1 review

Sonos Ikea Symfonisk Tafellamp met wifi-speaker

Specificaties Mono met WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Sonos Ikea Symfonisk Tafellamp met wifi-speaker Review

Tomba 7 september 2021, laatste update op 7 september 2021, 3.609 views Product gekocht

Sonos Ikea Symfonisk Tafellamp met wifi-speaker

Mooie lampen met voor de prijs behoorlijk geluid die ik absoluut zou afraden tenzij je ze bedraad aan kan sluiten of al een Sonos installatie hebt die ze kan voorzien van SonosNet.

Pluspunten

• Redelijk goede geluidskwaliteit
  • Mooi
  • Stereopaar functionaliteit
  • AirPlay 2
  • TruePlay

Minpunten

• WiFi ontvangst is waardeloos
  • 802.11g WiFi only
  • App werkt regelmatig niet
  • Factory Reset nodig om extra speaker toe te voegen

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
Inmiddels woon ik zo'n 3 jaar in mijn huidige huis en er zijn eigenlijk 3 dingen die ik qua aankleding belangrijk vind;
  • Zoveel mogelijk automatiseren via Domotica (die ik zelf in de hand heb dus niet via een Cloud ;) )
  • Overal Smart Lights
  • Overal muziek kunnen luisteren
Deze review gaat zoals je kunt verwachten over het laatste ;) Ik heb verschillende Raspberry's uitgerust met een HifiBerry,daarop Volumio geïnstalleerd en vervolgens aangesloten op bestaande stereo apparatuur die geen AirPlay ondersteunt. Helaas ondersteunt Shairport Sync (waar Volumio gebruik van maakt om AirPlay mogelijk te maken) alleen de eerste versie AirPlay. Dat betekent dat alle leuke dingen die AirPlay 2 biedt helaas niet werken; het voornaamste issue voor mij is dat er geen Multi-Room ondersteuning in AirPlay 1 zit wat betekent dat je je muziek altijd alleen naar 1 speaker kan streamen.

Toen de eerste AirPlay 2 compatible speaker in huis kwam (de uitstekende Libratone Zipp 2) smaakte dat wel naar meer, ik zou graag niet alleen mijn muziek buiten horen (waar ik de Zipp 2 voor gekocht heb, deze heeft namelijk een ingebouwde accu) maar als ik dan naar binnen loop dezelfde muziek willen horen. Na veel prakkiseren kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk 2 opties had;
  • Mijn volumio apparaten vervangen door de serieus belachelijk geprijsde Belkin Soundform Connect
  • Instappen/overstappen op Sonos, die out of the box ook AirPlay biedt
Over Sonos hoorde ik tot op heden eigenlijk louter positieve verhalen, maar de prijs is ook serieus hoog. Toen ik laatst echter weer eens op het Meubelplein kwam bleek Sonos voor Ikea ook speakers ontwikkeld te hebben! Van binnen een Sonos 1, van buiten Ikea design; de Symfonisk! Omdat op de master bedroom tot op heden geen geluid beschikbaar was en Ikea bovendien een blauwe sleeve aanbood die mooi past bij de kleuren in onze slaapkamer raakte ik geintrigeerd

In een opwelling dus de witte lamp ingeladen inclusief blauwe sok (en uiteraard ook een TRÅDFRI E14 Led-lamp zodat ie ook mee kon draaien in ons Hue systeem ;) ) en vol goede moed huiswaarts gekeerd.

Installatie
Onderweg naar huis had ik alvast de Sonos app geïnstalleerd en eenmaal thuis snel een (verplicht :| ) account aangemaakt. Vervolgens de lamp aangesloten en de wizard vervolgd. Na behoorlijk lang wachten op de firmware installatie was hij toch mooi klaar voor gebruik:

Tot zo ver eigenlijk een vlekkeloze ervaring. Snel gekeken en verdomd:

Er was een AirPlay speaker 'Slaapkamer TK' bijgekomen :)

Direct een stream opgezet vanuit Spotify en het geluid klonk heel erg lekker. Snel dus naar onze slaapkamer gegaan, de speaker geplaatst en toen begon de ellende.... Voor het geluid begon ging er al enige tijd overheen maar na een tijdje schalde dan toch Camelphat uit de speaker... voor ongeveer 5 seconden. Toen begon het geluid te hakkelen en viel vervolgens helemaal weg (terwijl mijn iPhone nog altijd dacht dat hij aan het spelen was)
Aangezien ik een Aruba netwerk heb was het troubleshooten snel gedaan... Het apparaat verbindt slechts met 802.11g (een standaard uit 2003!):

en had bovendien ondanks de uitstekende ontvangst een enorm wisselende verbindingssnelheid met mijn AP:

Ongelofelijk dat Sonos dat anno 2021 nog durft te verkopen, zelfs mijn ESP8266 bordjes van een paar euro hebben al 802.11n... Gelukkig heeft de Symfonisk ook een ethernet aansluiting, al is er geen outlet in mijn slaapkamer. Uiteraard ben ik niet voor 1 gat te vangen dus ik heb er een OpenWRT based wireless bridge tussen gehangen en daarmee waren de problemen direct verdwenen. Ondanks dat dit simpele apparaatje achter het nachtkastje hing (en dus een slechtere ontvangst zou moeten hebben :) ) was het WiFi plaatje direct verbetert:

AirPlay werkte direct weer uitstekend en snel en all was well...

Totdat de vrouw des huizes het wel een mooi idee leek om ook zo'n lamp met geluid op háár nachtkastje te hebben :)

Uitbreiding van het systeem
Ik zag het zelf ook wel zitten om een Stereo paar te hebben in de slaapkamer dus wederom naar de Ikea getogen om nogmaals dezelfde aanschaf te doen :)
Thuisgekomen vol goede moed de app geopend om de nieuwe lamp toe te voegen om verwelkomt te worden door dit beeld:

Alle opties grijs en geen enkele response op het aantikken van wat dan ook... Een Google zoektocht leert dat ik veruit niet de enige ben die tegen zo'n issues aanloopt en dus heb ik de usual oplossingen gedaan:
  • App reinstall
  • Speaker van de stroom
  • Speaker rechtstreeks op mijn coreswitch
  • RSTP uitgeschakeld en STP enabled op mijn CoreSwitch
Niks hielp. Na een tweetal zeer frustrende uren maar de last resort gekozen die veel genoemd wordt;
  • Reset van het systeem
Toen zag hij de oorspronkelijk lamp eindelijk weer (na de 20e reinstall van de app that is ;) ) maar hij weigerde nog altijd de lamp toe te voegen:

Ik heb toen de oorspronkelijke lamp maar van de stroom gehaald en een poging gedaan de nieuwe lamp te installeren. Dit werkte wonderwel wel en toen die eenmaal up was had ik wél aanklikbare opties in de Sonos app. Lamp 1 weer ingeschakeld en waarempel; ik mag hem toevoegen!
Na een tijdje zag ik ook beide lampen op mijn netwerk verschijnen:

maar de installatie van lamp 1 weigerde af te ronden. Het lampje brandde wel wit maar er kwam geen geluid en de app gaf opnieuw de melding dat toevoegen mislukt was. Na nóg een reinstall van de app zag ik dit in mijn app:

Na het wegklikken van deze melding kreeg ik dit beeld:

Toen ik op 'Niet geregistreerd' klikte rondde hij de installatie eindelijk af dus na ruim 3 uur kloten had ik eindelijk 2 Sonos speakers in mijn App! Sterker nog ik mocht ze zelfs samenvoegen tot stereopaar :)

Uiteraard was -omdat ze beneden via WiFi werkten- streamen een probleem (hakkel hakkel) dus snel weer naar boven, beide speaker bedraad aangesloten en opgestart en na een minuut of 5 stonden ze beiden netjes nog steeds in de zowaar nog werkende Sonos app! Much success zou je dus zeggen! Helaas was mijn AirPlay entry nu weg dus ik was de wanhoop nabij :( (AirPlay is immers de hele reden van aanschaf....)
Terugdenkend aan de (in mijn ogen wat archaische ;) )) keuze van Sonos om STP te gebruiken heb ik in een opwelling de netwerkkabel van de speaker op mijn vrouws nachtkastje los getrokken en toen... werkte het. Sonos gelooft heel erg in het wiel zelf uitvinden blijkt en heeft dus SonosNet ontwikkeld. Een op WiFi gebaseerd protocol waarmee ze hun eigen speakers meshen. Omdat de Wireless Bridge geen STP ondersteunt en de Sonos software de intelligentie ontbeert creëerden beide speakers denk ik een network loop waardoor AirPlay niet werkte (?)
Nog wel 1 positieve noot; nadat alles eindelijk dan toch werkte heb ik de TruePlay wizard doorlopen en ik moet zeggen; het geluid is voor de afmetingen en vorm echt goed te noemen. Het is alleen jammer dat de rest (software en hardware) daar zo ver bij achter blijft.

Samenvatting
De ervaring die ik heb opgedaan met deze speakers leiden mij tot de conclusie dat Sonos niet voor mij geschikt is. De hoepels waar ik doorheen heb moeten springen en de tijd die het me gekost heeft om 2 simpele WiFi speakers (fatsoenlijk) werkend te krijgen staan niet in relatie tot het geleverde product. Ik laat deze 2 speakers nu ze werken staan maar uitbreiding durf ik niet meer aan . Het idee dat ik bij uitbreiding mijn hele systeem moet resetten, ik zelf WiFi bridges moet gebruiken om fatsoenlijk te kunnen streamen en een app die de helft van de tijd helemaal niet werkt geven mij het gevoel dat ik met goedkope AliExpress rommel aan het klooien ben. Wellicht dat het minder een issue was geweest als ik een RJ45 outlet had gehad in mijn slaapkamer maar volgens mij is dat nou net niet het idee bij een wireless speaker ;)

Heb jij ook een Sonos Ikea Symfonisk Tafellamp met wifi-speaker?

Ik herken dit beeld. Ik heb de lamp ook gekocht en dezelfde problemen. Contact gehad met Sonos Helpdesk en bedraad was (is) uiteindelijk de oplossing. Ze hebben heel veel analyses gedaan en pakketjes gecaptured via de app. Waarom de lamp een veel slechtere verbinding heeft is mij een raadsel. Ik heb meerdere "pure" Sonos Producten en die werken gewoon perfect. En als ik de lamp op dezelfde plek zet is het elende.

Had ik eerst deze lamp gekocht dan had ik nooit en te nimmer andere Sonos producten gekocht, zo teleurstellend is het. Omdat het omgekeerde waar is kan ik het echt relateren aan de Ikea combinatie en hiermee doet Sonos echt afbreuk aan hun positie wat mij betreft.
Bedankt voor je reactie, blij dat ik niet de enige ben!
[..]
Bizar eigenlijk toch? Zeker gezien de binnenkant eigenlijk een volledige Sonos One zou moeten zijn. Ik geloof ergens ook meteen dat het wel goed zou moeten kunnen werken anders was Sonos niet zo groot geworden (ondanks hun in mijn ogen rare keuzes zoals een eigen Mesh opzetten en daarmee de reguliere WiFi nog wat meer verpesten en de keuze voor STP is ook een niet heel handige)
Nou en zo is het dus voor mij nu ook. Ik heb 2 werkende lampen/speakers en ze staan mooi maar het heeft me veel teveel tijd gekost en ik heb extra hardware in moeten zetten om het überhaupt werkend te krijgen. Door deze ervaring (maar ook door de buggy app) zal ik zeker geen Sonos meer kopen. Ze gooien hier letterlijk hun eigen glazen mee in want als het bevallen was sluit ik niet uit dat ik meer Sonos producten genomen had.

Het is jammer dat Libratone geen normale speakers aanbiedt want zowel hun app als hun speaker werken echt subliem met AirPlay 2 (en de Zipp 2 die ik heb klinkt ook nog eens een heel stuk beter dan de Symfonisk, al mist ie dan weer TruePlay)

[Reactie gewijzigd door Tomba op 7 september 2021 16:03]

Ik heb alle Symfonisken in huis bedraad aangesloten. Het is een must om in de instellingen van de speaker dan de Wifi uit te zetten. Zelfs als de speaker aan de draad zit.

Maar bij iedere toevoeging van een nieuwe speaker heb je een klein window om je ding te doen, waarna er een netwerk loop ontstaan. Alle oude speakers loskoppelen, wifi op de nieuwe uitzetten en alle oude speakers weer verbinden.

Het is ff een dansje, maar daarna werkt het goed.

Overigens, als bij het opstarten van de speaker geen netwerk wordt gedetecteerd, dan gaat de wifi alsnog aan.
Ik kom net deze review tegen via een link in een forum post en ben toch wel verbaasd door deze ervaringen. Zelf heb ik de lampen (en een boekenplank model) nu 2 jaar en nog nooit 1 hickup ervaren. Is er wellicht intussen een andere revisie welke deze problemen heeft geintroduceerd? AP is hier een standaard experiabox v10.

[Reactie gewijzigd door Batilan op 12 november 2021 23:35]

Gebruik je ook daadwerkelijk AirPlay 2? Ik maak geen gebruik van het Sonos eco systeem verder (de speaker mag het internet niet eens op, ik wil geen luister profiel bij Sonos hebben namelijk)
ik heb de symphonie speaker ook. In het wit. De installatie zou inderdaad van een leien dakje moeten gaan maar dat ging het niet. Ik had al vier speakers van Sonos in een prima werkende set-up. Ik had verwacht dat de lamp eenvoudig toe te voegen was maar ik heb serieus even stoom moeten afblazen de boel moeten resetten om alles werkend te krijgen. Onlangs hetzelfde met een Sonos Port. Werd ook niet opgepakt maar na eindeloos proberen werkte het apparaat zodat mijn platenspeler werkt. Het Sonos systeem is mooi, maar de installatie gaat lang niet altijd vanzelf.