Uitgever en ontwikkelaar bieden excuses aan voor kwaliteit XIII-remake

De uitgever en ontwikkelaar van de XIII-remake, een fps die een kleine week geleden op de markt kwam, bieden hun excuses aan voor de kwaliteit van de game. Ze noemen de kritiek op de slechte technische toestand van de game 'terecht' en zeggen hard te werken aan fixes.

Spelers klagen in Steam-reviews over slechte kunstmatige intelligentie, veel problemen met clipping, crashes, zich misdragende ragdolls, lage framerates en geluidseffecten en muziek die niet willen afspelen. Ook zijn er inhoudelijke wijzigingen aangebracht die niet bevallen: de cel-shaded-stijl is goeddeels afwezig en er is een limiet aan hoeveel wapens de speler bij zich kan dragen. De game heeft sinds de release ook een recensiegemiddelde van 'overweldigend negatief' op zijn Steam-pagina gekregen.

Volgens ontwikkelaar PlayMagic en uitgever Microids speelt de coronapandemie een grote rol in de kwaliteit van de release. "Overschakelen naar thuiswerken heeft onverwachte vertragingen in de planning van ontwikkeling en testen opgeleverd". Ze wilden een day-one patch uitbrengen, maar dat is ook niet gelukt. In 'de komende dagen en weken' moeten meerdere patches volgen, beloven ze. De eerste moet de problemen met de bediening, prestaties, clipping, rendering en het geluid verhelpen.

De XIII-remake is gebaseerd op een game uit 2003 en kost 39,99 euro. De titel verwijst naar het hoofdpersonage van de game, een soldaat die zijn geheugen verloren heeft en wordt beschuldigd van het vermoorden van de president van de Verenigde Staten. Met een kleine sleutel en een tatoeage naast zijn sleutelbeen als enige aanwijzingen moet de soldaat uitzoeken wat er is gebeurd.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

15-11-2020 • 13:18

114

Reacties (114)

Sorteer op:

Weergave:

Je weet dat je een slecht product op de markt brengt (als je dat niet weet is dat nog erger) en toch doe je het en zegt daarna dat je het verkloot hebt.

Hoe kan je dat aan elkaar rijmen en niet gewoon de game uitstellen met een maand?

Ze konden exact voorspellen wat er zou gebeuren: we hebben een ruk product -> dit brengen we uit -> mensen worden boos.
Er was zelfs een day one patch al onderweg.

Gigantische flop en idioot.
Hoe kan je dat aan elkaar rijmen en niet gewoon de game uitstellen met een maand?
Omdat je zoiets maanden tevoren moet besluiten en dat is hier fout gegaan. Iemand heeft gezegd dat het wel goed zou komen en dat is niet gebeurt. Voor een release als dit heb je te maken met heel veel dingen die op een vaste datum moeten gebeuren.
  • Je kan niet het PR bureau bellen en zeggen dat je niet volgende week uitgaat maar 7 weken later. Het PR bureau stuurt je dan een rekening voor alles wat gedaan is en wenst je veel succes.
  • Je eigen marketing heeft afspraken met influencers, youtubers, websites en journalisten, allemaal afpraken die erg moeilijk op het laatste moment af te zeggen zijn. En als je ze afzegt krijg je meteen een hele slechte pers.
  • Je eigen ontwikkelafdeling werkt ook met een schema en zijn de laatste weken alleen bezig met lijm en plakband, als je die op het laatste moment verteld dat we weer terug gaan naar echte verbeteringen verlies je alle momentum en gewoon heel veel tijd.
Als managers moet je dit soort besluiten maken maar soms zit je gewoon keihard vast aan de release datum en zijn alle andere keuzes die je slechter. Ik heb dat soort besluiten ook moeten maken. Pijn in het hart maar vaak komt alles best goed met dat soort titels. Als je uitstelt kan de financieele schade gewoon zo groot zijn dat het project nooit meer verder komt. Veel tweakers hebben geen idee wat er allemaal komt kijken bij een release als dit. Ze denken dat er wat ontwikkelaars en een twee managers zitten dit de ruimte hebben om dit soort besluiten te maken. Maar ik heb te maken met contracten van mensen die een percentage krijgen (cvaak met betrekking to muziek etc) en daarin staat een datum. Ben je niet uit op die datum gaan de boete paragrafen gelden en moet je meteen een klein kapitaal overmaken.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb wel eens een 82% negatieve score gezien op Steam voor iets wat we uitgebracht hebben en vond dat het nog meeviel. Een jaar later was de score 77% positief en na drie jaar had het product een ton winst gemaakt. Niet wat je wilt maar poep happens en je kan er gewoon niet altijd iets aan doen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 01:54]

En toch doet CD Projekt het wel.

Los van de hoeveelheid klachten over beloftes die ze richting hun personeel hebben gemaakt, is er weinig gezeur over het verschuiven van de release.
Want gamers haten een slechte games meer dan 1 die is uitgesteld.

Ze hadden dit hier prima kunnen doen, geeft het gezeik? Natuurlijk, maar lang niet zoveel als dit. En ook al zou dit toch winstgevender zijn, wat ik betwijfel, dan is dit alsnog heel schadelijk op de lange termijn.
Er is heel veel gezeur over CD Project tot aan doodsbedreigingen aan toe. Velen zeggen de game niet te gaan kopen juist vanwege het vele uitstellen EN de gevolgenv oor hun ontwikkelaars.

Slaat kant noch wal en uiteindelijk koopt ieder een die game toch omdat hij enorm tof gaat worden, maar laten we niet doen alsof CD Project ineens veren op bepaalde plekken gestoken krijgt omdat ze hun game steeds maar weer uitstellen.
En het gaat CD project waarschijnlijk toch veel geld kosten, aangezien ze nu de enorm belangrijke thanksgiving/black friday verkopen gaan missen. Gelukkig voor hen is Cyberpunk waarschijnlijk een van de weinige titels (samen met Rockstar games) die het niet van hun eerste week sales moeten hebben, maar veel langer goed zal blijven verkopen. Veel games hebben die luxe niet...

(overigens, XIII is inderdaad enorm beroerd en gewoon niet af. Jammer voor hen, maar de meeste reviews zullen inmiddels al wel geschreven zijn, dus hun metacritic is naar zijn grootje)
Het gezeur is niet zozeer gericht op het een keer uitstellen, de combinatie van het heel vaak uitstellen en het niet houden aan eerdere beloftes richting personeel, veroorzaakt dat idioten dit soort uitspraken gaan doen. Al zijn dit uitspraken heel fout, zou ik deze niet serieus nemen als in dat deze mensen werkelijk iets gaan doen.

Wat betreft de schade, ja het missen van bepaalde dagen is pittig, maar nogmaals het valt in het niets vergeleken met de reputatieschade van de game en de ontwikkelstudio. Dit was gewoon een absolute foute keuze.

Wat ik bij dit soort bedrijven ook mis is de communicatie hierover, en dat is iets wat CD Projekt wel goed heeft gedaan, zij bleven ons gameplay laten zien, we zagen steeds weer wat ze aan het doen waren, hoever het was en ondanks dat we hun boodschap niet fijn vonden/vinden, weten we wel waarom ze het doen.

Ik ben absoluut geen CDPR fan, en heel terecht het gezeik dat ze hebben gekregen voor hoe ze met hun personeel omgaan, maar 1 dingen begrijpen ze wel, liever uitstellen dan buggy afleveren.
Hier op tweakers denken we graag dat we alles beter weten dan de mensen die het werk echt doen. :)
vergeet niet de geldschieters, geld voor ontwikkeling komt 9 van de 10 keer niet uit de zak van de ontwikkelaar zelf
[...]

[list]
• Je kan niet het PR bureau bellen en zeggen dat je niet volgende week uitgaat maar 7 weken later. ...
• Je eigen marketing heeft afspraken met influencers, youtubers, websites en journalisten, allemaal afpraken die erg moeilijk op het laatste moment af te zeggen zijn. En als je ze afzegt krijg je meteen een hele slechte pers.
...
Als managers moet je dit soort besluiten maken maar soms zit je gewoon keihard vast aan de release datum en zijn alle andere keuzes die je slechter.
...
Maar ik heb te maken met contracten van mensen die een percentage krijgen (cvaak met betrekking to muziek etc) en daarin staat een datum. Ben je niet uit op die datum gaan de boete paragrafen gelden en moet je meteen een klein kapitaal overmaken.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb wel eens een 82% negatieve score gezien op Steam voor iets wat we uitgebracht hebben en vond dat het nog meeviel. Een jaar later was de score 77% positief en na drie jaar had het product een ton winst gemaakt.
Alles komt neer op gemaakte afspraken als ik het goed begrijp, waar je niet onderuit kan.
Wat moet de koper daar voor boodschap aan hebben? Ik mag hopen dat er wel clausules bestaan waardoor je het spel uit kan stellen (zo niet: doen.)
Het laatste stukje, daar zie ik een leermoment: daar kan lering uit getrokken worden op welk moment het spel gereleased had kunnen worden.

Ik ga het anders brengen:
Stel je brengt je auto naar de garage voor een onderhoudsbeurt plus APK. Je brengt je auto in de ochtend, eind van de middag zal die normaliter klaar moeten zijn.
Uiteindelijk krijg je een week later je auto terug. Je banden zijn gewisseld, maar bleken de verkeerde maat te zijn, de oude banden zijn weggegooid, maar je banden hadden achteraf helemaal niet gewisseld hoeven te worden (fout van monteur). Je auto was in eerste instantie afkeur, vervanging van de uitlaat was nodig en niet op voorraad, want een roetfilter. Bleek later niet nodig te zijn.
Monteur heeft problemen gehad met de uitlaat los te krijgen en heeft de motor op moeten tillen en daarbij is een onderdeel beschadigd. Voor de onderhoudsbeurt moesten onderdelen vervangen worden, maar waren niet op voorraad en moesten uit het buitenland komen.

Allemaal legitieme redenen. Ga je met dit verhaal naar een andere garage, geven ze aan alle onderdelen op voorraad te hebben en meer verhalen van foute handelingen te hebben gehoord van die garage.
Ik denk niet dat ik je hoef te vragen, hoe legitiem en begrijpelijk de redenen waren bij de garage, dat je de volgende keer je geluk bij de andere garage probeert?

Ik snap dat er prima allerlei redenen kunnen zijn. Maar het voelt net alsof je content op een website niet "kan" zien, omdat je geen cookies accepteert. Dat kán namelijk wel, alleen waar geef je de voorkeur aan? Kwaliteit voor de klant, of andere zaken?
Dit is geen onderhoudsbeurt, het is de eerste release. Het zal niet de eerste onthulling van een nieuw auto-model zijn die uitgesteld wordt omdat het design nog niet 100% was of de ontwikkeling van de auto net iets langer geduurd heeft. Daarom is de auto-industrie ook wat voorzichtiger met officiële release-data. Verder dan 'ergens dit najaar, waarna hij in het voorjaar te koop zal zijn' komen ze meestal niet. Vergelijking gaat dus niet op.
Daarom is de auto-industrie ook wat voorzichtiger met officiële release-data. Verder dan 'ergens dit najaar, waarna hij in het voorjaar te koop zal zijn' komen ze meestal niet. Vergelijking gaat dus niet op.
Vergelijking gaat juist wél op, toch? In de auto-industrie wordt wel beseft dat het uitbrengen van producten vertraging kan hebben en worden modellen niet uitgebracht met kinderziektes of veiligheidsproblemen.
En bij het uitbrengen van games zou dat niet mogelijk zijn? Daarnaast: als ik kijk naar Nintendo, dan wordt daar niet vaak iets uitgebracht wat nog vol zit met kinderziektes (integendeel) en worden er ook producten uitgesteld.
Zolang er voorbeelden zijn waarbij producten wél uitgesteld worden om de kwaliteit te waarborgen, wordt het lastig om valide excuses te hebben dat het bij een ontwikkelaar/uitgever niet lukt.
En terugroep-acties komen amper tot niet voor in de auto-industrie.

Ooow... wacht...

Plus, er zijn voorbeelden van rechtzaken tegen auto-fabrikanten waar duidelijk blijkt dat "liever goedkoop dan goed" de mentaliteit was.

En dan zullen we diesel-gate nog niet eens aanhalen...
Wat een onzin.

Dit hadden ze maanden van te voren aan kunnen zien komen, niet slechts een week. En tegenwoordig begint het juist 'in' te zijn om eerlijk te zijn en een spel uit te stellen. Ga het dan geen 3 keer uitstellen met een maand, maar zeg dat het spel 3 maanden uitgesteld word. Omhoog afronden die zooi.
Als managers moet je dit soort besluiten maken maar soms zit je gewoon keihard vast aan de release datum en zijn alle andere keuzes die je slechter. Ik heb dat soort besluiten ook moeten maken. Pijn in het hart maar vaak komt alles best goed met dat soort titels. Als je uitstelt kan de financieele schade gewoon zo groot zijn dat het project nooit meer verder komt. Veel tweakers hebben geen idee wat er allemaal komt kijken bij een release als dit. Ze denken dat er wat ontwikkelaars en een twee managers zitten dit de ruimte hebben om dit soort besluiten te maken. Maar ik heb te maken met contracten van mensen die een percentage krijgen (cvaak met betrekking to muziek etc) en daarin staat een datum. Ben je niet uit op die datum gaan de boete paragrafen gelden en moet je meteen een klein kapitaal overmaken.
En welk bedrijf is dat waar zo met het geld van klanten omgegaan wordt? Als je het nu even wilt melden dan kijk ik vervolgens drie keer vooraleer ik daar tot een koop overga. Alvast mijn dank.

Het kan intern allemaal verklaarbaar zijn maar daar heeft de koper geen boodschap aan. Dat is bedrijfsrisiko en ik pas er voor om dat als klant over te nemen, en al helemaal als de status van de game van te voren niet openlijk vermeld wordt.
Sorry, maar ik vindt dat moreel onverdedigbaar hoezeer het ook pijn doet aan je hart en hoevaak het 'meestal ooit weer goed komt'. Bedrog in mijn boekje.
Echter zullen degenen die een positieve review gegeven hebben dit waarschijnlijk gedaan hebben omdat het spel met een Steam sale is opgepikt voor een appel en een ei.

De grote marge vind je bij de pre-orders en in de eerste weken na de release. Hier ligt ook het zwaartepunt van juist je reviews en influenzas op YouTube. Die zullen het nu uitgebrachte spel neersabelen en dat is content die men in de regel verwijdert noch van een update voorziet.

Ik snap dat er zakelijk gezien veel meer haken en ogen aan zitten, maar het lijkt me stug dat het rendabel is nu alle refunds in koop te nemen. Maar ik kan er naast zitten als outsider.

Het enige voordeel wat ik hier zie is dat ze een hoop gratis marketing hebben gekregen want verder had ik nog niet van de remake gehoord.
Kijken of je ermee weg komt, zo niet doe je een mea culpa.
Kijken hoeveel preorders je toch kan binnen halen en dan een week later inderdaad zeggen "Oeps!"...
Jammere is ook dat mensen, terecht, een aversie tegen pre-orders krijgen. Ben je dan een studio die wel het juiste wil doen heb je die horde ook nog eens weer te nemen.
Ik vermoed dat het fout is gegaan vroeg in de development, een maand uitstel gaat dat niet fixen.
Een maandje niet, tegelijkertijd is het origineel nog gewoon te spelen, dus een half jaartje extra pakken had ook niet het einde van de wereld geweest.
Als er geen salarissen doorbetaald zouden moeten worden niet nee, maar nu stel je dat er even 6 maanden lang dure handjes bezet blijven die aan iets anders hadden kunnen werken alsof het niets is.
Ze waren nu een launch titel voor Xbox en PS5. Dat gingen ze echt niet uit het raam gooien.
De bugs zijn problemen voor later zullen ze gezegd hebben.
Is nog een Xbox one/ps4 game hoor.
Ik dacht direct; stel het dan uit... meld dat.. vooral in deze tijd zal iedereen dat begrijpen.
Je hebt liever een goede game, dan hoe XIII blijkbaar is.
Wilde hem best kopen... maar kijk nu even de kat uit de boom...
Als de schuldeisers met een stormram op je poort staat te beuken, moet je toch *iets*...
Hadden het beetje geld van de nostalgische day-one kopers blijkbaar hard nodig..
Helaas helemaal mee eens, No Man's Sky heeft helaas dezelfde fout gemaakt. Uiteindelijk best een leuke game geworden... maar was een erg rommelige start.

Persoonlijk zou ik in dit geval gewoon de originele versie porten zonder upgrades (buiten breedbeeld) naar de consoles. Het spel was en speelt nog altijd erg lekker.

PS. nu op steam voor maar 2,40!
Je moet the engoodening of nomans sky kijken van the internet historian. Erg interessante kijk
Het lijkt me sterkt dat een uitgever en ontwikkelaar en de gebruikers de enige belanghebbenden zijn om rekening mee te houden. Er is ook nog zoiets als investeerders, distributie, marketing waar dan afspraken mee gemaakt zijn. Als die te streng zijn, bijvoorbeeld omdat de investeerders of distributie niet van een releasedatum wil afwijken, dan is het waarschijnlijk niet zomaar mogelijk om dat te veranderen.
Het zal een bedrijfsmatige keuze zijn geweest. Uitstellen betekent ook dat de inkomsten uitgesteld worden terwijl de kosten oplopen. Ook is het maar de vraag of het met een maand uitstel was opgelost. Het spel was al enorm vertraagd en had in november vorig jaar uit moeten komen. Keerzijde van deze keuze is natuurlijk wel de reputatieschade, maar een geweldige reputatie heeft Playmagic nou ook niet te verdedigen.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 27 juli 2024 01:54]

Je kent het verhaal van zo'n keuken leverancier welke bij levering van elke keuken een gebrek achterliet? Een gebrek welke makkelijk te verhelpen was voor de leverancier en niet voor de klant?

Mensen belden over het gebrek, de leverancier kwam de volgende dag gelijk en fixt het probleem, want deze had alles al klaar liggen. Verder top keuken. Krijgt vervolgens overal goede reviews en veel aandacht omdat deze achteraf een goede service bood.
Mijn ervaring met zowat elke keukenhouwer is dat ik nog nooit één keuken van de eerste keer compleet heb zien opgeleverd worden. Kan ook bijna niet, 1001 onderdelen door iemand anders besteld... het de dag erna al komen fixen heb ik wel nog nooit meegemaakt, gemiddeld kan je een maand of 2 wachten :P
Dan ben ik de uitzondering want mijn keuken was he-le-maal compleet. Ik miste op een zeker moment een filter voor de kraan en belde keukenboer op. Deze was er heilig van overtuigd dat het er moest zijn, maar volgens mij niet. Uiteindelijk stuurde hij een nieuwe en een dag later vond ik het origineel meegeleverde filter, dat ergens tussen was gevallen...
Klinkt als een urban myth.. :)
En als smoes de coronapandemie... Halfbakken spellen gebeuren zo vaak vóór de coronacrisis uitbrak.
een duidelijk geval van 2020 , sell first, deliver later (if at all ..) ico , ipo , nu ook igo (initial game offering)
Het zou vast iets genuanceerder liggen dan dat. Vaak zijn het stakeholders die pushen voor een release.
Ik wachtte lang op deze remake omdat ik de originele ook superveel gespeeld had. Ik heb hem dinsdagavond gelijk gespeeld en was er in het begin erg positief over. Ik kwam na verloop van spelen erachter dat de prestaties erg slecht waren voor een spel met deze graphics (draai op een i7-7700K met een RTX 2070) maar haal op de meeste stukken niet de 60 FPS.

Verder vielen mij na verloop van spelen de volgende bugs op:

- Ragdolls erg onrealistisch
- Bij snelle bewegingen en herladen kun je soms niet schieten in ADS (richten door vizier)
- Issues met geluid (vooral in level waar je Winston moet afluisteren vanaf hotelkamer, het statische geluid bleef bij mij 3 levels hangen)
- In het hoofdmenu kun je 7 van de 10 keer niet naar instellingen, spel reageert niet op toetsen en zelf niet op enter. Enige manier is dan op ESC drukken
- Soms als je dood gaat of mission failed hebt kun je niet op retry drukken en moet je het hele spel opnieuw opstarten en missie overnieuw doen (is me in de hele story 4x overkomen)
- Vastlopers
- Om jezelf te healen moet je soms 2 tot 3 keer op Q drukken voordat het spel reageert
- Headshots worden door het spel niet gezien als headshot
- Nieuwe functie om je doel te zien door op F te drukken werkt maar de helft van de tijd

Verder heb ik wel lekker oude herinneringen opgehaalde, en hoop ik dat de bovenstaande problemen worden opgelost, dan zal ik hem zeker nog eens spelen.
Ik zit in hetzelfde schuitje; ik wil deze graag uit nostalgie maar nadat ik mij rot geschokken was van de op dat moment 80% negatieve reviews op Steam wacht ik lekker af. M'n wishlist gilt vanzelf wel als 'ie een keer on sale is over een jaar, en misschien is de kwaliteit dan beter.
Voor 6 euro is het orgineel op gog.com aan te schaffen :)
Hij is deze week zelfs maar € 2,39 op Steam!
Als het enige positieve wat je kan vertellen over deze game is dat het oude herinneringen ophaald had je beter de oude game uit de kast kunnen pakken.
Exact mijn gedachten.

Ik snap ook niet hoe de cartoons/cell-shaded graphics veel mooier zouden moeten worden?

De resolutie iets omhoog zetten zou in de oude versie ook wel kunnen?
Tja, weet je dat voordat je hem pre-ordered?
En daarom ook gewoon principieel geen preorders doen. Een serie 1’tjes en nullen zal immers niet uitverkocht raken of zeldzaam worden. Waarom iets betalen waarbij je geen enkele kwaliteitsgarantie krijgt?
Tja zie hier die reden waarom je dus NOOIT moet pre-orderen
Tja achteraf kun je alles vertellen.
Nee dit word al jaren vooraf verteld door z'n beetje de gehele game community.
Zie het als roken. Iedereen weet dat het slecht is. En toch blijven mensen eraan beginnen.
"Overschakelen naar thuiswerken heeft onverwachte vertragingen in de planning van ontwikkeling en testen opgeleverd".

Wat een verschrikkelijk kul argument. Alsof je door thuiswerken mindere kwaliteit kan leveren... tevens geeft men hier ook aan geaccepteerd te hebben dat er fouten in zaten voor het spel gereleased werd. Wederom een tragische remake van veelbelovend spel (zeker voor zijn tijd!). Niet heel verassend deze tijd, alsof studio's er een sport van maken om een remake slechter te maken dan het origineel.
Ik kan daar wel wat over inbrengen waarom thuis werken niet altijd hetzelfde is voor ontwikkelaars als gewoon op kantoor werken. Sommige collega studios ondervinden echt wel serieuze hinder als het aankomt op de laatste fases van het publishen van je spel.

Het komt er op neer dat gewone ontwikkeling wel goed kan doorgaan van thuis uit, maar dat testen vaak opeens veel langer duurt. Als je op kantoor zit vraag je snel even aan je collega's om iets te komen spelen aan je bureau, snelle feedback vragen, die verwerken en doordoen. Met thuis uit werken moet je nu een build maken, uploaden, downloaden, testen, feedback opschrijven of bellen. Dat zijn allemaal stappen die direct een heel pak meer tijd vragen. Daar bovenop is de thuissituatie voor vele mensen verschillend. Ik kan je niet opnoemen in hoeveel meetings ik heb gezeten met kinderen op de achtergrond die niet stil kunnen zitten of roepen waardoor gesprekken veel langer duren dan nodig. Deadlines die ver op voorhand ingesteld zijn geweest, grote aankomende releases (Cyberpunk en de nieuwe consoles bvb.) dwingen kleinere studios er toe om hier sterk rekening mee te houden of te verzuipen in het najaarlijkse geweld. Plus, Sony en Microsoft dedicaten bijna al hun resources aan de grote jongens op dit moment, en de lijn naar de kleinre ontwikkelaars is quasi stilgevallen waardoor je een beetje blind vaart als je voor het eerste je spel wil uitbrengen voor console.

Praat dat het goed dat je een product uitbrengt dat gewoon ondermaats is? Mijn inziens niet. Mijn eergevoel als ontwikkelaar zou het er zelf heel moeilijk mee hebben als je weet dat het spel veel gebreken toont. Echter, er zijn zo veel factoren in het spel die je niet toelaten om de deadline op te schuiven dat je het gewoon moet slikken. Het spel waar ik aan heb gewerkt is op dezelfde datum verschenen als XIII voor Playstation en XBox. Die datum verschuiven was in vele opzichten niet mogelijk (en ook niet in mijn handen). De publisher waar wij mee samenwerkten had wel voldoende budget en tijd voorzien om QA te boeken voor testing, maar het testen onder collega's en snel feedback vergaren was het afgelopen half jaar zo goed als afwezig. En dat mis ik enorm.
Je hebt deels valide argumenten en ik zal om het volgende wel gemind worden, maar voor bijna alles zijn technische alternatieven die het gewoon mogelijk maken. Dat dat niet altijd perfect werkt kan, dat niet iedereen het fijn vindt kan ook, maar het is na 9 maanden ook wel te verwachten dat je je als techneut inmiddels wat aangepast hebt. Kinderen of matige werkplekken zijn inderdaad lastiger op te lossen, maar je hebt zat plannings en scrumoplossingen digitaal, chatplatfotrmen waar je met eender welke projectgroep in kan, voice chatoplossingen waar je met eender welke collega's in kan zitten en overleggen tot je een ons weegt, desktop delen om werk te laten zien, etc. Als een youtubefilmpje prima te kijken is via anydesk bv. dan kun je ook een testlevel spelen terwijl je collega devver meekijkt en feedback geeft (of zelfs de controls overneemt).

In maart liep iedereen nog achter de feiten aan maar we zijn 9 maanden verder. Corona blijft kut maar de schuld op corona afschuiven en het daarbij laten is mijns inziens te kort door de bocht.
Kinderen of matige werkplekken zijn inderdaad lastiger op te lossen, maar je hebt zat plannings en scrumoplossingen digitaal, chatplatfotrmen waar je met eender welke projectgroep in kan, voice chatoplossingen waar je met eender welke collega's in kan zitten en overleggen tot je een ons weegt, desktop delen om werk te laten zien, etc.
Beste man, als je dat soort oplossing kan uitleggen in een video serie of online meeting en het werkt echt zo goed als jij denkt dan hoef je nooit meer hard te werken want dan ben je binnen een half jaar binnen.

Veel hardcore ontwikkelaars zijn sociaal niet erg handig. Er is een spanningsveld tussen geweldig goed kunnen coden en goed kunnen communiceren. Elke manager weet dat je dat soort mensen niet thuis laat werken maar op kantoor omdat je dan niet alleen geweldige code krijgt maar ook code waar je wat mee kan.

Ik spreek zeer veel met andere managers over hoe het beste om te gaan met gesloten kantoren en de problemen daarmee. We proberen elkaar advies te geven en ook vaak te zien hoe we problematische medewerkers het beste kunnen managen. En bij iedereen zie je dat er een groep medewerkers is die gewoon niet goed kan functioneren vanaf huis. Soms in ernstige mate. Ik heb afscheid genomen van een coder waar dingen vrijwel meteen uit de hand liepen. Anderen waren duidelijk minder effectief de eerste3 maanden. Vrijwel elk groter project dat ik ken heeft schade opgelopen doordat de teams uit elkaar gehaald zijn.

Nogmaals, als jij de oplossing daarvoor kent wil ik je kennis graag kopen. Wat je kost maakt niet erg veel uit. Maar dan moet je wel meer bieden dan de platitudes die ik op dit moment hoor. De eerste keer dat iemand zegt dat een zoom meeting net zo effectief is als een meeting waar mensen elkaar aan de andere kant van de tafel zien gaat zo een advies bij mij meteen de spam folder in. Als ik wat vraag aan een team wil ik ruiken of ze daar happy mee zijn of niet. Bij wijze van spreken.
En praktisch al die oplossingen zijn slechter dan het fysieke alternatief. Perfect om soms/deels mee thuis te werken (en dan zelfs beter), maar echt niet zo goed als gewoon elkaar fysiek zien en spreken.

Dat ze het beter hadden kunnen uitstellen is waar, maar Corona blijft 9 maanden later even kut en lastig om mee te werken. Het wordt niet magisch beter vanwege nog een extra chatprogramma.
Ik merk persoonlijk dat de mindset wel anders is tov 9 maanden geleden. Iedereen heeft z'n ritme wel gevonden en bij ons is de samenwerking zeker niet verslechterd. Maar oke, wij maken geen games maar produceren wel een hoop andere code/ applicaties. Vind de andere uitdagingen veel interessanter (hoe ga je om met mensen die niet zo goed thuis kunnen werken. Hoe hou je mensen betrokken bij het grote plaatje enz)
Uiteraard heb je dat soort oplossingen, maar niet alles is direct te implementeren of opgezet. Daarbovenop vragen sommige aanpassingen ook hevige investeringen die mogelijk van korte duur zijn. Nu weten we dat Corona nog onder ons is, maar begin maart en na de eerste lockdown werd er (althans in België) vooral gezegd "Nooit meer een 2e lockdown!", en toch zitten we hier weer. Het is ook niet alsof indie ontwikkelaars op een berg cash zitten die direct ingezet kan worden om allerlei platformen op te zetten. Dat vergt toch vaak enige expertise welke niet altijd in-house te vinden is voor kleine ontwikkelaars. En achteraf gekeken is het altijd gemakkelijk om te zeggen zus en zo. ;)

Nu spreek ik natuurlijk in meer algemene woorden. Mogelijk is er ook gewoon mismanagement bij die ontwikkelaars en was de situatie niet onder controle. Maar het is op dit vlak ook niet altijd zwart-wit voor te stellen. Het vergt van iedereen een shift in werken, denken en structuur. Sommige zijn er sneller op aangepast dan anderen (ook binnen de organisatie zelf), of hebben verkeerd ingeschat hoelang of ernstig de situatie (zich weer) kon evolueren.
Het feit dat je een moderne game tig keer kunt patchen na release maakt studios erg comfortabel met slechte QA... je laat gewoon je eerste 10.000 gebruikers gratis QA doen en stuurt bugs en logs automatisch naar de uitgever via een continue internetverbinding. Die stuurt er een week later een karige patch uit en het verhaal gaat weer door.
De uitgebreide mogelijkheden om hedendaagse games te patchen lijken inmiddels tot een vloek verworden te zijn. Een jaar of 15 geleden betekende een forse game breaking bug nog simpelweg een vertraging of een terugroepactie (en bij de Xbox 360 een prijskaartje van $40 000 per patch), nu zijn studio's gewoon lui geworden.

Het herintroduceren van die 'boete' van $40 000 bij updates op consoles zou het een en ander oplossen voor de spelers.
Het herintroduceren van die 'boete' van $40 000 bij updates op consoles zou het een en ander oplossen voor de spelers.
Nee hoor. Dat zou juist contraproductief werken. Er kunnen/zullen dan een paar dingen gaan gebeuren.

Primair zul je zien dat er veel langer op een patch gewacht moet worden omdat men over zal schakelen op grote, minder frequente bulk-patches ipv itereratief kleinere patches uit te rollen die lastige problemen snel verhelpen. Daarbij komt ook het risico dat één patch veel meer bewegende delen tegelijk zal aanraken en daarmee ook het risico vergroot wordt van het introduceren van nieuwe problemen die tijdens interne test-procedures niet gedetecteerd worden.

Daarnaast zullen kleinschaliger problemen gewoon gelaten worden voor wat ze zijn, want het wordt te duur om ze te gaan patchen. Misschien dat er nog wat aan gedaan wordt als het laaghangend fruit betreft, maar verder zul je zien dat er gericht gaat worden op de game-breakers en meer niet.

En tenslotte zal het PC platform wat bij console-ports steevast het ondergeschoven kind is, hierbij een nog groter onderspit delven. Het onderhoudsbudget zal in nog grotere mate op gaan aan de consoles waar het meeste publiek zit, en de PC port zal merkbaar minder aandacht krijgen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 juli 2024 01:54]

Dat is geen onredelijk argument hoor. Niet iedereen heeft thuis een fijne plek om te werken, en dat kan invloed hebben op de productiviteit.
Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen 'we stellen de remake nog een jaartje uit vanwege Corona', nu gewoon maar uitbrengen want was gepland.
Kan ook zijn dat ze het moesten uitbrengen in verband met contractuele verplichtingen.
Of omdat het geld op was.
Dit zal de hoofdreden zijn, snel pushen voor cashflow en dan nadien oplappen.
Tsja, als het geld op is heb je weinig keus. Dit soort kleinere partijen hebben nou eenmaal geen diepe zakken.
Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen 'we stellen de remake nog een jaartje uit vanwege Corona', nu gewoon maar uitbrengen want was gepland.
Je kan ook gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je aan de kwaliteit wilt schroeven. Daar win je veel meer zieltjes mee dan alles maar op Corona te gooien.
Inderdaad, het is een drogreden: een studio moet gewoon beslissen: dit is ondermaats, we hebben langer nodig.
Ik weet niet hoe het anders uit te leggen is dat het óf bewust zo op de markt is gezet, óf dat er sprake is van zo'n incompetentie, dat je twijfelt of het een grap is.
Aangezien het eerder regel dan uitzondering begint te lijken dat gameplay verpest wordt door pay2win constructies, lootboxen of simpelweg een bedroevende kwaliteit neerzetten (cashgrab), vraag ik me af of kopers hun gedrag aanpassen en van bepaalde ontwikkelaars/studio's bewust geen producten meer kopen (of hooguit met flinke korting). Kijkend naar EA, dan is te zien dat ze al zo'n 10 jaar (de gate omtrent SimCity) dingen weten neer te zetten ten nadele van de kopers en daar keer op keer op keer niks van lijken te leren (ja, bij te veel geklaag passen ze een strategie niet toe, maar verzinnen ze een nieuwe strategie).

Mede daarom maak ik me hele grote zorgen omtrent gamestreaming: een extra partij die ook weer invloed zal hebben over de manieren waarop wij spellen spelen. Denk aan extra reclame, in 'moeten' loggen en daarmee je privacy (Facebook Oculus ;) ), spellen weren in bepaalde regio's of tijden, extra abonnementen voor content, etc. etc.
Nu is dat nog niet, want eerst moet er voldoende adoptie plaatsvinden zodat het als pure cashcow gebruikt zal worden. Waar we vroeger ook geen problemen mee hadden (updatebeleid, privacy), keert dat nu steeds terug als probleem bij Android (voor privacy specifiek de Play Services).
EA, Ubisoft, Take2 en Warner Bros zijn studios waarbij ik wel 10x naar een game kijk voor ik iets van hun koop.

EA -> Lootbox geilheid na Mass Effect 3 ; het niet supportedn van franchises die wel tof zijn (TitanFall), het kapot maken van de Battlefield serie, en MOH etc

Ubisoft --> Copy Paste games nadat ze een origineel concept hebben gehad, hoeveel verschilt Far Cry 4,5,6 nu eigenlijk?

Take 2/Rockstar --> Shark Cards en andere onzin, het beloven van uitbreidingen op Single Player en het nooit leveren, niet te vergeten hoe slecht er met de PC crowd om is gegaan (GTA 4 port), terwijl het spel groot geworden is op de PC, tevens ook franchises verkloot (NBA / Max Payne)

Warner Bros (Shadows of Mordor, lootbox festijn in versie 2.0)

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 27 juli 2024 01:54]

En Activision? Micro transacties toevoegen na release?
Oh, begin met niet over Activision. Vergelijkbaar verhaal met Take2/Rockstar, Call of duty 1,2,4(mw1) geweldige games, daarna ging die franchise ook wederom omlaag( in mijn ogen), MTX, season passes, en alles wat niet nodig was voor een goede Call of Duty game, die ook competitief mee kon.

Wederom heeft Activision/Infinity Ward de PC crowd superhard laten vallen, in COD 1,2,4 was er een mod voor competitief spelen, en waren er genoeg lans en was COD op weg om een van die shooters te zijn naast CS/en games zoals Quake/UT... echter koos activision wederom puur voor winst geilheid en niet iets moois neerzetten. Is het hele SD gameplay verhaal verneukt en is het ook een veredelde gokkast geworden.

Ik had World at War en COD:WW2 nog een kansje gegeven, maar het is alsof men bij deze bedrijven altijd gaat voor de slechtste keuze voor de community.

Ik koop voornamelijk indie spellen tegenwoordig, of een game zoals The Witcher III, en nu binnenkort hopelijk Cyberpunk 2077(hoop dat het in de lijn met The Witcher III is). Teven zijn enorm veel leuke games die alleen op de consoles uitkomen, en ik een hekel heb aan console exclusiviteit dus veel loop ik ook mis of heb ik geen interesse meer in in een later stadium omdat ze te lui waren een PC versie te maken(Red Dead Redemption 1 is nooit uitgekomen voor de PC b.v).

Zo kan ik nog denk ik nog wel meer voorbeelden bedenken.
Nou, zoals ik naar ons bedrijf kijk, dan heeft het thuiswerken wel degelijk ENORME invloed op de kwaliteit van het werk. Niet iedereen is geschikt om fatsoenlijk thuis te kunnen werken, dat jij het misschien wel kunt is mooi voor jou, maar een hoop mensen dus niet. Niet elk bedrijf heeft ook de geschikte mensen om te zorgen dat thuiswerken een succes kan worden.
er is een limiet aan hoeveel wapens de speler bij zich kan dragen
Nou opzich is dat niet echt een onrealistisch iets toch? ;)
Men speelt FPS games niet voor 100% realisme.

Niemand heeft zin om zijn karakter door maanden aan revalidatie heen te jagen na een kogel in de benen.
Nee maar een beetje kan ook geen kwaad.

In cod ga je dood van een Bijl in je kleine teen en bloed je uit je ogen. Ook niet heel realistisch maar iets als onbeperkt wapens mee hebben zoals in GTA is ook niet echt reëel toch? Daarom zie je in RP varianten ook vaak dat wapens steeds met realistische hoeveelheden worden gekocht. Dus een pistooltje en een AR met een paar magazijnen aan lood. Niet sniper, 200 stickys, bazooka, 3 ARs, 2 SMGs, 3 pistols en 42 Proxmines.

Ik zie niet in hoe beperking op het aantal wapens wat je mee mag hebben direct een klacht op moet leveren. “He jammer” is tot daar aan toe.
Maar of iets wel of niet reëel is is verder natuurlijk niet zo relevant.
Een game moet leuk zijn.

En een game hoeft met zo'n wapen beperking verder natuurlijk niet gelijk slecht te zijn, tot zover geef ik je zeker gelijk, maar als je games pakt waar het gewoon een spelelement is om letterlijk een super breed arsenaal wapens uit je neus te trekken kan je natuurlijk gewoon op kritiek rekenen als je dat gaat weghalen in iets wat een remake moet heten en letterlijk de naam draagt.

Als je eigen recept wil voeren moet je gewoon een originele titel maken, dan heb je ook niet op voorhand allerlei verwachtingen waar je wat mee moet doen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 27 juli 2024 01:54]

Realistischer wel maar dan moet de game er ook wel voor gemaakt zijn natuurlijk. Als is dat vijanden ook wapens droppen in plaats van alleen kogels, dat de wapens die je heb genoeg kogels hebben en niet dat je halverwege de levels geen kogels meer heb. Dat een level niet te moeilijk of zelfs onmogelijk wordt omdat je bijvoorbeeld geen sniper hebt. De health van de vijanden moeten erbop ingesteld zijn dat je maar 2-3 wapens heb in plaats van 10.
Klopt, als de wapens een goede balans mogelijk maken noem ik dat zelfs een pluspunt. In het echte leven kan je ook niet met 37 wapens rondlopen, net zoals de munitie die niet is opgebruikt in een lader ook niet magisch samentroept in andere laders die je op zak hebt.
Nee, maar als het origineel dat niet had was daar waarschijnlijk een reden voor.

Waarom dingen restrictief wijzigen?
Metro doet dat ook, maximaal 3 wapens. Best moeilijk en draagt bij aan de "oh mee wat moet ik nu kiezen" spanning.
Nee, maar je moet wel kijken naar het soort game.

In Duke Nukem Forever zit ook zo'n bovengrens aan je wapens (echt, 3 of 4 ofzo) in plaats van dat je gewoon een absurd groot wapen met absurd veel kogels/raketten/granaten onder bijna alle cijfertoetsen op je toetsenbord hebt, zoals het hoort.
Als je dan die realistische hoek verkoopt in zo'n game die op dat soort vlakken juist moet baden in het absurdisme heb je in inhoudelijk zin gewoon de game die je zit te remaken niet begrepen.
En dan achteraf ook raar kijken dat je game gefileerd wordt door de aanhangers... (er was met DNF nog veel meer mis dan alleen dat maar gaat op zich wel voorbij aan het punt)

Niet iedereen is op zoek naar realisme en je moet dat zeker niet proberen te verkopen aan een publiek dat er overduidelijk niet naar op zoek is. Dan ken je gewoon je doelgroep niet.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 27 juli 2024 01:54]

Lekker dan. Heb hier nog het origineel, maar die installeert waarschijnlijk niet onder Win10.
Het origineel kun je voor 6 euro kopen op steam, en werkt perfect op Windows 10 :)
He, dacht dat ze bij GOG en Steam verwijderd waren.
Zoals @Justin0017 al aangaf staat 'ie nog op Steam en je kunt 'm ook nog steeds vinden op GOG.com, voor €5,59 op dit moment. Maar GOG.com doet ook nog wel eens aan kortingsacties.
We hebben net de herst sale gehad en we krijgen nog de black friday en kerst sales dit jaar.
Klopt, het zal me niets verbazen wanneer de originele 'XIII' dan ook met korting te kopen is.
Op Steam in ieder geval niet, excuus maar ik zie dat hij inmiddels in de aanbieding is voor 2,39.
Dus je kan beter de 2003 versie erbij pakken als je hem wilt spelen...
Eindigde dat spel niet met een cliffhanger? En indien ja, hebben ze dat opgelost in deze remake?
Die eindigde inderdaad met een cliffhanger... of ze dat nu hebben opgelost... weet het niet.
Afwezigheid van de cel-shaded-stijl, waar het origineel juist door gewaardeerd werd heeft volgens mij niks met pandemie of thuiswerken te maken. Dat lijkt me eerder een designkeuze die in een veel eerder stadium is gemaakt.
yep deze nieuwe game ziet er helemaal niet cel shaded uit. zo jammer
Moet toch altijd denken aan deze quote in de huidige 'oh, we patchen dat wel na de release' cultuur van de game industrie:

“A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.” ― Shigeru Miyamoto.

Waarom moest de deadline per se gehaald worden om dit gedrocht te verantwoorden?
Mooie statement die je aanhaalt, en met je eerste zin kan ik het niet meer eens zijn. Wordt een game bij vrijgifte slecht ontvangen, dan blijft dat kleven aan de game, aan de ontwikkelaar en aan de producent. Op zich is dit al een flinke sanctie, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. De eerste game ervaring is dan namelijk al kapot.

Een ander effect kan nog verder afbreuk doen. Als je op het moment van vrijgifte veronderstelt dat de game met een of meer patches wel is op te trekken tot een goede game dan accepteer je hiermee een onzekerheid. Ondanks de extra inspanning die in de patches gaat is de kans aanwezig dat de game niet goed stabiel is te krijgen is. Iedere volgende fout is publiekelijk te volgen want de game is al uitgebracht. Kom je in die situatie terecht dan sleep je als ontwikkelaar, en als producent, dat stigma van die slechte game voortdurend met je mee.

Shigeru Miyamoto heeft het denk ik vooral over het directe effect bij de vrijgifte van de game, maar dat risico op dat indirecte effect is misschien nog wel meer funest, omdat het maar doorettert. Op zich zijn PlayMagic en Microids nog niet in dat stadium terecht gekomen. Garantie dat het allemaal goed gaat komen hebben ze alleen nu al niet meer, wat ze ook doen.

edit:typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 27 juli 2024 01:54]

Toevallig dat ik dit bericht nu lees, want een uurtje geleden bladerde ik door de Steam reviews heen. In eerst instantie was ik deze remake even vergeten en toen moest ik er ineens aan denken dat hij sinds eerder deze week beschikbaar is.

Met de gedachte van het origineel verwachte ik dat deze op Ubi+ zou staan, maar dat is dus niet zo.

Gezien het blijkbaar op dit moment een drama is wat betreft deze game, maakt het ook niet uit. Ik installeer het origineel wel een keer die ik nog ergens op disc heb liggen.

Was altijd erg gecharmeerd van deze game en heb hem met plezier heel vaak opnieuw uitgespeeld.
De eerste op de ps2 gespeeld, hem onlangs gekocht toen hij op Steam als XIII Classic uitkwam wegens de goede herinneringen, staat er momenteel voor 2.39 EUR afgeprijsd.

Dan even resolutie aangepast want 1920 x 1080 heeft hij niet in de instellingen en fov naar 100 (zie link 1 en 2).

Juist vanochtend opnieuw beginnen spelen en hoewel verouderd op sommige dingen, nog steeds een plezier om te spelen.
Ja ik wordt oud, en soms nostalgisch (SoFII en No One Lives Forever is ook een mooi pareltje wat een remake verdient.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 27 juli 2024 01:54]

Top! Dank voor de links naar de resolutie en FoV aanpassingen. Scheelt mij weer zoeken vanavond. _/-\o_
waneer gaan de platformen (sony, microsoft, valve,etc) er eens iets tegen doen

jaren 80 brachten ze ook allen maar rotzooi uit en toen barste de bubbel. nu brengen ze rotzooi uit maar helaas niks.
Toen had je natuurlijk geen social media en reviews. Hoeveel exemplaren hebben ze al verkocht en wie boeit het verder?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.