Komende Lidl-smarthomeapparatuur werkt ook met Hue Bridge en IKEA Trådfri

De komende smarthomeapparatuur van Lidl, die werkt met het Zigbee-protocol, is compatibel met de Philips Hue Bridge, IKEA Trådfri en Osram Lightify Gateway, de basisstations van die drie merken. Op 27 november zijn de lampen, sensoren, stopcontacten en het basisstation te koop.

Lidl toont dertien verschillende producten op zijn smarthome-pagina. Dat zijn led-lampen, rgb-led-lampen, deur- en raamsensoren, slimme stopcontacten, rgb-led-strips en meer. Het basisstation dat Lidl biedt, kost 19,99 euro, goedkoper dan de Hue Bridge en, met een kleinere marge, ook goedkoper dan de Trådfri-gateway.

Naast Zigbee en compatibiliteit met de systemen van Philips en IKEA, biedt de Lidl-hub zelf ook compatibiliteit met Google Assistant. De app biedt de mogelijkheid om de kleur en helderheid van lampen in te stellen, en om ze in te delen in groepen. Batches aan instellingen kunnen toegepast worden op een tijdschema, op basis van weersomstandigheden, wanneer een apparaat van status verandert of gewoon met een commando.

De ledlampen met fitting gu10, e14 en e27 kosten allemaal 9,99 euro en hebben een lichtsterkte van respectievelijk 280, 470 en 806 lumen. Wie liever rgb-lampen heeft met 16 miljoen verschillende kleuren, betaalt per stuk drie euro meer. De deur- en raamsensor verkoopt de supermarktketen voor 12,99 euro, de 'tussenstekker' voor 9,99 euro en de ledstrip van twee meter voor 29,99 euro. Op de Belgische Lidl-site is nog geen verwijzing naar deze nieuwe producten te vinden.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

15-11-2020 • 14:53

284 Linkedin

Submitter: jay065

Reacties (284)

284
283
108
5
0
144
Wijzig sortering
Het leukste product wordt niet genoemd in het artikel maar is wel zichtbaar in het filmpje en dat is volgens mij deze: LED kerstboomverlichting
Op de Lidl NL website is het niet goed te zien op de foto maar die verlichting heeft allerlei mogelijkheden welke via de Lidl app (wss alleen via deze i.v.m. specifieke functies) te bedienen zijn: andere link van de LIDL website met meer beeld en info maar 'oude' prijs.
  • Smart Home: geautomatiseerd verlichtingssysteem met draadloze Zigbee 3.0 technologie
  • Slimme verlichting: Lichtsterkte, 16 miljoen kleuren en witlichttint comfortabel instelbaar via de geïntegreerde besturingsbox, de app of spraakbesturing
  • Met 16 3D-lichteffecten vol afwisseling: lichtgolf, flakkerend kleurenspel, fonkelende lichtpunten en veel meer
  • Extra kleurencombinaties te selecteren voor elk effect
  • Dankzij de Zigbee 3.0-standaard kunnen artikelen uit Zigbee 3.0-compatibele systemen van verschillende merken en fabrikanten worden geïntegreerd
  • Geschikt voor gebruik binnen- en buitenshuis
  • 200 energiezuinige LED's met lange levensduur
  • Compatibel met Google Assistent
  • Voor het gebruik van dit product via de app of spraakbesturing is een gateway (apart verkrijgbaar) volgens de Zigbee-standaard vereist
  • Lidl Home-app ondersteunt de besturingssysteemplatformen: iOS 9.0, Android™ 5.0 Lollipop of later
De lampjes lijken veel op die van Twinkly (die ik zelf heb en naar alle tevredenheid werken) https://www.twinkly.com/p...ings-multicolor-250-leds/

Er is alleen een behoorlijk prijsverschil!

[Reactie gewijzigd door Lord Blackadder op 16 november 2020 09:10]

Ik heb die lampen, en ik vind ze het meer dan waard. Maar ik ben benieuwd of Lidl kwa kwaliteit en app er aan kan tippen
Ze bieden al meer aan dan wat ikea bied.
Hue app is al moeilijker om mee te concureren, daar kan je echt veel en is er integratie van andere apps die coole features geven zoals disco hue
Kwa lampen vraag ik mij af of die van de lidl even grote kleurbereik kunnen halen en evenveel lumens, want daar licht vaak het verschil

Spijtig dat ze niet in Belgie komen

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 16 november 2020 10:57]

...en evenveel lumens, want daar licht vaak het verschil
I see what you did there... ;)
Ik heb de Lidl lampen gekocht maar deze kunnen niet op tegen de Hue lampen,.
Ik heb een Hue bridge en als je de lampen aanzet met de normale schakelaar gaan ze knipperen en zoeken naar de instellingen..

De bewegingssensoren van Lidl zijn ook niet te koppelen aan een Hue bridge..

Om nu ook nog de Lidl bridge erbij te gaan zetten, gaat mij te ver..
Dan maar iets meer betalen voor de Hue lampen maar dan heb je wel kwaliteit.
Bij Twinkly bepaald de app via de camera hoe je de lampjes in de boom hebt verdeeld. Daar wordt met de effecten rekening mee gehouden.
De Lidl app (in ieder geval de vorige versie waar baldyman naar linkte) hanteert een vaste manier waarop je de lampjes van boven naar beneden, heen en weer slingerend moet plaatsen. Anders kloppen de effecten niet goed.

Bij de Twinkly app kun je ook meerdere snoeren combineren waarna het als één geheel gezien wordt voor de effecten.
Ik heb vol twinkly devices ik had het even zo geconfigureerd, maar het loopt redelijk vaak vast, dan moet je de groep deleten en herbeginnen, veel tijd verloren, bovendien gaf het geen meerwaarde.

De lidl producten intrereseren mij wel, vooral die weersafhankelijke configuratie, dat lijkt erg op wat tuya platform bied.De deur sensoren en motion sensoren zijn ook hopen goedkoper dan hue,ikea en andere concurrenten

Wat ik mij afvraag, is of je de ikea lampen ook daarop kan aansluiten. Want de ikea app is echt bagger, je kan zogoed als niets doen. Dan zou ik alle lampen verhuizen naar de lidl bridge

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 16 november 2020 10:48]

Welke versie heb je voor in de boom

Twijfel zelf ook om twinkly aan te schaffen maar koop altijd een boom van 2 meter. Zijn 250 lampjes dan genoeg?
@MarioMark1541

Ik heb zelf 350 lampjes van Generatie 1 voor een boom van 1 meter 80 en dat geeft een mooie dekking. Je kunt beginnen met 250 en uitbreiden of je gaat voor 400 tot 600 lampjes. Er zal vast wel korting zijn op Black Friday! Blinkende kerstballen en slingers verhogen ook het effect van de lampjes.

[Reactie gewijzigd door Lord Blackadder op 21 november 2020 16:29]

Ja. Het antwoord is nee. Inderdaad. Dat vod ik een hele leuke toevoeging. Die lichtslingers zijn vaak ook buiten bruikbaar voor langs de dakgoot oid en dan is het wel leuk als het met bestaande infra werkt en niet met zo’n BT app waar je bijna in de dakgoot moet zitten om verbinding te maken.

Edit:

Overigens is dit wel interessant:
Voor het gebruik van dit product via de app of spraakbesturing is een gateway (apart verkrijgbaar) volgens de Zigbee-standaard vereist
Begrijp ik dit goed en zou een willekeurige zigbee bridge moeten werken met de app? Want dat zou echt geniaal zijn. Dan is het het geld direct meer dan waard.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 15 november 2020 18:55]

Begrijp ik dit goed en zou een willekeurige zigbee bridge moeten werken met de app? Want dat zou echt geniaal zijn. Dan is het het geld direct meer dan waard.
Het antwoord is (helaas) nee. Ik heb de app even gedownload en voordat ik de LED Light Chain (de kerstverlichting aan het plaatje te oordelen) kan toevoegen krijg ik eerst "No Gateway Availabe, Before adding the device, configure the gateway". Daarachter volgt een scherm wat naar een specifieke gateway gaat zoeken in hetzelfde netwerk.
wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet met een andere Bridge te bedienenen is, maar de App doet dat niet in ieder geval. En gedetailleerde bediening zoals per-LED bedienen acht ik dan ook niet erg waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door beodepeo op 15 november 2020 20:04]

Zojuist ook even gedownload, maar je moet dus een account aanmaken met email adres. Voor mij dan direct een no go. De voorwaarden mbt gebruik van de app zijn ook echt heel slecht moet ik zeggen.

Lidl behoud zich het recht om alles onklaar te maken als “het” technisch of economisch niet houdbaar is
3.3 Indien de gebruiker zich via de App registreert en zo zijn registratiegegevens aan Lidl verstrekt, vormt dit een aanbod voor het afsluiten van een gebruiksovereenkomst. De gebruiker is verplicht waarheidsgetrouwe, juiste, actuele en volledige gegevens te verstrekken via het ter beschikking gestelde registratieformulier. Lidl heeft het recht om de gegevens van de gebruiker te controleren en de aanvaarding van het aanbod zonder motivering te weigeren. Na de registratie, waarbij de gebruiker een wachtwoord aanmaakt, krijgt hij een registratiebevestiging per e-mail. De registratie is afgerond na de activering van de link in deze e-mail. De toezending van deze e-mail geldt als aanvaarding van het aanbod voor het afsluiten van een gebruiksovereenkomst. In de e-mail worden aan de gebruiker de schriftelijke gebruiksvoorwaarden gestuurd en bovendien ook door Lidl bewaard.

3.4 Na de registratie maakt Lidl voor de gebruiker een account aan waarmee de gebruiker de Lidl Smart Home-toestellen kan sturen.

3.5 De account is niet overdraagbaar of overerfbaar.
Nou lekker dan. Moet ik weer een temp-mail adres gaan gebruiken jongens? Want dit is hoe je mensen tot een temp-mail adres beweegt.

En dit uit het privacy beleid:
Bij gebruikmaking van onze Home App en de SH Devices worden verschillende gegevens uitgewisseld tussen uw eindapparaat waarop u de Home App gebruikt en de SH Devices enerzijds en onze server anderzijds. Hierbij kan het ook gaan om persoonsgegevens. De op deze manier verzamelde gegevens worden o.a. gebruikt om

​ uw gebruik van de SH Devices en werking ervan te vereenvoudigen;

​ onze Home App en SH Devices te optimaliseren en

​ reclame in de browser van uw eindapparaat of door middel van zogenaamde pushberichten weer te geven.
Directe uninstall en review in de appstore voor mij iig. Laat maar weer zitten.
En hoe zit dat bij andere merken dan ? Moet je jezelf daar niet registreren ?
Nee. Bij Hue hoeft dit bijvoorbeeld niet. Alleen als je de remote functionaliteit wil gebruiken via Philips Cloud (signify). Wil je dat niet of doe je het met VPN, dan geen probleem geen registratie nodig. Wordt je pas gevraagd als je “bediening buitenshuis” gaat activeren.
Ok, goed om te weten.
Zag dat de Lidl gateway een een veredelde tuya was en die laat ik liever liggen. Ben nu naar de Hue gateway aan het kijken
Ikea het zelfde, alleen de app downloaden en je kunt alles inrichten zonder registratie.
Het lijkt me logisch dat de app alleen met de lidl-bridge werkt. Zo werkt dat ook met Hue en Tradfri, die stuur ik aan via een Conbee II/Phoscon, daarmee stopt de werking van de respectievelijke apps en cloudfunctie. Exact de reden waarom je van de bridge af wil.
Ik denk dat je de lampen direct met de hue bridge moet verbinden en heb je de app van lidle niet nodig.

Zoals bij de ikea,

Ik heb zelf 2 hue bridges en koppel daar gewoon de ikea lampen en motion sensor op,
Zonder de ikea app
Hoe koppel je zo'n device met de Hue Bridge? Gaat dat via de Hue app of moet/kan het handmatig elders?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik heb van Lidl de bewegingssensor gekocht maar niet de gateway. Ik krijg de sensor met geeen mogelijkheid aan de bridge van Philips gekoppeld
Hier eveneens geprobeerd om de motion sensor van Silvercrest vandaag te koppelen op een van de 2 Philips Hue Bridges hier thuis. Helaas ook niet gelukt...
Het is me nu gelukt om een lamp en de kerstverlichting te koppelen aan de Hue app, daarvoor moest ik wel in de handleiding van de lamp kijken om te zien dat ik een koppelknop 5 seconde lang moest inhouden. Het lukt denk ik niet in de Lidl Home app.
Bewegings sensor van andere merken kan je niet “koppelen”aan de hue bridge,

Bv. Ikea lampen, die kan je direct via de hue app zoeken naar lampen.

Maar om de motion sensor van ikea te koppelen moet je via hue essentials de zigbee protocol openen om de motion sensor te koppelen, vervolgens kan je de motion sensor direct met de lamp koppelen.

Je kan dus niks aanpassen via de app, het is dan gekoppeld aan de lamp,

Ik neem aan dat het met de lidle spullen precies hetzelfde is
Vraagje, hoe krijg ik die motion sensor van lidl gekoppeld aan de Hue bridge? Ik kan in de hue app nergens vinden waar.
De zigbee gateway is bij de Lidl €19,95 op black Friday.
Die lijken mij ook zeer interessant, zeker voor die prijs. Maar vraag me af of je die lampen ook goed kan bedienen / instellen via een andere bridge.

Zou dit graag willen gebruiken via Conbee II en domoticz. Conbee moet natuurlijk wel eerst deze lampen gaan toevoegen, maar daarna vraag ik me af hoe je het kan instellen.
Ik vraag me af hoe dit dan werkt met Zigbee. In de apps van de andere merken kun je natuurlijk niet de speciale functies aanroepen van dit lichtsnoer. Hoe werkt dat dan?
eindelijk concurrentie voor de twinkly!
Heb jij enige idee of ik deze set ook kan toevoegen aan Homey ?
Ik heb inmiddels de onderstaande huis en getest:
Raam en deur sensor: niet herkent
Beweginssensor: niet herkent
Schakel stekker (enkel): herkent als algemee Zigbee apparaat.
Ik heb al mijn verlichting beneden op de Philips hue aangesloten en werk met Google assistent, nu heb ik de kerstverlichting van Lidl besteld, zou ik deze nu ook op de Philips bridge aan kunnen sluiten? Of nog een bridge (gateaway) van Lidl erbij?
https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Gateway/p100306596
vermeldt: draadloze module: Tuya TYZS4
dus ja, tuya spul
Is dat erg? En heb je hierdoor als nog de bridge nodig?
Zelf gebruik ik ook Tuya lampen. Alleen dan van de Action icm met hun Home Life app (dus niet van de branded versie van de Action).

Op zich zeer tevreden mee, maar wanneer ik wil uitbreiden met een bridge of ander spul, weet ik niet zo goed waar ik op moet letten.
Ja alles staat op chinese servers. Wat daar gebeurd weet niemand.
Ja alles staat op chinese servers. Wat daar gebeurd weet niemand.
Wat er op de servers in de VS gebeurd (Android, Google Assistant, Amazing Next, alle meuk met cloud in de naam) weet ook niemand. Behalve mensen die Snowden kennen en begrijpen wat de implicaties zijn van wat hij zegt. Die hebben niets met cloud in huis.
Daarom ook via alles van IoT in een eigen Vlan en op een eigen server.

Niet gemakkelijker, wel veiliger
Maar met Zigbee hoef je de bridge niet te gebruiken, je kan ook gewoon alles lokaal draaien. Via een lokale bridge/app of bijvoorbeeld home assistant.

De IKEA versie heeft niet eens een eigen clouddienst.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 november 2020 20:37]

Tuya werkt hier met eu Amazon servers. Waarmee ik niet wil zeggen of dit beter is dan Chinese servers.
Nee dat is de wifi variant met tuya cloud. Met deze units heb je daar veel minder issues mbt privacy als het via zigbee verloopt.

Zoals het artikel aangeeft kun je het dan ook met Philips Hue bridge koppelen. En als je dat dan doet is er sowieso al niks aan de hand.

Smart spul zonder gateway moet je überhaupt voorzichtig mee zijn. Ieder apparaat ie dan namelijk opzich zelf al een gateway die mogelijk kwetsbaar is. Daarom wil ik het liefst ook geen wifi spul voor smarthome.
Ok duidelijk. Ofwel voor de Lidl lampen heb je een zigbee hub nodig? En de action lampen zijn dus niet zigbee compatabel?
Nee die action lampen gaan rechtstreeks op je wifi en hebben daardoor in principe een webserver draaien met een api voor de requests die je met de app maakt.

Die webserver verbind rechtstreeks met Tuya cloud voor external control (dus als je van huis weg bent) en Tuya zou dus in principe zichzelf toegang kunnen verschaffen tot jouw eigen netwerk. Oftewel. Segregeren naar aparte VLAN die hap, maar dat is voor HTK gebruik niet ff makkelijk te regelen.

Met een zigbee hub kan dat in orincipe ook (dan doet de hub dat), maar daar is dus veel meer te controleren door bijvoorbeeld zelf die hub te draaien dmv zigbee2mqtt (usb stick met zigbee antenne) en iets als domoticz of home assistant.

Ik heb zelf een Philips hub (voor hue entertainment) maar ga ook z2m draaien voor de rest van de spullen. Daardoor houd ik exact in de hand wat wel en niet deur uit gaat.

Daarom maakt het dus eigenlijk niet uit wie de fabrikant is. Als het zigbee compatibel is werkt het met eigen beheer en dus kun je er veel meer controle op uitoefenen. Ja je mist dingen als firmware updates of speciale modi, maar dat vind ik niet direct belangrijk. Als ik het wel nodig vind haal ik dan wel die specifieke hub en prik ik dat in. Voor Hue entertainment vond ik dat bijvoorbeeld een must have, dus philips hub.

Nu vertrouw ik philips, Ikea of Samsung ook veel meer dan Tuya of andere white label fabrikant in dat opzicht. Verwacht ook niet dat het LIDL spul echt specifieke hub nodig heeft voor “speciale functies”, want voor dit geld verwacht ik daar niet heel veel van.
Je kunt de tuya wifi meuk gewoon lokaal aansturen middels local tuya.
Zodra ze in je netwerk middels wifi draaien, even compleet van de stroom en uit de app halen en ze zijn lokaal aan te sturen.
Daardoor heb je gewoon wifi lampen die met niemand praten.
Eventueel zou je zelfs nog kunnen regelen dat ze nooit meer naar buiten mogen praten!
Eventueel zou je zelfs nog kunnen regelen dat ze nooit meer naar buiten mogen praten!
Ja dat kan zeker. Daarom zeg ik ook apart VLAN en afsluiten, maar ja dan verlies je weer dierect een hoop functionaliteit dus waarom zou je ze dan kopen?

Wat bedoel je met “local tuya” overigens? Als je ze uit de app haalt, wat heb je dan nog over? Daarnaast is de app juist ook een bron van informatie dus als je die hebt gaat er ook gelijk een hoop info richting Tuya. Kijk maar naar de voorwaarden en privacybeleid. Die van Lidl haalt ook persoonsgegevens op van je telefoon. Zit ook vol met reclame trackers. Ben je dus al direct aan het aanleveren.

Maar mischien moet je even de reactie van @Cyb lezen bij die action camera wat er allemaal gaande is: Cyb in 'nieuws: Action gaat slimme deurbel verkopen onder LSC Smart Connect-l...

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 15 november 2020 21:41]

Dit is local tuya:

https://github.com/rospogrigio/localtuya

Een apart VLAN is dus in dat geval ook niet meer nodig, tenzij je alle iot in een VLAN hebt.

Daarnaast hebben de meeste tweakers die iot gebruiken sowieso al hun iot spullen in een VLAN voor wat ik meelees ij het HA en Domoticz topic.

edit: ik had het er al een keer over gehad in het HA topic, maar er zijn dus veel mensen die er niet mee bekent zijn

[Reactie gewijzigd door DaRk PoIsOn op 15 november 2020 23:41]

Ja exact. Een add on voor HA vanuit community. Hiervoor moet je echter nog steeds eerst de app binnenhengelen en gegevens mee delen.

Daarnaast betekent dit nog steeds niet dat de server zelf connectie naar buiten gaat leggen. Een apart VLAN is dus wel degelijk nodig als je uitgaand verkeer wil kunnen blokkeren (of goede firewall maar dat wordt tricky. All in all zijn dit geen producten die je als consument eventjes makkelijk veilig kunt gaan gebruiken zonder data te moeten overhandigen. Dergelijke consumenten zijn echter wel de doelgroep van deze producten dus dat is een issue.
Neen, dit was toevallig de HA implementatie, er zijn meerdere opties:

https://www.reddit.com/r/...ing_tuya_devices_locally/

En https://www.npmjs.com/pac...a-local?activeTab=explore

Verder heb je wel gelijk dat dit voor een standaard consument geen doen is.
Joop en Ingrid zijn hier sowieso al de weg bij kwijt. Maar we zijn hier wel op Tweakers!

[Reactie gewijzigd door DaRk PoIsOn op 16 november 2020 00:44]

Neen, dit was toevallig de HA implementatie, er zijn meerdere opties:
Het makat mij verder biet uit of er meerder implementaties zijn (want die zullen er vast zijn). Het is iig geen officiële app/variant en je hebt dus nog steeds initieel de app van Tuya nodig (en daarmee beperken ze het ook steeds verder qua IDs)

Het is gewoon ontzettend lastig om met goedkope spullen iet alsnog te betalen met je gegevens.
De zigbee hub kost bij Lidl straks €19,95.
Klopt het dus dat je de lampen aan de hue bridge kan koppelen? Dan is er dus ook geen lidl bridge nodig of moet je juist die bridge koppelen aan de hue bridge?
Je kunt de lampen aan een hue bridge koppelen. Echter werken extra features zoals die kerstboom effecten dan niet denk ik. Daarvoor moet je namelijk koppelen met de lidl home app en dat moet weer met de aparte bridge van lidl zelf.

Heb je echter een hue bridge en wil je goedkope lampen? It’s worth a try. Hue heeft wel goede lampen. Zeker qua PWM dimming frequentie.
Niet per se: zolang dat spul niet met de buitenwereld kan communiceren, omdat niet aan WLAN hangt, is er weinig aan de hand. Dus b.v. Zigbee spul aan een Philips Hue Bridge lijkt me OK: de bridge communiceert weliswaar met WLAN, maar die is van Philips Hue; daar heb ik vertrouwen in.
Nog veiliger kan overigens ook: trek gewoon de LAN stekker eruit, dan werkt het ook!
Het enige wat je dan mist zijn updates en de functie om te zien of er iemand met een bekende iPhone naar huis komt - licht gaat aan, of b.v. bedienen van het licht met je mobieltje, maar dat heb je dus allemaal niet per se nodig. Daar de meest dubieuze Zigbee zooi aanhangen wat mij betreft geen enkel probleem.
Nog veiliger kan overigens ook: trek gewoon de LAN stekker eruit, dan werkt het ook!
Nee dan werkt het heel beperkt. De bridge heb je nodig als.. je raad het al.. bridge tussen LAN en zigbee. Zonder netwerk kabeltje kun je de lampen dus niet bedienen als je geen dimmers/knoppen hebt. Besturing met Telefoon ofg spraakassistent doet het dan gewoon niet.
Daar de meest dubieuze Zigbee zooi aanhangen wat mij betreft geen enkel probleem.
Eens. Zolang er geen BT of Wifi apparatuur in zit maakt het niet meer zoveel uit.
Ah ja klopt! Ik gebruik iPhone alleen om dingen eenmalig in te stellen, maar dan moet je ook echt WLAN hebben, Dagelijkse bediening Loopt bij mij over dimmer switches en motion sensors.Brug hangt overigens aan WLAN.
Welke bridge heb je dan? Die van Philips werkt standaard namelijk niet zonder kabel. Heeft geen wifi chipset. Of je moet het zelf ongebouwd hebben.
Je hebt alweer gelijk, hangt aaneen LAN Kabel.... ben moe! 1 brug direct aan de router en 1 brug aan een repeater (ik heb teveel Hue zooi). sorry voor de verwarring! Ik hoop nog wel op een krachtiger brug aan WLAN met meer de 50 lampen en switches en sensoren erop, want het is lastig de spullen in 2 groepen te verdelen.
Ah no probleem. Ik heb er toevallig twee weken terug een geïnstalleerd dus vandaar.

Ik hoop met je mee dat er een krachtigere komt. Ik heb een nieuwbouw woning met een kleine 40 lampen en acc op de beneden verdieping alleen al. Wordt nog wat met boven erbij.

Wlan vind ik echter geen goed idee. Heb liever gewoon een draadje. Zowel qua interferentie als mogelijke kwetsbaarheden mbt wifi.
Ah... ik heb gehoord dat Signify plannen had voor een WLAN bridge... ik zou het graag willen: nu kan ik zo'n ding alleen aan de router hangen of een repeater...de laatste weliswaar met draadje, maar uiteindelijk via WLAN. Ik heb wat problemen met lampen e.d. die b.v. niet altijd mee uitgaan maar ik vermoed dat dat eerder een Zigbee probleem is dan een WLAN. WLAN vindt ik lastiger voor b.v. audio/video waar een hapering meteen opvalt dan voor Hue. Een kabel trekken is vaak lastig, afhankelijk van je hui, b.v. mijn homeoffice PC hangt via WLAN. Alleen als ik een videoconferentie voor moet zitten o.i.d. leg ik even een ethernet kabel van de router naar mijn PC.
niet altijd mee uitgaan maar ik vermoed dat dat eerder een Zigbee probleem is dan een WLAN.
Ja en dat komt dus doordat WLAN op dezelfde frequentie zit. Dus hoe meer apparaten jij draadloos hebt hoe meer interferentie.

Het houd elkaar ook volledig in stand. Hoe meer apparaten hoe slechter de verbinding wordt. Het zit vrijwel allemaal in het 2,4GHz spectrum dus alle draadloze apparatuur die je koopt (zelfs je magnetron) voegt ruis toe in de ruimte. Vandaar dus dat je beter die bridge op en andere plek kunt zetten (meterkast werkt veelal prima), dan er nog weer meer wlan apparatuur neerzetten. Dergelijke dingen moet je zoveel mogelijk vermijden.
Dat is met zigbee toch geen probleem? Die gateway hangt aan je netwerk dus dat kan een issue zijn, maar de rest van de zooi zal niet zelf met de buitenwereld kunnen communiceren lijkt me.
Is er iemand bekend genoeg met het Zigbee protocol om antwoord te geven op de vraag of een apparaat niet via de bridge naar buiten kan communiceren?
Een zigbeeapparaat kan niet direct met de buitenwereld communiceren. De bridge kan dit wel.
Voor zover ik weet kunnen alle genoemde bridges ook zonder internet werken.
Het keyword is "direct". Bevat het protocol niet een mogelijkheid om de bridge opdracht te geven om rf-verkeer door te sturen naar eth0?
Zover ik weet is het niet routeerbaar
Zingbee geeft instructies voor een device, elke zingbee unit werkt als hub, berichten niet voor hem, geeft ie door aan het dichtsbijzijnde zingbee dingetje.

Heel handig, want zo heb je snel dekking door je hele huis.
Nee, er bestaat geen bericht in het protocol om een bridge een opdracht te geven die maar het internet zou gaan.

De bridge kan er zelf voor kiezen om bij een bepaald bericht ook iets op het internet te doen. De hue bridge stuurt bijvoorbeeld om de zoveel tijd naar signify welke lampen je verbonden hebt en welke kleuren je gebruikt. Dit is een specifieke implementatie in de bridge en volledig onafhankelijk van de lampen.
Apparaat zelf niet

de bridge daarin tegen wel je kan kiezen om data lokaal te houden met door bijvoorbeeld home assistant en conbee zigbee stick te gebruike
Gr

[Reactie gewijzigd door maurice3752 op 15 november 2020 21:34]

Anoniem: 30722
@dsmi15 november 2020 17:18
Zigbee2mqtt gebruiken dus. En daarmee alles aan home assistant hangen. 😇
Al hou ik het wel lekker bij hue
FYI : ook op de webshop vindt je links terug.

webshop link :
https://www.lidl-shop.nl/...ewegingssensor/p100306594
https://www.lidl-shop.nl/...felcontactdoos/p100306994

heeft iets meer product omschrijving


grappig :
op de Belgische site geen Smarthome producten te vinden, wel de categorie Smart home met de Silvercrest gateway als afbeelding

https://www.lidl-shop.be/nl-BE/multimedia

[Reactie gewijzigd door Thijzer op 15 november 2020 23:27]

en dezelfde startset 10tj duurder met ander merk in de titel https://www.lidl-shop.nl/LIVARNO-LUX-Starterset/p100306597

die stekkerdoos is ook wel interresant https://www.lidl-shop.nl/...felcontactdoos/p100306994

[Reactie gewijzigd door Toerq op 15 november 2020 16:05]

Zouden de stekkers apart schakelbaar zijn?


Edit: ja 😜

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 15 november 2020 18:17]

Ik vroeg mij direct hetzelfde af. Je zegt "ja", heb je ergens gevonden dat deze apart te schakelen zijn? :)
Danku! Er staat wel expliciet dat de stopcontacten apart te schakelen zijn. Hopelijk kunnen de USB poorten ook geschakeld worden, al verwacht ik van niet.
Nee deze blijven altijd aan ook al staat de doos “uit”.
Als deze direct met de Hue bridge te koppelen is, is dit wel fantastisch :)
Zijn dit wederom van die white label dingen zoals hier eerder voor gewaarschuwd was in de comments ? Anders lijkt het wel mooi spul. Ik moet nog een paar lampen hebben..

Edit: dus zoals dit >
nieuws: Action gaat slimme deurbel verkopen onder LSC Smart Connect-lijn

[Reactie gewijzigd door johanneslol op 15 november 2020 14:56]

Is er dan een mogelijkheid om dit volledig intern te houden? Aansturing via Raspberry Pi oid?
Ik gebruik zelf een Zigbee USB stick van Dresden Elektronik, beter bekend onder de naam ConBee of Deconz. Werkt feilloos met Home Assistant.

Mooie hiervan: 1 groot mesh netwerk ondersteund door meerdere vendoren (geen lock-in).
Nieuwe Zigbee producten worden op korte termijn toegevoegd zodra ze beschikbaar zijn.

Meer info: https://phoscon.de/en/conbee

Ben zelf benieuwd naar de stekkerdoos met USB poorten, dat is een product wat ik nog niet eerder heb gezien bij andere merken.
Dat is niet helemaal juist. Xiaomi meshed niet mee. Ik zie bv de Hue motion tegen een IKEA lampje babbelen, maar de Xiaomi deursensoren babbelen rechtstreeks met de Conbee II stick/gateway. Dit ondanks dat er heel wat entities dichterbij hangen dan de rechtstreekse verbinding. Daar zul je dus met je positionering rekening mee moeten. Ik heb overigens nooit connectiviteitsproblemen ervaren, ook niet met de stick op tegen de 10m afstand en door 2 vloerlagen en buitenmuur heen.

Ben benieuwd of het Lidl spul (ook) gaat werken. Zou mooi zijn, kijkend naar de prijzen.
Mijn Xiaomi sensoren babbelen prima met Tradfri elementen zoals lampen en schakelaars, heeft ook deels te maken met de vraag waar je het element hebt “gepaired”. Vanaf daar wordt een Zigbee router gezocht, het is dus handig om te pairen op de plek waar de sensor ook daadwerkelijk komt.
Dat is niet helemaal juist :-)

In mijn Deconz-mesh van de conbee II zie je ze inderdaad niet meshen (dat is voorbehouden aan powered nodes), maar de xiaomi-sensoren connecten wel gewoon met ikea lampen die in de buurt zijn.

Mijn sensoren op zolder zouden anders nooit de conbee-stick beneden kunnen benaderen, via het meshnetwerk van lampen en schakelaars werkt het perfect.
Hier wel hoor, ik zie nu in Deconz bijvoorbeeld een Xiaomi deursensor aan een IKEA lamp hangen.
Ik zit er zelf over te denken om een Conbee II aan te schaffen, in combinatie met RPI Home Assistant. Ik wil, zoals velen anderen in dit thread mijn prive informatie prive houden. Zoals ik het begrijp betekent dit dat ik dit allemaal kan doen zonder mij informatie te riskeren? Aangezien dit mijn eerste instap naar Home Automation is, is er enig advies wat je zou kunnen geven? Daarbij ben ik ook benieuwd naar de output power van deze devices, dus als je daar wat van weet zou ik dat ook heel erg kunnen waarderen. Ik vlieg namelijk FPV drones en de control link is in mijn geval ook op 868 mhz, en ik zou de drone niet graag uit de lucht zien vallen!
Zigbee zit op 2.4GHz, dus daar gaat je drone geen last van hebben. Z-Wave (heel ander protocol) zit wel op 868 MHz.
Bedankt voor je reactie, ik moet ze door elkaar gehaald hebben tijdens mijn research, bedankt voor de correctie! Ik vroeg me ook af hoe dit werkt met bijvoorbeeld lampen, als mijn Home Assistant de lamp aan of uit zet, kan ik deze dan ook nog met de hand bedienen?

[Reactie gewijzigd door Teun! op 16 november 2020 13:38]

Met Zigbee kan een “remote” direct met de lamp praten en hoeft dat niet via de hub (Welke dan ook, Ikea/Lidl/Hue/HA) dus zelfs als je router eruit ligt, of je PI helemaal dood is, kan je nog gewoon de lampen individueel bedienen. Dit is standaard in fabrieks hubs als die van Ikea en kan je ook zelf bouwen in HomeAssistant met een Zigbee stick.
Ik gebruik hier zelf Home Assistant in combinatie met Zigbee2Mqtt en een goedkope CC2531 adapter voor, wat ik persoonlijk een stuk fijner en stabieler vind werken dan de andere beschikbare gateways, al vergt het wel wat meer tijd om dit op te zetten.
Ik heb het ook runnen voor Xiaomi zigbee apparaten omdat ik niet een Xiaomi apparaat internet wel laten praten in mijn huis. Werkt echt prima, maar is inderdaad wel even wat werk en alleen echt leuk voor de hobbyist.
Anoniem: 30722
@RRV15 november 2020 22:31
Zigbee2mqtt en home assistant 👍
De lidl spullen kun je prima aansturen met een Conbee II https://amzn.to/2Uwnxey
Heb je dit zelf getest? of welke bron zegt dit?
Ik kan alles koppelen wat ik tot nu toe tegen gekomen ben, specifieke functies (zoals bij de kerstverlichting) zullen niet out-of-the-box werken maar ik ben nog geen zigbee lamp tegengekomen die ik niet kon aan/uit zetten en dimmen.
Tuya gebruik wifi ipv Zigbee. Dus zal vast om een andere fabrikant gaan.

Edit: Blijkbaar heeft Tuya nu ook Zigbee. :o

[Reactie gewijzigd door Psycho_Mantis op 16 november 2020 09:04]

Tuya gebruikt wifi en Zigbee.

Maar als je hun zigbee spul verbind met een ander basisstation zoals bijv de tradfri, (of home assistant) dan zal de communicatie niet naar china gaan
Ik heb thuis de zigbee hub van tuya staan, die stuurt ook het wifi verkeer aan. Als ik de internetkabel er uit haal doet mijn smart life spul het allemaal nog dus verbinding met China word alleen nog voor updates gemaakt gok ik.
Of hij verzamelt jouw gebruik gegevens tijdens de offline periode en upload ze zodra jij online gaat. Altijd een tijdje wireshark ertussen hangen om te het te verifiëren.
Of nog beter: het verkeer van Tuya spul compleet blokkeren in de firewall. Als het werkt heb je ook geen updates nodig.
Ehhh... heb je updates voor Windows en op je telefoon ook uit staan dan? ;)

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 15 november 2020 22:43]

Ja want beveiligingsupdates zijn geen ding natuurlijk.
Als een apparaat niet aan het internet hang is er ook vrij weinig risico voor beveiligings issues. Ja: wellicht dat iemand in de buurt via Zigbee je lamp aan/uit doet.
Tuya heeft ook zigbee en een zigbee/wifi gate way
Nee, want dezxe gebruiken Zigbee protocol en geen wifi. Zijn dus niet dezelfde white label dingen.
Tuya heeft ook genoeg zigbee spul.
Als Tuya de fabrikant is, dan ja. Kan het echter alleen niet zo snel vinden of dat ook voor Lidl iot spul geldt.
White label maakt voor ZigBee in principe niet uit, behalve misschien voor de gateway. Het ZigBee protocol is niet routeerbaar op internet en zonder gateway dus ook niet remote te hacken.

Als daar dus een beveiligingsissue in zit dan moet de hacker bij je op de stoep staan. En tenzij je dan ook een gateway hebt met ip routering kan hij alsnog niets, behalve je lamp uitzetten...

Dit is dus in die zin een stuk veiliger dan de wifi apparatuur van Action enzo.
De bridge kan als botnet ingezet worden. Verder is zigbee inderdaad best veilig.

Er zijn wat puur theoretische aanvallen die met een firmware update oververhitting kunnen veroorzaken. Ik verwacht dat alle lampen die in Europa verkocht mogen worden ook hardwarematige beveiliging daartegen hebben dus ik beschouw het nog niet als een realistisch scenario.
Dit gaat om silvercrest. Een soort budget merk van de Lidl dacht ik
Silvercrest is geen fabrikant. Het is puur een merknaam die Lidl op zijn producten plakt. Hierboven heeft een andere Tweaker in de specificaties al gevonden dat hey inderdaad Tuya spul is.
Silvercrest is geen fabrikant. Het is puur een merknaam die Lidl op zijn producten plakt.
Lidl is niet de enige die Silvercrest-producten verkoopt, je vindt ze bijv. ook op bol.com en zo nu en dan ook bij Aldi en Action.

Silvercrest is een whitelabelmerk, net als Tuya. Silvercrest verkoopt producten van verschillende fabrikanten, waaronder Kompernass GmbH uit Bochum (Duitsland), maar ook andere merken. In het verleden bijv. hebben ze ook producten van UCOM uit Heverlee (België) verkocht (UCOM bestaat inmiddels niet meer). Maar ook nu nog heeft Silvercrest producten van andere merken onder hun eigen label.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 15 november 2020 17:10]

https://www.lidl-shop.nl/silvercrest

Silvercrest is het merk van Lidl. Er dat het ook bij Bol.com tekoop is is logisch. Dat zijn allemaal resellers. Kopen bij lidl/aldi/action etc in en verkopen het voor de hoofdprijs op bol.com. bol.com zelf verkoopt ze niet. En er zullen vast wel eens een batch bij de aldi liggen. Maar dat maakt het niet ineens een merk wat overal verkocht wordt.
Ik kan er verder weinig over vinden. Dus het kan zijn dat ze samen met de concurrenten in een inkooporganisatie zitten. Net zoals de supermarkten en het merk Gwoon (Superunie). Ook een huismerk dat bij verschillende concurrerende supermarkten te vinden is.
G'woon is een heel ander soort merk, inderdaad zoals jij al zegt, maar dan van Unilever. Dat is dus niet hetzelfde als Silvercrest - lees mijn bericht nog maar een keer.

Edit: o nee, niet van Unilever.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 15 november 2020 17:34]

Nee niet Unilever, Superunie dat is een inkooporganisatie en geen fabrikant zoals Unilever.
Dat kan, maar goed, ik blijf erbij: dat is totaal anders dan Silvercrest. Lees nogmaals mijn bericht.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 15 november 2020 17:33]

Nee.. Unilever is een fabrikant van A-merken, g'woon is merknaam van inkooporganisatie Superunie van de supermarkten juist áls concurrent tegen de A-merken van Unilever (lagere prijs, hogere marge). Die kopen in bij verschillende fabrikanten en plakken hun eigen merk op. Net zoals Silvercrest dat doet. Er is niet een fabriek dat allemaal Silvercrest maakt, het is slechts rebranding.
Klinkt leuk, ben al tijden op zoek naar een betaalbare RGB lamp voor mijn Philips Hue station.
Op Black Friday is Hue altijd wel ergens in de aanbieding te vinden. Amazon Frankrijk en Italië zijn ook goede sites om op dat moment in de gaten te houden.
Ik wil ook nog wat lampen bijhalen maar ik wacht wel ff op Black Friday
Daar liggen de prijzen nu behoorlijk hoger dan Amazon NL (of DE, maar die berekenen bij het afrekenen gewoon de NL BTW, terwijl er vrij verkeer van goederen is in de EU.... helaas dus 5% minder voordeel). Dus daar kan zeker nog wat af. ;)
Ik heb vorig jaar 3 gu 10 hue lampen gekocht voor 90€ bij de Amazon flash sale. Het hoeft niet extreem duur te zijn :)
Nou, €30 voor 1 lamp vind ik wel extreem duur hoor. Als Lidl met lampjes van €10 komt, vind ik dat wel waard om geld in te stoppen.
Het is maar wat je duur noemt denk ik. Je moet niet vergeten dat er toch redelijk wat hardware in zo een lampje zit. In mijn ervaring zijn de goedkopere lampen kwalitatief een stuk minder. Ik ben begonnen met RGB lampen maar heb denk ik alleen de eerste maand kleuren gebruikt. Ik zou mij eerder focussen op lampen waar je warm en koud wit kan mengen. Dat geeft een veel mooier lichtbeeld.
Eens, heb in mijn huis ook van 3 verschillende merken ZigBee lampen waarvan de Philips Hue lampen na jaren nog steeds perfect licht geven. Dit terwijl 2 vd 14 gu10 IKEA spots al defect zijn :-/ Zelfs mijn livingwhites van ~ 8 jaar oud werken nog steeds perfect bij ongeveer dezelfde branduren per jaar..

Kan natuurlijk een fout in de batch zijn maar heb toch het idee dat Philips kwalitatief hoogwaardiger producten gebruikt of beter board design heeft...

@Tweakers zou het niet interessant zijn als jullie een hardcore tech artikel schrijven waarbij jullie de boards van led lampen laten vergelijken door een circuit expert (Mux?).
Hier goed overzicht van hue compatible devices
https://iconnecthue.com/supported-devices/
Ik ben erg tevreden over de Innr lampen. Voor mij is het beangrijk dat ze goede kleuren tonen en de oude kleur instelling onthouden als je hem uit en aan zet.
Ik zou mij eerder focussen op lampen waar je warm en koud wit kan mengen. Dat geeft een veel mooier lichtbeeld.
Dat kan met de lampen van de Action (spreek uit eigen ervaring) en die kosten ook maar rond de 10 euro...
Gebruik zelf de xiaomi lampen van de yeelight serie. Super kwaliteit en komen ook maar op 15 euro het stuk voor rgb's!
Dat kan inderdaad maar de kwaliteit lijkt wel een stuk minder te zijn. Ik ken mensen die meerdere lampen hebben teruggebracht wegens zoemen, snel stuk en andere klachten. De kleuren zijn ook niet zo mooi 'vol' als bij Hue. Het is min of meer alsof je naar een oudere generatie lampen zit te kijken.
Tsja... Heeft Hue bij sommige producten helaas ook last van. Ik heb drie setjes 'Play Bar' in huis, op verschillende momenten aangeschaft en alle drie hebben ze een hele nare coil-whine achtige piep als je ze op 'concentrate' zet (maar ook op bepaalde rgb stranden gebeurt het). Voor het geld zou je zeggen dat ze best een redelijk goed ontworpen Power brick in de doos hadden kunnen stoppen...
deze week één gekocht in het kruidvat aan amper 5 euro, kleurtemperatuur en helderheid te regelen vanuit de KV app
Die heb ik ook, en zijn best leuk voor het geld, alleen in RGB mode geven ze weinig licht
Mijn hui gaat straks vol hangen met verlichting van Gledopto. Niet duur, goede kwaliteit voor zover ik kan zien, en de meeste lampen zijn RGB+CCT waardoor je dus keuze over alles hebt.
Nee, de grootste kosten zijn niet de hardware, maar de roi/ontwikkelkosten. Daarom kunnen 3rd party lampen zoveel goedkoper zijn, die kunnen gewoon een succesvol product kopiëren.
HEb je nog die gateway nodig van Lidl om hem aan te sluiten aan de philips hue bridge?

Of kan je de lampen direct koppelen aan de bridge?
Ze gebruiken het Zigbee protocol, als het goed is kun je deze lampen dan direct aansluiten op de IKEA of Philips Hub. Ik gebruik ook al IKEA lampen op mijn Hue brudge, de "Hue Essentials" app vergemakkelijkt dat proces wel, op youtube staan wel wat tutorials.
Vraag mij af of je ook de bridge van Lidl nodig hebt of deze direct herkend worden door de hue bridge? Dan zal het zeker een leuke betaalbare oplossing zijn
Het is zigbee, je moet het met elkaar kunnen laten praten, zoals je ook IKEA lampen op hue kan zetten
Dat zou je verwachten, maar helaas is niet alles zomaar uitwisselbaar, ook al is het Zigbee. Al die hubs, sticks en stations hebben weer eigen lijstjes met compatibele apparatuur. Toen Ikea hun lampen op de markt bracht werkten die ook volgens Zigbee, maar waren niet compatibel met Hue. Daar was een update voor nodig.
En voor die update was destijds toch die Ikea bridge nodig, toch?
Heb hier een hoop Ikea lampen hangen die zonder Ikea bridge prima werken met een Hue bridge.
Echter, ze worden dus nooit geupdate....
Ja, en als Philips (Signify) zich ineens bedenkt en alleen hun eigen -overpriced- spullen nog maar wil toestaan binnen het hue netwerk, dan blokkeren ze dmv een hub firmware update gewoon alle vreemde merken (Ikea, Lidl, etc) lampen.
Die dan op hun beurt vervolgens ook een firmware update nodig hebben maar dat kan alleen worden uitgevoerd met hun eigen merk hub...en je dus onderaan de streep met lampen zit die onbruikbaar zijn geworden.
Mmm ik denk dat Signify dan wel kan inpakken of in ieder geval een hele hoop mensen heel erg boos maken.
Dit hebben ze al eens geprobeerd en ze (Philips) kwamen inderdaad van een koude kermis thuis 😁
Ahja, das waar. Maar ik heb nog geen apparaat gevonden wat problemen geeft met ZLL en (eigen) coördinator.
Hue hub (v1 nog destijds) met veel plezier achtergelaten
Dus dan is het antwoord, dat je die bridge niet nodig bent ? Als dat zo is koop ik er een stuk of 10. Dan is mijn hele huis smart. Ook die stroomkabel lijkt mij handig dan.
Als het met Philips Hue en Ikea Tradfri werkt ben ik ook wel benieuwd of het met KaKu ook werkt.

Edit:
Ik bedoel uiteraard in combinatie met een KaKu ICS-2000.
Niet alle Zigbee smarthome spullen van andere leveranciers werken hiermee samen.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 15 november 2020 15:41]

Das helaas een ander protocolletje.
En een andere frequentie (433 MHz) dan Zigbee (2.4 GHz)
Niet als je een ics-2000 hebt van Kaku. Die spreekt ook prima zigbee
Ah nice! Slim van ze.
Zou leuk zijn als dat zo is.
Bewegingssensor voor 9.99 is een leuke prijs
Lampen zullen wel gewoon werken op de ICS-2000. Maar met zoiets als die kerstboomverlichting zal je er niet alles uit kunnen halen wat er in zit. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de andere gateways.
Werken die producten rechtstreeks met de Philips Hue bridge zonder het lidl basisstation?
van die tussenstekker staat er dit bij dus ik denk van wel.


Productbeschrijving

Deze Smart Home tussenstekker van Zigbee Smart Home is de link naar jouw Lidl Smart Home en integreert elekrtonische apparaten in jouw Lidl Smart Home en is geschikt voor spraakbesturing via Google Assistant
Om dit product te gebruiken, is een gateway (apart verkrijgbaar) volgens de Zigbee-standaard vereist
Draadloos verbindingsprotocol - Zigbee 3.0
Veilige communicatie met versleuteling
Knop voor netwerken en handmatig in- en uitschakelen
Dankzij de Zigbee 3.0 draadloze standaard kan dit item worden geïntegreerd in andere Zigbee 3.0-compatibele systemen van verschillende merken en fabrikanten
App-functies:
Meerdere schakelklokprogramma's
Countdown-functie
Automatisch aan / uit (bij zonsondergang / zonsopgang)
Automatische tijdomschakeling (zomer / winter)
Kijk, en dat kan nu nog niet met de IKEA app.

Automatisch aan / uit (bij zonsondergang / zonsopgang)
ja zitten leuke functies in de app en zag ik in de manual ook iets met het weer zo te zien en muziek.
werkt de app dan andersom ook op de ikea spullen? dan kan die ikea app de deur uit
Dit is dan ook gewoon de Tuya app met een Lidl logo.
Afhankelijk van de bridge werken functies wel of niet.
Countdown functie zal wel niet bij hue werken. Schakelklok twijfel ik ook over.
Want dan zou het standaard aan/uit schakelaar van Philips dat toch ook moeten kunnen.

Wel lekker prijsverschil. Misschien maar een paar kopen voor de kerstverlichting. Dan laat ik Home Assistant het wel schakelen.
volgens mij wat ik gelezen heb kun je meerdere bridges instellen in de app maar voor die 2 tientjes altijd het proberen waard.
En voor firmware updates.
Het wringt een beetje in het statement
Om dit product te gebruiken, is een gateway (apart verkrijgbaar) volgens de Zigbee-standaard vereist
Ik zou het namelijk ook tof vinden als de sensoren gebruikt kunnen worden binnen op de Hue-bridge. Bij de meeste lampen is het geen probleem en die heb ik hier thuis ook draaien in combinatie met de Hue-bridge (Ikea, Osram, Müller Tint, Gledopto), maar accessoires zijn moeilijk / niet aan de praat te krijgen.
De vraag is dan ook of Philips / Signify een één-op-één implementatie van het Zigbee 3.0 ZLL protocol gebruikt, of dat ze toch beperkingen doorvoeren. Dat laatste kan om een goede reden zijn (kwaliteit / werking).
Waarschijnlijk moeten we het voor dit geld gewoon even gaan proberen. :-)
Betekend dit dat de LIDL home-smart spullen ook met Apple's Homekit werken? Aangezien dat ook met de IKEA-app werkt?
HomeKit ondersteuning is er vaak alleen voor eigen merk producten. Zo kun je bijvoorbeeld ook IKEA Trådfri lampen op een HUE bridge aanmelden maar dan zonder HomeKit ondersteuning.
Vraag ik me inderdaad ook af :)
Ongetwijfeld heb je daar straks homebridge met bv de Hue plug-in voor nodig.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee