaad, toen ik het instelde kreeg ik die Tradfri-switch niet gekoppeld aan Hue maar inmiddels kan dan blijkbaar wel. Dat maakt alles weer even wat makkelijker!
Eigenlijk wil je uiteindelijk geen van allen. Als je een smarthome bouwt wil je niet 35 apps op je telefoon om alles in huis te bedienen maar kies je voor een overkoepelend systeem waar je alles mee kan regelen. Liefst nog zonder cloud zodat je ook alles kunt blijven besturen als een service offline gaat.

Ik bouw alles in home assistant. En het meeste is direct te koppelen waardoor je niet met losse apps loopt te kloten maar je bijvoorbeeld een robotstofzuiger aan kunt zetten met een hue dimmer switch.

Ik bouw momenteel routines op basis van de stand van de zon icm de tijd een lichtsensor en de weersomstandigheden. Dus als het bewolkt is en de zon laag staat de lampen eerder aan gaan. Dat geneuzel met zonsondergang heb je geen bal aan als het slecht weer is. Dan is het veel eerder donker dan dat het mooi helder weer is. Daarnaast scheelt het nog of het zomer of winter is met de intensiteit van het licht

[Reactie gewijzigd door sygys op 12 januari 2021 15:55]

Kun je daar eens een blueprint van maken?
Ik heb het ook zo ingericht maar een lichtsensor heb ik nog niet. Wat is jou ervaring daarmee? Zijn die niet te onnauwkeurig?
Kan de Hue-app toevallig ook een afwijking van zonsondergang instellen? Op dit moment gaan er wat lampen aan bij zonsondergang, terwijl ik dat liever een aantal minuten daarna zou willen hebben. Het alternatief is zelf schakelen, maar het hele punt van die verlichting is natuurlijk dat het slim is.
Ja dat kan met een beperking; je verschuift het schakelmoment voor bv zonsondergang een aantal minuten (dus voor al je zonsondergang momenten)

Op de iPhone app is die optie bereikbaar via
Instellingen / zonsopgang en opkomst

Ik gok dat de Android app vergelijkbaar is.
Dank! Hier op Android gevonden, helaas kan ik de routine voor zonsondergang alleen een afwijking naar voren geven. Blijkbaar stond dat op 30 minuten, dus dat heb ik aangepast naar 0. Nu zou het precies samen moeten vallen met de werkelijke zonsondergang, maar als het nog te vroeg is dan is nog later helaas niet mogelijk. Dat zou wel fijn zijn, maar goed. Eerst eens zien hoe het vanavond bevalt met het half uurtje later, dat is alweer een verbetering. :)

[Reactie gewijzigd door ari op 13 januari 2021 13:23]

Ik heb inderdaad de IKEA app links laten liggen voor de automatisering van m'n lampjes en schakelaars, omdat die zonsopgang en -ondergang er niet in zaten. Nu dat er wel in zit wil ik dat er wel eens in gaan testen, al is het puur "voor de leuk".
Ik dat dat vele gebruikers welke net beginnen met home automation in eerste instantie gebruiken maken van de fabrikant apps. Na enige tijd (vooral als er andere systemen worden toegevoegd) zal een groot deel naar IFTTT overstappen. Hass.io is sinds IFTTT niet meer volledig gratis (volgens mij kun je nu nog 3 devices aansturen met het gratis abonnement) is het aantal gebruikers van Home Automation flink toegenomen. Op de forums zie ik ook sinds enkele maanden veel meer NodeRed vragen voorbij komen..

Persoonlijk ben ik tegenwoordig erg gecharmeerd van de Shelly producten. Werkt via Wifi en hebben allemaal een http interface, rest api en MQTT interface aan boord en hebben hetzelfde prijspeil is de Ikea en Lidl producten. De Shelly S (stopcontact) is erg klein (lijkt meer op een verkoop stekker), maar kan ook het afgenomen vermogen meten, naast temperatuur. Hun deursensor hebben ook een lichtsensor ingebouwd..
Ik kan al jaren routines maken met de tradfri app en wacht hier al vanaf het begin op.

Routines in de home app zijn er nog maar net.
Omdat de Ikea app in tegenstelling tot de Google home app veel sneller reageert, en
gewoon altijd zijn werk doet, heb ik hier de timers gedefinieerd staan, en doe ik vanuit
die app de bediening. Dus ik vind het een mooie toevoeging.
Dit is iets wat de LSC Smart Connect app voor de Action lampjes etc. al een tijdje kan. Ook de "zoveel minuten voor/na" zit er in. Super handig en fijn dat de IKEA app dat nu ook kan.
Alleen loopt alles van LSC via China, en van Ikea niet :).
Dat van IKEA loopt via Zweden.. :o

Edit: het was een grapje mensen...

[Reactie gewijzigd door Tweakert2020 op 13 januari 2021 00:26]

De Hub van Ikea heeft een internet verbinding voor het ophalen van bijv Firmware updates, maar ze hebben geen cloud service. Concreet betekend dit dat de bediening van je Ikea lampen met de app alleen werkt als je telefoon met de wifi is verbonden. De bediening van je lampen loopt dus niet via Zweden.
Dat klopt niet helemaal. Als je Google Assistant of Apple Homekit koppelt, werkt het ook buitenshuis. Hoe dat verkeer loopt durf ik niet te zeggen.
Die van mij niet.. hub krijgt geen verbinding met de servers. Het aansturen van de lampen doe ik via Domoticz.
Ik ben eigenlijk meer en meer aan het overstappen van de Ikea Gateway naar een zigbee2mqtt oplossing. Lampen die opeens niet meer bereikbaar zijn en de gateway is zo nu en dan onbereikbaar voor Home-Assistant en moet dan gereset worden. Met als gevolg dat mijn automations niet goed werken. En àls ik dan een keertje de app open, dan moet ik deze weer opnieuw koppelen aan de gateway, om een veiligheidsreden :? Om maar niet te spreken van de enorme berg logreports die die gateway (ongevraagd) over het internet verstuurd (inmiddels geblocked met Adguard).
Veel bereikbaarheidsproblemen zijn op te lossen door de IKEA hub op >50 cm afstand van je router te leggen. Sinds die 2 apparaten hier wat verder van mekaar afliggen geen enkel probleem met de bereikbaarheid of andere storingen meer gehad.
eh, mijn IKEA Tradfri gateway is bekabeld, deze heeft geen wifi. dus dichterbij de router leggen heeft niet veel zin. Ook de gateway die mijn ouders van het voorjaar gekocht hebben, heeft geen wifi aan boord.
PalingDrone suggereert juist om hem verder er van af te leggen ;)
Zie hier voor een goede uitleg door @Erik1971 waarom je de hub toch liever wat verder van je router legt.

Eerst lagen ze hier naast elkaar, dat gaf soms problemen, nu op gepaste afstand en alles zo stabiel als maar zijn kan, werkt sindsdien foutloos.
De stroomvoorziening voor de IKEA hub zit trouwens wel gewoon in de USB aansluiting van de router geprikt, scheelt weer een adapter.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 12 januari 2021 17:34]

Doen, draait hier als een zonnetje :)
Er is bij mij 1 lamp die ik vaak via mijn iPhone bedien (die op mijn nachtkastje). De rest gaat via automation (Apple Home met zonsopkomst/ondergang timers, en een losse afstandsbediening gekoppeld aan alle lampen in 1 kamer). Die ene lamp die ik los bestuur valt CONTINU uit, de laatste tijd wel heel erg vaak. Dan kan ik hem via Apple Home niet meer vinden, en zelfs in de Tradfri-app is hij dan verdwenen. Een tijdje uit en aan zetten helpt dan, maar dan had ik net zo goed de normale aan/uit schakelaar aan het snoer kunnen blijven gebruiken ipv de app.

Ik snap niet goed waarom de rest van de lampen geen problemen geeft maar die ene losse wel, alles is naar de laatste versies geüpdatet.

Je geknoei met de Tradfri-app herken ik ook. Ik had die losse afstandsbediening eerst alleen op mijn plafondlamp aangesloten (groep van 3 losse Tradfri 'halogeen' spotjes). Vanwege schilderwerk heb ik die lamp van het plafond gehaald en wilde ik de losse staande lamp koppelen aan de afstandsbediening zodat ik toch nog licht in de kamer heb. Ik dacht even heel simpel in het lijstje de afstandsbediening te pakken, naar de andere lamp te slepen en zo de boel om te zetten. Man wat een gedoe. Blijkbaar moet je eerst de afstandsbediening helemaal verwijderen en vergeten in de app, dan opnieuw inleren bij de hub (die natuurlijk niet in de buurt staat) en dan weer koppelen aan een andere groep. Dat kan wel iets netter Ikea!

/rant

Maar dat zigbee2mqtt is dus wel een aanrader? :o
Dat die ene lamp niet meer te besturen is, kan misschien komen door de afstand tussen de gateway en de lamp. Als die te groot is en daar tussen zitten geen andere lampen om je meshnetwerk te vergroten, dan kun je dit gedrag krijgen ja. Dat ga je in dat geval niet oplossen met Zigbee2mqtt. Dat laatste is ook geen oplossing an sich (volgens mij), je zult daar nog iets bij moeten hebben als Home-Assistant bijvoorbeeld om het een beetje knap te kunnen besturen. Ik ken Apple Home totaal niet, ik weet niet of dat te koppelen is met Zigbee2mqtt.

En dat met die afstandsbedieningen herken ik ook. Tel daarbij op dat de batterijen van die dingen ook altijd leeg zijn als ik ze nodig heb.
Kijk ook eens naar de ZHA intergratie.
Ik heb dit in het verleden gehad, het probleem is het laatste jaar niet voorgekomen, het was toen een update naar 1.11 welke eigenlijk alles ontregelde.

Problemen met Apple Home wanneer alleen een mobile device aanwezig is, komen echter nog wel vaak voor.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 januari 2021 17:35]

Ik blijf het jammer vinden dat de Tradfri reeks niet gewoon word aangeboden als een pakketje printplaten en componenten met een handleiding om zo'n ding zelf in elkaar te lassen.

Zelf halffabricaten in elkaar frutten is toch wel de charme van Ikea producten...
Alle grappen terzijde is het natuurlijk wel zo dat de meerwaarde van de halffabricage bij meubelen vooral zit in de verminderde omvang en dus het gemak van verpakken en vervoeren. Ik kan me zo indenken dat het voor elektronica toch wat minder oplevert. :P

Om nog maar te zwijgen over het cabaret dat zou volgen als men zelf aan de slag zou moeten. :+
Weerstanden die je met een inbussleutel vast moet zetten.. :9~
Handig. Nu alleen nog een werkgever vinden die de werktijden aanpast aan de zonsondergang en zonsopgang tijden :+ 8)7
Ik ben benieuwd hoe je daar rond Augustus over denkt :D
Het is leuk, maar ja je moet ook de hoogte van je huis, vrije zicht en bewolking meenemen om het echt lekker geautomatiseerd dit te doen....zonder lichtsensor... want met die laatste zit je altijd goed (ook bij een zonsverduistering :+ ) en dat is net zo makkelijk
Wat dat betreft draai ik al jaren lekker FHEM

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 12 januari 2021 16:07]

Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb van de zomer alles ingesteld op X minuten voor zonsondergang.

Maar omdat de zon zomers hoger aan de hemel staat is het dan relatief veel lichter dan swinters. Met als gevolg dat de lampen nu praktisch in 't donker pas aan gaan.

Welke licht sensoren gebruik je?
Nu nog zelf kleuren kunnen instellen. Dat mis je toch echt als je alleen de Ikea app gebruikt.
Natuurlijk heb je manieren via andere hubs of Hue Essentials, maar toch.
Yes, eindelijk. Dit is functionaliteit waarvan ik me altijd verwonderd heb dat hij ontbrak bij Ikea, terwijl 'mindere' smart home merken het wel hadden. Langzaam wordt Tradfri toch steeds volwassener gelukkig.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.