Door , , 52 reacties

Zelfs de meest succesvolle gaming franchises bereiken op een gegeven moment een punt waarbij de magie weg is. De charme is er af, de formule uitgewerkt en de top al lang en breed gepasseerd. Voor de E3 maakten we ons een beetje zorgen over Batman. De Arkham-formule was succesvol. De Batman-games van de laatste jaren gaven het beste voorbeeld van hoe een superheldengame er uit zou moeten zien. Maar Batman: Arkham Origins liet zien dat de rek uit de reeks begon te raken. De game was niet slecht, maar maakte allang niet meer dezelfde indruk als Arkham Asylum en Arkham City. Vandaar dat we vooraf onze twijfels hadden over Batman: Arkham Knight.

Achteraf kunnen we concluderen dat die angst voor het grootste deel onnodig is geweest. De mannen en vrouwen van Rocksteady Studios zijn er in geslaagd 's werelds bekendste vleermuisman toch weer een game die geven die zijn plek in de serie verdient. Met onder meer een grotere, dynamischere spelwereld en een breed scala aan nieuwe moves lijkt Arkham Knight na het ietwat mindere Arkham Origins in elk geval weer een stap vooruit te zijn.

In de voorgaande alinea is de grootste, meest in het oog springende vernieuwing van Batman: Arkham Knight nog niet genoemd. In dit spel introduceert Rocksteady namelijk de Batmobile. Er is haast geen iconischer voertuig dan de Batmobile, en dus is het best logisch dat het buitengewone vehikel vroeg of laat zijn weg zou vinden naar de Arkham-serie. Het leuke is dat de Batmobile niet alleen gebruikt wordt om Batman van A naar B te brengen. Het voertuig is verbonden met vrijwel alle facetten van de gameplay, en dat leidt tot interessante vernieuwingen, zowel in het navigeren in Gotham City als in de gevechten.

Toch begint het allemaal wel met 'gewoon' rondrijden, of eigenlijk: eerst een stukje vliegen. Zittend op het balkon van wat lijkt op een heel hoog penthouse zit Batman klaar voor de actie die komen gaat. Voor hem ligt Gotham City, en wel het Gotham zoals we dat inmiddels wel kennen van de laatste games. De sfeer die de stad uitademt is exact hetzelfde, het detailniveau en simpelweg het aantal objecten dat tegelijk in je scherm geladen is lijkt een stuk hoger. Het maakt het speelterrein van Batman mooier, en daarbij ook een stuk groter. Hoeveel groter? Volgens Rocksteady is het Gotham City van Arkham Knight liefst vijf keer groter dan het Gotham City van Batman: Arkham City.

Populaire gebruikersreview