Door , , 129 reacties

Batman: Arkham Knight is de beste game in de Batman: Arkham-serie. Ontwikkelstudio Rocksteady perfectioneert met dit spel diverse elementen die al in eerdere games in de reeks aanwezig waren, en voegt er een aantal nieuwe dingen aan toe, waaronder de Batmobiel. Die wordt misschien wat al te vaak van stal gehaald, maar zorgt wel voor veel spektakel. De game ziet en klinkt verder prachtig, en comic-liefhebbers zullen zich goed vermaken met het indrukwekkende aanbod aan bekende personages dat Rocksteady tevoorschijn haalt in dit spel. De pc-versie werd onlangs uit de winkels gehaald en is nog steeds niet verkrijgbaar, maar met de consoleversie van Arkham Knight zit het in elk geval wél goed. Let op: deze beoordeling geldt dan ook niet voor de pc-versie, maar alleen voor de PS4- en Xbox One-versies.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 24,70
In 2009 baarde ontwikkelstudio Rocksteady Studios opzien met de release van Batman: Arkham Asylum. De game doorbrak een van de zekerheden in de game-industrie, want na dat spel ging de regel 'superheldengames zijn altijd slecht' niet meer op. De game, en de serie die eruit voortkwam, werd zelfs een blauwdruk voor veel actiespellen. Rocksteady volgde Arkham Asylum op met het nog sterkere Batman: Arkham City. Daarna volgde Batman: Arkham Origins, dat door Warner Bros. Montréal werd ontwikkeld. Die game kwam wat minder sterk voor de dag. Goed nieuws echter voor de fans: Batman: Arkham Knight werd weer 'gewoon' door Rocksteady gemaakt, dus dat biedt al direct perspectief.

De eerste tien minuten van Batman: Arkham Knight.

In de game wordt al snel duidelijk dat het niet blijft bij dat goede perspectief. Dat begint eigenlijk al bij de openingsscène. Daarin leidt de voice-over het verhaal van de ondergang van Batman in. Dat gaat gepaard met een sfeervolle scène waarin een normale politieagent in aanraking komt met Scarecrow, de grote vijand in de game. Tot op dat moment was het even rustig in Gotham. Dat heeft alles te maken met de dood van The Joker, die aan het einde van Batman: Arkham City definitief werd verslagen door Batman. Met het ten tonele verschijnen van Scarecrow blijkt die opvallend rustige periode na de dood van Joker echter schijn. Scarecrow dreigt een gevaarlijk gifgas los te laten. Hij sommeert de inwoners van Gotham te vluchten, en daar geven ze gehoor aan. Wat overblijft is een lege stad waar alleen het gespuis en hun bekende leiders in achter zijn gebleven. Er is uiteraard maar één man die er iets aan kan veranderen.

Dat velen met die man een appeltje hebben te schillen, blijkt al snel. Waar Batman-verhalen zich vaak centreren rond een specifieke vijand, maken bijna alle bekende 'bad guys' hun opwachting in Arkham Knight. De een speelt een grotere rol dan de ander, maar comic-fans zullen elke 'cameo' van een bekende naam kunnen waarderen. Batman krijgt te maken met de handlangers van onder meer Penguin en Two-Face, maar ook raadsels van de Riddler, een rol voor Poison Ivy en korte optredens van diverse andere helden en schurken ontbreken niet.

Voor sommige bekende figuren is in Arkham Knight zelfs een actieve rol weggelegd. Zo hebben we al de controle gehad over Commissioner Gordon, Catwoman en Nightwing, en daar houdt het niet mee op. Via dlc kun je trouwens nog meer actieve gastoptredens toevoegen aan het spel. Harley Quinn heeft bijvoorbeeld een heel eigen missie, die je buiten het hoofdverhaal om kunt spelen. Daarin speel je dus als Harley en moet je Poison Ivy zien te bevrijden uit het politiebureau. Het leuke is dat Nightwing en Harley beide eigen moves hebben, al past alles wel binnen hetzelfde stramien. Ook zij kunnen naar een hoger gelegen plek komen of in een ventilatieschacht springen. Er hoeft geen twijfel over te bestaan dat de game draait om Batman, maar af en toe even aan de gang gaan met een ander personage zorgt voor wat welkome afwisseling. We willen natuurlijk niet te veel verklappen, maar er zijn ook personages die wel echt anders spelen. Mede daardoor zorgen ze voor wat hoogtepunten in het spel.

Populaire gebruikersreview