Sonos Ikea Symfonisk Wifi-boekenplankspeaker Zwart Review

Qlimaxxx 25 november 2019, laatste update op 3 november 2021, 15.629 views Product gekocht

Sonos Ikea Symfonisk Wifi-boekenplankspeaker Zwart

Presteert boven verwachting. Deze speaker is ideaal voor de ruimtes die je net niet belangrijk genoeg vindt om meer dan 100 euro voor uit te geven. Ook ideaal als surround speakers in een 5.0/5.1 setup.

Pluspunten

• Prijs muurbeugel
  • Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Sonos app!

Minpunten

• Presteert het beste in stereo of surround
  • Lage tonen vallen tegen i.v.m. Play:1 (op te lossen met EQ!)
  • 2.4GHz bereik valt tegen

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 5
Toen Sonos en Ikea afgelopen zomer de Symfonisk speakers uitbrachten en bleek dat er voor het eerst een Sonos speaker onder de 100 euro beschikbaar was, kon ik het niet laten om er 1 te kopen.

Sterker nog, ik heb er meteen 2 gekocht. Het idee was om er sowieso 1 te houden en eens te kijken hoe ze thuis klinken. Dat wijkt toch vaak af van in de winkel. Daarnaast kunnen vrijwel alle Sonos speakers op een laag volume muziek goed weergeven. Sommige speakers vallen door de mand op hogere volumes. Aangezien ik ook niet vies ben van een feestje zal ook dit wel eens voorkomen. Om nou keiharde muziek te gaan spelen in een Mediamarkt of Ikea is ook weer een beetje asociaal.

Wat mij opviel toen ik 1 losse speaker testte, was dat de Symfonnisk het geluid veel minder breed uitstraalt. Het verschil tussen recht voor de speaker of naast de speaker zitten is veel groter dan andere Sonos speakers. Dit komt vermoedelijk omdat de speaker veel minder rondingen heeft. Voor een kleine kamer of gang maakt niet zoveel uit. In een grotere kamer is het echter aan te raden om minimaal 2 speakers te plaatsen. Het maakt namelijk heel veel uit of je dichtbij of ver van de speaker vandaan bent. Met meerdere speakers kun je het volume lager zetten en toch overal van de muziek genieten en een gesprek voeren. Dit is bij de Symfonisk nog veel meer van toepassing dan bij andere Sonos speakers.

Als ik de speakers vergelijk met mijn setje Play:1, dan blijkt het volume bij beide speakers zeer gelijk. Wellicht dat de Play:1's iets harder kunnen. Maar in de meeste huishoudens zullen de speakers zelden zo hard moeten werken. Het grootste verschil zit hem in de lage tonen. Ik heb andere reviews gelezen, daarin spreekt men van teveel bas. Ik kan mij hierin totaal niet vinden. Met vrijwel elke Sonos speaker heb ik de voorkeur om de EQ neutraal te houden, daar waar sommige vrienden en familieleden de bass juist opkrikken. Bij de Symfonisk boekenplank speakers heb ik juist wel de neiging om de bass iets hoger te zetten. Als je enkel en alleen een Symfonisk speaker hebt zal dit niet zoveel uitmaken. Maar juist met meerdere speakers, zeker in 1 kamer, is het verschil naar mijn smaak te groot.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om beide speakers te houden. De play:1's die ik als rears gebruikte voor mijn Playbase zijn weer terug verkast naar de slaapkamer. De Symfonisk speakers dienen nu als mijn rears in mijn 5.0 setup. Ik heb er bewust voor gekozen om niet een Sub te kopen. Vanwege de hoge prijs en het feit dat ik in de binnenstad woon en graag vrienden met de buren blijf.

Het gekke is dat waar de Playbase met het afspelen van muziek niet zo imposant klinkt als bij films, de Symfonisk als achterspeakers juist ook met muziek hun mannetje staan. Ik merk vrijwel geen verschil met de Play:1's. Daar waar de Playbase toch flink minder vol klinkt dan de Play:5 die in een andere hoek van de kamer staat. Ik heb trouwens mijn rears ingesteld op volledige muziekweergave. Standaard staan ze ingesteld op sfeervol en hoor je slechts af en toe een klein onderdeel van het nummer via de achterkant terug.

Mijn conclusie is dat vooral de boekenplank speakers van Ikea een mooie toevoeging zijn aan de lineup van Sonos. Ik ben zelf verknocht aan de app en de ervaring en vind het dus vreemd om te lezen dat sommige mensen dit als minpunt beschouwen. (niet dat er geen verbeterpunten voor Sonos zijn, overigens).

Waar de Ikea speakers vooral voor geschikt zijn:
- Goedkopere surround set (zeker in combinatie met de Beam, maar ook met de Playbar en Playbase doen ze niet onder voor de Play:1's)
- Goedkoper instappen in de Sonos experience (uit ervaring kan ik zeggen dat het zelden bij 1 speaker blijft)
- Kamers waarbij je niet bereid bent om meer dan 100 euro uit te geven voor een speaker
- Kamers waar je wel graag stereo wilt, maar niet ruim 300 euro wilt uitgeven.

Een kleine toevoeging: wat ik wel raar vind is dat ze een netwerkkabel meeleveren. Het is duidelijk dat er wel veel bespaard is om onder de 100 euro te blijven. Zo'n netwerkkabel wordt toch vaak maar maximaal 1x per Sonos systeem gebruikt en de vraag is of de meegeleverde kabel dan lang genoeg is. Ik zou het als consument ook prima verdedigbaar vinden dat ze bij zo'n goedkope speaker die niet meeleveren. Desondanks toch fijn dat hij er bij zit, hoewel hij bij veel gebruikers waarschijnijk in een schoenendoos met kabels en adapter terechtkomt.

UPDATE 20-09-2020:
Inmiddels heb ik de speakers bijna een jaar in bezit. Waar ik ze eerst als rearspeakers gebruikte voor mijn Playbase, staan ze nu als stereoset in de slaapkamer. Ik had al een Play:5 gen 2 speaker in de woonkamer staan en kon er voor een zacht prijsje nog een bij kopen. Daarop heb ik mijn Play:1’s uit de slaapkamer verdeeld over de keuken en de badkamer.

Vooral de badkamer is ver verwijderd van de Playbase. De Playbase is de speaker die ik aangesloten heb met een kabel, ik gebruik dus Sonosnet (mesh netwerk techniek van Sonos). De 2.4GHz is hier vrij druk en dus amper te gebruiken. Helaas staat Sonos nog steeds enkel 5GHz toe voor een 5.0/5.1 setup en de Sonos Move. Sonosnet geeft iets betere ervaringen dan rechtstreeks op mijn WiFi.

Dat betekent dus dat de meest verre speaker (in de badkamer) niet rechtstreeks met de Playbase kan verbinden, maar moet ‘meshen’ via een andere speaker. Meestal pakt hij de Keuken (dichtst bij de woonkamer).

De IKEA’s lijken echter een veel mindere WiFi antenne te hebben. Daar waar de Play:1’s in de slaapkamer vrij weinig problemen gaven, doen de Ikea Symfonisk speakers het vaker niet dan wel. Ik heb getest met een netwerkkabel en dit werkt een stuk beter. Groeperen gaat instant en het geheel is veel stabieler. Helaas is het alleen mogelijk als ik een switch met STP gebruik, wat weer 100 euro extra gaat kosten.

Lang verhaal kort: op 5GHz doen ze het behoorlijk, op 2.4GHz is de ervaring een stuk minder. Toch wel zonde, want verder ben ik er erg te spreken over.

Update 28-11-2020:
Inmiddels heb ik besloten ze te vervangen door een Sonos Move. Zeker de ervaring die ik qua bereik met die speaker heb, geeft voor mij de bevestiging dat het de goede keuze was. De Ikea speakers zijn op zich prima. De geluidskwaliteit is goed. Als je een enigszins bruikbare 2.4GHz band hebt in je omgeving of als je ze als achterspeakers voor de tv gebruikt, zijn het zeker aanraders. Naar mijn smaak gaven ze toch net iets te vaak problemen. Zelfs nadat ik 1 bekabeld heb.

Voor wie beschouw ik dit nu dus als goede speakers?
- Mensen die ze als rears willen gebruiken voor hun home cinemaset (doen echt niet onder voor de Play:1's of Play:3's)
- Mensen die toch wel een extra speaker willen in een minder belangrijke ruimte, maar tegen de prijs van de normale Sonos speakers aanlopen. Mits ze niet in de binnenstad wonen met tachtig wi-fi netwerken in de omgeving, of ze kunnen bekabelen.

Wie kunnen deze speakers beter laten staan?
- Mensen die in de binnenstad wonen en ze niet kunnen bekabelen of als rears gebruiken.
- Mensen die in een betonnen bunker wonen.
- Mensen die voor 133 euro tijdens Black Friday een Sonos One SL kunnen kopen :)

Ik ga trouwens dieper op het onderwerp verbindingsproblemen in, bij mijn review van de Sonos Move!

Heb jij ook een Sonos Ikea Symfonisk Wifi-boekenplankspeaker Zwart?

Anoniem: 310408
26 november 2019 20:55
Goede review!

Klinken gewoon prima maar zijn erg kritisch op de plaatsing. Als je ze in de ruimte zet worden ze wat vaag en lijkt de zelfs de timing niet okay. Zet je ze tegen de muur is het meteen veel beter. Probeer ook verticaal en horizontaal want ook dan veranderd er een hoop.
Daar zeg je wat. Ik bedenk me net dat ik ze inderdaad los en stereo getest heb op de keukentafel en een salontafel, maar dat ze nu in 5.0 setup naast/achter de bank tegen de muur aan staan. Dat zou een hele logische verklaring kunnen zijn voor het feit dat ik ze nu beter vind klinken.

Bedankt voor de feedback!

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 26 november 2019 21:03]

ik heb hier laatst een youtube video over gekeken, en die kerel zei dat je ze niet in een surround setting kon gebruiken i.c.m. sonos' zijn eigen speakers. uit jouw review lijk ik het tegendeel op te merken? is dit iets wat op den duur aangepast is?

prima review trouwens!
Dit is daadwerkelijk mogelijk zowel met de boekenplanken als de tafellampen. Ik zelf heb de beam + sub + 2 symfonisk tafellampen als rear werkt perfect, zeker indien ze getuned zijn door middel van trueplay.

Het is dus mogelijk echter geen combinatie, dus een boekenplank en tafellamp kunnen niet gecombineerd worden als rear
Dat is vreemd. Ik heb ze op of rond de dag van uitbrengen gekocht. Ik kon ze meteen gebruiken in een surround setup. Wat ze in die Youtube video zeggen klopt dus niet.

Ik wist trouwens ook dat dit zou kunnen omdat al bij bekendmaking op de Sonos site stond dat dit mogelijk zou zijn.

Thanks voor de feedback!

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 25 november 2019 13:11]

Dus als ik het goed begrijp kan je deze speaker in surround gebruiken samen met bijvoorbeeld een sonos one?
Nee, je kunt een setje van deze speakers als rear gebruiken van een playbar, playbase, beam of Arc. Je kunt niet 1 symfonysk mixen met een andere speaker in een surround setup
Tnx voor je bericht, jammer :) . Dan kijk ik toch even verder.
Dit zou wel degelijk mogelijk moeten zijn, MITS je dezelfde 2 speakers gebruikt voor je surround.
Dit klopt Kraz. Volgens mij mag enkel de kleur afwijken, maar waarom je dat zou willen zou voor mij een raadsel zijn.

Zie dit artikel op de website van Sonos voor meer info. Het is dus inderdaad wel mogelijk!
Kun je hem ook gebruiken als speaker als je belt?
Je kunt hem net zoals alle Sonos speakers gebruiken terwijl je belt. Je telefoon is de afstandsbediening en de speaker haalt zelf de muziek van het internet via WiFi.
Bedankt, ik bedoel eigenlijk of ik hem kan gebruiken als externe speaker als ik aan het bellen ben. Dus het gesprek voeren over de speaker.
Nee, dat kan niet. Dat zou met een Sonos Move in Bluetooth modus wel kunnen, maar dat is verder de enige speaker uit de Sonos reeks die dat kan.

Ikea verkoopt wel een Bluetooth speaker die hier op lijkt, de Eneby. Die kan je echter niet via WiFi verbinden en aan Sonos kopen, is gewoon een Bluetooth speaker.
Misschien helpt dit? https://support.sonos.com/s/article/1230?language=en_US

Mogelijk via Airplay als je een iphone hebt.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dan moet hij natuurlijk wel een iPhone hebben.

Het is sowieso even schakelen voor me, want voor mij is het juist een sellingpoint dat je muziek niet vanaf je telefoon speelt en je dus niet afhankelijk bent van het bereik of al dan niet gebeld worden.
Voor mij ook, ik zou dat niet eens willen. Maar ja, ieder zijn meug.
Leuk om je review te lezen. Dank je wel.

Weet je of het mogelijk is om er twee als stereo set te gebruiken, mobiel te gebruiken en mee te nemen naar een ruimte waar geen internet (wel elektriciteit) is ?
Sorry, drukke week en was ziek.

Je kunt er 2 in stereo gebruiken en zelfs als achterspeakers van een 5.0 of 5.1 set (met een beam, playbar of playbase). Je kan hem ook koppelen aan een Sonos sub, dus in dat opzicht is het gewoon een Sonos speaker met een Ikea jasje en Ikea prijs.

Dat betekend ook dat ze afhankelijk zijn van wi-fi. De enige Sonos speaker die via Bluetooth benaderbaar is is de Move. Je zou hem wel aan een hotspot kunnen hangen, maar weet niet hoe stabiel dit zal werken.
Wellicht dat iemand me kan vertellen wat de lengte van het netsnoer is wat je er standaard bij geleverd krijgt? Kan ik nergens terugvinden, ook niet op de Ikea site?
Als ik het vergelijk met mijn armspanwijdte denk ik dat de kabel ongeveer 1,80m lang is.
Ik kwam leuk Youtube artikel tegen van iemand die deze Sonos Ikea Symfonisk gebruikt als soort bridge/reciever gebruikt om er een (goedkope non Sonos) Subwoofer mee aan te sturen. https://www.youtube.com/w...Ag.9DnbrYvucaQ9DnjTN8QHjl
Ik stuur met 1 Symfonisk 2 speakers in mijn badkamer aan. En als ik de sauna aanzet, schakelen de speakers van de badkamer naar de sauna. Jaja was ff knutselen maar het werkt :P
Kan je ze ook koppelen aan Google Home als standaard speaker
Sorry, beetje laat antwoord. Ik weet helaas het antwoord niet. Mocht je dit nog steeds willen weten dan kun je denk ik het beste even op het forum deze vraag stellen.
Een fijne bijkomstigheid van de Symfonisk speaker is dat het Airplay 2 ondersteunt. Handig voor mensen met een iPhone, iPad, AppleTV of Mac 👍🏻

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.