Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

Apple iPhone X Review

Tussen vernieuwing en verfijning

Alternatieven

Het meest logische alternatief voor een iPhone is altijd een andere iPhone. De meeste mensen hechten nu eenmaal aan de interface, de apps die ze hebben gekocht, de accessoires die ze erbij hebben of de functies die alleen iOS-apparaten ondersteunen, bijvoorbeeld als hun auto Carplay heeft. De iPhone 8 Plus komt het dichtste in de buurt: een groot scherm, dubbele camera, glazen behuizing en dezelfde soc. Deze iPhone heeft nog wel een homeknop, ook al is het geen echte knop. Praten als een emoji-alien kan echter niet op de iPhone 8 Plus.

Score: 4.5(5 reviews)

De iPhone 8 heeft dezelfde soc als de 8 Plus en X, maar heeft een kleiner scherm met een lagere resolutie. Bovendien moet hij het doen met een enkele camera. Daar staat tegenover dat hij een stuk handzamer is en veel mensen vinden dat prettig. Daar komt bij dat hij een stukje goedkoper is dan de andere iPhones, terwijl hij wel veel van de specs en functies van de duurdere modellen heeft.

Score: 4(5 reviews)

De iPhone 7 Plus is ook nog steeds te koop en kost nu als het goed is een stukje minder. Hij heeft net als de X en 8 Plus een dubbele camera. Hij heeft een metalen behuizing in plaats van glas en beschikt bovendien over de oudere A10 Fusion-soc, in plaats van de A11 Bionic.

Score: 4.5(15 reviews)

De goedkoopste nieuwe iPhone die je kunt krijgen, is de SE. Hij heeft een voor 2017 minischerm van 4", beschikt niet over 3D Touch en draait op een Apple A9-soc, die ook in de 6s-serie zit. Het is de capabelste kleine smartphone die je kunt vinden en zal bovendien nog een paar jaar updates krijgen. Voor wie niet zoveel geld wil uitgeven, is het een ideale keuze. Bonus: hij heeft een prima accuduur.

Score: 4.5(42 reviews)

Als je toch Android-telefoons gaat overwegen, is de Google Pixel 2 XL een van de meest voor de hand liggende keuzes. We hebben hem nog niet getest - hij komt pas half november uit - maar hij zal iPhone-liefhebbers het meest aanspreken. Hij krijgt drie jaar lang gegarandeerde OS-updates, het langste van elke Android-telefoon op de markt, en draait software van Google zelf. Hij heeft daarnaast naar het schijnt een goede camera, vlotte software en een oledscherm.

Score: 4.5(0 reviews)

De vrijwel onbetwiste koning van Android-land is de Galaxy S8. Met zijn futuristische ontwerp, bijna randloze scherm, prima camera en complete featureset is hij bijna niet te verslaan, zeker als je hem tegen een goede prijs kunt kopen, iets wat meer dan een half jaar na de release niet ondenkbaar is.

Score: 4(39 reviews)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite