Redacteur audio en games

IKEA Symfonisk Schilderijlijst Review

Meer voor het oog dan voor het oor

Doordachte behuizing

Sonos is verantwoordelijk voor de binnenkant van de Schilderijlijst, maar de ontwerpers van IKEA hebben goed nagedacht over de buitenkant. Dat blijkt vooral als we naar de achterkant van de Schilderijlijst kijken. In de randen vind je zes ovalen uitsparingen waardoor je het bedrukte paneel uit de behuizing kunt drukken. Opvallender is de uitsparing aan de onderkant van de speaker. In die uitsparing vind je de ethernetaansluiting en de C7-lichtnetaansluiting. Net als de Boekenplankspeaker en Tafellamp moet de Schilderijlijst dus op het lichtnet aangesloten zijn om z'n werk te kunnen doen. Er loopt dus altijd een stroomkabel naar de speaker, ook als je die aan de muur ophangt; daar zal niet iedereen vrolijk van worden. Een ingebouwde, oplaadbare batterij was een oplossing geweest, al was de speaker daarvan uiteraard een stuk zwaarder geworden.

De C7-lichtnetaansluiting in de uitsparing is dubbel uitgevoerd. Je vindt een 'vrouwtje' en een 'mannetje'. Dat mannetje biedt de mogelijkheid om een tweede Schilderijlijst aan te sluiten op dezelfde stroomaansluiting. Daarvoor heb je dan dus een C7-verlengsnoer nodig, met opnieuw een mannetje en een vrouwtje. IKEA heeft ook een extra lichtnetsnoer in de aanbieding, in beide kleuren. Standaard levert IKEA een wit snoer bij de zwarte speaker, maar als je daar een zwart snoer bij wil, dan kan dat.

De uitsparing aan de achterkant kun je gebruiken om overtollig snoer in op te bergen, mocht de stoomkabel van 3,5m die wordt meegeleverd, te lang zijn. Er zit zelfs klittenband in het vak waarmee je het overtollige snoer in bedwang houdt. Je vindt bovendien aan de onderkant en de twee zijkanten van de uitsparing wat sleuven waarin je het snoer kunt vastklemmen.

Dempende doppen

IKEA levert bij de Schilderijlijst een metalen plaatje dat bedoeld is om de speaker mee aan de muur te bevestigen. Het plaatje kan aan de muur geschroefd worden, waarna de speaker in horizontale of verticale stand opgehangen kan worden. Er worden ook twee rubberen doppen in de kleur van de speakers meegeleverd. Die doppen passen in twee uitsparingen in de zij- of onderkant van de speaker. Je gebruikt ze als je de speaker wilt neerzetten in plaats van ophangen. Ook dat neerzetten kan dus horizontaal en verticaal. De doppen dienen ter isolatie, zodat de speaker geen trillingen doorgeeft aan de vloer. Heel handig: in de achterkant van de speaker zitten twee extra uitsparingen waarin je de doppen kunt parkeren als je ze niet gebruikt, zodat ze niet kwijtraken. Op de achterkant vindt je ook nog vier stoffen stootkussens, zodat trillingen niet aan de muur worden doorgegeven als je de speaker hebt opgehangen.

Al met al heeft IKEA voor de Schilderijlijst een prima behuizing ontworpen. Het is misschien een beetje 'plastic fantastic', maar dan wel keurig afgewerkt plastic. Voor deze prijs mag je ook weinig meer verwachten. Het kan lijken dat de speaker en vooral het paneel wat kromgetrokken is, maar doorgaans wil dat zeggen dat het paneel niet goed in de behuizing geklikt is.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite